بیماری که از گربه و سگ به انسان منتقل می شود

بیماری که از گربه و سگ به انسان منتقل می شود
بیماری های حیات وحش می توانند از حیوانات به انسان منتقل شوند. اگرچه آلوده شدن حیوانات اهلی ما بسیار نادر است ، اما تعداد زیادی از عوامل بیماری زا وجود دارد که باید مراقب آن باشند.
برخی از بزرگترین بحرانهای بهداشت عمومی در چند سال گذشته را می توان در حیوانات ردیابی کرد. اچ آی وی به عنوان ویروس در میمون ها شروع به کار کرد ، و احتمالاً ابولا از سایر حیوانات یا خفاش ها به انسان سرایت کرد. و مدرکی برای حدس زدن حیواناتی که باعث آنفولانزا ی مرغی و آنفولانزای خوکی شدند ، در دست نیست. اما بیماریهای ناشی از حیوانات می توانند خیلی به خانه نزدیک شوند. در واقع ، تعدادی بیماری مشترک وجود دارد که می توانیم در صورت رعایت نکردن بهداشت حیوانات خانگی، از سگ ها و گربه های خود بگیریم.

 

بیماری های حیوانات خانگی

بیشتر بیماری هایی که می توانند از حیوانات به انسان سرایت کنند ، به نام بیماری های حیوانات وحشی ، گونه هایی را که ما با آنها ارتباط نزدیکی داریم ، تحت تأثیر قرار می دهند و ما هنوز می توانیم بیماری ها را از این طریق صرفاً به خاطر مدت زمانی که در کنار هم می گذرانیم ، بگیریم.
 
ویلیام ساندر ، استادیار داروهای پیشگیری و بهداشت عمومی در کالج دامپزشکی در دانشگاه ایلینویز می گوید: "ما این رابطه بسیار صمیمی تر با حیوانات همراه خود داریم تا با حیوانات وحشی و چیزهای دیگری که ممکن است با آنها روبرو شویم."
 
برخی از بیماری ها وجود دارد که حیوانات اهلی ما به عنوان حامل عمل می کنند ، مانند کنه هایی که سگ ها منتقل می کنند که به صاحبان آنها بیماری لایم می دهد. بیماری هایی که می توانیم مستقیماً از حیوانات بزرگتر مانند پستانداران و پرندگان بگیریم ، نادر است ، اما در شرایط مناسب ، می توانند ایجاد بیماری کنند.
 
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری تخمین می زند که سالانه حدود 4.7 میلیون نفر توسط سگ ها در ایالات متحده گاز گرفته می شوند. آمارهای مشابه در مورد خراش گربه ها دشوارتر است. باکتری هایی که به طور طبیعی در دهان و پنجه سگ ها و گربه ها وجود دارد ، به سگ ها و گربه ها آسیب نمی رساند ، اما در صورت مواجهه با انسان می تواند باعث عفونت شود. برخی از رایج ترین آنها  Pasteurella  از نیش گربه ،  بارتونلا  از پنجه گربه ، و  Capnocytophaga  از نیش سگ است. در بزرگسالان سالم ، معمولاً مشكلی ایجاد نمی شود. اما در كودكان و افراد دارای سیستم ایمنی بدن به خطر افتاده ، تب خراش گربه می تواند بیماران را به بیمارستان بفرستد و نیش های آلوده را به آن مبتلا كند کاپنوسیتوفاگا(عفونت با تشکيل سريع التهاب شديد و ترشح چرکى) می تواند منجربه سپسیس و شوک سپتیک شود.
خراش گربه
خراش گربه ها ، در موارد نادری ، می تواند منجر به عفونت شود. علاوه بر بیماری هایی که می توانیم از گزش و خراش بدست آوریم ، دسته ای نیز وجود دارد که می توان از آنچه ساندر به عنوان "مسیر مدفوع و دهان" نامیده می شود ، دریافت کرد.
 
سگ ها و گربه ها می توانند E. coli  و  Salmonella را  از طریق مدفوع خود گسترش  دهند. سگها می توانند Giardia ،  Cryptosporidium و کرمهای گرد را به ما بدهند  ، همه اینها می تواند باعث علائم نامطبوع دستگاه گوارش شود. در همین حال ، گربه ها می توانند انگل تک سلولی  Toxoplasma gondii  را درون جعبه بستر خود منتشر کنند ، در صورتی که اگر بعد از تمیز کردن آنها مراقب شستن دست ها نباشیم ، می توانیم به بیماری توکسوپلاسموز مبتلا شویم.
یکی از عوامل بیماری زا که ممکن است توجه زیادی را به خود جلب کند  Toxoplasma gondii است ، یک انگل خطرناک که  باعث ایجاد تغییرات رفتاری در انسان می شود ( گرچه شواهدی از این بحث برانگیز است ).
بزرگسالان سالم معمولاً می توانند از عفونت اجتناب كنند (CDC تخمین می زند كه 11 درصد از آمریكایی ها به توکسوپلاسموز آلوده هستند  و علائمی از توكسوپلاسموز ندارند) ، اما توکسوپلاسموز در كودكان خردسال و افراد با سیستم ایمنی ضعیف می توانند تشنج و مشکلات عصبی ایجاد كنند.

 

ایمن ماندن از بیماری حیوانات خانگی

موضوع تکراری با همه این بیماری ها این است که ، اگر شما یک بزرگسال سالم هستید ، نگرانی زیادی در این زمینه ندارید. حتی بیماری هاری این روزها جای نگرانی ندارد. وی گفت: "در این مرحله در ایالات متحده واقعاً نادر است. ما شاید هر دو یا سه سال دو یا سه نفر داشته باشیم. "
 
بیماری کشنده سیستم عصبی بعضاً نادر است ، زیرا مردم ده ها سال است که حیوانات خانگی خود را علیه آن واکسینه می کنند.(ایران را نمی دونم) اما ساندر خاطرنشان می کند که نباید با یک احساس غلط امنیتی خودمان را گول بزنیم. ساندر می گوید: "من فکر می کنم که مردم بعضی اوقات حیوانات خانگی خود را فراموش و واکسینه نمی کنند." گربه ها اکنون حیواناتی هستند که در ایالات متحده مبتلا به هاری هستند و بیشتر به این دلیل است که مردم فراموش می کنند که گربه های خود را واکسینه کنند.
 
هاری یکی از معدود بیماری های ناشی از حیوان خانگی است که دارای واکسن است ، اما ساندر نکاتی در مورد جلوگیری از بیماری های دیگر که توسط سگ و گربه منتشر می شود ، دارد. کرم های گرد که سگ ها می توانند به انسان بدهند و می توان با قرص کرم ماهانه از سگ خود مراقبت کرد.
اگر توسط حیوان خانگی گاز گرفته یا خراشیده شده اید ، زخم را تمیز نگه دارید و اگر علائم عفونت - مانند قرمزی ، چرک یا تب را مشاهده می کنید - به پزشک خود بگویید. "اگر بیمار شوید ، فکر می کنم مهم است که به پزشک مراجعه کنید و به آنها بگویید که شما حیوان خانگی دارید - یک سگ ، گربه ، پرنده ، هر آنچه که باشد. خوب ، "ساندر می گوید. در مورد جلوگیری از ابتلا به همه بیماری های مدفوع و دهان ، یک راه حل بسیار آسان وجود دارد.

هاری ، ویروسی که از طریق بزاق حیوانات پخش می شود ، نیز نگران کننده است. از آنجا که هاری می تواند باعث کشته شدن افراد و حیوانات خانگی شود ، مهم است که با بیماری هاری با واکسیناسیون در کشورهایی که این بیماری در آن وجود دارد ، مقابله کنید.

"واکسن کاملاً بی خطر است و هاری کاملاً خطرناک است."

 
وی گفت: "بزرگترین توصیه ای که من به صاحبان حیوانات خانگی می کنم ، تمرین شستشوی مناسب و اطمینان از نگهداری مناسب است ، به طوری که جعبه بستر گربه به طور مرتب تمیز شود ، و اطمینان حاصل کنید که مدفوع در خارج از منزل به طور مرتب از سگ شما گرفته می شود ، و با استفاده از کیسه های پلاستیکی این کار را بکنید و مستقیماً از دستان خود استفاده نکنید تا آن را بردارید. " "اگر شما انواع کارهای بهداشتی را انجام دهید ، واقعاً هیچ خطری برای ابتلا به این عفونت ها نخواهید داشت."
 
و فقط برای روشن شدن

 

شستشوی مناسب دست چگونه است

ساندر می گوید: "شما واقعاً قرار است حداقل 20 ثانیه شستشوی خوب دست با صابون را انجام دهید و اطمینان حاصل کنید که جلوی و پشت دست خود را کاملا شسته اید، اطراف کوتیکول و بستر ناخن و زیر ناخن خود را تمیز کنید تا به خواندن آواز "تولدت مبارک "سال بعدی برسید.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید