چگونه صنعت جواهر سازی ترکمن، تمام جهان را فتح کرده است

جواهرات ترکمنی
در صنعت طلا و جواهرسازی، سبک بسیار جالب و قابل توجهی وجود دارد که متعلق به ترکمن ها است. زیور آلات ملی نقره ای این مردم، منحصر به فرد و قابل تشخیص هستند.ترکمن ها در طول قرن ها، استادان شرقی جهان را با هنر خود شگفت زده کرده اند و اکنون طراحان و جواهرسازان خارجی در حال تلاش برای رسیدن به اسرار آنها هستند. سبک ترکمن هنوز هم از مد نیفتاده است؛ چرا که سبک جواهر سازی آنها، سنت های شرقی منحصر به فرد را در خود دارد.
زینت آلات ترکمنی
عکس از جواهرات ترکمنی
هر چند که بافتن فرش و دوخت و دوز در ترکمنستان از مشاغل زنان است، مردان به طور سنتی به جواهر سازی مشغول بودند. هنر جواهرسازی از قدیم نسل به نسل منتقل شده است.
 
زینت آلات ترکمنی
شایع ترین مواد برای تولید جواهرات ترکمن از زمان بسیار قدیم نقره بوده است. گاهی اوقات هم با ورقه ای نازک از طلا پوشیده می شده است. محصولات تزئین شده با حکاکی، قلم ها، تزئینات با سنگ های نیمه قیمتی (اغلب با کهربا یا فیروزه ) تزئین شده اند و تنها در حال حاضر جواهرسازان ترکمن  شروع به وارد کردن سنگ های مصنوعی و شیشه ای برای محصولات خود کردند.همچنین تصویری از یک طاووس در جواهرات ترکمنی معمول است که اغلب در هنر شرق باستان یافت می شود. 
زینت آلات ترکمنی
هنگام ایجاد الگوها، استادان از اشکال هندسی ساده استفاده می کنند - دایره ها، رومی ها، بیضی ها، مثلث ها، مربع ها. اعتقاد بر این بود که سنگ بیضی ، نماد چشم است و از این رو شخص را از چشم بد محافظت می کند. گفته شده است که به همین دلیل سنگهای زیادی از این شکل هندسی ساخته شده در جواهرات ترکمن وجود دارد.
زینت آلات ترکمنی
 
جواهر نه تنها برای زنان بلکه برای اسب ها نیز ساخته می شوند. در مهار پیشانی اسب ها معمولا جذابیت جواهرات ترکمنی دیده می شود .
 
عکس جواهرات برای اسب در ترکمنستان
اما مردان تقریبا جواهرات نداشتند به جز آنهایی که می توانستند زره خود را با جواهرات تزئین کنند.
 
جواهرات ترکمنی

 
از نیمه دوم قرن گذشته استادان جواهر سازی در ترکمنستان داوطلبانه در نمایشگاه های معتبر اروپایی شرکت داشتند.جالب است بدانید که در طول قرن های متمادی سبک جواهرات ترکمنستان تغییر چندانی نداشته است.
زینت آلات ترکمنی
 
امروزه بسیاری از طراحان جهان ازجمله Nathalie Djurberg به هنر ترکمن ها جذب شده اند، زیرا از خصوصیات محصولات آنها،  دقت در شکل های هندسی و تقارن همراه با اصالت ملی می باشد و تاریخ هزار ساله هنر شرق باستان را نشان می دهد
مردم جواهرات خود را برای توانایی قدرت بخشیدن به لباس ها، کمک به حفظ روابط خانوادگی قوی و حتی درمان بیماری ها، استفاده می کنند. 
نقره نشان شخصیت زنان است. معمولا یک خانم چیزی شبیه یک گنبد نقره ای با آویز در قالب صفحات نقره ای و سنگ قیمتی (که به عنوان یک کلاه گیس جنگی ترکمن) طراحی شده است بر سر می گذارد .
 
 
عکس دختر ترکمن در لباس سنتی با جواهرات
دراوایل نه یا 10 سالگی، دختر ترکمن دارای طلا و جواهرات شخصی است.
زنان ترکمنستان توجه زیادی به پوشیدن طلا و جواهر دارند. گوشواره ها، دستبند ها، کلاه ها نه تنها درباره وضعیت و موقعیت یک زن (ازدواج یا تجرد، اینکه آیا فرزند دارند و غیره) ویا متعلق به یک قبیله خاص، بلکه به عنوان یک نوع طلسم خدمت کرده است.
زینت آلات ترکمنی
امروزه هنر جواهر سازی ترکمنستان مدرن تر شده است: از یک سو، سنت های باستانی حفظ شده اند، از سوی دیگر، آزادی در انتخاب الگوهای و به دست آوردن موادبه کار رفته در جواهر سازی،  بیشتر شده است. علاوه بر این، این هنر دیگر در تصرف مردان نیست . در حال حاضر زنان نیز در بین جواهر سازان ترکمنی دیده می شوند.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید