خطرناک ترین ظروف در آشپزحانه 4 مورد

4 نوع ظرف خطرناک در آشپزخانه که شما باید در اسرع وقت ازدست آنها خلاص شوید.

امروزه بسیاری از ما سعی می کنیم قوانین غذای سالم را در زندگی خود دنبال کنیم. با این حال، همه نمی دانند که ظروفی که ما برای پخت و پز استفاده می کنیم، به همان اندازه غذای سالم، مهم است. حتی یک رژیم غذایی سالم می تواند به مشکلات بهداشتی منجر جدی شود اگر قابلمه ها و تابه ها از جنس خطرناک باشند.

sayarak.com یک لیست از خطرناک ترین ظروف را تهیه کرده و همچنین یک جایگزین مناسب برای آنها در آشپزی معرفی کرده است.

آیا ظروف تفلون خطرناک است؟

آیا ظروف تفلون خطرناک است؟

تفلون شاید خطرناک ترین "جنایتکار" در این لیست باشد. بسیاری از مردم قابلمه و تابه را با این پوشش انتخاب می کنند، زیرا آنها مناسب  سرخ کردن و ته دیگ هستند.

با این حال پوشش  PTFE ) polytetrafluoroethylene) پلی تترا فلورو اتیلن (PTFE) می دهد یک پلیمر پلاستیکی است که وقتی بیش از 300 درجه سانتیگراد گرم می شود، بخارات سمی را آزاد می کند. چنین  سمی می تواند منجر به تب بخار پلیمر شود ، که تب آنفولانزای تفلون نامیده می شود.شامل علائم موقتی شبه آنفولانزا مانند لرز، تب، سردرد و بدن درد می شود. بروز علائم 4 تا 10 ساعت پس از استشمام  بخار پلیمر آغاز می شود و بیماری به طور معمول طی 12 تا 48 ساعت طول می کشد. این نه تنها برای انسان ها خطرناک است، بلکه برای پرندگان داخل خانه نیز خطر دارد و باعث کاهش عمر آن ها می شود.

آیا ظروف تفلون خطرناک است؟

یکی دیگر از مواد شیمیایی خطرناک در ترکیب غذاهای تفلونی PFOA (perfluorooctanoic acid) است که به توسعه انواع مختلف سرطان، از جمله سرطان سینه و پروستات، سرطان تخمدان کمک می کند. اعتقاد بر این است که PFOA در محصولات تفلون در مقادیر کم موجود است که برای انسانها تهدیدی نیست. با این حال، در بسیاری از چیزهای روزمره وجود دارد. بنابراین، مطلوب است که تماس با این ماده شیمیایی به حداقل برسد. پرفلوئورواُکتانیک با اختلالات تیروئید، بیماری کبد، بیماری مزمن کلیوی و سرطان بیضه ارتباط دارد.این ماده با ناباروری و وزن کم نوزاد هنگام تولد می گردد.آسیب ریوی هم در مضرات استشمام بخار پلیمر قرار دارد.

چدن را جایگزین ظروف تفلون کنید

چدن برای پخت غذا امن است و در طول زمان آزمایش شده است. علاوه بر این، این ماده به سرعت و به طور مساوی گرم می شود، و در عین حال، سموم به مواد غذایی منتقل نمی شود و به طور طبیعی به افزایش سطح آهن در بدن کمک می کند. اگر سطح آهن طبیعی باشد، می توانید وسایل آشپزی ریخته گری برنجی را انتخاب کنید که همچنین برای استفاده راحت هستند.

آیا ظروف آلومینیومی برای پخت و پز خطرناک هستند

2. آیا ظروف آلومینیومی برای پخت و پز خطرناک هستند؟

تعجب آور نیست که آلومینیوم به طور گسترده ای در زندگی روزمره مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر شایع ترین فلز، آلومینیوم نیز بسیار با دوام، سبک وزن، همه کاره و قابل بازیافت است. اما می تواند به سلامت شما آسیب برساند.

آلومینیوم فلزی است که روی اعصاب تاثیر می گذارد و مقدار بیش از حد آن در بدن می تواند به بیماری های سیستم عصبی مرکزی، از جمله بیماری آلزایمر و ALS (اسکلروز جانبی جانبی آمیوتروفی) منجر شود. و اگر چه وسایل آشپزخانه آلومینیومی معمولا دارای پوشش محافظتی هستند، به راحتی آسیب دیده و اجازه می دهد فلز سمی به غذا وارد شود.

جایگزین مناسب برای ظروف آلومینیومی شیشه است

ظروف شیشه ای مواد سمی را در هنگام گرم شدن منتشر نمی کنند، با دوام، سازگار با محیط زیست و بو ها را جذب نمی کنند. تنها نقص آن کمبود خواص anti-stick است. اما، می بینید، این یک نقص کوچک برای امنیت است.

 

3. آیا ظروف مسی خطرناک است؟

آیا ظروف مسی خطرناک است

شما ممکن است بیشتر از یک بار ظروف مس Copperware   را در مغازه ها دیده باشید و زیبایی آن را تحسین کنید. همچنین احتمال دارد که شما از خواص حرارتی مس، که گرمای سریع و یکنواخت را فراهم می کند، شنیده باشید. اما آیا می دانستید که مس می تواند به عنوان یک ماده برای ظروف خطرناک باشد؟

مانند برخی از فلزات سنگین دیگر، مس در مقادیر کم برای سلامت انسان بسیار مهم است. اما اضافه شدن آن در بدن می تواند منجر به  مسمومیت شدید فلز شود . استفاده از آن به عنوان یک ظرف با پوشش محافظ و بدون آن خطرناک است. در اولین تجسم، مس پس از تماس با محصولات اسیدی منتشر و وارد غذا خواهد شد . در مورد دوم، علاوه بر پوشش، شما یک عنصر سمی دیگر را در ترکیب خود، نیکل را دریافت می کنید.

ظروف جایگزین مسی ظروف فولاد ضد زنگ است

ظروف فولاد ضد زنگ نسبتا سبک وزن، مقاوم در برابر خراش است و می تواند بدون خطر باشد. همچنین، برای مدت طولانی به شما خدمت می کنند.

 آیا ظروف سرامیکی خطرناک است

 

4. آیا ظروف آشپزخانه با پوشش سرامیک خطرناک است؟

ظروف آشپزخانه با پوشش سرامیک در نگاه اول به نظر می رسد بسیار امن است. با این حال، این درست است فقط برای 100 درصد سرامیک.

پوشش سرامیکی نرم به اندازه کافی مقاوم نیست و بعد از چند ماه استفاده از آن شروع به ترک برداشتن می کند. پس از آن، سرب و کادمیم جذب می شوند و سپس به بدن می رسند. مسمومیت با سرب  یکی از خطرناک ترین انواع مسمومیت های فلزی است و می تواند باعث درد شکم، سردرد، ناباروری و سایر مشکلات سلامتی (در موارد شدید،  کما و مرگ ) شود.استفاده از ظروف با پوشش آسیب دیده خطرناک است.

جایگزین ظروف سرامیکی

جایگزین ظزوف 100٪ از جنس سرامیکی. این از مواد طبیعی ساخته شده است، غیر سمی است، غذا در آن نمی سوزد. درست است که چنین ظروفی می تواند بسیار گران باشد، اما برای سال ها به شما خدمت می کند.

شما از چه نوع ظروفی اغلب برای پخت و پز استفاده می کنید؟

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید