مجسمه و لوستر هایی از نمک در معدن نمک ویلیچکا

معدن نمک ویلیچکا

معدن نمک ویلیچکا ، Wieliczka Salt Mine در جنوب لهستان و در نزدیکی شهر کراکوف


نمک محصولی است که برای ما آشنا است و به نظر می رسد در جهان هیچ چیز ابتدایی تر از نمک  نیست ، اما چندان هم ساده نیست. معادن نمک ویلیچکا در نزدیکی شهر کراکوف، لهستان یکی از معروف ترین معادن نمک در اروپا است. علاوه بر این ، تاریخ معدن نمک ویلیچکا بیش از هفت قرن است! معدن نمک بیشتر شبیه به یک شهر زیرزمینی است. راهرو های پر پیچ و خم وطولانی ، سالن های عظیم ، دریاچه های زیرزمینی و کلیساهای منحصر به فرد وجود دارد. گذرهای طولانی بین سطوح با مجسمه های نمکی حک شده ، لوسترهای نمکی باشکوه و سکو های کمکی عالی تزئین شده است.


معدن نمک ویلیچکا Wieliczka ثابت کرده است که نمک می تواند شاهکار باشد. این معادن در قرن سیزدهم کشف شد و از آن زمان تاکنون آنها همچنان فعال هستند. یک دوره غیرقابل تصور برای یک شرکت تولیدی! این معدن در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و یکی از جاذبه های گردشگری در لهستان می باشد.

 

لوستر با نمک

نمک می تواند یک شاهکار باشد.

 

عمق  معدن نمک ویلیچکا بیش از 300 متر است. همه چیز موجود درمعدن نمک ویلیچکا از نمک ساخته شده است. آنقدر غیر واقعی و واقعاً زیبا به نظر می رسد که به نوعی فیلم علمی-تخیلی را به یاد هر گردشگری می اندازد و نه چیزی به عنوان مزه که هر روز ناهار با غذای خود می خوریم.

 

معدن نمک ویلیچکا

 تزئین سالن ها و راهروها با مجسمه های نمکی زیبا صورت گرفته است.

همه چیز در معدن نمک ویلیچکا با کوچکترین جزئیات ، حتی کف ها نیز از نمک ساخته شده است.

کمی از تاریخ معدن نمک ویلیچکا 

معدن نمک ویلیچکا

از زمان های قدیم ، مردم نمی توانستند زندگی بدون نمک را تصور کنند. نمک فقط چاشنی غذاها نبود ، بلکه به جای پول نیز از نمک استفاده می شد. تاریخ معدن نمک Wieliczka به قرون وسطی باز می گردد. سپس به این مکان Magnum Sal یا Great نمکی معروف شد. معدن نمک ویلیچکا بزرگترین ذخایر نمکی در لهستان بود.

نمک ابتدا با استفاده از روش تبخیر استخراج می شد. این روش فقط برای رسوبات سطحی مناسب است. آنها تا قرن دوازدهم کاملاً خسته شدند. مردم برای گرفتن نمک شروع به حفر چاه کردند. همانطور که معلوم شد ، در پایین ، بلوک های کامل نمک وجود داشت و اینگونه است که تاریخ معدن و معدن زیرزمینی آغاز شد.

 

 از آنجا که باید بودجه ای صرفاً بزرگ سرمایه گذاری می شد ، کار معادن خصوصی نیز در این منطقه مجاز نبود. یک کارآفرین با سرمایه گذاری پول و پیدا کردن نمک در املاک خود ، املاک خود را از دست می داد ، به طور خودکار به پادشاه منتقل می شد. به مالک در قالب بازپرداخت هزینه ها و درصدی از تولید آینده جبران می شد.

 

سود حاصل از تولید معدن بسیار سریع رشد کرد. تا قرن 14th ، درآمد حاصل از معادن نمک در Wieliczka یک سوم از کل درآمد خزانه داری ایالت را تشکیل می داد. در قرن شانزدهم ، این یکی از بزرگترین شرکتهای تولیدی در قرون وسطایی بود. همه چیز بسیار اندیشیده و منطقی در آنجا چیده شده بود. علاوه بر کارکنان تولید ، این معادن دارای نجارهای مخصوص خود ، آهنگرها ،  ارابه ران ها ، آشپزها ، پزشکان بودند.

 

معدن نمک ویلیچکا

در آن زمان تمام عملیات استخراج نمک به کمک نیروی انسانی به صورت دستی انجام می گرفت. در قرن 15th ، نمک با کمک اسب از معدن منتقل می شد. این روند تا حدی مکانیزه شده بود و این تأثیر معنی داری بر حاشیه سود داشت.پادشاه با کمک درآمد حاصل از این معدن ، دانشگاه کراکوف را حفظ کرد و بعداً توانست قلعه واول را بازیابی و تکمیل کند. اداره معدن توسط پادشاه پس از اولین تقسیم دولت لهستان در قرن 18th لغو شد.

 

اتریشی ها رویکرد تولید نمک را به شدت تغییر داده اند. متخصصان خوب به معدن فرستاده شدند. آنها به طور قابل توجهی وضعیت فنی معدن را بهبود بخشیدند. Wieliczka شروع به توسعه فعال کرد. آنها یک ایستگاه برق و راه آهن ساخته شد که شهر را به کراکوف متصل می کند.

تمام کار دستی توسط مکانیکی جایگزین شد ، یک کارخانه نمک و دستگاه بالابر بخار ساخته شد. در آغاز قرن بیستم ، دستگاه نمکی کاملاً مکانیزه ای جدید نصب شد. تا به امروز نمک  می شود. در تمام این مدت ، توسعه معدن هم به عنوان یک کارخانه تولید و هم به عنوان یک سایت گردشگری ادامه داشت.

 

معدن نمک ویلیچکا

در سال های جنگ ، معدن کاملاً فعال بود.

 

معدن نمک ویلیچکا

در طول جنگ جهانی دوم ، بازدیدها فقط برای مقامات آلمانی مجاز بود.


در سال های جنگ ، این معدن نیز بسیار فعال شد. تولید به میزان قابل توجهی افزایش یافت. هیتلر حتی می خواست یک کارخانه نظامی در آنجا بسازد ، اما این ایده ناموفق بود. پس از جنگ ، معادن شروع به تخریب کردند. این شروع تهدید زندگی مردم کرد. در اواسط قرن بیستم ، بیشتر تونل ها دچار بی نظمی شدند. دولت تصمیم گرفت برای اطمینان از ایمنی معدن کار را آغاز کند.

 

معدن نمک ویلیچکا

تولید نمک صنعتی پس از فاجعه متوقف شده بود.

 

ویلیچکا

معدنچیان به تدریج غارهای تاریک را به اتاقهای سلطنتی تبدیل کردند.

 

در سال 1992 ، یک فاجعه در معدن رخ داد - نشت آب در معدن. مجبور شدند تولید صنعتی نمک را محدود کرده و معادن را فقط به عنوان یک موضوع برای گردشگری بازسازی کنند. هر ساله آنها بیش از یک میلیون نفر را جذب می کنند که می خواهند این زیبایی های خیره کننده را ببینند. در واقع ، طی قرن ها ، این مکان از یک غار تاریک به اتاق های قصر با شکوه و شایسته پادشاهان تبدیل شده است.

نمک به عنوان یک قطعه هنری

به نظر می رسد نمک، از مواد بسیار شکننده و ظریف است. در حقیقت استحکام آن شبیه به مقاومت گچ است. پردازش نمک موضوع خیلی پیچیده ای نیست ، اما برش حرفه ای نیاز به حرفه ای بودن و تجربه بالایی دارد. از این گذشته ، هر بلور نمک نه تنها در سختی ، بلکه از نظر رنگ نیز با دیگری متفاوت است. هر کدام منحصر به فرد هستند و در طی فرآیند برش به روش های مختلفی قابل استفاده اند.

 

معدن نمک ویلیچکا

لوسترهای غول پیکر که  سالن ها را روشن کرده اند از کریستال های نمکی ساخته شده اند.

 

معدن نمک ویلیچکا

لوسترهای غول پیکر که  سالن ها را روشن کرده اند از کریستال های نمکی ساخته شده اند.

 

معدن نمک ویلیچکا

نمازخانه منحصر به فرد در معدن.در پرتو شمع ، دکوراسیون با تمام رنگ های رنگین کمان می درخشد.


گردشگران می توانند کل شهر زیرزمینی را ببینند. سالن های عظیمی توسط لوسترهای غول پیکر تراشیده شده از بلورهای نمکی روشن می شوند. راهروها با مجسمه ها و بناهای متنوعی تزئین شده اند ، همچنین از نمک ساخته شده اند.در قرن پانزدهم میلادی ، گشت و گذار در معادن نمك در ویلیچکا فقط برای میهمانان ممتاز و سلطنتی در دسترس بود. در ابتدا به عنوان یک کارخانه تولید نمک نشان داده می شد. بعداً ، به عنوان یک دخمه پرپیچ و خم مرموز ، متشکل از راهروهای طولانی و غارهای نمکی.

 

معدن نمک ویلیچکا

هزارتوی راهروها که هر کدام بیش از 150 متر طول دارد.

 

این معدن در Wieliczka توسط چهره های باشکوهی همچون نیکولای کوپرنیک مورد بازدید قرار گرفت. برای او حتی یک بنای تاریخی در آنجا نصب شد. همچنین کنراد سلتس ، یوهیم رتیکا ، آدام شروتر و بسیاری از فیلسوفان ، هنرمندان و دانشمندان دیگر نیز حضور داشتند. 

 

معدن نمک ویلیچکا

بنای یادبود نیکلاس کپرنیک.


بعدها چندین پله مخصوصاً برای گردشگران ساخته شد. چندین دوربین در سه سطح برای بازرسی در دسترس بود. آنها نورپردازی زیبایی ایجاد کردند. بلورهای نمک در پرتو چند صد شمع روی لوسترهای عظیم می تابیدند. این باعث شده که معدن به یک مکان جادویی شگفت انگیز تبدیل شود که زیبایی آن خیره کننده است.

 

معدن نمک ویلیچکا

دریاچه های زیرزمینی.گردشگران می توانند با قایق روی دریاچه گردش کنند.


به گردشگران سرگرمی های مختلفی  پیشنهاد می شود: عبور از یک یخچال ، قایقرانی در دریاچه نمکی ، نمایشی از معدنچیانی که در حال پایین رفتن از یک معدن هستند. یک سالن اجتماعات در یکی از تونل ها ترتیب داده شد با یک ارکستر در حال نواختن.بله . در این معدن نمکی سالن هایی وجود دارد که کنسرت ها و سایر برنامه های فرهنگی برگزار می شود.


در آغاز قرن بیستم ، اولین نمازخانه در معدن نمک ایجاد شد. دیوارهای آن با تزیینات لوکس با مضامین کتاب مقدس تزئین شده است. اکنون معدن نمک نه تنها به عنوان یک موضوع برای گشت و گذارها بلکه در مجموعه ای از اقدامات درمانی قرار گرفته است. در این منطقه یک مرکز تفریحی سلامتی برای درمان بیماری های تنفسی ساخته شده است.

 

معدن نمک ویلیچکا

در زیر زمین، یک شهر واقعی است که همه چیز از نمک ساخته شده است.

 

معدن نمک ویلیچکا


حضور در کراکوف و بازدید نکردن از معدن نمک ویلیچکا اشتباه بزرگی است

 

معدن نمک ویلیچکا

فقط دو درصد از کل مجموعه برای گردشگران باز است.


بسیاری از لهستانی ها در مورد جاذبه های اصلی که باید در لهستان دیده شوند ، معدن نمک ویلیچکا را نام می برند. آنها می گویند اشتباه بزرگی است که در هنگام ورود به کراکوف از ویلیچکا دیدن نکنید.مثل این است که به همدان برویم ولی از غار علیصدر دیدن نکنیم!

 

گردشگری لهستان

ندیدن این زیبایی ها  اشتباه بزرگی است.

 

معدن نمک ویلیچکا

مجسمه های نمکی زیبا توسط مجسمه سازان معدن تراشیده شده است.

 

مجسمه از نمک

پایین ترین سطح این معدن 326 متر زیر زمین است.

اگر خوش شانس باشید می توانید یک یا دو مهمانی را در معدن ببینید. چند دوربین وجود دارد که امکان تنظیم آن وجود دارد. یک تالار بزرگ (اتاق ورشو) و چندین اتاق کوچک. این معدن به دلیل کنسرت های سال نو که در اولین هفته آخر ژانویه برگزار می شود مشهور است.تصور مقیاس کامل این سازه زیرزمینی بسیار دشوار است. فقط 2٪ از کل این مجموعه در دسترس گردشگران است. راهروهای معادن نمک یک هزارتوی واقعی را تشکیل می دهند که هر کدام  150 متر یا بیشتر طول دارند. درمجموع این معدن دارای نه(9) سطح است و پایین ترین  آن در عمق 326 متر در زیر زمین واقع شده است.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید