بیست چیزی که تاریخ انقضایشان را نمی دانیم

همه ی  ما چیزهایی در خانه داریم که سال ها یا حتی دهه ها انبار می کنیم و تصور می کنیم برای همیشه قابل استفاده هستند، اما بیشتر آن ها تاریخ انقضایی دارند که بعد از آن غیر قابل استفاده و یا ...

همه ی  ما چیزهایی در خانه داریم که سال ها یا حتی دهه ها انبار می کنیم و تصور می کنیم برای همیشه قابل استفاده هستند، اما بیشتر آن ها تاریخ انقضایی دارند که بعد از آن غیر قابل استفاده و یا حتی شاید خطرناک می شوند.

۱- آب اکسیژنه: ۲ ماه

آب اکسیژنه را در جعبه ی وسایل پزشکی هر خانه ای می توان پیدا کرد، اما خیلی از ما نمی دانیم این ماده بعد از گذشت دو ماه از زمان باز شدن بسته بندی آن، خواصش را از دست می دهد. تاریخ انقضای مهر و موم شده ی این ماده هم یک ساله است.

۲- ادویه جات: ۲ سال

برای آن هایی که دوست دارند ادویه های کمیاب را جمع آوری کنند خبرهای بدی داریم! ذخیره ی ادویه هایتان را باید بعد از دو سال تجدید کنید چون بعد از این مدت خواص و مزه شان را از دست می دهند.

۳- کفش ورزشی: ۲۵۰ مایل یا ۶ ماه

وقتی به طور مداوم از کفش ورزشی مان استفاده می کنیم، قسمت ضربه گیر، کفه ها و پشت کفش به سرعت مستهلک می شود. کفش های مخصوص دویدن را باید بعد از هر ۲۵۰ مایل تعویض کرد. کفش هایی که برای فعالیت های ورزشی دیگر هستند را هم باید بعد از شش ماه استفاده ی مداوم تعویض کنیم.

۴- چای کیسه ای: ۶ ماه

چای کیسه ای حتی در بسته بندی مهر و موم شده، بعد از شش ماه قابل استفاده نیست. این مسأله به قابلیت تخمیر برگ های چای بر می گردد.

۵- عینک آفتابی: ۲ سال

اشعه های فرابنفش تأثیر منفی بر لنزهای عینک دارند و بعد از مدتی، لنزها توانایی جلوگیری از این اشعه ها را از دست می دهند. با وجود آنکه سازندگان این وسیله عمر مفید آن را به طور دقیق تعیین می کنند، اما توصیه می شود عینک آفتابی خود را هر دو سال تعویض کنید.

۶- خمیر دندان – مسواک: ۱ سال – ۳ ماه

مسواک تان را باید هر سه ماه یک بار تعویض کنید تا به محل رشد باکتری ها تبدیل نشود. خمیر دندان هم بعد از باز شدن، تا یک سال قابل استفاده است. پس اگر خمیر دندان مسافرتی کوچکی دارید که مدت ها است از آن استفاده نکرده اید، تاریخ انقضایش را چک کنید.

۷- حوله: ۳ سال

علاوه بر اینکه حوله ی مرطوب محل مناسبی برای رشد باکتری ها است، شست و شوی مکرر آن باعث پوسیدگی تار و پود حوله می شود. شست و شو در دمای بسیار بالا هم سرعت بیشتری به روند پوسیدگی می دهد. توصیه می شود حوله های خود را هر سه سال یک بار تعویض کنید.

۸- شانه: ۱ سال

عمر مفید شانه و برس تنها یک سال است، حتی اگر آن ها را به طور مرتب تمیز کنید و بشورید. بعد از این مدت، ممکن است باعث ایجاد شوره و مشکلات دیگری برای موها شوند.

۹- برس آرایشی – اسفنج آرایشی: ۵ سال – ۶ ماه

علاوه بر آنکه برس های آرایشی را بعد از هر بار استفاده باید شست، بعد از گذشت پنج سال هم باید آن ها را تعویض کرد. اسفنج های آرایشی هم باید هر شش ماه یک بار تعویض شوند. پوست تان بابت این کار از شما ممنون خواهد بود!

۱0- لباس زیر زنانه: ۲ سال

این وسیله به طور میانگین بعد از ۲ سال شکل خود را از دست می دهد، در واقع محتویات آن تغییر شکل می دهد و پارچه ی آن گشاد و بد شکل می شود.

۱1- کفش راحتی: ۶ ماه

کفش های راحتی که در خانه استفاده می کنیم تا شش ماه قابل هستند و بعد از آن به محلی برای رشد قارچ تبدیل می شوند.

۱2- بالش: ۲ تا ۳ سال

جدا از جنس محتویات داخل بالش، این وسیله بعد از دو تا سه سال تغییر شکل می دهد و سر و کله ی کنه های گرد و غبار هم در آن پیدا می شود. موافق هستید که سلامتی ما به عوض نکردن بالش ها ارجحیت دارد؟

۱3- پتو: ۷ سال

پتوها هم به تغییرات بالش دچار می شوند، با این تفاوت که به مدت زمان بیشتری یعنی در حدود ۷ سال قابل استفاده هستند. عمر پتوها را با خشک کردن مداوم آن ها می توان به ده سال افزایش داد. بعد از آن، باید پتوی جدیدی بخریم.

۱4- تشک: ۸ تا ۱۰ سال

وقتی برای خرید پتو می روید، به فکر خرید یک تشک جدید هم باشید چون عمر تشک ها هم بین ۸ تا ۱۰ سال است. علاوه بر این، به خاطر داشته باشید که تشک ها را هر شش ماه یک بار برگردانید تا به سرعت پوسیده نشود.

۱5- تخته برش چوبی: ۳ سال

این تخته ها هر سه سال یک بار باید تعویض شوند. در غیر اینصورت، محیط مناسبی برای باکتری ها خواهند بود. علاوه بر این، تخته های برش به دلیل رطوبت و ضربات چاقو، شکل خود را از دست می دهند.

۱6- کفگیر: ۲ سال

کفگیر، قاشق و هر وسیله ی دیگری که با غذا در تماس باشد را هر دو سال باید تعویض کرد. این نکته به خصوص در مورد کفگیرهای چوبی صدق می کند.

۱7- اسفنج ظرفشویی: ۲ هفته

مدت زمان استفاده ی مفید و بهداشتی از این اسفنج ها تنها دو هفته است.

۱8- ماسک گاز: ۱ سال

در مورد ماسک گازهایی که در مواقع آتش سوزی یا رنگ کردن دیوارها استفاده می شود، تاریخ زمان خرید آن ها را باید در جایی یادداشت کرد. فیلترهای داخل این ماسک ها تاریخ انقضا دارند و بعد از یک سال غیر قابل استفاده هستند.

19- ویتامین ها: ۳ سال

ویتامین ها فقط تا سه سال قابل استفاده هستند. بعد از آن شاید تبدیل به یک اسلحه ی بیولوژیک نشوند اما مطمئناً خواص مفیدشان  را از دست می دهند.

۲۰- گوشی هوشمند: ۲ تا ۳ سال

متأسفانه حتی گوشی های هوشمند هم تاریخ انقضا دارند. فقط تا دو یا سه سال می توانید از گوشی هوشمندتان انتظار عملکرد مناسب داشته باشید. بعد از آن است که اختلالات آن شروع می شود. این مشکل به خصوص مربوط به گوشی هایی است که باتری آن ها قابل تعویض نیست.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید