زبان بدن

توجه به زبان بدن در زندگی از اهمیت زیادی برخوردار است. شما چه اهل کسب و کار باشید و چه متصدی آماده‌سازی غذا، اگر با ارباب رجوع سر و کار دارید، باید بدانید که چگونه ارتباط مؤثر و مفیدی با مردم داشته باشید.
گفته می‌شود که 93 درصد از ارتباطات از نوع غیرکلامی است. بنابراین لازم است که بدانید در ورای کلماتی که از دهان شما خارج می‌شود، چه چیزی را بیان می‌کنید. در اینجا 11 ترفند برای فهم بهتر زبان بدن و برقراری ارتباط مفیدتر آورده می‌شود:



1- آینه‌وار باشید
آینه‌وار بودن یعنی آن کاری را بکنید که طرف صحبت شما انجام می‌دهد، البته با زیرکی و به نحو نامحسوس. شما نباید هر اقدام کوچکی که آنها انجام می‌دهند را کپی‌سازی کنید بلکه باید با ظرافت و مهارت، هر آنچه را که آنها معمولاً انجام می‌دهند را انجام دهید. با تقلید کردن کارهای آنان - مثلاً اگر آنها دست روی سینه می‌گذارند شما هم دست روی سینه بگذارید، اگر آنها نرم حرف می‌زنند شما هم به نرمی حرف بزنید، یا اگر آنها در موقع صحبت در چشم‌های شما نگاه می‌کنند شما هم به چشم‌های آنها نگاه کنید- شما رابطه دوستانه‌ای را با آنها برقرار می‌کنید. آنها خودشان را به شما بیشتر شبیه احساس کرده و لذا خود را با شما در ارتباط بیشتری احساس میکنند. این کار در وضعیت فعلی واقعاً تأثیرگذار است. این روش‌ها را می‌توان در هر جایی به کار برد، ولی خصوصاً در ملاقات‌های نامزدی، جلسات کاری و ملاقات با اشخاص جدید مفید است.

2- تظاهرهای غیرضروری انجام ندهید
برخی مواقع، افراد عصبی دست‌هایشان را روی سینه‌شان می‌گذارند تا یک نوع تظاهر انجام دهند که گویی می‌خواهند دکمه سردست یا ساعت مچی‌شان را نشان دهند. آنها ممکن است در جلوی جمعیت زیادی در حال قدم زدن باشند یا در حال گام برداشتن به سوی یک بانوی زیبا باشند، یا شاید در حال رفتن به روی صحنه (سن) به منظور انجام یک سخنرانی باشند، ولی با نشان دادن این تظاهر غیرضروری با بازوهایشان، عدم اعتماد به نفس زیادی را از خود به نمایش می‌گذارند. آنها این کار را به عنوان تلاشی ناخودآگاه برای پوشاندن بدن‌شان توسط دست‌هایشان انجام می‌دهند. این عمل در مردها بسیار شایع است و باید ترک شود. بدون دلیل با هیچ چیز ور نروید تا از لو رفتن اضطراب بالقوه که در پشت ظاهر معمولی‌تان قرار دارد، جلوگیری کنید. در عوض، دست‌ها را در دو طرف بدنتان قرار دهید و با اعتماد به نفس و طمأنینه، به سوی هر جایی که روان هستید، گام بردارید.(سیارک)

3- فیگور اقتدار بگیرید
فیگور اقتدار یعنی این که بازوهای خود را به حالت کشیده و روی سر خود، تا بالاترین ارتفاع بالا ببرید. به این ترتیب، دست‌هایتان به شکل V روی سرتان قرار می‌گیرند. این فیگور به طور عملی مورد مطالعه قرار گرفته و افزایش تستوسترون (هورمون مردانه)، اعتماد به نفس و خصیصه‌های رهبری در تمام کسانی که این عمل را انجام داده‌اند، به اثبات رسیده است. دفعه بعد، اگر قبل از یک جلسه بزرگ، احساس اضطراب یا عدم اطمینان داشتید، بازوهایتان را به همان شکل بالا ببرید و فیگور قدرت بگیرید. از انجام دادن این کار خوشحال خواهید شد.

4- پاهایتان را روی هم نیندازید
وقتی که مردم پاهایشان را روی هم می اندازند، علامت می‌دهند که آنها واقعاً مخالف و سرسخت هستند. این کار برای مواقعی که می‌خواهید از کسی فاصله بگیرید خیلی عالی است ولی اگر در حال انجام یک معامله بزرگ برای خرید یک خودروی جدید هستید یا اگر در حال تلاش برای متقاعد کردن رئیس‌تان برای یک ارتقاء شغلی یا حقوقی هستید، نشان دادن مخالفت نمی‌تواند ایده خوبی باشد. به جای این کار، پایتان را از روی پایتان بردارید و با حالت باز بنشینید. خلاصه اینکه، ما همه عاشق آن هستیم که معامله‌های بزرگی انجام دهیم.

 5- بخندید تا واقعاً ارتباط برقرار کنید
چه چیزی بهتر از یک چهره متبسم و شاد است؟ یک چهره متبسم، خوشحال و خندان. خنده، اوج اوج ارتباط بین دو نفر را نشان می‌دهد و به اندازه چندین جلد کتاب در مورد رفافت و الفت، حرف برای گفتن دارد. اگر می‌خواهید در یک مورد کاری یا شخصی با کسی ارتباط برقرار نمایید، خنده کنید. خندیدن در یک ملاقات نامزدی، یا خنده‌دار کردن ملاقات نامزدی، علامت‌های باور نکردنی از جذابیت و عشق است. بازگو کردن یک لطیفه جالب و مناسب در خلال یک مصاحبه، می‌تواند یخ جلسه را بشکند و روش بسیار خوبی برای برقراری ارتباط با رئیس آینده‌تان! است. خندیدن و دیگران را خنداندن، اگر منجر به برقراری ارتباط مؤثر شود، فواید فوق‌العاده ای را عاید شما خواهد کرد.

6- بازوهایتان را روی هم نگذارید
همانگونه که انداختن پاها بر روی یکدیگر، یک وضعیت نامناسب از لحاظ زبان بدن بود، گذاشتن بازوها به روی هم (دست به روی سینه گذاشتن) نیز به همین صورت است. گذاشتن بازوها به روی یکدیگر، علامت حالت دفاعی و تردید است. هنگامی که بازوهایتان را روی هم می گذارید، از کسی که در حال صحبت با او هستید، فاصله می‌گیرید. به جای این کار، دفعه بعد که می‌خواهید با کسی که تازه ملاقات کرده‌اید ارتباط برقرار کنید، بازوهایتان را از روی هم بردارید و ملاحظه کنید که ایجاد ارتباط دوستی با آنها چه قدر راحت‌تر می‌شود.(سیارک)

 7- چانه‌تان را بالا بگیرید
موقعی که چانه‌تان را بالا می‌گیرید، غرور، اعتماد به نفس و اقتدار بالایی را از خود به نمایش می‌گذارید. اگر تا به حال کسی را دیده باشید که سرش را پایین گرفته باشد، به اهمیت بالا گرفتن چانه، پی خواهید برد. با بالا گرفتن چانه، شما نشان می‌دهید که به خودتان اطمینان داشته و خاطرجمع هستید. دفعه بعد که خواستید اعتماد به نفس خود را نشان دهید، مثلاً موقع انجام سخنرانی بر روی صحنه، یا تعریف کردن یک داستان برای گروهی از دوستان، و یا مصاحبه برای تصاحب یک موقعیت شغلی مورد علاقه، چانه‌تان را بالا بگیرید.

 8- کف دستتان را هم بالا بگیرید
هنگامی که با استفاده از دست‌های خود، ارتباط برقرار می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که وضعیت کف دست‌هایتان به طرف بالا باشد. با انجام این کار، شما به طور ناخودآگاه در طرف مقابل، ایجاد اطمینان می‌کنید. این کار نشان می‌دهد که شما روراست هستید و چیزی را برای پنهان کردن از کسی که در حال صحبت با او هستید، ندارید. لازم نیست که حتماً کف دستان شما در همه حال به طرف بالا باشد، بلکه بالا گرفتن کف دست در فواصل زمانی منظم می‌تواند فکر خوبی باشد. این تکنیک در هنگام فروش، بازاریابی، یا هنگام تلاش برای متقاعد کردن کسی در مورد چیزی و به طور کلی، در هر جایی که صداقت و راستی مورد تردید باشد، به طور ناباورانه‌ای تأثیرگذار است.

9- سرتان را تکان دهید.
هنگام تلاش برای برقراری دوستی با کسی که در حال صحبت با او هستید، سرتان را در مواقعی که او مطلب جدیدی را بیان می‌کند، تکان دهید. این علامت بزرگی است که نشان می‌دهد شما با آنها موافق هستید و اینکه به آنچه آنها می‌گویند گوش می‌دهید و قبول می‌کنید. تکان دادن سر توسط شنونده و نشان دادن اینکه واقعاً در حال گوش دادن هست، الفت بزرگی را در گفتگو ایجاد می‌کند. دفعه بعد که دوست یا همسرتان چیزی را برای شما تعریف می‌کند، در موقع مناسب سرتان را تکان دهید و خواهید دید که آنها چقدر خوشحال‌تر خواهند شد، چرا که آنها از مهارت‌های شنیداری شما لذت خواهند برد.

10- از تکان‌تکان دادن پاهایتان خودداری کنید
نگاه کنید، درست است که ممکن است خسته شده باشید ولی می‌توانید کار دیگری بکنید- مثلاً رفتن ناگهانی به ساندویچی سر کوچه- ولی تکان‌تکان دادن پاهایتان در موقعی که مدیرتان در حال صحبت راجع به موضوع مهمی است، او را خوشحال نخواهد کرد. بلکه در واقع او را عصبانی هم خواهد کرد، چرا که بدن شما به او می‌گوید که او چقدر برای شما خسته‌کننده است. به جای این کار، پاهای خود را یکی دو دقیقه بی‌حرکت نگه دارید و بگذارید که او خودش را خالی کند. به عوض ناراحت کردن او، به حرف‌هایش گوش فرا دهید (یا حداقل وانمود کنید که گوش می‌دهید) و ارتباط واقعی با او برقرار کنید. دفعه بعد که او ترفیعات شغلی آینده را مرور می‌کند، شاید شما در بالای فهرست او قرار بگیرید.

 11- بازوی طرف مقابل را به آرامی لمس کنید
با لمس کردن آرام هر شخص، شما در حقیقت با استفاده از بازو با او حرف می‌زنید. مثلاً هنگامی که شما در حال تعریف کردن یک داستان یا لطیفه خنده‌دار هستید، با این کار حس اعتماد را در او ایجاد می‌کنید. این بدان معنی نیست که دوره بیفتید و مردم را مدام لمس کنید، نخیر منظورم این نیست. بلکه منظورم یک لمس سبک و نرم بازو یا یک ضربه آرام و دوستانه روی شانه یا قسمت غیرخصوصی دیگری از بدن می‌باشد. با انجام این کار، شما در واقع یک رابطه دوستانه بین خودتان و آن شخص برقرار می‌کنید و نه یک رابطه خشک و همین طور یک رابطه روحی و عاطفی. دفعه بعد که با کسی قرار نامزدی داشتید، سعی کنید در حال مکالمه، او را به روش یاد شده لمس کنید و روابط بهتر را ملاحظه کنید.
این بود آنچه که می‌خواستم ارائه دهم. 11 ترفند برای کمک به موفقیت شما در زندگی شخصی و حرفه‌ای! شاید شما بهترین سخنران یا نقال نباشید، ولی اگر شما قادر باشید زبان بدن خود را کنترل کنید، می‌توانید بهترین معاشرت‌کننده باشید! و این تصویر کلی، از اهمیت به مراتب بیشتری برخوردار است. خلاصه اینکه، زندگی کلاً حول محور ارتباط می‌چرخد و بدن شما تقریباً با هر چیزی روابط برقرار می‌کند.(سیارک)

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. 

ترجمه توسط itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • dorsa 87 :

    من معمولا پاهام رو روی هم میندازم یعنی مقتدرم؟

    1395/10/28 11:16

بیشتر بخوانید