شهر باستانی تیمگاد که بیش از 1000 سال در ماسه های آفریقا دفن شده بود

تیمگاد

 

در حاشیه بیابان معروف صحرای بزرگ ساحارا  ، یک شهر گمشده وجود دارد که بیش از هزار سال توسط شن ها پنهان شده است. اولین کسی که به این شهر ارواح برخورد کرد ، یک کاوشگر اسکاتلندی در قرن هجدهم بود. هیچ کس حرفش را باور نکرد. شهر گمشده تیمگاد در دهه 1950 کاملاً حفاری شد. چه چیزی تأثیرگذارترین شهر بقایای امپراتوری بزرگ روم را برای باستان شناسان نشان داده است؟

 

تیمگاد

طاق تروجان


ما فکر می کنیم که تأمین اجتماعی برای شهروندان و مراقبت از کسانی که با وفاداری به کشورشان خدمت می کنند یک اختراع مدرن است. حداکثر احتمالی که تکامل برنامه های مختلف اجتماعی به 3/4 قرن می رسد. بسیاری بر این باورند که بیمارستان های باسابقه و صندوق های بازنشستگی می توانند دستاوردهای دموکراسی مدرن تلقی شوند. یک شخص به نفع کشورش کار می کند و در سالهای بالغ دولت موظف است از او مراقبت کند. در حقیقت ، این اصل قرن هاست که وجود دارد.

تیمگاد
تیمگاد ، 1965 عکس توسط برایان براک برای مجله LIFE .

 

در حدود  100 سال پیش از میلاد ، امپراطور مارک تراجان تصمیم گرفت برای سربازانی که در کنار لژیون 3 اوت می جنگیدند ، شهری ایجاد کند. این جنگجویان آماده بازنشستگی و زندگی آرامتر از مبارزات و نبردهای نظامی مداوم بودند. در طی چندین دهه ، این پایگاه(پمپئی الجزیره ای) بسیار گسترده شده است. بیش از ده هزار نفر هم از نژاد رومی و هم از نژاد بربر آفریقایی در آنجا زندگی کردند. بیشتر آنها حتی هرگز رم را ندیده اند.

 

تیمگاد

این چیزی است که تیمگاد در یک عکس هوایی به نظر می رسد.

 

شهر  زیباست! اگر به عکس های هوایی او نگاه کنید ، از این سیستم آرایش خیابان بسیار مدرن متحیر خواهیم شد. تیمگاد با یک شبکه متعامد طراحی شده است که در کنار آن ستون کرنتی با شکوه و تا حدی مرمت شده است. بودجه هنگفتی در این شهر سرمایه گذاری شد. علی رغم این واقعیت که هزاران کیلومتر از پایتخت امپراتوری فاصله داشت ، فرهنگ و هویت رومی در هر سنگ مشهود بود.

 

تیمگاد

وقتی یک کاوشگر اسکاتلندی در بیابان با تیمگاد برخورد کرد ، هیچ کس حرف او را باور نکرد.

 

امپراتوری روم به خوبی آگاه بود که گسترش تابعیت روم برای غیر رومی ها به نفع دولت بسیار موثرتر از خشونت است. این استراتژی دقیق برنامه ریزی شده امپراتوری بود. نخبگان محلی در ازای وفاداری به مقامات رومی سهم خود را دریافت کردند. علاوه بر این ، مردم از تمام مزایای تمدن برخوردار بودند.

 

تیمگاد

 

همراه با قدرت رم ، آنها از امکانات دیگری مانند حمام رومی ، تئاتر ، کتابخانه برخوردار شدند. تیمگاد نمونه ای بسیار نادر از کتابخانه های عمومی است که به خوبی حفظ شده است. این کتاب شامل نسخه های خطی در مورد دین ، ​​تاریخ نظامی و دولت بود. قفسه های بازمانده این موسسه را می توان در میان ویرانه های شهر امروز مشاهده کرد.

 

تیمگاد

تفسیر هنری کتابخانه تیمگادا.

 

بقایای چهارده حمام در تیمگاد حفظ شده است. در ورودی یکی از آنها موزاییکی به قرن 1 یا 2 پیدا شد که روی آن نوشته شده است "BENE LAVA" که به معنی "خوب بشویید" است. از دیگر بناهای برجای مانده می توان به یک طاق پیروزی سنگ ماسه ای با ارتفاع دوازده متر ، یک تئاتر با بیش از سه هزار صندلی ، یک کلیسای بزرگ با حروف غسل تعمید ، که همچنین با معرق بسیار تزئین شده است.

 

موزائیک

موزاییکی در تیمگاد پیدا شد.

 

تیمگاد
تئاتر در تیمگاد.

 

تیمگاد

تئاتر در تیمگاد.

 

تیمگاد
محل غسل تعمید در تیمگاد یافت شد.

 

مورخان می گویند مارك تراجان ، كه خود یك سرباز است ، به اطمینان از موفقیت و آبادانی تیمگاد كمك كرد. امپراطور بسیار نگران رفاه حال شهروندان خود بود. با کمال تأسف ، ثروت تیمگاد او را به هدفی مطلوب برای غارتگران و سارقین تبدیل کرد. در طول قرن ها ، این شهر مورد حمله قرار گرفته است. سرانجام در سال 430 توسط بربرها ویران و غارت شد. بسیاری کشته شدند ، این شهر زیبایی و موفقیت خود را از دست داد. سرانجام در حدود سال 700 میلادی رها شد.

 

تیمگاد

یکی از جاده های تیمگاد.

ویران کننده ترین ضربه به شهر زخمی ناشی از طوفان شن در صحرا بود. این طوفان شن بود که آن را از روی زمین پاک کرد و ساختمانها را کاملاً پوشاند. شهر کاملا ناپدید شده است. تیمگاد حدود 1000 سال در خاک مدفون  شد ، تا اینکه یک کاوشگر اسکاتلندی به نام جیمز بروس در سال 1765 تصادفی آن را پیدا کرد. او و تیمش بصورت خستگی ناپذیر برای حفاری تیمگاد کار کردند ، اما راهی برای جمع آوری شواهد موجود در مورد شهر نداشتند.

 

مقامات انگلیس در اظهارات بروس بسیار بدبین بودند و هیچ کس علاقه ای به تیمگاد نداشت. فقط در سال 1881 ، زمانی که این منطقه مسکن استعمارگران فرانسوی بود ، سرانجام این شهر به طور کامل حفاری شد. امروزه نمونه ای باشکوه از معماری روم است. بسیاری از ساختمانهای شهر مانند حمام های رومی عملاً دست نخورده است.

 

توالت رومی

توالت رومی که توسط مجسمه های دلفین احاطه شده است.

 

ویرانه های این شهر اکنون در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است که هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جلب می کند .ما می توانیم گواهی های خاموش شهروندان را از چگونگی تمدن  این جامعه رومی مشاهده کنیم. رویکرد اجتماعی آنها نسبت به همه چیز ، از سرگرمی تا آموزش می تواند نمونه ای از جامعه مدرن باشد.

 

تیمگاد 

ورود به انجمن 

 

تیمگاد
نمای شبانه تیمگاد.

 

مورخان ، باستان شناسان و دیگر کارشناسان می گویند شهر تیمگاد مکانی بسیار جذاب برای هر دانشجوی تاریخ روم است. تیمگاد بینش جذابی از آن دوران باستان ، فرهنگ امپراتوری روم و نمونه های زیادی از دستاوردهای آنها ارائه می دهد. این شهر یکی از مکانهایی است که باید مشاهده شود تا از تمام عظمت سابق رم قدردانی شود.

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید