چگونه هلند به ثروتمندترین کشور اروپا تبدیل شد

در

هلند

 

هلند به طور قابل توجهی در میان سایر کشورهای اروپایی برجسته نیست: مساحت کم  است ، مواد معدنی وجود ندارد. با وجود این ، هلند یکی از ثروتمندترین کشور ها در اروپا است. بسیاری از کشورها از هلند فاصله دارند. راز ثروتمندترین کشور اروپا ، هلند چیست؟

 

هلند
کشور هلند یکی از ثروتمندترین ها در اروپا است


چگونه هلند به ثروتمندترین کشور اروپا تبدیل شد

هلند
اصلی ترین عامل مثبت کشور هلند موقعیت آن است


موقعیت فعلی این کشور ارتباط تنگاتنگی با گذشته آن دارد. عامل اصلی موقعیت آن است. هلند در کنار دریا واقع شده است و در قرن های XV-XVI این عامل شروع توسعه کشتی سازی بود. از اواخر قرن شانزدهم و آغاز قرن 17 ، ملوانان هلندی تقریباً در همه دریاها ، بلکه در اقیانوس ها نیز حضور داشته اند. پس از توسعه سرزمین دیگری ، به عنوان دارایی هلند اعلام شد. همه چیز با ارزش به هلند صادر شد. بازرگانان با هزینه چیزهای خارج از کشور و ادویه جات ثروتمندتر و ثروتمندتر می شدند. در آن زمان کشتی های هلند بهترین در جهان بودند.

 

اقتصاد هلند

هلند
کشاورزی در هلند به خوبی توسعه یافته است


مستعمرات هلند به تدریج از بین رفت. اما وقتی این اتفاق افتاد ، کشاورزی از قبل به خوبی در کشور توسعه یافته بود. به طور کلی ، موقعیت اقتصادی هلند در جهان در بالاترین سطح بود.

 

هلند

هلند به خاطر گوشت گاو محصولات لبنی  معروف است

 

هلند

مزارع گل لاله هلندی تقریبا برای همه شناخته شده است


گاوهای گوشتی و مزارع گل لاله تقریباً برای همه شناخته شده است. مجتمع کشاورزی ارضی در اینجا بسیار خوب توسعه یافته است. با وجود مساحت کم ، محصولات کشاورزی با مبالغ هنگفتی صادر می شود. هر قطعه زمین درآمد دارد. وقتی صحبت از صادرات محصول می شود ، هلند رهبر بلامنازع در بازار جهانی است و پس از آمریکا دوم است. 

هلند کارخانه های خاص خود را دارد که تجهیزات را تولید می کنند. البته مواد اولیه برای تولید وارد می شود ، اما این برای نیازهای داخلی کاملا کافی است. در این حالت ، مزیت مجاورت و همکاری با آلمان و شرکتهای تخصصی آن است.

 

هلند

گردشگری منبع درآمد خوب دیگری است

 

هلند

این کشور به خاطر مناظرش مشهور است


گردشگری منبع درآمد خوب دیگری است. سالانه تعداد زیادی مسافر به هلند می آیند. در اینجا چیزی برای دیدن وجود دارد ، به عنوان مثال ، معماری دوران فئودالیسم توسعه یافته.

 

هلند

از بین همه بندرهای موجود در هلند ، بزرگترین بندر روتردام است


دریا مانند گذشته یکی از منابع اصلی جذب سرمایه به کشور باقی مانده است. بنادر توسعه یافته یک پایگاه حمل و نقل عظیم برای محصولاتی است که از سراسر جهان وارد اروپا می شوند. از همه بندرهای هلند بزرگترین بندر روتردام است. از نظر حجم ، سالانه حدود 650 میلیون تن کالا در اینجا پردازش می شود. بر این اساس ، سود بیش از حد بالا است.

 

هلند

هلند یاد گرفت که تقریباً از همه چیز بهره مند شود و این نتیجه فوق العاده ای را به همراه داشت


نکته دیگری که باید به آن توجه کرد ، ارائه "مشوق های مالیاتی" برای سرمایه گذاران است. در واقع ، این پولشویی در هنگام ثبت شرکت های خارجی در یک کشور مشخص است. هلند یاد گرفته است که تقریباً از همه چیز بهره مند شود و این نتایج فوق العاده ای به همراه داشته است.

 

هلند

هلند کشوری فوق العاده شگفت انگیز و  زیبا است

چرا در هلند معمول نیست که پنجره ها را با پرده بپوشانند

هر ملتی سنت ها و ترجیحات خاص خود را در چیدمان خانه دارد. اگر در کشور ما تصور راحتی در خانه ای بدون پرده غیرممکن است ، به عنوان مثال هلندی ها این ویژگی را بیش از یک قرن کاملاً نادیده می گیرند. پنجره های آنها همیشه باز است و ساکنان کشور به دلیل چنین باز بودن هیچ گونه ناراحتی را تجربه نمی کنند ، بلکه کاملاً برعکس است. چه اتفاقی می توانست بیفتد که مردم بخواهند در مقابل دیدگان همه زندگی کنند و حتی این ویژگی را به کارت بازدید از کل کشور برای گردشگران  تبدیل کنند؟

 

هلند
پرده پنجره در هلند معمول نیست.

 

هرکسی که تا به حال به آمستردام یا هر شهر دیگری در هلند رفته باشد ، نمی تواند عدم وجود کامل پرده ،  پرده در پنجره های آپارتمان ها و خانه ها را متوجه نشود. این طرح از بازشوی پنجره ها در شب ، هنگامی که نور از داخل می بارد به شما اجازه می دهد تا نه تنها آنچه که صاحبان انجام می دهند ، بلکه همچنین طراحی داخلی را تا کوچکترین جزئیات ، ببینید.  یک اعتیاد عجیب (طبق معیارهای ما) برای افشای زندگی شخصی و خانه خود برای نمایش در بین ساکنان هلند نه به خواست خودشان ظاهر شد.

 

هلند

ممنوعیت پرده های بسته روی پنجره ها توسط دوک فرناندو آلوارس دو تولدو ، که فرماندار پادشاه اسپانیا بود ، ایجاد شد.

 

واقعیت تاریخی: محققان معتقدند چنین "سنتی" در اواسط قرن شانزدهم میلادی ، زمانی که سرزمین های هلند توسط اسپانیایی ها فتح شد ، ظاهر شد. ساکنان پادشاهی قیام کردند ، که برای این کار نه تنها با جان خود ، بلکه همچنین فرصتی را فراهم کردند تا با کمک پرده های ضخیم خود را از همه جهان دور کنند. فرماندار اسپانیا فرناندو آلوارز دو تولدو (معروف به دوك بزرگ آلبا) كه بلافاصله پس از شورش منصوب شد ، پرده ها را در خیابان ممنوع كرد تا بتواند از طریق پنجره ها  همه خانواده ها را كنترل كند. به لطف گشودگی کامل ، به راحتی می شد فهمید که آیا جلسات انقلابی در حال سازماندهی است یا از آن بدتر ، کارگاه های مخفی اسلحه وجود دارد؟

 

هلند

ساکنان مدرن برخی از کشورهای اروپایی از پرده استفاده نمی کنند. زندگی در دید ساده مناسب شهروندان هلند است ، زیرا آنها چیزی برای پنهان کردن ندارند.

 

علی رغم اینکه حکومت خونین مشاور اصلی پادشاه اسپانیا 6 سال به طول انجامید و پس از عزیمت وی ​​قانون لغو شد ، مردم برای بازگشت پرده ها به پنجره ها عجله نکردند. به گفته مورخان ، شهروندان سعی کردند نشان دهند که افراد قابل احترامی هستند و با پرده روی پنجره ها چیزی برای پنهان کردن ندارند. آنها قانون را نقض نمی کنند و به درستی به هنجارهای اخلاقی  احترام می گذارند.

 

هلند

زندگی بدون پرده در بین ساکنان بسیاری از کشورهای اروپایی محبوب است.

 

هلند
اکنون می توانید با فضای داخلی مجلل با طعم عالی به رخ کشیدن.

 

از آن زمان به بعد ، ساکنان پادشاهی پرده ها و چرایی این اتفاق را برای همیشه فراموش کرده اند. اکنون باز بودن به نوعی سکوی نمایشی تبدیل شده است ، که در طراحی آن هر خانواده سعی می کند تا زیبا ترین و گران ترین - مبلمان ، نقاشی ها ، گل های عجیب و غریب ، ظروف و لوازم خانگی را در قفسه های باز به رخ بکشد. طراحان و هنرمندان مرفه به خصوص در این موضوع دخالت دارند ، که غالباً طراحی فضای داخلی ، مبلمان و تجهیزات را فقط برای نشان دادن سلیقه ، ثروت و توانایی ایجاد یک تصویر زیبا تغییر می دهند.

 

هلند

حتی هنگام راه رفتن روی آب می توانید به فضای داخلی آپارتمان های واقع در طبقات پایین نگاه کنید.

 

هلند
پنجره ها به خصوص در شب که چراغ های داخل خانه ها روشن می شوند چشمگیر هستند.


بله ، دشوار است تصور کنید که شخص ما تصمیم بگیرد که در آپارتمان بازسازی انجام دهد فقط به این دلیل که رهگذران از آنچه می بینند لذت ببرند. 

نظرات

۱۴۰۱/۲/۲در هلند، پرورش دهندگان انواع جدیدی از لاله ها را به افتخار اوکراین پرورش دادند. در هلند نه تنها پنیر خوشمزه درست می شود، بلکه مزارع بی پایانی از لاله ها نیز رشد می کند. اکنون نوع جدیدی از این گل ها وجود دارد - "اوکراین". بنابراین، در میان رنگ های مختلف لاله، پرورش دهندگان گل از هلند ترکیب جدیدی را - در رنگ های پرچم اوکراین - به ارمغان آوردند. این گونه "Tulip Ukraine" ("Tulipa Ukraine") نامیده شد. پرورش دهندگان هلندی موفق به پرورش لاله هایی شدند که گلبرگ های آن به رنگ های آبی و زرد رنگ شده است. به این ترتیب، پرورش دهندگان گل محلی به حمایت اوکراین در جنگ آغاز شده توسط روسیه پیوستند.

در ادامه بخوانید...

پل چوبی زیبا در داغستان که بدون هیچ میخی ساخته شده است

در

پل چوبی

درباره چگونگی موفقیت مردم باستان در معماری و طراحی ساخت اهرام مصر یا سایر ساختارهای بزرگ و پیچیده  ، بحث و جدال همچنان ادامه دارد. یک پل با ارتفاع نسبتا بلند و غیرمعمول قوی در داغستان ، ساخته شده از چوب ، بدون حتی یک میخ - حتی اگر به اندازه همان اهرام مصر مشهور و با شکوه نباشد ، اما این از ابهت این پل چیزی کم نمی کندو به همان اندازه مرموز است .چه کسانی معماری و طراحی این پل زیبا را انجام داده اند؟ چه زمانی در اینجا ساخته شد ؟ چگونه مردم محلی ، یعنی طبساران ، توانستند آن را بسازند؟

 

خودرو ها براحتی از روی این پل تردد می کنند 

شکاکان معتقدند که این پل قدمتی بیش از 200 سال ندارد و ساخت آن را به قرن نوزدهم نسبت می دهند ، اما بسیاری از ساکنان محلی استدلال می کنند که این سازه چوبی از زمان خیلی قبل تر  در اینجا ایستاده است - آنها از نیاکان خود شنیدند که قدمت آن 700-800 سال است.این پل در نزدیکی روستای گلی (تلفظ دیگر جولی) از منطقه طبساران داغستان واقع شده است و به درستی می توان آن را یک بنای تاریخی و همچنین یک بنای معماری در نظر گرفت.

 

پل چوبی

کمتر گردشگری درباره این جذابیت می داند ، اما بی نظیر است.  / عکس


با وجود این واقعیت که این پل بسیار قدیمی است (حتی اگر فرض کنیم که 800 نیست بلکه 200 سال قدمت دارد ، برای یک ساختمان چوبی هنوز مدت زمان طولانی است) ، هنوز هم با شکوه به نظر می رسد. علاوه بر این ، طراحی بسیار قابل اعتماد است. پیرمردان  به یاد دارند که  بار ها در این پل ، گاوهایی با چرخ دستی های سنگین مرتباً در رفت و آمد بودن ، اما اکنون  برای عبور  خودرو های  سواری قابل استفاده است. ارتفاع پل در حدود ده متر است.

 

پل چوبی

ارتفاع پل - ده متر

این پل از چوبها  و تیرهای چوبی ضخیم ساخته شده است . به هر حال ، براکت فلزی ، که در یک طرف پل دیده شود ، هیچ نقش کاربردی ندارد. چرا آنها آن را اینجا گذاشته اند ، مشخص نیست.

 

پل چوبی

قطعه ای از ساختار این پل بزرگ.  / عکس

 

مشخص است که این پل توسط ساکنان محلی ساخته شده است و فقط چوب و سنگ در اختیار آنها بوده است. و فقط می توان  مهارت دانش مهندسی را تحسین کرد.

 

پل چوبی

قطعه ای از پل.  / عکس

 

طبساران قشر بزرگی از مردم است که در داغستان زندگی می کنند. شماری از محققان بر این باورند که اصل این نام ایرانی است. به گفته مورخین ، ساکنان محلی فقط هنگام برقراری ارتباط با مردمان همسایه ، خود را "طبسارنار" می نامیدند ، به عبارت دیگر این نام رسمی آنها بود. در میان خود ، آنها در مورد مردم قبیله "kapgan"  صحبت می کردند.

طبق نسخه دیگرمردم  طبساران ، به عنوان یک گروه جداگانه ، از آلبانیای قفقاز سرچشمه گرفت - امپراطوری بزرگی که در سده های اول قبل از میلاد پدید آمد. در آن زمان آنها جنگجویان خوبی بودند ، اما وقتی نیاز به جنگ از بین رفت ، طبسارانیان به حرفه های مسالمت آمیز روی آوردند ، به دامداری مشغول شدند ، انواع صنایع دستی و در دشت ها - باغداری و رشد انگور.

 

داغستان

طبساران.  / عکس

داغستان

این طبیعت شگفت انگیز و افراد سخت کوش و جالب دارد.  / عکس

 

از آنجا که منطقه طبساران از نظر تعداد جنگل ها در داغستان جنوبی کمبودی ندارد (در واقع نیمی از قلمرو توسط جنگل ها اشغال شده است) ، کمبود مصالح ساختمانی ندارند.

 

پل چوبی

به هر حال ، طبیعت در اینجا به قدری زیباست که به این سرزمینها حتی "سوئیس داغستان " نیز گفته می شود.طبیعتی زیبا و بکر برای گردشگری


همانطور که تاریخ نشان می دهد ، مردم عادی گاهی اوقات می توانند چیزهای شگفت انگیزی بسازند. و لازم نیست مهندس حرفه ای یا سازنده باشند. نکته اصلی این است که تخیل ، خلاقیت و میل بزرگ برای رسیدن به هدف داشته باشند.

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

چگونه این خانواده زیر تخته سنگ بزرگی در وسط بیابان زندگی می کنند

در

گردشگری

 

با وجود این واقعیت که مسکن از مدت ها قبل مانند قرن بیست و یکم بوده است ، هنوز می توانید غارنشینانی را در جهان پیدا کنید که آگاهانه انتخاب خود را انجام داده و از چیزی پشیمان نیستند.برای مثال ، بنیتوی مکزیکی ، که 30 سال پیش شروع به سکونت در زیر یک تخته سنگ بزرگ در وسط بیابان را انتخاب کرد و موفق به این کار شد. علی رغم این واقعیت که هیچ منافع تمدنی در آن وجود ندارد و شرایط کاملاً ساده است ، اما این مکان غیرمعمول در میان مناطق حفاظت شده گردشگران را که آرزوی دستیابی به هیجان زندگی در چنین فضای مسکونی را دارند جذب می کند.

 

گردشگری
اکنون 30 سال است که این خانواده مکزیکی در زیر یک تخته سنگ بزرگ در وسط بیابان (ایالت کوآهویل ، مکزیک) زندگی می کنند.

 

ایده این داستان غیرمعمول از زمانی آغاز شد که بنیتو هرناندز 70 ساله مکزیکی هنوز پسربچه بود. او فقط 8 ساله بود که هنگام سفر با پدرش در صحرای کوآهوئلا ، تخته سنگ بزرگی را در میان سنگهای پراکنده دید. با وجود کودکی ، او بلافاصله تشخیص داد که در زیر این تخته سنگ غول پیکر خانه ی خوبی می توان ساخت.

 

غارنشینی

سالهاست که این سنگها بنیتو را به خود جلب کرده اند ، به ویژه تخته سنگهای بزرگ زیر آنها خال است (مناطقه حفاظت شده Ocampo ، مکزیک).


این تخیلات کودکانه سالها بنیتو را رها نکرد ، که به طور منظم از این مکان بازدید می کرد و برای آینده برنامه ریزی می کرد. در نتیجه ، وقتی بزرگسال شد ، پس از مشورت با همسرش سانتا مارتا دلا کروز ویارئال ، تصمیم گرفت این قطعه زمین را بخرد. از آن زمان به بعد ، "زندگی غاری" یک خانواده پرجمعیت آغاز شد ، زیرا تا آن زمان همسران هفت فرزند داشتند.

 

غارنشینی

بنیتو هرناندز موفق شد 40 سال بعد به ایده کودکی خود برسد (ایالت کوآهویل ، مکزیک).

غارنشینی
همه چیز از این طریق آغاز شد (عکس از بایگانی خانواده هرناندز).


با توجه به اینکه یک تخته سنگ بزرگ با پایه ای که زیر آن خالی است ، طراحی و ساخت آن زمان زیادی لازم نداشت. پدر خانواده فقط مجبور بود نما و دو دیوار کوچک جانبی بسازد ، فضا های داخل صخره را که به عنوان اتاق جداگانه ای هستند ، برش دهد ، درها و پنجره ها را اضافه کند. نتیجه کار یک خانه کارآمد با مساحت حدود 40 متر مربع شد. متر ، ایجاد شده از مواد طبیعی و سقفی به وزن 850 تن. چنین سقفی بزرگ و سنگین "غارنشینان" را به هیچ وجه نمی ترساند ، آنها مطمئن هستند که اگر تخته سنگ چندین قرن ایستاده و اتفاقی برای آن نیفتاده ، پس  برای عمر آنها کافی است.

غارنشینی

وسایل ساده خانواده هرناندز مکزیکی ، ساکن صحرا در زیر یک تخته سنگ بزرگ (ایالت کوآهویل ، مکزیک).

 

غارنشینی
اتاق خواب اصلی در یک خانه غاری.  |  عکس

397783540.jpg
لوله کشی خانگی نه تنها افراد با مقدار آب مناسب بلکه گیاهان اطراف خانه غار را نیز تأمین می کند.


تنها چیزی که هنوز خانواده ماجراجویان را ناراحت می کند کمبود برق و مزایای اولیه است ، زیرا منطقه کویری در این منطقه کاملاً از تمدن جدا شده است. با استفاده از آب ، این مسئله به سرعت حل و فصل شد ، زیرا در کنار سازه سنگ ، یک چشمه با آب زلال وجود دارد که بنیتوی مبتکر موفق به ایجاد یک سیستم تأمین آب شد.

 

درست است که آب از طریق نیروی جاذبه جریان می یابد ، اما این برای زندگی و تمام نیازهای خانوار کاملا کافی است ، تا آبیاری گیاهان که باعث خنک شدن در روزهای گرم می شود. اگرچه همسران به هیچ وجه از گرما رنج نمی برند ، با توجه به اینکه یک تخته سنگ بزرگ اجازه گرم یا سرد شدن خانه در شبهای سرد زمستان را نمی دهد.

 

غارنشینی

آشپزخانه در یک خانه غار (ایالت Coahuil ، مکزیک).

397787204-1.jpgغارنشینی
این شکل حمام و توالت است


با توجه به اینکه در غار برق و بنزین وجود ندارد ، میزبان مجبور است روی اجاق گاز و با چوب آشپزی کند ، اما شکایتی نمی کند ، زیرا برای بسیاری از سالها یاد گرفته است که چطور این کار را حتی در چنین شرایط اولیه با مهارت انجام می دهد. مبلمان ساده و وسایل آشپزخانه بدوی تنها گنجینه خانه است که پس از یک اتفاق کاملاً مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

 

غارنشینی397788126.jpg

در سال 2013 ، خانواده هرناندز نه تنها در سراسر کشور بلکه جهان مشهور شدند (بنیتو عکس های مجلات را نشان می دهد).


واقعیت جالب :

این اتفاق در سال 2013 رخ داد ، زمانی که کشور در حال جمع بندی نتایج انتخاب جذاب  Yahoo Homes برای "بهترین داستان زندگی" بود. پس از آن بود که تمام دنیا از خانواده غیرمعمول مردم "غارنشین " که سالها دور از تمدن زندگی کرده اند ، مطلع شدند. با تشکر از این مسابقه که باعث شد عاشقان گردشگری و عاشقان طبیعت ، که به کویر می روند و درآمد ناچیزی را برای همسرانی که بیش از حد متوسط ​​زندگی می کنند به ارمغان بیاورند.

 

غارنشینی

بنیتو با ابتکار ، گردشگران را به گشت و گذار در غارهای باستانی ، جایی که تراش سنگ ها هنوزحفظ شده است ، می برد (ایالت کوآهویل ، مکزیک)


بچه ها مدت ها پیش بزرگ شدند و به شهرک های اطراف رفتند ، فقط زن و شوهر باقی مانده بودند که با گذشت زمان لذت برقراری ارتباط با گردشگران را چشیدند. آنها نه تنها به گردشگران اجازه می دهند از خانه خود دیدن کنند ، بلکه تخته سنگ هایی با نقاشی های قدیمی را به آنها نشان می دهند و حتی ممکن است یک شب اقامت را پیشنهاد دهند. یک بار ، یکی از گردشگران مبلغ هنگفتی برای این "بهشت غاری" در صحرا ، حدود 100 هزار دلار ، پیشنهاد کرد که برای این منطقه مبلغی نجومی است. اما همسران به طور کامل از فروش خانه خودداری کردند و هنوز در آن زندگی می کنند و دوباره برنامه ریزی می کنند.

 

غارنشینی

اکنون اتاق های کودکان به گردشگران کنجکاو و علاقه مند به زندگی در غار اجاره داده می شود (ایالت کوآهویل ، مکزیک)

غارنشینی
علاقه مندان به سفرهای هیجانی با خوشحالی شب  را در چنین مکان عجیب و غریبی سپری می کنند.

 

همانطور که مشخص شد ، چنین توجهی از طرف گردشگران تأثیرات مفیدی در بودجه خانواده آنها دارد و اکنون بنیتو کارآفرین نه تنها تابلوهایی نصب کرده است تا گردشگری از کنار خانه  آنها سهوا رد نشود ، بلکه به فکر سازماندهی اتاق یک هتل غاری در زیر تخته سنگ دیگری در مقابل محل سکونت غیرمعمول خود است.

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

فضاپیمای شاتل و بوران

در

 شاتل و بوران

 

 

ایستگاه فضایی ISS  تنها ایستگاه مداری دردنیا درحال حاضرکه توسط 10 کشور جهان یعنی امریکا، روسیه ، ژاپن ، برزیل ، کانادا و 5 کشور اروپایی اداره میشود و درحال تکمیل شدن است.

 

 اززمانی که بشر پا به عرصه فضا گذاشت نیاز به حمل ونقل کم هزینه با بارمفید بیشتر احساس می شد، که دراین راستا ساخت فضاپیمای قابل استفاده مجدد با ظرفیت حمل بالا دراولویت قرار گرفت. ازهمان آغاز دو پیشگام اکتشافات فضایی ایالات متحده امریکا و اتحاد جماهیر شوروی توجه خاصی را به این امرداشتند و دراین راستا تلاشهایی صورت دادند که با پیروزی ها و شکستهایی توأم بود .

 بوران که کارطراحی آن درشوروی درسال 1976 آغاز شده بود دارای 5 نوع بود با نامهای 1/01 , 1/02 , 2/01 , 2/02 , 2/03، که از این بین فقط دو نوع تکمیل شد و سه نوع دیگربه علت کمبود بودجه ناتمام ماند و همچنین از انواع بوران تنها اولین آن یعنی بوران 1/01 موفق به پرتاب شد.

 قبل ازاینکه به چگونگی مطرح شدن طرح شبیه به شاتل امریکا در شوروی و همچنین ساخت آن بپردازیم، لازم است توضیحاتی درباره تاریخچه شاتل و همچنین فضاپیماهای مشابه آن چه درامریکا و چه درشوروی بیان کنیم:

 

 

 تاریخچه سفینه های قابل استفاده مجدد

 

فضا پیمای بوران  اخرین رقابت جنگ سرد میان امریکا و شوروی در واپسین سالهای عمراتحاد جماهیرشوروی که به دلیل کمبود بودجه نتوانست هیچ مأموریتی انجام دهد و فقط یک بار دریک پرتاب ازمایشی درسال 1978 به فضا پرتاب شد.

 

طرح استفاده ازوسایل بالداری مانند هواپیما برای پروازهای فضایی از آغاز تاریخ مطرح شدن ایده های اکتشافات فضایی در ذهن مشتاقان فضا بود.

 در پایان جنگ جهانی دوم نیروی هوایی امریکا هم طرحی در این زمینه ارائه داد که یک گلایدر سرنشین دار به وسیله موشک تایتان 3 به طرف اتمسفر پرتاب می شد و بعد از نزول سری در جو درباند پرواز فرود می آمد که البته این طرح عملی نشد.

 دراواسط دهه 1960 دفتر طراحی میکویان اولین فضاپیمای قابل استفاده مجدد هایپرسنیک را که اندازه کوچکی داشت و spiral نام داشت را طراحی کرد که این طور عمل می کرد که برروی یک هواپیمای مافوق صوت قرار می گرفت و بعد از جدایی ازآن در جو با موشکی که به آن وصل شده بود سرعت می گرفت و سرعت آن حتی به ماخ 6 هم می رسید.

 

 فضاپیمای مافوق صوت اسپیرال

 

 

 توسعه نسل امروزی شاتلها

 دراوایل دهه 1970 ایالات متحده امریکا به فکر ساخت نخستین پروژه سرنشین دار خود که از مدتها پیش به فکر آن بود،  وشاتل نام داشت افتاد .

  کار اداری طراحی شاتل ازسال 1972 شروع شد و 9 سال بعد در 12.04.1981 اولین پروازخود را انجام داد، این طرح برای امریکا هزینه ای برابر 17 میلیارد دلار در برداشت و بعد از ساخت اولین شاتل، چهارشاتل دیگر ساخته شد که دو شاتل با با نام های چلنجر و کلمبیا درهنگام انجام ماموریت با سانحه مواجه شده و کلیه سرنشینان آنها کشته شدند، چلنجر در هنگام بلند شدن اززمین به علت نقص درسیسم موتور سوخت جامد بوسترهای آن، به همراه هسته مرکزی و بوسترها درچند ثانیه بعد از پرتاب منفجرشد، کلمبیا هم در سال 2003 درهنگام بازگشت از فضا در جو منفجر شد. پس از آن شاتلهای امریکا چند مأموریت دیگر را با موفقیت انجام دادند تا اینکه سرانجام در سال 2011 با انجام آخرین مأموریت شاتلها به ایستگاه فضایی توسط شاتل آتلانتیس از پایگاه فضایی کندی امریکا و در حضور جمعیت زیادی که در اطراف سایت پرواز گرد آمده بودند، شاتلهای فضایی برای همیشه بازنشست شدند.

 

شاتل امریکا، فضاپیمای قابل استفاده مجدد امریکا که کار اداری طراحی آن  درسال 1972 اغاز و در سال 1981 اولین پروازخود را انجام داد، در مجموع 5 شاتل ساخته شد.

 

 پس از ساخت شاتل توسط  امریکا در ابتدای دهه 1970، رهبران اتحاد جماهیرشوروی تصمیم گرفتند به این طرح امریکا پاسخ دهند. چون هر یک ازفضاپیماهای قابلیت پروازسرنشین دار سایوز و ووستوک ظرفیت حمل بالایی را نداشتند و هم به وسیله موشکهایی با سایز متوسط پرتاب می شدند. به هرحال آنها در ژوئن 1974 تصمیم به کار بر روی یک سیستم فضایی قابل استفاده مجدد (MKS)  گرفتند و مسئولیت این طرح هم به شرکت طراح فضاپیمای سایوز سپرده شد. از همان آغاز کار، مهندسان روسی شروع به مطالعه بادقت طرح شاتل کردند، البته این مطالعه برروی شکل ظاهری و سایر اطلاعات کمی که ازشاتل به آنها رسیده بود، صورت می گرفت و جنبه های مختلف آن را به دقت مورد برسی قراردادند. البته مشکلاتی دراین طرح مشاهده می شد اول اینکه اساساً تکنولوژی موجود دراتحاد جماهیرشوروی انعطاف پذیری لازم برای انجام این طرح را نداشت و همینطوراین طرز فکر در اتحاد جماهیرشوروی وجود داشت که آنها فقط بایداز تکنولوژی موجود درکشور استفاده کنند و نباید از تکنولوژی خارجی بهره گیرند و البته مشکل دیگر استفاده از موشک سوخت جامد بود که اساسا شوروی هیچ تجربه ای درموشک سوخت جامد دراین وسعت که امریکا درشاتل استفاده میکرد، را نداشت و بزرگترین موتور سوخت جامد که درراکتهای روسی ازآن استفاده می شد11D57 بود که البته قدرت لازم برای انجام این کار را نداشت و همین طور ساخت موتور سوخت جامد به این اندازه برای پرتاب شاتل وقت زیادی لازم داشت که دراین مدت کوتاه امکان پذیرنبود. البته آنها بعدها تصمیم گرفتند که ازموتورهای سوخت مایع استفاده کنند که البته مزایایی نسبت به سوخت جامد داشت.

به هرحال سه طرح برای سیستم فضایی قابل استفاده مجدد (MKS) پیشنهاد شد. نخستین طرح الگوبرداری ازشاتل بود که همانطورکه گفته شد مشکلات خاص خودرا داشت، دومین طرح راشرکت انرگیا مطرح کرد، آنها گفتند طراحی چنین سازه عظیمی که دارای بال باشد و از جو عبور کند و با سرعت هایپرسونیک برگردد بسیار مشکل است بنابراین آنها طرح خودشان را که شبیه به سایوز بود، پیشنهاد کردند.

 

 

  که این طرح شامل 3 بخش می شد بخش بالایی ; شامل کابین خدمه، بخش استوانه ای وسط ;مخصوص حمل بار، و بخش پایانی; مخصوص موتورها و مانور درمدار. طرز کار آن به این صورت بود که مدول پس از خارج شدن ازمدار و نزول به سمت زمین درسرعت هایپرسونیک چترهایش بازمی شد و ترمز اولیه انجام می شد و در نهایت برای کاهش بیشتر سرعت با روشن کردن موتورهای خود ترمز نهایی را انجام می داد و در نتیجه با سرعت و شتاب بسیار کم فرود می آمد. طرح دوم طرح شبیه به فضاپیمای ما فوق صوت اسپیرال بود و طرح سوم طرح کپی برداری ازشاتل بود که همین طرح هم مورد موافقت قرار گرفت. علت مورد موافقت قرار گرفتن این بود که اولاً درمطالعه های شرکت (Npo-Energia ) برروی طرحهای مختلف ازفضاپیماهای بالدار که به آن ارائه شده بود این نتیجه گرفته شده بود که برآیند همه این طرحها همان طرح فضاپیما به سبک شاتل امریکاست، چون امریکایی ها از سال 1960 تا 1970 مسلماً  بر روی همه این طرحها کارکرده بودند و مسلماً بهترین آنها را انتخاب کردند که با این کپی برداری ازشاتل امریکا، شوروی از تحقیقات امریکا استفاده می کرد، ازطرفی این طرح 6 سال بعد ازشاتل امریکا انجام می شد. این طرح بوران انرگیا نام گرفت (بوران نام فضاپیما , انرگیا موشک حامل آن).

هدف این طرح این گونه مشخص شد :

حمل 30 تن باربه فضا واجرای عملیات مداری درطی 7 روز و همینطور رفتن به مدارهایی با ارتفاع 260km و همینطور برگرداندن 20 تن بار از فضا به زمین.

  

 

 

ساخت بوران

 

 

 کارساخت بوران ازسال 1976 این طور آغازشد که می بایست نخست آزمایشهای گوناگونی برروی مدلهای تستی بوران که شامل 8 نوع بود انجام می شد که این آزمایشها شامل انواع تستهای دینامیکی، استاتیکی، و آیرودینامیکی بود و بعد از انجام آزمایشها مدل اصلی ساخته می شد. اما مهمترین، جالبترین وخلاقانه ترین مدل تستی بوران آنالوگ GL002 یا آیروبوران بود که به (ok بوران) هم مشهور بود.

 اما علت ساخت آن: همانطورکه گفته شد بوران به سبک شاتل امریکا طراحی شد و دارای بال بود و می بایست با یک فرود سری مانند گلایدر به سمت زمین می آمد و در فرودگاه landing می کرد که این کار مشکل به نظرمی رسید چون سرعت بوران پس از خارج شدن از مدار و نزول به سمت زمین به 25M ماخ هم می رسید که برایlanding  باید به 0.2M ماخ می رسید. بنابراین کاهش سرعت بوران در هنگام نزول از جو و قبل از landing از اهمیت ویژه ای برخوردار بود. دراین ارتباط تصمیم گرفته شد درعقب بوران اوربیتر بر روی tail horizontal   (دم افقی) ازیک "دوبل رادر" استفاده شود که عملکرد آن به این صورت بود که اگر هر دو لایه رادر به یک سمت متمایل شوند ماکزیمم زاویه آنها با صفحه دم افقی tail horizontal  23 درجه می شود  که برای دور زدن از آن استفاده می شود که البته باعث کاهش سرعت می شود.

 اگر هر یک از رادرها به یک سمت متمایل شوند زاویه هر یک ازانها با صفحه دم عمودی  vertical tail ماکزیمم 45 درجه می شود که برای ترمزنهایی ازآن استفاده می شود. به این ترتیب دم افقی tail horizontal  ساخته شد.

 

 

 برای امتحان عملکرد دم ازتونل باد استفاده شد با این که تست تونل باد موفقیت امیزبود ولی برای تست هرچه بیشتر و واقعی تردم وهمچنین طراحی سیستم فرود خودکار، مشهورترین ومبتکرانه ترین مدل تستی بوران به نام بوران انالوگ  GL002 ساخته شد. این مدل تستی که  پرسپکتیوهای آن رامی بینید همان خصوصیات مرکزجرم حالت ایرودینامیک ودیگرخصوصیاتی را داشت که بوران نوع اصلی دارا بود .

 

 

 ازجمله سیستمهای ضروری بوران شامل صندلیهای قابل Eject , RM1 و RM2 سیستم ناوبری VIU ,GSP -ارابه های فرود - آنتن سیستم فرود - حسگرهای گرمایی و شتاب سنجهای گروه 1و2 و... میشوند. 4 موتور پرقدرت توربوجت AL-3I  موجود دراتحاد جماهیر شوروی که قدرتی برابر 40 تن تولید می کردند و زاویه ای برابر 4 درجه نسبت به سطح افق داشتند را بر روی آیروبوران مجهزکردند که فرق اصلی آن با بوران اصلی هم همین بود.

 

 

 موتورهای جت برای take off  ازروی باند بکارمی رفتند. نحوه عملکرد آیروبوران این طور بود که با استفاده از این موتورها از روی باند take off می کرد و بعد ازرسیدن به ارتفاع 5000 موتورهای آن خاموش می شدند و یک فرود گلایدری خودکار بدون خلبان (اتومات) یا با خلبان انجام می داد که در طی این کار سیستم های فرود landing و دم افقی tail horizontal و سایرسیستمهای آیرودینامیکی مورد آزمایش قرارمی گرفتند. 

 

 

 

آیروبوران هم اکنون درمرکز تست ژکفسکی نگهداری می شود و هر از چند گاهی برای نمایش در نمایشگاهای هوایی به بیرون حمل می شود. این مدل چندی پیش برای نمایش درنمایشگاهی به استرالیا برده شد که به علت حجم عظیم آن مجبورشدند قطعات آن را جدا و سپس حمل کنند وبرای assemble نهایی آن 25 مهندس روسی با کشتی حامل عازم استرالیا شدند.

 

 

سپرحرارتی

 عبور سریع بوران از میان لایه های جو احتیاج  به یک سپرحرارتی قابل استفاده مجدد با توان تحمل حداقل 100 پرواز را داشت. برای بوران سه نوع سپر حرارتی پیشنهاد شد همانطور که درسمت راست تصویر دیده می شود.

 

 

 الف) ماده کامپوزیت کربن-کربن. ماده ای با ماکزیمم توان تحمل حرارتی، که تا دمای بالاتر از 1650 درجه را می توانست تحمل کند که با رنگ نارنجی در تصویر بوران  دیده می شود. (همانطورکه درتصویر دیده می شود درنوک دماغه فضاپیما و درلبه های جلویی بال از آن استفاده می شود).

 

ب) کاشی های سرامیکی که برای قسمتهای بالای 1250 درجه دربدنه جلویی و در بدنه پهلویی که در تصویر با رنگ قرمز و سبز دیده می شود، استفاده می گردد.

 

ج) مواد قابل انعطاف برای قسمتهای سطحی که دارای دمای بالاتر از 379 درجه نیست که با رنگ خاکستری در تصویردیده می شود.

 

البته همانطور که درتصویر درسمت چپ دیده می شود مواد کامپوزیتی که درشاتل امریکا بکار رفتند ازکیفیت دمایی بالاتری برخورداربودند.

 

 

تکنولوژیهای بدست آمده ازساخت شاتل و بوران

 یکی ازنکات جالب درساخت بوران این است که تقریبا هر یک از40 هزار کاشی عایق سرامیکی که درساخت بوران مورد استفاده قرارگرفت بسته به جای قرارگرفته برروی سطح بوران (اعم ازسطح پهلویی، سطح خمیده جلویی و همچنین دربریدگیها وخمیدگیها ) شکل هندسی مخصوص به خود داشتند یعنی هریک ازآنها با دیگری تفاوت داشتند.

 

 

 البته طراحی این سرامیکها از نظر هندسی و قراردادن آنها در کنار هم بطورمرتب و دقیق بسیار مشکل بود و باید در بیش از 100 نقطه از سطح زیر کاشی ها در روی بدنه اندازه گیریهای هندسی انجام می گرفت که تقریبا با دست غیر ممکن بود.

  بنابراین یک نرم افزار مخصوص توسعه یافت که با استفاده از آن نصب و تولید کاشی ها بطور الکتریکی و بدون نصب و اندازه گیری دستی انجام می شد، این نرم افزار بانک اطلاعات نام داشت که حاصل همکاری بین دفتر طرح و کارخانه تولید بود. اطلاعات بانک اطلاعات شامل توصیف هندسه، پارامترها و ... بود که حاصل از یک میلیارد برنامه تست و کنترل تولید اتوماتیکی در کارگاه بود.

 اما نکته بسیار جالب این است که طراحی شاتل در امریکا و بوران دراتحاد جماهیر شوروی باعث پیشرفتهای زیادی درزمینه های تکنولوژی، اقتصاد، مهندسی، پزشکی و ... شد. به عنوان مثال بدست آمدن نرم افزاربانک اطلاعات در شوروی از ساخت بوران و استفاده از بعضی مواد بکاررفته در شاتل در صنعت دندانپزشکی امریکا نمونه هایی از این پیشرفتها هستند.

 

 

 با توجه به اینکه در قسمتهای قبل به شاتل اشاره ای شد بهتراست مقایسه ای هرچند کوتاه بین شاتل و بوران داشته باشیم. درنگاه اول به نظرمی رسد شاتل امریکا و شوروی از جهات مختلف به هم شبیه اند و اختلاف اندازه ها کمتر از چند سانتیمتر است اما اختلافات بسیار مهم دیگری در زیر سطح ظاهری آنها وجود دارد. در اینجا برخی از این تفاوتها را ذکر می کنیم.

 

مقایسه کابین خدمه شاتل و بوران

 

 

 

مقایسه آماری کوتاه بین شاتل و بوران

 

 

وزنها(kg)                                  بوران                                  شاتل

 

چهارچوب واسکلت                     42000                                 46000

 

موتورها                                   33000                                  37000

 

ماکزیمم بار قابل حمل               30000                                  25000

 

سرعت                                  105M                                     123M

 

 

 

ابعاد

 

طول                                     36.7m                                37.25m

 

طول بال                                 23.92m                              23.8m

 

ارتفاع ارابه های فرود           16.35m                                      17.25m      

    (چرخها)

 

محورنوسان فلپ سکان عقب      78                                          81

 

محورنوسان فلپ سکان بالا       45                                            45

 

شروع پروژِه                       12feb1988                             26jul1972

 

تحویل برای پرتاب                9.3سال بعد                              6.6سال بعد

 

اولین پرتاب وسیله             11.2 سال بعد                           8.7   سال بعد

 

اولین پرتاب مداری              12.7سال بعد                               8.7سال بعد

 

 

  

 

 

 

اولین وتنها پرتاب بوران به فضا

 درسال 1986 بعد از طی مراحل مقدماتی و انجام آزمایشهای مختلف برروی مدلهای بوران، طراحی اولین بوران با نام بوران 1/01 به پایان رسید، البته بعد از تکمیل هم به مدت 2 سال یک سری آزمایشهای مختلف برای تست سیستم های خود انجام داد.

 

 

 اما درماه مارس 1988 شایعه هایی در دنیا شنیده شد مبنی براینکه ماهواره های امریکا عکسهایی از راکت حمل کننده Energia گرفته اند که به محل پرتاب حمل  و سپس برگردانده شد. بعد ازاین اخبار شوروی به طورضمنی نه رسمی گفت درحال آزمایش سیستم های تست پرتاب بود. سیستم تست پرتاب برای این طراحی شده بود که مشکلات کمتری درهنگام پرتاب پیش بیاید. درماه سپتامبر همان سال رادیو مسکو گزارش داد که فضانوردان در حال انجام تمرین های سفر به فضا بودند که از این خبر این طور برداشت شد که مأموریت بوران سرنشین دار خواهدبود که هرگز چنین امری اتفاق نیفتاد و پرتاب بدون سرنشین انجام شد.

 اما در ماه آوریل 1988 اتحاد جماهیر شوروی به طور رسمی اعلام کرد که فضاپیمای خود Buran را به کمک موشکهای Energia به فضا پرتاب می کند. با اعلام قطعی این خبر عکسهای مختلفی ازبوران-انرگیا به سراسر جهان مخابره شد.

 

 

 همچنین روسها اعلام کردند که پرتاب بوران به فضا به طور مستقیم پخش خواهد شد که چنین نشد. تصاویر ضبط شده بعد از پرتاب منتشر شد .

ابتدا قرار بود پرتاب در 29 اکتبر انجام بگیرد اما به علت اشکالی که در سیستم پرتاب پیش آمد پرتاب موقتاً لغو شد.

 ** تا اینکه در  15نوامبر  1988 درساعت  5و 55دقیقه، به وقت مسکو، بوران انرگیا از پایگاه فضایی بایکانور (قزاقستان) به فضا پرتاب شد.

 بعد از 2:57 دقیقه از پرتاب بوسترهای زنیت درارتفاع 60km  از هسته مرکزی و بوران جدا شدند و هسته مرکزی شروع به کارکرد، بعداز8 دقیقه درحالی که بوران را به ارتفاع 160km رساند ازبوران جداشد، 1:02 دقیقه بعد از جدایی، بوران مانوری را به مدت 42 ثانیه انجام داد و خودش را به مدار 252-256 رساند. در طول مدت پرتاب تا فرود landing بوران با استفاده از دو کشتی شوروی که در دو سوی اقیانوس اطلس قرارداشتند با سایت کنترل پرتاب در تماس بود و ماهواره های مولینا این ارتباط را تقویت می کردند و همینطور دوربین هایی درکابیین خدمه قرارداشتند که عکسهایی را به کنترل زمینی مخابره می کردند.

 

تصاویری از اولین و تنها حضور بوران در فضا در سال 1978

 

 بوران اولین گردش مداری خود را همانطور که در تصویر می بینید به ترتیب بر روی امریکای شمالی، اقیانوس آرام شمالی، افریقا و شوروی انجام داد. در دور دوم خود در بالای اقیانوس آرام جنوبی نرسیده به امریکای جنوبی در ساعت 8:20 دقیقه با استفاده ازموتورهای retrorocket سرعت خود و متعاقباً ارتفاع خود را کم کرد و به مدار پایین تر در ارتفاع 122km رساند و لایه های بالایی جو را لمس کرد و بعداز 20 دقیقه گردش به دور مدار به علت وجود هوای رقیق ترمزهای آیرودینامیکی انجام داد و به داخل جو سرخورد و بعد از عبور از جو پلاسما وارد جو معمولی شد و دوباره با استفاده از ترمزهای آیرودینامیکی با زاویه  45 درجه همانطورکه در قبل گفته شد خودش را به ارتفاع 40km رساند از آنجا شروع به طی یک مسیر 1000km تا محل فرود کرد.

 

 

 و همچنین از همان ارتفاع توسط دو هواپیمای جنگنده که خلبانی آنها توسط دو تن از خلبانان  آیروبوران صورت می گرفت اسکورت شد.

 همینطور آنها از داخل هواپیمای خود از ورود شاتل فیلم برداری کردند. درقبل از ورود بوران به باند فرود در6km بایکانور یک هواپیمای توپولوف  154یک take off و landing به طور سریع انجام داد.

 

ترسیمه ریاضی landing بوران

 

تا سرانجام انتظارها به سر رسید و درساعت 9.44دقیقه به وقت مسکو بوران عملیات landing خودش را انجام داد و به زمین نشست.

بعدازاین عملیات موفقیت آمیز بوران های دیگری هم ساخته شد که به علت فروپاشی اتحاد جماهیرشوروی درسال 1990  وهزینه سنگین پرتاب ها پرواز بوران تا هم اکنون انجام نشده است.

 

 

 

بوران 1/01

تاریخ ساخت : 1986

پروازفضایی : یک مرتبه در 15 نوامبر 1988 (همانطور که ذکر شد)

مکان فعلی : پایگاه فضایی بایکانور.

وضعیت : خراب شده

 

مشهورترین بوران، تنها فضاپیمایی است که درسال 1988 به فضا رفت. ساخت این فضاپیما که اولین شاتل از5  شاتل شوروی بود. همانطورکه ذکرشد درسال 1986، بعدازاینکه تستهای وسیع و گسترده روی 8  مدل تستی و با اندازه های واقعی بوران انجام شد، شروع گردید. بوران 1.01 قبل ازاینکه به وسیله یک هواپیمای M-3 برای اسمبل نهایی به پایگاه فضایی بایکانوربرده شود قسمت اعظم آن درمسکو ساخته شد و اتمام آن دربایکانور صورت گرفت و برروی یک سیستم بالابرنده انرگیا سوارشد و به اولین و تنها مأموریتش پرتاب شد و با امنیت و بدون اینکه آسیب ببیند دربایکانور به زمین نشست. با توجه مشکلات مالی که برنامه های فضایی روسیه به علت فروپاشی اتحاد جماهیرشوروی با آن روبروشده بود، پروازهای بعدی بوران لغوشد و در انبار جا گرفت.

یک سال بعد بوران 1/01 به وسیله بزرگترین هواپیمای دنیا AN-225 MRIYA به پاریس منتقل شد تا درنمایشگاه هوایی پاریس به نمایش درآید.

 بوران 1/01 درواقع تحت مالکیت قزاقستان بود زیرا روسیه به جای تمدید قرارداد بایکانور، این بوران را به قزاقها داده بود.

 هواپیمای عظیم آنتونوف برای حمل بوران به نمایشگاه هوایی پاریس استفاده شد.

 

 هواپیمای عظیم انتونوف درحال حمل بوران به نمایشگاه

 

بوران 1/02 (ptichka)  پرنده کوچک

 تاریخ ساخت : 1988

پرواز فضایی : طبق زمانبندی قبلی 1993 اما لغو شد.

مکان فعلی : روی موشک انرگیا سوپر بوستر سوار است دربایکانور.

وضعیت : درانباری مخفی

 

 بوران   1/02 دقیقاً زمانی تکمیل شد که برنامه بوران -انرگیا دچار کمبود بودجه شد. آمادگی آن برای پرواز که برای ابتدای سال 1993 برنامه ریزی شده بود حدود  95-97% بود . فقط چند سیستم الکترونیکی باید جایگزین می شد. نخستین پرواز زمانبندی شده آن سال درسال 93 بود که قراربود به ایستگاه فضایی میرپروازکند، اما این ماموریت به علت کمبود بوجه هرگزانجام نشد و در نهایت این مأموریت بوسیله شاتل امریکا انجام شد.

 

شاتل در حال ducking با استگاه فضایی میر در سال 1993

 

 پیچکا همیشه با دقت زیاد درساختمان MIK بایکانور نگهداری می شود، البته ممکن است از این قسمت به جای دیگری منتقل شود همانطورکه از تصویر مشخص است بوران درخارج آشیانه و در روی انرگیا سوار است و مشخص نیست در چه مکانی است .

 

بوران2/01

 تاریخ ساخت : 1990

پروازفضایی : نداشت

مکان : کارخانه ماشین توشینو در مسکو

وضعیت : ناتمام

  

بوران 2/02 اولین بوران ازنسل دوم بوران ها بود، تفاوت مهمی که بین نسل دوم و اول بورانها بود این بود که نسل دوم نسبت به 1/01 و 1/02 دارای COCKPIT   پیشرفته تری بود پیشرفت کارساخت بوران 2.01 هنگام لغو پروژه حدود 30-50% حدس زده می شد و هم اکنون درکارخانه توشینو در خارج مسکو قرار دارد.

 

 

بوران 2/02

 تاریخ ساخت :1991

پرواز فضایی: نداشت

مکان :کارخانه توشینو  مسکو

وضعیت : ناتمام

 

 بوران 2/02 دومین بوران ازنسل بوران ها بود. درزمان خوابیدن پروژه بوران انرگیا بوران 2/02 درمرحله ساخت درکف کارخانه توشینو درحومه مسکو بود. درصد پیشرفت پروژه حدود 10-20% بود .

 

 

بوران 2/03

تاریخ ساخت : 1992

پروازفضایی : نداشت

مکان: کارخانه توشینو

وضعیت : ناتمام

 

بوران 2/03 جوانترین بوران است که مرگ سریعی داشت . این بوران آخرین مدل ازنسل دوم بورانها بود و در توشینو ساخته شد. و براثر توقف پروژه بوران -انرگیا درسال 93 کار روی بوران 2/03 متوقف شد و بوران 2/03 ناتمام ماند و در نهایت آن را خراب و جداسازی کردند و امروزه اثری از آن نیست .

 

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

گردشگری در ماسوله

در

تابستان نزدیک است و بهترین موقع برای زنگ تفریح خانواده ها ، فارغ از درس و مدرسه و استراحتی برای فرزندان ، تا برای سال تحصیلی آینده  تجدید قوا نمایند و چه خوب که با خانواده به سفر بروند. مطمئن هستم در صورتی که در کودکی سفری با پدر و مادر داشته اید هنوز در خاطرات شما باقی مانده ، وسیله ای که با آن به سفر رفته اید،شهری که مقصد شما بوده وشهر های مسیری که تا مقصد طی کرده اید ، مکانی که اطراق کرده ایدو لذت خوردن غذایی که از بیرون تهیه شده ، همه و همه جزو خاطرات خوب شما باقی می ماند.در این پست یکی از جاذبه های گردشگری ایران را معرفی کنم که شاید آرزوی تعداد زیادی از غیر ایرانیان برای بازدید از نزدیک این مکان باشد.

 

ماسوله ! به معنای کوه بلند می باشد. ماسوله دراستان گیلان و 60 کیلومتری شهر رشت در  شمال ایران قرار دارد و همسایه های چهارسمت آن  فومن، ماسال، طارم علیا و خلخال می باشد.

10 دلیل برای اینکه با کودکان خود به مسافرت برویم

سیر و سفر در مکان های دیدنی و ناشناخته ایران

ماسوله به علت قدمت زیاد بین  به ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ سال در سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.بعلت قرار گرفتن در منطقه ی کوهستانی مخصوصا در فصل بهار با وجود مه غلیظ و باران های فصلی بسیار زیبا می باشد.

ماسوله  تابستان های معتدل و زمستان های سردی دارد، پس در صورتی که همراهان کم سن و سال یا میانسال با شما هستند و یا با سرما مشکل دارید بهترین زمان برای مسافرت به ماسوله در فصل تابستان می باشد.

علاوه بر طبیعت زیبا ی منطقه ، معماری شگفت انگیزخانه ها ، چوبی بودن مصالح خانه ها و بخصوص در و پنجره ها باعث زیباتر شدن این روستا شده است خانه های روستای ماسوله بصورت پلکانی قرار دارند و حیاط هر خانه پشت بام خانه بعدی می باشدکه بعنوان محل رفت وآمد و پیاده رو استفاده می شود.تزیین پنجره ها با گلدان های شمعدانی زیبا سلیقه صاحب خانه را به نمایش می گذارد. در صورتی که دوست داشته باشید در این خانه های پلکانی چند شبی را اطراق کنید،می توانید از محلی های ساکن ماسوله اجاره نمایید. برای رفتن به ماسوله (با ماشین شخصی) وارد شهرستان فومن در استان گیلان شویدوازفومن از طریق  جاده جنگلی بسیار زیبایی  به ماسوله می رسید.

نکات شگفت‌انگیزی که در طول سفرها در ایجاد ارتباط دوستانه به شما کمک می‌کند

در صورتی که برای گردشگری به  ماسوله سفر کرده اید با ما به اشتراک بگذارید.(سیارک

نظرات

در ادامه بخوانید...

16 مکان که دیدن آنها برای شما جالب است

در

                                                                                                         

                برنامه ریزی تعطیلات معمولا محدود به یک مکاننیست .

ونیز
به نام "دیزنی لند در دریا" نامیده می شود دقیقا تعریف نشده است . در حالی که ساکنین ونیزی برای حفظ خانهای خانه های خود دربالای اب مبارزه میکنند ، گردشگران از سراسر جهان خیابان معروف باریک و کانال ها را مسدود کرده اند. شما میتوانید معماری زیبا ایتالیایی وکشیهای غول پیکرگشتزنی رایبینید که منتظر فیلمبرداری شما هستند .

زیباترین و خطرناک ترین مکان دنیا چاه یعقوب

20 مکان عجیب دنیا 

سی مکان دیدنی فراموش شده

باداب سورت

 

آمستردام

مطمئنا این جایی است که Anne Frank یاداوری میکند وحرمت Van Goughرا نگه میدارد. اما ایا میدانید چه چیزی سفر به ارزشمند میسازد؟ یک کافه علفهای هرز ساکنان تعجب اور، ساکنین فوق العاده بیماری از مردم امستردام با انبوهی ازگردشگران که به منطقه نور قرمز و داروخانه های محلی ماری جوانا هجوم میاورند وتحت تاثیر ماری جوانا قرار گرفته اند .

 

   سانتورینی
 سانتورینی ظرفیت بازدید کننده سفرهای دریائی خود را در 8000 نفر در روز محدود کرده است، که واقعا به نظر می رسد بسیار سخاوتمندانه است. بله، این جزیره دیوانه وار زیبا است. مطمئنا، شما از یک غروب خیالی فوق العاده عاشقانه لذت خواهید برد .   

آکسفورد

مری کلارکسون، عضو شورای کار و شهرداری لرد اعلام کرده تابستان امسال بسیار شلوغ است .بعضی از گردشگران به جشنواره ادینبورگ میروند تا برای کوتاه مدت از جهنم گردشگری شهر آکسفورد در امان باشند .زیبائی آکسفورد تقریبا بین ژوئن و اکتبر فوق العاده است. خطوط خیابان ها وخطوط دو چرخه پر از مربیان گردشگری و پیادهروها بصورت غیر قانونی مسدود شده اند .شاید شهردار لرد نتواند از آکسفورد بازدید کند.

روسیه                                                          

مردم در تعطیلات اغلب لبخند می زنند روس ها فکر می کنند افرادی که لبخند می زنند احمق هستند.مردم روسیه معتقد ند همیشه باید کر کرد وبرای تفریح  کمتر وقت میگذارند .

جزایر گالاپاگوس

یک مکان منحصر بفرد روی کره زمین است که از پوشش گیاهی وجانوری بالائی برخوردار است .مکانی دور از الایندههای مواد سوختی و ازدحام زباله میباشد .

ماجو پیکو

مکان قدیمی و بسیار دور که دولت پرو مجبور شده برای گردشکران محدودیت زمانی داشته باشد .وگردشگران برای بازدید از این مکان باید یک راهنمائی داشته باشند .اگر می خواهید خدایان Incan  را بازدید کنید باید از مسیرهای تعیین شده خاصی به انجا برسید .

 

بولیوی

به بولیوی تبزیک میگوئیم ! بر اساس یک گزارش از سوی انجمن جهانی اقتصاد ازنظر محبوبیت اخرین رتبه را در جهان کسب کرده است . 

ریف بریر بزرگ

یک صخره مرجانی در اقیانوس ارام غربی، درساحل کوئیز ،استرالیا با مسافتی حدود 2000 کیلومتر که تقریبا"با ساحل موازی است و بزرگترین صخره مرجانی جهان است ویکی از عجایب هفتگانه جهان است .سفید کننده تودهای نیز نامیده میشود .هنگامی اتفاق میافتد که کلیه مرجانها از شدت گرما از بین میروند .در انجا شما بهترین منظره طبیعی جهان را خواهید دید .

 جزایر کوه خای

80 درصد این صخره ها ی در امتداد این ساحل زیبا به علت حرکتهای غیر انسانی تخریب شده اند .به همین جهت بازدید از این مکان برای عموم ممنوع شده است .

نظرات

در ادامه بخوانید...

شهری در آلمان که ۵ قرن است اجاره خانه در آن زیاد نشده!

در


در دنیایی که همه چیر روز به روز در حال گرانتر شدن است، در دنیایی که قیمت همه چیز از خوراک و پوشاک گرفته تا مسکن به سرعت رو به رقم های نجومی است، باورتان می شود جایی در دنیا وجود داشته باشد که ۵ قرن است قیمت اجاره خانه در آن زیاد نشده است؟ آن هم در اروپا؟ آن هم در آلمان؟! شاید فکر کنید این یک شوخی و رویا است، ولی کاملا واقعیت دارد. جایی که در منطقه ی بی نظیر باواریای آلمان قرار دارد، نام این مکان فوگری (Fuggerei) است. 

روستای فوگری در آلمان

روستای فوگری یک جای کوچک و بسیار خوش آب و هوا در کشور آلمان و قدیمی ترین مجموعه مسکونی اجتماعی جهان است. این مجموعه در شهر آوکسبورگ بایرن قرار دارد و در سال ۱۵۱۶ توسط یکی از ثروتمندان جوان به نام یاکوب فوگر ساخته شد، هدف او از ساختن این مجموعه، درست کردن جایی بود تا افراد نیازمند و کسانی که توان پولی ندارند بتوانند در آن اسکان پیدا کنند. در آن سال ها حدود ۵۲ خانه مجموعا در فوگری ساخته شد و کم کم بزرگ و بزرگ تر شد و مغازه ها و کلیساهایی هم در آن ساخته شدند و فوگری گسترش پیدا کرد.

 

روستای فوگری در آن دوران که مانند یک مجموعه بود، در شب ها قفل می شد و در نتیجه حالتی مستقل داشت. جالب است بدانید که در روستای فوگری هنوز هم سکونت می شود و عجیب تر از عجیب این که از سال ۱۵۲۰ تا به امروزه، اجاره خانه در این شهر زیاد نشده است!

 

واقعا شبیه به افسانه است ولی واقعیت دارد که زندگی در چنین جای زیبایی به چه اندازه می تواند ارزان باشد، مخصوصا وقتی در کشوری مثل آلمان باشید. قیمت اجاره ی خانه ها در آن دوران یک سکه طلای رایشنر بود که کمتر از یک یورو است و هنوز هم همان است و زیاد نشده است. علاوه بر اینکه قیمت چیزی در روستای فوگری از ۵ قرن پیش تا حالا زیاد نشده است، رسم زندگی در این منطقه درست مثل همان چیزی است که در آن دوران بود یعنی انجام دعای ربانی و نیایش ها و قبول داشتن شرایط زندگی یعنی این که همه ی افرادی که در این روستا زندگی می کنند باید مسیحی کاتولیک باشند، از افراد کم بضاعت و واقعا تهی دست باشند که حداقل به کسی بدهکار نباشند و حداقل ۲ سال هم در آوکسبورگ زندگی کرده باشند.

 


خانه های روستای فوگری به گونه ای ساخته شده اند که هر واحد آن حتی اگر در آپارتمان باشد، یک در جدا به بیرون دارد و در نتیجه شبیه به خانه های ویلایی است. خانه ها معمولا ۴۵ تا ۶۵ متر هستند و در هر خانه امکاناتی مثل آشپزخانه، اتاق خواب و اتاق نشیمن و گاهی یک اتاق دیگر است. همچنین در این خانه ها هم آب لوله کشی و هم امکاناتی مثل تلویزیون هم هست. جالب است بدانید که هنوز هم دروازه ی شهر شب ها قفل می شود.

چه کسی روستای فوگری را ساخت و به چه دلیل؟

همان طور که در بالا هم به آن اشاره ی کوتاهی شد، روستای فوگری توسط یاکوب فوگر جوان از ثروتمندان آن دوران ساخته شد. خانواده ی فوگر از ثروتمندان بودند که کار تجارت انجام می دادند، یاکوب البته از سرمایه گذاران آن دوران هم بود. او در واقع یک انسان خوب و خیر بود که از ثروتش به نفع مردم هم استفاده کرد و فوگری را در سال ۱۵۱۶ ساخت. فوگری در سال های بعد گسترش پیدا کرد و بزرگ تر شد. متاسفانه روستای فوگری در دوران جنگ جهانی دوم آسیب های زیادی دید ولی دوباره مانند قبل مرمت شد.

 


درست است که امروزه دیگر یاکوب خیرخواه زنده نیست ولی یادگار و میراثی که از او به جا مانده به همان سبک و سیاق آن دوران سرپاست. یاکوب در آن دوران صندوق خیریه ای درست کرد و در آن مقدار اولیه ی ۱۰۰۰۰ رایشنر را گذاشت، امروزه هم این صندوق مانند قبل با صداقت تمام اداره می شود.

امروزه در روستای فوگری در مجموع ۶۷ خانه، ۱۴۷ آپارتمان؛ یک کلیسا به نام کلیسای سنت مارک و یک ساختمان اداری وجود دارد.

بازدید از روستای فوگری

در حال حاضر گردشگران می توانند از این روستا از نزدیک دیدن کنند و سبک زندگی در آن جا را ببینند. شاید برایتان جالب باشد که چرا فوگر جوان این شرایط را در نظر گرفته بود، در واقع از آن جایی که او فردی مذهبی بود می خواست مطمئن شود که مردمی که در این جا زندگی می کنند شهروندان یک دستی هستند و به کلیسایی که او علاقه داشت و در آن جا ساخته بود می روند.

 


قبل از سفر به روستای فوگری بخوانید
اگر علاقه مند شده اید تا از این روستا دیدن کنید، می توانید بعد از رفتن به باواریا هم با دوچرخه، هم تراموا و هم ماشین شخصی به آن جا بروید. مسیر دسترسی آن بسیار راحت است. هزینه ی تور بازدید از این روستا در سال ۲۰۱۱، ۴ یورو بود. 

نظرات

در ادامه بخوانید...