هشدار به پدر و مادرها، پسر بچه 11 ساله به خاطر یک چالش فیسبوکی یک شب را در فروشگاه زنجیره ای خوابید

پسر بچه 11 ساله به خاطر یک چالش فیسبوکی یک شب در یکی از فروشگاههای زنجیره‌ای IKEA خوابید

kaden mirza

همین چند وقت پیش بود که خبر بازی آنلاین نهنگ آبی(نهنگ آبی چیست؟) و حوادث بعد از آن خانواده ها را در شوک فروبرد. هر روز که میگذرد نیاز نظارت بر فعالیت بچه ها در فضای مجازی بیش از پیش نمایان می‌شود . در طول تاریخ هر فن آوری و پیشرفتی که در زندگی بشر ایجاد شده است عوارض جانبی ناخواسته‌ای هم داشته است. عوارض و تاثیرات منفی فضای مجازی مختص جهان سوم نیست. به خاطر دارید که باراک اوباما رییس جمهور پیشین ایالات متحده فعالیت دخترانشان در فیس بوک را منوط به رسیدن آنها به سن قانونی کرده بود. اتفاقات بد و یا حتی ناگواری که به واسطه استفاده از فضای مجازی برای بچه ها می افتد والدین را مجاب می کند که شاید باید همان روشی که باراک اوباما در پیش گرفت را برگزینند. 

پدرِ یک پسربچه 11 ساله که فرزندش به خاطر یکی از چالشهای دیوانه وار اینترنتی گم شده بود به دیگر والدین هشدار داد که برای جلوگیری از حوادث مشابه به صورت مداوم تاریخچه مرورگر کامپیوتر کودکانشان را چک کنند و از فعالیتهای اینترنتی آنها چشم برندارند.

روز سه شنبه بعد از اینکه کادن (KADEN) از مدرسه به خانه برنگشت خانواده‌اش به پلیس گزارش دادند که او گم شده است. کادن روز بعد در فروشگاه شفیلد ایکیا پیدا شد در حالیکه شب را در آنجا مانده بود.

عبید میرزا پدر کادن به رسانه ها گفت که پسرش عضو یک چالش فیسبوکی بوده است. چالشی که باید شب را در یکی از فروشگاههای ایکیا تا صبح سر می کردند و گیر هم نمی افتادند.

عبید میرزا برای به اشتراک گذاشتن تجربه اش با دیگر والدین در شبکه اجتماعی‌اش نوشت: شبی که کادن گم شده بود ساعتهای بسیار سختی برای او خانواده‌اش بوده است و امیدوار است که دیگر خانواده ها چنین وضعیتی را تجربه نکنند ( سیارک)

او دیگر خانواده ها را تشویق کرد که به طور مداوم بر فعالیتهای فرزندانشان در اینترنت نظارت کنند و موبایل و تبلت و هر وسیله آنلاین دیگری که دارند را  بررسی کنند و از کنار موارد غیر طبیعی به راحتی عبور نکنند.

کادن تمام ویدئوهای مربوط به این چالش را تماشا کرده بود و بعد همه آنها را پاک کرده بود و هیچ ردی از خودش در هیستوری کامپیوتر به جا نگذاشته بود . او خیلی خوب همه چیز را برنامه ریزی کرده بود.

چندین نفر از دوستان و همسایه ها و البته نیروی پلیس برای پیدا کردن او بسیج شدند. آنها در شیکه های اجتماعی گم شدن او را اعلام کردند و حتی تعدا زیادی پوستر ساختند و بین مردم پخش کردند.

بعد از این حادثه پلیس یورکشایر جنوبی اعلام کرد که این چالشها دیوانگی محض و خطرناک هستند و حتی می توانند باعث وقوع یک فاجعه شوند.

آن سجویک محقق در این زمینه گفت: این چاشها با وجود اینکه در ظاهر برای جوانان و نوجوانان سرگرم کننده هستند اما خطرات و عواقبی که دارند به هیچ وجه حنبه طنز ندارد و حتی می تواند فاجعه بار باشد.

او اضافه کرد که : انبارها و دفاتر مراکز خرید پر است از وسایل و اجناس بسیار سنگین که خیلی راحت می توانند سقوط کنند و یک فاجعه جبران ناپذیر به وجود آورند.

مدیران ایکا گفتند که در حال بررسی روش های امنیتی جدید برای جلوگیری از وقوع حوادث اینچنینی هستند

چند هفته قبل از این اتفاق آقای میرزا دیده بود که پسرش در اینترنت عبارت "چگونه بدون اینکه کسی بفهمد 24 ساعت در مدرسه بمانیم  " را سرچ کرده است . وقتی که آقای میرزا از پسرش  در این مورد توضیح خواسته بود کادن  گفته بود که او فقط شنیده است که بچه های دیگر در این مورد با هم حرف میزنند و به همین خاطر  کنجکاو شده و موضوع را در اینترنت سرچ کرده است.

عبید میرزا همچنین در شبکه اجتماعی خود نوشت: خیلی مراقب فرزندان خود باشید، و اگر به سوپرمارکت و فروشگاههای زنجیره ای مخصوصا ایکیا می روید چشم از بچه هایتان برندارید. و حتما بعد از مدرسه رفت و آمدشان را چک کنید.

تاثیر پذیری کودکان از فضای مجازی بسیار بیشتر از آن چیزی است که تصور می کنید و به خاطر داشته باشید بسیاری از کارهایی که از دید والدین احمقانه و غیر قابل باور است ممکن است  برای نوجوانان وسوسه انگیز و جالب باشد به همین دلیل هیچ چیز غیرعادی را در فعالیتهای آنلاین فرزاندانتان به واسطه احمقانه بودن نادیده نگیرد.ترجمه  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام