قهوه و لاته آرت

قهوه و لاته آرت

 در این مقاله میخواهیم به نقش لاته آرت بر روی قهوه و اهمیت آن بپردازیم ،  آیا لاته آرت قهوه را خوش طعم تر میکند یا نه؟

در ابتدا چند مورد زیر را برای جواب به این سوال که چرا باید از لاته آرت استفاده کنیم ذکر میکنم:

1.مزه

این نوشیدنی ها بر اساس ترکیباتی از  شیر هستند ، به آسانی ترکیبی از شیر گرم و شات اسپرسو را مخلوط میکنیم .

اینکه چگونه این مواد و عناصر را ترکیب کنید میتواند تصور شما از مزه ای که در فنجان می چشید را تحت تاثیر قرار دهد.

2.تجربه طعم چند مزه

وقتی که شما فنجان قهوه را مینوشید ، ترکیبی از طعم ها را حس میکنید ، آروماتیک ، تیز و شیرین این طعم ها  ، قهوه را بوجود می آورد.اما بحث بر سر این است که  از بین ۳ نشانه کدام طعم را بیشتر میچشید.پس طعم اسپرسو ی ما به عامل های چند گانه بستگی دارد:  کیفیت قهوه ،   همچنین بوی محیط اطراف وامکان لاته آرت بر روی قهوه.

۳.ارزش در برابر پول پرداختی

در مکان هایی که غذای با کیفیت سرو میشود و در رستوران هایی که قطب غذای باکیفیت هستند ، به چیدمان غذا بر روی میز و  شکلی که سرو می شود ، ظروف و قاشق چنگال و تزئینات میز غذا بسیار اهمیت می دهند  پرداخت پول  فقط برای کیفیت غذانیست برای پیدمان و نحوه پذیرایی هم می باشد.چندین مطالعه ، شامل دانشگاه آکسفورد ، پی برده اند  که عرضه و ارائه خوب ، ارزش غذا رابالا میبرد.و همینطور در  کارهای مربوط به کافه ، علامت های زیبای لاته آرت تمامی خستگی مربوط به آن روز را از تن خارج میکند.

طراحی های شگفت انگیز روی قهوه

بهترین زمان برای خوردن یک فنجان قهوه

18 دلیلی که توضیح می‌دهد چرا باید قهوه بنوشید

کاهش خطر سرطان پروستات با نوشیدن قهوه

 

بعضی ها به قهوه علاقه مند هستند. آنها ساعت ها کار میکنند تا مهارت درست کردن آن را یاد بگیرندو حالا  با تلاش زیاد به این مهم دست یافته اند که نوشیدنی با کیفیت بالایی ارائه دهند که هم مزه خوب و هم شکل و شمایل زیبایی داشته باشد.البته این ۵ کلمه آخر مهم هستند.وقتی کامل میشود که آن شخص تلاش زیادی را برای خلق دستورالعمل ها انجام دهد.

ارزش در شبکه های اجتمایی و اینستاگرام

رسانه های اجتمایی قسمت اصلی از تجارت قهوه در سراسر جهان هستند و همینطور شریان های حیاتی برای  بسیاری از کسانی که قهوه می نوشند.برای صاحبان مغازه ، هر لایک مثل ضربان قلب است و هر اشتراک گذاری برای این ماده یک امتیاز برای کافه به حساب می آید.آنها تبلیغات می کنند و مشتری جدید جذب میکنند اما اگر شما میخواهید که لاته آرت را نادیده بگیرید.فقط به خاطر اینکه میخواهید بر روی طعم تمرکز کنید ، آماده باشید که فقط ۲ فالووردر اینستاگرام داشته باشید.لاته آرت برای سرمایه گذاری کردن مهم است.میتواند برای شما فالوور جذب کند کسانی که تا حالا مزه قهوه شما را نچشیده اند.

جدای از مسائل بالا ، اینکه از چه تجهیزاتی استفاده کنیم تا قهوه و لاته آرت به زیباترین شکل به نظر بیاید باید به نکات زیر توجه کنیم:

تجهیزات استاندارد و تنظیمات

بار آوردن اسپرسو ، که شامل گذراندن آب داغ بر روی قهوه میباشد باعث ایجاد نوشیدنی غلیظ با طعم دلچسب می شود. تعدادی از نشانه ها و فاکتورها شامل مزه اسپرسو میباشد اما برای سادگی کار ، ما چند عامل و نشانه را ثابت فرض میکنیم.

فشار پمپاژ باید در محدوده 6.5 بار باشد ، لیوان  کوچک 15 گرمی ودر نهایت قسمت اصلی ماجرا درجه حرارت روی 93 درجه سانتیگراد باشد.همه این موارد نکاتی است که ما باید از آن استفاده کنیم اگرچه کمی با قواعد کارخانه ای متفاوت است.(خیلی از کافی شاپ ها از لیوان بزرگتر و فشار پمپاژ بالاتر استفاده می کنند)آنها همان کار را با اسپرسو می کنند که که در نهایت محصول عالی به نظر بیاید

مقدار قهوه و دستگاه قهوه ساز

اولین قدم برای تنظیم دوز قهوه ، تنظیم دستگاه قهوه ساز است.من به طور کلی با تنظیماتی که برای دانه های قدیمی قهوه انجام شده شروع میکنم ، مگر اینکه تفاوت بزرگی در مشخصات دم کردن وجود داشته باشد.

 همچنین با مقدار دوزخاص 16 گرم و مقدار دم کردن 50 درصد اولیه شروع میکنم.(این وزن دوزبرای آماده سازی اسپرسو میباشد بنابراین با 50 درصد و 16 گرم به ما 32 گرم اسپرسو میدهد)

شخصا بر اساس دستورالعمل یک شات (لیوان کوچک اسپرسو)قرار میدهم و آنرا میچشم .(معمولا بین 28 تا 35 ثانیه)اگر زمان بارآوری خیلی آرام و یا خیلی سریع باشد  من شات را می اندازم و قهوه ساز را دوباره تنظیم میکنم تا به پارامتر های زمانی نزدیک باشد.

این عمل ، اگرچه نقطه آغاز است و من دوز ، قهوه ساز ، وزن خارج شده ، و زمان بارآوری  را برای بهینه سازی اسپرسو تنظیم خواهم کرد.قبل از اینکه ببینیم چطور خاتمه پیدا میکند ، این مهم است که بدانیم چه معنی و مفهومی از بازده بارآوری و اصطلاحات مربوطه (over extraction  و under extraction  )داریم.

دم آوردن و مزه

Extraction yield   به این مطلب اشاره دارد که درصد جرمی قهوه که در اسپرسو محلول است چقدر باشد.پس اگر با 20 گرم دوز شروع کنید و اسپرسو را درست کنید و تمامی زمینه های دیگر را حذف کنیداگر با 16 گرم شروع کنید ، بازده بارآوری شما 20 درصد میشود.

بار آوری بیش از حد و بار آوری کم اصطلاحاتی هستند که به بازده بارآوری اشاره میکنند .

بسیاری از مطالعات نشان میدهند که مردم بازده بارآوری بین 18 تا 22 درصد را دوست دارند.

اگرچه ، این رقم برای کافی شاپ های ویژه  برای بازده بالاتر تا 25 درصد متداول تر شده است.

پس به این نکته توجه کنید که این موارد از قبل نوشته نشده اند.

در رابطه با کنترل دوز ، من در حال پیدا کردن بازده بارآوری بهینه هستم و در این مورد هیچ منطقی وجودندارد.بعضی اسپرسو ها بهترین طعم را با 19 درصد دوز می دهند

بعضی با 23 درصد دوز.نکته مهم که باید بدانیم این است که بفهمیم چه زمانی بار آوری بهینه به دست آمده است.قهوه ی ویژه معمولا به صورت ملایم حرارت داده شده است.حلالیت کم دانه ها کار بار آوری اسپرسو راسخت تر میکند.قهوه هایی که تحت بارآوری کم بوده اند معمولا از آنهایی که تحت بارآوری بالا بوده اند مرسوم ترند.معمولا این نکته خود را در میزان قدرت بالا ی اسیدی و در رانندگی نشان میدهد.

این راه ها قابل اندازه گیری هستنداما راه اصلی این است که قهوه زن را تنظیم کنیم.

این مورد سطح بازده بارآوری را بالا میبرد.ما همچنین میتوانیم مقدار دوز را تا 5/. گرم کاهش دهیم.که برای اینکار باید مقدار آب را نیز کم کنیم و بازده بارآوری را بالا ببریم.درمیزان دم کردن ، در این مورد نیاز است که به همان مقدار نگه داری شود

پس اگر ما از 16 گرم به 15.5 گرم افت کردیم باید برای جبران از خروجی نیز از 32 گرم به 31 گرم کاهش داشته باشیم.

زیاد بارور کردن اسپرسو که با مزه های دودی . خاکستری نشان داده می شود ،   بدون هیچ مزه ماندگاری در دهان می نشیند.وقتی که این مزه ها حس  بشوند ، ما باید دستگاه قهوه ساز را یک تکانی دهیم تا آنها از بین بروند.

تنظیم دقیق میزان دوز

در این نقطه ،  باید شروع به تنظیم اندک نرخ دم کردن کنیم.تنظیم بیشتر دم کردن ، اسپرسوی غلیظ تری را بوجود می آورد.(همراه با بازده باروری کمتر)

نرخ دم کردن کمتر ، بیشتر از دانه های قهوه پدیدار می شود ، اما مزه  کمتری دارد.

شخصا حالت دوم را بیشتر دوست دارم.وقتی که بازده  باروری بیشتر می شود ، محصول پیچیده ترمی شود مخصوصا وقتی که تقطیر می شوند و اسید دانه های قهوه به آسانی خارج می شود.

همیشه نرخ دم کردن کمتر را امتحانکنید(حالت استارت  کمتر از 50 درصد است) امااین به معنی افزایش نرخ باروری است. همیشه دستگاه قهوه ساز را برای دانه های درشت تنظیم کنید.

این عامل زمان باروری را نیز کمتر میکند.معمولا من کمتر از 40 درصد را انجام نمی دهم (برای مثال16 گرم وارد میکنیم و 40 گرم اسپرسو تولید می شود).در این بیانیه ، اسپرسو برای حس چشایی من کمی رقیق می شود.

اینها مواردی هستند که وقتی من میزان باروری را تا 50 درصد بالا میبرم ، اما این اتفاق زمانی رخ میدهدکه دانه های اسپرسو تیره تر از آنچه انتظار میرود باشد.

استفاده از قهوه های تیره ، حلالیت دانه ها را بالا میبرد و آنها را برای بارآمدن آسان تر میکند.

در پایان این فرآیند ، ما اسپرسویی داریم که خوشبختانه ، مزه شیرین ، پیچیده و به خوبی متعادل شده را دارد.متاسفانه ، این پایان ماجرا نیست.همانطور که درجه حرارت دستگاه قهوه در طول روز تغییر می کند ، میزان غلظت اسپرسو هم تغییر میکند.(سیارک

به این معنی که ، تغییرات باید به خوبی به دستگاه قهوه ساز داده شود تا ثبات غلظت حفظ شود.

دلیل این امر ، به طور معمول ، تکان هایی که در اثر سرد و گرم شدن باشد نیست ، اما این میتواندمربوط به محیط هایی که دستگاه قهوه ساز در آنجا وجود دارد و تغییرات دمایی که صورت می گیردباشد.این یک موضوع برای مکانی جداگانه می باشد.

3 نشانه برای داشتن اسپرسوی خوب

اسپرسو نوشیدنی پیچیده و تخصصی  است ، هیچ راه حلی هم که باعث مزه پایانی عالی شود وجود ندارد.دستگاه قهوه ساز ، مواد معدنی در آبی که استفاده میکنیم و دستگاه خردکن قهوه ، همگی در مزه آن تاثیر گذار هستند و اگر در یک محیط به خوبی جواب می دهد به خوبی در محیطی دیگر جواب نمیدهد. در هر صورت اگر به نکات میزان تعادل ، پیچیدگی ، شیرینی و ترکیب دوز قهوه دقت کنیم ، ممکن است که زیاد دچار اشتباه نشویم.ترجمه  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید