عادات رفتاری مفید برای سلامت فرد بخش دوم

از وزنه های باشگاه بدن سازی واهمه ای نداشته باشید

بسیاری بر این باور اند که تمرین های تقریبا بلند مدت به وسیله وزنه های موجود در باشگاه بدن سازی، سبب می شود بدن فرد شبیه به بدن کسانی شود که در رشته پرورش اندام فعالیت می کنند و به همین خاطر بسیاری از تمرین کردن با این وزنه ها خود داری می کنند، اما حقیقت این است که این باور کاملا اشتباه است و برای تغییر ظاهر بدن به شکل بدن ورزشکاران پرورش اندام، به رژیم های غذایی و برنامه های ورزشی بسیار دشواری نیاز است و صرف استفاده از وزنه و تمرین کردن با آن، ظاهر بدن را تغییر نخواهد داد. جالب است بدانید که در سال 2017 تحقیقاتی در این خصوص صورت گرفته است و نتایج حاکی از آن است که افرادی که مدت زمانی کوتاه در طول روز را به استفاده از وزنه و تمرین کردن با آن اختصاص می دهند، به مرور زمان چربی بیشتری سوزانده و ماهیچه بیشتری نیز جایگزین آن می کنند و این در مقایسه با کسانی است که در طول روز به جای استفاده از وزنه و این گونه تمرین ها، به دویدن اکتفا می کنند. بنا بر این توصیه ای که در این خصوص می شود این است که از تمرین کردن با وزنه واهمه ای نداشته باشید، به خصوص که هر چه سن بالا تر می رود، تأثیر آن بهتر و بیشتر خواهد بود و کمتر شاهد نشانه های ظاهری پیری در چنین افرادی هستیم.

بخش اول مقاله را در سیارک بخوانیم:  عادات رفتاری مفید برای سلامت فرد بخش اول 

از انتخاب یک رژیم غذایی به خصوص برای خود خودداری کنید

در حال حاضر رژیم های غذایی مختلفی وجود دارند که بسته به شرایط به خصوص جسمانی و سلامت فرد، برای او در نظر گرفته می شوند؛ از رژیم های مختص به کاهش وزن گرفته تا رژیم های ضد آلرژی و موارد دیگر؛ اما نکته ای که در خصوص این رژیم های غذایی وجود دارد این است که بسیاری از آن ها در نهایت فشار روانی بسیار زیادی را متوجه فرد می کنند و بسیاری از افرادی که به رژیم غذایی خاصی پایبند هستند، معمولا بیش از اندازه به خوراک خود فکر کرده و احساس کلافگی و آزردگی خاطر پیدا می کنند. به همین خاطر است که بسیاری توصیه می کنند به جای در نظر گرفتن یک رژیم غذایی به خصوص و پایبند بودن به آن، تنها خوراکی ها و غذاهایی را مصرف کنید که پس از خوردن شان احساس خوبی خواهید داشت و از خوردن غذاهایی که تأثیر عکس آن چه عنوان شد را دارند، خود داری کنید. به همین سادگی می توانید قدمی بزرگ برای افزایش سلامت خود بردارید و دیگر فکر کردن، استرس و اضطراب دائمی شما را آزرده خاطر و کلافه نخواهد کرد.

سلامتی و شادابی تنها در بلند مدت به طور کامل و مؤثر قابل دسترسی خواهد بود

می توان با کمی تلاش و کوشش در لحظه به فکر این بود که چگونه سالم و سلامت باشیم و در طول روز از انجام کارهایی که برای سلامتی مان مضر است خود داری کنیم، با این وجود، زمانی که صحبت از شادابی و سلامت کلی فرد می شود، باید این نکته را در نظر داشت که این در لحظه زندگی کردن و حفظ روندی روزانه برای سالم بودن کافی نیست و باید هدفی طولانی مدت در ذهن داشته باشیم. در حقیقت نکته ای که در این خصوص وجود دارد و باعث می شود این هدف طولانی مدت حائز اهیمت باشد این است: زمانی که فرد به طور جدی تصمیم می گیرد زندگی طولانی مدت و شاد و سالمی برای خود رقم بزند، باعث خواهد شد تا در گرفتن تصمیمات در خصوص کارها و اقداماتی که قرار است در طول روز و در زمان حال انجام دهد، بیشتر فکر کند و تصمیمات بهتر و تأثیر گذار تری بگیرد. بنا بر این به جای این که امروز به خوردن ساندویچ های فست فود روی آورده و بگوییم که به جای آن فردا غذای سالم تری انتخاب خواهیم کرد، بهتر است هدفی بلند مدت داشته باشیم تا از این گونه کار ها جلوگیری کنیم.

تا جایی که برای تان مقدور است از خوردن تنقلات و غذا های آمده خود داری کنید

غذا های آماده و تنقلات از آن دسته خوراکی هایی هستند که علاوه بر مصرف ساده شان، در لحظه نیز احساس خوبی برای فرد به ارمغان می آورند، اما آیا پس از خوردن این گونه خوراکی ها هم همین گونه است و فرد احساس خوبی خواهد داشت؟ البته که این چنین نیست. بنا بر این توصیه ای که در این خصوص می شود این است که تا حد امکان از خوردن این گونه خوراکی ها که اغلب حاوی مقادیر زیادی شکر و ترکیبات فرآوری شده هستند، اجتناب شود و به جای آن ها از خوراکی های سالم تر بهره گرفته شود. این نکته را نیز در خاطر داشته باشید که برای هر عادت رفتاری نا سالم (برای نمونه بستنی ای که فرد ممکن است به عنوان عصرانه بخورد و یا سایر خوراکی های مضر)، با کمی فکر کردن می توان جایگزینی سالم تر یافت و مسئله ای که حائز اهیمت است، یافتن همین جایگزین سالم است.

برای بالا رفتن از طبقات ساختمان بیشتر از پلکان استفاده کنید

این از جمله مواردی است که به سادگی و در زمانی کوتاه می توان به آن پایبند شد و از ثمرات آن برای سلامتی بهره گرفت. البته همیشه زمانی که صحبت از بالا رفتن از طبقات ساختمان می شود، مطمئنا فکر استفاده از آسانسور وسوسه کننده است و هر کسی حوصله بالا رفتن از پلکان را نخواهد داشت (و البته بسیاری هم فکر می کنند که تفاوت چندانی نمی کند که از پلکان استفاده کنند یا آسانسور). با این وجود جالب است بدانید که استفاده از پلکان به مرور سبب افزایش شادابی و سلامتی می شود و به سالیان عمر تان می افزاید. زمانی که به هشتاد سالگی رسیدید و احساس کردید که هنوز قادر خواهید بود مثل ایام جوانی در خیابان ها قدم بزنید و بعضا کار های دیگری کنید که از عهده هر فرد هشتاد ساله ای ممکن است بر نیاید، آن گاه از خود جوان ترتان به خاطر زحمتی که هر روز به خود می داد و کار سخت تر را انتخاب می کرد تشکر خواهید کرد.

عادات نا سالم و بد رفتاری را کنار بگذارید

اگر از جمله افرادی هستید که به طور مکرر دخانیات و یا مشروبات الکلی مصرف می کنید، زمان آن فرا رسیده که این عادت رفتاری ناشایست را کنار بگذارید و کمی بیشتر به فکر سلامت خود باشید؛ البته مطمئنا چنین افکاری همیشه با این گونه افراد همراه است و تنها نکته ای که وجود دارد این است که هنوز قادر به یافتن اراده لازم برای ترک عادت خود نشده اند. البته کاملا قابل درک است که ترک چنین عاداتی به هیچ عنوان کار ساده ای نیست؛ به خصوص اگر برای سالیان متمادی، فرد اقدام به انجام این گونه کار ها کرده باشد، با این حال، این را هم باید در نظر داشت که این عادات رفتاری بد در نهایت ضرر های زیادی را متوجه سلامتی انسان می کنند و اگر می خواهید زندگی طولانی و سالم و شادابی داشته باشید، هر چه زود تر باید از این گونه عادات بد خلاصی یابید (پیش از آن که دیر شده و کار از کار بگذرد). شبیه به هر کار دیگری، سخت ترین قدم در راه ترک این عادت، قدم های اولیه است و پس از مدت زمانی بسیار کوتاه، به سرعت متوجه تغییرات شگرفی خواهید شد که به واسطه ترک این عادات رفتاری نا سالم، در سلامتی روحی و جسمی خود احساس خواهید کرد.

به هر در خواست و سؤالی پاسخ مثبت ندهید

زمانی که فرد به هر درخواست و هر سؤال پاسخ مثبت می دهد و بله می گوید، به مرور احساس خوشایندی به او دست داده و زندگی را همانند بازی و سرگرمی می بیند، اما زمانی فرا خواهد رسید که این عادت رفتاری تأثیر بسیار بدی بر روی او به جای خواهد گذاشت و کار تا جایی پیش خواهد رفت که تنها در خانه خود خواهد ماند و همانند کرم ابریشم لحافی به دور خود پیچیده و نمی خواهد کسی را ببیند و این گونه بازی و سرگرمی در نظر گرفتن زندگی می تواند چنین عواقبی داشته باشد. البته همان گونه که در موارد پیش تر نیز عنوان شد برای این که فردی شاداب و سلامت باشید، حتما باید از خانه بیرون رفته و فعالیت های متفاوتی داشته باشید، با این وجود در عین حالی که چنین رویکردی را پیش می گیرید، این را هم باید در نظر داشته باشید که گاهی اوقات باید به خود توجه بیشتری نشان دهید و با برخی درخواست ها مخالفت کنید. در حقیقت گاهی اوقات، برای این که سلامت روحی روانی بهتری داشته باشید، هیچ چیز بهتر از آن نیست که در خانه باقی مانده و تمامی برنامه ها و هدف های آتی را همانند رازی پیش خود نگاه دارید تا زمان عملی کردن شان فراهم آید.

استفاده مکرر از مکمل های ویتامینی

این نکته را باید به خاطر داشته باشید که مکمل های ویتامینی  تنها برای مصرف کودکان به وجود نیامده اند (چون کودکان هر غذایی نمی خورند معمولا مصرف مکمل های ویتامینی در میان شان شایع تر است) و این را هم باید به خاطر داشته باشید که مکمل هایی که برای مصرف کودکان تجویز می شوند معمولا قابل اطمینان تر و سالم تر اند. گذشته از این مسئله، حتی اگر رژیم غذایی سالمی برای خود در نظر گرفته اید و تقریبا تمامی ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای بدن و سلامتی تان از طریق این رژیم غذایی تأمین می شود، باز هم استفاده از مکمل های ویتامینی خالی از لطف نیست و می تواند ثمراتی برای سلامت فرد داشته باشد. با استفاده از قرص ها و مکمل های ویتامینی می توان آن دسته از  مواد و ویتامین هایی که احساس می کنیم بدن از آن ها کمتر برخوردار است را به بدن رساند که نقش مهمی در سلامت فرد خواهند داشت.

اختصاص دادن زمانی برای ماجراجویی و تجربه های جدید

تمام تلاش خود را به کار گیرید تا از روز های تعطیل تان بهره بگیرید و این را به خاطر داشته باشید که اختصاص دادن چند روز تعطیل در مواقعی به خصوص از سال بی دلیل نیست و هدفی از این کار وجود دارد. برخی ممکن است چنین احساسی داشته باشند که به قدری کار برای انجام دادن دارند که قادر به اختصاص دادن چند روزی برای سفر کردن نیست اند، اما این افراد باید این مسئله را به خاطر داشته باشند که انسان برای پشت میز نشستن و کار کردن پا به این کره خاکی نگذاشته است؛ در حقیقت هدف این است که تا جایی که برای اش مقدور است، از امکانات مختلفی که جهان در اختیارش می گذارد بهره بگیرد و تجربه های متنوعی که پیش روی اش گذاشته را امتحان کند. بنا بر این توصیه ای که در این خصوص می شود این است که در کنار کسب در آمد و پول در آوردن برای گذران زندگی، زمانی هم برای ماجرا جویی و تجربه های جدید کنار بگذارید و از آن غافل نشوید. مطمئن باشید که مشاهده یک مکان جدید و یا امتحان کردن یک تجربه جدید، به قدری لذت بخش خواهد بود که پس از اولین بار، به فکر تکرار این گونه ماجرا جویی ها در اوقات فراغت خود خواهید بود. این را به خاطر داشته باشید که به هنگام پیری، همین ماجرا جویی ها و تجربه ها است که دلخوشی شما خواهند شد (و نه تعداد ساعاتی که پای کامپیوتر خود نشسته و کار کرده اید) و با فکر کردن به خاطرات خود، کمی از غصه های خود فرار خواهید کرد.

هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

صرف نظر از این که در میانه های تابستان به سر می برید و یا این که در سرمای زمستان، سعی کنید تا جایی که برای تان مقدور است، همیشه کرم ضد آفتاب دم دست خود داشته باشید تا به هنگام بیرون رفتن و قرار گرفتن در معرض نور خورشید از آن بهره بگیرید. در این خصوص باید این نکته را به خاطر داشته باشید که صرف نظر از فصل و زمانی که در آن به سر می برید، اشعه های ناشی از نور خورشید می توانند تأثیر بدی بر سلامت فرد داشته باشند؛ بنا به اطلاعات منتشر شده توسط مرکز بیماری های پوستی آمریکا، کسانی که قادر به محافظت از پوست خود مقابل اشعه های ناشی از نور خورشید نباشند، به مرور شاهد زائده های تیره رنگ و چین و چروک بر پوست خود خواهند بود و در میان این افراد بعضا مشاهده شده اند کسانی که به سرطان پوست نیز دچار شده اند. با محافظت از پوست خود در زمان حال، نه تنها به هنگام پیری و بالا رفتن سن، پوستی شاداب تر خواهید داشت، بلکه سلامت کلی تان نیز بهتر خواهد بود و این مسئله تنها محدود به ظاهر و پوست بدن نمی شود.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید