بلندترین آسمان خراش گرد روی زمین

گوانجو

 

خانه های گرد بسیاری در جهان ساخته شده است ، اما گوانجو-یوان باورنکردنی ترین و بی نظیرترین  آسمان خراش گرد است. این آسمان خراش بلندترین ساختمان گرد روی زمین است. ارتفاع این آسمان خراش غول پیکر دوناتی 138 متر و قطر "سوراخ خالی " آن 48 متر است. در چین ، این آسمان خراش Guangzhou-Yuan نامیده می شود که به راحتی ترجمه می شود: "دایره گوانجو".این آسمان خراش مدور هفت سال پیش در چین توسط تیمی متشکل از متخصصان به رهبری دفتر معماری پروژه میلان AM ، ژوزف دی پاسکولا احداث شد و به یکی از جاذبه های گردشگری چین تبدیل شده است.

 

گوانجو
آسمان خراش مدور توسط یک معمار ایتالیایی طراحی شده است.  / عکس: جوزف دی پاسکول معمار

 

گوانجو یوان در حاشیه رودخانه مروارید ایستاده است و اگر از دور به آن نگاه کنید ، به نظر می رسد که این چرخ عظیم در امتداد ساحل می چرخد. به خصوص در شب که آسمان خراش گرد روشن شده و بسیار چشمگیر به نظر می رسد.

 

گوانجو

این آسمان خراش هنگام شب اینگونه به نظر می رسد.  / عکس

 

گوانجو

ساختمان در حین ساخت.  / عکس


ساختمان حلقه ای شکل همراه با انعکاس خود در آب ، شکل هشت را تشکیل می دهد و این تصادفی نیست. معمار به طور خاص آن را به گونه ای طراحی کرده است که به نظر می رسید نشانه ای از بی نهایت باشد ، زیرا چینی ها چنین نمادهایی را بسیار دوست دارند و علاوه بر این ، عدد هشت  برای ساکنان سرزمین طلوع خورشید رقم خوش شانسی است.

 

گوانجو

هشت برای چینی ها یک عدد خوش شانس است.  / عکس


هنگام توسعه پروژه ، معمار جوزف دی پاسکاله می خواست از یک سو ساختمان مدرن باشد و از طرف دیگر با ذهنیت و فرهنگ ساکنان محلی هماهنگ باشد. علاوه بر ایده هشت ، این پروژه یک مصنوعات مهم چینی را به یاد می آورد - الگویی از دیسک یشم باستانی Bi. چنین مواردی در چین باستان کاملاً رایج بود. نسخه های مختلفی در مورد اهمیت اولیه آنها برای ساکنان سرزمین طلوع خورشید وجود دارد ، اما به یقین شناخته شده است که وجود یک دیسک یشم در یک فرد در دوران باستان ، از خصوصیات اخلاقی بالای صاحب و موقعیت والای وی حکایت دارد.

گوانجو

دیسک بی از سلسله هان غربی ، موزه ملی توکیو.  / عکس


علی رغم این واقعیت که رسماً این خانه گرد آسمان خراش محسوب نمی شود (ارتفاع ساختمان به 150 متر لازم برای این وضعیت نمی رسد) ، هنوز هم چنین نامیده می شود. و چینی ها همچنین در مورد آن می گویند "House-bagel" ، "House-ring" و "House-donut". و البته "خانه چرخ" و "خانه دیسک".

گوانجو

به نظر می رسد چرخ عظیمی در حال چرخیدن است.  / عکس


آسمان خراش (بالاخره ما آن را چنین خواهیم نامید) دارای 33 طبقه است. این آسمان خراش دفتر مرکزی شرکت شیمیایی Hong Da Xing Ye Group و بورس تجارت پلاستیک گوانگدونگ را در خود جای داده است که 2.2 هزار متر مربع مساحت دارد و درست در زیر دهانه ساختمان دایره ای واقع شده است. همچنین در طبقات بالا دفاتر ، مرکز خرید عظیم و البته یک هتل گران قیمت وجود دارد.

 

گوانجو

در این آسمان خراش شرکت های پرمخاطب ، دفاتر و یک هتل عالی قرار دارد.  / عکس: جوزف دی پاسکول معمار

 

گوانجو

عکس از زاویه غیرمعمول  / عکس: جوزف دی پاسکول معمار

 

نمای اصلی ساختمان از مس و شیشه  است. نما های کناری نیز از شیشه (مستطیل های عمودی لعاب دار) ساخته شده اند. قسمتهای ورودی ساختمان با قسمتهای فرورفتگی در هم آمیخته است ، و این یک ساختار ناهمگن جالب به خانه گرد می دهد: به نظر می رسد که فلوت شده است ، و این باعث می شود که آسمان خراش گرد بیشتر به یک دیسک طرح دار شباهت داشته باشد.

گوانجو

این ساختمان شبیه یکی از مصنوعات باستانی چینی است.  / عکس


البته در ایران هنوز چنین آسمان خراش هایی وجود ندارد ، اما ساختمانهای گرد دیگری نیز در جهان وجود دارد. ما پیشنهاد می کنیم درباره چگونگی ظاهر شدن خانه های گرد  و اینکه آیا زندگی در آنها راحت است ، مطالعه کنید.

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید