علائم به ظاهر بی ضرر که هشدار می دهند حمله قلبی به زودی اتفاق می افتد

در
علائم به ظاهر بی ضرر که هشدار می دهند حمله قلبی به زودی اتفاق می افتد
عقیده ای وجود دارد که زمان حمله قلبی را غیر ممکن است متوجه شوید. این فقط تا حدی درست است. قلب با این علائم هشدار می دهد و با این علائم ، فرد می تواند خود را آماده کند و حتی از آن جلوگیری کند.
 
هشدار های علائم حمله قلبی که همه باید آنها را بشناسند.
 
علائم شماره 1.

سرگیجه مکررا تکرار می شود

انفارکتوس میوکارد یک نقض جدی سیستم قلبی عروقی است. نقض منجر به کمبود اکسیژن می شود که مغز از آن رنج می برد. به این موضوع توجه کنید.
 
علائم شماره 2.

خستگی بیش از حد

این نشانه دیگری از یک سیستم قلبی و عروقی با عملکرد ضعیف است. مردم عادت کرده اند که در محل کار خسته شوند و متوجه وخیم شدن اوضاع نشوند. اگر با استراحت ، تعطیلات ، خواب کافی کمکی به رفع خستگی شما نشد ، با یک متخصص قلب و عروق مشورت کنید.
 
علائم شماره 3.

تنگی نفس

در نتیجه نقض خون رسانی به ریه ها ، مانند سایر اندام ها ، بوجود می آید. از این نظر ، تهویه آنها مختل شده است. اگر بعد از انجام اعمال فیزیکی جزئی، تنگی نفس دارید ، این دلیل دیگری برای مشورت با متخصص قلب است.
 
علائم شماره 4.

احساس سرماخوردگی مزمن

همچنین در هنگام نزدیک شدن به حمله قلبی مشخص است. گلو درد ، تب ، سرفه. در حقیقت ، این یک بیماری است که در ارتباط با کاهش ایمنی عمومی به دلیل اختلال در خون رسانی ایجاد می شود.
 
علائم شماره 5.

درد قفسه سینه

فقط منتظر چنین درد هایی نباشید که به شما اجازه بلند شدن نمی دهد. افراد اغلب متوجه درد جزئی در قفسه سینه نمی شوند ، درد خفیف در بازو یا شانه. و این در حال حاضر علائم حمله قلبی اولیه است که می تواند قبل از ایجاد آسیب های جبران ناپذیر متوجه شوید. به سلامتی خود توجه کنید!

نظرات

در ادامه بخوانید...

8دستور العمل برای داشتن عمری طولانی همراه با سلامتی

در

(سیارک)  : مردم آمریکا این روزها عمر طولانی تری دارند اما از سوی دیگر بیشتر به بیماری های مزمن مانند حمله قلبی و دیابت دچار میشوند که باعث کوتاه شدن عمر و افزایش هزینه های درمانی آنها میشود.بر اساس اطلاعات مرکز کنترل یا پیشگیری از بیماری ها از 133 میلیون فرد بالغ حدود 50 درصد در حال حاضر از یک بیماری مزمن رنج میبرند.


چنین آمار سرسام آوری ممکن است باعث شود فکر کنید که بیماری و رنج جسمی موضوعی متقارن با افزایش سن است،اما افزایش سن همیشه به معنای ناتوانی یا بیماری نیست.در این پست 8 دستورالعمل برای اینکه در این سال های طلایی عمر سالم،شاد و قوی تر بمانیم از جانب افراد متخصص بیان شده است.

هیچوقت دیر نیست!
هیچوقت برای شروع یک روش زندگی سالم تر دیر نیست.حتی کسانی که در دهه 60 یا 70 زندگیشان هستند هم میتوانند برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن کاری انجام دهند.
مارگرت مور،آموزش دهنده ی برنامه جامع افزایش سن سالم CDC میگوید: "من فکر میکردم که سنین بعد از 60و65 شبیه یک افسانه است.شما دیگر کار بیشتری نمیتوانید انجام دهید!" اما حقیقت این است که: " کارهای زیادی است که شما میتوانید برای سالم ماندن در سنین بالا انجام دهید".
مور میگوید: "قطعا برای سالم ماندن در سنین بالا تغییراتی لازم است،اما این مبه معنی عدم توانایی یا بیماری نیست".

بیشتر ورزش کنید!
متخصصان میگویند اگر تنها یک راه برای سالم تر شدن و در امان ماندن از بیماری ها وجود داشته باشد،آن ورزش کردن است! وهیچوقت هم برای اینکار دیر نیست.
متخصص سنین بالا کارمل.ب.دایر که طراح بخش کهولت و مسکن در دانشگاه پزشکی تگزاس در هوستون است میگوید: "من افرادی را میشناسم که در دهه70 زندگیشان ورزش را شروع کرده اند و منافع زیادی از آن حاصل نموده اند".
ورزش باعث کنترل وزن بدنتان،کاهش فشار خون و قدرتمندی عضله هایتان میشود که با جلوگیری از زمین خوردنتان باعث میشود آسیب کمتری ببینید.
دایر میگوید که افزایش حجم عضلانی باعث میشود بدنتان داردها را بهتر تجزیه کرده و مانند افراد جوان آن ها را بهتر دفع کند.
فعالیت جسمی همچنین خطر ابتلا به جنون و بیماری هایی نظیر آن را هم کاهش میدهد.
مور میگوید در سنین بالا نیازی به فعالیت های شدی مثل رفتن به باشگاه وجود ندارد بلکه هر فعالیتی که جسم را به کار بیندازد مفید است.

منعطف بمانید
دایر میگوید تمرین کششی روزانه مهم است،عضلات شما در حین فعالیت های روزانه باید کشیده و منقبض شوند و ورزش های کششی انعطاف شما را افزایش میدهد.
او میگوید: "باور نمیکنید که پنج دقیقه حرکت کششی هرصبح تا چه اندازه میتواند در سنین پیری به شما کمک کند،اما واقعا اینطور است".
محققان دانشگاه پزشکی و علم در دانشگاه اورگان میگویند یوگا انعطاف پذیری شما را افزایش میدهد و خطر ابتلا به ورم مفاصل و فیبروما را کاهش میدهد.
جیمز کارسون روانشناس و استاد OHSU میگوید: "یوگا تکنیک هایی مثل تنفس درست و مدیتیشن را آموزش میدهد که باعث قدرت و تعادل بدن خواهد شد".(سیارک)  

وزنتان را کنترل کنید
مطالعات نشان میدهد که کنترل وزن با ورزش و تغذیه صحیح منافع زیادی دارد.
بر اساس CDC اگر بتوانید وزنتان را متعادل نگه دارید خطر ابتلا به دیابت که حدود 23.3 میلیون آمریکایی به آن دچارند و همچنین انواع آرتروز که 19 آمریکایی را رنج میدهد، را در خود کاهش میدهید.
یکی از راه های تغذیه سالم خوردن میوه جات سبزیجات تازه است.
تالماج میگوید: "ما میدانیم افرادی که حداقل پنج وعده میوه و سبزی را در روز میخورند فشار خون کمتر، گرفتگی عروق قلبی کمتر،احتمال ابتلا به سرطان کمتر،ایمنی بدن بهتر و درصد احتمال کمتری برای ابتلا به دیابت و چاقی دارند".

کمی پیشگیری
آزمایشات پیشگیری،مانند تزریق واکسن،نمونه برداری از سینه،رادیوگرافی قلب و تست سرطان برای افزایش سن بی خطر بسیار لازم اند.
مور میگوید که مواظب عوامل بیماری بودن مانند نظارت بر فشار خون و مراحل اولیه دیابت میتواند تفاوت چشمگیری در ابتلا به ناتوانی ها در کهولت سن داشته باشد.
او میگوید: "اکرچه واقعا نمیشود جلوی همه بیماری ها را گرفت اما حداقل میتوان از آن هایی که کم کم سراغمان می آیند پیشگیری کرد".
همچنین راه های برای پیشگیری از پیشرفت بیماری آرتروز،که رایج ترین بیماری در ملت بوده و حدود 46 میلیون فرد بالغ که نصف آن ها پایین 65 سال هستند به آن مبتلا هستند،وجود دارد.با آموزش در این زمینه،محافظت در برابر آسیب های جسمانی و فعالیت جسمی میتوان تاثیرات این بیماری را کاهش داد.
چارلز هلمیک که کمک کار برنامه آرتروز CDC است میگوید: "وقتی آرتروز دارید،فعالیت جسمانی میتواند باعث کاهش درد فیزیکی و علایم بیماری شود،به نظر عجیب میرسد اما طبق اسناد صحت دارد".(سیارک)  

با روحیه و خوشبین بودن
پیوستن به برنامه های مذهبی و داشتن دیدی روشن به آینده با یک زندگی شاد و سالم تر مرتبط است.برای مثال،مطالعه ای در سال 2006 نشان داد که رفت و آمد مرتب به کلیسا میتواند 1.8 تا 3.1 سال به عمر انسان اضافه کند.
دایر میگوید فعالیت های روحیه بخشی مانند مدیتیشن میتواند برای سلامتی مفید باشد.
دسته ای از تحقیقات میگویند که افراد خوشبین بیشتر زندگی میکنند و کمتر به بیماری های حاد مثل حمله قلبی دچار میشوند.
برای مثال تحقیقی در سال 2004 که روی 1000 مرد و زنی که خود را خوشبین میدانستند نشان داد که آن ها 55 درصد احتمال کمتری برای مرگ و 23 درصد احتمال کمتری برای ابتلا به بیماری های سکته قلبی نسبت به افراد بدبین در یک بازه زمانی 9 ساله داشته اند.
دایر میگوید: "من بیش از 20 سال در حال کار ورزشی برای کهن سالان بوده ام.اینگونه فهمیده ام که افرادی که خودشان ا خوشبین توصیف میکردند بهترین اتفاقات را تجربه مینمودند.بنظر میرشد آنها زندگی شادتر و طولانی تری دارند".
"من فکر میکنم که اگر شما خوشبین ومثبت باشید؛عملکرد بهتری خواهید داشت و احساسات زیباتری پیدا خواهید کرد".(سیارک)  

داوطلبی برای کمک به دیگران
در مطالعه ای که در ماه جاری انجام شد،محققان دانشگاه میشیگان نمونه ای ازمایشی از دانش آموزان دبیرستان وینسکانسین را از زمان فارغ التحصیلی،از سال 1957 تا اکنون، دنبال کردند.در سال 2004 داوطلبان اعلام کردند که چه مدت یکبار در این ده سال داوطلب شده اند و دلایل داوطلب شدنشان را توضیح دادند.برخی از شرکت کنندگان دلیلشان را کنک به دیگران بیان کردند در حالی که دلایل دیگران بیشتر خود محورانه بود،مثل:"فرار از مشکلات شخصی".
محققان دلایل آن ها را با اطلاعات سطح سلامتیشان مقایسه کردند و بررسی کردند که چه تعدادی از آن ها تا سال 2008 هنوز زنده اند.
نتایج نشان داد کسانی که بخاطر دیگران داوطلب شده بودند نسبت به کسانی که برای خودشان داوطلب شده بودند یا اصلا داوطلب نشده بودند مرگ و میر کمتری داشتند.
از 2348 نفر که داوطلب نشده بودند 4.3 درصد تا سال 2008 فوت شده بودند و افرادی هم که هدفشان برای داوطلبی خودشان بود آمار مشابهی داشتند: 4 درصد.
بهرحال تنها 1.6 درصد از کسانی که هدفشان برای داوطلبی متمرکز بر دیگران بود درگذشته بودند.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

ترجمه  itrans.ir

نظرات

۱۳۹۵/۱۰/۲۹باید دغدغه ها و استرس های روزمره کم بشه اما مگه میشه؟

۱۳۹۵/۱۰/۲۸باید بریم روستا زندگی کنیم.

۱۳۹۵/۱۲/۲۷Artă metaforică ÃŽmi place la nebunie cum se joacă cu minÅ£ile noastre! ÃŽnainte să citesc interpretarea, mi se păruse că acea clepsidră e semnul invu#itulii&n8230;cumfa tot legat de timp, dar exact opusul

در ادامه بخوانید...

عوامل تشکیل دهنده حملات قلبی

در

(سیارک) : آیا تا به حال زکام شده اید؟ یک مطالعه جدید در مجله طب داخلی اعلام کرده سرما خوردگی ساده ممکن است برای شما نگران کننده نباشد. عفونت های تنفسی میتوانند حملات قلبی را افزایش دهند. در این مطالعه محققان عفونت های تنفسی اخیر و گذشته 578بیمار را که بمنظور حمله قلبی در بیمارستان بستری شده بودند تجزیه و تحلیل کردند.

17درصد انها ظرف 7روز اول حمله قلبی و 21درصد انها 1ماه قبل دچار عفونت ریه و تنفس شده بودند. آنها کشف کردند که علائم تنفسی خفیف مانند سرما خوردگی میتواند ظرف 7 روز شانس ابتلا به حملات قلبی را 14برابر افزایش دهد. بیشتر مسائل جدی تنفسی مانند زکام، برونشیت، ذات الریه، خطر ابتلا به حملات قلبی را 17برابر افزایش میدهد. نویسنده تحقیقات، "جفری تافلر" در یک بخش مطبوعاتی اعلام کرد اطلاعات نشان میدهد علائم خطر ابتلا به حمله قلبی در اغاز سرما خوردگی افزایش نمیابند.بلکه در 7روز اول به اوج خود رسیده و بتدریج کاهش میابند، اما این علائم تا یک ماه در بدن باقی میمانند.

آنها معتقدند، عفونت های تنفسی باعث لخته شدن خون و بطور بالقوه عروق خونی را ملتهب میسازند، که این میتواند شروع یک حمله قلبی باشد. خونسردی خود را حفظ کنید، متوجه باشید که هر سرما خوردگی، مخصوصا در افراد جوان علائمی از حملات قلبی نیست. اما لازم است شما آن را جدی گرفته و بمنظور جلوگیری از خطر ابتلا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

سرمای هوا باعث تشديد بيماريهاي قلبی و عروقی می شود

 

مواد شیمیایی: دانشمندان عوامل شگفت انگیزی ازمسببین حملات قلبی را کشف کرده اند که شما ممکن است هر روز با انها مواجه شوید. شما با شناسایی این عوامل میتوانید انها را از زندگی روزمره خود حذف کنید. شستن ظروف نچسب راحت است اما برای سلامتی شما مضرر میباشد.

تحقیقات منتشر شده در طب داخلی سال 2012 نشان داده بین مواد شیمیایی پرفلوئور و اکتانئوئیک (PFOA) و حملات قلبی ارتباط مستقیمی وجود داشته و در ناباروری، کلسترول بالا و ADHD نیز تاثیرگذار هستند. صرف نظر از سن، توده بدن و داشتن بیماری قلبی یا دیابت، محققان دریافتند افرادی که در خون خود (PFOA) بیشتری دارند دو برابر دیگران در معرض خطر ابتلا به حملات قلبی میباشند. اگر شما از ظروف، گلدان یا وسائل شیرینی پزی نچسب و سیلیکونی استفاده میکنید سریعا انها را با ظرف فولادی ضد زنگ و بدون پوشش تعویض کنید. از پارچه ها، مبلمان، موکت و مواد دفع کننده لکه ها که حاوی (PFOA) هستند دروی کرده و از خوردن فست فود هایی که در چنین ظرف های تهیه میشنوند اجتناب کنید.(سیارک)


 

تغییر اب و هوا: گرم شدن زمین اثرات بی شماری در سلامت ما دارد که حملات قلبی یکی از انها میباشد. با گرم شدن بیش از حد هوا ذرات کوچکی به نام Pm2.5 در هوای الوده تشکیل میگردد، این ذرات از طریق رگهای عمیق وارد ریه میشوند. این ذرات بقدری کوچک هستند که وارد پلاکت ها ی خون شده و باعث گرفتگی رگها و درنهایت منجر به حملات قلبی و سکته مغزی میشوند. برای جلوگیری از این عارضه مکمل های روغن ماهی مصرف کنید. یک مطالعه از سازمان حفاظت محیط زیست و موئسسه ملی علوم بهداشت اعلام کرده:

"مصرف منظم امگا3 موجود در مکمل های روغن ماهی اثرات هوای الوده را کاهش میدهد."


 

صابون ضد باکتری: تریکوزان یک ماده شیمیایی ضد باکتری در خمیر دندان و صابون میباشد که به سلامت بدن آسیب میرساند. این ماده شیمیایی باعث ایجاد بیماری تیروئید شده و سبب میگردد میکروبها در برابر آنتی بیوتیک مقاوم شوند. شما با استفاده از صابون های ضد باکتری به قلب و بافت ماهیچه های خود آسیب میرسانید. محققان ثابت کرده اند شستشو با صابون معمولی و آب به اندازه صابون های ضد باکتری قدرت پاک کنندگی دارد. پس خریدن صابون های ضد باکتری هیچ سودی برای شما ندارد. هنگام خریدن صابون ها با عنوان ضد باکتری، ضد میکروب، ضد جرم  و برطرف کننده بو قبل از بررسی برند آن دقت کنید تریکوزان جزو مواد تشکیل دهنده آنها نباشد.

شیوه های جلوگیری از بیماری های قلبی


 

غذاهای کنسرو شده : مشکل غذاهای کنسروی فقط داشتن سدیم نیست. مواد شیمیایی بیسفنولA یا BPA موجود در غذاهای کنسرو شده بطرز وحشتناکی سمی هستند، هرمون های زنان را مختل کرده و مشکلاتی از قبیل سرطان سینه و چاقی و ناباروری را بوجود می آورند. در حال حاضر جزو فاکتور های بیماری قلبی محصوب میشنود. مطالعات منتشر شده در مجله Plosone نشان میدهد مقدار کمی از BPA ریتم ضربان قلب را بهم زده و منجر به ناراحتی قلبی میشود. یک ماه بعد محققان دریافتند انقباض رگها در افرادی که BPA مصرف کرده بودند بیشتر از دیگران بوده و عاملی برای ابتلا به بیماری قلبی میباشد. تا جایی که ممکن است از کنسرو ها استفاده نکرده و غذاهای تازه و یخ زده را جایگزین کنید (بعضی از شرکتهای تولید کننده کنسرو تبلیغات کرده اند که در محصولات خود از BPA استفاده نکرده اند ولی مطمئنن محصول سمی دیگری را جایگزین نموده اند) با نخریدن کنسرو در پول خود صرفه جویی نمایید. PBA موجود در ظروف پلاستیکی براحتی جذب پوست میشوند پس تا جایی که امکان دارد از ظروف شیشه و فولادی استفاده کنید. همچنین هرگز ظروف پلاستیکی را داخل ماکروفر نگذاشته یا دمای ماشین ظرفشویی را بمنظور تسریع در شستشو افزایش ندهید.(سیارک)

قهوه صبحگاهی برای برخی افراد ضامن سلامت قلب می باشد 


 

وضعیت بغرنج ترافیک: ترافیک کشنده است، دانشمندان ارتباط بین ترافیک و خطر حمله قلبی را کشف کرده اند. محققان آلمانی مصاحبه ای را با بازماندگان حملات قلبی انجام داده و اشاره کرده اند ترافیک محرک اصلی حمله قلبی است. آنها دریافتند که افراد درگیر در ترافیک چه بعنوان راننده، مسافر، دوچرخه سوار، یا مسافر وسائل نقلیه عمومی دو تا سه برابر بیشتر از افرادی که در ترافیک قرار نمیگیرند دچار حمله قلبی میشوند. (پس تا جایی که ممکن است از رئیس خود بخواهید که در منزل کار کنید) قبل از ورود به جاده یا خیابان گزارش هواشناسی را بررسی کنید، شیشه اتومبیل خود را بالا دهید، پنجره اتاق و محل کار خود را که به سمت ترافیک میباشد ببندید و تا جایی که امکان دارد در معرض الودگی قرار نگیرید.  بازسازی لایه بیرونی قلب با استفاده از سلول‌های بنیادی


 

غذاهای دریایی خاص: اسیدهای چرب امگا3 قرار بود در برابر حملات قلبی از شما محافظت کنند نه اینکه آسیب برسانند. محققان دانشگاه سیراکیوز شواهدی را نشان داده اند که شما باید نوع ماهی را که مصرف میکنید شناسایی کنید. بعضی از انواع ماهی ها به سطح بالایی از جیوه آلوده میباشند که در بوجود امدن استرس و درنتیجه افزایش احتمال بیماری قلبی دخالت دارند. جیوه با سطح هرمون کریتوزول طبیعی بدن تداخل شده و به قلب صدمه میزند. علاوه بر ماهی تن، گونه های بزرگ ماهی های درنده مانند اره ماهی، شاه ماهی و هر نوع کوسه سطح بالایی از جیوه را دارا میباشند. اما شما باید در مورد گونه های دیگر نیز بررسی لازم را داشته باشید. سازمان زمین شناسی ایالات متحده مقدار زیادی جیوه خطرناک را در برخی گونه های اب شیرین مانند قزل آلا و باس شناسایی کرده اند.(سیارک)

پچ پلیمری ، نجات دهنده زندگی پس از حمله قلبی

نظرات

در ادامه بخوانید...

اختلالاتی که به واسطه پرخوری به وجود می آیند

در

گاهی ممکن است برای تجربه کردن اوقاتی خوش و خرم در کنار دوستانتان، مهمانی ای بر پا کنید و یا این که خود به مهمانی یکی از دوستان دعوت شده باشید. به هنگامی که گرم صحبت کردن با دوستان و عزیزان خود هستید و در حال تجربه اوقاتی خوش، بی آن که چندان حواس تان را جمع کنید، ممکن است شروع به خوردن چند تکه شیرینی کنید و به مرور از تمام خوراکی هایی که فراهم شده است استفاده کنید. اما این تمام ماجرا نیست و زمانی که مهمانی به پایان می رسد، به این فکر فرو خواهید رفت که چرا پرخوری کرده اید و در سایر ساعات روز احساس ناخوشایندی خواهید داشت؛ هم از نظر بدنی و هم از نظر روانی. این گونه موقعیت ها، برای هر کسی ممکن است پیش بیاید. جولیا سمنتلی، یک متخصص تغذیه است که در بوستون فعالیت می کند و در این خصوص نظری دارد که ممکن است برای تان جالب توجه باشد. جولیا بر این باور است که نباید خیلی سخت گرفت و نیز نباید به خاطر پرخوری خود را سرزنش کرد. او در این خصوص عنوان کرد: «بسیاری برای مدتی طولانی در طول روز به این فکر می کنند که حتماً باید برای ساعت ها وقت خود را به ورزش کردن اختصاص دهند و از خوردن غذاهای متنوع خود داری کرده و به رژیم غذایی خود پایبند باشند. این گونه فشار روانی در نهایت باعث خواهد شد که فرد به پرخوری روی بیاورد. بنابراین گاهی پیش می آید که هر کسی پرخوری کند و این مسئله اجتناب ناپذیر است.». جولیا برای جلوگیری کردن از پرخوری راهکاری ارائه می دهد که با هم نگاهی به آن می اندازیم: «بهتر آن است که در طول روز وعده های کوچک غذایی همراه داشته باشیم و به مرور از آن ها برای رفع گرسنگی استفاده کنیم. این گونه گرسنگی به حد و اندازه ای نخواهد رسید که فرد را مجبور به پرخوری کند. بهتر است ساندویچ های کوچک و مغذی همراه داشته باشیم و حداکثر سه ساعت یک بار برای رفع گرسنگی خود از آن ها استفاده کنیم.».

اما هدف از عنوان کردن تمامی این مسائل این بود که پیش زمینه ای در خصوص موضوع مقاله ای که مطالعه خواهید کرد به دست آورده باشید. در این مقاله قصد داریم به علائم و نشانه هایی بپردازیم که پس از خوردن بیش از اندازه غذا در بدن فرد ظاهر خواهد شد. در کنار این مسئله راهکارهایی هم در برخی از موارد ذکر شده تا از شدت گرفتن این ناراحتی های ناشی از پرخوری جلوگیری شود. با سیارک همراه باشید.

افزایش حجم معده به واسطه پرخوری

اولین موردی که به عنوان کردن آن خواهیم پرداخت، اتفاقی است که در هنگام پرخوری برای معده می افتد. در حقیقت زمانی که فرد بیش از اندازه معمول غذا و خوراکی مصرف می کند، معده او حجم بیشتری پیدا کرده و بزرگ تر می شود و تنها به این صورت است که در نهایت قادر خواهد بود حجم زیاد غذا و خوراکی ای که توسط فرد مصرف شده است را در خود جای دهد. البته به کمی زمان احتیاج است تا غذا از معده وارد روده ها شده و فرایند هضم شدن غذا در معده آغاز شود. پس از این که غذا کاملاً هضم شد، معده نیز به اندازه اصلی خود باز خواهد گشت. این بزرگ شدن معده البته ممکن است برایتان کمی آزار دهنده باشد، چرا که برای مدتی شکم از حالت عادی خود خارج شده و بزرگ تر جلوه خواهد کرد.

بهترین و مؤثرترین راهکاری که برای جلوگیری از این اتفاق می توانید به کار بگیرید، این است که در خوردن غذا کمی حوصله به خرج داده و به آهستگی غذای خود را نوش جان کنید. زمانی که در مهمانی ای شرکت می کنید که غذاهای متنوع و زیادی در اختیار شما قرار گرفته است (برای مثال شب عید که در کنار خانواده خود هستید)، سعی کنید تا جایی که برایتان مقدور است، غذا و خوراکی های دیگر را به آهستگی مصرف کنید. غذا را به آهستگی بجوید، برای مدتی قاشق و چنگال را کنار بگذارید و سعی کنید از بودن کنار عزیزان خود کمال استفاده را ببرید. در حقیقت پیامی باید از طریق معده به مغز ارسال شود مبنی بر این که سیر شده اید و دیگر به خوردن غذا احتیاج ندارید و کمی طول می کشد تا این پیام منتقل شود. با خوردن آهسته غذا این امکان را فراهم می کنید که پیام به موقع ارسال شده و از خوردن بیش از اندازه غذا جلوگیری خواهد شد و افزایش حجم معده و اثرات ناخوشایند ناشی از آن را تجربه نخواهید کرد.

نفخ کردن شکم به واسطه پرخوری

زمانی که غذای خود را به درستی نمی جوید و آن را غورت می دهید، اتفاقی که می افتد این است که کمی هوا همراه با غذا به معده راه پیدا خواهد کرد. حال زمانی که نوشیدنی های گازدار که معمولاً دارای کربن هستند را نیز مصرف می کنید، این هوای وارد شده به معده به مراتب بیشتر خواهد شد. تا زمانی که این هوای موجود در معده راهی به بیرون پیدا نکند، احساس ناخوشایندی خواهید داشت و این احساس مربوط به نفخ معده است. بهترین راهکاری که در این خصوص وجود دارد نیز، همانند مورد قبلی، این است که در خوردن غذای خود حوصله به خرج داده و تا جایی که امکان دارد، غذای خود را به آهستگی نوش جان کنید. تنها در این صورت است که امکان ورود هوای کمتری به معده خود خواهید داد.

با این وجود اگر فرصت خوردن آهسته غذای خود را پیدا نکرده و در نهایت دچار نفخ شده اید، توصیه هایی وجود دارد که می تواند به رفع این احساس ناخوشایند کمک کند. تمرین های آهسته ورزشی (مانند یوگا و امثال آن) یکی از این توصیه ها و راهکار ها است. توصیه دیگری که در این خصوص می شود، استفاده از مایعات است که به بهبود فعالیت های شکم کمک شایانی خواهد کرد و در نهایت نفخ آن نیز زودتر برطرف خواهد شد. توصیه آخر در این خصوص استفاده از محصولاتی است که با نام پروبیوتیک شناخته می شوند که به کاهش تولید گازهای مختلف در معده کمک خواهند کرد . از نفخ جلوگیری می کنند. البته این نکته را به خاطر داشته باشید که نباید در صورت نفخ، خود را به خاطر پرخوری سرزنش کنید، چرا که تولید گاه به گاه گاز و ورود هوا به معده کاملاً طبیعی است و حتماً به این معنی نیست که پرخوری کرده اید. ممکن است کمی در خوردن غذای خود عجله کرده باشید.

افزایش دمای بدن پس از خوردن بیش از اندازه غذا و مواد خوراکی

اتفاق دیگری که بعد از خوردن بیش از اندازه مواد خوراکی و غذاها می افتد، این است که سیستم سوخت و ساز بدن (متابولیسم) بیش از اندازه معمول خود فعالیت می کند، چرا که باید به گونه ای کالری اضافی جذب شده توسط این همه غذا را بسوزاند. این فعالیت بیش از اندازه در نهایت سبب می شود به شدت احساس گرما کنید؛ مانند گرمایی که در سونای استخر احساس می کنید. متأسفانه در این خصوص راهکاری وجود ندارد و هضم غذا و افزایش فعالیت های مربوط به سوخت ساز بدن در این خصوص اجتناب ناپذیر است. تنها می توان به این نکته اشاره کرد که این افزایش دمای بدن موقتی است و پس از اتمام فعالیت های مربوط به سوخت و ساز بدن، ضربان قلب و  نیز دمای بدن به حالت عادی و متعادل خود باز خواهد گشت. البته با گرفتن یک دوش آب سرد می توانید به این بازگشت، کمی سرعت ببخشید و یا این که روی کاناپه کمی دراز بکشید تا همه چیز به حالت عادی برگردد و سپس به ادامه کارها و فعالیت های روزانه خود بپردازید.

پرخوری و اختلال در خوابیدن

بسیاری بر این باوراند که پس از خوردن بیش از اندازه غذا، به شدت احساس خواب آلودگی خواهند کرد و در حقیقت فکر می کنند با خوردن بیش از اندازه غذا قادر خواهند بود خواب آسوده تری را تجربه کنند. اما حقیقت این است که خوردن بیش از اندازه غذا در نهایت و به مرور زمان می تواند باعث شود خواب کامل و سالمی را تجربه نکنید. بدن هر انسانی به گونه ای است که به صورت شبانه روزی در طول ساعات مشخصی احساس گرسنگی خواهد کرد و نیز در طی ساعات مشخصی به خواب احتیاج پیدا خواهد کرد و برای دست یابی به این منظور خود در طی این ساعات مشخص هورمون هایی ترشح خواهد کرد که فرد را از این مسئله آگاه می کند که برای نمونه به خواب احتیاج دارد (ساعات آخر شب و هنگام تاریکی) و یا این که گرسنه است. زمانی که فرد پرخوری می کند و بیش از روال هر روزه خود غذا و مواد خوراکی مصرف می کند، در کارکرد این برنامه ریزی بدن، اختلالی به وجود خواهد آمد و خوابیدن را نیز به همین خاطر با مشکل مواجه خواهد کرد. نکته دیگری که در این خصوص وجود دارد این است که اگر غذاهایی که خورده اید حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات بوده باشند (غذاهایی مانند ماکارونی و یا خوراکی هایی مانند پای سیب و...)، حتی این امکان وجود دارد که در نیمه های شب به واسطه گرسنگی از خواب بیدار شوید، چرا که مدتی پس از خوردن این گونه غذا ها، قند خون به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کند و در نهایت فرد احساس گرسنگی می کند.

راهکاری که در این خصوص توصیه می شود این است که از پرخوری در ساعات آخر شب تا جایی که برایتان مقدور است خودداری کنید. اما اگر این اتفاق رخ داد و در ساعات آخر شب و نزدیک به زمان خوب، بیش از اندازه معمول غذا خوردید، بهتر است در تخت خود دراز کشیده و خود را برای خوابیدن آماده کنید و در عین حال از چک کردن موبایل و این گونه وسایل هوشمند نیز خودداری کنید. دوش گرفتن پیش از رفتن به تخت خواب نیز می تواند در به وجود آوردن آرامش خاطر لازم برای خواب مؤثر باشد. این را هم به خاطر داشته باشید که در زمان خواب اتاق را کاملاً محیای خوابیدن کرده باشید و اجازه ندهید هیچ گونه نوری وارد اتاق شود.

حالت تهوع و ارتباط آن با پرخوری

گاهی پس از خوردن یک وعده غذایی که از نظر حجمی بسیار بیشتر از چیزی است که معمولاً عادت به خوردن آن دارید، ممکن است به قدری حالت تهوع شدیدی پیدا کنید که حتی حاضر به بیرون آمدن از تخت خواب خود نباشید و با دراز کشیدن سعی کنید این مسئله را کنترل کنید. زمانی که به سرعت غذا می خورید، به اندازه کافی زمان در اختیار ارگان های داخلی خود نمی گذارید که پیامی مبنی بر این که سیر شده اید را به مغز ارسال کنند و در نهایت این مسئله باعث می شود که میزان قند خون بدن به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کند. این افزایش قند خون احساسی در شما پدید می آورد که گویی یک حشره بیماری زا وارد معده شده و شما را ناراحت کرده است.

در این گونه مواقع بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که کمی استراحت کنید و پیش از این که استراحت کنید، سعی کنید نوشیدنی ها و یا خوراکی هایی استفاده کنید که به بهبود اوضاع معده شما کمک خواهند کرد؛ چای زنجبیل و موز از جمله این خوراکی ها و نوشیدنی ها هستند. بوئیدن عصاره فلفل و نعنا، زنجبیل و لیمو نیز از دیگر راهکارهای ثابت شده ای است که به واسطه آن قادر خواهید بود از شدت گرفتن حالت تهوع جلوگیری کرده و آن را متوقف کنید.

دست دادن حالت سرگیجه به واسطه پرخوری

یکی دیگر از نشانه هایی که به طور معمول به واسطه پرخوری به وجود می آید و فرد آن را احساس می کند، سرگیجه است. در حقیقت اتفاقی که در این خصوص می افتد این است که همانطور که پیش از آن نیز عنوان شد، سرعت سوخت و ساز در بدن به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا می کند تا بتواند حجم بیش از اندازه غذایی که مصرف کرده اید را هضم کرده و کالری اضافی را بسوزاند. در نهایت این مسئله سبب می شود ضربان قلب افزایش پیدا کرده و بیشتر از حالت عادی باشد و این عامل اصلی احساس سرگیجه ای است که به فرد دست خواهد داد. اگر سرگیجه خیلی شدید نباشد، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که کمی دراز بکشید تا این عامل گذرا پس از هضم غذا بر طرف شود و اگر سرگیجه شدید تر از آنی است که بتوانید تحمل کنید بهتر است که تا جای ممکن مایعات مصرف کنید. فعالیت های ورزشی سبک مانند یوگا نیز به هنگام رخ دادن چنین حالتی، کمک شایانی خواهند کرد.

خستگی مفرط و ارتباط آن با پرخوری

هنگامی که پرخوری می کنید، روز بعد از آن با یکی از نشانه های معمول پرخوری مواجه خواهید شد که احساس خستگی مفرط است. در حقیقت به واسطه پرخوری چند اتفاق می افتد که همگی دست به دست هم داده و خستگی روز بعد را برای شما به همراه می آورند: اول این که پس از پرخوری، فرایند خوابیدن کارکردش آن گونه که باید نخواهد بود و انرژی بدن را به طور کامل بازیابی نخواهد کرد، نکته دیگر این است که قند خون شما به طور قابل ملاحظه ای به واسطه پرخوری افزایش پیدا کرده و حالا در حال بازگشتن به حالت عادی خود است و در نهایت بدن به احتمال بسیار زیاد هم چنان در تلاش برای هضم غذای روز پیشین شما خواهد بود. در این هنگام است که به شدت تمایل به نوشیدن قهوه و خوردن خوراکی های شیرین مانند دونات خواهید داشت که به واسطه آن قادر به بازیابی انرژی خود باشید. البته این کار به هیچ عنوان توصیه نمی شود و به جای آن توصیه می شود که به رژیم غذایی هر روزه خود باز گردید و تا جایی که برایتان مقدور است آب بنوشید. تمرینات ورزشی سبک و کمی پیاده روی نیز به بازیابی انرژی ناشی از خستگی کمک شایانی خواهند کرد.

احساس گرسنگی روز پس از پرخوری

در نگاه اول البته این مورد کمی ممکن است برای تان عجیب به نظر برسد، با این وجود، زمانی که پرخوری می کنید، روز بعد از آن بیشتر از روزهای عادی احساس گرسنگی خواهید داشت. اما ممکن است این سؤال برای تان پیش بیاید که چه چیزی باعث این احساس گرسنگی می شود؟ عدم خواب کافی و نیز اختلال در ترشح هورمون هایی که پیش از آن در خصوص آن صحبت کردیم، دو عامل اصلی این احساس گرسنگی هستند. این نکته را به خاطر داشته باشید که روز پس از پرخوری، رژیم غذایی سختگیرانه ای برای خود لحاظ نکنید (بسیار از لحاظ روانی این سخت گیری را برای خود لحاظ می کنند، چرا که یک روز پرخوری کرده اند و حالا باید غذای کمتری مصرف کنند و حتی در رژیم غذایی معمول خود سخت گیری بیشتری به خرج دهند) که در نهایت نتیجه معکوس خواهد داد و دوباره پرخوری خواهید کرد.

بهترین کاری که در این خصوص می توانید انجام دهید این است که یک صبحانه کامل، مغذی و سرشار از پروتئین نوش جان کنید؛ سیب زمینی شیرین با سوسیس مرغ می تواند گزینه ای ایده آل باشد. اسفناج، کره بادام زمینی و میوه از دیگر مواد خوراکی ای هستند که می توانید برای صبحانه در نظر بگیرید. این را هم در نظر داشته باشید که در این روز به هیچ عنوان خود را محدود نکنید و ناهار کاملی برای خود در نظر بگیرید. مصرف میان وعده هم در این روز ایرادی نخواهد داشت. روز بعدی، بدن به حالت طبیعی خود باز خواهد گشت.ترجمه  itrans.ir

در سیارک بخوانیم:

اختلال پرخوری افراطی چیست؟قسمت اول

اختلال پرخوری افراطی چیست (قسمت دوم) 

چگونه پرخوری را کنترل کنیم؟ 

راه هایی برای جلوگیری از چاقی در زمان یائسگی 

خطرات چاقی مربوط به سلامتی 

چاقی در تابستان 

رفع چاقی قبل از هر چیز، نیاز به تغییر دیدگاه شما نسبت به خودتان دارد 

چاقی خطر ابتلا به زوال عقل را سه برابر افزایش می دهد  

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

علائم اختلالات و نارسایی های کلیوی

در

کلیه ها، یکی از مهمترین اُرگان های داخلی بدن انسان هستند و نقش بسیار مهمی در سلامت انسان ایفا می کنند. از جمله کارهایی که کلیه ها در بدن انجام می دهند، می توان به این موارد اشاره کرد: دفع مواد شیمیایی و سمی مضر برای بدن، تولید گلبول های قرمز لازم برای خون، حفظ استحکام و قدرت استخوان های بدن و ... . با وجود نقش حیاتی کلیه ها در بدن انسان، بسیاری از ما، از مشکلات احتمالی ای که برای کلیه پیش می آید و در عملکردشان اختلال ایجاد می کند، آگاهی نداریم و نداشتن اطلاعات کافی در این خصوص، بعضاً باعث می شود که کار از پیشگیری و درمان اولیه گذشته و به اختلال و بیماری جدی تری در خصوص کارکرد کلیه ها دچار شویم. مسئله ای که قصد عنوان کردن آن را داریم این است که با داشتن شناختی بهتر و دقیق تر از این که کدامین دردها و اختلالات بدن، نشان از عدم کارکرد صحیح کلیه ها دارند، قادر خواهیم بود پیش از آن که این مسئله بدل به بیماری جدی تری شود، با ترتیب دادن اقدامات اولیه و لازم، از پیشروی آن جلوگیری کنیم. به همین خاطر است که در این مقاله قصد داریم شما را با چند مورد از دردها و اختلالاتی آشنا کنیم که نشان از عدم کارکرد صحیح کلیه ها دارند و می توانید با دانستن این اختلالات، از بروز بیماری های جدی تر کلیوی جلوگیری کنید. با سیارک همراه باشید.

درد در ناحیه کمر

یکی از شایع ترین و متداول ترین دردهایی که افراد مختلف به واسطه عدم کارکرد صحیح کلیه ها احساس می کنند، درد ناحیه کمر است. کلیه ها بر خلاف آن چه اکثریت فکر می کنند، کمی بالا تر از ناحیه شکم، در بدن انسان قرار گرفته اند (نزدیک به قسمت پایین تر دنده ها) و در صورت بروز هر گونه بیماری عفونی در آن ها، درد شدیدی در ناحیه کمر خود احساس خواهید کرد. این درد به طور معمول در میانه کمر متمرکز می شود و در صورتی که عفونت موجود در کلیه ها به قسمت های دیگری چون مثانه، انتقال پیدا کند، در نهایت درد موجود در کمر هم به قسمت های پایین تر کمر که به پاها نزدیک تر می شود، منتقل خواهد شد. به همین خاطر است که توصیه می شود اگر برای مدتی طولانی به درد در ناحیه کمر خود دچار شده اید، فوراً آن را مربوط به طرز خوابیدن، دیسک کمر، و یا مسائل و اختلالاتی این چنینی ندانید و بهتر است از علت اصلی آن آگاه شوید. اگر مسئله مربوط به کلیه ها باشد، بهتر آن است که در همین مرحله از پیشرفت آن جلوگیری کرده و اجازه انتقال عفونت به قسمت ها و اُرگان های دیگر بدن داده نشود.

خستگی مفرط و مداوم

ممکن است در طول شب به اندازه کافی استراحت کرده بوده باشید و صبح نیز، قهوه خود را نوش جان کرده، با این وجود باز هم احساس خستگی بکنید. اگر این مسئله برای مدتی طولانی تداوم پیدا کند، ممکن است جدی تر از آنی باشد که می اندیشید و ممکن است همه چیز به خستگی و بی حوصلگی ختم نشود. پیش تر نیز عنوان شد که یکی از وظایف بسیار مهم کلیه ها در بدن انسان، تصفیه خون بدن از مواد و ترکیباتی است که مضر هستند و در صورت باقی ماندن در جریان خون، در نهایت آسیب رسان به اُرگان های دیگر خواهند بود. زمانی که کلیه ها قادر به انجام دادن وظایف خود به طور کامل و صحیح نباشند، اتفاقی که می افتد این است (البته این یکی از اتفاقات است) که خون بدن انسان به طور کامل تصفیه نشده و به همین خاطر در نهایت فرد احساس خستگی مفرط خواهد داشت. به همین خاطر است که در صورت تداوم احساس خستگی، بهتر آن است که به جای نوشیدن پشت سر هم قهوه، به پزشک متخصص مراجعه کرده و علت این اختلال را از او جویا شوید.

5 دلیل که ممکن است عفونتهای ادراری به عفونتهای کلیه منجر شود

عفونت ادراری در دوره ی بارداری 

احساس سرگیجه

البته، سرگیجه ممکن است به خاطر نخوردن یک صبحانه کامل و ضعف های ناشی از آن باشد، با این وجود، به همان اندازه هم (در صورت تکرار) احتمال دارد که مسئله به این سادگی نباشد و خبر از وجود اختلالی در کلیه ها دهد. یکی از اختلالات شایع در کسانی که از بیماری های کلیوی رنج می برند، کم خونی است. در حقیقت اتفاقی که در این خصوص می افتد این است که فرد به واسطه عدم کارکرد صحیح کلیه هایش، قادر به تولید هرمون ای پی اُ نخواهد بود. این هرمونی است که توسط کلیه ترشح شده و نقش و وظیفه اصلی آن، افزایش تولید گلبول های قرمز لازم برای خون است. زمانی که در کارکرد کلیه ها اختلال ایجاد می شود، به طور طبیعی، گلبول قرمز کافی در جریان خون راه نخواهد یافت و همین مسئله می تواند در نهایت سبب بروز کم خونی شود. کم خونی باعث می شود فرد دچار سرگیجه شده  و به طور کلی احساس خوبی نداشته باشد.

مشکلات و اختلالات احساسی

اگر خیلی سر حال نیستید و از لحاظ روحی و ذهنی احساس ناخوشایندی دارد، ممکن است این احساس، ریشه در عدم کارکرد صحیح کلیه ها باشد. بنا به تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه تِمپل آمریکا، وجود اختلال در کارکرد کلیه ها می تواند ارتباط مستقیمی با این گونه احساسات داشته باشد. البته تحقیقات در این خصوص هنوز در مراحل ابتدایی خود به سر می برد و هنوز مشخص نشده است که علت اصلی این اتفاق از لحاظ کارکرد اُرگان های داخلی بدن چیست. با این وجود، این یکی از اختلالات شایع در میان کسانی است که از بیماری های کلیوی رنج می برند و در صورت تداوم این گونه احساسات بهتر آن است که علت را جویا شده و با پزشک متخصص مشورت کنید.

خارش شدید

زمانی که پوست بدن تان بیش از اندازه خشک شده و مرتب احساس خارش شدید پیدا می کنید و این مسئله برای مدتی طولانی تداوم پیدا می کند، ممکن است مسئله تنها محدود به قرار گرفتن پوست در معرض تابش آفتاب و آلودگی هوا، بدون استفاده از مواد و محصولات نگه دارنده نباشد. حقیقت این است که بسیاری از افرادی که دچار نارسایی ها و اختلالات کلیوی هستند، میزان اوره موجود در جریان خونشان به واسطه این اختلال افزایش پیدا کرده و در نهایت همین مسئله است که خارش های شدید در سطح پوست به وجود می آورد. حال بسته به این که این نارسایی یا اختلال چقدر شدید باشد، میزان خارش هم به همان اندازه شدید تر خواهد بود و فرد برای دفعات بیشتری دچار این گونه خارش ها خواهد شد. تحقیقاتی در این خصوص صورت گرفته است و نتایج حاکی از آن است که نزدیک به چهل درصد از کل افرادی که دچار نارسایی کلیوی هستند، میزان اوره موجود در جریان خونشان بیشتر شده و احساس خارش بهشان دست می دهد.

احساس سرما کردن

ممکن است هوای مکانی که در آن هستید کاملاً عادی و خوب باشد، با این وجود، مرتب این احساس به شما دست بدهد که بهتر است یک لباس گرم تر بپوشید؛ این نشانه هم ممکن است خبر از وجود اختلالی در کارکرد کلیه بدهد. پیش تر از این عنوان شد که یکی از اختلالات ناشی از نارسایی های کلیوی، کم خونی است. حال باید عنوان کرد که عامل اصلی این احساس سرما در شرایط و هوای معمولی نیز، ناشی از همان کم خونی می شود. البته باید این نکته را مد نظر قرار داد که تنها در صورتی فرد احساس سرما می کند که این کم خونی خیلی شدت گرفته باشد. به همین خاطر در صورتی که چنین احساسی به طور مرتب به شما دست می دهد، حتماً باید به پزشک خود مراجعه کرده و علت را جویا شوید.

ورم کردن انگشتان

ممکن است حلقه ای که روز گذشته به راحتی در انگشت دستتان حرکت می کرد، حالا به واسطه ورم کردن انگشتان، محکم و غیر قابل حرکت باشد. این اتفاق هم اگر به طور مکرر بیفتد، می تواند خبر از وجود نارسایی یا اختلالی در کارکرد کلیه دهد. در حقیقت اتفاقی که در این خصوص می افتد این است که اگر در کارکرد کلیه اختلالی ایجاد شود، قادر به دفع مواد و جریان های اضافه ای که به خون راه پیدا می کنند نخواهد بود. همین مسئله است که باعث می شود این مواد یا جریان ها در نقاطی مانند انگشتان دست جمع شده و سبب ورم کردن آن شوند.

بوی بد دهان

پیش از این هم عنوان شد که یکی از وظایف اصلی کلیه دفع ضایعات موجود در بدن است و زمانی که در کارکرد آن اختلال ایجاد شود، آن گونه که باید و شاید قادر به دفع این ضایعات نخواهد بود و در نهایت به جای این که دفع شوند، سر از قسمت هایی در بدن در می آورند که به هیچ عنوان انتظارش را نداریم. از جمله این قسمت ها می توان به آن هایی اشاره کرد که وظیفه تنفس کردن به عهده آن ها است و بوی بد دهان نیز به خاطر همین ضایعاتی است که به این قسمت ها راه می یابد. بنابر این اگر به طور مکرر از این مسئله رنج می برید، بهتر است با پزشک متخصص در باره آن مشورت کنید، چرا که علاوه بر کاهش اعتماد به نفس، ممکن است در آیند بدل به بیماری جدی تری شود.

افزایش دفعات استفاده از سرویس بهداشتی

اگر تعداد دفعاتی که در روز مجبور به استفاده از سرویس بهداشتی می شود، بیشتر از حالت عادی است و شما را کلافه کرده است، ممکن است این مسئله ریشه از اختلالی بگیرد که در کلیه به وجود آمده است. دکتر رنی متیوز در این خصوص عنوان کرد: «اگر آن قسمت هایی از کلیه که وظیفه پالایش مواد آلوده موجود در جریان خون را به عهده دارند، در کارکردشان اختلالی ایجاد شود، می تواند در نهایت سبب افزایش تعداد دفعاتی شود که مجبور به رفتن به سرویس بهداشتی خواهید بود. تأثیر این مسئله شب هنگام بیشتر هم خواهد شد.». ذکر این نکته حائز اهیمت است که افزایش این تعداد دفعات، علاوه بر اختلالات کلیوی، ممکن است نشانه ای از بارداری، دیابت و یا بسیاری مسائل و مشکلات دیگر باشد؛ به همین خاطر است که توصیه می شود حتماً در این صورت به پزشک متخصص مراجعه کرده و علت را از او جویا شوید.

عفونت های مجاری ادراری و مهبـلی 

عفونت های ادراری

تنگی نفس

ممکن است پس از مدت زمان کوتاهی که صرف ورزش کردن و فعالیت های بدنی می کنید، متوجه شوید که در فرایند تنفستان مشکل به وجود آمده است؛ این مسئله نیز می تواند ارتباطی با عدم کارکرد صحیح کلیه ها داشته باشد. زمانی که در کارکرد کلیه ها اختلال ایجاد شود، همان گونه که پیش از این نیز عنوان شد، قادر به دفع ضایعات موجود در جریان خون و سایر ترکیبات شیمیایی نخواهند بود. حال اگر این ضایعات و ترکیب های شیمیایی به ریه ها راه پیدا کنند، در فرایند تنفس نیز اختلال ایجاد خواهد شد.

حالت تهوع

اگر فرد به طور مکرر حالت تهوع پیدا کند، به احتمال بسیار زیاد، مسئله فرا تر از یک مسمومیت ساده غذایی خواهد بود. در حقیقت، حالت تهوع از آن نشانه هایی است که خبر از اختلالی بسیار جدی در کلیه ها می دهد. زمانی که فرد دچار بیماری مزمنی مرتبت با کارکرد کلیه ها می شود، که در بیشتر موارد با اختلالات دیگری هم همراه است، بدن با پیدا شدن حالت تهوع آن را نشان می دهد. عفونت های کلیوی و نیز در برخی موارد سنگ کلیه از اختلالات و نارسایی های عمده ای هستند که به طور معمول با بروز حالت تهوع در فرد تشخیص داده می شوند.

ورم کردن شکم

اگر متوجه شدید که به طور ناگهانی به وزنتان اضافه شده است و قادر به این نیستید که لباس خود را به راحتی همیشه به تن کنید، ممکن است مشکلی در کارکرد کلیه شما به وجود آمده باشد. اتفاقی که در این خصوص می افتد هم، همانند همان مسئله ای است که در خصوص تنفس عنوان شد. این جا هم، ضایعات و ترکیب های شیمیایی که کلیه به واسطه اختلالی که در کارکردش به وجود آمده است، قادر به دفع آن ها نبوده است، در ناحیه شکم جمع شده و در نهایت باعث می شوند، ورمی در آن قسمت به وجود بیاید و شکل بگیرد. بنابراین افزایش ناگهانی سایز شکم را باید جدی گرفت و در صورت بروز، با پزشک متخصص در باره آن صحبت کرد.

کاهش وزن

به طور معمول کاهش وزن نشانه خوبی نیست، به خصوص اگر فرد، هیچ قصدی برای کاهش وزن خود نداشته باشد و ناگهان و به طور اتفاقی وزنش کاهش یابد. کسانی که در کارکرد کلیه ها شان اختلال و نارسایی به وجود می آید، دچار کم خونی می شوند و این مسئله به این خاطر رخ می دهد که کلیه قادر به تولید گلبول های قرمز کافی برای خون نمی باشد. این کم خونی، مشکلات زیادی با خود همراه دارد و یکی از آن ها، کاهش وزن فرد است.

باد کردن صورت

گاهی ممکن است شخصی در طول شب فرصت کافی برای پاک کردن مواد آرایشی بهداشتی که بر صورت خود زده بوده را نداشته باشد و صبح که از خواب بیدار می شود، متوجه شود که کمی صورتش باد کرده است. این مسئله کاملاً عادی است. اما گاهی به طور مکرر و به ظاهر بدون هیچ علت به خصوصی، ممکن است صورت فرد باد کند. در این صورت هم امکان این وجود دارد که در کارکرد کلیه ها اختلالی به وجود آمده باشد. این بار هم همانند دو موردی که در خصوص ورم شکم و تنفس عنوان شد، مواد شیمیایی و ضایعاتی که کلیه نتوانسته دفع کند راه به قسمت ها مربوط به صورت یافته و زیر پوست آن جمع شده اند.

از حال رفتن

البته این مورد از آن مشکلاتی است که به طور معمول، افراد پس از آن به دکتر مراجعه می کنند، با این حال، بسیاری ممکن است از این که این اتفاق احتمال ارتباط با نارسایی های کلیوی داشته باشد، آگاهی ندارند. نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که در برخی موارد، اختلالات و نارسایی های کلیوی موجب افزایش فشار خون می شوند و همین افزایش فشار خون است که در نهایت باعث غش کردن یا از حال رفتن فرد می شود. البته ذکر این نکته هم حائز اهمیت است که اختلالاتی چون سنگ کلیه هم (حتی بدون وجود فشار خون بالا) به تنهایی می توانند باعث سرگیجه و در مواردی غش کردن و از حال رفتن فرد شوند

احساس کردن مزه آهن در دهان

اگر بدون وجود هیچ گونه مشکل به خصوص و عامل بیرونی، در دهان خود مزه ای شبیه به طعم فلز یا آهن احساس می کنید، ممکن است که مشکلی در کلیه وجود داشته که باعث رخ دادن این اتفاق می شود. یکی از وظایف اصلی کلیه دفع ضایعات و ترکیبات شیمیایی است و در صورت ایجاد اختلال در کارکرد آن، این ترکیبات ممکن است به قسمت های مربوط به دهان هم راه پیدا کرده که در نهایت سبب حس کردن طعمی فلز مانند در دهان خواهند شد و در این صورت حتی غذاهایی که مورد علاقه تان هستند را نیز، کمی ناخوشایند احساس خواهید کرد و اشتهای خود را در بعضی موارد از دست خواهید داد.

وجود خون در ادرار

بنا به آن چه دکتر متیو در این خصوص عنوان می کند، وجود خون در ادرار یکی از نشانه های شایعی است که خبر از وجود اختلالی در کارکرد کلیه ها می دهد. حتی کافی است رنگ ادرار از حالت طبیعی خود به زنگی مایل به قرمز یا قهوه ای تغییر کند که در این صورت هم باید ریشه این نشانه را در اختلالی در کلیه ها جستجو کرد. به همین خاطر در صورت مشاهده هر یک از این نشانه ها، توصیه می شود پیش از آن که مسئله جدی تر از آنی شود که در حال حاضر است، به دکتر مختصص مراجعه کرده و علت آن را جویا شوید.

ورم کردن پاها

این مورد هم دقیقاً مشابه با سایر مواردی است که در خصوص ورم کردن عنوان شد و یکی از نخستین نشانه هایی که افراد مبتلا به اختلالات کلیوی با آن رو به رو می شوند، این است که احساس می کنند قادر به پوشیدن کفش های سایز خود به راحتی گذشته نمی باشند.

شکم درد

همان گونه که پیش از این هم عنوان شد، کلیه ها در قسمت پایینی قفسه سینه قرار گرفته اند، بنا براین، تعجبی ندارد اگر بدانیم که دردهای ناحیه شکم و نواحی نزدیک به آن، نشانه ای از وجود اختلالی در کارکرد کلیه ها باشد. در اغلب موارد، زمانی که اختلالی در کارکرد کلیه به وجود می آید، درد در همان ناحیه کلیه متمرکز نخواهد بود و به وسیله عفونت یا هر عامل دیگری که وجود داشته باشد، قادر به منتقل شدن به نواحی دیگر بدن را خواهد داشت. به همین خاطر نباید متعجب شد اگر به واسطه اختلال کلیوی، ناحیه دیگری در بدن دچار درد شود.ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

داروی محبوبی که باعث توقف ناگهانی قلب می شود

در
توقف ناگهانی قلب حدود نیمی از مرگ و میر های ناشی از قلب و هر مرگ و میر طبیعی را به همراه دارد. در همان زمان که، قلب متوقف می شود به عنوان یک نتیجه از آریتمی های قلب (فیبریلاسیون بطنی / تاکی کاردی) و در عرض 10 دقیقه مرگ رخ می هد .
 
واقعیت این است که یک توقف ناگهانی، سکته قلبی به این معنا نیست که یک قلب سالم به طور ناگهانی  متوقف می شود. در حقیقت،می توان تشخیص را بر اساس مشکلات پیش از آن بررسی کرد، اما همه بیماران قلبی معمولا عجله ای برای انجام  مشکلات قلب خود ندارند!
 
علاوه بر آسیب مادرزادی به قلب، عوامل خطر برای مرگ ناگهانی قلبی در مقایسه با یک حمله قلبی مشابه است : سیگار کشیدن، فشار خون بالا، کلسترول بالا و قند خون، اضافه وزن، شیوه زندگی غیر فعال، جنسیت مردانه و همچنین سکته مغزی، حملات قلبی و مرگ ناگهانی در بستگان نزدیک تا 60 سال بر اثر توقف ناگهانی قلب .
 
با این حال، پزشکان نسبت به این واقعیت که حتی دارو ها می توانند باعث توقف قلب شوند، سکوت می کنند. و بدترین چیز این است که برخی از این دارو ها برای بهبود سلامت قلب طراحی شده اند. این دارو داروی نيفيديپين nifedipine بود که به طور گسترده ای برای درمان فشار خون بالا و آنژین صدری استفاده می شد.
 
متخصصان قلب و عروق اغلب dihydropyridines - nifedipine و amlodipine را تجویز می کنند . انتخاب،  به طور عام، تنها به تنظیمات شخصی دکتر بستگی دارد. هر دو دارو به همان اندازه موثر و ایمن هستند.
 
متخصصین شبکه اروپایی پیشگیری، آموزش و مرگ ناگهانی (ESCAPE-NET) از 2503 بیمار از رجیستری تحقیق احیای هلند و 10،543 نفر در گروه کنترل، برای سن و جنس همسان شده است. داده ها از 8101 بیمار از Registry Stopping Cardiology دانمارک نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند (40505 نفر از گروه شاهد).
 
دوز nifedipine مورد مطالعه در این مطالعه 30 mg و 60 mg (آنها اغلب تجویز می شود) و دوز amlodipine  آملودیپین به ترتیب 5 و 10 میلی گرم (آنها نیز اغلب تجویز می شود). این روش استاندارد است که پزشکان باید با دوز پایینتر شروع کنند و سپس اگر فشار خون یا درد قفسه سینه به میزان کافی کاهش پیدا کند، آن را بالاتر می برند .
 
در حال حاضر استفاده از nifedipine در دوزهای بالا (60 میلی گرم در روز)، اما نه در دوزهای کم (<60 میلی گرم در روز)، به طور قابل توجهی با افزایش خطر مرگ ناگهانی قلب در خارج از بیمارستان در مقایسه با عدم استفاده از دی هیدروپیریدین ارتباط دارد. همچنین دوزهای بالا نيفيديپين (60 میلی گرم در روز) با افزایش خطر ابتلا به توقف قلب در خارج از بیمارستان در مقایسه با هر دوز آملودیپین همراه بود. هیچ عارضه ای با آملودیپین وجود نداشت.
 
نتایج با آزمایش سلول های قلب انسان تایید می شود. دی هیدروپیریدین ها با مسدود کردن کانال های کلسیم نوع L عمل می کنند. یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که در دوزهای مورد آزمایش در مطالعه فوق هر دو دارو این کانال های یونی را مسدود کرده و درنتیجه پتانسیل عمل سلول های قلبی را کاهش می دهند. پتانسیل عمل کوتاهتر می تواند موجب بروز آریتمی های کشنده ای شود که موجب توقف قلب بصورت ناگهانی می شود. دوزهای بالای nifedipine (60 میلی گرم در روز) موجب کاهش قابل ملاحظه ای از پتانسیل عمل سلول های قلب در مقایسه با دوزهای بالای  آملودیپین (10 میلی گرم در روز) شد.
 
این نتایج به ویژه شگفت انگیز است، به این معنی است که هر دو دارو برای سالهای زیادی و در بسیاری از بیماران استفاده شده است. توضیح احتمالی برای اینکه چرا این کشف فقط در حال حاضر انجام شده است این است که رسیدگی به سکته قلبی در خارج از بیمارستان به علت شروع سریع مرگ، بسیار دشوار است و به مجموعه های داده ای که به طور خاص برای این منظور جمع آوری شده اند، نیاز به مطالعه دارد و تا کنون سوابق بیماران برای اثبات دارو به اندازه کافی وجود نداشته است. ESCAPE-NET این امکان را بوسیله متصل کردن تحقیقات عمده در اروپا ایجاد کرد.

نظرات

در ادامه بخوانید...

مردی با سوزنی در قلب

در
این خبر سومین مورد از فرو رفتن سوزن در قلب افراد است که طی حوادث روزانه و البته از روی بی احتیاطی اتفاق می افتد.این مرد تقریبا یک هفته با یک سوزن در قلب  زندگی کرد تا بالاخره پزشکان جسم خارجی را با عمل جراحی از قلب او خارج کردند.
یک سرباز روسی، زمانی که با یک سوزن در قلب خود بعد از یک هفته به پزشک مراجعه کرد آنان را شگفت زده کرد. الکساندر لیشچوک، رئیس مرکز جراحی قلب و عروق بیمارستان مرکزی نظامی ویشونوکی، گفت که قربانی از یک سوزن خیاطی برای پاک کردن دندان هایش به جای خلال دندان استفاده کرده و بعد سوزن را روی تخت جا گذاشته است.
 
بعد از فراموش کردن سوزن، او به رختخواب رفت، و هنگامی که خواب بود با غلت زدن روی رختخواب ، سوزن وارد قفسه سینه و سپس وارد قلب او شده است.
این مرد برای یک هفته با یک سوزن در قلب راه می رفته و زمانی که او نزد پزشکان رفت. پزشکان ساراتوف سعی داشتند سوزن را در بیاورند، اما در طی عملیات شکست خوردند، قربانی به بیمارستان ویشونوکیس منتقل شد، جایی که پزشکان اقدام دیگری را برای خارج کردن یک جسم خارجی از قلب انجام دادند. پزشکان مجبور بودند عضلات قلب او را متوقف کنند تا بتوانند سوزن را خارج کنند.
 
اشاره شده که حال مرد در روز دوم پس از عمل کاملا طبیعی بوده است.
جالب است که، به گفته الکساندر لیشچوک، این سومین بار است که باید سوزن های خیاطی را از قلب خارج کنیم. اما مهم ترین چیز این است که دو مورد از این سه مورد به پرسنل نظامی مربوط می شود. چه چیزی این تصادف شگفت انگیز را توضیح می دهد، پزشکان نمی توانند توضیح دهند.

نظرات

۱۴۰۱/۱۱/۲۲عوارض فرو رفتن سوزن خیاطی در بدن ............... جراحات ناشی از سوزن، زخم هایی هستند که در اثر سوزن هایی ایجاد می شوند که به طور تصادفی پوست را سوراخ می کنند. صدمات ناشی از سوزن برای افرادی که با سرنگ های زیرپوستی و سایر تجهیزات سوزن کار می کنند، خطری است. این آسیب‌ها می‌توانند در هر زمانی که افراد از سوزن‌ها استفاده می‌کنند، قطعات آن را جدا می‌کنند یا دور می‌اندازند، رخ دهد. هنگامی که سوزن ها به درستی دور ریخته نمی شوند، می توانند در ملحفه یا زباله پنهان شوند و سایر کارگرانی را که به طور غیرمنتظره ای با آنها مواجه می شوند، زخمی کنند.

۱۴۰۱/۱۱/۲۲اگر سوزن خیاطی وارد بدن شود ......... این اجسام خارجی فلزی در بدن باقی می‌مانند و در صورت خارج نشدن احتمالاً باعث عفونت زخم، درد، عفونت دو مرحله‌ای و بروز سپسیس می‌شوند . با این حال، هنگامی که جسم خارجی کوچک فلزی وارد بدن انسان می شود، به دلیل عضله و خون انسان، یافتن آنها بسیار دشوار است.

۱۴۰۱/۱۱/۲۲چگونه بفهمم که یک سنجاق را قورت داده ام؟ علائم آب دهان. ناتوانی در بلع یا بلع دردناک. استفراغ. درد قفسه سینه یا درد گردن.

در ادامه بخوانید...