شایع ترین بیماری شغلی 9 بیماری ناشی از کار

 بیماری شغلی

واقعیت های زندگی مدرن به گونه ای است که هر ساله تعداد افرادی که در ادارات کار می کنند افزایش می یابد. کارمندان ادارات بیشتر روز را پشت میز و کامپیوتر می نشینند. در نگاه اول ، چنین شرایط کاری بسیار راحت به نظر می رسد. اما این وضعیت جنبه دیگری دارد. بی تحرکی و کم تحرکی معمولاً باعث وضعیت بد وضعیتی ، تاری دید و همچنین ایجاد عادت های بد در استراحت مکرر دود و مصرف بیش از حد قهوه در کارمندان اداری می شود. علاوه بر همه اینها ، باید در مورد گرد و غبار محل کار ، اثرات مضر تهویه هوا ، تماس مداوم با تعداد زیادی از افراد ناقل ویروس و باکتری به یاد داشته باشید. یعنی اگر از این طرف به کار در دفتر نگاه کنید ، مشخص می شود: آنقدرها هم ایمن نیست. دانشمندان لیستی از شایع ترین بیماری ناشی از کار یا  بیماری شغلی
 (بیماری های وابسته به کار) را تهیه کرده و همچنین به کارگران یقه سفید(پشت میز نشین) در مورد چگونگی جلوگیری از بدتر شدن سلامتی توصیه هایی کرده اند.

 

تخریب بینایی

خشکی چشم

چشم ها آسیب پذیرترین نقطه بیشتر کارمندان اداری هستند. افرادی که دائماً دیر یا زود در رایانه کار می کنند ، متوجه عواقب کار خود می شوند. با این وجود ، با پیروی از قوانین ساده ، می توانید از نزدیک بینی جلوگیری کنید.

 

علی رغم این واقعیت که "ایروباتیک" توانایی کار با صفحه کلید کامپیوتر است ، اما نه به آن ، بلکه به مانیتور ، چشم پزشکان نظر دیگری دارند. دانشمندان متوجه شده اند آن دسته از افرادی که هنگام تایپ کردن ، نه به مانیتور بلکه به صفحه کلید نگاه می کنند ، چشمان خود را در معرض خطر کمتری قرار می دهند. به گفته پزشکان ، هنگام تایپ کردن ، نگاه کردن به صفحه نمایش ، فقط برای بررسی اشتباه تایپی مفیدتر است. مشکلات چشمی در کارمندان اداری اغلب به دلیل هوای بسیار خشک و گرد و غبار ایجاد می شود که باعث خشک شدن کره چشم می شود. در سالهای اخیر ، تعداد بیشتری از افراد از اصطلاحاً سندرم خشکی چشم رنج می برند . و چشم پزشکان این بیماری را به طور معمول محل کار می نامند.

چگونه از خود محافظت کنیم

برای جلوگیری از خشکی چشم ، هر نیم ساعت یک بار باید حداقل 5-7 دقیقه  استراحت کنید . همچنین تهویه منظم دفتر و در صورت امکان کار در پشت مانیتور با محافظت از چشم مهم است. برای کارمندان ادارات مهم است که دست های خود را به طور مکرر بشویند و از دست زدن به چشم خود جلوگیری کنند تا از تحریک و عفونت جلوگیری کنند. بنابراین کار اداری باعث اختلال بینایی نمی شود ، انجام تمرینات چشم هر 2-3 ساعت هر روز مفید است. این تمرین 3-5 دقیقه بیشتر طول نخواهد کشید ، اما به شما در جلوگیری از بسیاری از مشکلات چشم کمک می کند.

 

اولین و ساده ترین ، اما ورزش موثر: چشم ها را به مدت 5 ثانیه ببندید ، 5-7 بار تکرار کنید. دوم: راحت بنشینید و به پشتی صندلی تکیه دهید ، به سقف نگاه کنید ، عضلات چشمان خود را شل کنید و سپس با سرعت بالا 30-60 ثانیه پلک بزنید. تمرین را 2-3 بار تکرار کنید. تمرین سوم: چشمان خود را ببندید و پلک های خود را با نوک انگشتان به مدت 30-40 ثانیه با حرکت دورانی ماساژ دهید. حداقل سه بار تکرار کنید. تمرین چهارم: به مدت 5 ثانیه به تناوب به اشیا نزدیک و دور نگاه کنید. 5-7 بار تکرار کنید. تمرین چشم خود را با ماساژ پلک به پایان برسانید.

 

اضافه وزن

اضافه وزن

سبک زندگی بی تحرک ، خوردن تنقلات "در حال کار" ، به عنوان یک قاعده ، چیپس ، کلوچه ، شیرینی و ساندویچ ، خیلی زود خود را با چربی اضافی در بدن احساس می کنید. معمولاً بعد از میانسالی در این حالت غذا خوردن  ، زنان دور کمر بیشتری دارند ، و مردان شکم گرد دارند. بعلاوه ، بسیاری از کارمندان ادارات این عادت بد را دارند که دائماً چیزی می خورند در حالی که پشت کامپیوتر نشسته اند. جالب اینجاست که در این حالت ، شخص خودش حتی متوجه نمی شود که روزانه چه مقدار کالری اضافی به این روش مصرف می کند. و همچنین منجر به افزایش سریع وزن می شود.

 

چگونه از خود محافظت کنیم

برای جلوگیری از چاقی هنگام کار در یک دفتر ، باید بدانید که همه افراد به طور روزانه به پروتئین ، چربی ، کربوهیدرات ، ویتامین و مواد معدنی نیاز دارند . اما بسته به نوع زندگی و فعالیت ، نیاز به این مواد مغذی متفاوت است. یعنی کالری دریافتی روزانه برای یک ورزشکار و شخصی که تقریباً کل روز را در حالت نشسته سپری می کند تفاوت قابل توجهی دارد ، زیرا مصرف انرژی آنها کاملاً متفاوت است.

 

بنابراین ، برای کارمندان ادارات بسیار مهم است که از کالری اضافی به شکل فست فود و غذای ناسالم پرهیز کنند . اگر محل کار مایکروویو دارد ، می توانید غذای از قبل آماده شده را همراه داشته باشید ، به عنوان مثال غلات ، گوشت آب پز ، ماهی. همچنین خوب است که گرسنگی خود را با سالادها ، میوه های تازه و توت ها برطرف کنید.

ورزش منظم برای کارمندان ادارات بسیار مهم است. اگر ورزش منظم امکان پذیر نیست ، پس باید حداقل صبح تمرین کنید و در طول روز هرچه بیشتر عضلات خود را بارگیری کنید. به عنوان مثال ، اگر لازم است از دفتر دیگری چیزی بردارید ، از همكاران خود نخواهید كه "آن را در طول راه بگیرند" ، بلكه خودتان در دفتر راه بروید. همچنین پیاده روی حداقل بخشی از جاده از خانه تا محل کار مفید است. این کمک می کند کالری اضافی که در طول روز دریافت کرده اید بسوزد.

 

سوء هاضمه

سوء هاضمه

بسیاری از کارمندان ادارات از سنگینی معده شکایت دارند. سوء هاضمه معمولاً به این ترتیب خود را نشان می دهد - یک اختلال گوارشی ، که به آن سندرم معده تنبل نیز می گویند. تغذیه نامناسب ، میان وعده های ناسالم ، دیر یا زود خوردن باعث سوء عملکرد دستگاه گوارش می شود. کارشناسان تخمین می زنند که تقریباً از هر سه کارمند اداری یک نفر با اختلالات گوارشی روبرو است. سوء هاضمه اغلب در دوستداران به اصطلاح غذای خیابانی ، قهوه فوری از دستگاه های فروش در برابر کمبود رژیم غذایی و همچنین به دلیل استرس مکرر تشخیص داده می شود. گرفتگی دستگاه گوارش نیز به دلیل کم تحرکی رخ می دهد.

چگونه از خود محافظت کنیم

بهترین توصیه برای افراد مبتلا به سندرم معده تنبل این است که رژیم خود را تنظیم کنید ، رژیم خود را سالم نگه دارید و حتی الامکان حرکت کنید.

 

استرس مزمن

استرس

در نگاه اول ، ممکن است به نظر برسد که کار با کامپیوتر روی صندلی راحت عملاً یک استراحت است. در حقیقت ، تقریباً همه کارمندان ادارات به طور منظم عوامل فشار ("خطوط سوزش" ، معاملات ناموفق ، کارهای اضطراری فوری ، درگیری در تیم) را احساس می کنند ، که منجر به استرس مداوم ، خستگی روانی و سپس فرسودگی شغلی می شود . پیامدهای استرس را نمی توان دست کم گرفت. در پس زمینه آن ، هر دو اختلال روانی و جسمی می توانند ایجاد شوند . مشکلات مربوط به هضم و کار سیستم قلب و عروق ، و همچنین دیابت شیرین ، اغلب در پس زمینه استرس رخ می دهد. افرادی که مستعد موقعیت های مکرر استرس زا هستند اغلب دچار افسردگی می شوند ، بیش از حد عصبانی می شوند ، تمرکز آنها مختل و تصمیم گیری دشوارمی شود .

 

چگونه از خود محافظت کنیم

بهترین راه برای محافظت از خود در برابر استرس مزمن ، چند روز مرخصی و تغییر محیط است. مهم نیست که روزهای تعطیل خود را چگونه می گذرانید - برای سفر به کشور دیگری یا دیدار مادربزرگ خود در روستا - نکته اصلی این است که شخصی این روزها را دور از دفتر ، همکاران و صحبت در مورد کار سپری خواهد کرد.

اگر نمی توانید تعطیلات بگیرید ، حداقل باید برنامه کاری معمول خود را تغییر دهید. اول از همه ، مهم این است که کار در خانه را متوقف کنید و اوقات فراغت خود را با خانواده ، دوستان و یا سرگرمی مورد علاقه خود سپری کنید. یوگا یا هر ورزش دیگر ، بازدید از یک سالن زیبایی یا پیاده روی در طبیعت می تواند به مقابله با استرس کمک کند. به هر حال ، پیاده روی منظم در هوای تازه نه تنها به بهبود وضعیت روانی کمک می کند ، بلکه به تقویت سیستم ایمنی بدن ، تقویت صدا و بهبود گردش خون کمک می کند.

 

بیماری های سیستم اسکلتی عضلانی

سیستم اسکلتی عضلانی

یک نفر ازهر سه کارمند در محل کار از درد در پشت ، گردن ، بازوها یا پاها ، ناراحتی در عضلات شکایت دارد. دلیل این شرایط تحرک کم است. کارمندان دفتر ، به طور معمول ، چندین ساعت را در همان موقعیت می گذرانند. در همان زمان ، به سختی می توان موقعیت بدن را صحیح خواند. در نتیجه ، بیشتر کارمندان اداری دیر یا زود دچار کمردرد ، به خصوص در قسمت پایین ستون فقرات می شوند .

وقتی فرد بسیار کم حرکت می کند ، اسید لاکتیک در عضلات جمع می شود. در شرایط عادی ، بدن از آن برای آزاد سازی انرژی استفاده می کند. اما وقتی فعالیت بدنی به میزان مناسب وجود ندارد ، درد عضلانی به دلیل اسید اضافی رخ می دهد. علاوه بر این ، پشت کامپیوتر نشسته ، بسیاری وضعیت بدن را کنترل نمی کنند ، به همین دلیل بار روی ستون فقرات و عضلات ستون فقرات به درستی توزیع نمی شود. در نتیجه ، انحنای ستون فقرات امکان پذیر است ، خم شدن ظاهر می شود ، استئوکندروز با تمام عواقب بعدی ایجاد می شود.

 

چگونه از خود محافظت کنیم

در این حالت ، فقط یک توصیه وجود دارد - حرکت بیشتر و نظارت بر وضعیت بدن. همچنین برخی تمرینات کمر وجود دارد که می تواند در محل کار انجام شود. به عنوان مثال ، نشستن روی صندلی اداری (باید بچرخد) ، پاها را از زمین بلند کنید ، میز را با دستان بگیرید و حداقل 5 بار در یک جهت یا جهت دیگر بچرخید. همچنین می توانید تمرینات گردن را درست پشت میز خود انجام دهید. و این همان خمش ها ، چرخش ها و چرخش های معمول سر در جهات مختلف است. تکرار هر حرکت 10-15 بار مفید است. استراحت منظم می تواند به کاهش خطر کمردرد کمک کند. هر ساعت مفید است که حداقل چند دقیقه از روی میز بلند شوید و دور دفتر راه بروید.

 

آلرژی

آلرژی

در سال های اخیر ، متخصصان به طور فزاینده ای از اصطلاح "آلرژی محل کار" استفاده می کنند. به طور رسمی ، چنین بیماری وجود ندارد ، اما شرایط معمول در بیشتر محل کار ها علائم آلرژیک را در کارمندان ایجاد می کند. هوای سنگین ، غبارآلود و خشک در محل کار ها اغلب حاوی موادی است که باعث سرفه های مزمن و آبریزش چشم و بینی در کارگران می شود. وجود کولر ، چاپگر و سایر تجهیزات دفتری در اتاق خطر ورود مواد سمی به هوا را که برای بسیاری آلرژن است ، افزایش می دهد.

 

چگونه از خود محافظت کنیم

کلیه تجهیزات اداری ، اثاثیه منزل و وسایل شخصی کارمندان اداری باید به طور مرتب با یک پارچه مرطوب تمیز پاک شود. این به کاهش میزان گرد و غبار در اتاق کمک می کند. علاوه بر این ، تمیز کردن  با یک پارچه مرطوب پیشگیری خوبی از تجمع ویروس ها و باکتری ها است. به هر حال ، محققان توصیه می کنند که توجه ویژه ای به صفحه کلید ، ماوس کامپیوتر و تلفن داشته باشند - این موارد ، به عنوان یک قاعده ، مضرترین باکتری ها و ویروس ها را جمع می کنند. انجام نظافت مرطوب در طی شیوع آنفلوانزا و SARS بسیار مهم است .

 

بیماری های قلبی عروقی

بیماری های قلبی عروقی

این ممکن است برای بسیاری عجیب به نظر برسد ، اما به گفته محققان ، کارمندان ادارات یکی از گروه های اصلی در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند. محققان چنین آمار ناامیدکننده ای را با فعالیت بدنی کم ، سوء تغذیه ، استرس مزمن و اختلال خواب مرتبط می دانند .

 

چگونه از خود محافظت کنیم

معمولاً کارمندان اداری سبک زندگی بسیار کم تحرکی دارند. تمام روز - در دفتر جلو رایانه ، و وقتی به خانه می آیند ، چنین افرادی می خواهند استراحت کنند: یک شام خوشمزه بخورند ، راحت روی تخت دراز بکشند و تلویزیون تماشا کنند. اما این بدترین چیزی است که یک کارمند اداری معمولی می تواند به سیستم قلبی عروقی خود ارائه دهد. این سبک زندگی خطر مشکلات قلبی عروقی را چندین برابر می کند. برای جلوگیری از این ، برعکس ، در اوقات فراغت مهم است که به ورزش بپردازید ، حداقل یک ساعت قبل از خواب در هوای تازه قدم بزنید و فقط غذاهای سالم بخورید.

 

سردرد

سردرد

تقریباً همه کارمندان ادارات دچار سردرد می شوند. دلایل زیادی برای وقوع آن وجود دارد. شایع ترین آن خستگی چشم ناشی از استفاده طولانی مدت از رایانه است. همچنین ، ناراحتی ممکن است به دلیل کار بیش از حد پیش پا افتاده ایجاد شود . به همان اندازه شایع درد ، گرفتگی عضلات در گردن است. این در صورتی اتفاق می افتد که فردی در هنگام کار وضعیت بدی را نشان دهد. به عنوان مثال ، بیش از حد پایین میز خم می شود ، ستون فقرات یا گردن را خم می کند.

چگونه از خود محافظت کنیم

همیشه می توانید با کمک مسکن های بدون نسخه از سردرد خلاص شوید. اما مهم است که درک کنیم نه تنها از بین بردن علائم ناراحتی ، بلکه علت آن صحیح تر است. در مورد سردرد  ، ابتدا باید یاد بگیرید که چگونه وضعیت بدن خود را کنترل کنید ، صاف بنشینید ، حرکات خود را کنترل کنید و برای مدت طولانی در وضعیتی که دارای ستون فقرات منحنی است قرار نگیرید. برای پیشگیری از سردرد ، بیشتر اوقات در هوای تازه و انجام تمرینات بدنی ، به ویژه از دسته توسعه انعطاف پذیری ستون فقرات (به عنوان مثال یوگا) و بهبود گردش خون (آموزش کاردیو) ، مفید است. اگر حملات سردرد بسیار شدید باشد و به طور مکرر تکرار شود ، معاینه پزشکی لازم است.

 

بیماری های ویروسی

بیماری های ویروسی

کارشناسان مشکلات از نوع ویروسی را در لیست بیماری های معمولی محل کار در نظر می گیرند. و اگر نگاهی هوشیارانه به این وضعیت بیندازید ، بلافاصله سوالات و شگفتی های مربوط به چنین طبقه بندی از بین می رود. دفتر ، اتاقی است که به طور معمول ، افراد زیادی روزانه برای مدت طولانی در آن قرار دارند. هر یک از آنها یک بردار بالقوه عفونت است. فضاهای اداری داخل سالن بستر مناسب تولید ویروس است. به هر حال ، برای آلوده شدن ، نیازی به نشستن در همان دفتر با حامل عفونت نیست. غالباً با میکروبهای دستگیره درب ، تجهیزات اداری یا لوازم التحریر تماس غیرمستقیم کوتاه مدت کافی وجود دارد . برای ابتلا به بیماری کافی است که یک شی آلوده را با دست و سپس به صورت خود را لمس کنید.

چگونه از خود محافظت کنیم

قانون طلایی برای همه فضاهای اداری تهویه منظم است. حتی اگر بیرون سرد باشد یا باران ببارد ، باز هم باید پنجره های دفاتر باز شوند. در صورت امکان اتاق را چند بار در روز تهویه کنید. برای مدت زمان تهویه ، بهتر است کارگران دفتر را ترک کنند ، و در صورت امکان یک اطلاعیه برای زمان  تهویه تهیه کنند. همچنین ، برای محافظت در برابر عفونت ، حفظ مصونیت برای کارمندان اداری بسیار مهم است. برای انجام این کار ، شما باید یک رژیم غذایی سالم و غنی از ویتامین ها ، مواد معدنی و سایر اجزای مفید برای بدن را دنبال کنید. مانند اکثر بیماری های معمول اداری ، حضور منظم در فضای باز ، ورزش و سلامتی مفید است. در طول سال ها ، به نظر می رسد کار یقه سفید ایده آل بوده و به تلاش جسمی کمی نیاز دارد و بنابراین برای سلامتی مفید است. اما آخرین مشاهدات دانشمندان ، جهان را مجبور کرده است تا نظر خود را در مورد ایمنی و حتی بیشتر از مزایای کار در یک دفتر تجدید نظر کند. بیایید فقط بگوییم که در زمان ما کارگران دفاتر اغلب به عنوان آسیب پذیر ترین گروه در بازار کار شناخته می شوند. با این حال ، کار در دفتر به هیچ وجه حکم خودکشی را ندارد. برای حفظ سلامتی و فعالیت خود تا آنجا که ممکن است ، فقط باید سبک زندگی و رژیم غذایی خود را کنترل کنید.

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید