15 ویژگی از مدارس سراسر دنیا

در
مهمترین دروس ، به گفته معلمان، تاریخ و ریاضیات است. اما خودتان را در مدرسه به خاطر آورید، آیا همین فکر را می کردید؟ بعنوان یک کودک ، کمتر کسی به موضوع  دانش اهمیت می داد. علاوه بر این ، کلنجار رفتن با مشق شب بی پایان میل به علم و دانش را سرکوب می کرد.اما به نظر می رسد که بالاخره سیستم آموزش و پرورش در بیشتر کشور ها شروع به درک این موضوع کرده اند و امروزه در مدارس سراسر دنیا درس هایی وجود دارد که به دانش آموزان کمک می کند تا در روند آموزشی شرکت کنند و از آن لذت ببرند.
 
ما در sayarak.com تصمیم گرفتیم دریابیم که چه دروس و چه ممنوعیت هایی در مدارس خارج از کشور وجود دارد که دانش آموزان با این دروس ارتباط برقرار می کنند. علاوه بر این ، ما در مورد ممنوعیت ها و ویژگی های غیر معمول مدارس خارجی که والدین را تحت تأثیر قرار می دهد ، تحقیق کردیم.

 

درس شادی در آلمان

چگونه شاد باشیم؟ بسیاری از ما دوست داریم این راز را بدانیم. و در آلمان ، کودکان یاد می گیرند که در مدرسه هماهنگ با خود و جهان باشند. در بیش از 100 مدرسه درس شادی وجود دارد. و در یکی از آنها ، در هایدلبرگ ، مدیر شخصاً درس را اجرا می کند. هیچ آزمون و امتحانی وجود ندارد ، اما در طول سال ، هر دانش آموزی مشغول اجرای "پروژه شاد" خود است. به عنوان مثال ، ویدیویی را می سازد که می تواند دیگران را کمی خوشحال تر کند. همچنین می توانید یک رویداد خیریه را به صورت داوطلبانه برگزار یا سازماندهی کند. 
دروس مشابه این در سایر مدارس در سراسر جهان معرفی می شوند: در بوتان ، کرت و استرالیا. در استرالیا ، این برنامه "آموزش مثبت" نامیده می شود. این مبتنی بر روانشناسی مارتین سلیگمن است که به طور فعال در حال کشف راههای رسیدن به خوشبختی است.
 

 

درس تحقیق در ایالات متحده

موضوع در طبیعت کاربرد دارد. بچه های مدرسه برای تحقیق به مناطق مختلف شهر می روند. به عنوان مثال ، در یک مزرعه محلی ، بازار ، رستوران یا کارخانه بازیافت زباله. این درس هفته ای یک بار انجام می شود و 5 ساعت به طول می انجامد .مثلا اگر درس مربوط به غذا باشد ، بچه ها خواهند فهمید که محصولات از کجا تهیه می شوند و ارزش واقعی آنها چیست ، رشد سبزیجات و غیره. 
پس از برنامه آموزشی ، دانش آموزان مدرسه "رستوران باز می کنند": آنها غذا می خرند و می پزند ، میز را می چینند و بعد از خوردن، تمیز می کنند. همچنین ، این برنامه غالبا شامل توسعه برند و مفهوم رستوران ، مطالعه سیستم تولید مسئولانه محصولات ، محاسبه ضریب مفید در محصولات ، برداشت و آموزش استخدام کارگران است.
 

 

درس ارتباطات در اسپانیا

یک درس در آموزش ارتباطات عاطفی لازم است. کلاس ها بیشتر شبیه اجتماعات دنج هستند: دانش آموزان فیلم می بینند و در موقعیتهای مختلف زندگی قرار می گیرند. مباحث مربوط شامل ارتباط با افراد دیگر و حل اختلافات است. کودکان یاد می گیرند که احساسات را کنترل کنند و صحبت همکارشان را بشنوند. به عنوان بخشی از درس، بحث در مورد موضوعات حاد اجتماعی در مجامع هفتگی برگزار می شود.
یک چنین درس ارتباطی معمولاً اینگونه پیش می رود: چندین دانش آموز مشکل خود را با هم در میان می گذارند. و بعد از آن کل کلاس تصمیم می گیرد که در شرایط توصیف شده چه کاری می توان انجام داد.
 

 

درس خدمات خانه داری و خدمات به مشتریان در سوئد

خانه داری، یا دانش خانه داری ، نام صحبت این درس است ، همه چیز در اینجا استاندارد است. به جز یک چیز: نه تنها دخترها درگیر درس خانه داری هستند ، بلکه پسرها نیز هستند. همه با هم کار می کنند، می دوزند ، با چکش می کوبند و خانه های پرنده ای می سازند. و البته می آموزند که آشپزی کند. اما تئوری یک زندگی سالم همیشه مقدم است: قوانین یک رژیم غذایی سالم ، محاسبه مواد مغذی مهم و حتی برنامه ریزی بودجه در خانه.
 
سوئدی های کوچک مانند بزرگسالان رفتار می شوند: آنها استقلال را در دانش آموزان ایجاد می کنند و به آنها آموزش می دهند که پس انداز کنند . بنابراین ، در کنار اقتصاد خانگی ، معلمان در مورد توانایی مشتری مداری صحبت می کنند. در حقیقت ، این چیزی غیر از آگاهی از حقوق شخص و توانایی دفاع از آنها هم در فروشگاه و هم در شهر نیست.
 

 

درس طبیعت در انگلستان

از زمان کودکی ، انگلیسی های کوچک در جنگل احساس راحتی می کنند. در حال حاضر در مراحل اولیه: بریدن شاخه، ساخت کلبه و شناسایی گیاهان خوراکی و قارچ را یاد میگیرند درس زندگی در طبیعت و جنگل در برخی مدارس هر روز اجرا می شود. چگونه آنها موفق به بیرون رفتن از مدرسه در هر روز می شوند؟ ساده است: در نزدیکی مدرسه، حداکثر بعد از 10 دقیقه پیاده روی یک "جنگل" وجود دارد - یک زمین بازی کوچک با درختان، تا آنجا که ممکن است مثل یک بیشه واقعی به نظر می رسد.
 

 

درس اختلاف نظر و مباحثه در هلند

در  هلند ، چنین کلاس هایی به عنوان بخشی از یک درس زبان مادری برگزار می شود. این کلاس به 2 تیم تقسیم می شود و هر کدام باید از موقعیت خود دفاع کنند. علاوه بر این ، کودک نمی تواند موضوعی را که می خواهد دفاع کند انتخاب کند. معلم ارزیابی می کند که چگونه اطلاعات به خوبی ارائه می شوند. و از همه مهمتر ، این اطمینان را به وجود می آورد که هیچ پرخاشی صورت نگیرد، زیرا مقاومت در برابر پرخاشگری در بحث های داغ دشوار است. در نتیجه ی این درس، احترام به طرف مقابل ایجاد می شود و دانش آموز می فهمد که در هر شرایطی 2 روی سکه وجود دارد.
 

 

درس امنیت سایبری

وبلاگ نویسان جوان عکس ها و فیلم های بی شماری را در شبکه قرار می دهند و کانال های YouTube را میزبانی می کنند. والدین و حتی پزشکان به دلیل افزایش وابستگی سایبری فرزندانشان ، زنگ خطر را به صدا در آورده اند. این دلیل ظهور موضوع "درس امنیت سایبری" در بسیاری از مدارس دنیا است. معلمان در مورد چگونگی رفتار در شبکه های اجتماعی ، به اشتراک گذاشتن هک های زندگی ، نحوه واکنش و پاسخ دادن به نظرات منفی صحبت می کنند.
 
و در کلاس ، کودکان یاد می گیرند که چگونه از ترفندهای هکرها دوری کنند ، به ویروس ها در رایانه یا تلفن هوشمند خود آلوده نشوند و بتوانند از اطلاعات شخصی خود محافظت کنند. توجه ویژه ای به قمار و اعتیاد به بازی های ویدئویی شده است.
 

 

درس هوش مصنوعی در چین

درس "هوش مصنوعی" در مدارس ابتدایی و متوسطه در چین است. در حالی که این درس هنوز تازه است ، درس هوش مصنوعی فقط در سال 2019 در این برنامه ظاهر شد . مجموعه 10 جلد کتابهای درسی نه تنها در مورد تاریخچه و پیشرفت هوش مصنوعی بلکه در مورد چگونگی استفاده از آن می گوید.علاوه بر تئوری، کودکان ربات ها را جمع می کنند تا دانش به دست آمده در عمل را با آن ها تلفیق کنند.
 

 

درس یوگا در انگلیس ، ایالات متحده ، استرالیا

 برای رفع استرس به دنبال یوگا بروید؟ اما دانش آموزان مدرسه در بعضی از کشورها کمی خوشبخت تر بودند - آنها درست در مدرسه مراقبه می کنند. دروس "یوگا" در مدارس عالی و دبیرستانی انگلیسی ، استرالیا و  آمریکاست .
کلاس ها معمولاً 2 بار در هفته به مدت 40 دقیقه است. معلمان برای اینکه بتوانند چنین موضوعی را تدریس کنند ، آموزش های 6 هفته ای را پشت سر می گذارند. تأكید ویژه بر دستگاه سیستم عصبی كودكان و كمك به كسانی كه برای آنها یوگا به خاطر وضعیت جسمانی دشوار است ، شده است. دانشجویان جوان برای آرام کردن و تمرین پشتکار فقط چند دقیقه مدیتیشن می کنند. و برای نوجوانان ، کلاس ها به رفع مشکلات درگیری هایی که در هر تیم اجتناب ناپذیر است کمک می کند. برای این کار ، آنها یاد می گیرند احساسات خود را بیان کنند و مشکلات را با آرامش حل کنند.
دانش آموزان در تمرینات تنفسی شرکت می کنند و خود را با تکنیک "برقراری ارتباط بدون خشونت" آرام می کنند.
 

 

درس گشت و گذار در استرالیا ، نیوزیلند ، هاوایی

استرالیایی ها یاد می گیرند که در درس های گشت و گذار اجباری ، غلبه بر امواج را از کودکی یاد بگیرند . ابتدا ، مربی در ساحل نحوه اداره تخته موج سواری و حفظ تعادل را نشان می دهد. گرفتن یک موج ، ردیف بر روی تخته و ماندنروی تخته - حتی دانش آموزان جوان می توانند این کار را انجام دهند.
 
این ورزش بدن را به طور کامل آموزش می دهد - ورزشکاران موفق در موج سواری این امر را تأیید می کنند. و همچنین در این کلاس می آموزند که با طبیعت هماهنگ باشند. چنین آموزش های بدنی برای همه جوانان استرالیایی وجود ندارد، بلکه فقط کسانی که خوش شانس هستند و در نزدیکی اقیانوس زندگی می کنند از این آموزش ها برخوردار می شوند. برای کودکانی که مدارس آنها از آب فاصله زیادی ندارند ، شنا یک برنامه اجباری است.
گشت و گذار بیشتر در برنامه های مدرسه ای نیوزلند و هاوایی اجرا می شود.
 

 

درس تحسین طبیعت در ژاپن

ژاپنی ها می گویند نه فقط برای مطالعه ، بلکه برای تحسین کردن به طبیعت می روند - اینگونه است که شما باید با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار کنید.اکنون در بسیاری از مدارس ژاپنی موضوعی "تحسین طبیعت" وجود دارد ، و این یک ضرورت است.
 
این کلاس ها در یک دفتر خسته کننده نیستند بلکه گشت و گذارهای جذاب هستند. کودکان گوشه های زیبایی از طبیعت ، گیاهان ، پرندگان و حیوانات را نه در تصاویر بلکه در زندگی واقعی می بینند. معلمان نه فقط می گویند و نشان می دهند ، بلکه عشق به دنیای اطراف را به آنها القا می کنند. آنها یاد می گیرند هماهنگی را در پدیده های طبیعی مشاهده کنند و با طبیعت با احتیاط و احترام رفتار کنند.
 
اما فقط پیاده روی و گوش کردن به معلم کارایی نخواهد داشت. در نتیجه آموزش ، کودک باید توضیح دهد که چرا این یا آن پدیده به خصوص مورد پسند وی قرار گرفته است.و برای کسب دانش و مهارت خود امتیاز کسب می کنند و در پایان سال امتحان مربوطه را می گذرانند.
 

 

درس زندگی در ترکیه

در 3 کلاس اول مدارس ترکیه 4 درس اصلی وجود دارد. این زبان ترکی ، ریاضیات ، یک زبان خارجی و حیات بیلگیسی است که به معنای واقعی کلمه به عنوان "علم زندگی" ترجمه می شود. از همین موضوع است که دانش آموزان کوچک ، آشنایی خود را با جهان خارج آغاز می کنند. چگونه می توان از سلامتی و طبیعت خود مراقبت کرد ، چرا لازم است بدون استثنا به همه احترام بگذاریم ، چه اتفاقاتی در کشور و جهان رخ می دهد - همه این سؤالات پاسخ هایی در برنامه دوره دارند.
در کلاس نیز معلمان نیز به آداب و معیارهای رفتار در یک مهمانی توجه زیادی می کنند. و همچنین رفتارهای خوب و چگونگی مؤدب بودن با غریبه ها ، ضمن رعایت اقدامات امنیتی را آموزش می دهند. در کلاس 4 ، "علم زندگی" با "علم" و "علوم اجتماعی" جایگزین می شود.
 

 

درس اخلاق در ویتنام

در ویتنام ، آموزش هنوز در دسترس همگان نیست. اما آنچه خوب است و چه چیز بد را یک ویتنامی در سن 6 سالگی یاد می گیرد. به عنوان بخشی از برنامه درسی مدرسه ، موضوع اجباری "اخلاق" وجود دارد . معلمان فقط نمی گویند "این ضروری است" ، بلکه می گویند این یا آن عمل می تواند منجر به چه چیزی شود.
 

 

ممنوعیت شماره 1 در بعضی از مدارس دنیا

در بسیاری از مدارس دختران نمی توانند شانه های خود را لخت کنند

اگر به این شکل به مدرسه بیایید ، مدیر بلافاصله شما را به خانه می فرستد یا شما روی لباس چیزی بپوشید. شانه ها را نمی توان باز کرد ، زیرا اعتقاد بر این است که این امر پسران را از روند آموزشی دور می کند. این عمل در ایالات متحده به عنوان مثال در ایلینویز و کالیفرنیا رواج دارد.

 

ممنوعیت شماره 2 در بعضی از مدارس دنیا

معلمان از گفتن کلمات پسر و دختر خودداری کنند

معلمان در مدرسه کودکان را "پنگوئن های صورتی" می نامند تا از کلمات "پسر" و "دختر" خودداری کنند.
در مدرسه ای در نبراسکا در ایالات متحده آمریکا ، دانش آموزان نمی توانند کلماتی را نشان دهند که جنسیت را نشان می دهد. این کار به گونه ای انجام می شود که اگر به طور ناگهانی هویت او با جنسیتی که طبیعت به او اعطا کرده مطابقت نداشته باشد، مشکلی پیش نیاید.
 

 

ممنوعیت شماره 3 در بعضی از مدارس دنیا

ممنوعیت غذای آشغال در مدارس ژاپن

در مدارس ژاپن آوردن غذای آشغال به مدرسه ممنوع است. اگر یک ساندویچ معمولی در ناهار کودک وجود داشته باشد ، معلم می تواند والدین را توبیخ کند.
 
مادر سه فرزند كاترین تیلور از زمانی که در ژاپن زندگی می كرد و مجبور شد هنر آشپزی وعده های غذایی مدرسه را یاد بگیرد، می گوید:
معلم پسرم به من زنگ زد ، و بعد از مراجعه به مدرسه، تلفن همراه خود را در آورد و عکس هایی از ناهار را که جمع کرده بودم نشان داد و گفت که این ها مضر است. ساندویچ ، موز ، چوب شور ، فلفل خرد شده و هویج وجود داشت.
 
او ناهار کودکان دیگر را نشان داد. در عکس های گوشی معلم غذا های زیادی با برنج دیده است که به عنوان شخصیت های کارتونی ژاپنی تزئین شده اند. کاترین فکر کرد که احتمالاً شوخی می کند ، اما چهره معلم جدی بود.
کاترین می گوید بعد از آن مجبور شدم یاد بگیرم که چگونه شام ​​های سنتی بنتو درست کنم.
به نظر شما کدام یک از موضوعات به طور ایده آل با واقعیتهای ما مطابقت دارد و کدام یک قطعاً اینگونه نیست؟

نظرات

در ادامه بخوانید...

تربیت و پرورش فرزندانی با انگیزه

در

معلمی اخیرا به من گفت: زمانی که بچه ها ، به آنچه که در حال یادگیری هستند، علاقمند باشند، سریع تر و بیشتر یاد می گیرند. حق با اوست. چه چیزی می تواند مهم تر از تمایل کودکان به یادگیری باشد؟ در واقع، همانطور که ما در کتاب ذهن های برانگیخته: پرورش فرزندان جهت علاقمند شدن به یادگیری (از هنری هولت 2001) توضیح داده ایم،

تحقیقات نشان داده است زمانی که دانش آموزان از یادگیری لذت می برند، آنها بیشتر یاد می گیرند، آنچه را که یاد گرفته اند بهتر درک می کنند و آن را برای مدت طولانی تری به حافظه می سپارند. آنها همچنین نسبت به انجام کارهای چالش برانگیز بیشتر مشتاق هستند.

والدین می توانند تاثیر بزرگی بر تمایل کودکان نسبت به یادگیری داشته باشند. با این حال، آنها بیشتر اوقات نمی دانند، چگونه تربیت و پرورش فرزندانی با انگیزه را انجام دهند، یا به طور کلی وقت آزاد برای انجام این کار ندارند. در اینجا چند راه آسان و معتبر برای انجام این کار برای والدین وجود دارد  و بهبود رابطه والدین و کودکان تا با استفاده از آنها در کودک اشتیاق یادگیری بوجود آورند و کودک در مدرسه موفق باشد.

یادگیری در مدسه را به دنیای واقعی ربط دهید

اگر چه بسیاری از کودکان مدرسه را مشتاقانه آغاز می کنند، اما تحقیقات نشان داده است که علاقه کودکان آمریکایی به یادگیری به طور پیوسته از کلاس سوم تا نهم کاهش می یابد. والدین می توانند با مرتبط کردن آموخته های مدرسه به زندگی روزانه، از این لغزش جلوگیری کنند. کودکان هرچه بیشتر روابط بین آنچه در مدرسه یاد می گیرند و آنچه خارج از مدرسه تجربه می کنند را ببینند، بیشتر علاقمند به یادگیری می شوند. این روابط را می توان از راه های مختلفی ایجاد کرد:

تقسیم و بخش کردن در طی روز

ارتباط دادن مدرسه به زندگی به این معناست که به کودکان کمک کنیم دانش خود را در فعالیت های روزمره بکار گیرند، مثلا هنگامی که با کودکتان درحال پخت کیک هستید، از او بخواهید دستور پخت را قسمت به قسمت بگوید. این کار به کودک تجربه ای واقعی برای درک قسمت بندی ها می بخشد. به طور مشابه، توضیح رویداد های جامعه به کودکان، در سن و همچنین روش مناسب، به کودکان کمک می کند اهمیت مطالعات اجتماعی را بفهمند. شما می توانید بگویید: این مرکز اجتماع در این شهر برپا شد، زیرا بزرگتر ها رای دادند بودجه برایش خرج شود.

درباره چیزهایی که کودکان در مدرسه یاد می گیرند صحبت کنید

والدین همچنین می توانند از طریق پی بردن به موضوعاتی که بچه ها در مدرسه فرا می گیرند و بعد برنامه ریزی فعالیت و مکالماتی که آن موضوع را به زندگی روزمره متصل می کند، آموخته های بچه ها در مدرسه را یادآوری کنند.مثلا هنگامی که کودک درحال یادگیری آب و هوا است، از او بپرسید: من امروز تو هوا ابرهای سیاه دیدم، با خودم چتر ببرم یا نه؟ کودکان خردسال اغلب بطور خودبخود آنچه را که  یاد می گیرند با شما به اشتراک می گذارند و می گویند: "چرا ابر های تیره نشانه ی بارندگی هستند؟" اما شما همچنین می توانید از معلمش آنچه را که به کودک در طی ماه یا سال تدریس می شود را سوال کنید.

آموخته هارا به اعضای خانواده و رویداد ها ربط دهید

اگر کودک در حال دیدن یک عکس و یا خواندن فصلی از کتاب است، در مورد ربط کتاب با تجربه های خود و یا فرزندتان صحبت کنید. مثال:
 "آیا اولیویا شبیه کسی هست که بشناسی؟"
 "این داستان منو یاد موقعی می اندازه که با پدرم دوتایی رفته بودیم کنار دریا که طوفان شد."
این صحبت ها همچنین یک رابطه بین والدین و کودک ایجاد می کند که باعث می شود بهم اطمینان کنند و نیز موجب می شود پایه عاطفی مطمئنی در کودک بوجود آید تا در مدرسه موفق شود.
در کودکان تجربیات با ارزشی ایجاد کنید
تجربیات متنوع فرصت های زیادی را برای یادگیری ارائه می دهند، و می توانند تمایل کودک را نسبت به یادگیری افزایش دهند. گردش های خانوادگی، حتی انجام کارهای روزمره می تواند به افزایش حس کنجکاوی و ساخت های واژگانی کودک کمک کند.

به یادگیری واقعیت ببخشید

دیدن دریاچه یا کنار دریا، موزه یا بازار میوه به کودکان پایگاه گسترده ای از دانش می دهد که باعث می شود آنچه در مدرسه یا از کتاب ها یاد می گیرند افزایش یابد. کودکی که اقیانوس را از نزدیک دیده است، نسبت به کودکی که ندیده، علاقه بیشتری به خواندن درباره اقیانوس دارد، و آنچه را که می خواند بهتر درک می کند. حتی مکالمات کوتاه در مورد رفتن به فروشگاه مواد غذایی یا ابزار آلات، به ساخت مهارت های کلامی و فکری کودک کمک می کند. کودکان می توانند این درس ها را به آنچه که در مدرسه یاد می گیرند مرتبط سازند.

توسعه دادن آنچه کودکان در مدرسه یاد می گیرند

از گردش های خانوادگی جهت گسترش موضوعات مدرسه استفاده کنید. به عنوان مثال، کودکان وقتی در مدرسه دارند درمورد بومیان آمریکا یاد می گیرند، آنها را به موزه های محلی ببرید. آیا موضوع درس کلاس درباره حفاظت از منابع طبیعی است؟ به کودکتان مقاله روزنامه ای راجع به بازیافت بدهید بخواند، و از او بخواهید مواد قابل بازیافت موجود در خانه را نشان دهد.

چند ایده دیگر:

 وقتی کودک در حال خواندن درباره زمین و منظومه شمسی است، غروب خورشید را باهم تماشا کنید. و از او بپرسید چه اتفاقی در حال افتادن است؟ چرا خورشید دارد ناپدید می شود؟
 از کودکی که علاقه به خواندن ندارد، در مورد داستان یا کتابی که در مدرسه تدریس می شود سوال کنید، و صحبتی در مورد ربط آن با تجربیات کودک یا خانواده آغاز کنید. مثل: "آیا این تو را یاد اولین بار که با جیسون تو کلیسا آشنا شدی نمی اندازه؟" " پدربزرگ تو هم وقتی بچه بود مثل آدمای توی داستان به آمریکا اومد." " آیا این عکس از حیوانات صحرا تورو یاد شتری که تو باغ وحش دیدیم نمی اندازه؟"
 اگر کودک شما به واحد های اندازه گیری در ریاضی علاقمند نیست، با یکدیگر بر روی یک وسیله، آشپزی، یا دوختنی که شامل اندازه گیری می شود، مشغول به کار شوید.
 وقتی که کودکان مشغول مطالعه تاریخ آمریکا هستند، با آنها به دیدن یک مجسمه تاریخی یا اثر تاریخی شهرتان بروید و پلاک روی آن را برایشان بخوانید. دلیل آنکه چهارم جولای جشن گرفته می شود و نیز این تعطیلات از روی مارتین لوتر کینگ جونیور، و سزار چاوز نام گذاری شده است را برایشان توضیح دهید.
 علاقه کودکتان را نسبت به کشاورزی با کمک کردن به او در پرورش یک آوکادو (نوعی میوه شبیه به گلابی) که بر روی یک لیوان آب بوسیله ی خلال دندان نگه داشته می شود، افزایش دهید.

باعث شوید به کودکان احساس شایستگی دست دهد

در کودک احساس شایستگی را بعنوان یک محرک درونی توسعه دهید
هیچ چیز بیشتر از حس شایسته بودن در کودکان انگیزه ایجاد نمی کند. حس بسیار خوبی به همه ما دست می دهد وقتی یاد می گیریم چگونه شیر آبی که چکه می کند را تعمیر کنیم، سس اسپاگتی لذیذی درست کنیم یا گل رز لطیفی پرورش دهیم.
هنگامی که همکار من دبورا استیپک، رئیس دانشگاه استانفورد، یادگرفت چطور فیلم های تلویزیون را هنگامی که خانه نیست بر روی دستگاه ضبط کاست ضبط کند، بسیار خوشحال بود زیرا می توانست فیلم ها را بعد از اینکه به خانه برگشت تماشا کند! همین احساس رضایت و غرور در کودکان انگیزه یادگیری بوجود می آورد. به همین دلیل است که ما کودکان نوپا را بارها و بارها در حال یادگیری مهارت جدیدشان در بیرون آوردن کفش از پاهایشان می بینیم.

بجای تحسین از تشویق استفاده کنید

معمولا کودکان شایستگی خود را در فعالیت های ساده مثل گره زدن بندهای کفش می دانند، اما همانطور که بزرگتر می شوند، نیاز بیشتری به بازخورد برای شناخت توسعه مهارت شان نیاز دارند. والدین می توانند با اشاره دقیق به آنچه کودکشان انجام داده، در آنها حس شایستگی بوجود آورند. بجای تحسین کردن های تو خالی از کودک که هیچ اطلاعات مفیدی ارائه نمی دهند، در تشویق کردن هایشان دقیق باشید. به عنوان مثال گفتن "کارت خوب بود" باعث نمی شود کودک از آنچه فرا گرفته است قدردانی کند، و این کلمه وقتی برای همه چیز استفاده شود مفهوم خود را از دست می دهد، از تمیز کردن میز گرفته تا برگزیده شدن بعنوان نفر اول کلاس فلود زنی. از سوی دیگر، گفتن "شما درس نقشه آمریکا را یاد گرفته ای، بگو ببینم رنگ های مختلف روی نقشه به چه معناست؟" باعث می شود کودک آنچه را که فرا گرفته قدردانی کند و به او فرصتی می دهد تا آنچه که فرا گرفته به او ثابت شود. علاقه شما از تحسین های مبهم، تشویق کننده تر است و باعث ایجاد گفت و گو های بیشتری می شود.
بعنوان یک نویسنده، هنگامی که مردم به من می گویند "چه کتاب خوبی نوشته ای!" نمی دانم چطور جواب دهم. اما اگر آنها بگویند" کتابی که نوشتی بسیار سرگرم کننده است، من عاشق داستان سگ هایی هستم که فکر می کردند گربه هستند" یا " هنگامی که من دیشب با پسرم به مشکل بر خوردم، از توصیه شما برای تکالیف مدرسه استفاده کردم و جواب داد!" آنوقت من نسبت به آنچه مفید واقع شده است بازخورد می گیرم و می توانم با علاقه و جزئیات بیشتری جواب دهم.
در اینجا چند نمونه عبارت تشویقی وجود دارد که دستاوردهای کودکان را تصدیق کرده و باعث می شود در مورد مهارت هایی که کسب کرده اند، احساس شایستگی بدست آورند. شما خواهید دید کودک تان به احتمال زیاد به بازخوردتان، بجای یک تحسین تو خالی، پاسخ می دهد. این مقاله ادامه دارد...........ترجمه  itrans.ir 

نظرات

در ادامه بخوانید...

اختراعات جدید برای کودکان که زندگی را برای والدین راحت تر می کند 12 مورد

در
12 اختراع تازه که زندگی والدین را راحت تر خواهند کرد
پرورش کودکان و مراقبت از رفاه آنها همیشه دشوار است، اما اگر 100 سال پیش همه چیز باید با دستان و بصورت مکانیکی انجام شود، امروز والدین با کمک دستگاه هایی که زندگی را برای تمام خانواده آسان تر می کنند، مراقبت از کودکان را راحت تر انجام می دهند.
 
sayarak.com به این موضوع علاقمند شد و برای کودک و والدین آنها مجموعه ای تازه از اختراعات داغ را تهیه کرد.

محدود کننده وان حمام

محدود کننده به راحتی در هر بخشی از وان حمام نصب می شود و به شما امکان می دهد یک فضای امن جداگانه برایشستشوی کودک ایجاد کنید در ضمن در مصرف آب هم صرف جویی می شود.
 

یک بطری برای دو نوشیدنی

اغلب اتفاق می افتد که شما باید برای پیاده روی آب را همراه خود بیاورید، و کودک همراه شما هم برای مثال، آب می خواهد. این بطری که در آن شما می توانید دو مایع مختلف و یا حتی آب را بریزید این مشکل را حل می کند. برای مسائل بهداشتی هم هر کدام از یک شیشه مصرف می کنید.
 

زیرانداز تعویض کردن پوشک

با چنین زیراندازی، تعویض کردن پوشک بچه آسان است، بدون توجه به جایی که شما هستید مثلا در یک مهمانی یا در یک پیک نیک. علاوه بر این، هنگامی که جمع می شود، فضای بسیار کمی را می گیرد، و این، یک مزیت خیلی مناسبی است.

اسباب بازی با بوی مادر

در زمان شیر دادن به کودک ، مادر اسباب بازی را به سینه خود فشار می دهد، و سپس آن را در وسایل کودک قرار می دهد. باقی مانده عطر مادر،  بر روی اسباب بازی، به کودک احساس امنیت و آرامش می دهد
 

دماسنج بطری

این ساده است: این برچسب کوچک نشانگر دمای مایع در بطری نوزاد است.
 

شاخص درجه حرارت حمام

 
در نگاه اول، این یک ماتریس لاستیکی معمولی است ، اما اگر دمای حمام بیش از 37 درجه سانتیگراد باشد، نشانگر به رنگ قرمز در می آید.

رومیزی که بر روی آن نقاشی کنید

رومیزی که شما می توانید با قلم، مداد، و رنگ نقاشی بکشید، با شستشو در ماشین کاملا تمیز می شود.
 

صندلی کودک دو کاره

با یک فشار کوچک، باکس  تبدیل به  صندلی ایمن کودک می شود. صندلی نیز دارای کمربند ایمنی می باشد و در صورت پوشیدن آن می تواند بر روی شانه قرار گیرد.
 

کلیپس ضد پشه

این کلیپس ناز می تواند به هر جایی متصل شود: به لباس، کفش، کوله پشتی یا اسباب بازی. این کلیپس به دلیل مواد طبیعی پشه ها را دفع می کند و بنابراین برای کودک کاملا ایمن است.

کالسکه با موتور الکتریکی

شرکت ایتالیایی Foppapedretti این کالسکه با موتور الکتریکی را تولید کرده است. TRONIC با موتور الکتریکی.
 

ظرف مواد غذایی قابل حمل Mat

 
ظرف های سیلیکون با رنگ های شاد و روشن و به شکل حیوانات باعث می شود که غذا برای کودک بسیار جذاب تر شود. علاوه بر این، با توجه به اندازه و قطره های ویژه از این ظرف های سیلیکون برای کمک به تمیز ماندن میز ناهار خوری و نصب روی میز می توانید استفاده کنید.
 

2 در 1: گهواره با صندلی مادر

گزینه جالب برای ماندن مادر و کودک با هم و در عین حال در فضاهای جداگانه است: در حالی که زمان خواب کودک می رسد، والدین می توانند همراه با کودک از تکان گهواره لذت ببرند.
 
آیا یکی از این دستگاه ها را خریداری می کنید؟ اگر چنین است، کدام یک به نظر شما جالب تر است؟
 

نظرات

در ادامه بخوانید...

چگونه کودکانی با انگیزه تربیت کنیم

در

این مقاله در ادامه رابطه کودک و والدین برای تربیت و پرورش فرزندانی با انگیزه می باشد.

 "من میتونم همه ی حروف اسمت رو بخونم!"
 "من متوجه شده ام الان که بیشتر کتاب می خوانی، نسبت به گذشته روخوانی ات سریعتر شده و مطلب را بهتر درک می کنی!"
 "الان دیگه توی تفریق کردن ماهر شدی."

هنگامی که کودکان دلسرد می شوند، آنها را یاری کنید 

اینکه والدین چقدر در تشویق و حمایت کودکان تلاش می کند، مهم نیست؛ کودکان هر از گاهی  احساس بی کفایتی و دلسردی می کنند. گاهی اوقات آنها نقش خود را در موفقیت  نمی دانند. آنها می گویند: "کار آسانی بود" یا "شانس آوردم" یا " معلم کمکم کرد." والدین می توانند با اشاره به نقش شان در موفقیتی که کسب کرده اند، در آنها اعتماد بنفس ایجاد کنند. مثل:
 "با اینکه خسته شده بودی به کارت ادامه دادی. تداوم در کارت واقعا نتیجه داد!"
 " ایده خودت بود که این موضوع را انتخاب کنی. بقیه دانش آموزان دیدند که چقدر هنگام تحویل گزارشت علاقمند بودی، شرط می بندم اونا هم علاقمند شدند!"
     هنگامی که کودکان در کار یا فعالیتی گیر می کنند،آنچه را که می دانند به آنها یادآوری کنید تا دوباره اعتماد بنفس بگیرند و مشغول شوند. این یعنی برگشتن به قسمتی از کار که کودک توانایی انجامش را دارد. بنابراین اگر کودکی در تلاش است بند کفشش را گره بزند، بگویید: "باید بند را از این سه سوراخ رد کنی. اگه تونستی، برا بقیه اش هم همین کارو بکن."

از گفتن کلمه" کار آسونیه" خودداری کنید

من هنگامی که بچه هایم کوچکتر بودند و نمی توانستند کاری را انجام دهند، وسوسه می شدم بگویم: " اما کار آسونیه." من منظورم را خیلی خوب می توانستم بیان کنم، گمان می کردم با گفتن کار آسانیه، بچه هایم را تشویق به تلاش می کنم. با این حال، آن موقع فهمیدم خلاف این موضوع صحیح است؛ اگر شما سعی در انجام کاری دارید و یک نفر بگوید " کار آسانی است"، احساس احمق بودن و بی کفایتی به شما دست خواهد داد.
     همانطور که دبورا به انجام کارهای مالیاتی اش اشاره کرد، چه حسی به ما دست خواهد داد هنگامی که درگیر انجام فرم های مالیاتی باشیم و همسایه مان از راه برسد و بگوید" اوه، خیلی آسونه"؟ اگر همسایه مان می گفت: "اوه، اره، کار سختیه، اما من آخر از عهده اش بر آمدم، بگذار چندتا ترفند بهت یاد دهم" بهتر نبود؟
     این اصل در مورد کودکان هم صدق می کند. هنگامی که آنها در انجام تکالیف مدرسه شان مشکل دارند، سختی انجامش را تایید کنید و بگویید: " اره، عمل تقسیم کار سختیه." بعد یک پیشنهاد خوب بدهید. مثلا بگویید: "می خواهی تو گرفتن مخرج مشترک کمکت کنم؟"

مدل شور و اشتیاق برای یادگیری مدل

داشتن شور و شوق یادگیری، از فردی به فرد دیگر قابل انتقال است، و ما باید مطمئن شویم فرزندانمان آن را از ما فرا می گیرند. خواندن کتاب و مجله لذت بخش است و با انتخاب خود فرد انجام می گیرد که به این معناست "خواندن سرگرم کننده است"،  نه چیزی که باید برای مدرسه انجام شود. همچنین صحبت درباره ی چیزی که کودکان از یادگیری آن در مدرسه یا خانه لذت برده اند، این موضوع را به کودکان می فهماند که یادگیری لذت بخش است. حتی اگر شما پدر یا مادری هستید که سرتان بسیار شلوغ است، می توانید چیزی را که در یک فیلم یا تلویزیون دیده اید، و یا در اتاق انتظار دکتر، مقاله ی مجله ای را خوانده اید که برایتان جالب بوده است، بیان کنید. هنگامی دوتایی مشغول شستن ظرف ها یا ماشین سواری هستید، درباره سرگرمی های خودتان صحبت کنید، مثل موسیقی جاز، عکاسی یا سیاست. مهمتر از آن، خود را نسبت به آنچه فرزندانتان فکر می کنند لذت بخش است، علاقمند نشان بدهید. از آنها سوال بپرسید، اطلاعاتی را که آنها در اختیار شما می گذارند را تکرار، و در کتاب های مرجع یا اینترنت جست و جو کنید تا به آنها نشان دهید شما در عشق به یادگیری شان سهیم شده اید. 

از فشار آوردن روی کودکان جلوگیری کنید

     تاکید جامعه بر آزمون ها، اضظراب کودکان را نسبت به نمره ها افزایش می دهد. والدین می توانند با تاکید بیشتر بر یادگیری نسبت به گرفتن نمرات خوب، نگرانی آنها را کاهش دهند. مثلا بجای گفتن: " تو درس علوم چه نمره ای گرفتی؟" بگویید: " درباره پروژه علومت برام بگو." و بجای نمره بر روی یادگیری متمرکز شوید. این کار به کودکان کمک می کند در دراز مدت به نمرات بالاتری دست پیدا کنند. بجای تمرکز به نتیجه یک امتحان یا کلاسی، به این موضوع توجه کنید که کودکتان چقدر ضحمت کشیده است. گفتن:" من ازت انتظار دارم نهایت سعی ات را کنی و تا جایی که می تونی یاد بگیری" نسبت به " من ازت انتظار دارم نمره 20 بگیری"، استرس کمتری به کودک وارد می کند. و این بدان معنا نیست که ما نخواهیم کودکانمان نمره بالا بگیرند.
با این حال، کودکانی که بر روی سخت کوشی متمرکز می شوند، بهتر عمل می کنند. در وقع، تحقیقات نشان داده است که دانش آموزانی که بیشتر به یادگیری فکر می کنند، نسبت به آنهایی که فقط به گرفتن نمره بالا فکر می کنند، ،نه تنها بیشتر از مدرسه رفتن لذت می برند، بلکه به نمرات بالایی نیز دست می یابند.
یک راه دیگر برای جلوگیری از فشار آوردن به کودکان، تمرکز بر پیشرفت شان است تا مقایسه آنها با خواهر و برادر یا دوستانشان. بنابراین بجای گفتن:" برادرت درسش خیلی خوب است. وقتی همسن تو بود هر هفته یک کتاب می خواند"، سعی کنید در بهتر شدنش او را یاری دهید:
 "الان دیگه با بیان بهتری کتاب می خوانی!"
 "یادته هفته قبل فقط می تونستی اعداد یک رقمی رو باهم جمع ببندی؟ الان دیگه می تونی اعداد دو رقمی رو باهم بعلاوه کنی!"
 "من به درس خواندن و بهتر شدنت اهمیت میدم، نه به اینکه از ملیسا بیشتر بخونی."
هنگامی که کودکان چیز جدیدی را امتحان می کنند و در آن شکست می خورند، اراده ی آنها را تشویق کنید. به آنها بیاموزید برای اشتباهاتشان ارزش قائل شوند: " بیا ببینیم تو امتحان ریاضی کجا رو اشتباه جواب دادی و چی رو نمیتونی بفهمی." اشاره به بچه هایی که هیچ اشتباهی ندارند باعث یادگیری کودک نمی شود.

بگذارید کودکان بر روی کاری که انجام می دهند کنترل داشته باشند

ما گاهی اوقات آنقدر مشتاق هستیم بچه هایمان درس بخوانند و در مدرسه بهترین باشند که سعی می کنیم روش درس خواندن و انجام کارهایشان را کنترل کنیم. ( مخصوصا وقتی یک کودک کارش را بخوبی انجام نمی دهد، معمولا آزادی شان را کمتر می کنیم، نه بیشتر.) اما تحقیقات نشان داده است کودکانی که در یادگیری اختیار و کنترل بیشتری دارند، نسبت به آنهایی که والدین شان به آنها می گویند چکار کنند چکار نکنند، شوق و اشتیاق بیشتری دارند. هنگامی که به کودکان قدری کنترل داده می شود، به عادت های خوب درونی جهت مطالعه دست پیدا می کنند.
مسلما این به آن معنی نیست که والدین به کودکان اجازه دهند هر کاری دوست دارند انجام دهند. این کار یعنی ترکیب قوانین و مسئولیت ها با کمی آزادی اختیار. در کتاب ذهن های با انگیزه، من و دبورا این راه ترکیب قوانین با انتخاب را " انتخاب در یک چهارچوب" نامیدیم. اینجا مثالی آمده که ممکن است به کودک برای انجام تکالیفش انگیزه دهد. اگر قاعده این باشد که کودکتان بایستی هرشب تکالیفش را انجام دهد، بگذارید خودش نتیجه انجام ندادنش را انتخاب کند. " چی میشه اگه یبار تکالیفت رو انجام ندی؟" "چه اتفاقی می افته اگه چند روز پشت سر هم انجامشون ندی؟" آیا می خواهید به بچه تان انگیزه درس خواندن بدهید؟ اگر8  تا 8:15 شب، وقت مطالعه قبل از خواب است، بگذارید کودکتان انتخاب کند چه چیزی بخواند، اگر چه ممکن است آن را باهم بخوانید یا او خودش به تنهایی بخواند.
والدین همچنین می توانند با بودن کنار کودکان، هنگامی که به کمک نیاز دارند حس کنترل بدهند، نه اینکه بالای سرشان بایستند. این کار باعث ایجاد اعتماد بنفس در توانایی کودک در کار کردن بتنهایی  می شود؛ کودکان هم، هم زمان می دانند که والدینشان پیششان هستند و می توانند آنها را در موقع نیاز یاری برسانند.

موجب شوید به کودکان احساس اعتماد و امنیت دست دهد

اعتماد، حمایت و درک بچه ها کمک بزرگی در یادگیری آنها می کند. این به آن دلیل است که یک رابطه ی استوار، باعث ایجاد حس امن بودن می شود و آنها را قادر می سازند دنیا را جست و جو کنند و دست به کارهای دشوار بزنند در حالی که می دانند چه موفق شوند چه شکست بخورند، والدینشان از آنها حمایت می کنند. و وقتی رابطه قوی باشد، کودکان به والدین اعتماد می کنند و ارزش هایشان را با آنها به اشتراک می گذارند و هنگامی که نیاز به کمک دارند، آنها را در جریان قرار می دهند.
در اینجا چند روش برای به وجود آوردن چنین رابطه ی آمده که کمک می کند علاقه کودکان به یادگیری افزایش یابد:
 "به کودکانتان بفهمانید دوستشان دارید" مهم نیست چگونه. علاقه خود را بر روی کار کلاسی یا دستاوردهایشان بیان نکنید.
 سرگرمی ها و احساساتشان را حمایت کنید، تا جایی که مطمئن و قانونی باشند. " متال را دوست ندارم، اما خوشحال میشم اسمت رو برای کلاس طبل زنی مدرسه بنویسم."
 باعث شوید کودکتان منظورتان را بفهمد. "میدونم چقدر دلت میخواد بیرون بازی کنی، ولی ما قرارمون این بود که اول تکالیفتو انجام بدی."
 
اینها تنها چند نمونه از نمونه های بود که در کتاب ذهن های با انگیزه آمده است که باعث می شود کودکتان هم از درس خواندن لذت ببرد، و هم در مدرسه موفق شود. اگرچه، نگذارید نصیحت هایتان شما را در هم بشکند. اگر می شود فقط چندتا از این پیشنهادات را دنبال کنید، و می توانید راحت و آسوده باشید و از انجامشان لذت ببرید، و این خودش کافی است. کودک شما خواهد فهمید که شما برای یادگیری احترام قائل می شوید و او مطمئن خواهد شد که یادگیری سرگرم کننده خواهد بود.

نظرات

در ادامه بخوانید...

خطر غیر منتظره که در مایو ی شنا وجود داشت

در
لورا کالینز همراه با پسر 5 ساله اش جک تعطیلات به اسپانیا رفت. آنچه برای این پسر اتفاق افتاده باید یک درس خوب برای همه والدین باشد. داستان خیلی بی ضرر شروع شد. پسر و مادرش مدت زیادی را در استخر گذراندند. پسر با مایو شنا میکرد.و این لباس بود که خطر غیر منتظره ای را پنهان می کرد. 
پس ازاتمام زمان استخر، مادر تصمیم گرفت تا به پسرش در درآوردن مایو کمک کند. در این لحظه، جک فریاد می زد: ... معلوم شد که آلت تناسلی پسر در پوشش مش شورت گیر کرده است. مادر نمی توانست پسرش را آزاد کند.مسئولان استخر به کمک او آمدند، اما حتی با استفاده از قیچی، پسررا نمی توانستند آزاد کنند. آلت تناسلی آنقدر متورم شده بود که به نظر می رسید در معرض انفجار است . فقط در بیمارستان، پزشکان توانستند  کودک از این لباس ترسناک خلاص شوند. بعد از خلاص شدن کودک این یک خطر وجود داشت که عملکرد دستگاه ادراری کودک کاهش یابد. 
 
فقط زمانی که جک توانست به تنهایی ادرار کند، روشن شد که خطر رفع شده است. پزشکان به این نکته اشاره می کنند که این اولین مورد نیست. همه والدین پسران باید چگونگی ایمن بودن لباس کودکان خود را برای سلامتی بررسی کنند.
به همین دلیل است که به نظر مسئولیت انتخاب لباس شنا و شورت شنا برای کودکان، مهم است و هنگامی که فروشندگان در مورد امنیت صحبت می کنند، والدین باور نکنند! خودشان بررسی کنند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

علائمی که نشان می دهد کودک در حال از دست دادن بینایی است

در
این علائم هشدار دهنده برای همه والدین باید شناخته شود: کودک در حال از دست دادن بینایی خود است!
همه افراد باید به طور مرتب توسط چشم پزشک معاینه شوند. با این حال ، در بعضی موارد ، درمان مورد نیاز است. و چگونه یک وضعیت خطرناک را شناسایی کنیم؟

برای تشخیص از بین رفتن زود هنگام بینایی در کودکان به چه علائمی باید توجه شود؟

- کودکان را باید در بدو تولد برای معاینه چشم به نزد متخصص ببریم. نوبت دوم در  شش ماهگی و برای بار سوم در یک سالگی. سپس شما باید صرفا بر دکتر متکی نباشید، بلکه با نظارت بر چشم کودک از 1 تا 5 سال ، باید به علائم زیر توجه کنید:
 
- کودک شروع به بررسی اشیاء فقط در فاصله نزدیک میکند.
- غالباً چشمان خود را مالیده و از تاری دید شکایت می کند.
- اشک به طور مرتب در چشم ظاهر می شود.
 

از 5 تا 7 سالگی علائم زیر نشان دهنده از بین رفتن بینایی است

- کودک مرتباً از سردرد و سوزش در چشم شکایت می کند.
- مضاعف دیدن مثلا 2 انگشت را که نشان می دهید 4 تا می بیند
چشمها اغلب سرخ می شوند.
نمیتواند از راه دور شماره های اتوبوس یا کتیبه ها را بخواند.
کتاب را خیلی نزدیک به چهره اش نگه می دارد.
به طور ناموزون می نویسد و ترسیم می کند.
 
از 7 تا 10 سال ، کودک در حال حاضر به بیماری های چشم مبتلا است. بیشتر اوقات ، جراحان از انجام عمل خودداری می كنند ، و پزشكان ناتوان هستند ، زیرا به فرزندان نمی توان درمان پیچیده ای داد. این متخصص از سنین کودکی توصیه می کند که برای جلوگیری از بروز مشکلات در آینده به سلامتی چشم کودک خود توجه کنید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

علائم مننژیت که والدین باید بدانند 8 علامت

در
مننژیت بیماری است که با التهاب غشای مغز و نخاع همراه است. علت این بیماری ممکن است متفاوت باشد ، اما علائم در گونه های مختلف معمولاً مشابه هستند.
 
اعتقاد بر این است که کودکان بیشتر مستعد ابتلا به بیماری مننژیت هستند. بنابراین ، sayarak.com تصمیم گرفت به والدین یادآوری کند که چگونه مننژیت را در فرزند خود تشخیص دهند و چه علائمی را باید ابتدا بررسی کرد.

 

مننژیت و تب ناگهانی

8 علامت مننژیت که والدین باید بدانند
یکی از علائم مننژیت تب است که ناگهان شروع می شود. کودک شروع به لرزیدن می کند و شکایت می کند که همیشه سرد است.
 
دمای بدن بیمار به سرعت افزایش می یابد ، که پایین آمدن آن دشوار است. اما از آنجا که این علائم نشانه بسیاری از بیماری ها است ، در تغییر وضعیت کودک باید به سایر ویژگی ها نیز توجه کنید.
 

 

مننژیت و سردرد شدید

8 علامت مننژیت که والدین باید ب
 
سردرد همراه با مننژیت اغلب نه تنها شدید ، بلکه تقریبا غیرقابل تحمل است. علاوه بر این ، غالباً درد گردن به سراغ بیمارمی آید ، اما به دلیل این که سر بیمار به معنای واقعی کلمه "شکافته" می شود ، ممکن است به آن توجه نکند.در نوزادان ، برآمدگی فونتنل نیز یک ویژگی بارز است.

 

مننژیت و بینایی دوگانه

8 علامت مننژیت که والدین باید ب
بیمار مبتلا به مننژیت نمی تواند دید خود را متمرکز کند ، به همین دلیل تصویر در چشم ها به طور مداوم شکسته می شود.
 

 

مننژیت و درد شکم تهوع و استفراغ

 
بیمار مبتلا به مننژیت اشتهای خود را از دست می دهد. این تا حدودی ناشی از حالت تهوع مداوم است که ممکن است با درد شکم و استفراغ همراه باشد.
 

 

مننژیت و حساسیت به نور

8 علامت مننژیت که والدین باید ب
  
یکی دیگر از علائم مننژیت ترس از نور و روشنایی است ، به همین دلیل چشمان کودک شروع به آب آوردن می کند و حالت تهوع و سردرد شدت می یابد.
 

 

مننژیت و سفت شدن گردن

8 علامت مننژیت که والدین باید ب
كودك مبتلا به مننژيت در وضعيت ويژه قابل و تشخيص دراز می کشد: دراز كشيدن با سر به عقب انداخته شده و پاها خم شده است. هنگام تلاش برای صاف کردن گردن ، او اغلب ناکام می ماند.
 

 

مننژیت و عدم توانایی کشش در پاها

8 علامت مننژیت که والدین باید ب
حتی اگر معلوم باشد که سر کودک به سمت قفسه سینه خم می شود ، پاهای او بلافاصله در زانو خم می شوند که در این حالت نمی توان پا ها را صاف کرد. این پدیده را سندرم برودزینسکی فوقانی می نامند.
 
با وجود مننژیت ، سندرم Kernig نیز با آن تجلی پیدا می کند . با استفاده از آن ، غیرممکن است که اگر حدوداً 90 درجه پا بالا رود ، یا بنوانید  پا را در زانو صاف کنید.
 

 

مننژیت و بروز راش یا بثورات پوستی

8 علامت مننژیت که والدین باید ب
همراه با مننژیت ، بثورات پوستی نیز ممکن است دیده شود. یک آزمایش ساده به تشخیص آنها از بثورات مربوط به مننژیت کمک خواهد کرد .
 
یک لیوان شفاف بردارید ، آن را به بثورات بچسبانید و فشار دهید تا پوست زیر لیوان کمرنگ شود. اگر بثورات رنگ پریدگی نیز کمرنگ شود ، مننژیت وجود ندارد. اگر بثورات رنگ خود را حفظ کنند ، باید محتاط باشید.
 

 

در کودکان مشکوک به مننژیت چه کاری انجام دهیم

8 علامت مننژیت که والدین باید ب
 مننژیت یک بیماری خطرناک است ، بنابراین اگر متوجه علائم آن شدید ، باید سریعاً با آمبولانس تماس بگیرید. قبل از آمدن پزشک ، شما باید آرامش ، سکوت و کمبود نور در اتاق را در اختیار بیمار قرار دهید.
 
در مورد تمام علائم دیده شده  به دکتر بگویید. امتناع از بستری شدن در صورت وجود مننژیت مشکوک ، قطعاً توصیه نمی شود ، زیرا تنها در شرایط ثابت می توان به طور مؤثر با آن مقابله کرد.

نظرات

در ادامه بخوانید...