آپاندیسیت چیست

 

 

آپاندیسیت چیست؟

آپاندیسیت یک بیماری مزمن است که ممکن است برای مدت طولانی خود را آشکار نکند. علائم این بیماری درد شدید در سمت راست شکم به سمت پایین است، بنابراین در شروع اولین درد، شما باید توسط یک پزشک ویزیت شوید. مهم است که به خاطر داشته باشیم که با این موضوع شوخی کردن غیرممکن است، زیرا عواقب آن بسیار جدی است. آپاندیسیت در صورتی که مراقبت های پزشکی به موقع ارائه نشود می تواند منجر به مرگ ناگهانی شود.

علاوه بر این، مهم است که بتوانیم قبل از رسیدن کارکنان پزشکی اولین کمک را ارائه دهیم. ارائه کمک مناسب می تواند زندگی یک فرد را نجات دهد.اغلب موارد زمانی رخ می دهد که درد ناشی از التهاب آپاندیس رکتوم - آپاندیس، فروکش کند و خود کم کم از بین برود.

مهم است که درک کنیم که اگر این پاتولوژی وجود داشته باشد، در هر صورت در آینده نزدیک دوباره آشکار خواهدشد. علاوه بر این، ممکن است به توسعه شکل مزمن بیماری کمک کند.همچنین، هنگامی که فقط غشای مخاطی تحت تاثیر قرار می گیرد، درد ممکن است کم باشد. در چنین وضعیتی، درد از بین می رود. به همین دلیل، حتی پزشکان همیشه نمی توانند به سرعت بیماری را تشخیص دهند.هر کسی که بتواند در چنین وضعیتی کمک کند، باید درک کند که این مسئله بسیار جدی است و در این صورت تسلیم خواسته های فرد بیمار نشود. چنین شرایطی یک آزمایش دشوار برای سلامت انسان است.

 

انواع آپاندیس

آپاندیسیت را می توان به 2 نوع تقسیم کرد: مزمن و حاد. اغلب ممکن است با شکل حاد بیماری مواجه شوید. آپاندیسیت حاد به طور ناگهانی رخ می دهد، افزایش درد، حالت تهوع و استفراغ. بعد از چند ساعت، درد خود را در قسمت پایین سمت راست شکم، در ساق پا احساس می کنید. در ابتدا درد ثابت و پایدار و سپس شدت می گیرد، به خصوص وقتی که شخص  پیاده روی، پریدن، سرفه کردن نماید.

در برخی موارد ممکن است اسهال یا یبوست رخ دهد. دهان خشک می شود، دمای بدن افزایش می یابد و از 37 تا 38 درجه می رسد. لازم به ذکر است که در افراد سالخورده این علائم، به رغم دوره شدید بیماری، ممکن است کمتر نشان داده شود. آپاندیسیت در کودکان نیز دشوار است. آپاندیسیت هنگامی که مواد التهابی فقط در غشای مخاطی پخش می شود، دفع می شود. در برخی موارد، حمله ممکن است متوقف شود. با این حال، اغلب التهاب، کل ناحیه آپاندیس را پوشش می دهد و موجب تخریب می شود.التهاب خفیف حفره شکمی پریتونیت نامیده می شود. این کاملا بیماری جدی است که پیامدهای جدی را به دنبال دارد. بنابراین، اگر یک آپاندیسیت حاد در یک بیمار یافت شود، ضروری است بلافاصله عمل کند. هرچه زودتر عملیات انجام شود خطر ابتلا به عوارض خطرناک پایین می آید.

 

تشخیص آپاندیسیت

سلامت و زندگی بیمار بستگی به دانش و حرفه ای بودن پزشک و همچنین تشخیص درست دارد. بنابراین، بسیار مهم است که تشخیص مناسب آپاندیسیت را انجام دهیم که عبارت است از: لمس (کف بینی) شکم، معاینه رکتوم (دیجیتال)، آزمایش ادرار و خون، سونوگرافی حفره شکم .در صورت شک و تردید، پزشک ممکن است معاینه لاپاروسکوپی را انجام دهد . در تشخیص آپاندیسیت باید به زنان باردار توجه کرد. در مورد آنها، علائم بیماری بسیار شبیه به علائم حاملگی است: حالت تهوع، استفراغ، درد شکمی.

 

علائم بیماری آپاندیسیت

آپاندیسیت حاد با درد شدید در شکم و کمر در سمت راست، در ناحیه یا در سراسر شکم شروع می شود. چند ساعت پس از شروع حمله، درد تنها در پایین شکم وجود دارد. درد به تدریج با هر حرکت و سرفه افزایش می یابد. همچنین بیماری با تهوع و استفراغ مشخص می شود.دمای بدن ممکن است به 38.5 درجه افزایش یابد و گاهی اوقات در محدوده طبیعی باقی می ماند. یبوست و نفخ زیادی وجود دارد، اما مواردی نیز وجود دارد که آپاندیسیت باعث اسهال می شود.

 

کمک اولیه برای آپاندیسیت

اگر فرد مشکوک به آپاندیسیت باشد،مهم است که به یاد داشته باشید آپاندیسیت حاد نیاز به مداخله فوری جراحی دارد. با این بیماری شما نمی توانید ملین ها و مسکن ها را به افراد بدهید. همچنین غیر ممکن است یک پد حرارتی روی معده بگذارید، زیرا گرما تنها باعث افزایش رشد التهاب و بالا رفتن خطر ترکیدن آپاندیس می شود.درد به سمت پایین شکم حرکت می کند.

افزایش درجه حرارت، تب، استفراغ، اسهال، نفخ، ناتوانی در راه رفتن به طور معمول (فقط وضعیت نیمه خمیده)، و همچنین درد شدید در طول لمس کردن سمت راست شکم. به احتمال زیاد، این نشان دهنده پریتونیت (شکل شدید فرآیند التهابی) است.

در اینجا شما نیاز به عمل بسیار سریع و مشورت با یک دکتر دارید، با یک آمبولانس تماس بگیرید. مهم است که سریع اقدام کنیداگر یک فرد مشکوک به آپاندیسیت حاد نباشد و نشانه ها از بین بروند، مهم است که به یاد داشته باشید که علائم می توانند دوباره تکرار شوند، اما حمله دوم قوی تر خواهد بود و ممکن است منجر به عواقب جدی شود. این نوع بیماری به معنی آپاندیسیت مزمن است. عوارض این بیماری بسیار جدی هستند و نیاز به جراحی دارند.گاهی اوقات فرایند التهابی تنها در غشای مخاطی اتفاق می افتد. اگر تمام محتویات آپاندیس خالی شود، درد از بین می رود. حتی یک پزشک همیشه نمی تواند به سرعت تعیین شدت روند التهاب را تعیین کند. نتیجه می تواند گانگرن (عفونت باکتریایی) باشد. بنابراین، مهم است که آپاندیس را حذف کنید تا زندگی فردی را از عوارض خطرناک محافظت کنید.مهم است که درک کنیم که تنها یک پزشک میتواند یک تشخیص صحیح بدهد. اما اگر کمک اولیه (بیمار را ناشتا نگه دارید و از كيسه یخ برای اقدامات اوليه درمانی استفاده کنید) به فرد در مورد آپاندیسیت مشکوک داده شود، کار کارکنان پزشکی بسیار ساده و احتمالا زندگی بیمار را آسان می کند.

 

تشخیص آپاندیسیت، راه حل، پیشگیری از آپاندیسیت

معاینه پزشکی، آزمایش خون، سونوگرافی حفره شکم انجام می شود. بسته به علائم، بهترین گزینه درمان برای شما انتخاب می شود. لاپاروسکوپی در مراحل اولیه ممکن است انجام شود. اما با پریتونیت، برای درمان، عمل جراحی شکمی انجام می شود.

پس از جراحی، پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند و در صورتی که در طول عمل عوارضی وجود نداشته باشد، بیمار به سرعت بهبود می یابد.

قرص معجزه آسایی برای آپاندیس وجود ندارد. برای به حداقل رساندن خطر آپاندیس باید در رژیم غذایی از فیبر بیشتری استفاده شود، میوه های تازه و سبزیجات تازه خورده شود، .آمار التهاب آپاندیس در هر سنی می تواند اتفاق بیفتد و آپاندیسیت در مردان بیشتر از زنان است. خطرناک ترین سن بین 8 تا 14 ساله است، به طور کلی در آمار جهانی، سن تا 40 سال است. 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید