20 عکس زیبا از آسیاب بادی 1500 ساله نشتیفان خواف

 

 آسیاب بادی 1500 ساله نشتیفان خواف


توسل به منابع انرژی غیرقابل توصیف خورشید ، باد و آب در دنیای مدرن بسیار رایج شده است. به عنوان مثال آسیاب بادی ، از قرن 5  آرد و آب را برای اجداد ما فراهم می کردند. یکی از این آسیاب بادی تا به امروز مشول به بهره برداری است و در شهر نشتیفان خواف ، ایران واقع شده است ، اما این سازه بی نظیر از هر لحاظ می توانست به یک دلیل کاملاً مسخره برای فرزندان ما از بین برود!

 

آسیاب بادی 1500 ساله نشتیفان خواف

آسیاب بادی ایرانی که بیش از 1500 سال فعالیت دارد ، آینده ای غیرقابل پیش بینی (نشتیفان) دارد.


انرژی باد از زمان های بسیار قدیم توسط مردم استفاده می شده است. دریانوردان فقط به کمک باد ، در جستجوی زمین های حاصلخیز ، از اقیانوس ها عبور کردند ، که بادبان ها را بالا کشیدند و کشتی ها را در جهت درست باد به حرکت درآوردند. در زندگی روزمره ، باد همچنین به یك دستیار تغییر ناپذیر انسان تبدیل شد گندم را به آرد تبدیل می كند ، یا آب را از رودخانه ها و چاه ها پمپ می كند.

 

آسیاب بادی 1500 ساله نشتیفان خوافآسیاب های بادی منحصر به فرد در زمان اوج ایران (نشتیفان ، ایران) ساخته شده اند.

 

برای استفاده منطقی تر از این انرژی ، اجداد ما آسیاب های بادی ایجاد می کردند. به گفته دانشمندان ، اولین سازه های اینچنین در ایران در حدود قرن 5 میلادی پدید آمد. تعدادی از این آسیاب ها نه تنها تا به امروز حفظ شده اند ، بلکه بطور فعال توسط ایرانی ها نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

 

آسیاب بادی 1500 ساله نشتیفان خواف

آسیاب های بادی باستانی ایران از خشت ، نی و چوب (نشتیفان) ساخته شده است.

 

ایرانیان در آسیاب بادی نشتیفان خواف مکانیسمی متشکل از 8 اتاق چرخشی را ارائه دادند که دارای 6-12 تیغه عمودی به شکل بادبان های پوشیده از یک صفحه پوشیده از نی یا پارچه هستند. نیروی باد تیغه ها را مجبور به حرکت می کند ، رانشی به شافت متصل به سنگ هایی که دانه را خرد می کند ،منتقل می شود. ساخت و ساز غیر معمول برای یک فرد مدرن ، بیشتر شبیه به دیوارهایی با شکاف های 15-20 متر ارتفاع ، ظاهر نسبتاً اصلی آن است.

 

آسیاب بادی 1500 ساله نشتیفان خواف

بیشترین تعداد آسیاب های بادی در حومه شهر ایران نشتیفانا (ایران) حفظ شده است.

 

طرح های مشابه در گذر زمان در خاورمیانه ، آسیای میانه ، چین ، هند و اروپا رواج پیدا کرده اند. اما در حال حاضر ، بیشتر این آسیاب های بادی  در ایران در شهر نشتیفان خواف حفظ شده است.

 

آسیاب بادی 1500 ساله نشتیفان خواف

داخل آسیاب بادی (نشتیفان ، ایران).

 

این شهر که در قسمت جنوبی استان خراسان رضوی واقع شده ، از دیرباز به دلیل وزش باد شدید به 120 کیلومتر در ساعت به هوای بد مشهور بوده است ، بنابراین جای تعجب ندارد که ایرانیان باستان آن را "نیش توفان" یا "نش طوفان" می نامیدند (نش کنایه از نیش کژدم که به وفور در نواحی گرم و خشک به خصوص نشتیفان یافت می‌شود و «تیفان» که محلی شده ی توفان است). از انرژی رایگان استفاده می کردند در این منطقه از آسیاب های بادی در مقیاس صنعتی استفاده شده است.در حال حاضر 30 توربین بادی در نشتیفان نگهداری می شود که سن آنها 1500 سال است (!).اما یک مجموعه واقعی هنوز هم کار می کند.

 

آسیاب بادی 1500 ساله نشتیفان خواف

اصل بهره برداری از آسیاب های بادی ایران که مکانیسم های ابتدایی آن برای 1500 سال (نشتیفان) کار می کنند.  |  عکس

 

همچنین یک رمز و راز باقی مانده است که چگونه می توان از ساختاری که از خشت ، نی و چوب ایجاد شده است ، آنقدر در شکل اصلی خود نگهداری و هنوز هم به طور جدی مورد بهره برداری قرار گیرد. حتی با وجود این واقعیت که چنین طرحی نسبت به مدلهای بعدی  با چیدمان عمودی تیغه های بادی کارایی کمتری داشت.

 

آسیاب بادی 1500 ساله نشتیفان خواف

مجموعه آسیاب های بادی واقع در نشتیفان توسط محمد اعتباری سرویس و نگهداری می شود.

 

نقطه ضعف اصلی آسیاب های بادی افقی این است که پانل های بادی به صورت افقی می چرخند و تنها یک طرف شافت می تواند از انرژی باد استفاده کند ، در حالی که نیمی دیگر دستگاه در مقابل جریان آن قرار دارد. به دلیل مقاومت مداوم ، تیغه های این طرح هرگز نمی توانند سریعتر یا حتی با سرعت باد حرکت کنند ، اگرچه این نقص با مقاومت عظیم آن جبران می شود. اما در زمان ما ، وقتی یاد گرفتیم که چگونه سودآوری را محاسبه کنیم ، آسیابهای باستانی کمتر محبوبیت پیدا کردند ، به این معنی که توقف نهایی آنها نزدیک است و در نتیجه محکوم به تخریب  و نابودی هستند.

 

آسیاب بادی 1500 ساله نشتیفان خواف

آسیاب های بادی باستانی به مکانی برای  گردشگران تبدیل می شوند (نشتیفان ، ایران).

 

نابودی این آسیاب بادی زیبا همچنین با این واقعیت تسهیل می شود که در حال حاضر تنها شخصی که در این آسیاب بادی خدمت می کند در سنین پیری است ، اما او به هیچ وجه نمی تواند جانشینی برا ی نگهداری این آسیاب  پیدا کند. محمد اعتباری ، که همه چیز را در مورد کار مکانیسم های باستانی می داند ، نگران این است که به دلیل محاسبه و بی تفاوتی هموطنان ، کار تمام زندگی و میراث اجداد او  نابود شود. از این گذشته ، برای هیچ کس پنهان نیست که در ایران کسی به دنبال مراقبت از  میراث فرهنگی نیست و پس ازایشان که تنها شخص صالح هستند ، به احتمال زیاد این آسیاب بادی زیبا به فراموش سپرده می شود.

آسیاب بادی 1500 ساله نشتیفان خواف

آسیاب های بادی ایران باستان به عنوان یک گنجینه ملی ایران (نشتیفان) شناخته می شوند.


پیوست : سرانجام آسیاب های بادی نشتیفان توسط اداره میراث فرهنگی ایران به رسمیت شناخته شدند. اکنون آنها یک میراث ملی به حساب می آیند. و بسیار مایه خوشحالی است ، زیرا تاسف آور بود که این ساختارهای باستانی به ویرانه تبدیل شوند.

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید