دانشمندان می گویند جهان اپیدمی تنهایی را آغاز می کند که برای سلامتی خطرناک است

در
دانشمندان: جهان اپیدمی تنهایی را آغاز کرده که برای سلامتی خطرناک است.افراد با جدا کردن خود از عزیزان، قطع ارتباطات و شکستن روابط بیمار می شوند و آسیب میبینند.
شاید به نظر تا اندازه ای عجیب و غریب باشد، امروزه، زمانی که در اینترنت، اسکایپ و .... با کلیک کردن بر روی چند دکمه در یک گوشی هوشمند، می توانید با یک شخص در هر نقطه از جهان و در هر زمانی تماس بگیرید، با این همه مشکل تنهایی بیشتر و جدی تر می شود.  واین یک علامت سوال بزرگ است . چرا؟
به گفته دانشمندان، تعداد افرادی که خودشان را تنها می بینند در حال افزایش است. علاوه بر این، نه تنها در مورد نسل جدید که نمایندگان نسل قدیم، که بچه ها و نوه ها آنها را ترک کرده اند. یکی از مطالعات اخیر جامعه شناسان اروپایی نشان داده است که حتی در بین جوانانی که به طور فعال از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، بیشتر و بیشتر افراد احساس تنهایی می کنند. واضح است که صحبت کردن در مورد تلفن همراه و مخصوصا مکاتبات فیس بوک نمی تواند جایگزین روابط زنده باشد. بدون دلیل نیست که در انگلستان چند سال پیش، یک وزارت ویژه برای حل مسائل افراد منفرد وجود داشت.
 
هنگامی که زندگی به تنهایی و به انزوای اجتماعی منجر می شود، از چه چیزی مملو می شود و چگونه از عواقب ناخواسته این زندگی جلوگیری کنیم؟
دانشمندان اطلاعات پزشکی نزدیک به 3 میلیون نفر در سنین مختلف را تحلیل کرده اند. و آنها متوجه شدند: تنهایی یک ریسک اضافی برای زندگی و سلامت است. در عین حال، روابط اجتماعی توسعه یافته تأثیر مثبتی بر سلامتی دارد و شانس طول عمر را افزایش می دهد.
 
گروهی از محققان دانشگاه بریگهام یانگ (دانشگاه بریگهام یانگ، یوتا، ایالات متحده آمریکا) به این نتیجه رسیدند که انزوای اجتماعی خطرناکتر از چاقی است، که بصورت همه گیر در سراسر جهان مشاهده شده است. دانشمندان نتایج کار خود را در مجله معتبر بین المللی علوم و پزشکی Perspective on Science of Psychology منتشر کرده اند.
 
همکارانشان، محققان دانشگاه هاروارد، اطلاعات مربوط به دو میلیون بیمار که تشخیص های مختلف انکولوژیک را از سال 2004 تا 2008 داشته اند مطالعه کردند. معلوم شد که داشتن یک شریک مرگ و میر را تا 20٪ کاهش می دهد. علاوه بر این، دانشمندان دریافتند که برای تعدادی از انواع سرطان، حمایت از همسر (همسر) بیمار ممکن است برای زنده ماندن مهم تر از اثر شیمی درمانی باشد.
 
نتایج مشابهی با مطالعات و سایر بیماری ها، و نه بیماری های انکولوژیک نشان داده شد. کارشناسان نتیجه می گیرند که تخریب روابط عاطفی و اعتماد یکی از مهمترین علل مشکلات سلامتی است. محققان هشدار می دهند که تنهایی گرایش به الکل، اعتیاد به مواد مخدر، اختلالات تغذیه ای و حتی کاهش فعالیت بدنی را افزایش می دهد. و این عوامل، به نوبه خود، به توسعه سرطان کمک می کند.
 
جدا شدن از عزیزان، از بین بردن ارتباطات، از بین بردن روابط، افراد را بیمار میکند.شروع به سوء استفاده از الکل، سیگار کشیدن، زندگی بی قید و بند و تغذیه ناکافی می کنند.
قانون طبیعی این است که موجودات تکامل نمی یابند، بلکه سیستم ها تکامل می یابند. درون چنین سیستم هایی، با یکدیگر ترکیب می شوند، فرصت های بیشتری برای بقا می گیرید. در این مورد، موتور تکامل، تکامل فردی نیست، بلکه تظاهرات توانایی تعامل و همکاری برای دستیابی به یک نتیجه مفید است.بسیاری معتقدند که تکامل تلاش بی وقفه برای زنده ماندن است اما در واقع، همکاری نیروی محرک تکامل است.
 
به تازگی، علمی به عنوان علوم اعصاب اجتماعی ظهور پیدا کرده است. یکی از نظریه هایش می گوید: مردم باید خودشان را نه به عنوان ارگانیسم های جداگانه، بلکه به عنوان بخشی از یک شبکه عصبی بزرگ که در ابتدا به هم وابسته اند، نگاه کنند. دانشمندان می گویند، Socium شبیه یک مغز بزرگ است، که در آن افراد مانند سلول ها دائما در حال تعامل با یکدیگر هستند.
ما با افراد دیگر در درجه اول در ارتباطات احساسی ارتباط برقرار می کنیم. به این ترتیب، تماشای شخص دیگری، حتی اگر آشنا نباشد، ما می توانیم احساس کنیم که چه اتفاقی برای او می افتد، قادر به همدلی هستیم. در سالهای 90 قرن گذشته، یک گروه از دانشمندان عصبی از دانشگاه پارما ( ایتالیا )، به ریاست پروفسور جیاکومو ریزولاتتی برای این توضیح تحقیق کردند.
در آزمایش های دانشمندان بر روی میمون ها، گروه های خاصی از نورون ها در آزمایشی نه تنها زمانی که میمون عملی انجام می داد، بلکه زمانی که آن را تماشا می کرد،عملکرد مشابهی داشت. این نورون ها آینه نامیده می شوند. وجود آنها اجازه داد استاد ریزولاتتی نتیجه بگیرد: "ما موجودات اجتماعی هستیم. بقای ما بستگی به درک اعمال، نیت و احساسات دیگران دارد. نورونهای آینه به ما کمک می کنند ذهن دیگران را درک کنیم نه تنها از طریق استدلال مفهومی بلکه از طریق مدل سازی مستقیم. 

کارشناسان در مورد خطر انزوای اجتماعی و نحوه خروج از آن صحبت کردند.

پنج قانون نجات از تنهایی

لیستی از پنج اقدام برای حفظ سلامت، کمک به خود برای حفظ ارتباطات عاطفی با دیگران:
 
1. سیستم روابطی را که در آن هستید، توصیف کنید. با چه کسانی ارتباط برقرار می کنید در دایره نزدیک و یا دور قرار دارد. شما با این افراد چه نوع رابطه ای دارید
 
2. قبل از اینکه به جایی بروید و اقدامی کنید، شما باید راجع به خودتان و آنچه که در درون شماست فکر کنید. چه فرآیندها و درگیری ها در ذهن شما اتفاق می افتد. اگر چندین آرمان متضاد وجود داشته باشد (و این اغلب اتفاق می افتد) و شما توجه کافی به این مسئله نکنید، ممکن است مشکلات ایجاد شود.
 
3. بسیار مهم است که از خودتان بپرسید: هدف من چیست؟ این به شما اجازه می دهد تا بر نیازهای خود تمرکز کنید تا به درستی ادراکات را تنظیم کنید.
 
4. مهم است که یک دفتر خاطرات داشته باشید. امور، برنامه ها، تجارب خود را در آن بنویسید. توجه کنید که چگونه اعمال و احساسات شما با زندگی شما محاصره شده است.
 
5. برای خوشحالی، شما نیازی به تغییر دیگران یا خودتان ندارید؛ شما نیاز به همکاری و ارتباط احساسی دارید.
 
سازمان بهداشت جهانی یک برنامه ویژه برای مبارزه با افسردگی به عنوان یکی از سخت ترین بیماری های زمان ما اختصاص داده است. - شعار این برنامه  "بیایید صحبت کنیم" است. معلوم شد که گفتگو ی ساده با کسی از خانواده به طرز چشمگیری تعداد خودکشی را کاهش می دهد. اغلب به اندازه کافی زمان برای تماس با فردی که در کنار شما است، پیدا کنید که چگونه احساسی دارد یا چیزی درباره خودش بگوید. به این ترتیب می توانیم به او و خودمان کمک کنیم. علاقه صادقانه به احساسات و احساسات دیگران به بهبود سلامت ما کمک می کند. و به طور کلی، به حفظ ما از جهان پر اضطراب، احساس و تنهایی کمک می کند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

علائم ظاهری افرادی که به خودکشی می اندیشند بخش اول

در

(سیارک) بنا به آماری که تخمین زده شده است، حداقل چیزی حدود بیست میلیون آمریکایی (چراکه گرفتن آمار دقیق در این خصوص و مسائل مرتبط کار دشواری است) از افسردگی رنج می برند و به آن مبتلا هستند. نکته ای که در خصوص این افراد وجود دارد این است که بسیاری از آن ها ترجیح می دهند در تنهایی و سکوت خود با مشکل افسردگی دست و پنجه نرم کنند و وارد شدن به دنیای آن ها و بر قراری ارتباط با آن ها کار ساده ای نیست. متأسفانه این رویکردی که این افراد پیش می گیرند و این انرژی و احساسی را که بروز نمی دهند و در خود نگاه می دارند، در بلند مدت می تواند سبب انجام کارهایی برگشت نا پذیر از سوی آن ها شود، کار هایی چون خودکشی که بدترین آن ها به شمار می رود. آماری از سوی مرکز اجتماعات مربوط به خودکشی در آمریکا منتشر شده است که حکایت از مرگ چیزی حدود چهل و پنج هزار آمریکایی در سال بر اثر خودکشی دارد.

با تمام این تفاسیر اما، این مشکل بزرگ هم، همانند بسیاری مشکل های دیگر راه حل هایی دارد و حال آن که بر قراری ارتباط با این افراد مشکل است و دشوار، دلیل نمی شود که دست روی دست گذاشت و مرگ آن ها را تماشا کرد. یکی از مهمترین کارهایی که در این خصوص می توان انجام داد، این است که علائم مربوط به خودکشی که در اینگونه افرادی که قصدش را دارند شناسایی کرده و از این اتفاق نا خوشایند به ظاهر غیر قابل جلوگیری، پیشگیری کرد (البته ذکر این نکته در این جا حائز اهمیت است که صرف نظر از اینکه چه اتفاقی می افتد، خود را مقصر اتفاقی که خدایی نکرده ممکن است بیفتد ندانید و از این مطلع باشید که همین که در زمان نیاز، در کنار عزیزانتان بوده اید کافی بوده است). در این مقاله قصد داریم شما را با آن دسته از علائمی آشنا کنیم که اکثراً در افرادی که فکر خود کشی در سر می پرورانند، پدیدار می شود. پس از خواندن این مقاله، اگر احساس کردید عزیزانتان و یا کسان دیگری که می شناسید، به اینگونه افکار و علائم دچار هستند، توصیه می شود اقداماتی در خصوص پیشگیری از این کار آن ها انجام دهید. یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید تماس گرفتن با مشاوران متخصص در این زمینه است که به شما کمک خواهند کرد. با سیارک همراه باشید.

اینگونه افراد بیشتر از سایرین راجع به معنای زندگی صحبت می کنند و به این مبحث علاقه نشان می دهند

آیا در نزدیکی خود دوستانی دارید که مرتباً در رابطه با معنای زندگی صحبت کنند و یا این که بگویند هر کاری که انجام می دهند بیهوده است و در نهایت نتیجه ای به دست نخواهد داد؟ در بسیاری از موارد کسانی که با این گونه افراد برخورد می کنند، مطلب را به شوخی برگزار کرده و جدی نمی گیرند، اما حقیقت این است که عنوان کردن چنین مسائلی می تواند معادل با این باشد که آن شخص یا دوست، به مشکلی بسیار اساسی از لحاظ روحی رسیده و با بیان کردن این گونه جملات از شما در خواست کمک می کند. جان ام. گروهل، دارای مدرک فوق دکترای روانشناسی، در مجله ای که مطالبی در خصوص مسائل روانی و روحی منتشر می کند نوشته است: «نهایتاً زمانی که با فردی مواجه می شوید که ظواهر او حاکی از افسرده بودنش است و نقابی از افسردگی به چهره دارد، به احتمال خیلی زیاد، مکالمه ای که میان شما و  آن فرد بخصوص شکل می گیرد، وارد جنبه های فلسفی می شود که به طور معمول، چنین مکالمه هایی میان افراد رایج نیست. این گونه صحبت ها می تواند نشانه این باشد که آن فرد بخصوص از درون دچار مشکلات عدیده ای از نظر روحی و روانی است که جرأت در میان گذاشتن آن ها را با شما ندارد و به همین خاطر است که بحث های این چنینی را پیش می کشد تا از بروز احساسات اصلی و نهانی خود جلوگیری کند.».

این افراد در مواجه با اشتباهات، دارای شخصیتی کمال گرا (ایده آل گرا) هستند

داشتن شخصیتی کمال گرا و یا ایده آل گرا، خود به تنهایی نشانه این نیست که فردی قصد دارد خودکشی کند، اما ذکر این نکته حائز اهمیت است که کسانی که در داشتن این گونه بخصوص از حالت شخصیتی زیاده روی می کنند و در تمامی مسائل روزمره خود به آن مرتبط می شوند، در معرض افسردگی شدید قرار گرفته و احتمال ابتلا به آن در این افراد افزایش پیدا می کند. دکتر مارگارت روترفورد، محقق و روان شناس، در این خصوص گفت: «افرادی که از لحاظ رو حی و روانی به افسردگی شدید مبتلا هستند، صرف نظر از اینکه در چه عرصه ای فعالیت می کنند، اگر در آن عرصه، بهتر از سایرین نباشند، به شدت خود را آزار می دهند و متأسفانه این آزار رساندن به خود، کاملاً در سکوت و خفا صورت می گیرد و هیچ نمود بیرونی ندارد. نکته ای که در خصوص این گونه افراد وجود دارد این است که ممکن است به خود اجازه دهند در یک زمینه معمولی فعالیت کنند که در آن بهترین نباشند، اما اگر زمینه و عرصه ای که قصد فعالیت در آن را دارند، برایشان حاوی معنی و ارزشی بخصوص باشد و مهم تر از آن، اگر هدفی باشد که برای آینده در زندگی شان در نظر گرفته اند، حتماً باید بهترین باشند و اگر این گونه نباشد، با مشکلات عدیده روحی و روانی رو به رو خواهند شد.»

این افراد زمان زیادی را با محصولاتی که بوسیله تکنولوژی در اختیار بشر قرار گرفته است، می گذرانند

البته شاید حتی لازم به گفتن نباشد که دستگاه های هوشمند تلفن همراه در این روز ها بدل به وسیله ای شده اند که برای اعصاب و روان انسان نقش بدی بازی می کنند، با این حال این مسئله سبب نشده است که ما از این دستگاه های هوشمند استفاده نکنیم و دیگر تکنولوژی بدل به یکی از اصلی ترین جنبه های زندگی مان شده است. اما هدفی که از ذکر این مطلب داشته ایم چیز دیگری است و مربوط به موضوع مقاله مان می شود؛ اگر نگران وجود افسردگی در افراد خانواده خود هستید و علائم مربوط به آن را در این افراد مشاهده می کنید، بهتر است تلاش کنید به گونه ای منطقی آن ها را متقاعد کنید که کمتر از اینگونه دستگاه های هوشمند استفاده کنند. دلیل ما برای این عدم استفاده بیش از اندازه مبتنی بر تحقیقاتی است که در دانشگاه ایالتی فلوریدا صورت گرفته است که نتایج حاکی از آن نشان می دهد که چیزی حدود چهل و هشت درصد از نوجوانانی که در طول روز بیش، استفاده شان از دستگاه های هوشمند، به پنج ساعت و یا حتی بیشتر از این عدد می رسد، بیشتر نسبت به سایرین در معرض رفتار هایی قرار می گیرند که منجر به خودکشی می شود. البته این مقایسه یک طرفه نبوده است و گروه دیگری از افراد نیز در این تحقیقات در نظر گرفته شده بودند که تعدادشان بیست و هشت درصد کل نوجوانان بوده است و در طول روز کمتر از یک ساعت از وقت خود را صرف استفاده از دستگاه های هوشمند می کردند و در معرض چنین رفتارهایی قرار نگرفته بوده اند. البته نا گفته نماند که رویکرد و رفتاری که با افرادی که افسرده هستند و یا در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند، باید بسیار محطاطانه باشد و اگر واقعا از ته دلتان قصد کمک به این گونه افراد را دارید، نباید به هیچ عنوان با خشونت و عصبانیت رفتار کنید و به جای آن توصیه می شود در مورد رویکردی که قصد دارید در پیش بگیرید، کاملاً اندیشیده و آن شخص بخصوص را درک کنید.

این گونه افراد مرتب از دردهای جسمانی خود می گویند

نکته ای که در خصوص افسردگی باید مد نظر قرار گیرد این است که این بیماری تنها شامل علائم روحی و روانی نمی شود و بر خلاف تصوری است که عامه مردم از این بیماری دارند. بنا به تحقیقات بسیاری که روی اینگونه افراد که از این بیماری رنج می برند صورت گرفته است، بسیاری از آن ها علاوه بر مشکلات روحی و روانی خود، از دردهای جسمانی نیز رنج برده و در بسیار مواقع راجع به این دردها صحبت می کنند. کمر درد، سر درد، اختلالات مربوط به خواب، عدم توانایی جنسی و اختلالات مربوط به هضم غذا، از جمله مشکلات جسمی و یا فیزیکی هستند که اینگونه افراد در معرض آن قرار گرفته و بسته به نوع افسردگی خود از آن رنج می برند. نکته ای که در خصوص این مسئله وجود دارد این است که اینگونه بروز افسردگی در مردان به نسبت زنان شایع تر است و متأسفانه به این خاطر که منشأ اصلی این دردهای جسمانی در حقیقت همان مشکلات روحی و روانی است که این افراد ازشان رنج می برند، همانند سایرین به درمان های مرتبط با این دردها و اختلالات پاسخ نمی دهند و همین مسئله است که سبب تشدید افسردگی شان شده و آن ها را آزار می دهد.

این گونه افراد در جشن های شایع میان جوانان بیشتر شرکت می کنند

مصرف بی رویه و بیش از اندازه مشروبات الکلی و نیز مواد مخدر، حتی بدون در نظر گرفتن افسردگی و موضوع این مقاله، خود معضلی است که اثرات و پیامد های بسیاری دارد و برای سلامت فرد و جامعه مضر است، اما این مصرف بیش از اندازه به خودکشی و افسردگی نیز مرتبط است. تحقیقات نشان می دهد که کسانی که به طور مرتب از این گونه مواد و نوشیدنی ها استفاده می کنند، تا چیزی حدود شش برابر بیشتر از سایر افراد عادی در معرض اقدام به خودکشی قرار می گیرند. اخیراً نیز در آرشیو یک مجله تخصصی آمریکایی مرتبط با مسائل روانی، نتایج تحقیقاتی منتشر شد که حاکی از آن بود که مردانی که به مصرف این گونه مواد و مشروبات اعتیاد دارند، تا چیزی حدود 2.3 برابر افراد عادی امکان دارد اقدام به خود کشی کنند. یکی از اصلی ترین دلایلی که سبب می شود چنین نتایجی از مصرف مواد و مشروبات حاصل شود، اختلالات شدیدی است که افراد الکلی در خوابیدن با آن مواجه می شوند که به مرور تنش های روحی و روانی بسیاری را برای آن ها به همراه می آورد.ترجمه  itrans.ir 

این مقاله ادامه دارد...

در سیارک بخوانیم:

چگونه خطر خودکشی را کاهش دهیم 

عادات و کارهای مضر برای افسردگی

راهکارهای عملی مقابله با افسردگی

آیا افسردگی ژنتیکی است؟ 

انواع افسردگی و علایم آن 

افسردگی و حمایت اجتماعی

تاثیر افسردگی پدران بر کودکان

افسردگی پس از زایمان 

موسیقی درمانی علائم افسردگی را تسکین می دهد

علائم و عوامل به وجود آوردنده افسردگی ، روش های درمان 

نظرات

در ادامه بخوانید...

علائم ظاهری افرادی که به خودکشی می اندیشند بخش دوم

در

این گونه افراد بیش از اندازه در مورد حالت فیزیکی و بدنی خود حساس هستند

مسلماً این که بخواهید اضافه وزن نداشته و بدنی سالم و روی فرم داشته باشید، چیز بدی نیست، چراکه بدین صورت هم از ظاهری زیبا بهره خواهید برد و هم از بیماری های ناشی از اضافه وزن دور خواهید ماند و در معرض این گونه بیماری ها قرار نخواهید گرفت، اما نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که اگر دوستی یا آشنایی در نزدیکی تان است و مشاهده می کنید که بیش از اندازه در رابطه با حالت جسمانی خود وسواس به خرج می دهد، می توانید به وجود مسئله ای غیر عادی در رابطه با حالت روحی این فرد شک کنید. صحبت کردن بیش از اندازه در رابطه با حالت جسمانی، انجام ورزش های شدید به طور مرتب، در نظر گرفتن رژیم های غذایی ای که بیش از اندازه سبک هستند، تمامی این ها می تواند حاکی از وجود مشکلی در رابطه با مسائل روحی آن فرد باشد. تحقیقاتی در این خصوص در دانشگاه ایالتی جورجیای آمریکا صورت گرفت که نتایج آن حاکی از این مسئله بود، دانش آموزان دبیرستانی که باور داشتند که دچار اضافه وزن هستند، و یا اینکه واقعاً دچار اضافه وزن بودند، نسبت به سایر دانش آموزان، بیشتر در معرض اقدام به خود کشی قرار داشتند و افکار این چنینی در این افراد شایع تر بود. مونیکا سوان، دارای دکترای روانشناسی و مسئول این تحقیقات، در این خصوص عنوان کرد: «نوجوانان از لحاظ روحی فشار زیادی را در رابطه با ظاهر خود تحمل می کنند و داشتن بدنی زیبا و زیبایی ظاهری به طور کلی برایشان اهمیت بسیاری دارد و کوچکترین نقصی می تواند سبب مشکلات عدیده روحی در این افراد شود. این مسئله در نوجوانان بسیار شایع تر از سایر رده های سنی است.

این گونه افراد به مرور زمان رفتار های پرخاشگرانه از خود نشان می دهند و گویی همه را دشمن خود می دانند

آیا در نزدیکی خود دوستی یا آشنایی را دارید که تا کنون بسیار مهربان بوده باشد و با همه رفتاری خوب در پیش گرفته باشد، اما گویی یک شبه تبدیل به هیولایی شده که به سرعت از کوره در می رود و از کوچکترین اظهار نظرهایی که به او اطلاق می شود آزرده خاطر شود؟ این یکی دیگر از مظاهر بیرونی است که می تواند حاکی از آن باشد که فرد دچار افسردگی شده است. تحقیقات بسیاری در مرکز ملی سلامت روحی و روانی آمریکا صورت گرفته است و با کنار هم گذاشتن تمامی این تحقیقات، این نتیجه به دست آمده است که در خصوص علائم مربوط به افسردگی، دو مورد وجود دارد که از اهمیت بیشتری نسبت به سایرین برخوردار است و  می تواند دلیل محکم تری بر این مسئله باشد که فرد دچار افسردگی  شده است. این دو مورد این ها هستند: «بروز خشم بیش از اندازه و یا صحبت کردن در رابطه با گرفتن انتقام از شخصی بخصوص» و «تغییرات ناگهانی و مکرر در حالت روحی (از خوشحالی به ناراحتی، از آرامش به استرس و اضطراب و ...)». نکته ای که باید در خصوص این افراد در نظر داشته باشید این است که در حقیقت این ها از دست شما عصبانی نیستند و به خاطر کاری که ممکن است شما کرده باشید ناراحت نیستند و تنها از اینکه به آنچه که از دنیا خواسته اند و آرزوی رسیدن به آن را در سر می پرورانده اند، دست نیافته اند، احساس آزردگی می کنند و شما تنها بدل به وسیله ای می شوید که آن ها خشم خود را روی آن تخلیه می کنند. این موضوع می تواند در درک این افراد کمک شایانی به شما بکند.

این گونه افراد از اختلالات ذهنی رنج می برند

اگر احساس می کنید که کسی در نزدیکی شما (دوست یا آشنا) دچار اختلالی ذهنی شده است و از چنین معضلی رنج می برد، باید هر چه سریع تر در فراهم آوردن هر آن چه که برای او ثمر بخش خواهد بود، اقدام کنید. بنا به تحقیقاتی که در مرکز اختلالات روانی آمریکا صورت گرفته است، بیش از نود درصد افرادی که کارشان به خودکشی می کشد و در نهایت اقدام به این کار می کنند، از یکی از انواع اختلالات ذهنی رنج می برند، حال ممکن است این اختلال ذهنی، افسردگی باشد و یا فرد از دو قطبی بودن و یا سایر بیماری ها و اختلالات مرتبط رنج ببرد. البته اگر از آن دسته افرادی هستید که شخصی که برای شما عزیز است  و دوستش دارید دچار چنین اختلالاتی شده است، خبر خوب برای شما این است که راهکارهایی برای مقابله با اینگونه اختلالات در نظر گرفته شده است که با به کار گرفتن آن ها در زمان و مکان درست می توانید اقدام به مقابله و بهبود این اختلالاتی کنید که عزیزانتان به آن دچار شده اند. تنها نکته ای که در این خصوص باید مد نظر قرار بگیرد این است که نباید نسبت به این مسئله بی تفاوت باشید و زمانی که عزیزانتان در شرایط روحی بدی به سر می برند باید با تمام وجود در کنارش باشید و هر کمکی از دستتان بر می آید برایش فراهم کنید.

اغلب این افراد کابوس می بینند

اگر کودکی دارید که به خاطر دیدن کابوس های ترسناک، شب ها نمی تواند درست بخوابد و در این موضوع دچار اختلال شده است، مطمئن باشید که به کمک شما احتیاج دارد، هر چند معمولاً در مورد کابوس های خود سکوت کرده و با کسی صحبت نمی کنند. تحقیقاتی که در آکادمی مسائل و اختلالات مربوط به خواب در آمریکا انجام شده است نشان می دهد، بالغ بر شصت و شش درصد افرادی که اقدام به خودکشی کرده اند، از دیدن کابوس های شبانه رنج می برده اند. البته نکته ای که در این خصوص حائز اهمیت است، دانستن این است که در حقیقت خود این کابوس ها نیستند که سبب می شوند فرد، اقدام به خودکشی کند و مسئله مهم تری که در این خصوص وجود دارد، اختلالاتی است که از نداشتن خواب کافی به واسطه دیدن کابوس در فرد حادث می شود. نکته دیگر در خصوص این مطلب این است که این گونه اختلالات بیشتر در میان کودکان شایع است و حتماً باید این نکته را در نظر داشته باشید که کودک معمولاً کابوس های خود را از دیگران مخفی نگاه می دارد و اگر احساس کردید که کودک در طول روز احساس خواب آلودگی می کند و یا اینکه مدتی است که تغییراتی در رفتارش در طول روز حاصل شده است، حتماً باید جویای علت این مسئله شوید.

این گونه افراد معمولاً به انزوا کشیده شده و از بیرون رفتن با دوستان خود خود داری می کنند

اگر از میان دوستان خود کسی را سراغ دارید که مدتی است ناگهان قطع رابطه کرده و خیلی تمایلی به بیرون آمدن با شما، همانند قبل، نشان نمی دهد، باید به دنبال دلیل این مسئله باشید، چرا که به احتمال زیاد مشکلی در میان است و این مشکل به مسائل روحی و روانی دوست شما مربوط می شود. بنا به تحقیقاتی که در مجمع پیشگیری از خودکشی در نوجوانان صورت گرفته است، این مسئله ثابت شده است که یکی از مهمترین نشانه هایی که  حاکی از احتمال اقدام به خودکشی در نوجوانان است، همین نکته است که با تغییراتی در رفتار آن ها بروز پیدا می کند. کناره گیری از دوستان و یا تغییراتی که در رفتار های اجتماعی این نوجوانان حاصل می شود، از جمله این تغییراتی هستند که باید اهمیت زیادی برای آن قائل شد و آن را بسیار جدی گرفت. انزوا و گوشه گیری یکی از شایع ترین علل افسردگی است که در بلند مدت می تواند اثرات سوئی به همراه داشته باشد.

 این گونه افراد به مرور زمان اشتهای خود را از دست می دهند

گری کندی، دارای مدرک فوق دکترای روانشناسی، در مصاحبه ای با مجله «Everyday Health» عنوان کرد: «یکی از مهمترین علائمی که می تواند حاکی از بروز افسردگی در فرد باشد، کاهش اشتها است و باید جدی گرفته شود. در افرادی هم که به افسردگی مبتلا هستند، این کاهش اشتها می تواند نشانه مزمن تر شدن افسردگی شان باشد.  بسیاری از افرادی که به افسردگی دچار هستند (یا می شوند) انرژی و علاقه خود به زندگی را از دست می دهند. کاهش علاقه به خوردن خوراکی و غذا هم می تواند زیر مجموعه همان کاهش انرژی به صورت کلی باشد.». در صورت مشاهده چنین علائمی در عزیزان خود به سرعت از علت آن کسب اطلاع کرده و اگر منشأ روحی و روانی برای این گونه معضلات تشخیص داده شد، در جهت رفع آن تلاش کنید. فراموش نکنید که افرادی که در معرض افسردگی قرار دارند و یا اینکه به آن دچار شده اند، بسیار حساس هستند و در رویکرد خود در مقابله با بیماری آن ها به هیچ وجه از خشونت و زور استفاده نکنید، چرا که این گونه رفتار ها نه تنها تأثیر مثبتی نخواهد داشت، بلکه به بدتر شدن و مزمن تر شدن افسردگی شخص بیمار نیز دامن خواهد زد.

این گونه افراد به طور معمول از بی خوابی مزمن رنج می برند

بی خوابی مزمن به طور کلی یک اختلال و بیماری بسیار جدی شناخته می شود که در بلند مدت، می تواند تأثیرات ویرانگری هم از نظر روحی و روانی و هم از نظر جسمی بر روی فردی که از این بیماری رنج می برد داشته باشد؛ افسردگی یکی از این اختلالاتی است که می تواند از بی خوابی مزمن نشأت بگیرد. تحقیقاتی در این خصوص در دانشگاه تگزاس شمالی صورت گرفت و نتایج این تحقیقات حاکی از این مسئله بود که کسانی که از بی خوابی مزمن رنج می برند تا چیزی حدود ده برابر افراد عادی که روزانه بین هفت تا نه ساعت می خوابند، در معرض ابتلا به افسردگی هستند. اگر شخص (یا اشخاصی) را می شناسید که با این مشکل دست و پنجه نرم می کند، توصیه می شود تحقیقاتی انجام دهید و با یافتن راهکارهایی، این راهکار ها را در اختیار فرد مبتلا به بی خوابی قرار دهید. در صورت حاد تر شدن مشکل نیز توصیه می شود با مشاور و یا روان پزشک متخصص صحبت کنید و مسئله را با او در میان بگذارید.

در سیارک بخوانیم:

علائم ظاهری افرادی که به خودکشی می اندیشند بخش اول 

نظرات

در ادامه بخوانید...

راهکارهایی برای افراد پر مشغله برای داشتن حالت روانی متعادل و کاهش استرس بخش اول

در

صبح روز سه شنبه، مصادف با پنجم ماه ژوئن بود که خبر بسیار ناراحت کننده ای منتشر شد مبنی بر اینکه طراح لباس مشهور، کیت اسپید (Kate Spade) در حالی در آپارتمانش در منهتن پیدا شد که متأسفانه علائم حیاتی در او مشاهده نمی شد و پس بررسی های اولیه مشخص شد که از دنیا رفته است. تنها سه روز پس از این خبر ناراحت کننده، خبر دیگری در رسانه ها منتشر شد که همگان را شوکه کرد. صبح روز جمعه، هشتم ماه ژوئن بود که آنتونی بوردن (Anthony Bourdain) سر آشپز چیره دست و مشهور که برنامه های متعددی در خصوص آشپزی بیرون داده و ایده های منحصر به فردی در این زمینه مطرح کرده بود، در اتاق هتلی در پاریس فرانسه در حالی یافت شد که همانند کیت، علائم حیاتی در وی مشاهده نمی شد و دار فانی را وداع گفته بود. بنا به اخبار منتشر شده هر دوی این ها اقدام به خود کشی کرده بودند.

علائم ظاهری افرادی که به خودکشی می اندیشند بخش اول 

علائم ظاهری افرادی که به خودکشی می اندیشند بخش دوم 

بنا به آماری که توسط مرکزی که برای پیشگیری از خود کشی در آمریکا بر پا شده است، سالانه  حدود چهل و پنج هزار نفر تنها در ایالات متحده آمریکا اقدام به خود کشی می کنند. جالب است بدانید که در رتبه بندی میان عواملی که سالانه سبب مرگ افراد در آمریکا می شود، خود کشی در رده دهم قرار می گیرد. هنوز که هنوزه هیچ اُرگان و سازمان بخصوصی برای پیگیری علل این خود کشی ها تشکیل نشده و کسی مسئولیت این اتفاق های نا خوشایند را به عهده نگرفته است، با این حال، تحقیقاتی توسط متخصصان روان پزشک و روان شناس در مسائل و مشکلاتی که سبب خود کشی افراد می شود صورت گرفته است. نتایج این تحقیقات حاکی از آن است که بیشتر این خود کشی ها، صرف نظر از اینکه فرد در انجام آن موفق باشد یا خیر، ریشه های مشترک روحی و روانی در این افراد دارد. بنا به نظر این متخصصان، عوامل اصلی ای که منجر به خود کشی می شود می تواند یکی از این ها باشد: استرس بیش از اندازه (استرس و اضطرابی که فرد توان تحمل آن را نداشته باشد)، نگرانی و اضطراب مزمن و پایدار و مهمترین و عامل نهایی نیز افسردگی شدید است. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که این اتفاق ناخوشایند بیشتر در میان قشر میان سالی متدوال تر است که از لحاظ مالی و اقتصادی در شرایط خوبی به سر می برند و در جامعه به عنوان انسان های موفقی شناخته می شوند که به اهداف خود در زندگی دست یافته اند. کسانی چون کیت و بوردن.

منیر سلیمان، مدیر مسئول مرکز خدمات مربوط به سلامت، در یو سیِ سن دیگو، در این خصوص نظر جالبی دارد که ذکر آن خالی از لطف نیست: «افرادی که مسئولیت های بیشتری به عهده دارند و به طور معمول از آنها با نام انسان های موفق یاد می کنیم (مدیران شرکت ها و کارخانه ها، بازیگران و خواننده ها و...) نسبت به مردم عادی که ساعات مشخصی در روز کار می کنند و ساعاتی را نیز به طور معمول برای استراحت خود در نظر می گیرند، بیشتر در معرض اضطراب و استرس شدید روحی قرار گرفته و در نهایت این مسئله سبب می شود از اختلالاتی چون بی خوابی، تغییر بیش از اندازه در وزن و افسردگی شدید رنج ببرند و برخی از آن ها برای تحمل این اختلالات مجبور به استفاده از مشروبات الکلی و مواد مخدر می شوند. این نکته را باید در نظر داشته باشیم که کسی که مدیریت مکانی را به عهده دارد، مسلماً مسئولیت های بیشتری نسبت به سایرین دارد و همینطور اگر اشتباهی از او سر بزند، پیامد های به مراتب بدتری از اشتباهات یک فرد معمولی خواهد داشت. نکته دوم در خصوص این گونه افراد این است که به واسطه مال و قدرت زیادی که در اختیار دارند، به گونه ای احساس می کنند آسیب ناپذیرند و نسبت به انسان های عادی برتری دارند، به همین خاطر است که در مواجه با هر گونه اختلالی، به هم می ریزند. و در نهایت نکته سومی که در خصوص این افراد وجود دارد این است که به اندازه ای سرشان شلوغ است که در صورت مواجه شدن با هر گونه اختلالی وقت کافی برای کمک خواستن از متخصصی که بتواند به آن ها کمک کند، در اختیار ندارند و از صرف این زمان برای درمان واهمه دارند. این دلایل را می توان به مانند قطعه های یک پازل کنار هم گذاشت و در نهایت تصویر کاملی از آن چه سبب مرگ ارادی این گونه افراد می شود به دست آورد.»

چگونه خطر خودکشی را کاهش دهیم 

با تمام این تفاسیر اما، مطالبی که ذکر شد، مقدمه ای طولانی بود برای آنچه قصد داریم در این مقاله شما را با آن بیشتر آشنا کنیم که همان پیش گرفتن عادات رفتاری ای است که در نهایت سبب خواهد شد که در وهله اول از بروز اینگونه تنش ها جلوگیری کرده و در صورت بروز این گونه تنش ها در روح و روان خود، راهکاری برای مقابله با آن داشته باشید. دانستن این نکته بسیار مهم است که حتی اگر احساس می کنید بار تمامی دنیا به دوش شما گذاشته شده است و اگر فشار و تنش این بار به اندازه ای است که شما را وادار به فکر کردن در رابطه با خود کشی می کند، باید بدانید که در پایان راه نیستید و راه هایی برای مقابله با این تنش وجود دارد. برای مطرح کردن راهکارهایمان همان گروه پر مشغله ای را در نظر می گیریم که به مراتب بیشتر از سایرین در معرض اقدام به خود کشی قرار دارند. طی سالیان متمادی، متخصصان روان پزشک و روان شناس برنامه ها و تحقیقاتی را ترتیب داده اند تا به این راهکار ها دست یابند که می تواند در مقابله با فکر کردن و اقدام به خود کشی مؤثر واقع شود. با سیارک همراه باشید.

طرح ریزی برنامه ای مشخص برای روز و کارهایی که قرار است انجام دهیم

مایکل کاهن، دارای مدرک پی اچ دی در زمینه روانشانسی که اکنون در مرکزی در مری لند فعالیت می کند در این خصوص عنوان کرده است: «داشتن برنامه ای مشخص در طول روز و طرح ریزی یک برنامه برای یک کارگر یا کارمندی که در طول روز به کارهای بسیار زیادی باید رسیدگی کند، از اهمیت زیادی برخوردار است.» راهکاری که در این خصوص پیشنهاد می شود این است که برای روز، هفته، ماه و حتی سالی که قرار است سپری کنید برنامه ای مشخص داشته باشید و این طرح ریزی برنامه را بدل به عادتی رفتاری برای خود کنید. برای مثال یکی از کارهایی که در این خصوص می توانید انجام دهید این است که صبح که از خواب بیدار می شوید، قبل از اینکه ایمیل های خود را چک کنید، برنامه ای که در طول روز برای خود ریخته اید را بررسی کنید؛ سپس روزی در هفته را در نظر بگیرید (شبی که روز بعدش تعطیل هستید می تواند گزینه ای ایده آل باشد) تا به برنامه ای که برای هفته جاری خود ریخته اید نظری بیندازید؛ برنامه ماهانه خود را نیز می توانید برای مثال در روز بیست و هفتم هر ماه (یا هر روزی که صلاح می دانید) چک کنید و در نهایت همین روند را برای برنامه ای سالانه داشته باشید که برنامه ای کلی تر نسبت به سایر برنامه ها خواهد بود. یکی از کسانی که برای مشاوره به دکتر کاهن مراجعه می کرده است و مدیریت یک کارخانه را به عهده داشته، به کاهن گفته بود که: «زمانی که در نیروی دریایی آمریکا خدمت می کردم، نکته بسیار مفیدی که از خدمت در آنجا یاد گرفتم این بود که زمانی که لیستی از کارهایی که ملزم به انجام دادن آن ها هستید تهیه می کنید، به مرور آن کارهای به خصوص از ذهنتان خارج می شود و دیگر بهشان فکر نخواهید کرد (البته نه به این معنی که اهمیت ندارند، بلکه به این معنی که به خاطر تهیه لیست، اطمینان دارید که انجامشان خواهید داد)» راهکاری که برای طرح ریزی این برنامه یا لیست می تواند مورد استفاده قرار بگیرد بسته به شرایط و اوضاع شخصی متفاوت است، اما راهکاری قدیمی وجود دارد که بسیاری از آن استفاده کرده و به نتیجه رسیده اند و با نام تئوری «ای بی سی» شناخته می شود: کارهایی که ذیل مورد «ای» قرار می گیرند از همه مهم تر هستند؛ پس از آن به مورد «بی» می رسیم که کارهایی را شامل می شود که از اهمیت اولی برخوردار نیستند، اما بهتر است انجام شوند و در نهایت نیز به مورد «سی» می رسیم که شامل کارهایی می شود که تنها در صورتی به سراغ شان خواهیم رفت که کارهای مربوط به دو مورد نخست را انجام داده باشیم.

داشتن یک دوست و مشاور قابل اعتماد

دکتر کاهن در این خصوص عنوان کرده است: «یکی از همکاران و دوستان نزدیک خود را به انتخاب خود بگزینید و به او بگویید که چگونه در زمانی که شرایط شما بحرانی می شود (برای مثال زمانی که تحت فشار و استرس شدید صدای خود را بالا می برید)، به شما کمک کند تا از تنش حاکم بر شما بکاهد (برای مثال با دور کردن شما از محلی که در حال داد و فریاد در آن هستید). یک مشاور و همراه خوب می تواند در این گونه شرایط بحرانی کمک بسیار زیادی به شما بکند و با کاهش تنش و استرس حاکم بر حالات روحی و روانی شما در بلند مدت، ثمرات بسیاری عاید شما خواهد شد و نیز این همراه شما می تواند به شما کمک کند که در آند دسته از رفتارهایی که تنش زا هستند، زیاده روی نکنید و آن رفتار ها را رفته رفته شناسایی کنید.»

در نظر گرفتن زمانی برای فراغت از کار در طول روز

دکتر کاهن بر این باور است که آن دسته از مدیرانی که در کارشان موفق تر هستند (نسبت به سایر مدیران) خیلی از کوره در نمی روند و کنترل اعصاب و احساسات خود را به دست می گیرند. برای اینکه درک درست و دقیق تری از این فرایند در ذهن داشته باشید، مثال مربی بسکتبالی را برای شما می آوریم که زمانی که احساس می کند تیمش در اوج فشار استرس قرار گرفته را شناسایی کرده و به سرعت در خواست وقت استراحتی کوتاه می کند تا تیمش را آسوده خاطر کرده و نکاتی را به آن گوش زد کند. در غیر این صورت ممکن است بازیکنانش از حالت طبیعی خارج شده و به خاطر عدم توان کافی برای تحمل استرس و فشار بازی، نتوانند به درستی به وظایف خود عمل کنند. این مطلب به طور دقیق برای افراد و مدیران مشاغل موفق نیز صدق می کنند. آن ها به خوبی قادر به این هستند که در زمانی که اوضاع از لحاظ روحی و روانی، تنش زا می شود، خود را کنترل کرده و هر گونه اتخاذ تصمیمی را به بعد از فروکش کردن این تنش روانی موکول کنند. به خصوص تصمیم هایی که در آینده شرکت، مؤسسه و یا هر جای دیگری که مدیریت آن را به عهده دارند، نقش تأیین کننده ای خواهد داشت. به همین خاطر است که توصیه می شود در این گونه مواقع که احساس می کنید تحت فشار روحی قرار گرفته اید، هر چقدر زمانی که صلاح می دانید را به عنوان وقت فراغت از کار اعلام کرده و در این زمان سعی بر آن داشته باشید که اوضاع روحی خود را تحت کنترل گرفته و آرامش از دست رفته را بازیابید. می توانید برای عملی کردن این تئوری راهکارهایی خلاقانه برای خود (با شناختی که از خودتان دارید) در نظر بگیرید؛ برای نمونه می توانید یک پرنده کوچک که روی شانه تان قرار گرفته را تصور کنید که در این گونه مواقع در گوش شما می گوید که حالا وقت آن است که کمی استراحت کنی. در هر صورت مهمترین نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که کنترل خود را به طور کامل در اختیار داشته باشید و سعی کنید تمام تمرکز خود را وقف هدف اصلی ای کنید که مجموعه شما به دنبال تحقق آن است.

یادگیری مهارت «نه» گفتن

البته این نکته کاملا واضح است که زمانی که مشغله های شما نسبت به سایر افراد عادی بیشتر می شود، در آمد بیشتری نیز خواهید داشت و به همین خاطر است که امکان فراهم کردن شرایط پیشرفت (بیشتر شرایطی مد نظر ما است که با در اختیار گذاشتن سرمایه و تأمین کردن دیگران از لحاظ اقتصادی حاصل می شود) برای افراد مختلفی را خواهید داشت و همین مسئله است که سبب می شود اهمیت این نکته در خصوص شما چند برابر شود که مهارت «نه» گفتن را به دیگران داشته باشید و پس از گفتن آن به هیچ وجه احساس پشیمانی نکنید. این جا است که اهمیت طرح ریزی برنامه ای در طول روز مشخص می شود. شاید برایتان این سؤال پیش بیاید که منظور ما از آوردن این نکته چیست و برنامه ریزی چه ارتباطی با مهارت «نه» گفتن می تواند داشته باشد، در پاسخ به این سؤال باید گفت که با جای دادن برنامه هایی تفریحی (برای مثال تنیس بازی کردن) در روز های مشخصی در هفته، در برنامه ای که برای خود در نظر گرفته اید، به مرور یاد خواهید گرفت که شما تنها برای برآورده کردن نیازهای دیگران آفریده نشده اید و تفریح کردن حق شما است.

به وجود آوردن نوعی غرور و اعتماد به نفس سالم در میان کارمندان

بهترین کارمندان شما آن هایی هستند که زمانی که کاری یا وظیفه ای به آن ها محول می شود، بر این باور اند که به بهترین وجه ممکن از پس آن کار به خصوص بر خواهند آمد و در عملی کردن آن با هیچ مشکلی و سدی مواجه نخواهند شد که نتوانند بر آن فائق آیند. مدیران موفق نیز در سوی دیگر آن هایی هستند که به خوبی از وجود این دسته از کارمندان خود آگاهی دارند و با اتخاذ تدابیری این باور را در آن ها زنده نگاه می دارند و به بهتر شدن عملکرد این دسته از کارمندان خود کمک می کنند. یکی از تدابیری که در رسیدن به این مهم می تواند یارای مدیران موفق باشد این است که درباره آن دسته از موفقیت های گذشته که با زحمت و کار سخت کارمندان خود به آن نائل شده اند صحبت کند و برای آن ها از موانعی بگوید که می توانست سد راه موفقیت شان شود، اما آن ها توانستند بر آن ها فائق آیند و مجموعه را به هدفی برسانند که در نظر داشت.

خودتان را در اولویت قرار دهید

حتماً این نکته را در نظر داشته باشید که باید در طول روز زمان کافی را به خواب شبانه خود استراحت دهید و نیز ورزش کردن از مهمترین نکاتی است که باید جایی در زمان بندی روزانه خود برای آن داشته باشید. اگر قادر به ورزش کردن روزانه نیستید، می توانید حداقل دو یا سه روز در هفته را برای این کار در نظر بگیرید. فراموش نکنید که همه چیز به نظم و انضباط و نیز برنامه ریزی ای بر می گردد که برای خودتان در نظر گرفته اید. توصیه می شود در این برنامه ریزی روزانه، ساعت و زمان مشخصی را که می دانید، کار دیگری برای انجام دادن ندارید را برای ورزش کردن کنار بگذارید. ورزش کردن برای شما باید همان اهمیتی را داشته باشد که قرار ملاقاتی که با مشتری خود تنظیم می کنید، چرا که در سلامت روحی و جسمی شما نقش بسزایی دارد و در بلند مدت می تواند به شما کمک کند از تنش حاکم بر روح و روان خود بکاهید. خواب کافی شبانه را نیز به هیچ وجه فراموش نکنید که اهمیتی هم پایه با ورزش کردن در سلامتی دارد. نکته ای که در خصوص این گونه کار ها وجود دارد این است که متأسفانه بسیاری از افراد از عملی کردن این تدابیر غافل می شوند، چرا که تأثیر کوتاه مدتی در آن مشاهده نمی کنند (اگر شبی درست نخوابید، نهایتاً برای چند دقیقه ای در طول روز چرت خواهید زد و شاید این موضوع چند باری در طول روز تکرار شود) و نکته حیاتی ای که در این خصوص نادیده می گیرند این است که عملاً اختلال در خواب شبانه و یا ورزش نکردن در بلند مدت است که بر سلامت روحی و جسمی تأثیر خود را نشان می دهد و پس از مدتی طولانی ممکن است اتفاقی بیفتد که جبران آن تقریباً غیر ممکن به نظر برسد.

در محول کردن وظایف دیگران به آن ها کوتاهی نکنید

بسیاری از افراد هستند که به خاطر تعارف کردن با دیگران و یا دست دست کردن در محول کردن وظیفه ای به شخصی که توانایی انجام آن را دارد، در نهایت مجبور می شوند خود آن کار را انجام دهند و این کاری که انجام می دهند به نوعی وظیفه اصلی آن ها به شمار نمی رود. به همین خاطر است که در حین انجام دادن آن با مشکل مواجه می شوند و مرتب به این فکر می کنند که اگر این کار به خصوص را به همکار و یا کارمند خود سپرده بودند، حال وقت کافی برای رسیدگی به سایر امور مهم تر که وظیفه شخصی شان است را در اختیار داشتند. همین مسئله موجب ایجاد تنش روحی می شود و فرد دچار استرس و اضطراب می شود. ذکر این نکته در این جا حائز اهمیت است که مدیران موفق به هیچ وجه با کارمندان و همکاران خود تعارف ندارند و این یکی از خصوصیات برجسته مدیران با تجربه است. باید هر کاری به شخص متخصص در انجام آن سپرده شود. البته دسته ای دیگر از مدیران نیز هستند که دچار این گونه از وسواس می شوند که اگر کار را به دیگری بسپرند، در نهایت آن نتیجه ای که به دنبالش هستند، عایدشان نخواهد شد. در خصوص این مورد دومی نیز باید گفت که اثراتی مشابه با مورد اول خواهد داشت و در نتیجه اتفاقی که می افتد تغییری حاصل نخواهد شد. پس این را به خاطر داشته باشید که هر فرد متخصصی به خوبی از پس انجام وظایفش بر خواهد آمد و محول کردن وظایف اشخاص به دیگران به هیچ وجه به معنی آزار دادن آن ها نمی باشد و در صورتی که عدالت و انصاف را در برخورد با کارمندان خود رعایت می کنید، این حق طبیعی شما است.

این مقاله ادامه دارد...

نظرات

در ادامه بخوانید...

رهایی ونجات از افسردگی

در

اگر یک و یا چند مورد از نکات زیر در شما دیده می شود به افسردگی مبتلا شده اید:
- بی دلیل احساس ناراحتی می کنید و خیلی ناامید هستید.
- بیش تر اوقات احساس خستگی روحی و جسمی دارید.
- در صورت وقوع کوچکترین اتفاق بد، زود پرخاشگر می شوید و این حالت سبب ناآرامی شما می شود و کنترل خود را از دست می دهید.
- هنگام صحبت با دیگران، نمی توانید به حرف های طرف مقابل گوش دهید و  گفته های او را متوجه نمی شوید.
- نمی توانید روی کار، درس و... متمرکز شوید.
- اگر ظرفیت تحمل مشکلات در شما کپایین آمده یا ارتباط شما با خانواده کم شده و از ارتباط با آن ها گریزان هستید و از زمانی که با خانواده، فرزندان، دوستان و...میگذرانید خوشحال نیستید و یا مثل گذشته از کارهایی که با انجام دادن آن لذت می بردید ولی اکنون برای شما بی معنی شده است.
- صبح ها زود بیدار می شوید و احساس می کنید که خواب کافی نداشته اید و برای، دوباره به خواب رفتن مشکل دارید.
- کاهش وزن شدیدی پیدا کرده اید.

آیا افسردگی ژنتیکی است؟ 

عادات و کارهای مضر برای افسردگی 

راهکارهای عملی مقابله با افسردگی 

افسردگی شایع ترین حالتی است که در روانشناسی دیده می شود. این مشکل در خانم ها، دو برابر بیش تر از آقایان دیده می شود. از هر ده نفر خانم، دو نفر از آن ها و از هر ده نفرآقا، یک نفر از آن ها به افسردگی مبتلا می شود. هر انسانی ممکن است در هر نقطه از زندگی خود به افسردگی دچار شود. در بعضی از افرادا این مشکل خفیف می باشد و با گذشت زمان بر طرف می شود ولی در بعضی از انسان ها افسردگی رفته رفته شدید تر می شود و زمان درمان آن نیز، طولانی میکشد. بعد از درمان افسردگی، برگشت دوباره ی آن در افرادی که سابقه ی افسردگی دارند امکان پذیر است. افسردگی باعث می شود تا موفقیتی را که انسان به دست آورده است رفته رفته از دست بدهدو در صورتی که درمان نشود همیشه با مشکلاتی در زندگی روبرو می شود. برای این که از این حالت رهایی پیدا کنیم باید از یک نقطه آغاز کنیم ولی سوال مهم این است از کجا باید شروع کنیم؟

مشکلی را که برای شما پیش آمده باید شناسایی کنید:
در اولین قدم مشکلاتی مثل دلتنگی، تنهایی، خستگی، ترس و ... را  در خود شناسایی کنید ، مشکل خود را بپذیرید وبرای رویارویی با آن حاضر باشید. این قدم شاید یک قدم نا چیز باشد ولی به یاد داشته باشید که بزرگ ترین موفقیت ها با کوچک ترین قدم ها شروع می شوند. 

قبول کنید که به کمک نیاز دارید:
بعضی انسان ها از تنهایی و نا امید بودن لذت می برند. کمک به این گونه انسان ها و گرفتن دست آن ها برای رهایی از تاریکی، تا زمانی که خود آن ها نخواهند خیلی سخت است. در انسان هایی که حقیقت نیاز به کمک را درک نکرده اند، در اختیار گذاشتن راه های رهایی از افسردگی بسیار دشواراست.

علائم و عوامل به وجود آوردنده افسردگی ، روش های درمان 

چرا زنان بیشتر از مردان در مقابل خطر افسردگی قرار دارند 

مکمل ها می توانند داروهای ضد افسردگی را اثربخش تر نمایند؟ 

دلیل به وجود آمدن مشکل را جست و جو کنید:
سوال هایی مثل چه چیزی مرا به این حالت درآورده است؟ چرا حال روحی من بد شده است؟ در اصل من چه می خواهم؟ و سوال هایی از این قبیل که در ظاهر سوال های آسانی به نظر می رسد ولی در اصل این گونه سوال ها برای رهایی از افسردگی خیلی مفید می باشند.

کمک گرفتن از مشاور:
بعد از آشکار شدن افسردگی از یک مشاور کمک بگیرید. افسردگی گاهی اوقات می تواند به عادات روزانه هم ربط داشته باشد (مصرف زیاد قهوه ،مصرف زیاد شکر و ...) دلیل ناراحتی و افسردگی شما می تواند به این احتمال های کوچک ربط داشته باشد.

از ترحم به خود دست بردارید:
یک انسان بعد از ترحم و دلسوزی به خود دچارافسردگی می شود. سعی کنید وضعیت فعلی خود را بپذیرید و فقط در صورت پذیرفتن آن و راضی بودن از حالت فعلی می توان رهایی یافت.
از انسان هایی که به شما انرژی منفی می دهند ، همیشه غمگین هستند و یا دائما ازمشکلات و بیماری ها سخن می گویند ، دوری کنید.

نوشتار درمانی:
عواملی که باعث ناراحتی شما و سرانجام به وجود آمدن افسردگی در شما شده است را در زمان های مناسب و در طول هفته( ده دقیقه از روز خود را، صرف نوشتن چیز هایی که باعث آزار و اذیت شما شده) بر روی کاغذ بنویسید شاید دو یا سه روز اول، نتیجه ای نگیرید و احساس بدی داشته باشید ولی از روز هفتم به بعد خودتان احساس می کنید که بار سنگینی از دوش شما برداشته شده است. در هنگام نوشتن روی موضوع آزار دهنده تمرکز کنید. سپس طی نوشتن، هر چیزی را که در مورد آن موضوع به ذهن می رسد روی کاغذ بنویسید ، هنگام نوشتن سعی کنید ریلکس باشید.اگر تنها هستید و کسی را برای صحبت کردن ندارید و یا نمی توانید از یک روانشناس کمک بگیرید نوشتار درمانی کمکی کم هزینه و مفید برای شما می باشد.

قفل شما هستید پس کلید هم شما هستید:
به اطراف خود دقت کنید، چیز هایی که می تواند شما را شاد نگه دارد را پیدا کنید و خود را با آن مشغول کنید. مشکل خود را قبول کنید و برای رهایی از آن تلاش کنید تا از زندگی و زیبایی های آن لذت ببرید. زندگی خود را با دیگران مقایسه نکنید. قبول کنید که انسان همیشه  موفق نمی شود.بعضی اوقات شکست را قبول کنید و از آن درس بگیرید.

در سیارک بخوانیم:

افسردگی پس از زایمان 

انواع افسردگی و علایم آن 

افسردگی و حمایت اجتماعی 

تاثیر افسردگی پدران بر کودکان 

 

یازده هشدار جدی برای عود افسردگی 

تاثیر ورزش بر افسردگی و سلامت روان

موسیقی درمانی علائم افسردگی را تسکین می دهد  

نظرات

در ادامه بخوانید...

چرا برخی از افراد قادر به فراموش کردن رابطه ای که در گذشته داشته اند، نمی باشند؟

در

جدا شدن از فردی که برای مدتی طولانی با او رابطه داشته اید و پایان دادن به رابطه کار ساده ای نیست. اگر کسی که تصمیم به پایان رابطه گرفته باشد، شما نبوده باشید، این مسئله به مراتب دشواری های بیشتری در پیش روی شما قرار خواهد داد. اما هر رابطه ای شرایط منحصر به فرد خود را خواهد داشت و اساسا مسائل و مشکلات هیچ دو رابطه ای با یکدیگر شباهت نخواهند داشت؛ گاهی ممکن است فرد از ناراضی بودن طرف دیگر از شرایط حادث شده کاملا غافل شده باشد و از سوی دیگر شاهد روابطی هستیم که برای مدتی طولانی و به مرور زمان بر مشکلات و تنش میان دو فرد حاضر در رابطه افزوده شده و در نهایت این مشکلات به جایی می رسند که دیگر امکان ادامه دادن رابطه میان دو فرد غیر ممکن خواهد بود.

اما صرف نظر از این که رابطه فرد چگونه بوده و این که چه چیزی سبب پایان دادن به رابطه میان دو نفر شده باشد، اگر در طول زندگی خود چنین تجربه ای داشته باشید، به خوبی از این مسئله آگاهی دارید که بازگشتن به حالت عادی و انجام کار های روز مره همانند قبل، پس از پایان رابطه، تا چه اندازه می تواند کار دشواری باشد. در حقیقت این گونه جدایی ها یکی از تنش آور ترین اتفاقاتی است که انسان در طول دوران جوانی خود می تواند تجربه کند. اما همان گونه که زندگی پیش می رود و راهی برای متوقف کردن زمان یا بازگشت به عقب وجود ندارد، بسیاری از افراد پس از مدتی که این گونه تنش ها را تحمل می کنند، به این نتیجه می رسند که باید وارد رابطه ای جدید شوند و گذشته را به فراموشی بسپرند.

زمانی که رابطه میان دو فرد در معرض تهدید قرار می گیرد و این گونه به نظر می رسد که به زودی همه چیز پایان خواهد یافت، انسان به صورت ناخود آگاه دچار استرس و تنش شدیدی می شود و در نهایت به واسطه شرایط به خصوص انسان ها از لحاظ زیستی (بیو لوژیکی) و روانی، پایان یافتن کامل یک رابطه می تواند تأثیر بسیار مخربی بر روح و روان فرد داشته باشد.

بیشتر بدانیم:

رابطه شما وارد مرحله بحرانی شده است 20 علامت 

ازدواج تا چه اندازه مهم است؟

در این مقاله قصد داریم شما را با دلایلی آشنا کنیم که:

سبب می شوند انسان به سادگی قادر به پایان دادن به رابطه ای که برای مدتی طولانی با فردی داشته است، نباشد و توانایی رها کردن تجربه رابطه خود در گذشته را در خود نبیند (حتی اگر رابطه برای او چندان نتیجه بخش نبوده باشد و حضور اش در رابطه از همان ابتدا اشتباه بوده باشد)، با سیارک همراه باشید.

تنها هستید

اریکا اتین، مشاور خانواده و نویسنده چند کتاب شناخته شده در این زمنیه است. به عقیده او یکی از اصلی ترین دلایلی که سبب می شود فرد قادر به رها کردن رابطه ای که در گذشته داشته و سر انجام آن جدایی بوده است، نداشته باشد و به طور کلی نتواند فکر کردن به شریک سابق زندگی خود را متوقف کند این است که پس از پایان رابطه  خود تنهایی را انتخاب کرده باشد و وارد رابطه جدیدی نشده باشد. او در این خصوص عنوان کرد: «بهتر است به جای فکر کردن مدام به کسی که انتخاب مناسبی برای شما نبوده است، تمرکز تان را متوجه خود کنید: در اوقات فراغت خود کار هایی را انجام دهید که در گذشته به آن ها علاقه داشتید، تجربه ای را امتحان کنید که شما را خوشحال خواهد کرد، و به آن دسته از دوستان تان که برای مدتی است از آن ها غافل شده اید سر بزنید. نکته ای که باید مد نظر داشته باشید این است که تنها بودن در بیشتر موارد بهتر از داشتن رابطه با فردی است که برای شما گزینه مناسبی به شمار نمی رود.».

اقدام به چک کردن اکانت آن ها در شبکه های اجتماعی می کنید

معمولا مشاهده می شود که پس از این که دو نفر رابطه ای را به پایان می رسانند، اقدام به چک کردن اکانت های یکدیگر در شبکه های اجتماعی می کنند و اریکا اتین بر این باور است که این رویکرد به هیچ عنوان مناسب نخواهد بود. او در این خصوص عنوان کرد: «بهتر است هر چه سریع تر اقدام به بلاک کردن اکانت های یکدیگر کنند و این کار را به هر نحوی که شایسته می دانند به پایان برسانند. در این یک مورد به خصوص غفلت کردن شایسته است. این کار (چک کردن اکانت شبکه های اجتماعی) می تواند به سرعت از کنترل فرد خارج شود. از انجام دادن این کار خود داری کنید.».

نکته ای که افراد باید در این خصوص مد نظر داشته باشند این است که به مرور زمان ممکن است دو نفر دو باره به یکدیگر علاقه پیدا کرده و رابطه شان را مجددا آغاز کنند، اما نباید برای دست یابی به این مهم عجله به خرج داد و اگر قرار باشد رابطه تان دوباره از نو آغاز شود، خود به طور طبیعی اتفاق خواهد افتاد به گذر زمان احتیاج است.

در رابطه ای که داشته اید، اعتماد به نفس خود را از دست داده اید

اگر تجربه داشتن رابطه با فردی را داشته باشید که گزینه مناسبی برای شما به شمار نمی رفته است، احتمال آن وجود دارد که در حین رابطه کمی اعتماد به نفس خود را از دست داده باشید.

اریکا اتین در این خصوص عنوان کرد: «گاهی پیش می آید که فرد وارد رابطه ای می شود که چندان برای او مناسب نیست و در ابتدا متوجه این مسئله نمی شود؛ چنین افرادی معمولا در معرض از دست دادن اعتماد به نفس خود قرار می گیرند، به خصوص اگر فردی که با او رابطه دارند، رفتار چندان شایسته ای با فرد نداشته باشد و یا این که قدر خصایص اخلاقی خوب او را نداند و مدام از او بد بگوید. زمانی که فرد در معرض چنین رفتاری در رابطه قرار می گیرد، تأیید کردن کار ها و رفتار ها شان به وسیله طرف دیگر رابطه بدل به یکی از اصلی ترین نیاز هاشان می شود و این مسئله برای شان اهمیت ویژه ای پیدا می کند. این گونه افراد باید تمامی تلاش خود را به کار گیرند تا اعتماد به نفس از دست رفته را باز یابند و از این مسئله آگاهی پیدا کنند که برای تأیید کار یا رفتاری به خصوص، نظر هیچ کسی به اندازه خودشان حائز اهمیت نخواهد بود.».

تنها قادر به یاد آوری خاطرات خوب تان در رابطه پشت سر گذاشته هستید

یکی از شایع ترین مسائلی که در خصوص افرادی وجود دارد که در مرز جدایی و پایان رابطه شان به سر می برند، این است که به طور معمول تنها بر آن دسته از خاطراتی متمرکز می شوند و به آن ها فکر می کنند که برای شان خوشایند بوده است (لحظات خوب و خوشی که با یکدیگر سپری کرده اند). اریکا اتین در این خصوص عنوان کرد: «به طور کلی روابط میان افراد موضوع پیچیده ای است و بعضا به هنگامی که ناراحت می شویم و حال خوبی نداریم، ترجیح می دهیم تمامی مسائل و مشکلات را به فراموشی سپرده و تنها به لحظات خوش زندگی و رابطه خود بیندیشیم. اما نکته ای که باید به خاطر داشته باشیم این است که اگر رابطه ای را به دلیل مشخص و محکمی پایان داده باشیم، فکر کردن به جنبه مثبت رابطه نه تنها نتیجه بخش نخواهد بود که به مرور زمان مشکلات روحی روانی بسیاری برای مان به همراه خواهد داشت.».

بیشتر بدانیم:

خانم ها و آقایان، قهر ممنوع!

روابط عاطفی در خانواده

پرسش نامه رضایت زناشویی اینریچ

توانایی فراموش کردن گذشته را نداشته باشید (در این کار مهارت نداشته باشید)

روان شناس و مشاور خانواده، نیلز اک بر این باور است که یاد گرفتن مهارت فراموش کردن گذشته یا تجربه ای که فرد برای مدتی طولانی داشته است، یکی از مهمترین مسائل تأثیر گذار بر چگونگی حال عمومی فرد پس از پایان یک رابطه خواهد بود، به خصوص اگر رابطه برای فرد نتیجه بخش نبوده و به او ضربه روحی وارد آورده باشد. او در این خصوص عنوان کرد: «شما باید این را بپذیرید که هر انسانی امکان دارد اشتباه کند و رابطه ای که پایان رسیده است، جزئی از گذشته است. بهتر است به جای قضاوت کردن و غصه خوردن در خصوص شرایطی که دیگر امکان تغییر آن وجود ندارد و کاملا از کنترل شما خارج شده است، تمرکز خود را متوجه این مسئله کنید که از تجربه ای که داشته اید چگونه خواهید توانست در آینده تان بهره گرفته و دیگر اشتباهات گذشته را تکرار نکنید. البته در ابتدای امر این رویکرد چندان به سادگی قابل عملی شدن نخواهد بود، اما هر چه بیشتر تلاش کنید و منطقی تر فکر کنید، به مرور زمان قادر خواهید بود به هدف تان دست یابید.».

انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند

نیلز اک در این خصوص عنوان کرد که انسان به طور ذاتی به اجتماع و بر قراری رابطه با دیگران علاقه مند است، بنا بر این به طور معمول جدا شدن از دیگران و تنهایی برای او کاری دشوار خواهد بود، حتی اگر شخص دیگر حاضر در رابطه نا موفق، رفتار شایسته ای با او نداشته بوده باشد. او در این خصوص اضافه کرد: «تحقیقاتی در دانشکده اقتصاد لندن انجام گرفته و بنا به نتایج به دست آمده، خوشحالی انسان تنها محدود به ثروت نمی شود و داشتن حالت روحی روانی مناسب و خوب و نیز دوستانی که بتوان به آن ها تکیه کرد، به مراتب نقش مهم تری در دست یابی به خوشبختی ایفا می کنند. بدون داشتن روابطی مؤثر با انسان های دیگر، به مرور احساس تنهایی بر ما چیره خواهد شد؛ این احساس به مرور زمان می تواند اختلالات روحی روانی ای چون افسردگی و اضطراب در فرد پدید آورد.».

ترس از تنها شدن

بسیاری از افراد یکی از بزرگ ترین ترس های شان این است که تنها شوند و احساس خوبی به هنگام تنها شدن ندارند؛ این مسئله می تواند وابستگی فرد از لحاظ روحی و روانی به رابطه ای که نا موفق بوده و سر انجامی نداشته است را بیشتر از پیش کند. نیلز اک در این خصوص عنوان کرد: «تحقیقات نشان می دهد که آن دسته از افرادی که به هنگام تنها بودن احساس نا خوشایندی پیدا می کنند و در بسیاری از مسائل و کار های مربوط به زندگی شان به دیگران وابسته هستند، به مراتب بیشتر از کسانی که به خود متکی هستند به رابطه نا موفق شان در گذشته می اندیشند.».

قادر به پایان دادن رابطه نبوده اید

بنا به دلایل مختلفی که بسته به رابطه و خصوصیات شخصیتی هر فرد متفاوت خواهد بود، بسیاری از افراد قادر به فراموش کردن شخصی که با او مدتی در رابطه بوده اند، نخواهند بود؛ یکی از  دلایل این است که فرد هیچ گاه نمی تواند به خود این مسئله را بقبولاند که رابطه به پایان رسیده است. نیلز اک در این خصوص عنوان کرد: «این مسئله سبب می شود افراد از درک درست و واقع بینانه شرایطی که در آن هستند نا توان باشند و علاوه بر آن از این که توانایی تغییر شرایط موجود را ندارند، احساس نا خوشایندی پیدا می کنند که تأثیر بدی بر روح و روان شان می گذارد.». حقیقت این است که زمانی که شخصی به شما ضربه روحی وارد می کند و آزار تان می دهد، هیچ یک از دلایلی که منجر به رخ دادن این اتفاق شده است را دوست نخواهید داشت، با این حال، مدام به آن فکر خواهید کرد و به دنبال توضیحی برای اتفاقاتی می گردید که رخ داده است؛ حال آن که هر اندازه هم که فکر کنید چیزی تغییر نخواهد کرد و به نتیجه ای دست نخواهید یافت؛ بهترین کار این است که فکر کردن به این مسئله را رها کنید و این کار تنها در بلند مدت امکان پذیر است.

بیشتر بدانیم:

چرا من هنوز مجردم؟

چگونه به افراد افسرده کمک کنیم؟

نمی توانید فکر کردن به رابطه گذشته خود را متوقف کنید

در بسیاری از موارد افراد مدام در خصوص گذشته خود می اندیشند و اتفاقاتی مشابه را دوباره و دوباره مرور می کنند و گویی پایانی بر این چرخه وجود ندارد. نیلز اک در این خصوص عنوان کرد: «علت فکر کردن به اتفاقاتی مشابه این است که افراد به دنبال راه حلی برای کنار آمدن با مشکلات خود می گردند، یا اگر در رابطه ای دچار ضربه عاطفی شده باشند، به دنبال این هستند که افراد دور و بر شان آن ها را تأیید کنند و بپذیرند که تقصیر آن ها نبوده است که حوادث این گونه رقم خورده است.». نیلز اک در ادامه صحبت های خود عنوان کرد که فکر کردن در خصوص گذشته می تواند منجر به بروز اختلالاتی چون اضطراب و افسردگی شود و افراد را از شناسایی و کنار آمدن با احساسات شان نا توان خواهد کرد.

به خاطر آینده از دست رفته ای که به هنگام داشتن رابطه با شخصی دیگر برای خود برنامه ریزی کرده بوده اید، غصه می خورید

شانون توماس، روان درمان گر و نویسنده کتاب های شناخته شده ای در این حوزه است. او بر این باور است که بسیاری از افراد به خاطر آینده از دست رفته ای که در رابطه با شخص دیگری برای خود در نظر گرفته بوده اند، غصه می خورند و مدام به آن می اندیشند. او در این خصوص عنوان کرد: «امید های از دست رفته ای که به هنگام حاضر بودن در رابطه با شخص دیگری برای آینده خود در نظر گرفته بوده اند؛ تمامی نقشه هایی که برای آینده خود در نظر گرفته و در خصوص آن صحبت کرده بودند و حال، همه نقش بر آب شده است؛ این ها عواملی است که سبب می شود فرد مرتب غصه بخورد. به هنگامی که تنها می شوند و غرق رؤیا مدام به این فکر می کنند که ‘چه می شد اگر...’ . نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که برخی از افراد حتی از فکر کردن به این مسئله به طور مستقیم آگاهی ندارند و این گونه افکار در ضمیر نا خود آگاه شان جای گرفته است.».

احساس پشیمانی و تأسف دارید

ممکن است در خصوص تمامی انتخاب هایی که داشته اید و صحبت هایی که پیش از جدا شدن کرده اید بیندیشید و به خاطر تمامی انتخاب های اشتباهی که منجر به پایان رابطه شدند، احساس پشیمانی و تأسف پیدا کنید؛ احساس پشیمانی از این که چرا حوادث به گونه ای دیگر رقم نخورد و این که اگر انتخاب های دیگری می کردید، حال شاید رابطه به پایان نرسیده بود.

شانون توماس در این خصوص عنوان کرد: «بسیاری از افراد پس از پایان رابطه مدام احساس پشیمانی و تأسف می کنند. احساس پشیمانی در باره مسائلی این چنینی: تنها اگر شخص دیگر حاضر در رابطه قادر به کنترل کردن خشم خود بود و عصبانی نمی شد، شاید مسائل به گونه ای دیگر رقم می خورد...  یا این که اگر هر دو به دنبالی هدفی مشترک بودند شاید این گونه نمی شد... چه می شد اگر لحظات خوب و خوشی که کنار هم داشتیم برای مدتی طولانی تر دوام می یافت... و سایر حسرت های این چنینی. به طور مکرر مشاهده شده است که حتی رابطه هایی که چندان مناسب وضعیت طرفین حاضر در رابطه نمی باشند، شامل لحظات خوشایندی می شوند که افراد را به آینده شان امید وار خواهد کرد. پس از جدایی، افراد به سادگی در معرض فکر کردن به حسرت ها و آرزو های از دست رفته خود قرار می گیرند.».

نظرات

در ادامه بخوانید...

فلوکستین در بارداری

در
فلوکستین

موارد مصرف فلوکستین 

گروه دارویی: داروهای ضد افسردگی 
ضد افسردگی، مشتق پروپیلامین. مکانیسم عمل با انسداد انتخابی تشنج عصبی معکوس سروتونین در سیستم عصبی مرکزی همراه است. Fluoxetine یک آنتاگونیست ضعیف از گیرنده های کلینو، آدنوئیدی و هیستامین است.
بر خلاف بسیاری از دارو های ضد افسردگی، فلوکستین به نظر نمی رسد باعث کاهش فعالیت فعال بتا آدرنرژیک های Post-synaptic شود. فلوکستین کمک می کند تا حالت روحی را بهبود بخشد، احساس ترس و تنش را کاهش می دهد، اختلال را از بین می برد.هنگامی که در دوزهای متوسط ​​درمانی مصرف می شود، تقریبا هیچ تاثیری بر عملکرد سیستم های قلب و عروق و دیگر سیستم ها ندارد.
فلوکستین از طریق کبد متابولیزه می شود. غذا درجه جذب را تحت تاثیر قرار نمی دهد، اگرچه می تواند سرعت جدب آن را کند نماید

نحوه مصرف فلوکستین 

روش تجویز و رژیم دوز یک داروی خاص بستگی به فرم آن و دیگر عوامل دارد. رژیم دوز مناسب به وسیله دکتر تعیین می شود. لازم است که به شدت با انطباق فرم دوز مورد استفاده در یک آماده سازی خاص با نشانه های استفاده و رژیم دوز مورد توجه قرار گیرد.
دوز اولیه - 20 میلی گرم 1 بار در روز در نیمه اول روز می باشد. در صورت لزوم، دوز را می توان در 3-4 هفته افزایش داد. پذیرش فلوکستین - 2-3 بار در روز.
حداکثر مصرف روزانه برای بزرگسالان 80 میلی گرم است.
 

عوارض جانبی فلوکستین

از طرف سیستم عصبی مرکزی: اضطراب، لرزش، نگرانی، خواب آلودگی، سردرد، اختلالات خواب ممکن است پیش بیاید.
بخشی از دستگاه گوارش: ممکن است اسهال، حالت تهوع پیش بیاید.
در بخشی از متابولیسم: ممکن است افزایش عرق، هیپوگلیسمی، هیپوناترمی (به خصوص در بیماران مسن و هیپوولمی) افزایش یابد.
سیستم تولید مثل: کاهش میل جنسی.
واکنش های آلرژیک: ممکن است پوست خارش، خارش.
دیگر: درد در مفاصل و عضلات، مشکل تنفس، تب.
اختلالات سیستم خون و لنفاوی:

بسیار نادر - ترومبوسیتوپنی. فرکانس ناشناخته - پانسیتوپنی:

اختلالات سیستم ایمنی بدن

به ندرت - واکنشهای آنافیلاکسی ، آنژیوادم ، کهیر ، بیماری سرم.

اختلالات سیستم غدد درون ریز :

فرکانس ناشناخته - اختلال در ترشح هورمون ضد دیورتیک ؛

اختلالات متابولیک و تغذیه ای:

اغلب - کاهش اشتها (از جمله بی اشتهایی) ؛ به ندرت ، هیپوناترمی ؛

اختلالات روانی:

اغلب - بی خوابی (از جمله بیدار شدن صبح زود ، اختلالات خواب ، اختلال در خواب در نیمه شب ، رویاهای غیر معمول (از جمله کابوس) ؛ اغلب - اضطراب ، عصبی بودن ، اضطراب ، تنش ، کاهش میل جنسی (از جمله از دست دادن میل جنسی) ) ، به ندرت - شخصی سازی ، افزایش خلق ، سرخوشی ، اختلال در تفکر ، دندان قروچه ؛ اختلال ارگاسم (از جمله آمورگاسمی). به ندرت - هیپومانیا ، توهم ، تحریک ، حملات پانیک ؛ فراوانی نامعلوم - افکار یا رفتارهای خودکشی (این علائم ممکن است به دلیل بیماریهای موجود باشد - گیجی ، اختلال حافظه ؛

 

اختلالات سیستم عصبی :

اغلب - سردرد ؛ اغلب - سرگیجه ، اختلال در توجه ، دیس جوزیا ، بی حالی ، خواب آلودگی (از جمله خواب آلودگی و آرامش بیش از حد در طول روز) ، لرزش: به ندرت - بیش فعالی روانی - حرکتی ، دیسکنزی ، آتاکسی ، عدم تعادل ، میوکلونوس ، اختلال حافظه: به ندرت - تشنج ، آکاتیزیا ، سندرم کوگلوسال ؛ فرکانس ناشناخته - سندرم سروتانین ، دیسفمی ؛

نقض اندام بینایی :

اغلب - تاری دید ؛ به ندرت - میدریازیس ؛

اختلالات شنوایی  :

فرکانس ناشناخته - وزوز گوش ؛

اختلالات قلبی:

اغلب - تپش قلب ؛

اختلالات عروقی:

اغلب - گرگرفتگی (از جمله گرگرفتگی) ؛ به ندرت - کاهش فشار خون ؛ به ندرت - واسکولیت ، گشاد شدن عروق ؛

اختلالات سیستم تنفسی ، قفسه سینه و اندام مدیاستین:

اغلب - خمیازه کشیدن ؛ به ندرت - تنگی نفس ؛ به ندرت - فارنژیت ؛ اغلب ناشناخته - فرآیندهای التهابی در ریه ها (با بافت شناسی و فیبروز مختلف) ، اپیستاکسی ؛

اختلالات دستگاه گوارش:

اغلب - اسهال ، حالت تهوع ؛ اغلب استفراغ ، سوء هاضمه ، خشکی دهان ؛ به ندرت - دیسفاژی ؛ به ندرت - درد در مری ؛  خونریزی گوارشی (شامل خونریزی وریدهای واریسی مری ، لثه و مخاط دهان ، استفراغ خونین ، مدفوع خونی ، هماتوم (داخل شکم ، صفاقی) ، خونریزی (مقعد ، مری ، معده ، روده فوقانی و تحتانی ، هموروئید ، صفاقی) ، راست روده) ، مدفوع شل خونی و انتروکولیت ، دیورتیکولیت ، گاستریت خونریزی دهنده ، ملنا ، زخم های خونریزی دهنده (مری ، معده ، اثنی عشر).

فلوکستین، می تواند تمایل به خونریزی ، از جمله در دستگاه گوارش را افزایش دهد. در این زمینه ، توصیه می شود هنگام تجویز فلوکستین به بیمارانی که همزمان داروهای ضد انعقاد و / یا داروهایی را مصرف می کنند که می توانند خواص پلاکت ها را تغییر دهند ، احتیاط کنید (به عنوان مثال ، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ،استیل سالیسیلیک اسید) ، یا در بیمارانی که خونریزی آنها افزایش یافته است.

اختلالات کبدی و مجاری صفراوی:

فراوانی ناشناخته - هپاتیت خاص ؛

اختلالات پوست و بافتهای زیر جلدی:

اغلب - بثورات پوستی (شامل اریتم ، پوسته پوسته شدن ، حرارت سوزنی ، بثورات اریتماتوز ، بثورات فولیکولار ، بثورات ریخته شده ، بثورات ماکولا ، بثورات لک زبانی ، بثورات شبیه سرخک ، بثورات پاپولا ، خارش) خارش ، هایپرهیدروز ؛ به ندرت - آلوپسی ؛ به ندرت - اکیموز ، حساسیت به نور ، پورپورا: فرکانس ناشناخته - اریتم مولتی فرم (می تواند به سندرم استیونز جانسون و نکرولیز سمی اپیدرمال (سندرم لیل) تبدیل شود

 

اختلالات اسکلتی عضلانی و بافت همبند :

اغلب - آرترالژی ؛ به ندرت - انقباض عضلات ، فرکانس ناشناخته - میالژی ؛

ناراحتی های کلیه و مجاری ادراری: اغلب - افزایش میل به ادرار کردن (از جمله پولاکیوری) ؛ به ندرت - دیسوری ؛ به ندرت - احتباس ادرار ؛ فرکانس ناشناخته - اختلال ادرار ؛

 

نقض اندام های تناسلی و پستان:

اغلب - خونریزی زنان (شامل خونریزی دهانه رحم ، اختلال عملکرد رحم ، خونریزی رحمی ، خونریزی تناسلی ، منومتروراژی ، منوراژی ، خونریزی پس از یائسگی ، خونریزی واژن) ؛ اختلال نعوظ ، اختلال در انزال (از جمله عدم انزال ، اختلال در انزال ، انزال زودرس ، تاخیر در انزال ، انزال برگشتی ؛ به ندرت -  پریاپیسم ، هایپرپرولاکتینمی ؛

 

اختلالات و اختلالات عمومی در محل تزریق:

اغلب - بی حالی (شامل استنی): اغلب - احساس اضطراب ، لرز ؛ به ندرت - ناراحتی ، اختلال در رفاه ، احساس سرما ، احساس گرما ، تمایل به کبودی ،  خونریزی از غشاهای مخاطی ؛

 

داده های آزمایشگاهی و ابزاری:

اغلب - کاهش وزن ؛ فرکانس ناشناخته است - نقض شاخص های عملکرد کبد.

در قطع فلوکستین معمولاً  واکنشهای زیر اغلب گزارش می شود: سرگیجه ، اختلال حسی (از جمله پارستزی) ، اختلال خواب (شامل بی خوابی و رویاهای شدید) ، استنیا. تحریک یا اضطراب ، تهوع و استفراغ ، لرزش و سردرد.

به عنوان یک قاعده ، این پدیده ها از نظر شدت و شدت خفیف یا متوسط ​​هستند و خود به خود از بین می روند. با این حال ، در برخی از بیماران ، ممکن است واضح تر و طولانی تر باشند. در این رابطه ، به بیمارانی که دیگر نیازی به درمان فلوکستین ندارند توصیه می شود که دوز دارو  را به تدریج  کاهش دهند .

 شکستگی استخوان:

شواهد حاصل از مطالعات اپیدمیولوژیک ، عمدتا در بیماران 50 ساله و بالاتر ، نشان دهنده افزایش خطر شکستگی استخوان در بیمارانی است که از بازدارنده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) استفاده می کنند. دلایلی که منجر به افزایش این خطر می شود هنوز مشخص نشده است.

تداخل دارویی فلوکستین

گلوکوم، آتونی مثانه، اختلال شدید کلیوی، هیپرپلازی خوش خیم پروستات، تزریق همزمان مهارکننده های MAO، سندرم متاستاز، صرع، حاملگی، شیردهی، حساسیت به فلوکستین.

فلوکستین در بارداری

قرص فلوکستین در بارداری

عوارض فلوکستین در بارداری
مصرف فلوکستین در بارداری ، قرص فلوکستین در بارداری، فلوکستین و بارداری،  فلوکستین و بارداری
مصرف فلوکستین در دوران بارداری  میتواند باعث ایجاد مشکلات ریوی جدی و یا سایر عوارض و ناهنجاری ها در جنین شده و در صورت استفاده از کپسول فلوکستین از روش های پیشگیری از بارداری استفاده کنید . اگر در زمان مصرف کپسول فلوکستین باردار شده اید ، فورا به پزشک مراجعه کنید.

قرص فلوکستین  در دوران شیردهی

کپسول فلوکستین از طریق شیرمادر به نوزاد منتقل شده و برای نوزاد عوارضی دارد. در زمان استفاده مادر شیرده از کپسول فلوکستین، شیر دادن به نوزاد را قطع کنید.

موارد منع مصرف فلوکستین 

در بیماران مبتلا به دیابت قند خون در طول درمان با فلوکستین مشاهده شد و پس از قطع دارو ، هیپرگلیسمی ایجاد شد. در ابتدا یا بعد از پایان درمان با فلوکستین ، ممکن است لازم باشد دوزهای انسولین و / یا داروهای کاهش قند خون برای تجویز خوراکی تنظیم شود.

میدریازیس مرتبط با فلوکستین گزارش شده است. هنگام تجویز فلوکستین برای بیماران با افزایش فشار داخل چشم یا برای بیماران در معرض خطر ابتلا به گلوکوم حاد بسته شدن زاویه ، باید احتیاط کرد.

مانند سایر داروهای ضد افسردگی فلوکستین باید در بیمارانی که قبلاً تشنج صرعی داشته اند با احتیاط مصرف شود.

داروهای ضدافسردگی باید با احتیاط در بیماران با سابقه بیماری ماژور / هیپومانیا مورد استفاده قرار گیرد. اگر بیمار مبتلا به مانیک است ، فلوکستین ، مانند سایر داروهای ضد افسردگی ، باید قطع شود.

در بیماران مبتلا به اختلال عملکرد کبدی با احتیاط شدید استفاده شود. فلوکستین به طور گسترده در کبد متابولیزه می شود و توسط کلیه ها دفع می شود. برای پانام با اختلال شدید عملکرد کبد ، توصیه می شود مقادیر کمتر فلوکستین را تجویز کنید یا دارو را یک روز در میان تجویز کنید. 
با توجه به شدت موارد استفاده در بیماران مبتلا به اختلال متوسط ​​و خفیف کلیوی با خطر شدید نارسایی کلیوی روبرو هستند. 

استفاده فلوکستین درکودکان

ایمنی فلوکستین در کودکان مشخص نشده است. در افراد کمتر از ۱۸ سال توصیه نمی شود
استفاده در بیماران مسن
بیماران سالمند به رژیم دوز تصحیح شده نیاز دارند.

نکات مهم در مصرف فلوکستین 

با شدت احتیاط در بیماران مبتلا به اختلال در کبد و کلیه، با تشنج صرعی و بیماری های قلبی عروقی مورد استفاده قرار گیرد.
در بیماران مبتلا به دیابت، ممکن است تغییر در میزان قند خون بوجود بیاید  که نیاز به اصلاح رژیم دوز داروهای هیپوگلیسمی باشد.
هنگامی که در بیماران مبتلا، فلوکستین ضعیف استفاده می شود احتمال ابتلا به تشنجات صرعی افزایش می یابد.
با استفاده همزمان از درمان فلوکستین و الکتروشیمیایی ممکن است تشنج های طولانی مدت صرع ایجاد شود.
Fluoxetine می تواند زودتر از 14 روز پس از قطع مهارکننده های MAO اعمال شود. دوره پس از قطع فلوکستین قبل از شروع درمان با مهار کننده های MAO باید حداقل 5 هفته باشد.
در طول دوره درمان از مصرف الکل جدا پرهیز شود.
تأثیر بر توانایی رانندگی وسایل نقلیه و مکانیزم کنترل
در طول درمان، باید از فعالیتهای بالقوه خطرناک که نیاز به توجه بیشتر و واکنش سریع دارند، خودداری شود.
 

با افسردگی ، احتمال اقدام به خودکشی وجود دارد ، که ممکن است تا بهبودی پایدار ادامه یابد. همانطور که در مورد داروهای دیگر با اثر دارویی مشابه (داروهای ضد افسردگی) ، موارد جداگانه ای از افکار خودکشی در مورد رفتار خوردن در طول درمان با فلوکستایپ یا مدت کوتاهی پس از پایان آن شرح داده شده است ، نظارت دقیق بر بیماران در معرض خطر لازم است. پزشکان باید از بیماران بخواهند که هرگونه افکار یا احساسات نگران کننده را فوراً گزارش دهند.

علیرغم این واقعیت که تأثیر فلوکستین در بروز چنین مواردی ثابت نشده است ، داده های حاصل از مطالعات تجمیعی در مورد استفاده از داروهای ضدافسردگی در اختلالات روانی نشان می دهد که افزایش خطر افکار خودکشی و / یا رفتارهای خودکشی در بیماران جوان (کمتر از 25 سال) در مقایسه با دارونما.

درمان دارویی برای بیماران در معرض خطر باید تحت نظارت دقیق باشد. پزشکان باید بیماران در هر سنی را تشویق کنند تا هرگونه افکار یا احساسات ناخوشایند را که در هر زمان در طول درمان ایجاد می شود ، گزارش دهند.

در یک مطالعه روی بیماران بزرگسال مبتلا به اختلال افسردگی اساسی در هر دو گروه دارونما و فلوکستین عوامل خطر زیر برای خودکشی مشخص شده است.

قبل از درمان:

دوره شدیدتر افسردگی ؛ داشتن افکار مرگ

در طول درمان:

بدتر شدن افسردگی ؛

توسعه بی خوابی

در طول درمان با فلوکستین ، یک عامل خطر ایجاد تحریک شدید حرکتی (به عنوان مثال ، تحریک ، آکاتیزیا ، وحشت) بود.

وجود یا بروز این شرایط قبل یا در حین درمان ، اساس تقویت کنترل بالینی یا تنظیم درمان است.

فلوکستین ، مانند هر داروی روانگردان ، می تواند بر رفتار و توانایی استدلال تأثیر بگذارد. تا زمانی که متقاعد نشوند که این دارو بر فعالیت ذهنی و جسمی تأثیر نمی گذارد ، به بیماران توصیه می شود که با وسایل نقلیه رانندگی نکنند  و در ارتفاع کار نکنند.

اگر مصرف یک وعده فلوکستین را فراموش کرده باشم چه کنم ؟

در صورت فراموشی یک دوز از قرص فلوکستین ، به محض یادآوری، داروی خود را مصرف نمایید. اگر به زمان دوز بعدی دارو نزدیک هستید ، دوز فراموش شده را مصرف نکنید و سرساعت بعدی داروی خود را مصرف نمایید.

 

علائم قطع فلوکستین

اغلب ، هنگامی که درمان با فلوکستین متوقف شد ، به ویژه هنگامی که دارو به طور ناگهانی قطع شد ، علائم ترک مشاهده شد. در آزمایشات بالینی ، تقریباً 60 درصد از بیماران با قطع درمان ، هم در گروه فلوکستین و هم در گروه دارونما ، عوارض جانبی مختلفی را ایجاد کردند. 

 

خطر ایجاد علائم قطع فلوکستین به عوامل مختلفی بستگی دارد ، از جمله طول دوره درمان ، دوز و میزان کاهش دوز. بیشترین موارد گزارش شده سرگیجه ، اختلالات حسی (از جمله پارستزی) ، اختلالات خواب (شامل بی خوابی و خواب عمیق) ، استنیا ، اضطراب یا تحریک ، تهوع و / یا استفراغ ، لرزش و سردرد بود. این دوره ها معمولاً خفیف تا متوسط ​​بودند ، اما در برخی از بیماران می توانند شدیدتر باشند. در بیشتر موارد ، این پدیده ها خود به خود ظرف دو هفته برطرف می شوند ، اما گاهی اوقات می توانند طولانی تر شوند (2-3 ماه یا بیشتر). در این راستا ، قطع درمان فلوکستین بسته به وضعیت بیمار باید به تدریج طی یک یا دو هفته انجام شود.

 

در موارد نادر ، در مورد ایجاد سندرم سروتونیک یا سندرم نورولپتیک بدخیم (سفتی عضلات ، هیپرترمی ، اختلالات عصبی خارج پیرامیدال و برآمدگی های کاتاتونیک) مرتبط با مصرف فلوکستین ، به ویژه هنگامی که با سایر داروهای سستروتینرژیک ، از جمله L- / یا داروهای ضد روان پریشی از آنجا که این سندرم ها می توانند منجر به یک وضعیت تهدید کننده زندگی شوند ، درمان فلوکستین در صورت ترکیبی از علائم باید متوقف شود: هایپرترمی ، سفتی ، میوکلونوس ، اختلالات سیستم عصبی خودمختار با ایجاد نوسان در علائم حیاتی ، تغییر در وضعیت روانی ، از جمله گیجی ، تحریک پذیری ، هیجان شدید با ایجاد احتمالی هذیان و کما ، و تجویز درمان مناسب.

تداخل دارویی فلوکستین 

با مصرف همزمان با داروهایی که اثرات افسردگی بر سیستم عصبی مرکزی دارند، اتانول به طور قابل توجهی می تواند اثر مهاری بر سیستم عصبی مرکزی را افزایش دهد و همچنین احتمال تشنج را افزایش دهد.
 
با مصرف همزمان با مهارکننده های MAO، ممکن است فورازولیدون، پروکاریسین، تریپتوفان، سندرم سروتونین (سردرگمی، هیپومانیا، بی حرکتی، آشفتگی، تشنج، دیسارتیا، بحران پرفشاری خون، لرز، لرزش، تهوع، استفراغ، اسهال) ایجاد شود.
 
با استفاده همزمان از فلوکستین متابولیسم تری سیکل و tetracyclic antidepressants، ترازودون، کاربامازپین، دیازپام، متپرولول، ترفنادین، فنیتوئین را متوقف می کند که منجر به افزایش غلظت آن در سرم می شود و عوارض درمانی و عوارض آن افزایش می یابد.
با استفاده همزمان با عوامل هیپوگلیسمی ممکن است اقدامات آنها را افزایش دهد.
گزارش هایی از اثرات افزایش وارفارین در هنگام استفاده همزمان با فلوکستین وجود دارد.
با استفاده همزمان با هالوپریدول، فلوفنازین، نقشهروتیلین، متکللوپرامید، پورفنازین، پریتیازینا، پیموزاید، ریپریدون، سولپیرید، تریفلوپرازین، علائم اضافی امامیدال و دیستونی را شرح داد.با استفاده همزمان با نمکهای لیتیوم، ممکن است غلظت لیتیوم در پلاسمای خون افزایش یا کاهش یابد.
 
با استفاده همزمان می تواند غلظت ايميپرامين يا ديزاپامين را در پلاسمای خون 2 تا 10 بار افزايش دهد (ممکن است در 3 هفته پس از قطع فلوکستين، همچنان ادامه داشته باشد).
با استفاده همزمان می تواند اثرات flekainida، مکسایدیلن، پروپیفنون، ترییدیزین، زوکلپنتیکسول را افزایش دهد.

نظرات

۱۴۰۰/۶/۲۳موارد مصرف فلوکستين : افسردگی از علل مختلف ؛ پرخوری عصبی: به عنوان مکمل روان درمانی برای کاهش مصرف بی رویه غذا ؛ اختلال وسواس فکری عملی.

۱۴۰۰/۶/۲۳ فلوکستین به شیر مادر منتقل می شود ، بنابراین در تجویز فلوکستین به مادران شیرده باید احتیاط کرد. در صورت ضرورت استفاده از فلوکستین ، شیردهی باید قطع شود. در صورت ادامه شیردهی ، دوز فلوکستین باید کاهش یابد. تأثیر فلوکستین بر روند زایمان در انسان ناشناخته است. با توجه به نتایج مطالعات بالینی و بالینی مشخص شد که فلوکستینمی تواند به ساختار ژنتیکی اسپرم آسیب برساند و در نتیجه کیفیت اسپرم را مختل کند. این پدیده برگشت پذیر است ، کیفیت اسپرم پس از قطع دارو بازیابی می شود.

۱۴۰۰/۶/۲۳روش مصرف فلوکستین و مقدار مصرف فلوکستین: دوز اولیه 20 میلی گرم یک بار در روز صبح است. در صورت لزوم ، می توان آن را به 40-60 میلی گرم در روز ، (20 میلی گرم در روز) افزایش داد ، به 2 دوز تقسیم کرد. حداکثر دوز روزانه 80 میلی گرم است. اثر بالینی در عرض 1-4 هفته پس از شروع درمان ایجاد می شود ، در برخی از بیماران می توان آن را دیرتر به دست آورد. برای افسردگی ، دوز اولیه 20 میلی گرم فلوکستین در روز در صبح ، صرف نظر از میزان مصرف است. در صورت لزوم ، دوز را می توان به 40-60 میلی گرم در روز افزایش داد و به 2-3 دوز تقسیم کرد. حداکثر دوز روزانه 80 میلی گرم است. اثر بالینی در عرض 1-4 هفته پس از شروع دوره درمان ایجاد می شود. در برخی از بیماران ، بعداً می توان به آن دست یافت. برای اختلالات وسواسی ، دوز توصیه شده 20-60 میلی گرم در روز است که به 2-3 نوبت تقسیم می شود. برای پرخوری عصبی ، این دارو در دوز روزانه 60 میلی گرم استفاده می شود. به 2 نوبت تقسیم شده است مدت زمان پذیرش توسط پزشک معالج تعیین می شود و می تواند چندین سال طول بکشد. لغو درمان فلوکستین بسته به وضعیت بیمار باید به تدریج طی یک یا دو هفته انجام شود. در بیماران مسن ، دوز شروع توصیه شده 20 میلی گرم است. در صورت لزوم ، دوز را می توان به 40-60 میلی گرم در روز افزایش داد. به 2 تا 3 نوبت تقسیم می شود. حداکثر دوز روزانه 80 میلی گرم است. مدت زمان درمان توسط پزشک معالج تعیین می شود. در صورت لزوم ، بسته به شرایط بیمار ، می توان دوز دارو را در طول درمان تنظیم کرد. قطع فلوکستین باید به تدریج در طول یک یا دو هفته انجام شود.در بیماران مبتلا به اختلال عملکرد کبد و کلیه ، وزن کم بدن ، بیماریهای همزمان یا مصرف داروهای دیگر ، دوز و دفعات تجویز باید کاهش یابد.

در ادامه بخوانید...