راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس بخش چهارم

دقت در انتخاب دوستان و شکل دادن روابط بلند مدت با افراد مختلف

به همان اندازه که دوری از موارد و اتفاقات منفی در زندگی اهمیت دارد، استفاده از نکاتی که تأثیر مثبت از خود به جای خواهند گذاشت نیز مهم است. یکی از مهمترین نکاتی که هر فرد برای داشتن اعتماد به نفس بیشتر و بهتر باید مد نظر داشته باشد، همراه شدن با آن دسته از دوستانی است که با آن ها احساس راحتی کند. حتماً باید در این خصوص این نکته را به خاطر داشته باشیم که دوستانی را انتخاب کنیم که چیزی جز پیشرفت ما را خواهان نیستند و از ته قلب شان ما را دوست دارند. دوستان ما باید به گونه ای باشند که مشتاق پیشرفت و خوشحال بودن ما در زندگی باشند و با ناراحتی ما احساس ناخوشایندی پیدا کنند. تنها در این صورت است که دوستان و روابط ما با آن ها سبب بهبود اعتماد به نفس خواهد شد.

توسعه دادن افکاری که منطقی و مثبت هستند

به منظور دوری از افکاری که ماهیتی منفی دارند و به هیچ عنوان منطقی به نظر نمی آیند، باید خود را به این مسئله عادت دهیم که تنها اجازه شکل گیری و گسترش آن دسته از افکاری را دهیم که مثبت هستند و کاملاً منطقی به نظر می آیند. البته برای دست یابی به این مهم به تمرین و تلاش احتیاج است و تنها در بلند مدت این هدف قابل تحقق خواهد بود. بهتر است با تمام وجود افکاری که به ذهن راه می یابند را کنترل کنیم و به محض این که یک فکر منفی به سراغ مان آمد، سعی کنیم آن را با فکری معاوضه کنیم که ماهیتی مثبت دارد. این راهکار بهترین وسیله برای کم کردن افراد منفی و راه یابی افکار مثبت به خود آگاه انسان است که در نهایت تأثیری شگفت انگیز در بهبود اعتماد به نفس افراد خواهد داشت.

راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس بخش اول 

راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس بخش دوم 

 

راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس بخش سوم 

مشاهده برنامه های مستند

بخشی از وجود و ماهیت انسان را آن دسته از مطالبی تشکیل می دهد که فرد اقدام به مشاهده آن ها می کند. اگر احساس می کنید در زمینه ای به خصوص از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستید و تمایل دارید در خصوص آن موضوع به خصوص، اوقات بیشتری را با دوستان و یا همکاران خود به صحبت کردن بپردازید، می توانید چند برنامه مستند در باره آن مشاهده کنید که اطلاعات ارزشمندی در اختیار شما خواهند گذاشت و پس از مدتی قادر خواهید بود با اعتماد به نفس بیشتری در خصوص آن صحبت کنید.

شرکت در کلاس های آموزشی

اگر قصد دارید درباره موضوعی به خصوص، اطلاعات دقیق تری به دست بیاورید، یکی از بهترین راهکار هایی که توصیه می شود این است که همانند دوران مدرسه خود، در کلاس های آموزشی شرکت کنید. حال این موضوعی که تمایل دارید اطلاعات دقیق تری در خصوص آن داشته باشید چگونگی آموزش حیوانات خانگی باشد یا نویسندگی خلاقانه و یا حتی تبدیل شدن به یک فرد شاغل در حوزه مشاورین املاک تفاوتی نمی کند و با شرکت در کلاس های آموزشی تخصصی مربوط به هر کدام از این ها، در بلند مدت قادر خواهید بود اطلاعات دقیق تری در خصوص هر یک به دست بیاورید. این را به خاطر داشته باشید که لزوماً نباید به خاطر گرفتن یک مدرک در کلاس ها شرکت کنید و صرف شرکت کردن در کلاس های آموزشی و برای مدتی گوش دادن به کسانی که در این حوزه تخصص دارند، باعث خواهد شد ایده بهتری در خصوص هر فعالیتی که به آن تمایل و علاقه دارید پیدا کنید.

تا جایی که برای تان مقدور است با کسانی رفت و آمد کنید که ارزش ها و عقاید شان شبیه به شما باشد

یکی از نکات دیگری که برای افزایش اعتماد به نفس باید به خاطر داشته باشیم این است که سعی کنیم افرادی که بیش از سایرین با آن ها رفت و آمد داریم را، از کسانی انتخاب کنیم که عقاید و ارزش هایی که در زندگی دارند، تا جایی که ممکن است شبیه به خود ما باشد. برای نمونه کسی که قصد دارد معنا و مفهومی برای زندگی کردن پیدا کند، تنها در صورتی اعتماد به نفس کافی و لازم برای ادامه فعالیت های خود را خواهد داشت که کسانی که بیش از همه با او آمد و شد می کنند نیز همین هدف را در زندگی خود دنبال کنند.

ریسک پذیر باشید

البته این ریسک پذیر بودن می تواند برای بسیاری از افراد کمی هراس انگیز باشد، اما باید این را به خاطر داشته باشید که ریسک پذیر بودن می تواند اعتماد به نفس فرد را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد. صرف نظر از این که این ریسک چه باشد (انجام یک فعالیت ورزشی هیجان انگیز، اتسعفا دادن از شغلی که به آن علاقه ندارید و یا حتی سفر کردن به نقاطی که هیچ اطلاعاتی در خصوص آن ها ندارید)، به مرور زمان این احساس در شما پدید خواهد آمد که قدرت بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده اید و دیگر هر مسئله کوچکی سبب از پا در آمدن و ناراحتی شما نخواهد شد. البته هر انسانی در مواجه با شرایطی غیر قابل کنترل، برای مدتی هم که شده از پا در خواهد آمد، با این وجود، ریسک پذیر بودن به طور قابل ملاحظه اعتماد به نفس را افزایش خواهد داد و از شدت این ناراحتی ها خواهد کاست.

تلاش کنید با کسانی ملاقات کنید که برای شما الهام بخش هستند

به وسیله ایمیل، تلفن و یا حتی با استفاده از سیستم های قدیمی ارسال نامه ها به صورت پستی، می توان تلاش کرد تا با کسانی که برای شما الهام بخش هستند، اگر مایل باشند، از نزدیک ملاقات کنید و آن ها را به صرف یک فنجان قهوه دعوت کنید. در حین صحبت کردن با این گونه افراد می توان تلاش کرد که از طرز تفکر آن ها آگاهی پیدا کنید و متوجه شوید که چه چیزی باعث می شود اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند و در حقیقت راهکار شخصی شان برای داشتن اعتماد به نفس چیست. ملاقات کردن با افرادی که از اعتماد به نفس بیشتری نسبت به سایرین برخوردار هستند، می تواند به شما کمک کند به مرور راهکار های شخصی تان برای افزایش اعتماد به نفس را بیابید.

درباره مطالبی کتاب بخوانید که برایتان جالب توجه است

یکی از مهمترین مسائلی که به طور مستقیم با داشتن اعتماد به نفس ارتباط پیدا می کند، داشتن اطلاعات و به طور کلی دانش بیشتر است. به همین خاطر است که توصیه می شود در خصوص مطالبی که برایتان جالب توجه است (سیاست، ورزش و یا حتی باغبانی و موضوعاتی این چنینی)، مطالعه بیشتری داشته باشید. تنها در این صورت خواهد بود که در هنگام صحبت در خصوص موضوع مورد علاقه خود با دیگران، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

صحبت کردن مقابل آینه

بسیاری از افراد هستند که زمانی که از آن ها درخواست می شود مقابل جمعیتی قرار گرفته و سخنرانی کنند، دچار استرس و اضطراب می شوند. حتی افرادی هم هستند که چنین احساسی را در مواجه با اشخاص و به هنگام صحبت کردن با دیگران پیدا می کنند. برای مقابله با این استرس و اضطراب، می توان مقابل آینه قرار گرفت و با خود صحبت کرد و یا حتی گوشی تلفن را در گوش خود گرفت و تمرین صحبت کردن کرد. یکی دیگر از راهکار هایی که در این خصوص وجود دارد و می تواند مؤثر باشد صحبت کردن با کسانی است که با شما صمیمی هستند. این گونه تمرین ها به شما کمک خواهد کرد اعتماد به نفس بیشتری هنگام صحبت کردن با دیگران و سخنرانی کردن داشته باشید.

در نظر گرفتن اهداف کوچک

البته هر انسانی در زندگی خود اهداف بلند مدتی دارد که تمامی تلاش و انرژی خود را صرف محقق کردن آن می کند، با این وجود بهتر است به خاطر داشته باشید که اهداف کوتاه مدت نیز می توانند نقش عمده ای در دست یابی به اهداف بلند مدت داشته باشند. در حقیقت، زمانی که به هر یک از اهداف کوتاه مدتی که برای خود قرار داده بودید، دست پیدا می کنید، اعتماد به نفس تان بیشتر و بیشتر می شود و در نهایت با توان بیشتری قادر به تحقق رؤیا ها و اهداف بلند مدت خود خواهید بود.

شکل گرفتن افکار مرتبط با ایده آل گرایی در افراد

ایده آل گرایی، اگر از طریق دانش و اطلاعات کافی به دست نیامده باشد، می تواند اثرات زیان بار و مخربی به جای بگذارد. تحقیقاتی در این خصوص انجام گرفته است و نتایج حاکی از آن است که این گونه افکار مرتبط با ایده آل گرایی می تواند منجر به افسردگی، نگرانی مزمن و یا حتی در موارد جدی تر، خود کشی شود. البته این نکته را هم باید خاطر نشان کرد که زمانی که این گونه افکار در ذهن فرد جای می گیرند، دیگر به این سادگی ها امکان رهایی از آن ها وجود ندارد و این گونه افراد، باید تلاش زیاد و اراده مستحکمی داشته باشند تا به مرور بتوانند از این گونه افکار رهایی پیدا کنند. فکر کردن به آرامش و آسودگی خاطری که در پس رهایی از این گونه افکار وجود دارد، خود می تواند انگیزه بسیار خوبی برای ادامه مسیر باشد.

شرکت در گردهمایی های اینترنتی

همه ساله گردهمایی هایی در نقاط مختلف جهان برگزار می شود و در آن، افرادی که در سایتی به خصوص عضو هستند دور هم جمع می شوند. این افراد بعضاً از نقاط مختلف جهان در این گردهمایی شرکت می کنند و مردمانی با شغل ها و عقاید متفاوت از یکدیگر هستند. به همین خاطر است که چنین گردهمایی هایی این امکان را برای شما فراهم می کند تا به خوبی روی مهارت های اجتماعی و ارتباطی خود کار کنید که در نهایت تأثیری بسیار مهم در بهبود و افزایش اعتماد به نفس تان خواهد داشت.

مکانی که در آن کار می کنید، مرتب نگاه دارید

فردی که در یک مکان مرتب و پاکیزه کار می کند، در مقایسه با فردی که چنین شرایط کاری ای ندارد، مطمئناً از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار خواهد بود. زمانی که هر وسیله ای سر جای مشخص خودش باشد، به هنگام نیاز پیدا کردن به آن، به سادگی خواهید دانست در کدام قسمت اتاق کار خود باید به دنبال آن بگردید و دیگر زمانی برای گشتن به دنبال آن تلف نخواهید کرد. این باعث خواهد شد که کنترل بیشتری بر شرایط خود داشته و به مراتب اعتماد به نفس بیشتر و بهتری خواهید داشت.

یاد گرفتن یک مهارت جدید

البته این نکته ای بسیار مهم است که مهارت هایی که در حال حاضر دارید را بهبود بخشیده و سعی کنید کار هایی که انجام می دهید را بهتر از قبل انجام دهید. اما بهتر است این نکته را هم به خاطر داشته باشید یاد گرفتن یک مهارت جدید و یا حتی یاد گرفتن یک فعالیت جدید برای سرگرمی، از مهمترین نکاتی است که می تواند باعث بهبود و افزایش اعتماد به نفس شود. یکی از نکات اساسی در خصوص اعتماد به نفس به طور کلی این است که مهارت ها و توانایی های خود را باور داشته باشید، به همین خاطر است که یاد گرفتن یک مهارت جدید می تواند به طور قابل ملاحظه ای به این افزایش اعتماد به نفس کمک کند.

یک رژیم غذایی سالم برای خود انتخاب کنید

آیا واقعاً یک تکه بزرگ شکلات می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس افراد شود؟ باور کنید یا نه، پاسخ این سؤال مثبت است. تغذیه نیز از عواملی است که تأثیر مستقیمی بر حالت روحی افراد به جای می گذارد. بهترین رژیم غذایی ای که می توان انتخاب کرد، رژیم غذایی ای است که از لحاظ مواد معدنی و ویتامین های مختلف غنی باشد. با دوری از نوشیدنی های گازدار، شکر و افزودنی های شیرین کننده می توان علاوه بر این که حالت ظاهری بدنی زیبا تری داشت، به افزایش حافظه و اعتماد به نفس نیز کمک کرد.

کاهش مصرف شکر

اگر احساس افسردگی و یا اضطراب و نگرانی شدید  دارید و یا این که به طور کلی نسبت به خود احساس خوبی ندارید، بهتر است تا جایی که برایتان مقدور است از مصرف خوراکی هایی که حاوی مقادیر زیادی شکر هستند دوری کنید. البته این درست است که خوردن شکر و خوراکی های حاوی آن، به طور قابل ملاحظه ای (البته برای مدتی کوتاه) قند خون را بالاتر می برد و فرد برای این مدت احساس خوبی خواهد داشت. اما مصرف این گونه خوراکی ها در بلند مدت می تواند باعث شود فرد احساس خستگی مفرط و بی حوصلگی پیدا کند. به جای این گونه خوراکی ها می توان از سبزی و میوه جات تازه استفاده کرد که علاوه بر انرژی رسانی، برای مدتی طولانی تر افراد را سیر نگاه می دارد (به واسطه فیبر موجود در آن ها).

فرا گرفتن مهارت نه گفتن

کسانی که در زندگی خود احساس امنیت و آرامش و به طور کلی اعتماد به نفس چندان بالایی ندارند، بیشتر در پاسخ به خواسته های دیگران جواب مثبت می دهند. این در حالی است که فردی که از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار است، این توانایی را دارد که بدون هیچ گونه مشکلی به دیگران و خواسته هایشان پاسخ منفی بدهد و پس از آن نیز احساس گناهی به خاطر این پاسخ منفی خود نخواهد داشت (این احساس گناه در افرادی که اعتماد به نفس چندان بالایی ندارند، شایع است). بنا به تحقیقاتی که در این خصوص صورت گرفته است، قابلیت و مهارت نه گفتن از آن جمله مهارت هایی است که به طور قابل ملاحظه ای اعتماد به نفس افراد را افزایش می دهد.

کاهش استفاده از نوشیدنی های کافئین دار

البته در این شکی نیست که یکی از مهمترین نوشیدنی هایی که می تواند انرژی لازم را برای ساعات کسل کننده صبحگاهی فراهم کند، قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار است، اما بهتر است این نکته را به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از اندازه این گونه نوشیدنی ها در نهایت می تواند سبب کمبود آب بدن شده که خود منجر به سردردهای موقتی و در مواردی میگرن های شدید می شود و این مسائل می تواند احوال کلی فرد را به طور قابل ملاحظه ای تحت تأثیر قرار دهد که سبب کاهش اعتماد به نفس می شود.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید