چرا و چگونه معابد ابو سیمبل در مصر به 1000 بلوک برش خورد و دوباره مونتاژ شد

معبد ابو سیمبل

صورت  های سه یا چهار مجسمه عظیم در ورودی معبد بزرگ رامسس دوم در ابو سیمبل که در سال 1966 به تصویر کشیده شده ، در انتظار دیدار مجدد با بدن خود هستند.

بنای یادبود مصر باستان معابد ابو سیمبل ساختاری در مقیاس بزرگ با قدمت طولانی است - یکپارچه و به ظاهر غیر قابل تخریب. اما این برداشت اصلاً مانع از حرکت معبد ... نشد. تعداد کمی از افراد می دانند ، اما در دهه شصت قرن گذشته ، این سازه به بلوک های جداگانه(1000 بلوک ) برش داده شد و به فاصله حدود 200 متر منتقل شد و پس از آن دوباره مونتاژ شد. این روند پیچیده برای یک هدف عملی تصور و انجام شد - لازم بود که بنای تاریخی منحصر به فرد به دلیل ساخت سد اسوان از طغیان نجات یابد.

 

معبد ابو سیمبل

چه کسی فکر می کند که یک شی با مقیاس به این بزرگی قابل جابجایی است.  / عکس از گردشگران در معابد ابو سیمبل در مصر

 

یونسکو برای نجات و حفظ هر چه بیشتر آثار باستانی و مکان های باستانی ، جمع آوری کمک مالی را ترتیب داد. سی کشور حتی تمبرهایی را به تصویر کشیدند که آثار تاریخی را از جمله معابد ابو سیمبل به عنوان بخشی از تلاش برای جمع آوری کمک های مالی برای تأمین هزینه های این کارزار بین المللی به تصویر می کشد.

 

معبد ابو سیمبل

 

معبد ابو سیمبل

تصویر هر دو مکان فعلی و اصلی معابد ابو سیمبل را نشان می دهد. محل اصلی بیش از 200 فوت در زیر زمین قرار دارد و اکنون کاملاً در زیر آب دریاچه ناصر غوطه ور است.

 

6578889.jpgابو سیمبل

 

دولت مصر و کارشناسان یونسکو لیستی از بناهای تاریخی تهدید شده توسط سد تهیه کردند. بررسی فقط چند مورد را نشان داد که گستره عظیم تاریخی آنها شامل بیش از 2000 سال تمدن بشری است. این مکانها شامل قلعه باستانی Buhen در سودان بود که توسط Senusret III در قرن نوزدهم قبل از میلاد ساخته شد. این بنا به عنوان بخشی از پروژه یونسکو حفاری شد و دو معبد قطعه قطعه و منتقل شدند. قلعه اما نجات پیدا نکرد و اکنون زیر آب است.

 

معبد ابو سیمبلمعبد ابو سیمبل

 

مکانهای دیگری که با موفقیت منتقل شدند عبارتند از: معبد آمادا ، ساخته شده توسط توتموز سوم در قرن پانزدهم قبل از میلاد. Wadi es-Sebua ، یکی دیگر از معابد دوران رامسس دوم قرن سیزدهم قبل از میلاد ، معروف به ابوالهول. و معبد کالابشا ، در حدود زمانی که اکتاویان خود را امپراطور روم آگوستوس در 27 سال قبل از میلاد اعلام کرد ، تکمیل شد.

 

معبد ابو سیمبل

معابد ابو سیمبل

مجموعه معابد جزیره Philae ، که در اثر طغیان جزئی ناشی از پروژه اولیه سد ، تزئینات آن به شدت آسیب دیده بود ، مقیاس زمانی آثار Nubian را تا دوران مسیحی گسترش می دهد. این مجموعه عمدتا در قرن سوم قبل از میلاد ساخته شده است ، و برای الهه ایسیس مقدس به حساب می آمد. بعداً ، دروازه ای توسط امپراطور هادریان در قرن دوم میلادی برپا شد و معبد در زمان سلطنت یوستینیان امپراتور بیانتین در سال 540 به کلیسا تبدیل شد. سرانجام فیلا در جزیره نزدیک Agilkea به امنیت منتقل شد.

 

معبد ابو سیمبل


معابد ابو سیمبل معابد نجات یافته در جزیره Philae در نزدیکی جزیره Agilkia بازسازی شدند. این مجموعه در سال 1979 ، یک سال قبل از اعلام رسمی یونسکو  تکمیل شد...علاوه بر جابجایی مجدد بناها ، با اتمام پروژه سد ، حفاری های عمده در کل منطقه نوبیا نیز انجام شد. در نتیجه ، ثروت عظیمی از میراث ناشناخته قبلی کشف شد ، از مصنوعات عصر حجر تا کلیسای قرن نهم که با نقاشی دیواری تزئین شده بود.

 

معبد ابو سیمبل


بزرگترین چالش نجات معابد ابو سیمبل (معابد دوقلوی ابو سیمبل) بود که چهار مجسمه عظیم رامسس دوم به تصویری نمادین از مصر تبدیل شده بود. شاهکارهای مهندسی و هزینه آن دلهره آور بود. تیم مهلت کمی داشت ، زیرا دریاچه ناصر در سال 1966 به ظرفیت کامل خود می رسید.
 این روند در معبد دیگر ابو سیمبل که به ملکه نفرتاری اختصاص داشت ، به همین ترتیب بود. تقریباً 200 فوت عرض ، گنبد به گونه ای طراحی شده بود که وزن تپه مصنوعی بالای آن را تحمل می کند ، که از تخته سنگ صخره معبد اصلی ، معابد ابو سیمبل تقلید می کند.


معبد ابو سیمبل


در سال 1963 ، پس از طرح و رد ایده های بیشمار ، تصمیم بر این شد که معابد ابو سیمبل به بیش از هزار بلوک بریده شده و در یک مکان بالاتر مستقر شوند. این مأموریت به زیرساخت های پیچیده ای احتیاج داشت. برای خشک نگه داشتن سد موقتی در اطراف محل احداث شد. شبکه ای از جاده ها باید برقرار و  تأسیس می شد ، یک ایستگاه تولید برق نصب می شد و مکان هایی برای هزاران کارگر درگیر در پروژه فراهم می شد.

 

معبد ابو سیمبل

 

تخریب در آوریل 1966 به پایان رسید. بازسازی به دنبال آن انجام شد و مجله نشنال جئوگرافیک تلاش عظیم حفاری سایت جدید ، جابجایی بلوک ها و قرار دادن قطعات معابد ابو سیمبل را بهم مونتاژ کرد. کمی بیش از دو سال کار پر زحمت ، معابد ابو سیمبل در مکان جدید و بالاتر خود در 22 سپتامبر 1968 افتتاح شد.

 

معبد ابو سیمبل

پادشاه خورشید رامسس دوم 

معبد ابو سیمبل

در حال انتقال مجسمه عظیم رامسس دوم ، معروف به رامسس بزرگ ، به خانه جدید خود در موزه بزرگ مصر در جیزه 

 

این تلاش در تاریخ باستان شناسی مهجور مانده است. بعداً مدیر سابق خدمات بناهای یادبود مصر نوشت: «بدین ترتیب مهمترین بنای تاریخی  در معابد ابو سیمبل که از سنگ تراشیده شده و جواهر گنجینه های نوبیا می باشد ، نجات یافته است. در همان زمان ، انتقال معابد به آرزوی پادشاه رامسس دوم مبنی بر جاودان ساختن معبد خود جامه عمل پوشاند.مجسمه عظیم رامسس دوم ، معروف به رامسس بزرگ ، به خانه جدید خود در موزه بزرگ مصر در جیزه رسید.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید