شیوع دوباره سرخک در سراسر جهان

سرخک سرخجه

جهان به اندازه کافی برای بهبود پوشش واکسیناسیون کار نکرده است و اکنون شیوع سرخک تقریبا در هر گوشه ای از جهان در حال افزایش است.

بر اساس گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی (WHO) و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های ایالات متحده (CDC)، سال گذشته تعداد موارد سرخک گزارش شده بیش از 30 درصد در سراسر جهان افزایش یافت.
کارشناسان برای سال ها هشدار داده اند که چیزی شبیه  به این می تواند اتفاق بیفتد. از آنجا که حتی اگر دو نوع واکسن به راحتی قابل پیشگیری از بیماری سرخک باشد، ما حدود 95 درصد پوشش را برای جلوگیری از شیوع بیماری در نظر می گیریم.امروز برای این هدف هنوز راهی طولانی در پیش داریم. 

در گزارش جدید در سال 2017، پنج منطقه از 6 منطقه WHO در جهان با افزایش شیوع سرخک روبرو بوده و این امر در آمریکا، اروپا و دریای مدیترانه نیز صادق است.

Soumya Swaminathan، معاون مدیر کل برنامه های WHO هشدار می دهد:

بدون تلاش فوری برای افزایش پوشش واکسیناسیون و شناسایی جمعیت درگیر با میزان غیر قابل قبول کودکان غیر ایمن، و خطر از دست دادن دهه ها پیشرفت در محافظت از کودکان و جوامع، در برابر این بیماری ویرانگر، اما کاملا قابل پیشگیری ، روبرو هستیم.

قبل از سال 1963، زمانی که واکسن سرخک کشف نشده بود، جهان هر چند سال یکبار شیوع عمده سرخک را تجربه میکرد و سرخک باعث مرگ 2.6 میلیون نفر در سال میشد.

پنج دهه بعد، جهان از هر زمان دیگری برای از بین بردن این بیماری بسیار مسری و بالقوه کشنده آماده بود در واقع کشورهای مانند ایالات متحده، انگلیس، استرالیا، نیوزیلند و ژاپن قبلا چنین کاری کرده اند و بسیاری از کشورهای دیگر در آستانه انجام همین کار هستند.

تأثیر چنین اقداماتی فوق العاده است. از نوامبر قرن بیستم، واکسن سرخک بیش از 21 میلیون نفر را نجات داده است و فقط 17 سال است که تلفات جهانی را به میزان 80 درصد کاهش داده است.

در سال 2017، گزارش شده است که 20.8 میلیون نوزاد در سراسر جهان موفق به دریافت اولین واکسن سرخک شده اند.

اکثر متخصصان سلامت که در طول این سالها در این زمینه تجربه کسب کرده اند و سازمان هایی مانند WHO و شرکای آن در باره سرخچه و سرخک هشدار داده اند مبنی بر این که  اگر نرخ واکسیناسیون تقویت نشود، این بیماری قابل پیشگیری می تواند دوباره برگشت غیر قابل جبرانی داشته باشد.

Swaminathan گفت: "نگرانی ظهور سرخک بسیار جدی است و ما به عنوان یک جامعه جهانی، راه امن و موثری برای از بین بردن سرخک در دستان خود داریم، اما هنوز نتوانسته ایم از سلاح بخوبی استفاده کنیم.

از آنجا که سرخجه امروزه تهدید بسیار خطرناکی است، بسیاری از کشورها در تلاش برای اطمینان از حذف آن،شده اند. علاوه بر این، شایعات نادرست، تصورات غلط و افسانه های مربوط به این واکسن تنها برای جلوگیری از شیوع بیماری های اخیر موثر واقع شده است.

در اروپا، جایی که اطلاعات غلط درباره واکسن سرخک منتشر شده است، پوشش واکسیناسیون در برخی مناطق کمتر از 70 درصد است!!

بخش عمده ای از این بیماری، به علت فقدان بودجه و افزایش اطلاعات نادرست، پس از سالها پیشرفت برای جلوگیری از شیوع ، به بدترین حالت قبل برگشته استنویسندگان این گزارش خواستار اقدام فوری هستند. آنها می گویند ما نیاز به سرمایه گذاری پایدار داریم تا خدمات واکسیناسیون روزانه را تقویت کنیم، به ویژه در میان فقیرترین و محروم ترین جوامع.

در عین حال، آنها معتقدند ما همچنین نیاز به حمایت عمومی از واکسیناسیون و به همان اندازه و در اسرع وقت مبارزه با اطلاعات غلط و تردید در مورد مصرف واکسن ها را داریم.

Berkley گفت:استراتژی های موجود باید تغییر کند: تلاش های بیشتری نیاز است تا پوشش های ایمن سازی روتین و تقویت سیستم های بهداشتی را افزایش دهد،در غیر این صورت، ما شاهد شیوع یک بیماری پس از دیگری خواهیم بود.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید