خورشت به آلو یزدی

(سیارک) : طرز تهیه خورشت به آلو معروف ترین غذای محلی استان یزد در این پست آورده شده اگر یزدی های عزیز در طرز تهیه این غذای خوشمزه ایرادی دیدند در قسمت نظرات به اشتراک بگذارند تا اصلاح شود.

یادش بخیر خانه های بزرگ مناطق کویری با درخت  های به و انار.  معمولا در غذاهای این مناطق از رب انار و به زیاد استفاده می شود . خورشت به آلو هم یکی از غذاهای سنتی یزد است که مخصوصا در فصل پاییز محبوبیت زیادی پیدا می کند . در پخت خورشت بِه، آلو از مقدار کمی شکر هم استفاده می شود  برای  طعم ترش وشیرین این خورشت  از کمی آب لیمو ترش هم استفاده می شود.

مواد اولیه برای تهیه خورشت به آلو یزدی:

- آلو خیس شده 250 گرم
- لپه نصف پیمانه 
- پیاز 1 عدد 
- روغن مایع مخصوص سرخ کردن به مقدار لازم
- مغز ران گوسفند یا گوساله خرد شده 400 گرم
- زعفران ساییده و حل شده در آب 
- بِه خردشده (مکعبی با پوست برش می زنیم) 2 عدد متوسط
- رب گوجه فرنگی 2 قاشق یا رب انار 
- شکر به مقدار لازم
- آب لیموترش 2 قاشق سوپ‌ خوری 
- زردچوبه ، فلفل سیاه پودر شده و نمک به مقدار لازم
- زنجبیل پودر شده نصف قاشق چای‌ خوری در صورت تمایل

روش تهیه خورشت به آلو یزدی:

1. آلو را به مدت یک ساعت خیس می کنیم.

2. لپه را نیز در مقداری آب خیس می کنیم (در مدت زمان خیساندن، دو تا سه بار آب آن را عوض می کنیم)، سپس هنگام پخت، در آبکش بریزید.

3. پیاز را در تابه‌ ای حاوی روغن تفت می دهیم تا نرم ،شفاف و سبک شود.

4. گوشت را به پیاز اضافه می کنیم ، حرارت را زیاد کرده و تفت می دهیم  تا حدی که آب آن کشیده شود. لپه را به قابلمه حاوی گوشت اضافه کرده و به مدت دو تا سه دقیقه تفت می دهیم،‌ سپس زردچوبه را با همه مواد تفت می دهیم.

5.مقداری آب به گوشت اضافه می کنیم، زمانی که جوش آمد، زعفران را به آن افزوده حرارت را ملایم می کنیم،  تا گوشت کاملا بپزد.

6. به و رب گوجه‌ فرنگی را به طور جداگانه در تابه‌ ای حاوی روغن تفت می دهیم و به همراه آلو (و آب آن) در نیم ساعت آخر پخت به خورشت اضافه می کنیم. (من شخصا به جای رب گوجه از رب انار استفاده می کنم )

7. سپس شکر، آب‌ لیمو، نمک، فلفل و زنجبیل را نیز به خورشت اضافه می کنیم،  تا خورشت جا بیفتد،‌ سپس در ظرف مورد نظر ریخته و به همراه پلو سرو کنید. 

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ از غذا های محلی شهرتان با نوشتن کامنت در قسمت نظرات، ما  و بازدید گنندگان سایت را مطلع کنید. (سیارک

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • dorsa 87 :

    دهنم آب افتاد برم درست کنم

    1395/10/28 12:39
  • Matilda 131 :

    I'm so glad I found my soiluton online.

    1395/12/27 6:33

بیشتر بخوانید