طرز تهیه کوفته به روش تبریزی

 کوفته تبریزی یکی از غذاهای مشهور ایران و منتسب به شهر تبریز می باشد.درکوفته تبریزی از انواع سبزیجات معطر بخصوص ترخون استفاده می شود ،در حالت سنتی گوشت این کوفته در یک هاون سنگی کوبیده می شد و سبزیجات و لپه کم کم به آن اضافه می‌گردید.اما امروزه به جای کوبیدن ،چندین بار گوشت را چرخ می کنند و در آخر تخم‌مرغ آب‌پز، گردو و آلو خشک را داخل آن گذاشته و با مخلوطی از پیازداغ و زرشک تزئین می‌نمایند. در آب این غذا از رب گوجه فرنگی و زعفران و نعناداغ به عنوان چاشنی استفاده می‌گردد.تبریزی های عزیز در صورتی که در طرز تهیه اشکالی مشاهده کردید ، لطفا در قسمت نظرات بنویسید.

سر فصل های این پست:

مواد لازم برای تهیه کوفته تبریزی

گوشت چرخ کرده 1 کیلو(برای کوفته از گوشت مخلوط گوسفند و گوساله استفاده نمایید.)
لپه 1 پیمانه
برنج نیم دانه1 پیمانه
پیاز 1 عدد

نعنای خشک به مقدار دلخواه
رب گوجه فرنگی 3 قاشق غذاخوری
تخم مرغ 2 عدد
سبزی کوفته 5 قاشق غذاخوری سبزی کوفته مخلوطی از جعفری + گشنیز + مرزه + ترخون + نعنا
آرد نخود چی 2 قاشق غذاخوری
زعفران، نمک، فلفل، ادویه، دارچین، گل سرخ به مقدار لازم
تره و مرزه به مقدار لازم
پیازداغ 3 قاشق
زرشک، آلو، تخم مرغ پخته و مغز گردو به مقدار لازم

طرز تهیه کوفته تبریزی : ابتدا برای تهیه سس کوفته درون قابلمه کمی پیاز داغ درست می کنیم بعد از آماده شدن  به پیازهای در حال سرخ شدن نعنا خشک و زردچوبه اضافه کرده وکمی تفت می دهیم ، رب گوجه فرنگی را با کمی ادویه ، دارچین ، زعفران، گل سرخ ، کمی مرزه و تره خرد شده اضافه کرده هم می زنیم حال کمی آب می ریزیم و  می گذاریم تا بجوشد، سپس حرارت را کم می کنیم.(از پیاز های طلایی شده کمی برای داخل کوفته ها و کمی برای تزیین برمی داریم)
برنج و لپه راکه از قبل خیس کرده ایم  می پزیم (جداگانه) و بعد از پخت با آب سرد آبکشی می کنیم .
حالا لپه ها و برنج پخته را به همراه 1 پیاز کوچک و نصف گوشت چرخ می کنیم . سپس تخم مرغ ها و نصف دیگر گوشت را به همراه سبزی کوفته ، ارد نخودچی ، نمک ، فلفل و دارچین به مواد اضافه کرده و  ورز می دهیم ( برای جلوگیری از ترک خوردن کوفته تمام مواد خوب ورز داده شوند)تا حالت چسبندگی پیدا کنند. مقداری از مایه کوفته برمی داریم و داخل آن یک عدد تخم مرغ پخته ، کمی پیازداغ ، چند عدد آلو و کمی مغز گردو و زرشک می ریزیم و کاملا گرد شبیه یک توپ کوچک شکل می دهم.تمام مواد را به همین صورت آماده می کنیم. تعداد  و اندازه  کوفته ها بسته به سلیقه شما و تعداد افراد می باشد . بعد از اتمام کارآرام آرام کوفته ها را در سسی که روی حرارت کم قرار دارد قرار می دهیم، دقت کنید که سس در حال جوشیدن و قل زدن نباشد. ( ریزجوش بزند)
پس از قرار دادن کوفته ها در قابلمه تازمانی که کوفته هاکمی خودشان را نگرفته  و سفت نشده اند . جابجا نکنید ، بعدا  کمی کوفته ها را چرخانده تا آب و سس به تمام نقاط کوفته ها مزه بدهد.
1 تا 2 ساعت برای پختن کوفته ها زمان لازم می باشد. پس از این زمان کمی شعله را بیشترنمایید تا آب کوفته ها غلیظ ترو مزه دارتر شود. اگر داخل آب کوفته حدود 2 قاشق ارد نخودچی که با کمی روغن تفت داده اید بریزید غلیظ ترمی شود.  پس از اماده شده و کمی سرد شدن کوفته ها در ظرف  مناسب سرو نمایید.

طرز تهیه کوفته مجلسی +ترفند وا نرفتن کوفته

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. 

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید