راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس بخش اول

تحقیقات بسیاری در خصوص اعتماد به نفس افراد صورت گرفته است و نتایج حاکی از آن است که چیزی حدود هشتاد و پنج درصد از افراد، با مشکلاتی در این خصوص دست و پنجه نرم می کنند. البته این به این معنی نیست که به کلی دچار عدم اعتماد به نفس باشند، بلکه زمانی که این افراد در شرایط به خصوصی قرار می گیرند، به احتمال زیاد دچار کمبود اعتماد به نفس می شوند و در شرایط دیگر اعتماد به نفس دارند. برای مثال ممکن است فردی در دفتر کار خود و در ارتباط با همکاران خود از اعتماد به نفس کافی برخوردار نباشد، و یا زمانی که با برخی از اعضای خانواده خود صحبت می کند. حقیقت این است که بسیاری از افراد، در شرایط مختلف دچار مشکل عدم یا کمبود اعتماد به نفس می گیرند و این مسئله ریشه در احساساتی دارد که به گونه ای در وجود این افراد نهادینه شده است. هشتاد و پنج درصد به هیچ عنوان میزان کمی نیست و این مسئله جای بسی نگرانی دارد. البته خبر خوب این است که این مشکل چیزی نیست که نتوان آن را حل کرد. تنها به کمی زمان نیاز است و کمی تلاش از جانب فرد. اما برای دست یابی به این مهم چه کاری باید انجام داد و چه رویه ای باید در پیش گرفت؟ با سیارک همراه باشید تا شما را با راهکارهایی آشنا کنیم که با به کار بستن آن ها قادر به داشتن اعتماد به نفس بالا خواهید بود.

قهوه صبح را فراموش نکنید

قهوه از آن دسته نوشیدنی هایی است که تأثیرات بسیار خوبی بر روی حالت روحی ما می گذارد و آستانه تحمل ما را افزایش می دهد. هنگام صبح، زمانی است که انسان به طور به خصوصی احساس خستگی و بی حوصلگی می کند و یک فنجان قهوه، می تواند انرژی لازم برای برطرف کردن این خستگی را فراهم کرده و این مسئله نیز خود باعث افزایش اعتماد به نفس خواهد شد. این گونه دیگر از آشنا شدن و صحبت کردن با انسان های جدید و نیز امتحان کردن کارهای خلاقانه، واهمه ای نخواهید داشت و تنها در این صورت است که قادر به صحبت کردن در خصوص عقیده های خود راجع به کار یا هر چیز دیگری خواهید بود.

قرار دادن گلدان بر روی میز اتاق خواب

شاید این مورد برایتان کمی عجیب به نظر برسد، اما وجود گلدان بر روی میز اتاق خواب، به شما کمک خواهد کرد خواب بهتری را تجربه کرده و روز بعد نیز سر حال تر از خواب بیدار شوید. البته مهمترین عامل برای داشتن اعتماد به نفس، این است که از لحاظ روحی شرایط خوبی داشته باشید و این مسئله تنها زمانی امکان پذیر خواهد بود که به اندازه کافی استراحت کرده باشید و انرژی کافی داشته باشید.

درست کردن یک تابلو متشکل از تصاویر مربوط به ایده آل ها

هر کسی در ذهن خود ایده آلی از شخصیتش دارد و برای آن ایده آل کارها و شرایطی را در نظر می گیرد و بر این باور است که در صورت دست یابی به شخصیت ایده آلش، اعتماد به نفس بسیار بیشتری خواهد داشت. یه همین خاطر است که پیشنهاد می شود که قسمتی از دیوار اتاق خود را به یک تابلوی کاملاً شخصی اختصاص دهید و روی آن، تصاویری را قرار دهید که مربوط به شخصیت ایده آل شما می شود. حال این تصویر می تواند عکس شخصی باشد که در حال بالا رفتن از کوه است یا هر چیز دیگری که به آن فکر می کنید. قرار دادن وسایلی که به شما احساس خوبی می دهند بر روی این تابلو می تواند نتیجه بخش باشد. این گونه قادر خواهید بود هر روز صبح، تصاویری را ببینید که آرزوی دست یابی به آن ها را دارید و این به مرور زمان کمک می کند بیشتر در خصوص آن ها فکر کرده و راهکاری برای عملی کردنشان بیابید. جالب است بدانید که بسیاری از ورزشکاران بزرگ دنیا، زمان زیادی را صرف رؤیا پردازی می کنند و این که جام قهرمانی را به دست آورده و همگان در حال تشویق کردن آن ها هستند. شاید همین نکته باشد که در بسیاری از شرایط سخت و تمرین های دشوار، انگیزه کافی را در اختیار آن ها قرار می دهد تا رو به جلو حرکت کرده و در برابر موانع سر خم نکنند.

در طول روز جملات مثبتی را خطاب به خود ادا کنید

از دیگر راه هایی که به واسطه آن می توان از کمبود اعتماد به نفس جلوگیری کرد، گفتن جملاتی مثبت به خودمان است. این جملات مثبت باید شامل کلمه ها و عباراتی باشند که هر انسان موفقی باید آن ها را داشته باشد. آیا دچار کمبود یا عدم اعتماد به نفس شده اید؟ آیا دیگر از دیدن خود در آینه خوشحال نمی شوید؟ به خود در آینه نگاه کنید و جملاتی شبیه به این ها ادا کنید: من به خود اطمینان دارم. من قدرتمند هستم. من زیبا هستم و... . فراموش نکنید که این کار را باید روزانه و طی روندی مشخص انجام دهید تا به مرور زمان تأثیرات آن بر شخصیت خود را احساس کنید.

هر فکر منفی ای که به ذهن تان می رسد را یادداشت کنید

اگر بدانید هر انسان عادی در طول روز تا چه اندازه به مسائل منفی فکر می کند، مطمئنا تعجب خواهید کرد: در حقیقت به طور متوسط و تنها در طول یک روز چیزی میان دوازده تا شصت هزار فکر منفی به سراغ یک فرد عادی می آید و این رقم در نوع خود بسیار قابل توجه است. اما تأثیر نوشتن این گونه افکار چه خواهد بود؟ در پاسخ به این سؤال باید عنوان کرد که با نوشتن این گونه افکار علاوه بر این که شناخت کامل تری از خود پیدا خواهید کرد و متوجه خواهید شد تا چه اندازه از لحاظ فکری انسانی منفی نگر هستید، قادر خواهید بود به مرور زمان برخی از این گونه افکار را کنار بگذارید و در نهایت اعتماد به نفس وشادابی بیشتری پیدا کنید.

برای یک مدت کوتاه هفت دقیقه ای ورزش کنید

یکی دیگر از مسائل مهمی که به داشتن اعتماد به نفس کمک می کند، ورزش کردن طی روندی روزانه است. در حقیقت زمانی که فرد در حال ورزش کردن است و خود را در آینه نگاه می کند، بیشتر از حالت معمولی به نظر خود جذاب به نظر می رسد. به همین خاطر است که یکی از راهکارهای بسیار مؤثر و تقریباً کوتاه مدتی که در نهایت سبب افزایش اعتماد به نفس خواهد شد، این است که حداقل سه روز در هفته را به ورزش کردن و انجام فعالیت های بدنی اختصاص دهید. این را به هم به خاطر داشته باشید که کسی از شما انتظار تبدیل شدن به یک دونده ماراتون را ندارد و مدت زمان کوتاهی هم که در طول روز به این کار اختصاص دهید، تأثیر گذار خواهد بود و در تغییر روحیه نقش مهمی خواهد داشت.

لباسی که به شما اعتماد به نفس بیشتری می دهد را پیدا کنید

برای هر کسی نوع به خصوصی از لباس وجود دارد که با پوشیدن آن احساس بهتری خواهد داشت و بیشتر به خود اطمینان پیدا خواهد کرد. باید با امتحان کردن لباس هایی با رنگ ها و مدل های متنوع این لباس به خصوص را پیدا کرد و هر زمان که قرار بود در شرایطی قرار بگیرید که به اعتماد به نفس تان، بیشتر از هر زمان دیگری نیاز پیدا کنید، آن را به تن کنید.

سرعت صحبت کردن خود را کمتر کنید

این مورد نیز از جمله مواردی است که در نگاه اول ممکن است برای همه قابل درک نباشد. نکته ای که در خصوص کم کردن سرعت ادا کردن کلمات به هنگام صحبت کردن وجود دارد این است که باعث افزایش اعتماد به نفس می شود. اما چگونه این اتفاق رخ می دهد؟ حقیقت این است که فرد، زمانی که کند تر از حالت معمول صحبت می کند، زمان بیشتری برای فکر کردن به گفته های خود پیدا می کند و کلمه هایی که گاهاً انسان به صورت اتفاقی بیان می کند، کمتر در این گونه افراد مشاهده می شود. به مرور زمان این فکر کردن بیشتر در خصوص گفته ها باعث می شود فرد برای صحبت های خود ارزش بیشتری قائل شود که در نهایت اعتماد به نفس بیشتری پیدا خواهد کرد.

انجام دادن چند حرکت یوگا در طول روز

یوگا از آن دسته ورزش هایی است که فواید بسیاری دارد. این فواید محدود به شکل ظاهری و حالت فیزیکی بدن نمی شوند (هدفی که بیشتر یا تقریباً تمام ورزش های دیگر به دنبال تحقق آن هستند) و از لحاظ روحی و روانی نیز فرد را دستخوش تغییراتی مثبت می کند. به طور کلی می توان با قطعیت عنوان کرد که یوگا یکی از بهترین راهکارهایی است که در مقابله با کمبود یا عدم اعتماد به نفس می توان به آن متوسل شد. با انجام تمرینات مختص این ورزش، به مرور زمان فرد آگاهی کامل و جامع تری از قدرت های بالقوه بدن انسان پیدا خواهد کرد و برای این قدرت ها ارزش بیشتری قائل خواهد بود. همین مسئله است که باعث می شود فرد دیگر خود را سرزنش نکند (یا این که کمتر سرزنش کند) و از این که در این دنیا زندگی می کند و این گونه آفریده شده است، احساس خشنودی داشته باشد.

به حالت بدن خود بیشتر دقت داشته باشید

بهتر است این را به خاطر داشته باشید که یکی از عواملی که یک مدیر موفق را شکل می دهد، حالت ظاهری او است و کسی به هنگام راه رفتن و ایستادن، کمر خود را خم می کند، یکی از مهمترین خصوصیات یک مدیر موفق را نادیده گرفته است. به همین خاطر است که توصیه می شود تا جایی که برایتان مقدور است، این را تمرین کنید که هم در هنگام نشستن و هم در هنگام ایستادن، کمر خود را صاف نگاه دارید. این گونه قادر خواهید بود با اطمینان و صلابت بیشتری صحبت کنید و تأثیر بیشتری بر شنونده های خود بگذارید. جالب است بدانید که صاف نگاه داشتن کمر در هنگام ایستادن و نشستن، علاوه بر آن چه که عنوان شد، باعث افزایش شادابی نیز می شود.

تهیه لیستی از آن چیز هایی که تا کنون با تلاش به آن ها دست یافته اید

دستاورد های هر انسان در طول زندگی اش، چیزی است که به مرور از ذهنش می رود و دیگر رنگ و بویی که در گذشته برایش داشت را به همراه نخواهد داشت. اما می توان با یادآوری به خود از این عامل مهم برای افزایش اعتماد به نفس بهره گرفت. تنها کافی است تکه کاغذی برداشته و شروع به نوشتن آن چیز هایی کنید که تا کنون در زندگی خود قادر به دست یابی به آن ها بوده اید. این یکی از راهکارهای افزایش اعتماد به نفس است که تأثیری آنی و سریع خواهد داشت.

برقراری ارتباط چشمی

شاید تا کنون دقت کرده باشید که زمانی که فردی در شرایطی قرار می گیرد که راحت نیست و اعتماد به نفس کافی ندارد، قادر به نگاه کردن به یک محل ثابت را ندارد و مرتب این طرف و آن طرف را نگاه می کند. این قضیه برای افرادی که خیلی از صحبت های خود مطمئن نیستند هم صدق می کند و اگر دقت کرده باشید، این گونه افراد هم به چشمان مخاطب خود خیلی نگاه نمی کنند و به جای آن به نقطه ای روی سقف یا کف زمین خیره می شوند. کسانی که اعتماد به نفس بیشتری دارند، از نگاه کردن به چشمان مخاطب خود واهمه ای ندارند و در تمام زمانی که در حال صحبت کردن هستند ارتباط چشمی خود با مخاطب شان را حفظ می کنند و این در حالی است که افراد با اعتماد به نفس کمتر، این رویه را در پیش نگرفته و به جاهای دیگر نگاه می اندازند.

شرکت در کارهای خیریه و داوطلبانه

شاید با مشاهده این مورد به این فکر بیفتید که این مسئله چگونه می تواند با اعتماد به نفس و افزایش آن ارتباط پیدا کند؟ در پاسخ باید گفت که زمانی که فرد به شخصی کمک می کند که نیازمند آن است، علاوه بر این که کار خوبی انجام داده است، راجع به خود نیز احساس بهتری پیدا خواهد کرد و این احساس موجب افزایش اعتماد به نفس فرد می شود.

مرتب کردن اسناد و مدارک

زمانی که همه چیز سر جای خودش باشد و زمانی که به مقاله یا مدرکی نیاز پیدا می کنید، دقیقاً بدانید آن را کجا قرار داده اید، مطمئنا با تنش و اضطراب کمتری رو به رو خواهید شد و اطمینان بیشتری به خود پیدا خواهید کرد. در حقیقت کاغذ یکی از آن مواردی است که معمولاً کمتر به آن توجه می شود و افراد در بیشتر مواقع خیلی حوصله سازمان دهی کردن و مرتب کردن آن ها بر اساس موضوع و کارایی شان را ندارند. بنا براین اگر در حال حاضر زمانی که به دور و بر خود نگاه می کنید، مشاهده می کنید که کاغذ ها و مدارک مهمی مانند قرارداد ها، قبض های خانه، چک هایی که امروز دریافت کرده اید و سایر مدارک این چنینی، در گوشه و کنار اتاق تان پخش شده اند، بهتر است به گونه ای آن ها را مرتب و دسته بندی کنید که به هنگام نیاز به سادگی قادر به پیدا کردن آن ها باشید. این گونه دیگر در زمان نیاز به هر یک از این مدارک دچار استرس نشده و با اعتماد به نفس بیشتری هر یک را خواهید یافت.

لبخند بزنید

لبخند زدن کار بسیار کوچک و راحتی است که نتایج و ثمرات بزرگ و تأثیر گذاری به همراه دارد. در حقیقت زمانی که لبخند می زنید، اتفاقی که رخ می دهد این است که انتقال پیام های مبتنی بر شادی به مغز افزایش پیدا می کند، بنا براین هر چه بیشتر لبخند بزنید شاد تر خواهید بود. این مسئله در نهایت باعث می شود احساس شادابی بیشتری پیدا کنید.ترجمه  itrans.ir

این مقاله ادامه دارد...

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید