پلک متورم از علائم کدام بیماری چشم است

پلک متورم از علائم کدام بیماری چشم است

پلک متورم فقط یک مشکل زیبایی شناختی نیستند ، بلکه سیگنال نشان دهنده اختلال در عملکرد چشم و بدن هستند که به درستی کار نمی کنند. در برخی موارد ، تورم روی پلک ها تهدیدی برای سلامتی نیست و حتی در خانه نیز به راحتی از بین می رود. اما گاهی اوقات چشم ها می توانند آنقدر متورم شوند که بدون مراقبت پزشکی نمی توانید مشکل را حل کنید. بیایید ببینیم که پلک متورم از علائم کدام بیماری های چشم هستند و انواع مختلف تورم پلک ها چه درمانی دارند. 

 

چرا پلک ها متورم می شوند

پلک ها ، به طور معمول ، به دلیل تجمع مایع در بافت های همبند اطراف چشم ، یا به دلیل التهاب ، متورم می شوند. بسته به علت ورم ، می تواند بسیار دردناک باشد یا تقریباً هیچ ناراحتی ایجاد نکند ، فقط در یک چشم یا هر دو به طور یکباره ظاهر شود ، روی پلکهای فوقانی یا تحتانی تأثیر بگذارد. تورم می تواند نشان دهنده عفونت چشم ، تروما ، آلرژی و گاهی اوقات اولین علامت بیماری نسبتاً جدی مانند تبخال چشمی ، سلولیت یا بیماری گریوز باشد. برای اولین بار است که درباره چنین بیماری هایی می شنوید؟ سپس به ویژه باید فهمید که پلکهای متورم در چه مواردی می توانند صحبت کنند و با بیماریهای مختلف چشم چه باید بکنند.

 

پلک متورم بر اثر آسیب به چشم

هرگونه آسیب در ناحیه چشم ، از جمله آسیب های ناشی از جراحی زیبایی و یا رشد مژگان به بافت های نرم ، می تواند باعث تورم شدید پلک ها شود. بسته به ناحیه آسیب ، هر دو پلک فوقانی و تحتانی ممکن است متورم شوند. اگر علت آسیب باشد ، در اغلب موارد کبودی در محل ورم ظاهر می شود و سفیدی چشم قرمز می شود.

برای درمان آسیب چشم چه کاری انجام دهیم

کمپرس های خنک ، به عنوان مثال از کیسه های چای سیاه ، به کاهش شرایط کمک می کند. واقعیت این است که کافئین موجود در چای به کاهش تورم کمک می کند. علاوه بر این ، برای کاهش احتباس مایعات در پلک ها ، سعی کنید سر خود را بالا نگه دارید. 

 

 

پلک متورم بر اثر گل مژه

اگر تورم و قرمزی فقط در یک ناحیه کوچک از روی پلک ایجاد شود ، این ممکن است نشانگر گل مژه باشد ، یا همانطور که مرسوم است که این بیماری را به معنای علمی بنام Stye می نامند. گل مژه یک فرآیند التهابی حاد چرکی در غده های چربی در انتهای مژه به علت عفونت باکتریایی است که در لبه پلک قرار دارد. علت این بیماری عفونی است که به غده نفوذ کرده است. در بسیاری از موارد ، علاوه بر تورم ، ممکن است بیمار از درد در چشم ناراحت باشد ، گاهی ترشحات چرکی روی پلک قابل مشاهده است. در ابتدا در محل تشکیل گل مژه ممکن است فرد دچار خارش شود ، سپس قرمزی و درد جزئی ظاهر شود و سپس تورم کند. پس از گذشت چند روز ، تورم می گذرد و روی پلک چیزی باقی می ماند که شبیه جوش چرکی است. در بیشتر موارد ، این عفونت نیازی به درمان تخصصی ندارد.

برای درمان گل مژه چه کاری انجام دهیم

ورم و برطرف کردن درد ناشی از گل مژه  را با استفاده از کمپرس گرم از بین ببرید. برای بهبود سریعتر وضعیت در طول بیماری ، کرم ها و محصولات آرایشی بایداستفاده نشوند ، زیرا می توانند به شیوع بیماری و سوزش چشم کمک کنند. اگر چندین کانون گل مژه به طور همزمان تشکیل شود ، این بیماری با درد شدید ، تب و افزایش ادم همراه است ، لازم است با پزشک مشورت کنید. در این حالت ممکن است بیمار با آنتی بیوتیک احتیاج داشته باشد.

 

پلک متورم بر اثر شالازیون

CHALAZION Halazion (halazion) در نگاه اول ممکن است شبیه گل مژه باشد. اما اگر از نزدیک به پلک بیمار نگاه کنید ، می توانید به راحتی یک گره کوچک را روی آن مشاهده کرد. Chalazion همچنین جلوه ای از روند التهابی است که بر لبه پلک تأثیر گذاشته است. در ابتدا ، تورم ممکن است به گل مژه شباهت داشته باشد ، اما پس از آن یک کیست بزرگ چربی سخت بزرگ روی ناحیه تورم شکل می گیرد. علاوه بر این، گل مژه معمولاً یک بیماری زودگذر است ، در صورتی که شالازیون مزمن است.

برای درمان شالازیون چه کاری انجام دهیم

مانند گل مژه ، کمپرس گرم می تواند کمک کننده باشد. به عنوان یک قاعده ، پس از چند روز تورم و گره ها سر باز کرده و از بین می روند. اما اگر پلک ها بسیار متورم می شوند ، در حالی که بیمار تب دارد ، باید به دنبال کمک های تخصصی پزشک باشید.

 

 

پلک متورم بر اثر آلرژی

پلک های قرمز ، خارش ، آبکی و متورم می توانند یکی از علائم آلرژی باشند. گرد و غبار ، گرده ، مواد آرایشی و سایر آلرژن ها می توانند باعث بروز این نوع واکنش شوند. چنین علائمی به ندرت خطرناک هستند ، اما خوشایند هم نیستند. بهترین راه برای جلوگیری از تورم پلک ها به دلیل آلرژی ، جلوگیری از تماس با مواد حساسیت زا است.

برای درمان آلرژی در چشم چه کاری انجام دهیم

به سرعت علائم آلرژی را به صورت پلک های متورم با آنتی هیستامین ها برطرف کنید. در این حالت قطره هایی که برای خارش و خشکی چشم ها استفاده می شود نیز می تواند کمک خوبی برای پلک ها باشد. اما اگر علائم آلرژی ، و تورم پلک ها باقی مانده است ، لازم است به دنبال مشاوره  چشم پزشک باشید.

 

پلک متورم بر اثر خستگی چشم

مصرف نمک ، اختلال در خواب و خستگی بیش از حد همچنین می تواند باعث شود تا پلک ها کمی متورم به نظر بیایند. علاوه بر این ، اگر بافت ها بیش از حد مایعات داشته باشند ، پلک ها تقریباً صبح متورم می شوند. این می تواند به دلیل سوء مصرف نمک اتفاق بیفتد . فقط 1 گرم نمک می تواند حدود 1 لیتر مایع را در بدن نگه دارد. ظاهر پلک ها تا حد زیادی به کیفیت خواب بستگی دارد. یک شب بی خوابی یا خواب بد شبانه و همچنین استراحت بیش از حد طولانی ، باعث تورم پلک ها می شود. اگر علت ادم خواب نامناسب باشد ، معمولاً چندین ساعت طول می کشد تا پلک ها به شکل معمول خود برگردند.

برای درمان خستگی چشم چه کاری انجام دهیم

اگر به یکی از دلایل بالا پلک ها متورم شده باشد ، یک کمپرس سرد مانند بابونه یا چای به تسکین تورم کمک می کند . در طول عمل ، دراز بکشید و یک بالش بلند را زیر سر خود قرار دهید. 

 

پلک متورم بر اثر گریه

فردی که اخیراً گریه می کند به راحتی توسط پلک های متورم تشخیص داده می شود. همه این را می دانند. و بسیاری دیگر تعجب می کنند که چرا وقتی گریه می کنیم پلک هایمان متورم می شود. متخصصان برای این کار توضیحات مختلفی دارند. اولا ، اگر شما بسیار زیاد و برای مدت زمان طولانیگریه کنید ، جریان خون به مویرگ های چشم و پلک ها بسیار افزایش می یابد ، به همین دلیل می توانند متورم شوند. در نتیجه ، ادم در مکان های آسیب دیده به شبکه عروقی ایجاد می شود. ثانیا ، فعال شدن جریان خون به ناحیه چشم باعث تجمع مایع اضافی در بافت ها می شود ، به همین دلیل پلک ها متورم می شوند.

برای درمان پلک متورم بر اثر گریه چه کاری انجام دهیم

این که چه میزان به سرعت از بین می رود تا اثری از گریه در چشم هاباقی نماند ، بستگی به این دارد که فرد چه مدت زمانی گریه کرده است. برای سرعت بخشیدن به روند کاهش تورم پلک ها ، باید آرام شوید ، سعی کنید سر خود را بالا نگه دارید و کمپرس های خنک را روی پلک های متورم خود قرار دهید.

 

پلک متورم بر اثر استفاده نادرست از لنزهای تماسی

لنزهای تماسی یک چیز عالی برای افراد کم بینا است. اما اگر نادرست استفاده شود ، پلک ها نیز می توانند متورم شوند. به عنوان مثال ، اگر لنزها را شب ها از چشم بیرون نیاورید ، شنا کنید یا با آنها دوش بگیرید ، به شکل اشتباه آنها را نگهداری کنید یا کثیف و یا آسیب دیده استفاده کنید ، همه اینها می تواند باعث سوزش چشم و تورم پلک ها شود.

برای درمان پلک متورم بر اثر لنزهای تماسی چه کاری انجام دهیم

برای کاهش شرایط ، می توانید لوسیون هایی از چای بابونه یا چای درست کنید ، همچنین از قطره هایی که باعث تحریک نمی شود، استفاده کنید. اگر قرمزی چشم از بین نرود ، پلک ها بیشتر متورم می شوند ، ترشحات چرکی در چشم ظاهر می شود ، درجه حرارت چشم افزایش می یابد ، باید به دنبال کمک پزشکی باشید. احتمالاً به همراه لنزها ، یک عفونت در چشم وجود دارد.

 

پلک متورم بر اثر لوازم آرایشی

لازم نیست به مواد آرایشی حساسیت داشته باشید تا باعث تورم پلک ها شود. اگر ذرات سایه ، ریمل یا سایر مواد آرایشی داخل چشم شوند ، می توانند غشای مخاطی را تحریک کنند و باعث شوند که پلک ها متورم ، قرمز و دردناک شوند.

در صورتی که پلک متورم بر اثر لوازم آرایشی باشد چه کاری انجام دهیم

برای رفع تورم روی پلک ها ، لازم است منبع تحریک از بین برود ، یعنی ذرات آرایش را از با  شستشوی چشم خارج کنید. این کار با استفاده از قطره های چشم از سری "اشک مصنوعی" آسان است. اما اگر تسکین حتی پس از شستن صورت نگرفت ، مراجعه به چشم پزشک را به تأخیر نیاندازید.

 

پلک متورم بر اثر سلولیت

به نظر شما سلولیت فقط روی باسن است؟ اصلاً! سلولیت می تواند بر روی چشم ها تأثیر بگذارد و باعث پلک های متورم شود. اما بلافاصله باید گفت که این یک سلولیت کاملاً متفاوت از سلولی است که بسیاری از خانمها با آن می جنگند. در چشم پزشکی التهاب بافتهای چشم در اثر عفونت ایجاد می شود. این یک وضعیت بسیار دردناک و به سرعت در حال پیشرفت است. به عنوان یک قاعده ، مدت کوتاهی پس از عفونت ، پلک متورم می شود ، قرمز می شود و بسیار دردناک می شود.

چه کاری انجام دهیم اگر علت بروز ورم در پلک ها سلولیت باشد

در این صورت هیچ روش جایگزینی و خوددرمانی خانگی کمکی نخواهد کرد ، بلکه فقط وضعیت بیمار را بدتر می کند. این یک بیماری بسیار جدی است که به آنتی بیوتیک درمانی نیاز دارد. 

 

پلک متورم بر اثر بیماری خود ایمنی

بیماری گریوز ، کم کاری تیروئید ، گواتر سمی پراکنده) یک آسیب شناسی خود ایمنی است که با کمبود فعالیت غده تیروئید ظاهر می شود. این بیماری علائم بالینی زیادی دارد و یکی از آنها تورم بافتهای اطراف چشم است. در مورد بیماری ، ورم روی پلک ها بدون هیچ دلیل واضحی ظاهر می شود و به طور معمول ، پس از استفاده از کمپرس یا سایر روش های جایگزین از بین می رود.

چه کاری انجام دهیم اگر تورم پلک ها نتیجه پرکاری تیروئید باشد

تورم بدون درمان خاص برطرف نمی شود. بیماری بازدو یا گریوز یک بیماری جدی است که باعث ایجاد اختلال در پس زمینه هورمونی می شود. مهم است که به موقع به کمک پزشکی مراجعه کنید ، معاینه کنید و درمان را شروع کنید. فقط پس از درمان دارویی مناسب می توان تورم چشم ناشی از کم کاری تیروئید را برطرف کرد.

 

پلک متورم بر اثر تبخال

تبخال چشم اگر پلک ها (بالا و یا پایین) متورم ، قرمز شده و به زودی ناحیه اطراف چشم با زخم هایی شبیه به تبخال پوشانده شود ، به احتمال زیاد این بیماری فقط در نسخه "چشم" آن است. پزشکان این بیماری را تبخال چشمی می نامند. علت این بیماری ویروسی است که برای بسیاری شناخته شده است. اگر ایمنی بدن انسان بسیار ضعیف شده باشد ، پاتوژن می تواند نه تنها بر روی پلک ها بلکه در قرنیه چشم نیز تأثیر بگذارد و باعث التهاب ناحیه چشم و آسیب به اعصاب بینایی شود.

چه کاری انجام دهیم اگر پلک متورم بر اثر تبخال چشمی باشد

تبخال چشمی به مراتب از بدترین مواردی است که می تواند باعث پلک های ملتهب و تورم شود. در صورت شروع نکردن به موقع درمان ، ویروس می تواند منجر به اختلال در بینایی و حتی نابینایی کامل شود. بنابراین ، در صورت دیدن اولین علائم مشکوک ، باید فوراً به چشم پزشک مراجعه کنید. درمان با روش های جایگزین اثر نخواهد داشت. برای دستیابی به نتایج مثبت ، لازم است که با استفاده از داروهای ضد ویروسی به درمان پایبند باشید. 

 

 

پلک متورم بر اثر بلفاریت

به زبان ساده ، بلفاریت التهاب پلک است. دلایل ابتلا به این بیماری می تواند موارد زیادی باشد ، از جمله حذف نادرست آرایش از چشم. درمان بلفاریت آسان نیست ، اما تقریباً غیرممکن است. در بیشتر موارد ، با تشدید دوره ای ، بلفاریت مزمن می شود. در صورتی که پلک ها علاوه بر متورم شدن، سنگین شوند و احساس وجود جسم خارجی در چشم ها ، بعد از خواب شبانه پوسته های سفید روی پلک ها شکل گیرد به وجود بلفاریت شک کنید.

 

برای درمان بلفاریت چه کاری انجام دهیم

تسکین شرایط به کمپرس گرم و همچنین درمان با پماد چشم مبتنی بر آنتی بیوتیک (تجویز پزشک) کمک خواهد کرد. در دوره تشدید ، مهم است که کاملاً از مواد آرایشی استفاده نکنید.

 

 

پلک متورم بر اثر انسداد مجرای اشکی

چشم ما نه تنها هنگام گریه اشک میریزد. اشک به طور مداوم برای مرطوب کردن کره چشم تولید می شود. و آنها از مجاری مخصوص اشک خارج می شوند. اما گاهی اوقات اتفاق می افتد که مجرا مسدود می شود ، به همین دلیل مایع اضافی در کانال جمع می شود. در نتیجه پلک ها به شدت متورم ، قرمز شده و صدمه می بینند. اغلب این مشکل در نوزادان تا 1 سال رخ می دهد.

چه کاری انجام دهیم اگر ورم پلک در اثر انسداد مجرای اشکی ایجاد شده باشد

کمپرس گرم و ماساژ ناحیه ای ملایم گوشه چشم می تواند مفید باشد. غالباً این روش ها برای باز کردن کانال ها و تسکین تورم کافی هستند ، اما ممکن است گاهی اوقات جراحی برای رفع مشکل لازم باشد.

 

پلک متورم بر اثر ملتحمه

ملتحمه التهاب غشای مخاطی چشم است که متخصصان آن را ملتحمه می نامند. التهاب می تواند توسط یک آلرژن ، ویروس (اغلب) یا یک باکتری ایجاد شود. علاوه بر پلک های متورم ، این بیماری با قرمزی و درد شدید چشم ها نیز ظاهر می شود.

برای درمان ورم پلک بر اثر ملتحمه چه کاری انجام دهیم

اگر التهاب قوی نباشد ، کمپرس گرم باعث تسکین علائم از جمله تورم می شود. اگر بعد از چند روز وضعیت بیمار بهبود نیابد ، ممکن است درمان با آنتی بیوتیک ها لازم باشد. اگر تورم پلک ها به دلیل احتباس مایعات ، استرس ، حساسیت یا کمبود خواب ایجاد شود ، ورم معمولاً در هر دو چشم خواهد بود. به عنوان یک قاعده ، در چنین مواردی ، تسکین تورم و کاهش شرایط می تواند به طور مستقل در خانه انجام شود. اگر تورم پلک ها با درد در چشم و اختلال در بینایی همراه است ، قطعاً باید از یک متخصص کمک بگیرید.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید