وزوز گوش چیست

وزوز گوش

 

وزوز گوش چیست

پزشکان در مورد اینکه چه بیماری هایی باعث وزوز گوش می شوند ، صحبت کردند
وزوز گوش ثابت نمی تواند نادیده گرفته شود ، می تواند نشانه بیماری های مختلف باشد. پزشکان گفتند که افزایش علائم می تواند خطرات سلامتی را نشان دهد.
نویز ذهنی یک حس شنوایی آسیب شناختی است که در گوش یا سر بدون تحریکات ظاهری بیرونی رخ می دهد ، یعنی بدون مشارکت در محیط خارجی. سر و صدای ذهنی را می توان به عنوان زنگ زدن ، فشار ، سوت ، وزوز ، زوزه کشیدن ، صدای اقیانوس ، زدن آژیر ، ترک خوردگی و غیره درک کرد. یک بیمار ممکن است دارای صداهایی با کیفیت متفاوت باشد ، همزمان یا مستقل از یکدیگر. آنها با یک گوش ، یا با هر دو گوش شنیده می شوند یا در سر شنیده می شوند.
 
احساس سر و صدا ذهنی می تواند با آسیب به آنالایزر شنوایی در هر سطح رخ دهد ، اما بیشتر اوقات در آسیب شناسی حلزونی گوش مشاهده می شود.
 
این فرضیه وجود دارد که نویز ذهنی هنگامی رخ می دهد که سلول های حساس آنالایزر شنوایی به دلیل نوعی آسیب به طور خودجوش فعال می شوند. چنین تحریک خود به خودی که یک سیگنال صوتی را شبیه سازی می کند از طریق عصب شنوایی به مغز منتقل می شود. مغز سعی دارد این سیگنال را رمزگشایی کند و معنای قابل قبولی به این احساس شنیداری بدهد. اما از آنجا که این سیگنالها هیچ اطلاعاتی در مورد جهان پیرامون خود ندارند ، آنها به طور خودکار به عنوان علائم خطر تلقی می شوند و به نظر می رسد ترسناک و شوم باشند. خیلی ها در مقابل این صداهای دردناک کاملاً درمانده اند. مردم به معنای واقعی کلمه می توانند به خصوص در ابتدای ظاهر شدن، دچار وحشت شوند.
 

 

صدای وزوز گوش چقدر خطرناک است

مهم نیست که چقدر ناخوشایند و مداخله ای در زندگی عادی داشته باشد ، تأثیر سر و صدای ذهنی بر فرد تأثیر می گذارد ، با این وجود تهدیدی برای زندگی محسوب نمی شود. بیماریهای بسیار خطرناک بسیار کمی وجود دارد که پزشک می تواند و باید آن را تشخیص یا رد کند. به عنوان مثال ، تومور عصب شنوایی . ترس از وخامت احتمالی وضعیت عمومی توجیه می شود. افسردگی ، اغلب همراه با سر و صدای ذهنی ، منجر به انزوای اجتماعی ، عدم تحریک زندگی ، کاهش فعالیت بدنی و مصونیت می شود.

 

علت شایع وزوز گوش

یک علت شایع وزوز گوش صدمه به آنالایزر شنوایی به دلیل سر و صدای خارجی است - این در حدود 30٪ موارد است.

وزوز گوش می تواند نشانه ای از روند التهابی در بدن باشد. بیشتر اوقات ، ظهور یک علامت با ورود آب یا اشیاء خارجی به اندام های شنوایی همراه است.
 
همچنین ظاهر وزوز گوش می تواند نشانه ای از آدنوئیدها باشد. وقتی چنین علامتی ظاهر می شود ، بهتر است با یک متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید. پزشک معالجه مناسب را تشخیص داده و انتخاب خواهد کرد.
 
علاوه بر این ، بیماری های عروقی همچنین می تواند با وزوز گوش همراه باشد. بیشتر اوقات ، این علائم در افراد مستعد ابتلا به آترواسکلروز و فشار خون بالا ظاهر می شود. بروز علائم دلیلی برای مشکوک به فشار خون بالا است.
 
با این حال ، یکی دیگر از دلایل این علامت پوکی استخوان ستون فقرات گردن است. اگر این بیماری به موقع تشخیص داده نشود ، می تواند عواقب جدی را به دنبال داشته باشد: بر کار انتهای عصب و گردش خون تأثیر بگذارد و حتی به مغز آسیب برساند.
علل احتمالی دیگر عبارتند از:
• شنوایی حاد و مزمن حسی
• کاهش شنوایی مربوط به سن
• بیماری منیر
• نوروم آکوستیک (توموری در عصب شنوایی)
• آسیب دیدگی سر با یا بدون شکستگی استخوان تمپورال
• مسمومیت با سمیت اتوتوکسیک (سمی برای عصب شنوایی) آنتی بیوتیک ها، دیورتیک ها، سالیسیلاتها، گنه گنه، داروهای ضد سرطان
• بیماری التهابی مزمن گوش میانی
• قلب و بیماری های گردش خون، بیماری کلیوی
• بیماری های متابولیک (برای مثال استروژن، دیابت)
• تغییرات تخریبی در ستون فقرات گردنی.
 
پیدا کردن علت سر و صدا باید در اسرع وقت انجام شود. علاوه بر این ، نه تنها متخصص گوش و حلق و بینی ، بلکه پزشکان سایر تخصص ها نیز باید با بیمار سر و کار داشته باشند ، زیرا این فقط نوک کوه یخ در گوش داخلی است.
 
سر و صدای ذهنی می تواند به طرق مختلف آشکار شود. بسیاری از افراد در مورد وقوع دوره ای یا دائم صداهایی صحبت می کنند که در سکوت یا شب هنگام شنیده می شوند اما در عین حال خیلی کم هم مداخله نمی کنند و هم مزاحمت ایجاد نمی کنند ، در حالی که سایر بیماران به دلیل این صداهای مبهم به طور جدی نگران هستند.
 
پزشکان از اصطلاح وزوز گوش برای اشاره به سر و صداهای ذهنی استفاده می کنند. این شامل نه فقط سر و صدا در گوش یا سر ، بلکه مجموعه ای از مشکلات مرتبط با آن - ذهنی ، عاطفی ، اجتماعی است. تا 5٪ از جمعیت جهان از وزوز گوش مزمن رنج می برند. وزوز گوش مزمن وقتی اتفاق می افتد که وزوز گوش آرام بسیار تقویت می شود و مسلط می شود. شخص بیشتر و بیشتر به آن توجه می کند و هرچه سر و صدا زیادتر می شود ، روی این بیماریبیشتر زوم می کند. محدودیت عصبی ناشی از سر و صدای ثابت و عدم امکان لذت بردن از سکوت منجر به بی خوابی ، تحریک پذیری ، اختلال در تمرکز و ترس های غیر قابل توضیح می شود.
 
مشخص شد که در بیشتر موارد ، در ابتدا تظاهرات قوی وزوز گوش به تدریج ، طی 6-20 ماه آینده ، نرم می شود. با گذشت زمان ، بیماری به طور حاد کمتر درک می شود و کمتر نیز موجب استرس می شود و خواب و رفاه کلی ایجاد می شود.

 

درمان وزوز گوش

درمان وزوز گوش نیاز به تلاشهای مشترک پزشک و بیمار دارد. انتخاب دارو با فعالیت "سرکوب کننده سر و صدا" کار ساده ای نیست ، زیرا اندازه گیری عینی پارامترهای نویز غیرممکن است. با این وجود ، در بین داروهای با خاصیت "خنثی کننده سر و صدا" ، داروهای بهبود گردش خون در گوش داخلی و مغز به خوبی تثبیت شده اند.
 
اینها tanakan ، betaserk ، trental ، vazobral هستند. مؤلفه فعال Betaserk هیدروکلراید بتاحیستین است ، ماده ای که بطور ویژه بر گیرنده های هیستامین در مغز و گوش داخلی تأثیر می گذارد. در سال های اخیر، به وضوح نشان می دهد که Betaserk میکروسیرکولاسیون را بهبود می بخشد و جریان خون را در شریان اصلی و عروق گوش داخلی افزایش می دهد و همچنین باعث تحریک پذیری نورونهای هسته دهلیزی می شود. این خواص باعث می شود که دارو به یکی از داروهای انتخابی برای درمان وزوز گوش و سرگیجه با منشاء مختلف تبدیل شود.
Tanakan در این گروه از بیماران بسیار مؤثر است - یک داروی طبیعی شناخته شده برای بسیاری از افراد. براساس نتایج بیش از 200 مطالعه بالینی که در کلینیک های پیشرو در جهان انجام شده است ، Tanakan شدت چنین علائمی از نارسایی مغزی مانند سرگیجه ، وزوز گوش و سر را کاهش می دهد ، باعث بهبود حافظه و توجه می شود ، سلامت را بازیابی می کند ، کیفیت زندگی را بهبود می بخشد.
 
بعلاوه ، جایگاه مهمی در تشخیص و معالجه اختلالات روانی - حرکتی همراه با وزوز گوش وجود دارد. روان درمانی هم در از بین بردن دلایل وزوز گوش و هم در رفع استرس ناشی از آن نقش بسزایی دارد.
 
ماسک وزوز گوش با سمعک ها یا ماسک های وزوز گوش یا ترکیبی از هر دو دستگاه (دستگاه مخصوص وزوز گوش) زمینه ساز درمان وزوز گوش در انگلیس است. چنین دستگاه هایی برای سرکوب جزئی و کامل صدا های ذهنی بسیار مؤثر هستند. ضریب راندمان درمان با کمک دستگاه ها به 50٪ می رسد.
 
در هنگام درمان این آسیب شناسی ، مرسوم است که از یک رویکرد یکپارچه پیروی کنید - ترکیب روش های مختلف درمانی (دارو درمانی ، فیزیوتراپی ، روان درمانی ، استفاده از دستگاه ها).
 
فرد مبتلا به وزوز گوش باید آگاهانه از همه چیزهایی که منجر به افزایش وزوز گوش یا سلامتی ضعیف می شود ، دوری کند. سرانجام باید هدف بیمار از این وضعیت تغییر کند: "در مورد سر و صدایی که مرا آزار می دهد ، چه کاری می توانم انجام دهم؟" در "چه کاری می توانم برای خودم انجام دهم؟" لازم است که یک روش مثبت اتخاذ شود.
 
برای مقابله موفقیت آمیز با وزوز گوش ، باید این واقعیت را تشخیص داد: احتمالاً این مشکل هرگز به طور کامل از بین نمی رود ، با این وجود با استفاده از یک رویکرد یکپارچه در درمان آن ، می توان علائم را چنان تسکین داد که بیماری از تسلط بر ذهن بیمار متوقف شود. وزوز گوش به سادگی به یکی از صداهای روزمره اطراف تبدیل می شود.
 
چرا وزوز گوش: 5 دلیل مشترک
این صدای وزوز ناخوشایند در گوش شما از کجا می آید؟ در کدام موارد می توانید بی سر و صدا زندگی کنید و چه موقع - آیا باید فوراً با پزشک مشورت کنید؟
 
هر ازچند گاهی زنگ زدن در گوش در افراد کاملاً سالم شنیده می شود. این اتفاق می افتد ، به عنوان مثال ، از کار بیش از حد ، کمبود خواب ، بعد از فشار شدید جسمی ، دچار فشار روانی و عاطفی می شوید و همچنین زنگ زدن در گوش نیز می تواند بعد از به اصطلاح بار سر و صدا - شرکت در کنسرت ها و مدت طولانی در نزدیکی بلندگوها باشد.
 
با این حال ، اگر زنگ زدن به گوش ها هر چند وقت یکبار بیشتر و بدون هیچ دلیل واضحی شنیده می شود ، آنچه اتفاق می افتد می تواند نشان دهنده مشکلات جدی در بدن باشد. از جمله آنها:
 

 

چرا فشار خون بالا باعث وزوز گوش می شود

اسپاسم عروق مغز ، اسپاسم شریان گوش خلفی وجود دارد. با باریک شدن شریان ها ، جریان خون غنی شده از اکسیژن به مغز کاهش می یابد.
 
هنگامی که گوش وزوز می کند از یک یا هر دو طرف شروع به سر و صدا می کند ، فشار خون بالا  باعث ضعف شنوایی گوش می شود. 
 
چه باید کرد  اگر مجبور هستید به طور مرتب این نوع وزوز گوش را تجربه کند ، به یک درمانگر و سپس به یک متخصص قلب مراجعه کنید. اغلب هنگام تجویز داروهایی که فشار خون را پایین می آورند ، سر و صدا کاهش می یابد یا کاملاً از بین می رود.
 

 

چرا آترواسکلروز عروق مغز ، شریانهای کاروتید و مهره ها باعث وزوز گوش می شود

پلاک های کلسترول داخل شریان های مغز در حرکت خون دخالت می کند ، باعث ایجاد تلاطم و ایجاد سر و صدا می شود.
 
چگونه بیماران مبتلا به بیماری های مشابه بالا توجه داشته باشند که یک سر و صدای مداوم یا گهگاه در گوش ، وزوز گوش ناشی از این بیماری ها است؟ اغلب در طول راه رفتن سرگیجه ظاهر می شود.
 
چه کاری انجام دهید  ابتدا با یک پزشک یا متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید. به طور کلی ، برای تشخیص آترواسکلروز ، از روش اسکن سه گانه عروق گردن ، MRI مغز و آنژیوگرافی استفاده می شود. درمان بستگی به میزان آسیب عروقی ، ماهیت پلاک آترواسکلروتیک دارد. شاید داروهای کاهش دهنده کلسترول و عروق تجویز شود ، در بعضی موارد از درمان جراحی استفاده می شود.
 

 

چرا پوکی استخوان باعث وزوز گوش می شود

چرا  پوکی  استخوان و سایر تغییرات حلقه ستون فقرات گردن ، تنگی مادرزادی (هیپوپلازی) یک یا هر دو شریان مهره ای می تواند منجر به اختلال در جریان خون شود. به عنوان یک قاعده ، در این شرایط ، سر و صدا تنها علامت نیست. این بیماری با سرگیجه سیستمیک ، اختلالات در هماهنگی حرکتی ، "مگس چران" یا دید تار در جلوی چشم همراه است. معمولاً با چرخاندن و کج کردن سر ، تظاهرات تقویت می شود.
 
چه باید کرد  : یک تشخیص کامل لازم است - اسکن رگ های گردن با چرخش سر به طرفین ، رادیوگرافی ستون فقرات گردن با آزمایشات عملکردی ، MRI ستون فقرات گردن .
 

 

چرا آسیب های مغزی باعث وزوز گوش می شود

ورم مغزی همچنین می تواند باعث وزوز گوش و زنگ زدن شود. در این حالت ، بیمار به طور معمول از حالت تهوع ، استفراغ ، سردرد ، سرگیجه ، اختلال در هماهنگی ، کاهش حدت بینایی و سایر علائم رنج می برد.
 
چگونه زنگ می زند  بیماران مبتلا به آسیب های مغزی آسیب دیده ، وزوز گوش را به عنوان یک سوت، توصیف می کنند.
 
چه کاری انجام دهیم  لازم است یک مطالعه شنوایی - آستانه شنوایی آستانه در یک فرکانس گسترده انجام شود. درمان با هدف از بین بردن ورم مغزی ، بازگرداندن عملکرد طبیعی سلول ها و اتصالات بین آنها انجام می شود. همچنین توصیه می شود که یک رژیم خواب و استراحت برقرار کنید ، به موسیقی دلپذیر گوش دهید ، به عنوان مثال صداهای باران ، جنگل.
 

 

چرا تومور مغزی و نورینو موم عصبی شنوایی باعث وزوز گوش می شود

این  به دلیل فشرده سازی قسمت حلزونی عصب شنوایی توسط تومور اتفاق می افتد. یک تومور همچنین می تواند ساقه مغز را فشرده کند. با ایجاد یک تومور بزرگ ، این می تواند به از دست دادن شنوایی ، بینایی منجر شود و همچنین زندگی بیمار را تهدید کند ، زیرا مراکز تنفسی و وازوموتور در این منطقه از مغز قرار دارند.
 
صدا چگونه شنیده می شود؟ در  ابتدا ، یک سر و صدا در یک گوش ظاهر می شود (می تواند مانند زنگ زدن ، فشار دادن صدا ، صدای امواج دریا باشد) ، و سپس کاهش شنوایی و سرگیجه شروع می شود.
 
برای تشخیص تومور چه باید کرد ، توموگرافی کامپیوتری و تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی لازم است.
 
وزوز گوش نیز می تواند با مصرف مواد و داروهای سمی، اوتیت مدیا (التهاب یا عفونت گوش)، بیماری منیر (بیماری گوش داخلی) و سایر بیماری های گوش و حلق و بینی ، همراه با کم خونی (کاهش هموگلوبین در گلبول های قرمز) ، بیماری های غدد درون ریز (بیماری تیروئید ، دیابت قندی) و کارهای روحی و جسمی ایجاد شود. و این همه دلایل وزوز گوش نیست! یک علامت مشابه که به طور مرتب رخ می دهد ، همیشه فرصتی برای مشورت با یک متخصص است.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید