چه زمانی کودک به روانشناس نیاز دارد 7 نشانه

کودک

 

این اتفاق می افتد که در شلوغی زندگی روزمره، ما متوجه نمی شویم که چگونه چیزی در رفتار فرزندانمان تغییر می کند.  امروزه والدین به دنبال یافتن پاسخ سوالاتی در مورد درک فرزندان خود و ایجاد روابط با آنها می توانند از یک روانشناس کودک مشاوره بگیرند. این متخصص به کودک و بزرگسال کمک می کند تا بفهمد چه اتفاقی می افتد. حال بیایید به علائم اصلی در رفتار کودکان که باید والدین را آگاه کند نگاهی بیاندازیم.

 

دختر

بی علاقگی

کودکان با علاقه به دنیای اطراف خود، آگاهی از ویژگی های آن و کوچکترین جزئیات مشخص می شوند. از "چرا" کوچک ما کاملاً منطقی انتظار داریم که سؤالات زیادی در مورد موضوعات مختلف مطرح شود ، اما چنین لحظاتی در زندگی کودک وجود دارد که او مطلقاً به هیچ چیز علاقه ندارد. گاهی دلیل آن در کم ارزش شدن سرگرمی های کودک و تحمیل سرگرمی های به اصطلاح «مناسب» برای او نهفته است. در این شرایط، متخصص کمک می کند تا خواسته های والدین از خواسته های کودک جدا شود.

 

پسر

 

وجود ترس ها

گاهی کودکان چیز های جدید را رد می کنند. این می تواند غذای جدید، زمین بازی، بازی با کودکان دیگر باشد. تلاش برای غلبه بر ترس از چیزهای جدید و ناشناخته، عباراتی مانند «چرا اینقدر ترسو هستی؟ بچه های دیگر دارند بازی می کنند و شما...»، والدین فقط منجر به احساس شرم، گناه و تحقیر احساسات یک فرد کوچک می شوند. و این فقط آنها را از تجربیات واقعی کودک بیگانه می کند. ترس های بیشتر می تواند خود را به شکل کابوس، اضطراب عمومی کودک نشان دهد. ممکن است این واکنش ها ناشی از استرس شدید عاطفی و قرار گرفتن در معرض برخی رویدادها باشد که به سلامت روان کودک آسیب می رساند. در چنین مواردی، شما نباید از کمک اجتناب کنید، یک متخصص به شما کمک می کند تا علل ترس کودکان را درک کنید، و همچنین یک رابطه اعتماد بین والدین و کودک ایجاد کنید.

 

پسر

احساسات غیر قابل کنترل

نوسانات شدید خلق و خوی، تظاهر پرخاشگری به والدین، همسالان، حیوانات، پرخاشگری نسبت به خود ، و همچنین عصبانیت و رسوایی های مکرر - همه اینها نشانه مشکل درونی کودک است. شاید از این طریق تغییرات مهمی را در زندگی خود تجربه می کند (مثلاً طلاق پدر و مادرش) و یا ناتوانی او در تعامل با احساسات خود اینگونه نمایان می شود. هیچ احساسات بد و خوبی وجود ندارد، همه آنها برای یک فرد مهم هستند، زیرا افکار او را در مورد خودش یا دنیای اطرافش منعکس می کنند. و اگر نمی توانید به تنهایی با احساسات کودک کنار بیایید، روانشناس به او کمک می کند تا احساسات خود را نشان دهد و همچنین به او یاد می دهد که احساسات خود را درک کند و با آنها کنار بیاید و والدین تجربیات او را بپذیرند و بشناسند. 

 

دختر

مشکلات در برقراری ارتباط با کودکان دیگر 

طبیعتاً افراد اجتماعی هستند و برای رشد هماهنگ، مهم است که کودکان بتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند، چیزهای جدیدی را با همسالان بیاموزند و به طور کلی در جامعه رشد کنند. بچه ای که می داند چگونه دوست پیدا کند و به سرعت و به راحتی ارتباط برقرار کند، جایگاه خود را در یک تیم جدید پیدا می کند. به لطف این مهارت، آموزش یک فرد کوچک آسانتر و سریعتر از همسالان منزوی خواهد بود. اما گاهی اوقات ممکن است با این واقعیت روبرو شوید که کودک از آشنایی با کودکان دیگر خجالت می کشد ، نمی داند چگونه با آنها روابط برقرار کند ، دوست پیدا کند. شاید این به خاطر تجربیات منفی گذشته است و اکنون او به سادگی از تکرار اجتناب می کند. در چنین شرایطی مهم است که به کودک فشار نیاورید، بلکه از او حمایت کنید و به او بیاموزید که با همسالان خود ارتباط برقرار کند. برخی از مشکلات ارتباطی تقریباً برای همه کودکان مشترک است.

 

پسر

مشکلات تحصیلی

پیش می‌آید که کودکان در فرآیند یادگیری به یادگیری یا موضوعات خاصی علاقه دارند، اما به تدریج شور و شوق آنها کم می‌شود. در چنین شرایطی، والدین می توانند به انگیزه بیرونی متوسل شوند - هدایایی برای نمرات خوب، پول یا شیرینی. گاهی اوقات حتی برای مدتی کار می کند. اما این نوشدارویی نیست، اما انگیزه درونی برای کودک زمانی قوی تر و مفیدتر است که خودش واقعاً پرشور باشد. مانند موارد دیگر، لازم است بفهمیم موضوع چیست؟ در عدم علاقه اولیه به موضوع، در دشواری تسلط بر آن، در تضاد با معلم یا با همکلاسی ها؟ اگر بتوانید دلیل را بیابید، آنگاه امکان بازگشت علاقه به یادگیری وجود خواهد داشت. هنگامی که بزرگسالان به تنهایی کودک را درک نمی کنند، می توانید به دنبال کمک باشید تا یک متخصص بتواند در یافتن اصل مشکل و حل وضعیت کمک کند.

 

دختر

 

بیماری های مکرر

هر کودکی می تواند با بیماری های عفونی و سایر بیماری ها روبرو شود. اما اگر علائم در زمان‌های خاصی ظاهر شوند، مثلاً فقط در روزهای هفته، و فقط در ساعات مدرسه، و همچنین اگر رفع آن‌ها مشکل باشد، مثلاً سردردی که به طور معجزه آسایی ناپدید می‌شود، سرفه‌های بلند یا گلودرد بدون علائم بیماری، پس منطقی است، همراه با پزشک اطفال خود، در مورد اینکه آیا زمان مراجعه به روانشناس فرا رسیده است یا نه؟ آیا کودک واقعاً بیمار است یا اینکه بیمار به نظر می رسد می تواند به نفع او باشد؟ پشت این تظاهر به بیماری چیست؟ اضطراب، ترس یا چیز دیگری؟ این باید با یک متخصص صحبت شود و با کودک کار شود.

 

زندگی تغییر می کند یک بزرگسال درک می کند که زندگی ناگزیر تغییر می کند. برای کودکان، هر تغییری در زندگی معمول آنها استرس زا است، بنابراین والدین باید به آنها کمک کنند تا با تغییرات سازگار شوند.

 

با این واقعیت همدردی کنید که می تواند برای کودک دشوار باشد، به خصوص با تغییرات قابل توجه. طلاق والدین، جابجایی، تغییر مدرسه، از دست دادن - حتی اگر به نظر می رسد کودک به چنین تغییرات جدی واکنش نشان نمی دهد، مهم است که با یک روانشناس مشورت کنید، زیرا کودک می تواند احساسات دشوار را به دلیل ترس از نشان دادن آنها و تبدیل شدن به  مورد بی مهری و بی اهمیتی واقع شدن سرکوب کند.  نحوه رشد هر کودک مستقیماً به محیطی که در آن زندگی می کند و رشد می کند بستگی دارد. روابط با والدین، پدربزرگ و مادربزرگ، معلمان، همکلاسی ها، دوستان بر روان کودک تأثیر می گذارد و پیگیری همه وقایع اطراف او دشوار است. گاهی اوقات به چیزی که واقعاً برای کودک مهم است اهمیت داده نمی شود. دردناک و ترسناک است اما به لطف کمک یک متخصص، می توانید یاد بگیرید که با کودک ارتباط نزدیک برقرار کنید، به موقع متوجه تغییرات در او شوید، به آنها پاسخ دهید و در صورت لزوم آنها را اصلاح کنید.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید