برنج قهوه ای


برنج قهوه‌ای یکی ازکامل ترین  غلات سبوس دار می باشد و بسیاری از مردم  برنج قهوه‌ای را  به خاطر خواصی که در این پست آورده شده جایگرین  برنج سفید  کرده اند.

1 – برنج قهوه ای از پیشرفت دیابت جلوگیری می کند:

محققان دانشگاه هاروارد می گویند مصرف دو بار برنج قهوه ای در هفته از خطر پیشرفت دیابت جلوگیری می کند. این محققان پی برده اند با مصرف 50 گرم برنج قهوه ای در روز، می توان از خطر ابتلا به دیابت نوع 2 تا 16 درصد و نیز با مصرف دیگر غلات کامل مانند جو و گندم کامل، خطر ابتلا به این بیماری را تا 36 درصد کاهش داد.

2 – سرشار از فیبر است:

برنج قهوه ای 14 درصد از مقدار نیاز توصیه شده روزانه بدن به فیبر را که ماده غذایی مهمی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان روده و سینه محسوب می شود، تامین می کند. مصرف فیبر خواص مفید بسیاری برای بدن دارد که سلامت دستگاه قلبی عروقی جزوی از آنها است.(سیارک)

3 – منبع خوبی از منگنز و سلنیوم است:

مصرف یک پیمانه برنج قهوه ای 88 درصد از مقدار نیاز توصیه شده روزانه بدن به منگنز را که نقش مهمی در مبارزه با رادیکال های آزاد ایفا می کند، تامین می کند.

منگنز همچنین در کسب انرژی از پروتئین و کربوهیدرات ها وسنتزکردن اسیدهای چرب نقش اساسی را برعهده دارد.

سلنیوم نیز نقش مهمی را در فرآیند آنتی اکسیدان ها برعهده دارد و می تواند سلول های سرطانی را تخریب کرده و حتی DNA را نیز تعمیر کند.

سلنیوم در تنظیم متابولیسم هورمون تیروئید و عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز اهمیت اساسی دارد.

4 – از افزایش وزن جلوگیری می کند:

نتایج تحقیقات دانشگاه هاروارد حاکی از آن است زنانی که غلات کامل ازجمله برنج قهوه ای را در برنامه غذایی خود وارد کرده اند بسیار بهتر از دیگران توانسته اند به وزن ایده آل خود دست یابندو آن را نیز حفظ کنند.

5 –  کلسترول بد را کاهش می دهد:

تحقیقات نشان داده روغن برنج قهوه ای سطح کلسترول بد (LDL) را تا 70 درصد کاهش می دهد و نیز سرشار از غلات کامل، سطح کلسترول خوب (HDL) را افزایش می دهد.

6 – منبع خوبی از فیتونوترینت ها است:

فیتونوترینت ها ترکیباتی هستند که به طور طبیعی در گیاهانی یافت می شوند که دارای خواص ضد التهابی بوده و تمایل دارند به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کنند.

برنح قهوه ای منبع خوبی از این ترکیبات گیاهی به خصوص فنولیک ها محسوب می شود.

7 – خطر ابتلا به آسم کودکی را کاهش می دهد.

آسم، بیماری بسیار رایجی درمیان کودکان است که با ابتلا به آن کودکان مجبور به غیبت چند روزه درسر کلاس های درس می شوند. اما کودکانی که مقدار زیادی غلات کامل را همراه با ماهی می خورند احتمال ابتلا به این بیماری را تا 50 درصد در خود کاهش می دهند.

بررسی ها نشان داده مصرف میوه و سبزیجات و حتی لبنیات تاثیر به سزایی دارد.

8- سلامت استخوان هارا افزایش می دهد

برنج قهوه ای منبع خوبی ازمنیزیم است (ماده ی معدنی که در سلامت استخوان ها نقشی اساسی دارد)

تنها مصرف یک پیمانه برنج قهوه ای، 21 درصد از مقدار نیاز توصیه شده روزانه بدن به منیزیم را برطرف می کند.(سیارک)

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید