بیماری عروق محیطی یا PAD بخش دوم

در قسمت اول این پست توضیح داده شد که :

یک نشانه ی معمول PAD لنگیدن های متناوب است که با ویژگی های درد و گرفتگی در ماهیچه ساق پا ، ران ها و باسن ها در نتیجه فعالیت بدنی ( مخصوصا راه رفتن و دویدن ) شناخته می شود که با استراحت فروکش می کند. برای مدیریت بیماری و درمان داروهای زیر عنوان شد 

Cilostazol بعد از 12 تا 24 هفته ، راه رفتن طولاني را 40 تا 60 درصد بهبود مي بخشد. Cilostazol همچنين ABI ، توانايي راه رفتن و کيفيت زندگي را بهبود مي بخشد.

Pentoxifylline درد نداشتن و بيشينه مسافت راه رفتن را به طور حاشيه اي زياد مي کند ولي تاثيري روي ABI ندارد.

 HMG CoA reductase inhibitors statins : براي کاهش کلسترول LDL 

عوامل ضد پلاکتي شامل آسپيرين و پلاويکس در آن هايي با PAD پيشنهاد مي شود براي کم کردن خطر اتفاقات قلبي عروقي و مغزي و مرگ و مير. آسپيرين خطر مرگ قلبي عروقي را تا 19 تا 32 درصد بسته به دوز دارو کاهش مي دهد. پلاويکس خطر رخ دادن مشکل قلبی عروقي را در مقايسه با آسپيرين 23 درصد کاهش مي دهد.
اثر متقابل تمرينات ورزشي و درمان پزشکي براي درمان درد پا متناوب به خوبي فهميده نشده است. سيلوستازول و پنتوکسيفايلين مي توانند تمرينات ورزشي را تحت تاثير قرار دهند و زمان شروع نشانه هاي درد را بهبود ببخشند. افرادي که اين درمان ها را براي بيشتر از 3 ماه استفاده کرده اند مي توانند تست ورزش انجام دهند وقتي که روي رژيم نرمال هستند. با اين حال درافرادي که اين درمان ها  کمتر از سه ماه است که شروع کرده اند پيشنهاد مي شود که مصرف اين ها را تا بعد از تست ورزش قطع نکنند.
افراد مبتلا به PAD همچنين داروهايي براي شکل هاي مرتبط بيماري هاي قلبي و عروقي يا عوامل خطر مرتبط ( مثل فشار خون بالا ، چربي خون بالا ، ديابت ) مصرف مي کنند که مي تواند تست ورزش آن ها را تحت تاثير قرار دهد. براي مثال ، شخصي داروي بتا بلوکر مصرف مي کند ممکن است کاهشي در زمان شروع درد پا و کاهشي در ضربان قلب بيشينه در پاسخ به ورزش داشته باشد. با اين حال بيماران بايد رژيم نرمال خود را با اين دارو ها قبل از تست ورزش براي اطمينان از سازگاري در داده هاي تست و بهبود امنيت ادامه دهند.(سیارک)
پيشنهادات براي تست ورزش
اهداف اوليه تست هاي ورزش رتبه بندي شده براي افراد مبتلا به PAD به اين صورت است :
• به دست آوردن مقادير قابل اعتماد زمان هاي درد پا
• به دست آوردن مقادير قابل اطمينان فشار زانو بعد از ورزش
• بررسي اينکه بيماري عروق کرونر موجود است يا نه
• به دست آوردن اطلاعاتي که مي تواند براي تجويز ورزش مورد استفاده قرار بگيرد
حالت ترجيح داده شده براي تست ورزش براي اين جمعيت تردميل است. 
اگر تجهيزات تست تردميل موجود نباشد ، پياده روي 6 دقيقه اي يک جايگزين عالي براي اندازه گيري بهبود ها در شروع درد و بيشينه مسافت پيموده شده است.

پيشنهادات براي برنامه ريزي ورزش

برنامه ي ورزش براي افرادي با PAD بايد با يک هدف بهبود درد پا و علامت هاي آن و کاهش عوامل خطر بيماري هاي قلبي و عروقي طراحي شود. نوع تمرين ورزشي پيشنهاد شده براي بهبود علائم و نشانه هاي درد پا در افراد PAD نسبت به هر وضعيت سلامتي مزمن ديگري منحصر به فرد است ، چون فشار آوردن به نقطه ي درد در پا براي بهترين نتيجه لازم است. بیشتر افراد PAD بايد مشغول به پياده روي ، قدم زدن با عصا يا بالا رفتن از پله سه بار در هفته با هر شدتي که باعث درد شود باشد . شروع لنگيدن بايد تقريبا بعد از 5 دقيقه رخ دهد؛ ريکاوري کامل بين فاصله ها مجاز است. اين نوع برنامه ممکن است با 20 دقيقه ورزش در هر جلسه با 40 درصد ضربان قلب شروع شود و به تدريج تا 40 دقيقه در 70 درصد ضربان حداکثر در طي يک دوره شش ماهه ادامه يابد. ورزش هاي بدون تحمل وزن ( مثل دوچرخه سواري ) ممکن است براي گرم کردن و سرد کردن استفاده شود.
موقعيت هايي هستند که در آن ها ورزش کردن براي بيماران PAD مضر است :
• تمرين ورزشي نبايد تا درمان پزشکي ، بر اساس امتحان فيزيکي ، غربالگري خون و تست ورزش رتبه بندي شده کامل شده باشد انجام شود.
• ورزش نبايد وقتي بيماري هاي ديگري هم که تحمل ورزش را محدود مي کنند وجود دارند انجام شود.
توجهات خاص براي برنامه ريزي ورزش شامل موارد زير است:
• بهبود ظرفيت کاربردي ممکن است ايسکمي عروق کرونري را آشکار کند
• تغييرات در بيماري هاي همزمان بايد کنترل شود
• آب و هواي سرد ممکن است علائم را بدتر کند و به گرم کردن بيشتري نياز باشد

 ترجمه  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید