کودک غذا نمی خورد چه باید کرد؟

کودک
کودک از غذا خوردن امتناع می کند ، اما از روی عادت شروع می کنیم: "یک قاشق دیگر " ، "اگر گوشت نخورید ، بزرگ نمی شوید". اما آیا گفتن این حرف به کودکان اشکالی ندارد و اگر آنها نمی خواهند غذا بخورند چه باید کرد؟ روانشناس ، روان درمانگر  پاسخ را می داند.

 

اگر کودک نمی خواهد غذا بخورد ، چه باید کرد؟

پاسخ. اول از همه ، این سوال را از خود بپرسید: "آیا کودک اصلاً چیزی می خورد؟" و سپس دوباره از خود بپرسید: "من از آنچه فرزندم می خورد چه می دانم؟"

لیستی از آنچه کودک شما می خورد و می نوشد ، تهیه کنید. از نزدیک به آنچه که به آن انرژی می دهد دقت کنید. به عنوان مثال اتفاق می افتد که والدین ممکن است از میان وعده کودک در راه رفتن از مدرسه آگاهی نداشته باشند.

 

اگر کودک شما کودک پیش دبستانی است و بیشتر وقت خود را در مهد کودک می گذراند ، پس از معلم بپرسید رژیم غذایی شامل چه مواردی است. آیا معلم شکایت دارد که کودک اصلا دست به غذا نمی زند؟ به آن فکر کنید: شاید دلیل آن برخورد خشن است؟ یا شاید کودک غذا می خواهد ، اما نه فقط سوپ و کتلت ، بلکه نان (با یک افزودنی) و کمپوت.

 

از کودک خود بپرسید: ”غذای امروز کودکستان چگونه بود؟ برای شام چه می خواهی؟ " کودک خود را درگیر بحث در مورد منو برای هفته کنید.  ترجیحات او را بررسی کنید. بنابراین شما یک پیام مهم برای او پخش خواهید کرد: "من شما را می بینم و می شنوم. شما هستید. من به نیازهای شما توجه می کنم. "

 

مهم نیست که کودک شما چند ساله است ، همه شرایط را برای تمایل آنها به غذا فراهم کنید:

- به کودک خود این فرصت را بدهید که احساس گرسنگی و تشنگی کند.
- بگذارید آنچه را می خواهد بخورد و آنچه را نمی خواهد انتخاب کند.
- به خودتان اجازه دهید مقدار غذا را تعیین کند.
- به او فرصت دهید تا ابتدا و پایان یک وعده غذایی را تعیین کند.
- همه اینها به کودک امکان می دهد تا حساسیت خود را نسبت به نیازها و توانایی های خود ، تغییر در میل ، اشتها ، توانایی بلعیدن چیزی و نخواستن چیزی حفظ کند.

 

برای اینکه روند غذا خوردن برای همه شاد باشد ، توصیه های زیر را امتحان کنید:

1. ایجاد  سنت شام خوردن با تمام خانواده. اگر ترکیب برنامه ها در روزهای هفته دشوار است ، پس این کار را در روز تعطیل انجام دهید. در حالی که با هم غذا می خورید ، درمورد چگونگی گذراندن روز افراد صحبت کنید.

 

در جمع شام خانوادگی اصول مهم را رعایت کنید:

- تمام تبلت ها ، تلفن را کنار بگذارید ، با تماس و پیام کوتاه حواس خود را پرت نکنید و  تلویزیون را خاموش کنید .
- کودک خود را تشویق کنید تا غذاهای مختلف را امتحان کند. اگر آخرین بار او کلم بروکلی یا کدو سبز را رد کرده ، احتمال این که او این بار امتحان کند وجود دارد. شناخته شده است که کودک برای اینکه بخواهد سبزیجات را بخورد 7-9 بار باید غذای جدید را ببیند یا میل کند.
- اگر کودک شما نمی خواهد او را مجبور به خوردن غذا نکنید.  بپرسید روز او چگونه سپری شده ، چه چیزی او را خوشحال کرده و چه چیزی او را ناراحت کرده است. همدلی نشان دهید. در حین مکالمه حتی ممکن است متوجه نشوید که چگونه کودک شما شروع به غذا خوردن می کند.


2. از عباراتی مانند "یک قاشق برای مادر ، برای پدر ، برای مادربزرگ بخورید" ، و همچنین "اوه ، چه خوب  ، شما همه چیز را خوردید" پرهیز کنید. بنابراین برای کودک تداعی می کنید که روابط خوب با عزیزان بیش از نیازهای او مهم است.

- از اولتیماتوم و سیاه نمایی استفاده نکنید: "تا زمانی که همه چیز را تا آخر نخورید ، از کارتون خبری نیست ."

- از نحوه ارائه غذا به فرزند خود آگاه باشید. پیام شما چگونه است به عنوان مثال ، عبارت "اگر گوشت نخورید ، بزرگ نخواهید شد ، ضعیف خواهید ماند و همه پسرها شما را کتک می زنند" مانند پیش بینی منفی به نظر می رسد.

- از عباراتی مانند "لطفا کدو سبز را امتحان کنید. امروز آن را به گونه ای دیگر آماده کردم. " اگر کودک امتناع کرد ، با آرامش نظر او را بپذیرید. اگر پذیرفتن امتناع برای شما دشوار است ، آزرده خاطر شده اید (کدو حلوایی را برای مدت طولانی خورشت کرده اید) ، مشاوره روانشناس نیز می تواند به شما کمک کند. کودک نباید در قبال واکنش های بزرگسال مسئولیتی داشته باشد.

 

- به نحوه غذا خوردن در خانواده توجه کنید. اگر پدر شما سیب زمینی سرخ شده و سوسیس و کالباس می خورد و به شما فیله مرغ بخارپز و گل کلم پیشنهاد می شود ، احتمال دارد که او اعتراض کند.

 

- نگرش های غذایی خود را تعیین کنید. چه غذاهایی را سالم می دانید و چرا؟ چه چیزی را باید مضر دانست و چرا؟ اگر عاشق سیب هستید ، آیا کودک باید سیب را هم دوست داشته باشد یا به دلیل دیگری باید آن را بخورد؟ آیا کودک می تواند به علاقه مندی های خود اعتماد کند؟

 

ارزش های خود را تعریف کنید. اگر با کلمات می خواهید عشق به سبک زندگی سالم را در کودک ایجاد کنید ، اما در عین حال عاشق چیپس و کوکاکولا هستید ، تغذیه سالم در خانواده شما ارزشی ندارد. ارزش آن چیزی نیست که شخص اعلام کند بلکه در عملی است که انجام می دهد.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید