ریلکس بودن را یاد بگیرید


ما در عصر شتابزدگی، عجله، سرعت، تنش و رقابت دیوانه کننده زندگی می کنیم. خودمان را با سرعتی نفسگیر در مسیر زندگی می اندازیم و تلاش می کنیم از دیگران عقب نیفتیم، و دیگران  تلاش می کنند از بقیه عقب نمانند. اما آیا ارزشش را دارد؟ جوان ها در جستجوی موفقیت مادی فراموش کرده اند چطور آرامش داشته باشند بدون اینکه سست و سهل انگار به نظر برسند و چطور مشتاق و نیرومند باشند بدون اینکه عصبی شوند. آدم های بسیاری می دانند چطور در کار خود عالی باشند، بسیاری دیگر می دانند چگونه در بازی از دیگران بهتر باشند، اما افراد کمی هستند که می دانند چطور بازیگوشی را در کار وارد کنند، و یا در اوقات فراغت خود کاری مفید انجام دهند. حداقل هر چند وقت لازم است همه حساب و کتاب ها را رها کنیم، از شر همه طرح ها خلاص شویم تا حالمان را بهتر کنیم و فقط خودمان باشیم.
یک کاوشگر برجسته که چندین سال نزد بومیان ساحل آمازون زندگی کرد، یک بار تلاش کرد همراه یک گروه به راهپیمایی اجباری به جنگل برود. دو روز اول گروه سرعت فوق العاده ای داشت، اما صبح روز سوم دید که همه بومیان دور هم نشسته اند، بسیار جدی به نظر می رسند و گویا عجله ای برای رفتن ندارند. رئیس بومیان توضیح داد: «آنها منتظرند. آن ها نمی توانند بیشتر از این حرکت کنند تا اینکه روحشان به بدنشان برسد.»
راه بهتری برای نشان دادن گرفتاری های امروز ما به نظرم نمی رسد. آیا هیچ راهی وجود ندارد برای اینکه کاری کنیم روحمان به بدنمان برسد؟ انسان تنها با کار کردن زنده نیست. چیزی همچون آسایش قربانی شده وجود دارد، که پرورش آن تا حد زیاد و وحشتناکی نادیده گرفته شده است. آسایش ریشه همه خلاقیتهای مفید است. ارسطو می گوید «هدف از تحصیل استفاده عاقلانه از اوقات فراغت است». استفاده خلاقانه و مثبت از فراغت یک آزمون واقعی از فرهنگ، پالایش و تمدن است. غبار نامرئی خلاقیت تنها در محیطی از فراوانی و آسایش معلق است. ایده های خلاقانه مواد اولیه برای خلق ادبیات فاخر و آفرینشهای هنری محسوب می شود. یک گروه از مورچه ها یا زنبورهای مشغول به کار هرگز نمی توانند پارتنون (معبد خداي‌ آتنا در آتن‌) یا تاج محل بسازند.

هنر آرامش

دوره های تنبلی سالم‌ پس از روزها کار پر انرژی، مغز و بدن را به نحو شگفت انگیزی قوی می کند. این کار اتلاف وقت نیست زیرا پس از یک روز استراحت و آرامش کامل با علاقه و اشتیاق احیا شده به گرفتاری همیشگی خود باز خواهید گشت.
وقتی زمانی برای آرامش نباشد، زمانی برای رشد روح نیز وجود نخواهد داشت. فردی که در حومه شهر قدم میزند بیشتر از کسی که می دود مناظر را می بیند. کم کم قدر ضروریات درست را می دانیم؛ مناظر دیگر تار نیست و تبدیل به حومه ای با جزئیات، رنگ، بعد و عمق می شود. برای کسانی که هر از چندگاهی آرامش را تجربه میکنند هر روز یکشنبه (جمعه در ایران) است.

قدرت خلاقیت در تفریح

تفریح یک مسکن درونی است. در زندگی روزمره خود همیشه با خلاقیت از آن استفاده کنید. تفریح یعنی لذت بردن از زمانهای بازی و سرگرمی. تفریح می تواند حس تکمیل، لذت، سلامتی، تحصیل و غنای زندگی به انسان بدهد. تفریح همچنین می تواند جو سودمندی از دوستی و خوش مشربی ایجاد کند.
هدف واقعی از تفریح نباید صرفاً سرگرمی و مشغولیت باشد بلکه باید ارتقاء تناسب، افزایش سودمندی، و تلنگر به موفقیت باشد. هرگونه تفریحی که به کارایی فیزیکی یا روحی ما آسیب می زند در واقع تفریح نیست. امریکا قبلا در تملک سرخپوستی بود که آنقدر شکار و ماهیگیری می کرد که دیگر وقتی برای کار کردن و نگرانی برایش باقی نمی ماند. او مغلوب سفید پوستی شد که آنقدر کار و نگرانی داشت که دیگر فرصتی برای شکار و ماهیگیری نداشت. (سیارک)

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید