غول ژاپنی کنسول های بازی رنگ جدیدی برای دسته پلی استیشن 4 معرفی کرد. این رنگ ها "صورتی طلایی"، "تیتانیوم آبی"، "بنفش الکتریک" و "قرمز استتاری" خواهد بود.
دسته بازی با رنگ جدید از ماه آینده روانه بازار خواهد شد. قیمت پیش بینی شده برای دسته های جدید 65 دلار معادل 780 هزار تومان خواهد بود. هدست جدید سونی نیز با قیمت 99.99 دلار روانه بازار خواهد شد.
(سیارک) از زمان معرفی و عرضه شدن کنسول جدید سونی، پلی استیشن 4، نزدیک به چهار سال می گذرد. از آن زمان تا کنون بازیهای بسیاری عرضه شده و انتخاب بهترینها بین این بازیها کار بسیار دشواری است. با اینحال کسانی هستند که تقریبا تمام این بازیها را انجام داده و حال با مشورت یکدیگر لیستی از بهترین این بازیها تهیه کرده اند. فرقی نمی کند این کنسول را داشته باشید یا هم اکنون در فکر خریدن آن هستید، لیستی که از این بازیها تهیه شده است شامل آنهاییست که امتیاز 8 به بالا دریافت کرده اند و مطئمنا ارزش بازی کردن خواهند داشت.
1- خدای جنگ با امتیاز 9 از 10 (God of War)
بخشی از نظر کسی که بازی را نقد کرده: «می توان گفت از بسیاری جهات این نسخه نیز همانند سایر نسخه های این سری بازی است. بازی هیجانیِ بی نظیری است که هزینه هنگفتی صرف طراحی و ساختش شده. صحنه های درگیری دربازی به بهترین شکل ممکن طراحی شده اند و هرچه پیش می روید از آن خسته نمی شوید و شمارا پای سیستم نگه می دارد. اما چیزی که شمارا واقعا شگفت زده خواهد کرد داستان فوق العاده این نسخه جدید است. همانند کریتوس، خدای جنگ گذشته را به یاد می آورد و احساس می کند که باید با تمام توان روبه جلو و به سمت هدفی حرکت کند. هر نوآوری ای که در این نسخ لحاظ شده به زیبایی هرچه تمام تر جوابگو بوده و تاثیر بی نظیری روی کارکرد بازی گذاشته.
بخشی از نظر کسی که بازی را نقد کرده: «بهترین گنجهای بازی در شهر هارنام پیدا می شوند و در جنگلها و دریاچه های اطرافش. نمی دانم چگونه سازندگان بازی جرأت کردند در بازی ای که به صورت آنلاین هم انجام می شود، بهترین گنجهای خودرا در شهری از بازی بگذارند که در داستان اصلی بازی نیست و رفتن به آن اختیاری است. با این حال نتیجه خوبی عایدشان شد و به نظر می رسد از انجام اینکار برنامه ای داشته اند. من این بازی را در مدت زمان کمتری نسبت به Dark Souls II به پایان رساندم اما گنجهای بیشتری پیدا کردم. بله، در مرگ، زندگی و در خون، رستگاری نهفته است. بازی فوق العاده ای بود.»
3- Monster Hunter: World با امتیاز 8 از 10
بخشی از نظر کسی که بازی را نقد کرده: «سال گذشته که نام این نسخه بازی معرفی شد، حدس می زدم که باید نسبت به نسخه قبلی بهبود چشم گیری یافته باشد. همینطور هم بود. تنها در بخش داستان بازی پیشرفت نکرده است و درگیریها نیز بهبود یافته است. سیستم درگیری بازی در نسخه پیشین برای تازه کارها کمی پیچیده بود اما در این نسخه پیشرفت چشم گیری داشته است.
4- Celeste با امتیاز 9 از 10
بخشی از نظر کسی که بازی را نقد کرده: «زمانی که بازی را تمام کردم، احساس می کردم کتاب رمان خوانده ام. داستان بازی فوق العاده بود و در تمام لحظات می شد با شخصیت داستان بازی همزادپنداری کرد. زمانی که اتفاق ناخوشایندی رخ می داد احساس ترحم و زمانی که خوشحال بود احساس شعف به من می داد. برای بازی ای که هدف شخصیت اصلی آن بالا رفتن از یک کوه است بیش از حد انتظار من بود.
5- What Remains of Edith Finch با امتیاز 9 از 10
بخشی از نظر کسی که بازی را نقد کرده: «می توان با یک تراژدی سطح پایین احساس همدردی مردم را برانگیخت اما داستان این بازی بااینکه در قالب تراژدی ریخته شده بود من را شگفت زده کرد. در نسخه قبل این بازی می شد احساست بد و خوبی را طول بازی تجربه کرد و درنهایت تعادلی بین این دو وجود داشت. اما اینبار داستان فرق می کرد. یک تراژدی تمام عیار که من درس مهمی از آن گرفتم؛ اینکه باید با علم به بودن مشکلات فراوان در مسیر انسان، شجاع بود و پا پس نکشید. باید به مسیر ادامه داد.
6- Wolfenstein II: The New Colossus با امتیاز 9 از 10
بخشی از نظر کسی که بازی را نقد کرده: «در این بازی هیچگاه مقصود خود از جنگیدن را فراموش نخواهید کرد. خشونت نازی هارا در همه جای بازی می توان لمس کرد. در خرابه هایی که از منهتن باقی مانده و در مشکلات روانی ای که برای اسیران پیش آمده است. یک لحظه هم نمی توان ظلم و ستم رژیم رایش را دربازی نادیده گرفت و مدام با اتفاقاتی که می افتد در جریان بازی تنش خواهید داشت. این بازی به شما انگیزه می دهد که در هر نبرد بخواهید پیروز باشید و بر ظلم غلبه کنید.»(سیارک)
7- Sonic Mania با امتیاز 9 از 10
بخشی از نظر کسی که بازی را نقد کرده: «طراحی بازی خلاقانه و بسیار هوشمندانه انجام شده است. این بازی که از سیستم کلاسیک دو بعدی استفاده کرده به خوبی توانسته قابلیتهای این سیستم را نشان دهد و نسبت به نسخه های قبلی پیشرفت چشم گیری داشته است. به نظرم بهترین نسخه از این سری بازی ها بوده است.»
8- Stardew Valley با امتیاز 9 از 10
بخشی از نظر کسی که بازی را نقد کرده: «در نگاه اول به نظر می رسد این بازی تنها در رابطه با کاشتن محصولات در مزرعه و رسیدگی به آنها باید. اما گیمرهای کنجکاوتر تجربه های متفاوت تری از این بازی به دست خواهند آورد و به سرعت متوجه خواهند شد که بازی تنها درباره کاشت و برداشت محصول نیست و کارهای دیگری نیز می توان کرد. کارهایی از قبیل جستجو درمعدن و ماهی گیری. حتی در بازی می توان عاشق شد و اینگونه تجربه ها نیز جالب خواهد بود. درکل به نظرم بازی فوق العاده ای آمد.»
9- Resident Evil 7: Biohazard با امتیاز 8 از 10
بخشی از نظر کسی که بازی را نقد کرده: «زمانی که به مرحله آخر رسیدم واقعا دوست داشتم بازی تمام شود. تجربه خوبی بود. پس از پایان بازی واقعا با تمام وجود احساس می کردم که مسیری پر از ترس و وحشت را به پایان رسانده ام. شاید تنها مشکل بازی درگیری با باسهای (غول) بازی باشد. با این حال به نظرم با این نسخه از این سری بازی کپکام به همان جانر کلاسیک ترس و وحشت خود برگشته و در این امر موفق بوده است.»
10- Overwatch با امتیاز 9 از 10
بخشی از نظر کسی که بازی را نقد کرده: «در طول بازی موقعیتهای زیادی پیش خواهد آمد که غافلگیر خواهید شد. رمزو رازهای زیادی در بازی وجود دارد که به مرور و با گشتن و گشتن به آنها پی خواهید برد. به نظرم این بازی شوتر ایده های خلاقانه و زیبایی دارد و به خوبی آنهارا با هم ترکیب کرده و داستان بازی را به وجود آورده است.»
11- Titanfall 2 با امتیاز 9 از 10
بخشی از نظر کسی که بازی را نقد کرده: «بازی نسبت به نسخه قبلی که در سال 2013 منتشر شد، پیشرفت چشم گیری داشته و به هیچ وجه قابل مقایسه با آن نیست. گیم پلی و داستان بازی به خوبی از آب درآمده اند و می توان گفت که بازی منحصر به فردی است.»
12- Dishonored 2 با امتیاز 8 از 10
بخشی از نظر کسی که بازی را نقد کرده: «هر وقت به من میان اکشن و مخفی کاری انتخابی داده شود من دومی را انتخاب می کنم. عاشق تنشی هستم که در مخفی کاری وجود دارد. اینکه باید حواستان به همه جا باشد که کسی شمارا نبیند. و درنهایت زمانی که موفق به انجام ماموریتتان می شوید، احساس بی نظیری خواهید داشت. این بازی به عقیده من در این امر بسیار موفق بوده؛ باکارهایی که در طول بازی می کنید، مثل مخفی کردن جنازه ها و نگاه کردن از سوراخ قفل درها، به خوبی این تنش احساس خواهد شد. درکنار این گیم پلی بازی به کلی نیز خوب بود و از بازی لذت بردم.»(سیارک)
یکی از اتفاقاتی جالب و هیجان انگیزی که در هفته بازی ها 2017 (مراسمی که در پاریس برای نمایش بازی های جدید در نظر گرفته شده است) در پاریس افتاد، رونمایی سونی از بازی جدید اش «Ghost of Tsushima (روح سوشیما)» بود و نکته ای که همه را شگفت زده کرد دانستن این نکته بود که استودیوی بازی سازی Sucker Punch عهده دار تهیه و تولید این بازی شده است. تریلر اصلی ای که در آن زمان منتشر شد، ایده کلی و داستان بازی را مطرح کرد: داستان بازی در قرن سیزدهم میلادی می گذرد و روایت گر حمله مغول ها به جزیره ای به نام سوشیما در ژاپن است. شخصیت اصلی بازی که گیمر کنترل آن را به عهده خواهد داشت، یک سامورایی است که به واسطه این حمله نقش یک نینجا را به خود گرفته و هدف اش دفاع از سرزمین و مردم اش است. این تریلر کوتاه همگان را بی تاب کرد تا خبرهای جدیدی از بازی به دست شان برسد و در نهایت در نمایشگاه E3 2018 بود که این اتفاق، با نمایش یک تریلر فوق العاده از گیم پلی بازی افتاد و برای نخستین بار شاهد طراحی فوق العاده لوکیشن های بازی و گیم پلی خلاقانه و زیبای آن بودیم. پس از انتشار این تریلر بود که استودیوی سازنده بازی، به طور رسمی و به مرور زمان، اقدام به انتشار اطلاعاتی جدید از بازی خود کرد. در این مقاله قصد داریم تا تمامی این اطلاعات رسمی از بازی را (چگونگی درگیری ها، حال و هوای جزیره ای که بازی در آن جریان دارد و وقایع در آن رخ می دهد، ساکنان جزیره و ...) در اختیار شما قرار دهیم. با سیارک همراه باشید.
شخصیت ها، داستان و فضای بازی
موقعیت و مکان اصلی ای که بازی در آن جریان دارد، جزیره ای است به نام سوشیما (Tsushima) در ژاپن؛ این جزیره در سال 1274 میلادی توسط مغول ها مورد حمله و تاراج قرار گرفت. Sucker Punch، استودیوی سازنده بازی، تحقیقات جامعی را در خصوص این جزیره در دنیای واقعی انجام داده و جای جای آن را مورد بررسی قرار داد؛ از جمله نقاطی که به دقت مورد بررسی قرار گرفت، ساحل اصلی این جزیره بود که برای نخستین بار مغول ها از طریق آن پای به سوشیما نهادند. بنا بر این تیم سازنده تمامی تلاش خود را به کار بسته است تا گونه های جانوری و گیاهی و نیز فضای کلی بازی، دقیقاً همانند جزیره سوشیما در آن سال باشد (طبق اطلاعات تاریخی موجود).
نام شخصیت اصلی بازی که گیمر کنترل آن را به عهده خواهد داشت، جین ساکای است و او باید تمامی تمرین ها و آموزه های خود را که طی سالیان تلاش و زحمت به دست آورده است، به کار بسته تا قادر باشد مقابل نیروهای مهاجم به وطن اش که از لحاظ تعداد، بسیار بیشتر از مردم و جنگجویان سوشیما هستند، ایستادگی کرده و از خود و مردم اش محافظت کند. کریس زیمر من یکی از سازندگان اصلی بازی و شاغل در استودیوی بازی سازی Sucker Punch است و فضای کلی بازی را بسیار خشونت آمیز توصیف کرده است، اما این نکته را نیز عنوان کرد که بر خلاف بیشتر بازی های این سبک، هر دو نیروی حاضر در درگیری (مغول ها و ژاپنی ها) گاه به گاه از خود انسانیت نشان خواهند داد و بازی به گونه ای نیست که نبرد مطلق خیر و شر باشد. ماساکو یکی از شخصیت های مغولی بود که در تریلری که در نمایشگاه E3 به نمایش در آمد وجود داشت و گواه خوبی بر این ادعا است.
درگیری ها
یکی از نکاتی که در خصوص درگیری ها در بازی روح سوشیما، نظر ها را به خود جلب کرده این است که جین، شخصیت اصلی بازی، به مرور زمان تکنیک های جنگی مورد استفاده در نبردهای نینجا ها و مهارت های مربوط به آن ها را به کار می بندد. برای نمونه مخفی کاری ها و استفاده از ادواتی که معمولاً توسط نینجا ها به کار گرفته می شد (طناب های قلاب دارد و این گونه وسایل) و البته هنوز نمی توان به طور دقیق در خصوص آن اظهار نظر کرد و نکات کوچک و جزئی ای در این خصوص در تریلری که به نمایش درآمد، قابل مشاهده بود. گذشته از این مسئله، سایر درگیری های بازی به طور عمده، متمرکز بر درگیری به وسیله شمشیر است، حال می خواهد این درگیری ها یک در مقابل یک باشند و یا این که نبرد جین در برابر گروه کوچکی از دشمنان اش. نکته ای که در خصوص درگیری های این بازی حائز اهمیت است، این است که با وجود این که سعی شده تا جای امکان بازی واقع گرایانه بوده و از اضافه کردن اِلِمان های بازی های تخیلی به آن خود داری شود، همانند دنیای واقعی، تنها یک ضربه شمشیر کشنده، برای از پای در آوردن دشمنان کافی نخواهد بود و به احتمال بسیار زیاد، این مسئله به خاطر دشوار تر نمودن و چالش بر انگیز تر بودن آن است. زیمرمن نیز در این خصوص عنوان کرده که هدف از پیاده سازی این سبک برای درگیری ها این است که بازی فراتر از این باشد که برای مدتی افراد لحظات خوشی را داشته باشند. البته این نکته را نیز باید عنوان کرد که در ویدئو هایی که تا کنون از گیم پلی بازی در دسترس قرار گرفته است، مشاهده کرده ایم که جین برخی از دشمنان خود را (دشمنان معمولی که ضعیف تر از سایرین هستند) با ضربات سریع خود از پا در آورده و حتی بعضاً عضوی از بدن آن ها را قطع می کند. در سوی دیگر هم دشمنان قدرتمند تر جین هستند که به چند ضربه شمشیر او احتیاج خواهد بود تا از پای در آیند.
استودیوی بازی سازی Sucker Punch از متخصصان فن شمشیر زنی و سایر افراد ماهر در این زمینه بهره گرفته است تا بتواند تا حد امکان، درگیری ها و حرکات مربوط به شمشیر زنی را در بازی، به طور واقعی و به زیبایی پیاده کند، با این وجود، این نکته نیز توسط سازندگان بازی تأیید شده است که تکنیک هایی نیز به کار گرفته شده که امکان عملی شدن آن ها فقط و فقط در بازی های ویدئویی وجود دارد و این مسئله صرفاً به خاطر جذاب تر نمودن بازی و فضای کلی آن است؛ به هر حال بیش از هر چیزِ دیگر، روح سوشیما یک بازی ویدئویی است و نه یک مستند جنگی. زیمرمن در این خصوص عنوان کرد: «جین گاهی اوقات ضربات چرخشی ای به وسیله شمشیر خود می زند که بسیار هیجان انگیز به نظر می رسند. مطمئناً از انجام این گونه حرکات لذت خواهید برد. این حرکات... شما به هیچ عنوان در دنیای واقعی قادر به انجام چنین کارهایی نخواهید بود. هیچ کس پشت خود را به دشمن اش نمی کند. حرکات و انیمیشن های دیگر این چنینی نیز برای جین (و البته سایر شخصیت های بازی) در نظر گرفته ایم که هم چنان در حال کار کردن بر روی آن ها هستیم تا بتوانیم تا جایی که برایمان مقدور است، تعادلی میان دنیای واقعی و دنیای بازی های ویدئویی به وجود آوریم. اگر بخواهم ایده کلی مان در خصوص این بازی را عنوان کنم، باید بگویم که قصد داریم بهترین عناصر ممکن در دنیای واقعی و دنیای بازی های ویدئویی را پیدا کرده و با ترکیب آن ها یک بازی منحصر به فرد به وجود آوریم.»
بازی تا چه حد به وقایع تاریخی ای که در جزیره سوشیما رخ داده پایبند خواهد بود؟
یکی از جذاب ترین بحث هایی که پس از به نمایش در آمدن بازی در نمایشگاه E3 میان همگان مطرح می شد و همه در خصوص آن صحبت می کردند، این بود که فلسفه و طرز فکر سازندگان بازی، از طرح ریزی یک داستان جذاب، بر پایه وقایع تاریخی ای که در جزیره سوشیما رخ داده بود، چیست و این که در حقیقت آن ها تا چه حد به این وقایع تاریخی پایبند خواهند بود. در خصوص این مسئله هم زیمرمن اطلاعاتی در اختیار ما گذاشت که بسیار حائز اهمیت اند و به خوبی مطلب را روشن می کنند. در حقیقت تیم سازنده بازی، اطلاعات دقیق و کاملی در خصوص تاریخ وقایعی که در جزیره سوشیما رخ داده، جمع آوری کرده است و تقریباً نقل قول های تمامی مورخان معتبر در خصوص وقایع آن سال ها در جزیره را بررسی کرده اند، اما تمامی تلاش تیم سازنده بر آن خواهد بود که بخش هایی از این وقایع به کار گرفته شود که انتظار همگان را از آن چه فرهنگ سامورایی می نامند، بر آورده کنند. بازی ها و فیلم های بسیار زیادی تا کنون روانه بازار شده و در دسترس قرار گرفته اند که ایده کلی ای در خصوص سامورایی ها به واسطه آن ها در ذهن افراد شکل گرفته است و به همین خاطر است که باید تا حدودی به آن تصویری که از سامورایی و فرهنگ اش در ذهن افراد شکل گرفته پایبند بود.
زیمرمن در این خصوص عنوان کرد: «ما کمی از آن چه در عالم واقع و در حقیقت ماجرا در قرن سیزدهم میلادی در جزیره سوشیمای ژاپن رخ داده است، فاصله گرفته ایم و از این کار نیتی و هدفی داشته ایم. دوستانمان که در زیرمجموعه های سونی در ژاپن شاغل هستند، اطلاعات زیاد و مفیدی در اختیارمان قرار دادند و حمایت بسیاری از ایشان شامل حال مان شد. همینطور از جانب دوستان ژاپنی مان در زیرمجموعه های سونی در آمریکا. البته در کنار این اطلاعات، مشاوران فرهنگی و تاریخی زیادی نیز به کار گرفتیّم تا در دست یابی به این مهم کمک حالمان باشند و زمانی که قرار بود به اصطلاح تحریفی در وقایع تاریخی رخ داده در آن سالیان صورت دهیم، کاملاً هدفمند و تعیین شده باشد و در خدمت داستان بازی باشد و این گونه تحریفات به هیچ عنوان تصادفی نباشند. مطمئناً اتفاقاتی هستند که قصد داشته ایم آن ها را متفاوت از آن چه در واقع در جزیره سوشیما، در حین حمله مغول ها رخ داد، روایت کنیم و تمامی تلاش خود را به کار بسته ایم که این گونه تفاوت ها، هوشمندانه انتخاب شده باشند.».
زیمرمن در ادامه صحبت های خود در این خصوص عنوان کرد: «مطمئناً تا کنون همگی ذهنیتی کلی از طرز فکر، رفتار و شکل و شمایل سامورایی های ژاپنی در ذهن داریم و تمامی تلاش خود را به کار گرفته ایم تا این ذهنیت در کسی دچار تزلزل نشود. نکته ای که در این خصوص حائز اهمیت است، این است که ایده کلی افراد از زندگی و شکل و شمایل سامورایی ها، بیشتر به سامورایی هایی مربوط می شود که در قرن های شانزدهم، هفدهم و هجدهم میلادی می زیسته اند و ما نیز همان را به عنوان اساس کار خود قرار داده ایم، چرا که سامورایی های قرن سیزدهم، کمی متفاوت از آن چیزی هستند که ما از سامورایی ها می شناسیم و در ذهن داریم. در حقیقت پوشش و جنگاوری سامورایی های قرن سیزدهم، متفاوت است از آن چیزی که همگان از سامورایی ها انتظار دارند و ذهنیتی که در خصوص آن ها پیدا کرده اند. به همین خاطر است که ما دقیقاً تاریخ و وقایع مربوط به دوران سامورایی های دوران کاماکورا را نقل نخواهیم کرد و داستان و فضای بازی کمی متفاوت از حال و هوای واقعی آن روزگار خواهد بود. برای نمونه زره ای که جین به تن کرده است، پوشش قرن سیزدهم سامورایی ها نیست و همان قرونی تعلق دارد که پیش از این نیز توضیحاتی در خصوص آن دادم. علت این مسئله هم آن است که زره متعلق به قرن سیزدهم، خیلی از لحاظ ظاهری چنگی به دل نمی زند و مطمئناً کسانی که بازی را تجربه خواهند کرد، از مشاهده آن لذت نخواهند برد و انتظار چنان پوششی را نخواهند داشت. تمامی تلاش ما این بوده و هست که کسانی که این بازی را تجربه می کنند، رؤیای بی نظیری از گشت و گذار با یک سامورایی تمام عیار در جزیره سوشیما داشته باشند و این لذتی است که تنها یک بازی ویدئویی قادر به آفریدن اش است و هدف اصلی ما، بازگویی وقایع تاریخی نیست، چرا که ما سازنده بازی ویدئویی هستیم و نه مورخ.».
گزینه های متفاوتی که برای زبان بازی در اختیار گیمر ها قرار خواهد گرفت
در تریلری که در نمایشگاه E3 از این بازی به نمایش در آمد، تمامی صحبت هایی که در ابتدا برای عنوان کردن داستان اولیه بازی و وقایعی که رخ داده بود عنوان شد، به زبان انگلیسی بود و این مسئله، باعث شد تا بسیاری نگران این موضوع باشند که شاید زبان کلی بازی انگلیسی خواهد بود. اما بنا به اطلاعاتی که سازندگان در اختیارمان گذاشته اند، جای هیچ گونه نگرانی نخواهد بود، چرا که گزینه های متفاوتی برای انتخاب زبان بازی وجود دارد و می توان زبان پیش فرض را به گونه ای قرار داد، که هر شخصیت، بسته به ملیت اش (ژاپنی یا مغولی) به زبان خود سخن گوید و گیمر ها به وسیله زیرنویس های انگلیسی از چند و چون ماجرا و صحبت هایی که توسط شخصیت ها نقل می شود، آگاهی یابند. بنا بر این کسانی که دوست دارند هر شخصیت به زبان اصلی خود اش سخن گوید، نباید نگران باشند.
درجه دشواری بازی
بنا به صحبت هایی که در این خصوص با زیمرمن شده است، استودیوی بازی سازی Sucker Punch، درجه دشواری های متفاوتی برای بازی در نظر گرفته است تا هر گیمر بسته به مهارت و تمایل خود، یکی از این درجه سختی ها را برگزیند. زیمرمن در این خصوص عنوان کرد: «البته درجه دشواری های متفاوتی برای بازی در نظر گرفته ایم و این مسئله برای ما، بسیار اهمیت بیشتری نسبت به سایر بازی های متفاوت پیدا می کند، چرا که این یک بازی اُپن وُرد (open world، بازی هایی که آزادی عمل بیشتری در اختیار فرد می گذارند و هدف کشف دنیای بازی است؛ بازی هایی چون جی تی اِی و world of warcraft) است و هر گیمری هدفی به خصوص و منحصر به فرد از انجام این گونه بازی ها دارد. برای نمونه افرادی هستند که خواهند گفت که بله این واقعاً بازی زیبایی است و تنها قصد دارند از تجربه کردن بازی لذت ببرند، ولی در سوی دیگر افرادی هستند که به دنبال یک چالش واقعی هستند و می خواهند ببینند نبرد با کاتانا چه احساسی خواهد داشت؛ رؤیا و هدفی که آن ها از انجام بازی در سر خواهند داشت این است که به چالش کشیده شوند و با تمرین و دقت و نظمی که به کار می گیرند، به مرور در بازی پیشرفت کنند؛ این چیزی است که این گونه گیمر ها از یک سامورایی انتظار دارند و مطمئناً بازی به گونه ای خواهد بود که این خواسته آن ها را بر آورده کند؛ بنا بر این نمی توان به یک درجه دشواریِ تنها اکتفا کرد.
تاریخ انتشار بازی
متأسفانه در حال حاضر نه استودیوی بازی سازی Sucker Puch و نه شرکت سونی، اطلاعاتی در خصوص تاریخ عرضه دقیق بازی منتشر نکرده اند، با این وجود انتظار می رود که در اواخر سال 2019، خبر هایی در خصوص انتشار آن بشنویم.ترجمه itrans.ir
بهترین بازی ها که در سال 2018 عرضه خواهند شد بخش اول
محمد رضا عاشوریدر۱۴۰۳/۲/۱۸
سال 2017 برای هواداران بازی های ویدئویی سال بسیار خوب و لذت بخشی بود و بازی های بسیار خوبی بر روی کنسول های پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، سوییچ و نیز بر روی کامپیوتر های شخصی روانه بازار شد.
این در حالی است که سال 2018 نیز از این قاعده مستثنی نیست و بازی های فوق العاده ای قرار است در سال جاری منتشر شوند. از جمله این بازی ها که از اهمیت بیشتری نسبت به سایرین برخوردارند به این موارد می توان اشاره کرد: Red Dead Redemption 2، Super Smash Bros، Kingdom Hearts III، Crackdown 3 (سرکوب 3)، God of War (خدای جنگ)، Octopath Traveller و بازی های بسیار دیگر.
از میان خیل بازی هایی که قرار است در سال جاری منتشر شوند، آن هایی که از اهمیت بیشتری نسبت به سایرین برخوردار هستند انتخاب شده و در این مقاله قصد داریم توضیحات بیشتری در خصوص جزئیات هر یک در اختیار تان قرار دهیم. با سیارک همراه باشید.
«راهی برای خروج» بازی دیگری است که جوزف فیرز نویسندگی و کارگردانی آن را به عهده گرفته است؛ او یکی از تأثیر گذار ترین کسانی است که در ساخت بازی فوق العاده «Brothers: A Tale of Two Sons (برادران: داستان دو پسر)» نقش مهمی ایفا کرد. برای کسانی که تجربه انجام این بازی بی نظیر را نداشته اند می توان این توضیح را عنوان کرد که در آن بازی می شد کنترل دو شخصیت اصلی بازی را به عهده گرفت؛ شخصیت هایی که هم زمان و به طور مستقل از یکدیگر کنترل می شدند.
نتیجه این خلاقیت فوق العاده در گیم پلی بازی به وجود آمدن چالش های بسیار زیادی برای بازی کنان بود؛ بازی کنانی که می بایست به معما ها و رمز و راز های بازی پی برده و به هدف شان دست یابند. علاوه بر این داستان بازی نیز فوق العاده گیرا و جذاب بود.
همانند بازی «برادران»، «راهی برای خروج» نیز بیش از هر چیز دیگری متمرکز بر روایت داستانی است که دو شخصیت اصلی بازی تجربه می کنند و باز هم کنترل هر دو شخصیت بازی به صورت هم زمان در اختیار بازی کنان خواهد بود. البته تفاوتی که در خصوص این بازی جدید وجود دارد این است که دو شخصیت بازی زندانیانی هستند که قصد فرار کردن دارند و پس از این که به هدف شان دست پیدا می کنند، مجبور خواهند شد سال های باقی مانده از عمر خود را به فرار کردن و مخفی نگاه داشتن خود بگذرانند.
برای این که دو شخصیت بازی بتوانند به طور موفقیت آمیزی مأموریت خود را به انجام برسانند، باید با یکدیگر همکاری مؤثر و مفیدی داشته باشند؛ برای نمونه در قسمتی از بازی یکی از شخصیت ها باید حواس محافظ و نگهبان زندان را پرت کند تا دیگری قادر باشد به وسیله ای که برای فرار مورد نیاز شان است دست یابد (و همکاری های این چنینی دیگر). استودیوی بازی سازی هیز لایت (Hazelight) تا کنون در خصوص بازی عنوان کرده است که شخصیت های مختلفی در بازی حضور خواهند داشت که راه حل هایی که برای مشکلات شان باید یافت شود، مطمئنا متفاوت از یکدیگر و برای هر یک منحصر به فرد است، اما اطلاعات بیشتری در این خصوص عنوان نشده است.
این مسئله دو بازی کنی که با یکدیگر در حال پیش بردن داستان بازی هستند را (دو بازی کنی که در کنار یکدیگر رو به روی کنسول شان نشسته اند و یا این که از طریق اینترنت با یکدیگر بازی می کنند) تشویق می کند که ارتباط مؤثر تری با یکدیگر برقرار کرده تا از پس حل کردن مشکلات متفاوت بازی بر آیند. اگر بازی را از لحاظ گیم پلی مورد بررسی قرار دهیم، باید عنوان کرد که بازی فوق العاده خلاقانه ای خواهد بود، اما داستان بازی نیز به همان اندازه برای همگان جالب است که هنوز اطلاعات دقیق تری در خصوص آن عنوان نشده است.
بازی Crackdown 3 (سرکوب 3)
«سرکوب 3» برای نخستین بار در نمایشگاه E3 سال 2014 بود که در معرض نمایش همگان قرار گرفته و از آن پرده برداری شد. در آن زمان قرار بر آن شد که بازی در سال 2016 به طور رسمی عرضه و روانه بازار شود، اما تاریخ عرضه بازی با تاخیر مواجه شد و تاریخ انتشار بازی تا نوامبر 2017 به تعویق افتاد. پس از آن بازی در نمایشگاه E3 2017 بود که تریلر های جدیدی از بازی به نمایش درآمد؛ تریلر هایی که همگان را شیفته این قسمت جدید از سری بازی سرکوب کرد، اما خبر ناراحت کننده برای طرفداران این سری بازی این بود که باز هم تاریخ عرضه آن به تعویق افتاد و در حال حاضر قرار است در تاریخ نامشخصی در فصل بهار سال جاری روانه بازار شود.
«سرکوب 3» به عنوان بهترین بازی انحصاری کنسول ایکس باکس وان به شمار می رود که قرار است در سال جاری به طور رسمی عرضه و روانه بازار شود (اگر دوباره به تعویق نیفتد)؛ بازی اوپن وردی که قابلیت تخریب محیط اطراف در بازی به طور قابل ملاحظه ای بالا است و قرار است این قسمت از سری بازی، پیشرفت چشم گیری از همه لحاظ نسبت به دو قسمت پیشین داشته باشد.
البته بنا به اطلاعات منتشر شده توسط سازندگان بازی، تفاوت هایی میان بخش های تک نفره و چند نفره بازی وجود خواهد داشت. قابلیت تخریب محیط اطراف در بخش چند نفره بازی به طور گسترده ای بستگی به سروری که بازی کن در آن قرار گرفته و تکنولوژی های جدید به کار گرفته شده در این گونه سرور ها است.
این در حالی است که میزان تخریب در بخش تک نفره بازی به مراتب کمتر خواهد بود و شاید بتوان از این حیث بازی را با عنوان دیگری شبیه به «Just Cause» قیاس کرد. روایت داستان این بازی اکشن اوپن ورد نیز بیشتر حول محور از بین بردن سندیکا های (اتحادیه، ائتلاف) موجود در محیط بازی است؛ داستانی که قسمت های پیشین نیز روایت گر اش بودند.
اطلاعاتی که تا کنون به دست رسیده اند حاکی از آن است که قابلیت های ابر انسانی بسیاری برای افزایش قدرت و سرعت شخصیت ها وجود خواهند داشت. علاوه بر این تعداد زیادی از اسلحه های متنوع و وسایل نقلیه گوناگون نیز برای بازی کنان در نظر گرفته شده است. تا حدودی می توان بازی سرکوب را با عناوینی چون GTA (سرقت بزرگ اتومبیل) و یا Saints Row (صف فرشتگان) مقایسه کرد، اما نکته ای که سرکوب را متمایز از این دو عنوان بزرگ اوپن ورد می کند این است که بازی کنان در آن احساس یک ابر انسان واقعی را خواهند داشت.
بازی Become Human
بازی دیترویت: انسان شدن بازی دیگری است که نقطه قوت اصلی آن داستان بسیار گیرا و جذاب آن است. کارگردان اصلی بازی دیوید کیج است و استودیوی بازی سازی کوانتیک دریم (Quantic Dream) ساخت و تهیه آن را به عهده گرفته است. استودیویی که ساخت و عرضه بازی های فوق العاده ای چون Heavy Rain (باران شدید) و فارنهایت را در کارنامه خود دارد.
بنا به اطلاعات به دست رسیده چیزی حدود دو سال زمان برده است تا دیوید کیج نوشتن داستان اصلی بازی را به پایان برساند و همان گونه که از نام بازی بر می آید، لوکیشن اصلی بازی حالتی آینده گونه از شهر دیترویت خواهد بود. داستان بازی روایت گر زندگی و تلاش های سه شخصیت متفاوت است (شخصیت ها انسان نیست اند و بیشتر ربات گونه بوده و ظاهر انسان دارند).
کارا نام یکی از شخصیت ها است که احساسات انسانی پیدا کرده و از کارخانه ای که در آن ساخته شده بوده است فرار می کند. این در حالی است که شخصیتی به نام کونور، به گونه ای طراحی شده است که افراد سرکشی چون کارا را یافته و به محل اصلی شان باز گرداند. در نهایت آخرین قهرمان داستان بازی مارکوس نام دارد که برای آزادی جنگیده و زندگی خود را وقف نجات دادن سایر کسانی می کند که در کارخانه ساخته می شوند.
همان گونه که در داستان بازی باران شدید نیز شاهد آن بودیم، در این بازی نیز تصمیماتی که بازی کن می گیرد بر مشخص کننده مرگ یا زندگی سایر شخصیت های بازی خواهد بود و داستان بازی بسته به این تصمیمات است که پیش خواهد رفت و تغییر خواهد کرد. آن دسته از بازی کنانی که دوست دارند تصمیمات شان تأثیر اصلی بر روند داستان بازی را داشته باشد، باید چشم به راه عرضه دیترویت: انسان شدن باشند.
بازی Dragon Ball FighterZ
نگاه داشتن سبک ویژه و هیجان منحصر به فرد قسمت های پیشین سری بازی های توپ اژدها برای سازندگان بازی چالشی دشوار بوده است. اما این گونه به نظر می رسد که قسمت جدید این سری بازی مبارزه ای متفاوت از سایر قسمت ها باشد و آن را گسترش داده و ابعاد جدیدی از توانایی های سازندگان را به رخ بازی کنان بکشاند.
استودیوی سازنده بازی آرک سیستمز است (استودیویی که عناوینی چون Guilty Gear Xrd و BlazeBlue را در کارنامه خود دارد) و بنا به اطلاعات به دست رسیده نه تنها قرار است که بازی به قسمت های پیشین وفادار مانده و سبک و سیاق به خصوص آن ها را نگاه دارد، بلکه قرار است با نوآوری های خود بدل به یکی از جذاب ترین و هیجان انگیز ترین بازی های سبک مبارزه ای سال 2018 شود.
در این بازی قرار است از بیشتر شخصیت های محوری قسمت های پیشین بهره گرفته شود و بیشتر این شخصیت ها در قسمت جدید حضور خواهند داشت و نکته ای که این بازی مبارزه ای را منحصر به فرد می کند نبرد های نفس گیر سه در مقابل سه است که بسته به موقعیت و مکانی که درگیری در آن رخ می دهد، هر یک از شخصیت ها قابلیت های خود را تا محدوده معینی گسترش تواند داد.
نکته دیگری که در خصوص این بازی وجود دارد استفاده از دوربین دو بعدی (2D) در آن است که به نظر می رسد ایده بسیار خوب و خلاقانه ای برای ساخت بازی بوده و آن را جذاب تر خواهد کرد. هر یک از شخصیت های حاضر در بازی قدرت های ویژه و منحصر به فردی دارد که به هنگام استفاده از هر یک صفحه نمایشگر دیگر چیزی جز نور یا آتش یا هر چیز دیگر حاصل از قدرت شخصیت بازی را نشان نخواهد داد
و از آن سرشار خواهد شد، علاوه بر این قابلیت به خصوصی وجود دارد که بازی کنان می توانند به واسطه آن از برخورد ضربات حریف با خود جلوگیری کنند و این گونه است که گفته شده هیچ فریم حرکتی ای در بازی بی هدف طراحی نشده است. در قسمت جدید بازی توپ اژدها، جزئیات بسیار زیادی رعایت شده اند و از این حیث پیشرفت چشم گیری در مقایسه با نسخه های پیشین داشته است.
توپ اژدهای زی (به انگلیسی Dragon Ball Z) در حقیقت نام یک انیمیشن تلوزیونی است و بازی اقتباسی است از آن و در این نسخه از بازی سعی شده تا حد امکان صحنه های حماسی انیمیشن به خوبی به نمایش در آیند. البته این تمامی اطلاعاتی که در خصوص این قسمت جدید از توپ اژدها داریم نمی باشد و شخصیت های دیگری هستند که در بازی حضور دارند
و هنوز نام و اطلاعات دقیق تری در خصوص شان داده نشده است و نیز این گونه به نظر می رسد که این قسمت از بازی روند داستانی فوق العاده جذابی دارد و هنوز در خصوص آن هم اطلاعات چندانی در دست نیست. با تمام این تفاسیر، آن چه تا کنون در خصوص این قسمت از بازی دیده و شنیده ایم، حاکی از آن است که باید چشم به راه بازی فوق العاده ای بود.
بازی Far Cry 5
وقتی موقعیت و مکان هایی را مورد بررسی قرار می دهیم که قسمت های پیشین سری بازی های فریاد دوردست در آن رخ می داده است و بازی در آن ها جریان داشت و موقعیت و مکان روستایی قاره آمریکایی را در کنار آن می گذاریم که در قسمت پنجم این بازی مورد استفاده قرار گرفته است، باید عنوان کرد که مکان تازه انتخاب بسیار خلاقانه ای از سوی سازندگان بازی در استودیوی بازی سازی یوبی سافت بوده است
و این بازی تیر اندازی اول شخص را وارد دنیایی تازه و جذاب کرده است. تمامی نقاط مختلف بازی پر است از مزرعه هایی که در جای جای نقشه قرار گرفته اند و نیز جنگل های انبوهی که مکان زندگی گونه های جانوری متفاوت است و منطقه خیالی بازی که با نام شهرستان هوپ واقع در مونتانا شناخته می شود کاملا این قابلیت را دارد تا گیم پلی و سبک بازی منحصر به فرد بازی فریاد دوردست را به نمایش بکشاند.
علاوه بر این نکته، مسئله دیگری نیز وجود دارد که در تمامی قسمت های بازی فریاد دوردست وجود داشته و آن را متمایز از سایر بازی ها می کرده است: وجود شخصیت های بد و شروری که در هیچ بازی دیگری وجود نداشته و منحصر به همین بازی اند. در این قسمت از بازی، این نقش شخصیت شرور به عهده رهبر گروه مذهبی خواهان آخرالزمانی است که نام «دروازه بهشت» بر خود نهاده اند.
این گونه به نظر می رسد که جوزف سید (رهبر گروه حاضر در قسمت پنجم) به اندازه شخصیت شرور بی دین یا پگن «مین» در قسمت چهارم حسابگر خواهد بود و به اندازه شخصیت شرور «واس» در قسمت سوم بازی متعصب و خرافاتی.
مطلبی که باعث شده است هواداران این سری بازی محبوب امید زیادی به موفقیت قسمت پنجم آن داشته باشند این است که اطلاعات به دست رسیده و منشر شده توسط سازندگان بازی حاکی از آن است که قرار است تمامی قابلیت های موفق نسخه های پیشین، همانند قابلیت بازی دو یا چند نفره و یا استفاده از حیوانات برای پیش بردن روند داستانی بازی و کمک گرفتن از آن ها استفاده شود.
با استفاده از اسلحه ها و وسایل نقلیه منحصر به فرد و جدیدی که برای این قسمت در نظر گرفته شده است و حیواناتی که تشنه به خون دشمنان شخصیت اصلی بازی هستند، می توان راه های خلاقانه و جالبی برای از پای در آوردن گروه خلافکاری «دروازه بهشت» یافت.
بازی Ghost of Tsushima
استودیوی بازی سازی ساکر پانچ (Sucker Punch) سازنده سری بازی محبوب Infamous (بدنام) است و با ساخت این بازی ابر قهرمانی نشان داد تا چه اندازه قادر است دنیایی بزرگ و جذاب در بازی های خود خلق کرده و فرصت های بی شماری برای گسترش گیم پلی در اختیار بازی کنان قرار دهد. عنوان بازی بعدی این استودیو، روح سوشیما نام دارد و این گونه به نظر می رسد که سازندگان بازی قصد دارند تمامی تجربه ای که در طی سالیان فعالیت خود به دست آورده اند را به عنوان اهرمی برای ساخت بازی ای متفاوت و منحصر به فرد استفاده کنند.
روح سوشیما، روایت گر وقایعی است که در سال 1274 در جزیره سوشیمای ژاپن رخ می دهد و بازی کن در نقش آخرین سامورایی زنده مانده باید مقابل امپراطوری بی رحم و خشن مغول از خود و مردم اش دفاع کند.
نکته ای که بیش از هر چیز دیگری بازی روح سوشیما را جالب توجه می کند به کارگیری این ایده است که برای کسب موفقیت در بازی، باید تمامی روش ها و شیوه های متفاوتی که سامورایی های واقعی در نبرد به کار می بستند را کنار گذاشته و به جای آن تمرکز خود را بر مخفی کاری و نبرد و گریز (نبرد پارتیزانی) بگذارید.
به عبارت دیگر می توان عنوان کرد که روح سوشیما بیش از هر چیز دیگری روایت گر تولد یک نینجا است و ایده خلق یک بازی اوپن ورد مخفی کاری، ایده ای است جاه طلبانه و بسیار هیجان انگیز؛ به خصوص برای کسانی که به بازی هایی چون Metal Gear Solid V علاقه مند هستند.
البته ناگفته نماند که سونی و ساکر پانچ که ساخت و عرضه بازی را به عهده دارند، هنوز خبر رسمی ای مبنی بر انتشار بازی در سال 2018 نداده اند، با این حال، اخبار ضد و نقیضی که به دست رسیده حاکی از آن است که روند ساخت بازی از سال 2014 آغاز گشته است و انتظار می رود نهایتا تا اواخر سال 2018 منتشر شده و روانه بازار گردد، چرا که سه سال زمان برای ساخت یک بازی، مدت زمان قابل توجهی است.
پایان نسل فعلی کنسول های بازی نزدیک است، سونی اسب جنگی جدید خود را در برابر Xbox Scarlett روانه بازار خواهد کرد. PlayStation 5 قابلیت رقابت با بهترین کامپیوترهای بازی را خواهد داشت. البته ممکن است هدست واقعیت مجازی بی سیم نیز همراه PS5 ارائه شود.
سونی که در نمایشگاه E3 2019 لس آنجلس شرکت نکرده بود در مصاحبه اختصاصی اعلام کرد. معماری PS5 مانند نسخه قبلی آن است و بازیکنان باید انتظار جهش زیادی نسبت به PS4 را داشته باشند. قیمت PS5، زمان انتشار و جزئیات بیشتر در هاله ای از ابهام است.
PS4 در جنگ کنسول ها پیروز شد، پلی استیشن 4 با فروش 96.8 میلیون دستگاه تقریبا نصف بازار را در اختیار دارد. بازی ابری اسلحه جدید Xbox است. باتوجه به قدرت بالای پردازش ابری دیتاسنترهای میکروسافت، این شرکت می تواند به راحتی با Google Stadia و آمازون رقابت کند، سونی هنوز چیز خاصی رو نکرده است و احتمالا قصد دارد قدرت بازی را همچنان روی میز بازیکن حفظ کند.
زمان انتشار PS5
نزدیکترین زمان قابل پیش بینی برای انتشار کنسول پلی استیشن 5، می 2020 مصادف با خرداد 99 است. گیمر ها هنوز یک سال دیگر باید صبر کنند.
قیمت PS5
سونی هیچ اطلاعاتی از قیمت محصول تا لحظه آخر منتشر نخواهد کرد. بدلیل سخت افزار بسیار قدرتمند PS5 احتمالا قیمت آن چیزی بین 399 دلار تا 499 دلار باشد. حدودا 7 میلیون تومان که در مقایسه با PS4 Pro که با قیمت 5 میلیون به فروش میرسد گران تر است.
دسته جدید PS5
مانند همه کنسول های سونی، پلی استیشن جدید با دسته جدید عرضه خواهد شد. دسته PS5 به نام DualShock 5 خواهد بود. احتمالا دسته جدید به نوعی دوربین نیز مجهز باشد که رفتار PSVR را نظارت کند.
سخت افزار PS5
در مورد سخت افزار پلی استیشن 5 برخی اطلاعات تایید شده وجود دارد و بیشتر اطلاعات حدس و گمان است. پلی استیشن 5 به هارد دیسک SSD مجهز است. داشتن دیسک سخت SSD به معنای کاهش زمان بارگیری بازی است و احتمالا دستگاه به سرعت روشن و خاموش خواهد شد. دیسک SSD در برابر آسیب های فیزیکی مقاومتر هستند.
پردازنده گرافیکی PS5 از سیستم ray tracing پشتیبانی می کند. این سیستم پیش نیاز واقعیت مجازی جدید است. PS5 از سیستم 8K نیز پشتیبانی می کند که در تصویر با کیفیتی در تلویزیون های جدید خواهد داشت.
برخی اطلاعات تایید نشده نیز درباره حافظه 24 گیگابایتی GDDR6 و 4 گیگابایت DDR4 برای سیستم عامل و هارد دیسک 2 ترابایتی نیز منتشر شده است.
در نهایت قرار است PS5 از تمامی بازی های PS4 نیز پشتیبانی کند.
حاصل این جمع هایی که می بینید شاید کمی عجیب باشند، ولی با کمی دقت، می توانید به جواب برسید.
جواب معما را در قسمت نظرات بنویسید. پاسخ بزودی در پست های آینده گذاشته می شود. این پست را چگونه میبینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. (سیارک)
نظرات
مهرانه ناطق۱۳۹۸/۱۰/۷من توی دو رقم آخرش یه مشکل کوچیک داشتم
مهرانه ناطق۱۳۹۸/۱۰/۷خیلی خوبه
طاهره مصطفوی۱۳۹۷/۹/۱۳جواب: 363666
در حاصل جمع:
دو رقم سمت چپ، حاصل ضرب عدد اول و دوم در سمت چپ تساوی است.
دو رقم وسط، حاصل ضرب عدد اول و سوم است.
دو رقم آخر، مجموع این دو حاصل جمع، منهای عدد وسط (در سمت چپ تساوی) است.
پویا مسعودی۱۳۹۸/۱۰/۲۶363672
مثلا برای عدد 144254 دورقم اول(14) حاصل ضرب عدد اولی در دومی(2×7) هستش دورقم دوم(42) حاصل ضرب اولی در سومیه(6×7) و دورقم سوم(54) حاصل ضرب مجموع اولی و دومی(14=2+7) در عدد سومیه(6)
منصوره ...۱۳۹۸/۱۲/۲۹363666 جواب درستشه
T J۱۳۹۸/۱۲/۲۱جواب میشه ۳۶۳۶۶۶ چون
۷+۲+۶ =
رقم اولی ضرب در دومی یعنی ۷×۲=۱۴
رقم اولی ضرب در رقم سومی یعنی ۷×۶=۴۲
رقم اولی ضرب در جمع رقم دومی و سوم منهای رقم دوم یعنی (۷×(۶+۲))-۲=۵۴
و بعد جواب هم میشه ۱۴۴۲۵۴
حالا همینکارو اگه با بقیه هم بکنیم میشه پس
۶×۶= ۳۶
۶×۶=۳۶
(۶×(۶+۶))-۶=۶۶