کمپین واکسیناسیون الویس پریسلی دنیا را از یک اپیدمی نجات داد

 الویس پریسلی

چگونه سلطان راک اند رول الویس پریسلی دنیا را از یک اپیدمی نجات داد

 

ویروس فلج اطفال سالها میلیون ها پدر و مادر را در وحشت نگه داشته بود. در آمریكا ، تا سال 1955 ، دهها هزار كودك آلوده شدند ، بسیاری از آنها معلول ماندند. امید با کشف واکسنی علیه این بیماری وحشتناک فلج اطفال به وجود آمد. اما مردم نمی خواستند واکسینه شوند. در جستجوی راه حلی برای این مشکل ، دولت محبوب ترین فرد در آن زمان ایالات متحده را جذب کرد - الویس پریسلی. سلطان راک اند رول توانست نظر همه آمریکایی ها (و نه تنها آمریکا) را در مورد واکسیناسیون به طرز چشمگیری تغییر دهد. چگونه خواننده و نوازنده الویس پریسلی آنچه را که کل دستگاه تبلیغاتی دولت فوق العاده قدرتمند قادر به دستیابی به آن نبود ، مدیریت کرد؟

 

 

 

بیماری وحشتناک فلج اطفال

  • فلج اطفال یک بیماری عفونی است. توسط ویروس خاصی ایجاد می شود. ممکن است به فلج ، ناتوانی و حتی مرگ ختم شود. تا اوایل قرن 20 ، این مسئله چندان بزرگ در ایالات متحده نبود. تا آن زمان ، شهروندان به طور منظم از طریق آب آشامیدنی غیر بهداشتی در معرض عفونت ویروس فلج اطفال قرار داشتند که باعث تقویت ایمنی طبیعی آنها می شد. همچنین ، مادران از طریق شیر مادر مصونیت این بیماری را به فرزندان خود منتقل می کنند.

 

با این حال ، نوسازی سیستم های فاضلاب و آبرسانی منجر به این شد که افراد کمتری در معرض عفونت قرار بگیرند. کودکان به ویژه در برابر عفونت آسیب پذیر شده اند. علاوه بر این ، اواخر دهه 40 و اوایل دهه 1950 در ایالات متحده کودکان متولد شده ی زیادی وجود داشت. این ، شرایط ایده آل برای انتقال گسترده فلج اطفال ایجاد کرد. ناگهان ، دیگر مصونیت داده نمی شد و ده ها هزار مورد از این بیماری هر تابستان ظاهر می شد. بیشتر کودکان رنج می بردند.

 

 الویس پریسلی

یک بیماری وحشتناک کودکان را اسیر صندلی های چرخدار می کرد.

 

وحشت در بین والدین افزایش یافت. استخرها و آبخوری ها برای جلوگیری از شیوع ویروس هر تابستان بسته می شد. بزرگسالان هراسان کودکان قبلا فعال خود را که با عصا  یا روی ویلچر می نشستند ، مشاهده می کردند. شیوع فلج اطفال در اواخر دهه 1940 و اوایل دهه 1950 سرعت بیشتری گرفت و در سال 1952 به حداکثر 58000 نفر رسید.

 

کودکان

آموزش از راه دور در آن سالها از طریق رادیو انجام می شد.

 

کشف واکسن و نوری از امید

تاریخچه واکسن 

سپس دستیابی به موفقیت در دنیای علمی اتفاق افتاد. واکسن فلج اطفال سالک اختراع شد.(مخترع واکسن جوناس سالک) برای استفاده در سال 1955 تأیید شد. با واکسیناسیون بیشتر و بیشتر کودکان ، تعداد عفونت ها به شدت کاهش یافت. بزرگسالان وظیفه شناس سعی کرده اند فرزندان خود را واکسینه کنند. اما علیرغم ترس گسترده ، واکسیناسیون فقط به 0.6٪ از جمعیت رسید. این یکی قابل اغماض نبود. نوجوانان به خصوص نمی خواستند واکسینه شوند.

 

 

 

سلطان به کمک می آید

هیچ کمپین واکسیناسیون دولتی برای تبلیغ واکسن کارساز نبود. به گفته آنها تصمیم گرفته شد که یک حرکت شوالیه وار انجام شود. الویس پریسلی ، محبوب ترین فرد در آن زمان در میان جوانان ، برای کمک فراخوانده شد.

 

سلطان راک اند رول به عنوان مهمان در برنامه Ed Sullivan Show ، پربیننده ترین برنامه تلویزیونی آن زمان ، دعوت شد. اما او را برای خواندن ترانه دعوت نکردند. قبل از شروع نمایش ، در مقابل مطبوعات  ، اد سالیوان پریسلی واکسینه شد. الویس با لبخند خیره کننده خود همه را غافلگیر کرد ، آستین خود را بالا زد و به یک مقام ایالت نیویورک اجازه داد سوزن سرنگ پر از واکسن فلج اطفال را در بازوی او تزریق کند.

 

 الویس پریسلی

الویس پریسلی واکسن فلج اطفال زنده دریافت کرد.

 

سپس یک کمپین واکسیناسیون تبلیغاتی گسترده برای واکسینه شدن آغاز شد. یک شنبه شب در آلبیون ، شهری کوچک در شرق بتل کریک ، میشیگان ، آنچه دولت آمریکا امیدوار بود اتفاق بیفتد. نوجوانان فقط می خواستند واکسینه شوند ، آنها در صف قرار گرفتند.

 

الویس پریسلی کنسرت می داد. قیمت بلیط ورودی؟ آستین بالا زده و دست برهنه.

 

چنین برنامه هایی در سراسر کشور آغاز به کار کرد. به نوجوانان برای واکسیناسیون رقص ، موسیقی و ... پیشنهاد شد. سال 1958 بود و این اجتماع معمول شنبه شب شما نبود. این شب ها "سلک هاپ" نامیده می شد. آنها فقط در اختیار جوانان مایل به تزریق واکسن فلج اطفال توسط Jonas Salk  بودند.

 

راک اند رول به بخشی مهم از جنگ پنج ساله بر سر واکسیناسیون فلج اطفال تبدیل شده بود. این کمپین واکسیناسیون دانش علمی متخصصان بهداشت عمومی را با رشد انرژی ، خلاقیت و حتی جنسیت یک نیروی محرکه جدید در جامعه آمریکا ترکیب کرد. 

 

واکسیناسیون

دولت یک کمپین گسترده برای ترویج واکسیناسیون آغاز کرده است.

 

تا حدی ، مشکل ترویج واکسیناسیون در میان نوجوانان خاتمه یافت. برای سالها ، مردم فلج  را "فلج اطفال" می نامند و این تصور را ایجاد می کردند که بزرگسالان در معرض خطر نیستند. پس از آن احساس ناراحتی برای سه دوز واکسن وجود داشت. بعضی ها به راحتی از تزریق یا خود واکسن وحشت داشتند.

 

استفان مودسلی ، مورخ اجتماعی و استاد تاریخ مدرن آمریکا در دانشگاه بریستول انگلیس می گوید: "نوجوانان احساس سلامتی می كردند ، تقریباً آسیب پذیر نیستند." در واقع ، آنها آسیب پذیر بودند. آنها برای محافظت در برابر ویروس به واکسن نیاز داشتند. اما همان نیروهای اجتماعی که به نوجوانان احساس نادرستی از شکست ناپذیری می داد ، در نهایت سلاح مخفی علیه فلج اطفال شد.

 

واکسیناسیون

خیلی ها از  آمپول وحشت داشتند.

 

تا اوایل قرن 20 ، نوجوانان به طور کلی به عنوان یک گروه اجتماعی جداگانه شناخته نمی شدند. سپس یک سری تغییرات در جامعه آمریکا به وجود آمد. اتومبیل ها به صورت دسته جمعی ظاهر می شوند. تحصیلات اجباری شد که مانع از ورود زود هنگام کودکان به بازار کار شد. همه اینها باعث شد که نوجوانان به عنوان یک گروه خاص جمعیتی در ایالات متحده شناخته شوند.

 

موسسه ملی فلج نوزادان با این واقعیت که واکسیناسیون به آرامی پیش می رود و در نوجوانان کاملاً متوقف شده است ، مبارزه می کند. این یک سازمان غیرانتفاعی فلج اطفال است که وجوه جمع آوری شده از طریق خیرات را توزیع می کند. آنها شروع به استخدام کارمندان کردند. در سال 1954 ، سازمان دعوت از گروههای نوجوان را به دفاتر خود در نیویورک آغاز کرد.

 

در آنجا از آنها سوال شد که درباره واکسیناسیون چه نظری دارند ، سپس در مورد تعریف واکسن به آنها گفتند.(واکسن چیست؟ واکسن بدن را آماده مبارزه با یک عامل بیماری‌زا مثل ویروس می‌کند. واکسن‌ها حاوی قطعات غیرفعال یا ضعیف‌شده عوامل بیماری‌زا هستند.) جوانان با قربانیان فلج اطفال ، با افرادی که عزیزان خود را به دلیل این بیماری وحشتناک از دست داده اند ، صحبت کردند. پس از این سخنرانی ها ، در صورت موافقت ، آنها برای تبلیغ تزریقات سالک در وطن خود استخدام شدند. 

 

واکسیناسیون

واکسیناسیون نوجوانان کار بسیار دشواری بود.

 

نوجوانان برای تبلبغ واکسیناسیون به مبارزه پیوستند

جنگ فلج اطفال در نوجوانان اشکال مختلفی داشت. مسئولان بت های نوجوان مانند الویس پریسلی و دبی رینولدز را استخدام کردند تا این کار را در کمپین های واکسیناسیون عمومی گسترش دهند. در همان زمان ، نوجوانان ، سفیران واکسیناسیون ، در نوع خود مشهور شدند. آنها در رویدادهای دسته جمعی شرکت کردند ، مطبوعات چهره هایشان را تکرار کردند.

حتی از میل جنسی نوجوانان نیز برای رواج واکسن فلج اطفال استفاده شده است. پتی هیکس ، رئیس ملی نوجوانان علیه فلج اطفال ، در سال 1958 گفت: "بعضی از دختران گفتند که اگر پسران علیه فلج اطفال واکسینه نشده باشند با آنها قرار ملاقات نمی گذارند.

 

دکتر جوناس سالک

مخترع واکسن دکتر جوناس سالک ، که واکسن فلج اطفال را تولید کرد ، در آزمایشگاه خود در دانشگاه پیتسبورگ

 

چگونه کمپین واکسیناسیون جهان را تغییر داد

همچنین انگیزه ملی برای واکسیناسیون نوجوانان آمریکایی یک منفعت دیگر داشت:  با ترویج واکسن فلج اطفال ، اساساً به عنوان روشی برای ادامه کار ، بازماندگان از واکسن فلج اطفال ، با نشان دادن فعالیت اجتماعی ، جنبش حقوق افراد دارای معلولیت را بنیان نهادند. در پایان ، دستیابی به قانون معلولان در سال 1990 امکان پذیر بود.

 

ارزیابی دقیقاً میزان تأثیر فعالیت نوجوانان در پذیرش واکسن فلج اطفال دشوار است. مهمتر از همه ، حمایت از آنها به تغییر نگرش عمومی نسبت به واکسیناسیون به طور کلی کمک کرده است. واکسن ها به طور ناگهانی دیگر فقط برای بزرگسالان یا کودکان خردسال قابل استفاده نیستند. آنها برای نوجوانان سختگیر بودند. پوشش جمعیت واکسینه از  عدد مضحک 0.6٪ به رقم چشمگیر 80٪ تبدیل شد.

 

دکتر آلبرت سابین

دکتر آلبرت سابین در محل کار خود در آزمایشگاه در کالج پزشکی دانشگاه سینسیناتی


پیشرفت در تولید واکسن فلج اطفال نیز کمک کرده است. در دهه 60 ، واکسن پیچیده و گران قیمت دو دوز Salk با یک دوز واکسن ارزان قیمت جایگزین شد. از سال 1979 ، هیچ موردی از فلج اطفال در ایالات متحده گزارش نشده است. علاوه بر این ، در سال 2016 ، فقط 42 مورد از این بیماری در سراسر جهان ثبت شده است. اگرچه بیماری همه گیر ویروس کرونا ، و همچنین درگیری های نظامی در مناطقی مانند افغانستان و پاکستان ، به احتمال زیاد منجر به افزایش فلج اطفال در سال 2020 می شود. درست است که امروزه در سراسر جهان واکسیناسیون فلج اطفال به عنوان یک استاندارد در نظر گرفته شده و در برنامه واکسیناسیون گنجانده شده است.

 

 واکسیناسیون

امروز ، قطره فلج اطفال در برنامه واکسیناسیون قرار دارد.

 

 

تجربه کمپین واکسیناسیون الویس پریسلی چگونه مفید است؟

بیش از 60 سال از زمان شیوع واکسیناسیون در ایالات متحده می گذرد. ایالات متحده اکنون در یک مسابقه ملی دیگر برای واکسیناسیون در مبارزه با COVID-19 شرکت می کند. تردید در واکسیناسیون در برخی از جمعیت ها ادامه دارد. با توجه به تجربه گذشته ، دولت بایدن اخیراً برنامه هایی را برای استفاده از افراد مشهور در این مبارزه اعلام کرده است. ورزشکاران ، نوازندگان و بازیگران را جذب خواهد کرد. رسانه های اجتماعی با هدف گذاری مرتبط پر می شوند.

 

اختلاف در دیدگاه های سیاسی ، اجتماعی نسل های مختلف ، تردید در مورد واکسیناسیون را دامن می زند.(جنبش ضد واکسن) معجزه کمپین واکسیناسیون نوجوانان در دهه های 1950 و 1960 ، درسهایی در مورد چگونگی استفاده از این اختلافات برای سلامتی مردم ارائه می دهد. متخصصان قصد دارند گروه های سنی افرادی را که جرات ندارند و داوطلبانی را از صفوف خود جذب می کنند ، جدا کنند. افراد آموزش داده می شوند و اطلاعات کاملی در اختیار آنها قرار می گیرد. تجربه با الویس پریسلی و نوجوانان دهه 50 به نجات دوباره جهان کمک خواهد کرد.

اگر می خواهید درباره سلطان راک اند رول راک اند رول بیشتر بدانید ، مقاله ما را بخوانید.به مناسبت تولد الویس پریسلی سلطان راک اند رول + عکس

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید