مفید ترین گوشت برای تقویت سیستم ایمنی بدن

در

سیستم ایمنی
متخصص تغذیه گفت: گوشت مرغ به ویژه برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است ، که با مزایای دیگر ، مقدار زیادی اسید آمینه دارد.مرغ در درجه اول یک ماده غذایی پروتئینی است ، یعنی پروتئین ها به اسیدهای آمینه تجزیه می شوند. به گفته متخصص تغذیه  ، تریپتوفان ، لوسین ، ایزولوسین ، والین ، ترئونین ، لیزین ، متیونین ، فنیل آلانین از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

 

متخصص یادآوری کرد: "با کمبود اسیدهای آمینه ، سلول های ایمنی بدن به راحتی قادر به ساخت ایمونوگلوبولین های طبیعی و به میزان لازم برای پاسخ ایمنی نیستند."گوشت مرغ حاوی پروتئین ، با ترکیب اسید آمینه کامل است و بیشتر آن در فیله وجود دارد. یکصد گرم فیله نیمی از پروتئین دریافتی روزانه را می دهد.

 

در بیماری همه گیر کرونا ، شما باید سیستم ایمنی بدن خود را حفظ کنید و به آن آسیب نرسانید. فست فود ، کنسرو و غذاهای سرخ کردنی بهترین روش تغذیه نیستند. همچنین خوب است که قند را از رژیم غذایی حذف کنید ، زیرا بر نفوذ پذیری دیواره عروق و رشد باکتری ها تأثیر می گذارد.

 

اکنون دریافت ویتامین ها و مواد معدنی که در سبزیجات و گیاهان وجود دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پزشک توصیه می کند ماهی ، غذاهای دریایی ، مرغ ، محصولات لبنی بخرید ، نوشیدنی های میوه ای و شیرین نشده میوه ای و همچنین آب ساده بیشتر بنوشید.علاوه بر این ، باید به یاد داشته باشید که محصولات به تنهایی نمی توانند ایمنی بدن را افزایش دهند. همچنین لازم است بیشتر حرکت کنید ، هوای تازه تنفس کنید ، خواب کافی داشته باشید و در صورت امکان از استرس پرهیز کنید.

نظرات

۱۳۹۹/۷/۲۸مرغ داره قیمت گوشت میشه دیگه خواصش هم بیشتر شده

۱۳۹۹/۷/۲۹متشکر از مقاله ولی با این قیمتها ازکجا این غذاها رو گیر بیاریم بخوریم؟! ولی حالا از این شوخی "جدی" که بگذریم...رژیم های غنی از پروتئین دیگه ای هم هست که به کشتن حیوانات (که گوشتشون حاوی اوره و کلسترول ومواد مضر دیگه هم هست) احتیاجی نیست. مثلا" مصرف باندازه لوبیا (برای افرادی که مشکل هاضمه ندارن) ، قارچ و بادام زمینی و...

۱۳۹۹/۷/۲۹ممنون از این که نظرتون رو گذاشتین .صحیح می فرمایید می تونیم از لوبیا و عدس و... استفاده کنیم . ولی تقریبا هیچ پروتئینی جای پروتئین حیوانی رو نمی گیره مخصوصا برای کودکان و نوجوانان که در حال رشد هستند.

در ادامه بخوانید...

ارتباط مصرف زیاد گوشت قرمز و سرطان

در

(سیارک) : تحقیقات نشان می دهد که سرخ کردن و کباب کردن گوشت قرمز به حدی که سطح آن کمی بسوزد می تواند مواد شیمیایی سرطان زا تولید کند.

این مطالعه نشان داد که احتمال ابتلا به سرطان مثانه در افرادی که گوشت قرمز به شدت سرخ شده یا کباب شده، بخشی از رژیم غذایی آنها بود دو برابر کسانی است که گوشت قرمز کم سرخ یا کباب شده، مصرف می کنند.

ظاهرا در این مطالعه به اثر گوشت آبپز بر سرطان مثانه اشاره ای نشده است.یافته های مطالعه تازه به روی 1700 نفر در یک کنفرانس تحقیقات سرطان در آمریکا عرضه شد. پژوهشگران دانشگاه تگزاس دریافتند که این خطر برای کسانی که گوشت قرمز کاملا سرخ شده مانند استیک و گوشت خوک نمک سود (بیکن) مصرف می کنند، بیشترین است.(سیارک)

اما براساس این مطالعه حتی گوشت مرغ و ماهی نیز وقتی سرخ شده باشد، احتمال ابتلا به سرطان را به طول قابل توجهی بالا می برد.سه نوع عمده از مواد شیمیایی سرطان زا که به "اچ سی اِی"ها معروف هستند خطر ابتلا به سرطان را به میزان بیش از دو برابر و نیم افزایش دادند.و به نظر می رسید که بعضی افراد از لحاظ ژنتیکی بیشتر در برابر این نوع رژیم آسیب پذیرند.

در این مطالعه که طی 12 سال انجام شد، محققان دی ان اِی کلیه شرکت کنندگان را تحلیل کردند و متوجه شدند که داشتن ژن های خاص خطر ابتلا به سرطان مثانه را در برخی افراد که زیاد گوشت قرمز می خورند پنج برابر می کند.گوشتی که حسابی سرخ یا کباب شده باشد قبلا به سرطان لوزالمعده ارتباط داده شده بود.

متخصصان سرطان می گویند که تحقیقات بیشتری برای اطمینان از ارتباط مصرف مرتب گوشت قرمز با سرطان مثانه لازم است و اینکه آیا نحوه پختن آن تاثیری دارد یا نه.

دکتر پاناگوئیتا میترو از "صندوق جهانی تحقیقات سرطان" گفت: "وقتی همه شواهد درباره مصرف گوشت و سرطان را بررسی کردیم، حاکی از افزایش سرطان مثانه به دلیل مصرف گوشت قرمز نبود."

"اما در این زمینه که گوشت قرمز یا گوشت پردازش شده خطر سرطان روده را افزایش می دهد شواهد قانع کننده ای وجود دارد.""به همین دلیل است که توصیه می کنیم مردم مصرف گوشت قرمز را به 500 گرم - وزن گوشت پخته شده - در هفته محدود کنند یا به کلی از خوردن گوشت پردازش شده پرهیز کنند."

سالانه بیش از 10 هزار مورد سرطان مثانه در بریتانیا ثبت می شود.حدود پنج هزار نفر هر سال در اثر این سرطان می میرند و تقریبا 90 درصد موارد مرگ در افراد بالای 65 سال است.

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

نظرات

۱۳۹۵/۱۱/۴کی می تونه گوشت کیلویی 50 هزار تومن رو زیاد مصرف کنه

در ادامه بخوانید...

آیا گوشت قرمز برای ما مضر است

در

گوشت قرمز حاوی ویتامین ها و مواد معدنی متعددی است که برای سلامتی و یک رژیم غذایی متعادل ضروری میباشد. با این حال در سالهای اخیر ارزش خود را از دست داده است، مطالعات نشان داده اند گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان و سایر بیماری ها را افزایش میدهد. ایا واقعا برای ما مضر است؟(سیارک

بررسی میکنیم: به هر نوع گوشت که از عضله پستانداران تهیه میشود، گوشت قرمز میگویند. که شامل گوشت گاو، گوسفند، بره، گوساله و خوک میباشد. بعضی از خانوداه ها گوشت قرمز را جزو مواد غذایی اصلی خانواده میدانند، برخی هم روزانه به شکل های مختلف از گوشت استفاده میکنند. سال گذشته، بطور متوسط هر فرد امریکایی 106.6 پوند گوشت قرمز مصرف داشته است. اگرچه این مقدار ممکن است زیاد بنظر برسد ولی درمقایسه با سال 1970 به میزان 145پوند کاهش یافته است. درطول سال گذشته، مصرف گوشت هر نفر 10پوند کاهش یافته، ملاحظه میشود از سال 1960 تا 2014 مصرف سالانه هر فرد 101پوند کاهش یافته است. چرا بسیاری از ما مصرف گوشت قرمز را کاهش داده ایم؟

تمایل به مصرف غذاهای گیاهی

باتوجه به نظر سنجی "هریس"  2016، عده ای با توجه به علاقه ای که به حیوانات دارند گیاه خوار هستند. با این حال، بیش از میلیونها نفر از ما به غذاهای گیاهی دل بسته ایم زیرا معتقدیم که گیاهان نسبت به گوشت قرمز سالمتر هستند. طبق نظر سنجی "هریس" 37 درصد بزرگسالان هنگام ناهار از غذاهای گیاهی استفاده میکنند و دلیل این امر را سالم بوند غذاهای گیاهی میدانند. در دسامبر 2016 یک مقاله معروف اکادمی تغذیه و رژیم های غذایی اعلام کردند که رژیم غذایی گیاهی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را 62درصد کاهش میدهد. (سیارک

دیابت و فشار خون بالا از شایع ترین علل ناراحتی های کلیه هستند که با مصرف گوشت قرمز بوجود می ایند. افرادی که 25درصد غذای انان را گوشت قرمز تشکیل میدهد، 40درصد بیشتر از افراد دیگر به ناراحتی کلیه مبتلا میشوند. مطالعات نشان داده مردم میتوانند پروتئین مورد نیاز خود را از طریق گیاهان یا مصرف گوشت سفید (ماهی، مرغ و صدف) فراهم کنند. در ایالات متحده سالانه 610 هزار نفر بر اثر بیماری قلبی فوت میکنند که یک رژیم غذایی ناسالم، با چربی اشباع و کلسترول علت این مرگ ومیر شناخته شده است. محققان دانشگاه کلمبیا در نیویورک، نشان داده اند که باکتری های هضم روده یک ترکیب موجود در گوشت بنام "الکارنیتین" را به یک ترکیب بنام "تری متیل آمین -N  اکسید" تبدیل میکنند (TMAO) محققان با آزمایش روی موش دریافتند که TMAO منجر به تجمع چربی در رگها، و درنهایت منجر به سکته قلبی میشود. اگرچه برخی از مطالعات این احتمال را ضعیف اعلام کرده اند. یک مطالعه توسط محققان دانشگاه "پرو" اعلام کردند که 3اونس گوشت قرمز (3بار درهفته) خطری برای بیماری قلبی ایجاد نمیکنند.

"دیورتیکولیت" التهابی است که به عوارض شدیدی از جمله ابسه، سوراخ شدن روده بزرگ و عفونت در دیواره شکم منجر میشود. درحالی که علل خاص "دیورتیکولیت" مشخص نشده، اعلام شده یک رژیم غذایی با فیبر بالا و مقدار زیادی گوشت میتواند ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. محققان در یک آزمایش دریافته اند افرادی که مصرف گوشت بالایی داشتند 58درصد بیشتر از بقیه به "دیورتیکولیت" مبتلا شده اند.

چقدر گوشت قرمز بخوریم؟

با وجود خطرات بهداشتی ناشی از مصرف گوشت قرمز، لازم است توجه داشته باشیم که گوشت قرمز سرشار از مواد مغذی است.بعنوان مثال مصرف روزانه 100گرم گوشت قرمز 25درصد ویتامین B3 و 32درصد از "روی" مورد نیاز روزانه را فراهم میکند. گوشت قرمز حاوی مقدار زیادی آهن است که بهتر از آهن گیاهی جذب بدن میشود و همچنین دارای ویتامین B6، سلنیوم و دیگر ویتامین ها و مواد معدنی میباشد. موسسه تحقیقات سرطانی امریکا پیشنهاد داده برای جلوگیری از خطر ابتلا به سرطان هفته ای 18اونس گوشت قرمز پخته مصرف و از خوردن گوشت فراوری شده کاملا اجتناب شود. با این حال اشاره شده گوشت قرمز ارزش غذایی بالایی داشته و باید ان را در تحقیقات اینده مد نظر قرار دهیم.منبع:medicalnewstoday.com

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در قسمت نظرات ما را مطلع کنید.  

 

حق انتشار مقالاتی که در سایت سیارک ثبت می شود متعلق به سایت سیارک است و امکان انتشار به صورت کلی یا بخشی از آن بدون ذکر نام منبع  (سیارک) ممنوع است.

نظرات

در ادامه بخوانید...

چرا بدن زن در برابر عفونت مقاوم تر از مرد عمل می کند

در
سیستم ایمنی

بر اساس تحقیقات صورت گرفته ، سیستم ایمنی بدن مردان به اندازه زنان قوی نیست. هورمون استروژن در زنان به آنها قدرت بیشتری برای مقابله با عفونت داده است.هورمون استروژن با آنزیم ( Caspase-12 ) که به روند تورم و عفونت کمک می نماید در تقابل می باشد.به این ترتیب بدن زنان قادرند در مقابل ویروس و باکتری مقاوم تر عمل نمایند. هورمون استروژن که به صورت طبیعی در بدن زنان تولید می گردد، مانع از فعالیت ژن تولید کننده این آنزیم ( Caspase-12 ) می گردد.

آنها همچنین جایگاه تلاقی استروژن با این ژن را پیدا کرده و به این نتیجه رسیده اند که این هورمون چگونه فعالیت ژن را کم می کند درنتیجه زنان عکس العمل شدیدتری در برابر عفونت،  از مردان نشان می دهند.

به گفته محققان ، سیستم دفاعی زنان به دلیل نقش مهمی که در تولید مثل و پرورش کودکان ایفا می کنند، از سیر تکاملی بهتری برخوردار می باشند.شواهد زیادی موجود است که سیستم دفاعی زنان به مراتب از مردان قوی تر عمل می کند و زنان در صورت ابتلا به بیماری های عفونی، سریعتر بهبود می یابند.

در این تحقیقات ، امکان بهبود بخشیدن به سیستم ایمنی بدن از طریق دستکاری ژنتیکی فراهم شده است .اما آیا مردان حاضرند با هورمونی کاملا زنانه مسیر بهبودی بیماری را در بدن خود کوتاهتر کرده و سریعتر معالجه شوند؟

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. 

نظرات

در ادامه بخوانید...

آیا مصرف گوشت قرمز برای بدن ضروریست؟

در

آیا مصرف گوشت قرمز برای بدن ضروریست؟ چه مقدار درهفته باید مصرف کنیم؟ آیا پرهیز کامل از گوشت در درازمدت زیانبار است؟ آیا می توان بدون گوشت تغذیه کامل و سالم داشت؟
گوشت قرمز یکی از منابع پروتئین و آهن است. تحقیقات نشان داده که رژیم غذایی مدیترانه‌ای یکی از سالمترین رژیم‌های غذایی است و در این رژیم، مصرف گوشت قرمز کم است و بیشتر در آخر هفته یا مناسبت‌ها خورده می‌شود. تردیدی نیست که تغذیه‌ای که گوشت و بخصوص گوشت قرمز زیاد داشته باشد تغذیه متعادلی نیست.

هر چند نمی‌توان با قطعیت دفعات خوردن گوشت در هفته را مشخص کرد، اما می‌توان گفت گیاهخواران و گیاهخواران مطلق از نخوردن گوشت قرمز منع نشده‌اند و فقط ملاحظاتی به آنها توصیه شده است.

اگر دائم گوشت قرمز مصرف می‌کنید بهتر است که بیشتر از روزی هفتاد گرم نباشد (هفته‌ای نیم کیلو). اگر این مقدار ناچیز به نظر می‌رسد یک راه آن است که مصرف آن را به یکی دو روز در هفته تقلیل دهید. کباب کردن گوشت کم چربی (بنحوی که روغن گوشت از زیر آن خارج شود) بهترین روش است، مثل کباب چنجه یا برگ اما نه مثل کباب کوبیده که چربی زیاد دارد.

رژیم غذایی مناسب برای کبد چرب چیست؟

کبد چرب که دلیلی غیر از مصرف الکل داشته باشد درجات مختلف دارد. درجه خفیف آن که معمولا بدون علامت است ممکن است در افراد زیادی وجود داشته باشد که محصول جمع شدن چربی در سلول‌های کبد است. در درصد کمی از جمعیت این چربی می‌تواند باعث التهاب کبد شود و درجات شدیدتر را ایجاد کند که می‌تواند در نهایت به سیروز کبد و از کار افتادن آن منجر شود. چاقی، دیابت نوع دوم، فشار خون، کلسترول بالا، سن بالای پنجاه و سیگار عوامل زمینه‌ساز آن هستند. بنابراین بطور کلی می‌توان گفت تغذیه سالم و متعادل، ورزش، ترک سیگار و تنظیم قند خون راهکارهای اصلی هستند و خوردن روغن زیتون صبحگاهی یا خودداری از خوردن میوه برای درمان آن پایه طبی ندارد.

 

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

تقویت سیستم ایمنی بدن هفت روش

در

(سیارک) سیستم ایمنی بدن انسان به طور طبیعی در برابر بیماریها از بدن محافظت می کند. اما این کافی نیست و با فراهم کردن آنچه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، و کنار گذاشتن فعالیتهایی که موجب ضعف این سیستم می شود، می توانید اقدام به تقویت سیستم ایمنی بدن خود کنید و در برابر بیماریها مقاوم باشید. تحقیقاتی که طی چند سال اخیر توسط دانشمندان صورت گرفته می تواند یارای رسیدن شما به این هدف باشد. در این مطلب قصد داریم به توضیح و بررسی چند مورد از نتایج این تحقیقات بپردازیم:

فواید ورزش کردن؛ تقویت سیستم ایمنی بدن

بسیاری از مردم از فواید ورزش کردن و تأثیرات خوبی که روی سیستم قلبی عروقی، ماهیچه ها و استخوان ها دارد مطلع هستند. اما کمتر کسی می داند که ورزش کردن در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز نقش کلیدی دارد، بخصوص هرچه سنمان بالاتر می رود این نقش پررنگ تر می شود. هرچه سن ما بالاتر می رود عملکرد سیستم ایمنی بدن ضعیف تر می شود، بدین صورت که گلبولهای سفید، در زمانی تشخیص عوامل بیماری زا، فعالیت کمتری نسبت به سنین پایین تر انجام داده و اثر کمتری در دفاع از ایمنی بدن خواهند داشت. حال تحقیقاتی توسط جمعی از دانشمندان روی دوچرخه سوارانی که بین 55 تا 79 سال سن داشتند صورت گرفته، و نتایج بدست آمده از این تحقیقات نشان می دهد که سیستم ایمنی بدن این افراد نسبت به سایر هم سن و سالانشان، عملکرد بهتری دارد و با کمی اغراق می توان گفت که تولید گلبولهای سفید سیستم ایمنی بدن آنها برابر همان تعدادی است که در بدن یک فرد بالغ تولید می شود. علاوه براین این تحقیقات نشان داده که ورزش کردن بیماریهای عفونی مربوط به سیستم تنفسی را نیز به شدت کاهش می دهد؛ سرماخوردگی یکی از این بیماریهاست.

اهمیت خواب در تجدید گلبولهای سفید

یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر تقویت و تجدید سیستم ایمنی بدن، خواب مناسب است. بنا به تحقیقات صورت گرفته روی جمعی از افراد که 65 سال به بالا سن داشته اند، مشخص شده است که کسانی که کمتر از شش ساعت در روز استراحت می کنند، به نسبت سایرین بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری هستند، چراکه خواب کافی برای تجدید گلبولهای سفید خود ندارند و در نتیجه آن سیستم ایمنی بدنشان آنگونه که باید کارکرد ندارد. لازم به ذکر است که عدم خواب کافی خطر ابتلا به بیماریهایی چون سرماخوردگی و آنفولانزا را نیز افزایش می دهد.

داشتن رژیم غذایی مناسب

شاید کمی عجیب به نظرتان بیاید اما میکروبها و باکتریهایی که در روده های کوچک و بزرگ ما هستند نقشی کلیدی در کارکرد سیستم ایمنی بدن دارند. برای مثال این باکتریها اقدام به تحریک گلبولهای سفید سیستم ایمنی بدن کرده و بدین صورت با فعالیت بیشتر این گلبولها، سیستم ایمنی بدن نیز قوی تر خواهد شد. حال اگر قصد دارید تعداد این باکتریها را بیشتر کنید باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. بهترین رژیم غذایی برای افزایش این باکتریها شامل غذاهای کم چرب و با فیبر بالا، به علاوه انواع سبزیجات می شود. ناگفته نماند که بهتر است رژیم غذایی شما متنوع باشد تا با وارد کردن باکتریهای مختلف به بدن، فعالیت گلبولهای سفید را بیشتر کرده که در نتیجه اینها سیستم ایمنی بدن به طور کلی تقویت خواهد شد و در برابر بیماریها مصون خواهید بود.

استفاده از باکتریهای مؤثر در تقویت سیستم ایمنی بدن

محصولات پروبیوتیک شامل باکتریهای زنده یا مخمرهایی می شوند که (برای مثال این باکتریها یا مخمرهارا به محصولاتی چون ماست اضافه می کنند) می تواند به عنوان مکمل استفاده شود. این باکتریها سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماری های گوارشی که بر اثر استعمال آنتی بیوتیکها به وجود می آید مقاوم می کند و نیز از مشکلاتی چون زخم معده جلوگیری می کند. البته تحقیقات انجام شده هنوز به طور کامل فواید استفاده از این محصولات را تأیید نکرده است و به همین خاطر اگر در این رابطه تردید دارید می توانید به جای محصولات پروبیوتیک از سایر فرآورده های آن استفاده کنید (شامل قرصهای مکمل و ...) که تأثیری مشابه خواهد داشت و با وارد کردن باکتریهای مفید به بدن شما در تقویت سیستم ایمنی بدن نقشی مؤثر خواهد داشت. محققان براین باورند که هنوز تأثیرات این گونه محصولات بر سلامتی بدن در مراحل اولیه آزمون و خطای خود به سر می برد و به کمی زمان نیاز است تا مشکلات احتمالی برطرف شود.

ضرر استفاده از مشروبات الکلی

استعمال بیش از اندازه مشروبات الکلی می تواند تأثیراتی زیان بار بر سیستم ایمنی بدن بگذارد. بنا به تحقیقات صورت گرفته، تا پنج ساعت بعد از استعمال بیش از حد مشروبات الکلی، درکار آن دسته از گلبولهای سفید که از بدن شما در برابر بیماریهای عفونی و بیماریهای دیگری چون سرطان مقاوم می کند، وقفه ایجاد می شود و این مسئله در بلند مدت می تواند برای شما مشکل ساز شود.

استعمال دخانیات

کسانی که دخانیات مصرف می کنند بیشتر در معرض بیماریهای التهابی و عفونی مانند ذات الریه و آنفولانزا قرار دارند. تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که این مسئله بیشتر ناشی از تأثیر نیکوتین موجود در دخانیات است. نیکوتین در کارکرد گلبولهای سفید اختلال ایجاد می کند و باعث می شود آنها نتوانند به درستی از پس میکروبهای خطرناک برای سلامتی بدن بربیایند. همین مسئله شمارا در معرض اینگونه بیماریها قرار خواهد داد. علاوه براین باکتریهایی که برای بدن مفید هستند و در بخشهای قبلی اشاره ای به آنها کردیم، در بدن کسانی که مصرف دخانیات دارند کمتر است. بیماریهای مربوط به قسمتهای بالایی گلو و نیز حنجره، به علاوه بیماریهای عفونی و پوستی از سایر زیانهاییست که متوجه این افراد خواهد بود.

تأثیرات مثبت نور خورشید

همانگونه که می دانید زمانی که پوست بدن در معرض نور خورشید قرار می گیرد، ویتامین دی تولید می شود. این ویتامین نیز در تقویت سیستم ایمنی نقش مؤثری دارد و به کارکرد گلبولهای سفید کمک می کند تا آنها بدن را در مقابل بیماریهای التهابی مقاوم کنند.

بنا به آنچه گفته شد امروزه با توجه به مسائل مربوط به آلودگی هوا و کمبود مواد ارگانیک لازم برای بدن میانگین سن انسان از همیشه کمتر شده است. بهتر است در برنامه روزانه خود جایی برای ورزش کردن کنار بگذارید. اگر شاغل هستید، می توانید صبح ها کمی زودتر بیدار شده و کمی فعالیت ورزشی داشته باشید. فراموش نکنید که در کنار ورزش کردن یک رژیم غذایی مناسب می تواند ایده آل باشد. با اضافه کردن باکتریهای مفید برای بدن کارکرد سیستم ایمنی خود بهبود داده و در برابر بسیاری بیماریها مقاوم می شوید.(سیارک)

نظرات

در ادامه بخوانید...

عادات رفتاری که سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان می شود هفده مورد

در

سرطان یکی از خطرناک ترین بیماری هایی است که به واسطه آن همه ساله در نقاط مختلف جهان انسان های زیادی جان خود را از دست می دهند. بنا به بررسی ها و تحقیقاتی که دانشمندان انجام داده اند، انتظار می رود تا بیست سال آینده حداقل بیست و دو میلیون مورد سرطان وجود داشته باشد. بسیاری از ما در طول روز کارهایی انجام می دهیم که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند و متأسفانه خود، از این کارها و خطراتی که متوجه سلامت ما می کنند آگاهی نداریم. به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا در این مقاله شما را با برخی از این عادات رفتاری آشنا کنیم. با سیارک همراه باشید.

خوردن گوشت نیم سوز شده

بسیاری ترجیح می دهند گوشت خود را برای مدت زمان طولانی تری نسبت به زمان معمول روی حرارت نگاه دارند و این کار باعث می شود گوشت حالتی نیم سوز شده پیدا کند. مسئله ای که در این خصوص وجود دارد این است که هنگام پختن و یا سرخ کردن گوشت با حرارت بالا، مواد شیمیایی ای در گوشت آزاد می شوند که باعث شکل گرفتن تغییراتی در حالت دی ان ایِ گوشت می شوند و متأسفانه همین تغییر است که در نهایت گوشت را بدل به تهدیدی برای سلامت می کند، چرا که امکان ابتلا به سرطان با خوردن گوشتی که این گونه طبخ شده باشد، افزایش پیدا می کند. تحقیقاتی دوازده ساله در خصوص مصرف گوشت و تأثیر آن بر سلامت انسان انجام شد و نتایج آن در مجله ای به نام Nature منتشر شد. نا گفته نماند که برای انجام این تحقیقات گروهی تقریباً شصت هزار نفری از مردم انتخاب شده و روی آن ها تحقیقات و بررسی را آغاز کردند. نتایج حاکی از آن بود خطر ابتلا به سرطان در میان افرادی که گیاه خوار بودند، بسیار کمتر از کسانی بود که به طور مرتب گوشت مصرف می کردند. توصیه محققان این مجله این بود که در صورت امکان گوشت را از برنامه غذایی خود حذف کنیم و اگر چنین امکانی نیست در طبخ آن دقت کرده و از قرار دادن آن در معرض حرارت بالا پرهیز کنیم.

استفاده از بطری های پلاستیکی

بنا به تحقیقات صورت گرفته، بطری های پلاستیکی که معمولاً برای منظور نگه داری از آب معدنی از آن ها استفاده می شود، مواد شیمیایی خطرناکی دارند. یکی از آن مواد شیمیایی با نام بی پی ای شناخته می شود. بی پی ای، نوعی هورمون است که پس از وارد شدن به بدن، در کارکرد نقاط مختلفی از بدن اختلال ایجاد کرده و در نهایت خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد. البته تحقیقات در خصوص بطری های پلاستیکی هنوز در مراحل ابتدایی خود به سر می برد و هنوز نمی توان با جرأت گفت که به هیچ وجه نباید از آن ها بهره گرفت، با این حال، توصیه می شود یک بطری از جنس فلز و یا سرامیک تهیه کرده و در آن بریزید که مطمئناً خطری برای سلامت نخواهند داشت.

عادات رفتاری که سبب افزایش احتمال خطر ابتلا به سرطان پوست می شود بخش اول

عادات رفتاری که سبب افزایش احتمال خطر ابتلا به سرطان پوست می شود بخش دوم 

خوابیدن در حالی که تلفن هوشمند نزدیک به سر باشد

بسیاری هستند که علاقه دارند در زمان خوابیدن به موسیقی آرامش بخشی که توسط تلفن هوشمند خود پخش می کنند گوش دهند و در هنگام گوش دادن به خواب فرو بروند. این گونه افراد حتماً باید این نکته را به خاطر داشته باشند که باید تا جایی که امکان دارد، موبایل خود را دورتر از سر خود قرار دهند. در حقیقت نباید زمانی که به خواب می روند، موبایل نزدیک به سرشان باشد. در ماه دسامبر گذشته، تحقیقاتی در مرکز سلامت کالیفرنیا در این خصوص صورت گرفت و نتایج این تحقیقات حاکی از آن بود که بسامد رادیویی ای که از دستگاه های تلفن هوشمند ارسال می شود، می تواند خطر زیادی را متوجه مغز انسان کرده و در نهایت خطر ابتلا به سرطان مغز را افزایش می دهد. به همین خاطر است که توصیه شده است تا جای ممکن این گونه وسایل را در هنگام خواب نزدیک به خود قرار ندهیم.

نشستن و عدم تحرک بیش از اندازه

روزهایی در هفته برای همه ما وجود دارند که کارهای زیادی برای انجام دادن داریم و مدام باید این طرف و آن طرف برویم. این در حالی است که برخی روزهای هفته را نیز، به طور معمول در حال نشستن می گذرانیم و فعالیت بدنی چندانی نداریم. البته حالت دوم به احتمال زیاد برای بسیاری خوشایندتر خواهد بود، با این حال این نکته را باید به خاطر داشته باشیم که نشستن بیش از اندازه و عدم تحرک نیز از جمله مواردی است که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. در سال 2014، نتایج چهل و سه تحقیقی که طی دهه اخیر در خصوص سرطان و عواملی که باعث آن می شود، انجام شده بود، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج این بررسی ها حاکی از آن بود که نشستن بیش از اندازه در طول روز خطر ابتلا به برخی سرطان ها را افزایش می دهد. برای نمونه خطر ابتلا به سرطان ریه در این گونه افراد، با افزایشی شش درصدی همراه بوده است.

شستشوی لباس های آلوده

این مورد ممکن است برای برخی کمی عجیب به نظر برسد و ممکن است این سؤال برایشان پیش بیاید که چگونه این کار می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که بسیاری از مواد شوینده ای که برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرند، حداقل بین یک تا چهار واحد ماده شیمیایی ای در خود دارند که با نام دی اکسین شناخته می شود. این ماده شیمیایی بسیار خطرناک است و خطر ابتلا به سرطان در کسانی که بیش از اندازه در معرض آن قرار بگیرند وجود دارد. در گذشته تحقیقاتی بر روی گونه های جانوری انجام شده است. جانورانی که در معرض دی اکسین و در تماس با آن قرار گرفته بودند، به نسبت جانوران دیگر بیشتر خطر ابتلا به سرطان و تشکیل غده های سرطانی در آن ها مشاهده شد و همین مسئله است که محققان را کمی نگران کرده و باعث شده این مورد ذکر شود. می توان برای شستشوی لباس ها از مواد طبیعی تر استفاده کرد و یا با تدابیر بهداشتی کامل به سراغ مواد شوینده رفت تا حتی المقدور از تماس مستقیم با آن خود داری شود.

استفاده از دئودورانت

اگر از کسانی هستید که عادت به استفاده روزانه از دئودورانت دارید، بهتر است با دقت بیشتری این مورد را مطالعه کنید. بنا به تحقیقات صورت گرفته در این خصوص، آلومینیم موجود در دئودورانت که به منظور کاهش و یا متوقف کردن تعریق در آن مورد استفاده قرار می گیرد، زمانی که توسط پوست بدن جذب می شود، می تواند دردسر ساز شده و خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. اتفاقی که پس از جذب این آلومینیم توسط پوست بدن می افتد این است که در کارکرد گیرنده های استروژنی بدن اختلال ایجاد کرده و در نهایت خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد. با این وجود برخی از محققان و مراکز تحقیقاتی دیگر نیز بر این باور اند که برای مشخص تر شدن این مسئله و تأثیر دئودورانت بر افزایش سرطان، باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد.

عدم رسیدگی به سلامت دهان و دندان

رسیدگی به سلامت دهان و دندان، مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، از مهمترین کارهایی است که به هیچ وجه نباید در انجام آن غفلت کرد. علاوه بر این که سلامت دهان و دندان خود به تنهایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در اتفاقات بسیاری تأثیر مستقیم دارند، عدم رسیدگی به آن، خطر ابتلا به سرطان را نیز افزایش می دهد. تحقیقاتی که در این خصوص صورت گرفته نشانگر این مسئله است که وضعیت بد لثه می تواند در نهایت تا چیزی حدود بیست و چهار درصد خطر ابتلا به سرطان هایی مانند سرطان ریه را افزایش دهد که در نوع خود قابل توجه است.

روشن گذاشتن تلویزیون در هنگام خوابیدن

بسیاری عادت کرده اند که به هنگام خوابیدن در مقابل تلویزیون قرار گرفته و صدای کم تلویزیون به آن ها کمک می کند راحت تر به خواب فرو بروند. نکته ای که این گونه افراد باید مد نظر داشته باشند این است که متأسفانه نور غیر طبیعی ای که تلویزیون تولید می کند، می تواند برای بدن بسیار مضر باشد. بنا به تحقیقات انجام شده در این خصوص، این عادت رفتاری خطر ابتلا به سرطان سینه و نیز سرطان پروستات را افزایش می دهد، چرا که اختلال زیادی در کارکرد ملاتونین بدن به وجود می آورد. ملاتونین هورمونی است که به هنگام خواب ترشح می شود و کمک می کند انسان سریع تر و راحت تر به خواب فرو برود.

استفاده از شمع های خوشبو کننده

این گونه شمع ها بسیار آرام بخش هستند و تأثیر فوق العاده ای از این لحاظ دارند و می توان با استفاده از آن ها به سرعت به کاهش استرس و اضطراب کمک کرد، با این حال، باید این نکته را به خاطر داشته باشیم که استفاده از این گونه شمع ها و قرار گرفتن بلند مدت در معرض آن ها می تواند خطراتی جدی برای سلامت ما به همراه داشته باشد. این گونه شمع ها حاوی مقادیر زیادی مواد نفتی و قابل اشتعال هستند (بنزن و تولئون از جمله این مواد هستند) که قرار گرفتن در معرض آن ها برای بلند مدت و تنفس در هوایی که این گونه مواد در حال سوختن هستند، می تواند خطراتی را متوجه سلامت انسان کند و مهمتر از همه خطر ابتلا به سرطان به واسطه این عادت رفتاری افزایش پیدا خواهد کرد.

استفاده از  پودر بچه

بسیاری از محققان توصیه می کنند استفاده از این گونه پودر ها را تا جایی که امکان دارد کمتر کنیم. تحقیقاتی در سال 2010 در خصوص پودر بچه و تأثیرات آن بر سلامت انجام شد و نتایج آن در مجله ای که مختص به سرطان و عوامل آن بود منتشر شد. این نتایج حاکی از آن بود که استفاده از این گونه پودر ها، خطر ابتلا به برخی گونه های به خصوص سرطان را در خانم ها تا بیست و چهار درصد افزایش می دهد که درصد بالایی است و در نوع خود قابل توجه. به خاطر همین افزایش چشم گیر خطر ابتلا به سرطان است که توصیه میشود تا جایی که امکان دارد استفاده از این گونه پودر ها را کمتر کنیم.

استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی پارابن

پارابن، نوعی ماده شیمیایی نگه دارنده است که در ساخت محصولات آرایشی و بهداشتی از آن بهره گرفته می شود. نکته ای که در خصوص پارابن ها وجود دارد این است که این ماده شیمایی می تواند بسیار خطرناک باشد و افراد زیادی از خطرات این ماده شیمیایی آگاهی ندارند. پارابن به سادگی توسط پوست بدن جذب شده و وارد جریان خون می شود و پس از آن کمک شایانی به تولید سلول هایی می کند که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهند. البته در حال حاضر افراد زیادی هستند که دیگر از این گونه محصولات آرایشی بهداشتی استفاده نمی کنند و به جای آن از مواد طبیعی برای زیبایی خود بهره می گیرند و این بسیار امیدوار کننده است.

خوردن گوشت های فرآوری شده

یکی از مهمترین کارهایی که برای پیش گیری از سرطان بهتر است مد نظر قرار بگیرد، یافتن جایگزینی مناسب برای ساندوچ های فست فود و هات داگ است. ساندویچ هایی که با سبزیجات تهیه می شوند، جایگزینی بسیار مناسب برای این کار به شمار می رود. مرکز سلامت و تحقیقات در خصوص سرطان در آمریکا اخیرا اطلاعاتی در این خصوص منتشر کرده است و بنا به این اطلاعات، گوشت فر آوری شده یکی از محصولات و مواد خوراکی ای است که در طبقه بندی این مرکز سلامت و تحقیقات، به عنوان ماده ای سرطان زا در نظر گرفته شده است. در حقیقت مصرف تنها 1.8 واحد گوشت فرآوری شده در طول روز می تواند خطر ابتلا به برخی از گونه های مشخص سرطان را تا چیزی حدود هجده درصد افزایش دهد که در نوع خود بسیار قابل توجه است.

ارتباط بین غذاهای با درجه فرآوری بالا‌ و سرطان 

قرار گرفتن و تنفس در معرض آلودگی های هوا

متأسفانه شرایط حال حاضر کره زمین به گونه ای شده است که حتی تنفس عادی هم می تواند به افزایش خطر ابتلا به سرطان دامن بزند. مدت ها است که این مسئله کاملاً مشخص شده است و محققان به ضرر های ناشی از آلودگی هوا و خطراتی که متوجه سلامت انسان می کنند پی برده اند. بنا به اطلاعات به دست آمده از مرکز جهانی سلامت، مواد شیمیایی سرطان زایی که در هوای آلوده اطراف ما قرار دارند، تنها در سال 2010 باعث مرگ چیزی حدود 220000 نفر شده است. بیماری اصلی ای که منجر به مرگ این افراد شده سرطان ریه بوده است.

سرطان ریه؛ علت، علائم و راه های درمان - علائم بیماری 

عدم استفاده از کرم ضد آفتاب

بسیاری فکر می کنند که تنها زمانی به استفاده از کرم های ضد آفتاب نیاز پیدا می کنند که قرار است برای مدتی طولانی در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرند و این در حالی است که این باور اشتباهی است و صرف نظر از این که برای چه مدتی قرار است در معرض تابش نور خورشید قرار بگیریم و این که در چه فصلی از سال به سر می بریم، استفاده از کرم ضد آفتاب از مهمترین عواملی است که از ابتلا به بیماری هایی چون سرطان پوست جلوگیری می کند.

اشتباه در هنگام بنزین زدن

مطمئنا رفتن به پمپ بنزین و فراهم کردن سوخت برای خودرو از جمله کارهایی است که طی روالی مشخص و تقریبا روزانه توسط بسیاری از افراد صورت می گیرد. متأسفانه اشتباهی رایج در این خصوص وجود دارد که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. زمانی که باک بنزین خودرو کاملاً پر می شود، به طور معمول بسیاری قادر به توقف جریان بنزین به محض پر شدن آن نیستند و این مسئله سبب می شود مقدار بسیار اندکی بیشتر از حد معمول در باک خودرو، بنزین قرار بگیرد. متأسفانه همین مقدار اندک بنزین اضافی کافی است تا در هنگام استارت زدن مجدد خودرو، مواد شیمیایی (از جمله بنزن) مختلفی وارد جریان هوا شوند که می توانند سبب افزایش خطر احتمال به سرطان ریه شوند.

ننوشیدن آب کافی

یکی از مهمترین کارهایی که باید اهیمت زیادی برای آن قائل شد، نوشیدن آب کافی در طول روز است که برای سلامت بدن بسیار ضروری است و کمک می کند تا تمامی ارگان ها و اعضای مختلف بدن، وظایف خود را به درستی انجام دهند. یکی از فوایدی که نوشیدن آب کافی در طول روز برای انسان دارد، این است که با دفع به موقع ادرار، سبب می شود خطر ابتلا به سرطان مثانه و دیگر اختلالات مربوط به آن به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کند.ترجمه  itrans.ir 

نظرات

در ادامه بخوانید...