13 نکته در مورد ترک سیگار

 (سیارک) : برای اینکه انگیزه داشته باشید باید یک دلیل شخصی قوی برای ترک سیگار پیدا کنید. این دلیل می‌تواند حفاظت از خانواده خود در برابر دود سیگار باشد، یا کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه، بیماری‌های قلبی و مشکلات دیگر، یا داشتن چهره‌ جوان‌تر و شاداب‌تر. به دنبال دلیلی باشید که به اندازه کافی قوی باشد تا بتواند شما را از تاریکی برهاند.

  1. قبل از این که برای ترک کامل بروید آماده شوید.
    ترک سیگار بسیار فراتر از فقط سیگار نکشیدن است. سیگار کشیدن یک نوع اعتیاد است. مغز به نیکوتین عادت کرده است. ترک سیگار در واقع ترک اعتیاد است و نیاز به حمایت و پشتیبانی دارد. از پزشک خود در مورد تمامی روش‌هایی که می‌توانند موثر باشند مشاوره بگیرید، مانند برنامه‌ها و کلاس‌های ترک سیگار، مشاوره، دارو و هیپنوتیزم یا خواب مصنوعی. باید برای روزی که می‌خواهید ترک سیگار را آغاز کنید آماده باشید. (سیارک
  2. درمان جایگزین نیکوتین را در نظر بگیرید.
    هنگامی که شروع به ترک سیگار کنید، کاهش نیکوتین می‌تواند بر خلق و خوی شما تاثیر بگذارد و یا باعث ایجاد سردرد یا کاهش انرژی شما شود. ولع مصرف برای "فقط یک پک" بسیار شدید است. درمان جایگزین نیکوتین می‌تواند این میل را مهار کند. تحقیقات نشان می‌دهد که آدامس‌ها، قرص‌ها و چسب‌های نیکوتین‌دار شانس موفقیت در برنامه ترک سیگار را افزایش می‌دهند.
  3. آگاهی در مورد قرص‌های تجویزی.
    داروها می‌توانند از هوس سیگار کشیدن جلوگیری کنند و حتی اگر سیگار هم کشیدید باعث می‌شوند که لذت آن کمتر شود. داروهای دیگری هستند که می‌توانند عوارض ترک سیگار مانند افسردگی یا مشکلات تمرکز را تسکین دهند.
  4. به کسانی که دوستشان دارید تکیه کنید.
    به دوستان، خانواده و سایر افرادی که به آنها نزدیک هستید بگویید که در حال تلاش برای ترک سیگار هستید. آنها می‌‌توانند به شما انگیزه بدهند بخصوص زمانی که دچار مشکل می‌شوید. همچنین می‌توانید به گروه‌های حامی بپیوندید یا با یک مشاور صحبت کنید. "رفتاردرمانی" نوعی مشاوره است که به شما کمک می‌کند استراتژی‌های ترک سیگار را شناسایی کرده و از آنها پیروی کنید.
  5. به خودتان استراحت بدهید.
    یکی از دلایلی که افراد سیگار می‌کشند این است که نیکوتین به آنها کمک می‌کند آرام و ریلکس شوند. زمانی که سیگار را ترک می‌کنید باید راه‌های جدید برای آرامش پیدا کنید. گزینه‌های زیادی وجود دارند. می‌توانید ورزش کنید، به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید، با دوستان خود ارتباط برقرار کنید، از سونا و ماساژ استفاده کنید یا یک سرگرمی برای خود پیدا کنید. سعی کنید از موقعیت‌های استرس‌زا بخصوص در چند هفتۀ اولیه پس از ترک سیگار دوری کنید.
  6. از مصرف الکل و سایر محرک‌ها خودداری کنید.
    زمانی که الکل مصرف کنید به سختی می‌توانید به هدف ترک سیگار خود پایبند بمانید. پس تلاش کنید پس از ترک سیگار الکل مصرف نکنید. به همین ترتیب مثلا اگر اغلب زمانی که قهوه می‌خورید سیگار می‌کشید، به مدت چند هفته به جای قهوه از چای استفاده کنید. اگر معمولا پس از صرف غذا سیگار می‌کشید، چیزی برای جایگزینی آن پیدا کنید، مثلا مسواک زند، پیاده‌روی، پیام دادن به یک دوست و یا جویدن آدامس.  (سیارک
  7. خانه را تمیز کنید.
    پس از اینکه آخرین نخ سیگار را کشیدید، تمام فندک‌ها و زیرسیگاری‌ها را دور بیندازید. تمامی لباس‌هایی که بوی دود می‌دهند را بشویید و فرش، پرده و سایر اثاث و لوازم داخل خانه را تمیز کنید. از خوشبو کننده‌های هوا برای خلاص شدن از شر بو استفاده کنید. اگر در ماشین سیگار می‌کشیدید آن را نیز کاملا تمیز کنید. در واقع نباید هیچ چیزی که شما را به یاد سیگار کشیدن می‌اندازد ببینید یا استشمام کنید.
  8. دست از تلاش برندارید.
    بسیاری از افراد چندین بار تلاش کرده‌اند تا بالاخره موفق شده‌اند سیگار را برای همیشه ترک کنند. اگر موفق نشدید دلسرد نشوید. در عوض فکر کنید که چه چیز منجر شد دوباره به سمت سیگار برگردید، مانند احساسات یا شرایطی که در آن قرار داشتید. از آن به عنوان یک فرصت برای تحکیم تعهد خود برای ترک سیگار استفاده کنید. هنگامی که دوباره تصمیم به ترک سیگار گرفتید، یک تاریخ برای "ترک سیگار" در طی ماه آینده در نظر بگیرید.
  9. فعال و پر جنب و جوش باشید.
    فعالیت باعث جلوگیری از هوس نیکوتین و مقاومت در برابر عوارض آن می‌شود. زمانی که تمایل دارید یک نخ سیگار بکشید، بجای آن کفش‌ اسکیت یا کفش پیاده‌روی خود را بپوشید. حتی ورزش و نرمش خفیف و ملایم همانند پیاده‌روی یا هرس علف‌های هرز باغ نیز می‌تواند مفید باشد. سوزاندن کالری همچنین به جلوگیری از افزایش وزن هنگام ترک سیگار کمک می‌کند.
  10. میوه و سبزیجات مصرف کنید.
    زمانی که در حال تلاش برای ترک سیگار هستید رژیم غذایی نگیرید. محرومیت زیاد می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. در عوض همه چیز را ساده بگیرید و سعی کنید سبزیجات و میوه‌جات، غلات کامل و پروتئین‌ بدون چربی بیشتری مصرف کنید. تمامی اینها برای کل بدن شما مفید می‌باشند.
  11. پاداشی برای خود در نظر بگیرید.
    علاوه بر تمامی مزایای بهداشتی و درمانی، یکی از بهترین مزایای ترک سیگار صرفه‌جویی در هزینه و پس‌انداز پول است! ماشین‌حساب‌های آنلاینی وجود دارند که می‌توانند محاسبه کنند شما چقدر ثروتمندتر شده‌اید. به خودتان پاداش دهید و بخشی از آن را برای یک چیز سرگرم‌کننده خرج کنید.
  12. بخاطر داشته باشید که زمان در کنار شماست.
    به محض این که سیگار را ترک کنید از مزایای سلامتی و بهداشتی برخوردار خواهید شد. فقط پس از گذشت 20 دقیقه ضربان قلب شما به حالت عادی بر می‌گردد. پس از گذشت یک روز، سطح منوکسید کربن خون نیز به حالت عادی بر می‌گردد. فقط در طول 2 یا 3 هفته، شاهد کاهش قابل توجه در احتمال حملات قلبی خواهید بود. همچنین در درازمدت شانس ابتلا به سرطان ریه و سایر سرطان‌ها به شدت کاهش خواهد یافت.

    این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

    مترجم  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید