نحوه مراقبت از گل آزالیا هندی در خانه

آزالیا

 

گل آزالیا

بیش از 600 گونه گل آزالیا وجود دارد، تعداد زیادی از آنها در خانه پرورش می یابند. Azalea ژاپنی در گلدان تا 60 سانتی متر رشد می کند ، با گل های بسیار فراوان مشخص می شود. اگرچه در زیبایی گلها از بسیاری از گونه ها کمتر زیباست، اما نسبتاً گلی بی تکلف است.
تا به امروز ، چندین هزار نوع از گل آزالیا ژاپنی پرورش داده شده است. در بین آنها انواع مختلفی از سایه های بنفش ، صورتی ، زرد ، قرمز وجود دارد. گل آزالیای بسیار جذاب، سفید است. گلهای آن از انواع دیگر کوچکتر است ، اما تعداد گل ها بسیار بیشتر است.
 
گل آزالیا هندی نیز قد کوتاهی (40-60 سانتی متر) دارد. اما گلهای این رقم به اندازه کافی بزرگ هستند. اگر آن را در شرایط بیرون از خانه پرورش دهید ، بوته به 1.5 متر می رسد.
 
گل آزالیا یکی از زیباترین گیاهان گلدار است که در زمستان گل می دهد. معمولاً آنقدر گلهای روشن بزرگ وجود دارد که یک بوته کوچک با برگهای سبز تیره براق عملا در زیر آنها گم می شود. ما در مورد انواع گل آزالیای هندی و ژاپنی برای شما خواهیم گفت ، در مورد سنجش نام این گیاه صحبت خواهیم کرد ، توصیه هایی در مورد نحوه مراقبت از گل آزالیا در خانه ارائه می دهیم ، همچنین فرصتی را برای لذت بردن از گل آزالیا هندی و گل آزالیای ژاپنی در دکوراسیون داخلی منزل فراهم می کنیم.
 
گل آزالیا اغلب به عنوان دسته گل زنده خوانده می شود ، اما با مراقبت مناسب می توانید گیاه را ذخیره کنید و به همان گل های فراوان برای سال آینده برسید.
 
گل آزالیا به گروه بزرگی از گونه های برگریز متعلق به جنس خانواده هدر گفته می شود. این تقسیم بندی مشروط است و به دلیل کاربرد عملی است
از یونانی ترجمه شده و کلمه azalea به معنای واقعی کلمه به معنای گیاه خشک است (نام برای اولین بار توسط کارل لینی معرفی شده است) و همراه با توصیف گل آزالیا قبل از گل دهی است - برگهای متراکم ، چرمی ، براق به ساقه گیاه کمی حالت خشک می دهد. نام لاتین Rododendron ، که از کلمات یونانی rhodon گل رز و dmdron - درخت تشکیل شده است ، به معنای واقعی کلمه می تواند به لطف گلهای سرسبز که شبیه گلهای رز هستند ، درخت رز ترجمه شود.
 

 

گل آزالیای هندی

آزالیا
این درختچه های کوتاه (تا 30-40 سانتی متر) هستند که به وفور شاخه میدهند و دارای برگهای کوچک براق براق یا سبز براق و تخم مرغی شکل هستند. گیاهان معمولاً در دوره گلدهی خریداری می شوند. گل آزالیای هندی از نظر گلدهی ، گونه ها به اوایل (گلدهی اولیه در ماه دسامبر) ، اواسط (شکوفه در ژانویه) ، اواخر (شکوفه در فوریه و بعد) تقسیم می شوند.
گلهای گل آزالیا یا ساده یا دوتایی هستند ، با لبه های صاف یا موج دار و گلبرگ ها تک رنگ و مایل به قرمز یا صورتی یا نوارهایی با زمینه کم رنگ تر ، با نقاطی در انتهای گلبرگ یا فقط روی گلبرگ های تحتانی ، با حاشیه در گلبرگ ها. طرح رنگی انواع سایه های سفید و قرمز را نشان می دهد ، گل آزالیای زرد بسیار نادر است و به هیچ وجه گل آزالیای آبی وجود ندارد.تعداد زیادی از انواع مختلف گل آزالیای هندی به فروش می رسند. محبوب ترین ها شامل موارد زیر است:
آزالیا
انواع گل آزالیای گل برفی با گلهای ساده از رنگ بنفش-صورتی (قطر تا 7 سانتی متر) با خال های قرمز-قهوه ای تکثیر شده اند. گل آزالیای دانه برفی در برابر بیماری های مختلف مقاوم است.
 
گل آزالیا آلبرت-الیزابت  - انواع متوسط با گلهایی به قطر 8-8.5 سانتی متر ، سفید یا صورتی روشن به رنگ با لبه تمشکی ..
 
گل آزالیا سلستما، بوته های پراکنده با گل های تمشکی بزرگ (تا 7 سانتی متر قطر).
 
انواع گل آزالیا ی Walfbers با یک تنه بلند با گلهای روشن و صورتی روشن بزرگ ، لبه های گلبرگ ها با حاشیه سفید مواج و موج دار هستند.
 

 

مراقبت از گل آزالیای هندی

گل آزالیا یک گیاه نسبتاً حساس است. آب و هوا ی یک آپارتمان شهری معمولی در فصل گرما برای آن مناسب نیست. برای حفظ هر چه بیشتر گیاه با شکوفه تا حد ممکن ، لازم است تعدادی از الزامات را در نظر بگیرید. گل آزالیای را در نور روشن قرار دهید ، خنک نگه دارید (دمای اطراف + 12 ... + 14 درجه سانتیگراد) با رطوبت زیاد و بدون رکود نگهداری کنید.
 
گل آزالیای هندی به آب زیادی احتیاج دارند - خاک همیشه باید نسبتاً مرطوب باشد ، اما بدون جمع شدن آب در قسمت ریشه ها. خوب است گلدان را روی گلدان مرطوب یا گلدان پهن تر پر از خزه مرطوب یا الیاف نارگیل مرطوب قرار دهید.
 
تغذیه گیاه هر دو هفته یکبار انجام می شود. گلهای خشک شده باید فوراً برداشته شوند. در بهار ، آبیاری برای تحریک تشکیل جوانه ها کاهش می یابد. گل آزالیای هر 2-3 سال ، در اواخر زمستان با روش پیوند، تکثیر می شود. برای کاشت در گلدان ها از خاک مخصوص رودخانه ای استفاده می شود.گل آزالیا در بهار توسط قلمه  که در محیط مرطوب با دمای +25 درجه سانتیگراد ریشه دارند ، تکثیر می شود.
 

 

گل آزالیای ژاپنی

گل آزالیای ژاپنی یا rododendron بلانت (Rhododendron obfusum) گونه کمتری است.
گلها همچنین به رنگهای ساده یا دوتایی ، سفید یا قرمز هستند. علیرغم ظاهر ساده تر گلهای گل آزالیا ی ژاپنی یک مزیت بزرگ دارد - پس از شکوفا شدن گیاه در گلدان ، بوته را می توان در باغ پیوند کرد و در تابستان تا سالها شکوفه می دهد.
 
گل آزالیا هندی و ژاپنی - می توانند به عنوان تزیین موقتی یا در فضای داخلی اتاق های خنک ، ادارات و گلخانه ها نگهداری شوند. هنگام خرید ، باید به گیاهانی که ظاهری تازه دارند ، با جوانه ها و جوانه های بزرگ تر را ترجیح دهید. بهتر است از نمونه  هایی با برگ های افتاده خودداری کنید.
گل آزالیا به دلیل گل های زیاد یکی از زیباترین گیاهان است. اما ، متأسفانه ، اغلب اتفاق می افتد که مدتی پس از خرید ، گیاه شروع به پژمرده شدن می کند ، زیرا گل آزالیا نسبتاً دشمنان زیادی دارد. لازم است شرایط بهتری برای گلدان ایجاد شود تا گیاه شروع به خشک شدن و  برگ ریزان نکند. و سپس ، برای تلاش های شما ، Azalea مطمئنا با گل های شگفت انگیز ، زیبا و سرسبز از شما تشکر خواهد کرد.
 

 

چگونه در خانه از گل آزالیا مراقبت کنیم

آزالیا
برای گل آزالیای زیبا و شکوفا برای مدت طولانی ، لازم است مراقبت مناسب را تضمین کنید.

نور مناسب برای گلدان گل آزالیا

اول از همه ، پس از خرید هر گلی برای آپارتمان ، باید مکان مناسبی برای آن پیدا کنید. با توجه به اینکه گل آزالیا حساس است، در اثر تابش پرتوهای مستقیم نور خورشید خراب می شود. نکته اصلی که باید به یاد داشته باشید این است که نور باید پراکنده باشد ، و سایه جزئی نیز مناسب است.
 
در هنگام شکل گیری جوانه ها (اکتبر - نوامبر) ، باید مراقب باشید تا از وجود نور کافی ، به عنوان مثال ، روشنایی یک خانه با چراغ های فلورسنت استفاده شود.
 

 

دما مناسب برای گل آزالیا

هنگام مراقبت از گل آزالیا ، باید بدانید که حفظ دمای مناسب نقش مهمی ایفا می کند. گل آزالیا خانه گرم را دوست ندارد ، 15-18 0С - درجه حرارت لازم برای آن ، و هنگامی که گل آزالیا ها جوانه زدن حتی پایین تر باشد - از 10 تا 12 0С. به لطف این شرایط ، می توان گلدهی را تضمین کرد ، و بسیار طولانی و فراوان خواهد بود.
 
نگهداری از azalea در تابستان و در برابر گرما بسیار دشوار است و در صورت امکان ، قرار دادن آن در بالکن (اگر در ضلع جنوبی نباشد) یا در صورت وجود سیستم تهویه مطبوع در خانه ، سعی کنید دما را بیش از 20 درجه سانتیگراد نکنید.
 

 

رطوبت مناسب برای گل آزالیا

گل آزالیا به رطوبت کافی احتیاج دارد ، برای این گیاه لازم است که اغلب کمی آب سرد روی برگ ها بپاشید.اسپری کردن در زمانی که گل آزالیا شکوفا داده  ، باید با دقت انجام شود ، زیرا ممکن است گلهای ظریف از آب تیره شوند. مخازن آب قرار داده شده در اطراف گیاه به خارج شدن از وضعیت خشکی کمک خواهد کرد.
 
در تابستان ، گل آزالیا به عنوان مثال ، در خارج از خانه احساس خوبی خواهد داشت. در فصل گرما باید به رطوبت، توجه ویژه ای کنید.
 

آبیاری مناسب برای گل آزالیا

گل آزالیا نقش مهمی در مراقبت از هر گیاهی دارد ، بر رشد و پوشش گیاهی تأثیر می گذارد. آبیاری اشتباه یکی از دشمنان بخصوص گل آزالیا است ، بنابراین برای اینکه آن را نابود نکنیم ، لازم است قوانین آبیاری زیر را رعایت کنید:
 

 

خاک مناسب برای گل آزالیا

 ph خاک  از 4 تا 4.5باشد. خاک میکس آماده و بدون هیچ مشکلی در فروشگاه های تخصصی خریداری می شود. اما خاک نیز به طور مستقل از برگ های پوسیده ، خزه و ماسه در خانه تهیه می شود (2: 1: 1).
 

هرس مناسب گل آزالیا

برای اینکه این گل آزالیا شکل بگیرد ، و همچنین برای با شکوه شدن بیشتر گل ، باید به درستی از گل آزالیا مراقبت کرد ، به موقع ساقه های روییده را هرس کرد. پس از گلدهی ، تمام گلهای خشک برداشته شوند. با شروع ماه مه ، شما باید مرتبا شاخه های تازه را برش داده و به آرامی آنها را جدا کنید. هدف اصلی این مراقبت ، جوانه زدن بر روی نوک شاخه ها است.
 

تغذیه مناسب برای گل آزالیا

تغذیه این گیاه با کودهای معدنی ضروری است ، باید اطمینان حاصل کنید که این ماده حاوی کلر نیست ، در غیر این صورت باعث از بین رفتن آن می شود. بهتر است از فروشگاه های تخصصی کود برای Azalea را خریداری کنید. در بهار و تابستان ، شما باید یک بار (نه بیشتر) در هفته تغذیه کنید ، و در زمستان فقط 1 بار در هر 30 روز. هنگامی که جوانه ها حتی در دوره گل دهی گل آزالیای خانگی شروع به شکل گیری می کنند ، باید کودهایی را خریداری کنید که حاوی مقادیر کافی پتاسیم و فسفر باشد.
 

پیوندزدن گل آزالیا

بلافاصله پس از اولین گلدهی ، بهتر است این گیاه را پیوند بزنید. این باید با دقت انجام شود.برای پیوند گل آزالیا یک گلدان کم عمق باید انتخاب کنید ، بنابراین ریشه ها می توانند به سطح خاک نزدیک شوند.
 
به عنوان یک قاعده ، گیاهان جوان یک بار در سال پیوند می خورند ، و بزرگسالان - فقط یک بار در سه سال. هنگام پیوند لازم است شاخه های خشک شده ، گل ها ، شاخه ها را قطع کنید.
 

تکثیر گل آزالیا

ازدیاد گل آزالیا توسط قلمه از ساقه تکثیر می شود. توصیه می شود این کار را در تابستان انجام دهید. برای انجام این کار ، قلمه هایی با جوانه های موجود جدامی شوند ، مطلوب است که در یک شیشه که با یک کیسه پلاستیکی پوشانده شده قلمه ها را قرار دهید. آبیاری و اسپری فراوان و منظم لازم است. اگر جوانه های گل روی قلمه باز شد ، بلافاصله برداشته شوند.
 
بعد از چند ماه که قلمه ها ریشه زدن ، باید در گلدان کاشته شوند. شاخه های کشیده روی قلمه های ریشه دار شکل می گیرند تا یک تاج تشکیل شود.
 
بیماری های گل آزالیا به دلیل مراقبت نادرست ظاهر می شوند: آبیاری ناکافی گیاه ، قرار گرفتن در معرض آفتاب ،گرما در اتاقی که گل در آن قرار دارد ، کمبود نور ، خاک نامرغوب.

 

بیماری گل آزالیا

کنه های عنکبوتی ، پوسته پوسته ها ، کنه های توت فرنگی  - آفاتی که می توانند گل آزالیا را خراب کنند. برای مبارزه با این بیماری ها، لازم است گل آزالیا را با وسایل خاص پردازش کنید. ابتدا باید گیاهان دارویی را با محلول آب و صابون شستشو دهید ، سپس با آب گرم بشویید و سپس باید آن را با یک محصول خریداری شده اسپری کنید (به عنوان مثال محلول Actellik).
 
اگر برگها به رنگ زرد یا پاییزی شوند ، این ممکن است به هیچ وجه بیماری نباشد ، اما نتیجه آبگرفتگی نادرست (یا سرریز شدن یا مرطوب شدن زیر آن) است. همچنین آفتاب را رعایت کنید ، آفتاب سوختگی را در نطر بگیرید.
نکته آخر: هنگام خرید گل آزالیاها ، گیاهان جوان تر را انتخاب کنید - آنها تحمل سازگاری را آسانتر می کنند ، راحت تر ریشه می گیرند و سالها زینتی خواهند بود.
 
هر خانم خانه داری می خواهد در خانه مکانی دنج و زیبا ایجاد کند. مطمئناً ، افراد مختلف دکوراسیون را به روش خود تصور می کنند ، اما بیشتر ما در این مفهوم گوشه ای را به گلدانی سبز با شکوفه های زیبا اختصاص می دهیم. وقتی گل آزالیا را در گل فروشی (یا گلخانه) می بینید ، آن را به طور غیرقابل تصور در پشت پنجره ، تراس یا ایوان خود تصور می کنید. در فصل سرما که همه چیز در خارج از پنجره به رنگ خاکستری و سفید است ، ولی در آپارتمان چنین گلدانی پر از گل با سایه های صورتی ، قرمز ، سفید ، زرد و بنفش می بینید، حتما از حسن انتخاب خود راضی می شوید.

 

خلاصه نکات کلیدی در مراقبت از گل آزالیا

به یاد داشته باشید که گل آزالیا از درجه حرارت بالا خوشش نمی آید ، بنابراین اگر فردی سرمایی هستید و دوست دارید گرما در آپارتمان (بالاتر از 18-20 درجه سانتیگراد) باشد ، پس به احتمال زیاد با گل آزالیا کنار نخواهید آمد.مهمترین نکات در مراقبت از گل آزالیا ، حفظ دمای مناسب ، نور ، رطوبت و اسیدیته خاک است.
از آب جوشیده و سرد شده استفاده کنید (گیاه تحمل املاح را ندارد)؛
از شیر آب با بوی کلر استفاده نکنید (کلر گل را از بین می برد) ، برف آب شده بسیار مفید است ،توصیه می شود به طور مرتب چند قطعه یخ را بر روی خاک گلدان بگذرید - این باعث رطوبت خاک می شود و علاوه بر این باعث تحریک گل می شود.
اگر به طور تصادفی آبیاری را فراموش کردید  و خاک در گلدان خشک شد ، گل آزالیا را در یک حوضچه با آب برای چند ساعت قرار دهید - بگذارید به درستی آبیاری شود.
azalea عاشق نورپردازی خوب است ، فقط لازم است در برابر اشعه مستقیم خورشید نباشد
در ماه اکتبر-نوامبر - دوره جوانه زدن است شما باید روز را برای گل آزالیا طولانی کنید (با لامپ های فلورسنت ) تا جوانه ها شکل بگیرد ، در غیر این صورت شکوفه نخواهید دید.
به یاد بیاورید که در زیستگاه طبیعی گل آزالیا رطوبت زیاد غالب است ، به این معنی که ایجاد شرایط مشابه در خانه ضروری است.
مرتباً آب را در اطراف گیاه اسپری می کنید ، و اگر آن را با آب سرد انجام دهید ، دما به طور خودکار چند درجه کاهش می یابد.
ظروف آب را در نزدیکی گلدان گل آزالیا قرار دهید یا گلدان گل را در یک سینی آب قرار دهید اما گلدان با آب سینی در نماس نباشد (به عنوان مثال ، روی چوب یا ماسه).
در طول دوره گل دهی ، روی گل های ظریف آب را اسپری نکنید - این باعث ایجاد لکه های قهوه ای زشت روی گل ها می شود.
خاک منحصر به فرد اسیدی ، pH 3.5-5
خاک گل آزالیا در فروشگاه های تخصصی فروخته می شود از آن استفاده کنید.
با گذشت زمان ، خاک ممکن است قلیایی شود ، برای جلوگیری از این امر ، گاهی اوقات می توانید چند قطره آب لیمو را در آب (0.5 لیتر) برای آب دادن (نه بیشتر از دو بار در ماه) استفاده کنید.
راز گلدهی فراوان نه تنها دمای مناسب، بلکه هرس صحیح بوته قبل از رشد فعال ، در ماه مه ، 4-5 برگ را روی شاخه ها بگذارید و بقیه را قطع کنید. Rodendron بهتر رشد می کند و جوانه های بیشتری را تشکیل می دهد.
برای جلوگیری از بیماری ، بر خاک کف گلدان تریکودرمین بپاشید.
برای تکثیر گل آزالیا قلمه زدن از همه روش ها مقرون به صرفه تر است
برای روش تکثیر گل آزالیا از شاخه جدانشده بصورت زیر عمل کنید:
از شاخه های پایینی یکی را به سمت زمین خم کرده و با سیم آن را داخل زمین قرار دهید و آن را با خاک بپوشانید.پس از گذشت حدود شش ماه ، ریشه هایی در این شاخه ظاهر می شود و می تواند از گیاه مادر جدا شود.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید