عادات رفتاری انسان های موفق

اینکه بخواهیم موفقیت را توصیف کنیم، می تواند به اندازه دست یابی و رسیدن به موفقیت چالش بر انگیز و دشوار باشد. برای مشخص کردن اینکه آیا تا کنون به موفقیت رسیده ایم یا خیر، و اینکه دقیقاً موفقیت چیست، باید تعریف مشخصی برای آن بیابیم. ذکر این نکته حائز اهمیت است که تعریف موفقیت یک مقوله جهانی نیست و برای هر فرد به طور بخصوص و ویژه است و متفاوت از سایرین. موفقیت تنها محدود به آنچه به دست می آوریم نمی شود و برای داشتن تعریفی دقیق تر از آن باید بگوییم که موفقیت آن چیزی است که هستیم و آن چه که بدان بدل می شویم. خبر خوب برای خوانندگان این مقاله این است که با مشاهده و بررسی دقیق عادات رفتاری و نظرات افراد موفق و به کار بستن آن ها می توان ایده ای کلی از موفقیت به دست آورده و به سمت آن حرکت کرد. با سیارک همراه باشید تا شما را با چندی از این مطالب آشنا کنیم.

از دست ندادن فرصت ها

برخی از افراد و در واقع تعداد زیادی از افراد هستند که به شدت از شکست در مسیری که قصد گام برداشتن در آن را دارند می ترسند و همین ترس است که سبب سکون آن ها شده و آن ها را از پیشرفت باز می دارد. در حقیقت این ترس از شکست، تأثیرات به مراتب بدتر و منفی تری از خود شکست می تواند داشته باشد. بیایید نگاهی به نظر زاکربرگ، مؤسس فیس بوک در این خصوص بیندازیم: «بزرگترین ریسکی که انسان می تواند بکند، در واقع این است که هیچ ریسک و خطری را پذیرا نباشد... در جهانی که روز به روز تغییرات گسترده ای را به خود می بیند و به سرعت در حال پیشرفت است، تنها برنامه ریزی بلند مدتی که منتج به شکست می شود و در آن هیچ شکی نیست، این است که ریسک نکنیم.»

به عهده گرفتن مسئولیت زندگی شخصی

زمانی هست که شروع به سرزنش کردن دیگران به خاطر موقعیتی که در آن گرفتار شده ایم می کنیم و جالب است بدانید که تنها کسی که در این مورد ضرر می کند خود ما هستیم، چرا که با این رویکرد خود را از قدرت و استعداد هایی که در درونمان نهفته است محروم می کنیم که در نهایت منجر به این می شود که قدرت کنترل حال و آینده خود را از دست بدهیم. یکی از مهمترین نکاتی که باید مد نظر داشته باشیم به عهده گرفتن کامل مسئولیت زندگی در دستانمان است و برای تک تک اعمال و رفتار مان خود را مسئول بدانیم. تنها به این صورت است که در بلند مدت قادر خواهیم بود به هر چه که آرزوی رسیدن به آن را داریم، دست یابیم. لس برون که یک سخنگوی قهار در زمینه مهارت های اجتماعی است در این خصوص می گوید: «مسئولیت زندگی خود را در دست بگیرید. همیشه و همیشه این مسئله را به خاطر داشته باشید که تنها خود شما هستید که می توانید امکانات و شرایط لازم برای دست یابی به هدفی مشخص را فراهم کنید و هیچ کس دیگری نمی تواند این کار را برای شما انجام دهد.»

دنبال کردن بی وقفه علائق

دوست داشتن و علاقه مند بودن به چیزی، احساسی بسیار قدرتمند است که می تواند همانند موتور محرکی در وجود ما عمل کرده و ما را به سمت هر آن چه که در ذهن داریم و رؤیای دست یابی به آن را در سر می پرورانیم، هدایت گر باشد. نکته جالب توجه در این خصوص این است که زمانی که کاری را انتخاب می کنیم که به انجام آن علاقه مند هستیم، راحت تر می توانیم با خود کنار آمده و تمامی تلاش خود را برای بهتر انجام دادن آن کار به خصوص به کار بندیم. مارک کوبان که یک کار آفرین موفق است در این خصوص عنوان می کند: «کاری را پیدا کنید که عاشق انجام دادنش هستید و در حقیقت از انجام دادن آن کار لذت می برید. این کار باید به قدری مورد علاقه شما باشد که حتی اگر بدانید برای مدتی در آمدی برای شما نخواهد داشت، باز هم از روی علاقه به کار خود ادامه خواهید داد.»

تمرکز کردن بر روی اهدافی کاملاً مشخص و از پیش تأیین شده

باید برای خود برنامه ای طرح ریزی کنیم و هدف از این طرح ریزی، رسیدن به برنامه و اهدافی کاملاً مشخص باشد و امکان دسترسی به این اهداف ممکن باشد. اگر اهدافی را برای آینده خود در نظر بگیریم که نا مشخص و مبهم بوده و تعریف دقیقی برای آن ها نتوانیم بیابیم، و یا اینکه چند وقت یکبار اهداف خود را عوض کرده و تغییر دهیم، در نهایت اتفاقی که می افتد این است که توجه و انرژی ما به طور دقیق بر روی آن هدف متمرکز نخواهد شد؛ به همین خاطر است که باید یک حوزه مشخص را که علاقه مند به آن بوده و در آن مهارت داریم  را برگزینیم و تمامی تلاش و انرژی خود را معطوف به رسیدن به هدفمان در آن حوزه مشخص کنیم. مایکل جوردن، بازیکن اسطوره ای بسکتبال آمریکا در این خصوص گفته است: «تمرکز بر روی هدف باید همانند لیزر باشد، نه چراغ قوه». با این تعریف مایکل جوردن می توانیم به مفهومی دقیق تر از آنچه که عنوان شد دست یابیم.

فراتر رفتن از آنچه که با نام محدودیت شناخته می شود

برای زمینه سازی شرایطی که منجر به موفقیت شده و ما را به دست یابی به هدفی که در سر می پرورانیم نزدیک تر می کند، باید از محدود کردن خود بر حذر باشیم و نیز از عقایدی که سبب نابودی انسان می شود دوری کنیم. همینطور عادات رفتاری که منجر به اینگونه عقاید می شود را نیز باید کنار گذاشت. باید با تمام توان و انرژی با ترس های خود مواجه شده و از سد آن ها عبور کنیم. مردد بودن و نداشتن اعتماد به نفس از دیگر نکات منفی است که در بلند مدت سبب کاهش توان انسان شده و او را از دست یابی به اهدافش و پیمودن مسیری رو به جلو باز می دارد. موگول ریچارد برانسون در این خصوص پیشنهادی دارد که بسیار جالب توجه است: «من بر این باور هستم که صرف نظر از اینکه چه هدفی در زندگی برای خود در نظر گرفته اید و قصد انجام دادن چه کاری را دارید، باید پا را از آنچه که شما را محدود کرده و سبب محدودیت شما شده فرا تر نهاده، و با پذیرفتن ریسک های بزرگ تر خود را بدل به انسانی کامل تر کنید که قادر به فائق آمدن بر هر مانع و دشواری ای خواهد بود.»

تلاش بی وقفه برای پیشرفت

افرادی که در زندگی خود موفق هستند و حداقل به بخشی از اهدافی که در سر می پرورانده اند، دست یافته اند، از تلاش کردن باز نمی ایستند و مداوم در تلاش هستند که کارهایی را انجام دهند که سبب بهتر شدنشان و پیشرفت در کارشان می شود. آن ها به خوبی این موضوع را درک کرده اند که موفقیت یک مقصد نیست و در حقیقت باید به آن به چشم یک مسیر و یک سفر نگاه کرد که دائماً باید در این سفر در تکاپو باشند. دارن هاردی ناشر پیشین نشریه «موفقیت» در این خصوص عنوان کرده است: «زمانی بود که امپراطوری های بسیار بزرگی تنها به این خاطر شکست خورده و تمامی دار و ندارشان را به دیگری سپردند که پس از دست یابی به افتخاراتی بزرگ، احساس آسودگی پیدا کرده و فکر کردند که اینجا است که دیگر می توانند بر تخت سلطنت تکیه زده و با آسودگی خاطر زندگیشان را بگذرانند.»

برآورده کردن نیاز های دیگران

یکی از عادات رفتاری که افراد موفق به خوبی آن را درک کرده و در مسیرش گام می نهند این است که تنها به احتیاجات و خواسته های خود فکر نمی کنند و در کنار این موضوع، به دنبال این نیز هستند که برای مشکلاتی که سد راه دیگران شده است، راه حلی یافته و کمک حال آنان باشند. در حقیقت این افراد از کمک کردن به دیگران، با به کار گیری تخصص و مهارتی که دارند لذت می برند. سرمایه ای که در اختیار دارند نیز در این مسیر به کمک شان خواهد آمد. میشل اوبامای مشهور در این خصوص عنوان کرده است: «موفقیت تنها محدود به این موضوع نمی شود که در آمد شما چقدر است و در ماه و یا در سال چقدر پول در می آورید. موفقیت واقعی در حقیقت با تغییراتی تعریف می شود که در زندگی دیگران به وجود می آورید و اینکه چقدر به بهتر شدن زندگی این افراد کمک کرده اید.»

صرف هزینه و سرمایه گذاری روی دیگران

یکی از نکاتی که سبب لذت بردن افراد موفق می شود و بسیار علاقه به آن دارند، این است که به واسطه سرمایه و قدرتی که در اختیار دارند، به دیگران نیز انگیزه دهند و سبب شوند، توان این افراد نیز افزایش پیدا کند. قرار دادن منابعشان در اختیار این افراد و بدل شدن به الگویی برای آنها، احساسی است که هر کسی تجربه نخواهد کرد و برایشان بسیار رضایت بخش خواهد بود. خواننده و بازیگر آمریکایی، کری آندروود در این خصوص عنوان کرد: «یکی از بزرگترین مسئولیت هایی که افراد موفق دارند این است که دنیا را بدل به مکانی بهتر برای زندگی کنند و این تنها کافی نیست که به واسطه سرمایه و قدرتی که در اختیار دارند، خودشان از زندگی و امکاناتش بهره بگیرند.».

 قدر شناس بودن

یکی از مهمترین مسائلی که افراد موفق به خوبی آن را درک کرده اند این است که از قدرت قدر شناس بودن کاملاً آگاهی داشته و برای آن ارزش قائل هستند. بدین گونه قادر خواهیم بود که بر روی نکات مثبت زندگی تمرکز کنیم و خود را از هر آنچه که سبب نا امیدی می شود بر حذر داریم.  قدر شناسی سبب می شود که امکانات بیشتری در اختیارمان قرار بگیرد و نیز از مسائل دیگری که سبب پیشرفتمان می شود و ما از آن ها آگاهی نداریم، مطلع شویم. اوپراه وینفری در این خصوص می گوید: «هرچه بیشتر برای زندگی خود ارزش قائل باشید و قدر آن را بدانید و هر چه بیشتر به خاطر نعمت هایی که در اختیار شما قرار گرفته خوشحال باشید، این نعمت ها و امکانات بیشتر خواهد شد.».

هیچ گاه نا امید نشوید

این عبارت برای بسیاری از افراد موفق بدل به عبارت مورد علاقه شان شده است. شاید در نگاه اول کمی کلیشه ای به نظر برسد اما با بررسی گفته ها و تجربه های بسیاری از افراد موفق متوجه این موضوع می شویم که در بسیاری از موارد اگر به پشنهادی به خاطر نا امیدی جواب منفی می دادند، از پیشرفت در مسیرشان باز می ماندند. البته لازم به ذکر است که این مورد، یکی از مشکل ترین و دشوارترین مواردی است که در این لیست حضور دارد و عملی کردن آن کار هر کسی نیست. برای عملی کردن آن گاهی باید به صورت کاملاً مؤدبانه، با جدیت رفتار کرد و بر ترس های خود غلبه کرد. برخی از افراد موفق چنین مفهومی با گفتن این عبارت به ذهنشان متبادر می شود؛ اینکه دیوار سنگین و بزرگی در برابرشان قرار گرفته و حال این وظیفه آن ها است که از سد این دیوار گذر کنند. باید این دیوار را از منظر های متفاوت مورد بررسی دقیق قرار داد و در کنار آن از ابزار و قدرت لازم برای غلبه بر این سد محکم بهره گرفت.

دور و بر خود را پر از کسانی کنید که اندیشه و رویکردی مثبت و ثمر بخش دارند

در این روز ها شبکه های اجتماعی پر از افرادی شده است که آن را به منظور نشان دادن خشم و نفرت خود به دیگران استفاده می کنند، الفاظ رکیکی که گاه به گاه در شبکه های اجتماعی توسط افراد گوناگون استفاده می شود گواهی بر این ادعا است. اما نکته ای که در این جا حائز اهمیت است و نباید اجازه دهید سد راه شما شود، همین نظرات منفی و افراد بدبینی است که همه جا حضور دارند. این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که ذهنیت منفی این گونه افراد تنها به این خاطر است که در زندگی شخصی خود شاد و خوشحال نیستند و به هر آن چه که در سر می پرورانده اند، دست نیافته اند. همین مسئله است که سبب شده به شما حسادت کرده و اینگونه رویکردی را در پیش بگیرند. افراد موفق و خوشحال هیچ گاه به خود اجازه نمی دهند که دیگران را نا امید کنند و با گفتن جملاتی به آن ها و یا با نشان دادن رفتاری آن ها را از انجام کاری که دوست دارند، باز دارند. بهترین کاری که در این خصوص می توانید انجام دهید این است که با تمام توان تلاش کنید که دور و بر خود را پر از افرادی کنید که با انگیزه، جاه طلب و خوش بین هستند و رویکردی کاملاً مثبت در رفتارهای خود به کار می گیرند. جهانی که در آن زندگی می کنیم پر از نکات منفی و خشونت و چیزهای دیگری است که سبب نا امیدی می شود، اما هنر شما این است که این نکات منفی را کنار زده و به دنبال آن چیزی باشید که به شما انگیزه برای بهتر بودن می دهد. (سیارک)

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید