چگونه معماران باستان موفق به ساختن آسمان خراش ها شدند

این کلان شهر که قدمتی 2000 ساله دارد: چگونه معماران باستان موفق به ساختن آسمان خراش ها شدند
 
کلانشهری که قرنها پیش در اینجا ظاهر شده است. از این کلانشهر برای توریست ها و گردشگران به عنوان شگفتی كوچك و شناخته شده جهان ، و شیكاگو و منهتن شرقی در بیابان ، اما بیشتر اوقات - فقط شهر باستانی آسمان خراش ها نام برده می شود. واقعا تعجب آور است ، اما چنین "کلانشهر" باورنکردنی، قرن ها پیش در فقیرترین استان یمن بنا شده است. خانه های بلند باریک در برابر پس زمینه منظره کویری  باورنکردنی به نظر می رسند. این تصویر مانند روانگردان به سادگی جذاب است. اما نکته جالب تر این واقعیت است که آنها قرن ها پیش "آسمان خراش ها" را چگونه ساخته اند.
ساختمان ها شگفت انگیز به نظر می رسند. / عکس
 
خانه های اینجا عمدتا پنج تا هفت طبقه است ، اما ساختمان های یازده طبقه نیز وجود دارد. طبق استانداردهای مدرن ، این خیلی زیاد نیست ، اما در برابر پس زمینه بیابان بی جان ، ساختمان های باریک مخروطی شکل مانند آسمان خراش های واقعی به نظر می رسند. و آنها به هیچ وجه به نظر نمی آیند که در شرق ساختهشده اند. به نظر می رسد بیگانگان از بهشت ​​فرود آمدند و این شهر خارق العاده را در اینجا بنا کردند. با این حال ، در واقع ، هیچ عرفانی در اینجا وجود ندارد .
شهر باستانی Shibam./ عکس

چگونه آسمان خراش ها ساخته شدند

اکنون ساکنان استان هدراموت که یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان با آسمان خراش ها است ، مردم ثروتمندی نیستند ، اما در زمان اوج گرفتن آن ، در قرون دور دست V-VII ، شیبام شهری بسیار ثروتمند و مرفه بود که توسط ثروتمندترین سلطان اداره می شد.
دروازه اصلی شهر. 
 
ظهور چنین معماری جالب عمودی به این دلیل است که در طول وجود شهر ، غریبه ها مرتباً به آن حمله می کردند و ساکنان مجبور بودند دائماً از خود دفاع کنند. به همین دلیل است که خانه ها در اینجا تا حدودی شبیه به برج های غیرقابل نفوذ با پنجره های حفره مانند هستند و اگر این شهر برای شکل اصلی ساختمانها  و حکاکی های سنگین بر روی پنجره ها ، درها ، پیچ ها و درهای ورودی شهر  نبود، بسیار افسرده به نظر می رسید.
 
جزئیات بسیار جالب است.  / عکس
پنجره های شگفت انگیز  / عکس
 
Shibam شهر باستانی شیبام حدود دو هزار سال پیش بنا شد. در ابتدا تعداد ساکنان اینجا چندان زیاد نبود و کف ساختمانها نیز کوچکتر بود. با این حال ، به تدریج جمعیت شهر شروع به رشد کرد ، تا قرن شانزدهم میلادی تعداد ساکنان فاجعه بار و زیاد شد ، اما ، البته ، هیچ کس نمی خواست در خارج از دیوار شهر ساکن شود. بنابراین ، به تدریج ، ساختمانها به سادگی بلندتر شدند.
Shibam مدرن. / عکس
 
یک کلانشهر باستانی که در بیابان ناشناس مانده است.  / عکس
 

در آب و هوای خشک آنها قرن ها ایستاده اند

خانه های اینجا بنیادی سنگی دارند ، اما خودشان از خشت مخلوط شده با نی ساخته شده اند. چنین دیوارهایی بسیار محکم به نظر می رسند و باریک بودن ساختمانها از پایه تا قسمت فوقانی آنها را نیز بسیار پایدار می کند. افسوس ، معماران مدرن نمی توانند چنین سازه هایی را تکرار کنند.
ساکنان می توانند این خانه ها را مرمت کنند ، اما ساختن آنها غیر ممکن است.  / عکس
 
عمر خدمات چنین ساختمانهایی در مقایسه با سایر بناهای باستانی جهان خیلی طولانی نبود. در نتیجه باران (که البته در اینجا نادر است) ، دیوارهای خانه ها در طی سالها متلاشی می شوند. بارندگی شدید و طولانی مدت حتی می تواند طی چند روز این خانه ها را از بین ببرد. در هر صورت ، بیشتر ساختمانهای این شهر کمتر از 200 سال قدمت دارند. اما ساختمانهای قبلی را حفظ کرده اند: از جمله آنهایی که اکنون می بینیم ، قدیمی ترین پنج قرن است.
این شهر دارای خانه هایی است که پنج قرن قدمت دارند.  / عکس
 
 

شهری که زمان در آن از حرکت ایستاده است

Hadramut به عنوان عقب مانده ترین استان یمن به حساب می آید و وجود ساختمانهای چند طبقه باعث نمی شود که ساکنان شیبام ثروتمندتر و مدرن تر شوند. گله های بز در شهر پرسه می زنند ، و بچه ها پابرهنه می دوند.
زندگی روزمره شهر.  / عکس
 
به هر حال ، فاصله بین خانه ها اندک است. نزدیکی ساختمانها به یکدیگر ، به ساکنان شهر قلعه اجازه می دهد که هنگام حمله دشمنان ، از یک خانه به خانه دیگر منتقل شوند.
ساختمان ها بسیار نزدیک به هم ساخته شده اند. / عکس
 
در Shibam مدرن چند هزار نفر ساکن هستند و از 429 خانه در این شهر فقط حدود چهل خانه خالی است - بقیه خانه ها را ساکنان مردم زندگی می کنند. درست است ، اگر پیش از این کل خانواده می توانست یک خانه را اشغال کند ، اکنون در شهر ، به طور معمول ، هر خانواده طبقه خود را دارد. خوب ، در قدیم ، هر طبقه هدف خاص خود را داشت: اولی - برای ذخیره مواد غذایی و خوراک ، دوم - برای نگهداری دام و بقیه - مسکونی .
هر طبقه هدف خاص خود را داشت.  / عکس
 
شهر باستانی شیبام یمن در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد ، بنابراین از این نظر ، ساکنان این کلانشهر خوش شانس هستند: خانه های  در حال فروپاشی می توانند با هزینه سازمان های بین المللی مرمت شوند.
برخی از خانه ها به خوبی ترمیم شده اند.  / عکس

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید