سرماخوردگی، آنفولانزا یا حساسیت

تفاوت را برای بهترین درمان بدانید 

(سیارک)  : احساس بیماری می کنید. صدایتان تودماغی شده، عطسه می کنید و گلودرد دارید. این سرماخوردگی ست، آنفولانزا یا حساسیت؟ تفکیک این سه می تواند دشوار باشد زیرا بسیاری از علایمشان مشترک است.  اما دانستن تفاوت ها می تواند کمک کند تا بهترین درمان را انتخاب کنید.

" اگر بدانید چه مشکلی دارید، داروهایی را که احتیاج ندارید، موثر نیستند یا حتی ممکن است علایم بیماری را تشدید کنند استفاده نمی کنید. " دکتر تریسا هاگل متخصص بیماری های عفونی که بر تنفس اثر می گذارند،از موسسه ملی بهداشت می گوید. (سیارک)  

سرماخوردگی، آنفولانزا و حساسیت همگی بر دستگاه تنفسی تان اثر می گذارند که می توانند نفس کشیدن را سخت کنند. هر کدام علایم کلیدی دارند که با استفاده از آن می توان از هم تشخیص شان داد. 

سرماخوردگی و آنفولانزا بر اثر ویروس های متفاوتی ایجاد می شوند. " به عنوان یک قاعده کلی، علایم مربوط به آنفولانزا شدیدتر است." هاگل می گوید. هر دو بیماری می تواند منجر به آبریزش بینی، گرفتگی بینی، سرفه و گلودرد شود. اما آنفولانزا همچنین می تواند تب بالایی ایجاد کند که برای 3 تا 4 روز به طول انجامد و همراه با سردرد، خستگی و دردهای کلی باشد. این علایم زمانی که سرما می خورید عمومیت کمتری دارد. (سیارک)  

"حساسیت ها کمی متفاوت تر هستند زیرا به وسیله ی ویروس ایجاد نمی شوند." هاگل توضیح می دهد. " در عوض، این سیستم ایمنی شماست که به یک محرک، یا یک آلرژن، واکنش نشان می دهد که شما نسبت به آن حساسیت دارید." اگر حساسیت دارید و چیزهایی مثل گرده یا شوره حیوانات خانگی را استنشاق کنید ممکن است سلول های ایمنی در بینی و راه های تنفسی تان به این مواد بی ضرر واکنش بیش از حد نشان بدهند. بافت های ظریف تنفسی تان ممکن است ورم کند و بینی تان ممکن است بگیرد یا دچار آبریزش شود.

" حساسیت ها ممکن است باعث اشک آلود شدن و ایجاد حالت خارش در چشم شود که به صورت عادی در آنفولانزا و سرماخوردگی دچارش نمی شوید. " هاگل اضافه می کند.

علایم حساسیت معمولا تا زمانی که در معرض آلرژن هستید ادامه دارند که ممکن است حدود 6 هفته و در طول فصل های گرده افشانی در بهار، تابستان یا پاییز باشد. سرماخوردگی و آنفولانزا به ندرت بیش از 2 هفته به طول می انجامند.

بیشتر افرادی که دچار سرماخوردگی و یا آنفولانزا می شوند می توانند بدون مراقبت های پزشکی بهبود یابند. اما اگر علایم بیش از 10 روز به طول انجامید و یا علایم با استفاده از داروهای ضد این علایم تسکین نیافت با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی چک کنید. برای این که بیشتر بدانید که چه زمانی به پزشک مراجعه کنید به صفحه ی CDC's Flu سر بزنید.

برای درمان سرماخوردگی یا آنفولانزا بسیار استراحت کنید و مقدار زیادی مایعات بنوشید. اگر آنفولانزا دارید مسکن هایی مانند آسپرین، استامینوفن یا ایبوبروفن می تواند تب را کاهش و درد را تسکین دهد. حساسیت ها را می توان با آنتی هیستامین یا ضد احتقان ها درمان کرد. برای دیدن جزئیات بیشتر به جدول " انتخاب های عاقلانه " مراجعه کنید.

زمان مصرف داروهایی که بر روی برچسب شان تعداد 2 یا بیشتر عناصر فعال لیست شده باید مراقب باشید که از هم پوشانی داروها پرهیز کنید. برای مثال اگر 2 داروی متفاوت مصرف می کنید که حاوی استامینوفن است، یکی برای بینی گرفته و دیگری برای سردرد، ممکن است مقدار زیادی استامینوفن وارد بدن تان کنید.

" برچسب داروها را با دقت بخوانید، هشدارها، عوارض جانبی، دوز. اگر سوالی دارید با دکترتان یا داروساز صحبت کنید، به خصوص اگر کودکانی دارید که مریض هستند." هاگل می گوید. " نباید بیش از حد دارو مصرف کنید یا نباید ریسک کنید و دارویی را استفاده کنید که با داروی دیگر تداخل دارد. " (سیارک)  

علایم

سرماخوردگی

آنفولانزا

حساسیت راه های تنفسی

تب

نادر

متداول, بالا (100-102 (°F, گاهی بالاتر, به خصوص در کودکان; 3-4 روز به طول می انجامد  (سیارک)  

هرگز

سردرد

غیرمتداول

متداول

غیرمتداول

دردهای عمومی

جزئی

معمول، اغلب شدید

هرگز

خستگی و ضعف

گاهی

معمول، می تواند تا 3 هفته به طول انجامد

گاهی

خستگی شدید

هرگز

معمول، در ابتدای بیماری

هرگز

گرفتگی و آبریزش بینی

متداول

گاهی

متداول

عطسه  (سیارک)  

معمول

گاهی

معمول

گلودرد

متداول

گاهی

گاهی

سرفه

متداول

متداول, می تواند شدید شود

گاهی

درد در قفسه سینه

خفیف تا متوسط

متداول

نادر، به جز کسانی که آسم آلرژیک دارند

درمان

زیاد استراحت کنید.
هیدراته بمانید)مایعات زیاد بنوشید).
ضد احتقان. 
آسپرین (سنین 18 به بالا)،استامینوفن یا ایبوبروفن برای دردها  (سیارک)  

زیاد استراحت کنید.
هیدراته بمانید(مایعات زیاد بنوشید)
ضد احتقان. 
آسپرین (سنین 18 به بالا)، استامینوفن یا ایبوبروفن برای دردها و تب. داروهای ضد ویروسی ( به پزشک مراجعه کنید)

از آلرژن ها دوری کنید ( چیزهایی که به آن آلرژی دارید)

آنتی هیستامین

استروئیدهای استنشاقی

ضد احتقان

پیشگیری

دست هایتان را مرتب بشورید.

از ارتباط نزدیک با اشخاص سرماخورده پرهیز کنید

هر سال واکسن آنفولانزا تزریق کنید 
دست هایتان را مرتب بشورید.

از ارتباط نزدیک با اشخاص مبتلا به آنفولانزا پرهیز کنید  (سیارک)  

از آلرژن ها مانند گرده، غبار خانه، کپک، شوره حیوانات خانگی و سوسک ها دوری کنید.

عوارض

عفونت سینوس، عفونت گوش میانی، آسم

برونشیت، ذات الریه، می تواند زندگی شخص را تهدید کند

عفونت سینوس، عفونت گوش میانی، آسم 

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

ترجمه  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید