تورم در بیماری کلیوی

بیماری کلیوی

ادم در بیماری کلیوی یکی از شایع ترین علائم این نوع آسیب شناسی محسوب می شود. علاوه بر این ، آنها خود را به همان اندازه اغلب در دوره مزمن بیماری و در مرحله رشد حاد احساس می کنند. به محض اینکه کلیه ها از بین می روند ، بدن مجبور است با شکل گیری بیش از حد مواد مختلف در خون ، با پیامدهای آن مقابله کند. عدم تعادل به دلیل ایجاد پف و چربی می شود ، که نه تنها در اندام فوقانی یا تحتانی تحت تأثیر قرار می گیرد بلکه بیضی صورت را نیز تغییر می دهد. برای جلوگیری از چنین نتیجه ای ، پزشکان توصیه می کنند وقتی اولین علائم هشدار دهنده ظاهر شد ، سریعاً به کمک واجد شرایط مراجعه کنید. خود درمانی نیز مانند نادیده گرفتن مشکل ، می تواند با تحریک فرآیندهای برگشت ناپذیر در بدن ، به بهزیستی عمومی آسیب برساند. 

 

دلایل اصلی پف کردن در بیماری کلیوی 

بصورت شماتیک ، کلیه ی شرایطی که نشان دهنده اختلال در عملکرد کلیه در پس زمینه ورم است ، می تواند به دو گروه تقسیم شود. حالت اول شامل یک مکانیسم مستقیم آسیب شناسی است که باعث می شود مایعات برای ریختن درون فضای بین سلولی تحریک شوند. گروه دوم بیماری هایی را که منجر به تورم می شوند ، پوشانده اند. از جمله شایع ترین دلایل ادم به دلیل مشکلات کلیوی ،افزایش تصفیه خون است. تمیز کردن از طریق غشای گلومرولی کلیوی  انجام می شود.

 

به محض ورود پروتئین ها به ادرار اولیه ، مقدار کمی آب را با خود می گیرند که این یک نتیجه مستقیم فشار اسمزی است. تشخیص و به دنبال آن درمان جذب مجدد پروتئین در سطح حلقه هنلی ثابت نیست ، زیرا مولکولهای آنها خیلی بزرگ هستند. با توجه به اندازه برجسته آنها ، آنها نمی توانند از دیواره های لوله ها عبور کنند. کاهش پروتئین در خون یکی دیگر از دلایل کیسه های زیر چشم با احساس نفخ در بدن است.

 

این اتفاق به دلیل از بین رفتن پروتئین در طول هر دفع ادرار رخ می دهد. گاهی اوقات ، سایر آسیب شناسی ها ، که مرتبه ای از بزرگی در تمرین پزشکی است ، منجر به چنین نتیجه ای می شوند. همچنین ، اغلب دلیل این تغییر شکل ظاهری ، کاهش توانایی کلیه ها در تهیه عملکرد تصفیه کافی است. حتی فشار خون پایین ، که در بین افراد عادی نسبتاً بی ضرر محسوب می شود ، می تواند منجر به نقض مکانیسم طبیعی تصفیه ادرار شود. این به نوبه خود ، سیستم هورمونی را فعال می کند ، که با مسدود کردن جریان استاندارد مایعات زباله پاسخ می دهد. کمی کمتر ، افزایش غلظت یون های سدیم یا افزایش نفوذپذیری مویرگی به مرکز ادم تبدیل می شود.

 

در حالت اول ، این مورد در مورد بیمارانی که غذاهای پر نمک غذا مصرف می کنند ، صدق می کند. در نسخه دوم ، آزاد سازی آسان اجزای خون به فضای بین سلولی را تسهیل می کند. اما شایع ترین دلیل هنوز مصرف مایعات کنترل نشده باقی مانده است ، که اغلب در دوره های گرم اتفاق می افتد. اگر به این امر توانایی گلومرولهای کلیوی را برای عبور تنها مقدار مشخصی از مایعات دریافتی اضافه کنیم ، با وجود بیش از حد آن ، کلیه ها به سادگی وقت کافی برای مقابله با کار ندارند. جدی ترین علل آن بیماری ها در کودکان و بزرگسالان است که مکانیسم های منجر به از بین رفتن عملکرد گلومرولی را فعال می کند. این ویژگی التهاب یا اسکلروز است ، در زمانی که بیمار دارای رشد بیش از حد بافت پیوندی است که عملکرد تصفیه را ارائه نمی دهد. 

 

شایع ترین بیماری هایی که  منجر به تورم می شوند

اعتقاد بر این است که بیماری هایی که به دلیل مشکلات کلیوی باعث پف پا در کل بدن می شوند ، فقط به نارسایی کلیه محدود می شوند. اما لیست در واقع بسیار گسترده تر است ،

گلومرولونفریت آمیلوئیدوز؛

تومورها

مسمومیت

این گلومرولونفریت است که مقصر اصلی شکست دستگاه گلومرولی است. صدمه به سیستم تصفیه به دلیل ایجاد اختلال در سیستم ایمنی بدن به یک کاتالیزور پاتولوژی تبدیل می شود. اما همه افرادی که از نظر پزشکی فاصله ندارند ، نمی دانند که چه دلایلی باعث می شود سیستم ایمنی بدن در برابر بدن خود کار کند.

 

موارد اصلی شامل موارد زیر است:

عفونت ها ، از جمله استرپتوکوک ها ، باعث گلودرد ، که می تواند چنین عارضه ای را ایجاد کند.

بیماری های خود ایمنی .

بیماری که به طور کامل درمان نشده است می تواند به عنوان انگیزه ای برای جایگزینی بافت کلیه با بافت همبند ، که قادر به انجام وظایف اصلی اختصاص یافته به فیلتر طبیعی بدن نیست. با گذشت زمان ، بهزیستی بیمار ممکن است به حدی بدتر شود که فقط بستری شدن در اورژانس به وی کمک می کند.

 

آمیلوئیدوز با تجمع همان پروتئین ، آمیلوئید ، در دیواره رگ های کلیوی مشخص می شود. هنگامی که از سد تمیز کردن عبور نمی کند ، شروع به رسوب در گلومرول ها می کند و هم آنها و هم نزدیکترین مویرگ ها را می بندد. هنگامی که غشاء گرفتگی می شود ، به سادگی متوقف می شود ، که منجر به تشکیل یک مانع مکانیکی برای جریان خون طبیعی می شود. پف کردن در اینجا به این دلیل است که باقیمانده سموم در خون جمع می شوند و مایعات اضافی نمی توانند راهی برای خروج پیدا کنند و فضای آزاد را در هر جایی که مکانی برای آن وجود داشته باشد پر می کند.

 

مسمومیت در تعدادی از بیماریها منجر به ورم با شدتهای مختلف جایگاه مهمی را به خود اختصاص می دهد. ما در مورد مسمومیت با نمک فلزات سنگین صحبت می کنیم ، که می تواند در موارد زیر رخ دهد: فعالیت کارگری در شرایط کار مضر؛ اقامت طولانی مدت در یک محیط زیست محیطی نامطلوب. برخی نمک های فلزات سنگین دقیقاً در غشای کلیوی بومی می شوند. با تجمع طولانی مدت مواد سمی ، مکانیسم تبدیل بافت طبیعی به بافت همبند بدون توانایی مقابله با وظیفه فیلتر ادرار ایجاد می شود.

 

تصویر بالینی نارسایی کلیوی کلاسیک دوره مزمن به پایان می رسد. علائم سنتی چنین پاتولوژی ، اختلالات حاد یا مزمن عملکرد طبیعی اندام ها را تعیین می کند. و نه تنها گلومرول ها ، بلکه لوله ها نیز دیده می شوند که کلیه ها را خیلی سریع از بین می برد. بیماری دیگر از لیست شایع ترین ، تومور انکولوژیکی از نوع بدخیم یا خوش خیم است. برای تعیین نوع نئوپلاسم در بیمار خاص ، فقط تشخیص دقیق و دقیق انجام می شود. در اینجا ، شیوع ورم اندام ، گردن ، صورت به طور مستقیم با مرحله توسعه بیماری و همچنین اندازه تومور ارتباط دارد و آیا متاستاز وجود دارد. میزان شیوع این بیماری نیز در نظر گرفته شده است. هرچه تغییرات پاتولوژیک برجسته تر باشد ، علائم خارجی آسیب شناسی روشن تر خواهد شد. این رابطه با فشرده سازی رگ های خونی ، لوله ها و گلومرولی ها توضیح داده می شود که با پیشرفت بیماری به سرعت توانایی های پاکسازی خود را از دست می دهند. 

 

چگونه ورم کلیه را تشخیص دهیم

دلایل زیادی برای ایجاد ادم با هرگونه موضعی وجود دارد ، از جمله تروما ، واکنش های آلرژیک ، واکنش بدن به نیش حشرات. در بین این همه تنوع ، پزشکان آموخته اند علائمی را تشخیص دهند که دقیقاً منشأ کلیوی ادم را نشان می دهد. افراد معمولی معمولاً ادم کلیوی و قلبی را اشتباه می گیرند. اما یک پزشک باتجربه قادر خواهد بود حتی در معاینه اولیه منبع بیماری را با احتمال زیاد مشخص کند.

برای این منظور ، متخصصان از تشخیص افتراقی استفاده می کنند و بر اساس معیارهای خاص ارزیابی می کنند.

 

شکایات همراه معمولی عبارتند از:

درد؛

مشکل در ادرار کردن؛

تظاهرات عصبی بیماران

 

درد را در مرحله رشد حاد فرایند التهابی تجربه می کنند و درد می تواند در طول و شدت آن متفاوت باشد. در عمل بالینی ، شروع درد حتی قبل از شروع بیمار متوجه می شود که به دلیل جریان مایع به فضای بین سلولی ، متوجه ظهور ادم می شود. اما مواردی وجود دارد که ورم ناگهان رخ داده است ، بدون اینکه با درد مشخصی در منطقه همراه باشد:

کمر؛

 دنده های پایین هنگامی که کولیک کلیوی وجود دارد ، در آن صورت در ناحیه کشاله ران وجود دارد ، اندام تحتانی که در طرف آن کلیه دیده می شود. موارد مکرر وجود دارد که این بیماری همراه است:

حالت تهوع؛

استفراغ .

دلایل وخیم شدن شدید وضعیت در اینجا حرکت سنگ ها ، یا انسداد مجرای ادرار با یک روند عفونی همزمان است. اگر کولیک رخ داده باشد ، حدوداً یک روز پس از اولین حمله ، ورم با شدتهای مختلف بروز می کند. مشکلات ادرار نیز به چندین دسته تقسیم می شود که بسته به ویژگی های بیماری زمینه ای که باعث ایجاد آنها شده است متفاوت است. اما اگر تعمیم یابد ، می توان آن را با تأخیر در محلی سازی متفاوت نتیجه تأخیر در مایعاتی که وارد بدن شده است ، نامید.

حجم کلی ادرار روزانه کاهش می یابد.

اگر همه چیز در مورد شخص خوب باشد ، بدن حدود 70٪ از کل مایعات جذب شده در روز را حذف می کند ، یعنی کمی بیش از یک لیتر. اما به محض اینکه بی ثبات سازی فعالیت تصفیه همراه با پر کردن فضای سلول مشاهده شد ، دفع ادرار به رکورد کم می رسد. با الیگوریا ، ضایعات ادرار به مقدار بیش از نیم لیتر ردیابی می شود و با آنوری به هیچ وجه نیست. هرچه ادرار بیشتر باقی بماند ، آسیب شناسی بیمار و وضعیت وی جدی تر خواهد بود.

 

از دیگر تغییرات ادرار با ورم کلیوی ، تغییر رنگ آن تا یک رنگ سفید یا زرد روشن مشاهده می شود. این با وجود چرک در طول توسعه التهاب در مرحله حاد توضیح داده می شود. اگر تعداد زیادی از گلبولهای قرمز - گلبولهای قرمز - در ادرار مشاهده شود ، می توان در تغییر رنگ ادرار مشاهده کرد. آنها از طریق کپسول Shumlyansky-Bowman وارد ادرار می شوند.

تظاهرات مختلفی از قویترین مسمومیت بدن یک ویژگی بالینی مهم است. به محض شروع به تجمع سموم ، آنها بلافاصله به محرک های بافت عصبی تبدیل می شوند و علائم عصبی ناخوشایند را بیدار می کنند. شایع ترین آنها سردردهایی هستند که با قرص های معمولی درد ، خواب آلودگی و اختلال خواب نمی توانند خنثی شوند.

درد عضلانی ، مفصلی ، استخوانی نیز با ادم کلیوی به سرعت در حال توسعه است ، که اغلب با خارش همراه است. در مراحل پیشرفته ، عدم تعادل الکترولیت امکان پذیر است ، که بر فعالیتهای قلبی تأثیر منفی می گذارد. با کمبود یون های سدیم ، کلر ، پتاسیم ، عضله قلب سخت تر و منقبض می شود. که منجر به آریتمی ، غش و حتی ایست قلبی می شود.

 

تشخیص و به دنبال آن درمان

اولین آزمایش که بیمار باید انجام دهد ، آزمایش خون عمومی و بیوشیمیایی است . همچنین باید فاکتور روماتوئید را تعیین کنید. تشخیص کامل بدون آنالیز بیوشیمیایی کلی ادرار کاملاً کامل نیست. برای از بین بردن فشار روانی روی کلیه ، باید آزمایشات عملکردی کلیه را انجام دهید. اما تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی و همچنین تشخیص رایانه به همراه معاینه سونوگرافی طبق شرایط انجام می شود.

 

دوره درمانی می تواند مدت زیادی طول بکشد ، بنابراین ارزش دارد که برای این واقعیت آماده شود که با وجود ورم گسترده ، به همراه آسیب شناسی سریع در حال رشد ، ممکن است بیمار حتی در بیمارستان بستری شود. درمان استاندارد براساس تجویز داروها برای تسکین بیماری زمینه ای ، دیورتیک ها و داروها برای تقویت دیواره عروق انجام می شود. علاوه بر این ، شما باید قوانین حفظ تعادل آب و الکترولیت ها را دنبال کنید ، رژیم غذایی را دنبال کنید. 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید