خواص و نحوه مصرف ویتامین K، ویتامین K1

ویتامین K

ویتامین K یک ترکیب چربی دوست (محلول در چربی) و آبگریز است که برای سنتز پروتئین هایی که سطح کافی لخته شدن خون را فراهم می کنند - انعقاد - ضروری است. این ماده نقش اصلی را در روند واکنشهای متابولیک در بافت همبند ، استخوان ها ایفا می کند و برای حفظ عملکرد طبیعی کلیه ضروری است. ویتامین K جذب کلسیم و تعامل آن با ergocalciferol (D2) و cholecalciferol (D3) را تضمین می کند . این ماده مغذی در اثر نور مستقیم خورشید ، یک محیط قلیایی از بین می رود.

بر اساس نامگذاری توصیه شده در سال 1966 توسط اتحادیه بین المللی بیوشیمیایی ، ویتامین K گروهی از کینون ها با زنجیره های جانبی ایزوپرنوئید است: فیلوکینونها (K1) و مناکینونها (K2). فرمول ساختاری این ترکیب C31H46O2 است. 

در مقایسه با سایر مواد مغذی ( A ، E ، B ، C ، PP ) ، اطلاعات کمی در مورد ویتامین K وجود دارد ، اما مزایا و اهمیت این ماده را نباید دست کم گرفت. تا حدی ، دلیل عدم تحقیق در مورد این ماده این است که کمبود آن در بدن یک اتفاق نادر است. بنابراین ، تولید کنندگان به ندرت ماده مغذی را به ترکیب آماده سازی های ویتامین وارد می کنند ، در نتیجه ، نام این ماده به طور گسترده شناخته نشده است.

 

پیشینه تاریخی ویتامین K

در سال 1929 ، هنگام مطالعه متابولیسم کلسترول در پرندگان ، دانشمندان دریافتند که جوجه هایی که از غذاهای مصنوعی و بدون چربی (نشاسته ، کازئین ، مخلوط نمک ، عصاره مخمر) تغذیه می کنند ، در غشای مخاطی دستگاه گوارش ، پوست و ماهیچه ها دچار خونریزی می شوند. که حتی نمی توان از آن جلوگیری کرد. با ورود ویتامین C (آب لیمو) در رژیم غذایی. پس از اتمام موجود زنده ، حیوانات آزمایشی مردند. هنگام تغذیه جوجه ها با اتر استخراج شده ، ماهی / گوشت ، میزان مرگ و میر بالایی نیز مشاهده شد.

در روند تحقیق در سال 1934 ، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که علت ایجاد سندرم خونریزی دهنده در پرندگان عدم وجود عامل ناشناخته "X" در خوراک است که با ویتامین A ، C ، D تفاوت دارد.

در سال 1935 ، یک بیوشیمی دان و فیزیولوژیست دانمارکی از وجود یک ترکیب جدید در گوجه فرنگی ، سبزیجات و جگر خوک خبر داد. این ویتامین ضد خونریزی سنتز شده ، به دلیل مشارکت در انعقاد خون ، دانشمند از کلمه "انعقاد" نام برده است - ویتامین انعقاد یا به اختصار "K". پس از آن ، در طول توسعه ، کنسانتره های محلول در چربی بازیابی شد. طی 3 سال آینده مشخص شد که کمبود ویتامین K در بدن حیوانات و انسانها با کاهش میزان پروترومبین در خون همراه است. یک سال بعد ، این ترکیب به شکل خالص آن بدست آمد: به ترتیب از یونجه و  ماهی در آزمایشگاه های "Dam" و "Doisy". ماهیت شیمیایی آماده سازی های کشف شده با یکدیگر متفاوت است. بنابراین ، ماده اول K1 نام گرفت ، دوم - K2. با سرعت 3 آزمایشگاه ، ویتامین K1 را سنتز کردند.

 

منادیون یا ویتامین K3 یک ماده بلوری زرد لیمویی با بوی مشخص است. این ترکیب ضعیف در آب حل می شود ، نقطه ذوب به 160 درجه می رسد. از نظر طبیعت ، K3 پیش ساز ویتامین K2 است. امروزه منادیون سدیم بی سولفیت ("Viscol") در عمل پزشکی به شکل دارو ، آنالوگ ویتامین K استفاده می شود. این عامل دارای اثر هموستاتیک است ، لخته شدن خون را افزایش می دهد ، سنتز پروترومبین ، پروکونورتین را تحریک می کند و K- را تحریک می کند. ویتامین ردوکتاز اجازه دهید فواید این ماده مغذی ، علائم هایپو و هایپرویتامینوز ، علائم و موارد منع مصرف ، منابع غذایی ترکیب (لیست) را در نظر بگیریم.

 

خواص فیزیکی و شیمیایی ویتامین K

در موجودات زنده ، ویتامین K با مشتقاتی نشان داده می شود که در ماهیت زنجیره های جانبی آنها متفاوت است. فیلوکینون 4-نفتوکینون و 2-متیل -1 است. اولین عنصر شامل یک زنجیره جانبی در موقعیت 3 است که توسط یک رادیکال فتیله ای 20 کربنی نشان داده شده است.

ترکیب K1 یک مایع چسبناک به رنگ زرد روشن است که به راحتی در کلروفرم ، دی اتیل اتر ، هگزان ، استون ، بنزن ، اتیل الکل ، محلول در آب ، فلورسنت ، محلول است. نقطه جوش 115-145 درجه ، دمای تبلور -20 است. فیلوکینون در برابر اشعه مادون قرمز مقاوم است ، اما تحت تابش اشعه ماوراء بنفش تجزیه می شود. وجود 2 اتم کربن نامتقارن ، فعالیت نوری این ماده را تعیین می کند.

مناکینون (نام قدیمی آن فارنوکینون است) دارای 35 اتم کربن در زنجیره جانبی با 7 پیوند دوگانه است که به صورت پسماند فارنسیلدیگرانیل ارائه می شود. 
 K2-2-متیل-3-دیفارنزیل-1،4-نفتوکینون یک پودر کریستالی زرد رنگ است. این ترکیب به شدت اشعه ماوراء بنفش را جذب می کند ، در حلالهای آلی حل می شود ، در دمای 54 درجه ذوب می شود. در بدن انسان ، K1 و K2 می توانند به یکدیگر و در پرندگان ، K2 (10) به K2 (20) تبدیل شوند. 

ارزش ویتامین K نقش بیولوژیکی اصلی عامل ضد خونریزی شرکت در سنتز پروتئین های خون است که در انعقاد خون نقش دارند. به لطف این جزء ، هنگامی که رگ خونی آسیب می بیند ، پلاسما به سرعت با تشکیل لخته لخته می شود. علاوه بر این ، ویتامین K محتوای عناصر حلقوی در خون را تنظیم می کند: سنتز مداوم پلاکت های جدید را ترویج می کند ، که در صورت لزوم می توانند زخم را در هر زمان "بسته" کنند. با مشارکت ترکیب ، پروتئین های مخصوص حمل و نقل تشکیل می شوند ، که حرکت مواد مغذی بین اندام ها و بافت های داخلی را تضمین می کند. ویتامین K از ساختار و ساختار غضروف و بافت استخوانی حمایت می کند. بیایید در نظر بگیریم که برای چه چیز دیگری مورد نیاز است.

 

ویتامین K

 

خواص ویتامین K

1- رشد طبیعی اسکلت را در کودکان ، نوجوانان تضمین می کند و از پوکی استخوان در افراد مسن محافظت می کند. 
2-در تنفس بی هوازی شرکت می کند ، که در طول گرسنگی اکسیژن در بافت عصبی رخ می دهد ، و در هنگام فعالیت بدنی شدید در عضلات رخ می دهد. 
3- شرایطی را برای متابولیسم متقابل کلسیم و ویتامین D ایجاد می کند. 
4- این دارو در واکنشهای اکسیداسیون ، سنتز اسفنگولیپیدها در مغز و فرآیندهای آنزیمی که منجر به تشکیل بقایای γ- کربوکسیل گلوتامیک اسید می شود ، شرکت می کند.
5- قوی ترین سموم را خنثی می کند: کومارین ، آفلاتوکسین. هنگامی که به بدن انسان تزریق می شود ، مواد سمی می توانند باعث تشکیل بدخیم ، تخریب سلول های کبدی شوند و فیلوکینون این سموم را خنثی می کند. 
6- سطح قند خون را تنظیم می کند. 
7- ذخایر انرژی بدن را عادی می کند.
8-  از تغییرات مربوط به سن جلوگیری می کند ، سطح اینترلوکین 6 را کاهش می دهد. ظاهر این ماده شیمیایی در بدن نشانه پیری سیستم ایمنی بدن است. 
9- دارای اثرات ضد باکتریایی ، ضد درد است. 
10- این به کاهش اسپاسم عضلات و شل شدن رحم کمک می کند و ناراحتی را در طول چرخه قاعدگی از بین می برد.

ویتامین K  ، فیلوکینون برای چه موارد دیگری مفید است؟

علاوه بر این ، ویتامین K در بدن انسان عملکردهای زیر را انجام می دهد: سلامت کلیه را حفظ می کند ، عملکرد طبیعی میکرو فلور روده را در تنفس بی هوازی (بدون اکسیژن) تضمین می کند و از خونریزی هنگام تولد جلوگیری می کند. آنتاگونیست های مغذی (وارفارین ، فنین دیون ، آسنوکومارول) داروهایی هستند که برای ترومبوز تجویز می شوند. ویتامین K برای درمان و جلوگیری از اختلالات حرکتی روده و معده استفاده می شود. 

 

مقدار مصرف روزانه ویتامین K

نیاز به ویتامین K تا حدی برطرف می شود - از طریق بیوسنتز ترکیب توسط میکرو فلور روده و از طریق مصرف غذا. میزان فیلوکینون و مناکینون مورد نیاز برای مصرف روزانه اجباری به طور دقیق مشخص نشده است. این شاخص به صورت جداگانه محاسبه می شود و به وزن فرد بستگی دارد: 1 میکروگرم مواد مغذی در هر 1 کیلوگرم وزن بدن. معمولاً 300 میکروگرم از ترکیب مفید در روز به همراه غذا وجود دارد که کمی بیشتر از حد معمول روزانه است ، اما این منجر به علائم مصرف بیش از حد و ایجاد عوارض جانبی نمی شود.

 

در روزهای اول زندگی ، میزان توصیه شده روزانه برای نوزادان 2 میکروگرم است ، برای نوزادان زیر یک سال ، این میزان به 2.5 افزایش می یابد ، برای کودکان از 1 تا 3 سال - 20 ، از 4 تا 8. سن - 30 ، 9 تا 13 سال - 40 ، برای نوجوانان 14 تا 18 ساله - 50 ، برای بزرگسالان - 60 - 90. 

در دوران بارداری و شیردهی ، توصیه می شود بیش از 140 میکروگرم ویتامین K مصنوعی در روز مصرف نکنید. در سه ماهه آخر ، مقدار مواد مغذی (با داروها) باید به 80 - 120 میکروگرم در روز کاهش یابد ، در غیر این صورت مازاد ماده در بدن مادر می تواند باعث ایجاد واکنش های سمی در نوزاد شود.

 

متابولیسم ترکیب ویتامین K در بدن

ویتامین K در قسمت فوقانی روده کوچک جذب می شود. علاوه بر این ، اشکال محلول در چربی این ماده مغذی ، بر خلاف انواع محلول در آب ، در حضور اسیدهای صفراوی جذب می شوند. با توجه به این ، حمل و نقل این مواد به طرق مختلف صورت می گیرد. گروه اول "فیلوکینون" عمدتا از طریق عروق خونی جذب می شود و گروه دوم - از طریق عروق لنفاوی. قسمت اصلی ویتامین K به آلبومین متصل شده و در کبد ، طحال و قلب تجمع می یابد. با این حال ، انسداد سیستم شبکه ای -اندوتلیال جذب مواد مغذی توسط اندام ها را چندین بار کاهش می دهد.

 ویتامین ضد خونریزی دهنده K - عوامل وابسته به سیستم انعقاد خون - پروترومبین ، عوامل VII ، IX و X ، پروتئین های S ، C و Z را کنترل می کند. دانشمندان دریافتند که ویتامین K به سه شکل در کبد وجود دارد. در عین حال ، خود ماده مغذی فعالیت بیولوژیکی ندارد. انتقال به حالت فعال تنها پس از تبدیل ماده به شکل هیدروکینون رخ می دهد. این واکنش تحت تأثیر کینون ردوکتاز (در میکروزوم های کبد) ادامه می یابد. سپس هیدروکینون ، در فرآیند کربوکسیلاسیون عوامل وابسته به K ، به یک متابولیت متوسط ​​ویتامین K - اپوکسید سنتز می شود. این پروتئین ، به نوبه خود ، دوباره تحت تأثیر اپوکسید ردوکتاز به ویتامین K - کینون کاهش می یابد. بنابراین ، اشکال شناخته شده مواد مغذی به ترتیب به یکدیگر تبدیل می شوند و یک چرخه بسته از ویتامین K را تشکیل می دهند. محصولات نهایی متابولیک از طریق مدفوع دفع می شوند.

 

 

کمبود ویتامین K

ویتامین K

 

کمبود فیلوکینون و مناکینون در بدن یک اتفاق نادر است که در بیشتر موارد در نتیجه محدودیت شدید رژیم غذایی یا به دلیل تعامل با داروهایی که جذب مواد مغذی را کاهش می دهند ، رخ می دهد. در یک فرد سالم ، جمعیت باکتری های روده به طور معمول قادر به تولید مقادیر کافی ویتامین K هستند و نیاز روزانه به یک ترکیب مفید را حتی بدون منابع غذایی تامین می کند. با این حال ، با بیماری های دستگاه گوارش ، تولید و جذب عنصر مختل می شود ، در نتیجه هیپوویتامینوز ایجاد می شود. علاوه بر این ، اکثر علائم با اختلال در سیستم گردش خون همراه است. 
بارزترین تظاهرات کمبود ویتامین K در بدن انسان سندرم هموراژیک است که در پس زمینه تغییرات سیستم انعقادی خون ایجاد می شود. در ابتدا ، دانشمندان معتقد بودند که خونریزی با کاهش فعالیت پروترومبین همراه است. بعدها مشخص شد که کمبود مواد مغذی محدود به هیپوپروترومبینمی نیست. 

ویتامین K بیوسنتز پروتئین های آنزیمی (پروترومبین ، گلوبولین ضد هموفیلی ، پروکونورتین ، فاکتور استوارت-پرور) را در کبد تحریک می کند که در انعقاد خون نقش دارند و برای تولید ترومبین فعال ، ترومبوپلاستین مورد نیاز است. 
توالی تظاهرات هیپوویتامینوز.
1- مرحله اول با کاهش سطح پروترومبین (تا 35) مشخص می شود ، که هنگامی که رگ آسیب می بیند ، به سرعت ساختار خود را تغییر می دهد و یک لخته را تشکیل می دهد. اگر پوست آسیب ببیند ، تولید ناکافی پروتئین می تواند منجر به افزایش خونریزی از زخم ها شود. این علامت پروترومبینمی نامیده می شود. 

2-در مرحله دوم ، اگر کمبود ویتامین K جبران نشود ، کاهش بیشتری در پروترومبین (20) مشاهده می شود. این اختلال (سندرم هموراژیک) منجر به کشف خونریزی شدید داخلی و خارجی می شود. علائم معمولی هیپوویتامینوز با شدت متوسط ​​در کودکان خونریزی از ناف ، مجاری ادراری ، بینی ، دهان ، در بزرگسالان است - مدفوع مایع مخلوط با خون ، کبودی زیر جلدی (کبودی) ، هماتوم در ناحیه سوراخ ورید ، استفراغ خونی ، خونریزی در دستگاه گوارش ، خونریزی لثه. 

3- مرحله سوم که "کمبود شدید ویتامین - دیاتز خونریزی دهنده با هماچوری" نامیده می شود ، خطری برای زندگی انسان است. وضعیت بیمار هر روز تشدید می شود ، گردش خون مختل می شود ، بیماری های زخم معده ایجاد می شود. در این حالت ، فرد می تواند بر اثر کلیه ، نارسایی قلبی ، مسمومیت خون یا از دست دادن خون جان خود را از دست بدهد.

کمبود مزمن ترکیبات ویتامین باعث استخوان بندی بافت غضروف و ایجاد پوکی استخوان می شود. در نتیجه ، فردی که در سنین جوانی است ، از بیماریهای معمولی پیری رنج می برد.

بدون درمان کمبود ویتامین K ،  سی درصد از بیماران بر اثر خونریزی در غدد فوق کلیوی و کبد جان خود را از دست می دهند. 
کمبود مواد مغذی در بدن منجر به تغییرات زیر در بدن می شود: بیوسنتز سروتونین ، هیستامین ، استیل کولین را تضعیف می کند. عملکرد تونیک و موزون عضلات صاف را مختل می کند. 

فعالیت آمیلاز ، آلکالین فسفاتاز روده ، انتروکیناز ، لیپاز لوزالمعده ، آلانین آمینوترانسفراز / آسپارتات نوترانسفراز عضله قلب ، روده کوچک / بزرگ ، دیواره های معده ، پروتئیناز ماهیچه های اسکلتی را کاهش می دهد. 

تشخیص هیپوویتامینوز ویتامین K بر اساس تعیین عوامل وابسته به انعقاد خون ، به ویژه پروترومبین است. به طور معمول ، سطح پروتئین مطابق Quick ، ​​95-105 است ، زمان پروترومبین 9-12.6 ثانیه است. کاهش یا افزایش شاخص پروترومبین (PTI) نشان دهنده افزایش یا کاهش انعقاد خون است که به دلیل کمبود ویتامین K ، تشکیل تومورهای بدخیم ، وضعیت پیش از سکته ، مشکلات کبدی ، دستگاه گوارش ، دیس بیوز یا مصرف دیورتیک ها ، کورتیکواستروئیدها ، استروئیدهای آنابولیک ، آسپرین ، داروهای ضد بارداری هورمونی ، ملین ها. 

ممکن است سطح پروتئین عادی شود ، در حالی که دوره درمان بستگی به علت مشکل دارد. اغلب ، رژیم غذایی خاص و درمان دارویی برای بهبود لازم است. 

 


علیرغم توانایی فیلوکینون و مناکینون در لخته شدن خون ، استفاده از این مواد مغذی در درمان هموفیلی (افزایش خونریزی بافتی) بی فایده است و اثر مطلوب را به همراه نخواهد داشت.

 

 

کمبود ویتامین K برای یک زن باردار چه خطراتی دارد؟

pregnanbbbbb.jpg

 

نقش مواد مغذی برای مادران باردار
خطر خونریزی داخلی و خونریزی افزایش می یابد. 
تولید ناکافی انرژی ، قدرت. 
مدت زمان بهبود زخم افزایش می یابد. 
روند تشکیل استخوان در نوزاد رو به وخامت است.
 انقباض ماهیچه ها و قدرت دیواره های عروقی تضعیف می شود.
 اختلالات عملکرد حرکتی دستگاه گوارش رخ می دهد. ویتامین K در دوران بارداری ، حین و بعد از زایمان از خونریزی جلوگیری می کند. 
علیرغم این واقعیت که برای رشد کامل داخل رحمی نوزاد ، شما نیاز به مصرف ویتامین E دارید ، مصرف توکوفرول در دوزهای زیاد (بیش از 300 میکروگرم در روز) جذب فیلوکینون را مختل می کند.

 

 

دلایل کمبود ویتامین K در بدن

 هنگام هدایت یک شیوه زندگی سالم ، کمبود ویتامین K یک اتفاق نادر است ، زیرا بسیاری از مواد مغذی از غذا به دست می آیند و توسط میکرو فلور روده سنتز می شوند. با این حال ، برخی عوامل باعث اختلال در جذب طبیعی ماده در بدن می شوند و باعث ایجاد K - hypovitaminosis می شوند. 
دلایل کمبود ویتامین "خون ساز": 
مصرف داروهایی که میزان ویتامین K را در بدن کاهش می دهند (به عنوان مثال ، آنتی اسیدها).
 کمبود شدید چربی های سالم در منوی روزانه ؛
نقض جذب چربی توسط دیواره روده ؛
 آسیب شناسی دستگاه گوارش (کولیت مزمن ، انتریت ، نئوپلاسم ها ، زخم ها ، دیسکینزیا ، دیس بیوز ، اسهال خونی ، تهاجم های هلمینتیک) ؛ 
مصرف مقدار زیادی روغن معدنی ؛
مسمومیت با سفالوسپورینهای نسل سوم یا داروهای ضد انعقاد گروه کومارین ؛ 
نقض تولید و ترشح صفرا در برابر مسمومیت دارویی (کلروفرم ، فسفر) ، آسیب های م paثر بر پارانشیم کبد (سیروز ، هپاتیت ، از جمله ویروس ، تومورهای لوزالمعده ، کللیتیازیس) ؛
 تغذیه طولانی مدت داخل وریدی ؛ 
استفاده طولانی مدت از داروها ، به ویژه آنتی بیوتیک ها ، که میکرو فلور روده را مهار می کند.
 شیمی درمانی 

علاوه بر این ، نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند به دلیل کمبود نسبی فلور روده و غلظت پایین مواد مغذی در شیر مادر (2.5 میکروگرم در لیتر) در معرض ابتلا به هیپوویتامینوز هستند.

 

از آنجا که کمبود ویتامین K منجر به کمبود عوامل انعقادی می شود ، نوزادان مبتلا به کمبود فیلوکینون ممکن است دچار سندرم خونریزی (خونریزی از بند ناف ، ملنا ، متررواژی) و در برخی موارد خونریزی در ریه ها ، کبد ، غدد فوق کلیوی و مغز شوند.

 

در صورت مشکوک بودن به هیپویتامینوز ، آزمایش خون بیوشیمیایی برای پروترومبین (عاملی که با مشارکت ویتامین K تشکیل شده است) تجویز می شود. شاخص پروترومبین پایین (کمتر از 50)) ممکن است نشان دهنده کمبود مواد مغذی ضد خونریزی در بدن ، آسیب های جدی دستگاه گوارش یا خطر خونریزی در هنگام زایمان باشد. برای ایجاد یک شرح حال دقیق ، با توجه به مطالعات آزمایشگاهی ، تجویز داروهایی که مانع جذب طبیعی فیلوکینون ها می شوند لغو می شود. اگر پس از تزریق ویتامین ، محتوای پروترومبین در خون در عرض 2 تا 4 ساعت افزایش یابد و خونریزی پس از 3 تا 6 ساعت متوقف شود ، این نشان می دهد که کمبود K- در بدن انسان ایجاد شده است. در کنار این ، با کمبود مواد مغذی ، ویژگی لخته شدن خون از حد مجاز فراتر می رود. میزان تشکیل لخته فیبرین پس از تماس با سطح خارجی 3 - 5 دقیقه است.

 

علائم مصرف بیش از حد ویتامین K

ویتامین K

 

بیش از حد K1 و K2 در بدن انسان باعث واکنش های آلرژیک می شود: قرمزی پوست ،افزایش تعریق.هیپروویتامینوز ، به عنوان یک قاعده ، فقط در نوزادان مشاهده می شود. این بیماری با ظاهر سندرم همولیتیک همراه است و با آسیب به خون نوزاد ظاهر می شود. ورود دوزهای زیاد ویتامین K به رژیم غذایی کودک (بیش از 15 میکروگرم در روز) می تواند منجر به ایجاد هیپربیلی روبینمی ، کرنیکتروس ، کم خونی همولیتیک شود. 
علائم مصرف بیش از حد فیلوکینون
 بزرگ شدن کبد ، طحال ؛ 
درد استخوان ؛ 
کم خونی ؛ 
زرد شدن غشای آلبومین چشم ، پوست ؛ 
خمیدگی دندان ؛ 
بثورات پوستی ؛
 سردرد ؛ 
خارش؛ 
لایه برداری پوست ؛
تغییر در گلبول های قرمز خون ؛ 
فشار خون بالا؛
 ظاهر سنگ در کیسه صفرا ؛ 
زخم
درمان هایپرویتامینوز K مبتنی بر لغو کامل مصرف داروهای حاوی فیلوکینون است و شامل حذف غذاهای غنی از یک ترکیب مفید (میوه ها ، گوشت ، تخم مرغ ، کلم ، گندم ) از رژیم غذایی کودک تا زمان حذف بروز علائم بیماری است. 

 

 

ویتامین K  در بیماریهای زیر استفاده می شود

ویتامین K

 

 برای پیشگیری و درمان بیماریهای همراه با هیپوپروترومبینمی و سندرم هموراژیک استفاده می شود. علائم پزشکی برای استفاده از مواد مغذی:
 خونریزی ریوی با سل ریوی ؛
 سیروز کبدی؛
 دیسپروتئینمی ؛ هپاتیت ؛ 
خونریزی همراه با بیماری اشعه ؛
 اسهال طولانی مدت ؛
 بیماری هموراژیک در نوزادان ؛
 آخرین ماه بارداری (برای جلوگیری از خونریزی در نوزادان) ؛
 آسیب شناسی سپتیک همراه با پدیده های خونریزی دهنده ؛ 
خونریزی شدید قاعدگی ؛
 پیشگیری از پوکی استخوان ؛
 خونریزی ناشی از جراحی یا آسیب ؛ 
آتونی روده ؛
 زردی انسدادی ؛
خونریزی ناشی از آسیب شناسی دستگاه گوارش (کولیت ، زخم ، دیورتیکولوم ، بواسیر ، نئوپلاسم ها ، فتق) ؛ 
ضعف عضلانی؛
دیاتز خونریزی دهنده ؛
 افزایش شکنندگی عروق خونی ؛ 
خونریزی رحم در نوجوانان ؛
 توانبخشی بعد از عمل با خطر خونریزی ؛ 
خونریزی ناشی از مصرف بیش از حد داروها (سولفونامیدها ، سالیسیلاتها ، آرامبخشها ، آنتی بیوتیکها ، داروهای ضد صرع و ضد سل) و داروهای ضد انعقاد "غیر مستقیم" ؛ 
آمادگی برای جراحی برنامه ریزی شده (برای جلوگیری از خونریزی).
علاوه بر این ، ویتامین K در درمان پیچیده التهاب روده ، تصلب شرایین ، فیبروز کیستیک ، سنگ کلیه ، پوکی استخوان ، سمیت در زنان باردار ، تومورهای لوزالمعده و کبد استفاده می شود.

 

 

موارد منع مصرف ویتامین K

حساسیت بیش از حد به دارو ؛

آمبولی ، ترومبوز ؛

افزایش لخته شدن خون با احتیاط ،

ویتامین K برای فشار خون بالا ،

"خلق و خوی" آلرژیک بدن ،

در سه ماهه اول بارداری ،

در دوران کودکی و کهنسالی تجویز می شود. برای اهداف درمانی ، از آنالوگ مصنوعی فولوکینون ، ویکاسول ، استفاده می شود.

 

 

نحوه تزریق آمپول ویتامین k

ویتامین K

نحوه استفاده قرص مصرف کا

نحوه تزریق ویتامین k  طبق دستور پزشک به صورت تزریق زیر پوست یا عضله یا ورید تزریق می شود. اگر این دارو به داخل ورید داده شود ، باید بسیار آهسته (حداکثر 1 میلی گرم در دقیقه) تزریق شود تا خطر عوارض جانبی جدی کاهش یابد.میزان مصرف بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان تعیین می شود.

اگر این دارو را در خانه خودتان تزریق می کنید ، تمام دستورالعمل های آماده سازی و استفاده را از متخصص مراقبت های بهداشتی خود بیاموزید . محلول به طور معمول شفاف و زرد رنگ است. قبل از استفاده ، این محصول را از نظر بصری ذرات یا تغییر رنگ بررسی کنید. در صورت وجود هر یک ، از مایع استفاده نکنید.

 

برای تجویز خوراکی  مکمل ویتامین k  ، ویکاسول به شکل قرص ویتامین k  ، کپسول ویتامین k  ، پودر  و برای تزریق عضلانی   آمپول ویتامین k   استفاده می شود. محلول برای تزریق داخل وریدی در محلول ایزوتونیک کلرید سدیم تهیه می شود. نحوه تزریق آمپول ویتامین کا  در پاراگراف بالا آمده است.
نیاز روزانه به یک ماده مغذی برای بزرگسالان (در صورت مصرف خوراکی) 15-30 میلی گرم ، برای کودکان-2-15 میلی گرم (بسته به سن کودک) است. در عین حال ، یک دوز واحد برای تزریق عضلانی نباید از 10 - 15 میلی گرم تجاوز کند ، حداکثر میزان روزانه 30 میلی گرم است. 
هر آمپول دارو (1 میلی لیتر) حاوی 10 میلی گرم ویتامین K است.
 برای اهداف درمانی ، ویکاسول به مدت 3 تا 4 روز استفاده می شود و میزان روزانه را به 2 تا 3 دوز تقسیم می کند. پس از آن ، چهار روز استراحت کنید و دوره درمان را تکرار کنید. 
برای زنان در حال زایمان ، ویتامین K در بدو ورود به بیمارستان  ، با دوز 15 تا 30 میلی گرم (قرص ویتامین کا  به صورت خوراکی) تجویز می شود. اگر بعد از 12 ساعت زایمان انجام نشد ، این دارو دوباره مصرف می شود. با این حال ، در سه ماهه آخر بارداری و در دوران شیردهی ، Vikasol با احتیاط زیر نظر پزشک استفاده می شود ، زیرا مصرف مقدار زیادی دارو می تواند باعث ایجاد حساسیت در کودک شود. 
برای نوزادان تازه متولد شده ، دوز درمانی این ماده مغذی 2 تا 4 میلی گرم در روز است. قبل از عمل (برای جلوگیری از خونریزی پارانشیمی) ، آنالوگ ویتامین K 2 تا 3 روز قبل از عمل تجویز می شود.

به یاد داشته باشید ، هنگامی که به صورت خوراکی مصرف می شود ، اثر ویکاسول پس از 14-18 ساعت ظاهر می شود ، و در صورت تجویز عضلانی-پس از 5-6 ساعت.

 

 

چه غذاهایی ویتامین k دارند

ویتامین k

 

منابع ویتامین کا

توزیع ویتامین K در طبیعت بیشترین مقدار فیلوکینون در کلروپلاستها وجود دارد که در سلولهای گیاهان سبز یافت می شود. سبزیجات ویتامین را از طریق عملکرد فتوشیمیایی خود سنتز می کنند. علاوه بر این ، مقدار مواد مغذی بستگی به مقدار کلروفیل دارد. بیشترین مقدار ویتامین K در برگهای چای ، کلم بروکلی ، سبزیجات برگ دار ، گوجه فرنگی سبز ، کلم ، کمترین مقدار در سبزیجات و میوه های ریشه ای (موز ، کیوی ، آووکادو) وجود دارد. K2 ، بر خلاف K1 ، در محصولات حیوانی وجود دارد: تخم مرغ ، روغن ماهی ، جگر.

 

جدول شماره 1 "چه غذاهایی حاوی ویتامین K هستند"

منبع مقدار ویتامین K در 100 گرم محصول ، میکروگرم
برگ چای سبز 964
جگر 600
کلم برگ سبز 500
اسفناج 450
برگهای چای سیاه 345
کلم بروکلی 210
سالاد برگ قرمز 210
روغن سویا 193
پیازچه 190
پیاز 160
گوشت گوسفند 150
گوشت گوساله 150
ترب کوهی 108
گوشت گاو 100
ماهی کاد 100
گل کلم 80
جلبک دریایی 66
لوبیا 45
کیوی 40
کرفس سی
کدو سبز سی
خیار سی
تخم مرغ بیست
فلفل تند چهارده
هویج 13
گوشت مرغ ده
گوجه فرنگی ها ده
گلابی 4
سیب 2
سیر 1.7
موز 0.5

 

جوشانده گیاهانی مانند چوب کوهی ، گل رز وحشی ، گزنه ، برگ توس ، کیف چوپان ، تمشک ذخایر فیلوکینون و منانکینون را به خوبی پر می کند.
ویتامین K پس از عملیات حرارتی محصولات به خوبی حفظ می شود ، به عنوان یک قاعده ، از دست دادن یک ترکیب مفید در معرض دمای بالا از 5 exceed تجاوز نمی کند ، هنگامی که منجمد می شود ، آنها به 30 می رسند. 
در طی تحقیقات ، دانشمندان دریافتند که سلول های گیاهی سبزیجات ، که غنی از فیلوکینون هستند ، بخشی از مواد مغذی را در حین پخت آزاد می کنند ، که منجر به افزایش مقدار K1 در غذا می شود. بر اساس داده های آزمایشگاهی ، محققان به این نتیجه رسیدند که فرآوری آشپزی مواد غذایی بر سطح ویتامین K تأثیر نمی گذارد. پردازش صنعتی سبزیجات و میوه ها (به عنوان مثال ، به آب میوه) ، برعکس ، میزان ویتامین K را تا 50 کاهش می دهد. - 90 در نتیجه ، محصول نهایی هیچ ارزشی برای بدن انسان ندارد. 

 

جذب کامل فیلوکینون و منانکینون توسط نوشابه های گازدار ، الکلی ، طعم دهنده ها ، رنگ ها ، مواد نگهدارنده مانع می شود. برای جذب طبیعی این ترکیب ، لازم است از مصرف منظم چربی های سالم اطمینان حاصل کنید و غذاهای سرخ شده را از رژیم غذایی روزانه حذف کنید.

 

 

ویتامین K برای خونریزی رحم

ویتامین k

زنان در سن "باروری" اغلب با مشکل خونریزی رحم روبرو هستند. مدت زمان طبیعی چرخه قاعدگی 5-7 روز است و حجم کل ترشحات 60-80 میلی لیتر است. در صورت بروز هر گونه بیماری در اندام های تناسلی ، زن ممکن است خونریزی رحم را تجربه کند. امروزه خونریزی رحم با کمک عوامل درمانی یا مداخله جراحی به شکل کورتاژ حفره رحم برطرف می شود.

با این حال ، در اکثر موارد ، درمان استاندارد هموستاتیک با استفاده از آماده سازی های ویتامین K دور زده می شود. در عمل زنان ، در 80 cases موارد ، از آنالوگ مصنوعی فیلاکینونها ، ویکاسول ، استفاده می شود. این دارو به عنوان یک داروی "سریع" برای توقف خونریزی در صورت خونریزی زیاد در دوران قاعدگی استفاده می شود. در این حالت ، شکل بهینه ترشح ماده محلول تزریقی است. یک دوز درمانی واحد برای تزریق عضلانی 10-15 میلی گرم است. حداکثر مقدار مجاز این ماده 30 میلی گرم در روز است. 

تزریق ویتامین K3 به آرامش رحم و کاهش قدرت اسپاسم عضلانی کمک می کند ، در نتیجه احساس ناراحتی در ناحیه زیر شکم کاهش می یابد و نیاز به مصرف مسکن کاهش می یابد (در زنان 13 تا 25 سال). با این حال ، مهم است که درک کنیم که ویکاسول بلافاصله خونریزی خود را متوقف نمی کند ، زیرا تنها پس از 18 ساعت شروع به "کار" موثر می کند.

علاوه بر این ، فیلاکینون در دوران یائسگی در زنان اهمیت زیادی دارد ، زیرا تولید هورمون های جنسی را در بدن تقویت می کند. برای کاهش فراوانی ترشحات ، ویتامین K (در قرص) 7 روز قبل از شروع قاعدگی مصرف می شود. یک قسمت واحد از این ماده 3 میلی گرم و بخش روزانه آن 6 میلی گرم است. با این حال ، به یاد داشته باشید ، مهم است که از داروهای ویتامین K فقط زیر نظر پزشک استفاده کنید. چه چیزی دریافت بی رویه ویکاسول را تهدید می کند؟ 
1- توسعه نارسایی کبدی یا کلیوی. 
2- بروز واکنش های آلرژیک.
3- تخلیه ناقص رحم از اندومتر لایه برداری شده. 
4- لخته شدن خون. 
5- پیشرفت واریس. 


به یاد داشته باشید ، تنظیم خود چرخه قاعدگی با کمک ویکاسول مملو از ایجاد اختلال هورمونی در بدن است. 

 

 

ویتامین K در لوازم آرایشی

 ویتامین K در لوازم آرایشی

قرص ویتامین k برای پوست
  با حفظ ویسکوزیته پایدار و گردش خون ، دیواره داخلی عروق کوچک را تقویت کرده و حالت مویرگهای سطحی را عادی می کند. از این رو ، ماده مغذی (فیتونادیون) به عنوان یک ماده آرایشی در ایجاد محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود. 
موارد استفاده از لوازم آرایشی ویتامین:
رنگدانه های اطراف چشم (برای روشن شدن) ؛ 
حلقه های تیره زیر چشم ؛ 
مویرگهای شکسته و قرمزی در روزاسه ؛
آفتاب بیش از حد (برای کاهش تظاهرات منفی آفتاب سوختگی) ؛
 بنفش بنتمن ؛
 پس از یک دوره سخت افزاری (لایه برداری یا لیزر لیزر) ؛
واسکولار عروقی با روزاسه ؛
 کبودی ، هماتوم (برای جذب) ؛
 تلانژکتازی ؛
 لایه برداری شیمیایی (به عنوان مرحله نهایی) ؛ 
دوره توانبخشی پس از جراحی پلاستیک (جراحی بینی ، بلفارو ، لیپوساکشن). 
در لوازم آرایشی ، محصولات حاوی ویتامین ضد خونریزی دهنده برجسته ترین شرکت های مارک دار لوازم آرایشی حرفه ای هستند.

 

با این حال ، مهم است که درک کنیم که ویتامین K یک ماده آرایشی است ، نه یک دارو. با توجه به این ، توصیه می شود عنصر "خون ساز" را با سایر مواد ضد التهابی ترکیب کنید: عصاره چای سبز ، سوپراکسید دیسموتاز ، آلفا لیپوئیک اسید ، ریشه شیرین بیان ، کورکومین ، توکوفرول ، کاروتنوئیدها ، آنتی اکسیدان های گیاهی ، ویتامین C

علاوه بر این اجزا ، ترکیب محصولات ویتامین باید حاوی فسفولیپیدها (لسیتین) و چربی ها باشد. با این حال ، برخی از مردم نمی دانند که ویتامین K در لوازم آرایشی چه نامیده می شود. فیتونادیون در برچسب های حرفه ای با عنوان "فیلوکینون" شناخته می شود. علاوه بر این ، هرچه این ماده به بالای لیست مواد تشکیل دهنده نزدیکتر باشد ، بیشتر در ترکیب دارو وجود دارد.
 محصولات محبوب زیبایی ویتامین K را در نظر بگیرید. 
کرم چشم بیونیک (NeoStrata) یک کرم دور چشم است که بر اساس فیتونادیون و گلوکونولاکتون ساخته شده است. این ترکیب به عنوان یک داروی ضد پیری برای از بین بردن پف و سیاهی زیر چشم استفاده می شود.
 کرم ویتامین K (Reviva Labs) یک ترکیب غنی شده برای پوست صورت است که مستعد روزاسه است. 
کرم دور چشم پامچال (Korres) - کرم شب برای مراقبت از پوست پلک ، حاوی ویتامین K و روغن گل مغربی.
 کرم شگفت انگیز (Aroma Naturals) یک کرم صورت چند منظوره ارگانیک با ویتامین K ، کره کاکائو و عصاره های گیاهی است. 
علیرغم این واقعیت که این منابع برای استفاده محلی در نظر گرفته شده است ، فرمولاسیون ها می توانند برای مراقبت روزانه از مشکلات و پیری پوست استفاده شوند.

 

چه چیزی مانع جذب ویتامین K می شود و چگونه ویتامین K با برخی از ترکیبات سازگار است

ویتامین k

تعامل ویتامین K با سایر مواد 

مکانیسم عمل ویتامین K مشارکت آن در فرایندهای اصلاح پروتئین های سیستم انعقاد خون و بافت استخوانی است. با این حال ، برخی مواد مانع جذب مواد مغذی در روده می شوند ، در نتیجه دوره کامل واکنش های بیوشیمیایی مختل می شود.
 بیایید در نظر بگیریم که چه چیزی مانع جذب "فیلوکینون" ها می شود و چگونه ویتامین K با برخی از ترکیبات سازگار است. 
1- مصرف روزانه بخشهای قابل توجهی از توکوفرول (بیش از 2200 IU) منجر به کاهش جذب عامل "خونساز" در روده می شود.
2- آماده سازی با محتوای کلسیم بالا سنتز و جذب ویتامین K را مهار می کند و در برخی موارد باعث ایجاد خونریزی داخلی می شود. 
3- فیلوکینون از پدیده های هموراژیک که هنگام تجویز دوزهای بالا بتاکاروتن رخ می دهد جلوگیری می کند. 
4- آماده سازی های حاوی ویتامین K اثر منفی اشعه ایکس بر میتوز را در کشت بافت فیبروبلاست ها افزایش می دهد.
5-  ویتامین A مصنوعی (رتینول - استات) از جذب ماده ضد خونریزی در روده جلوگیری می کند.
6- ماده مغذی "خونساز" خواص دارویی هورمون های استروئیدی را افزایش می دهد. 
7- ویتامین K از تولید مثل میکرو فلور بیماری زا در معده و روده (مایکوباکتریوم ، استافیلوکوک ، استرپتوکوک ، کورینوباکتریا) جلوگیری می کند.
8- داروهای ضد انعقاد غیر مستقیم ، آنتی بیوتیک ها و سولفونامیدها با سنتز درون زا ویتامین K تداخل دارند.
9-  تتراسایکلین دفع مواد مغذی را از بدن تسریع می کند. 
10- تحت تأثیر الکل ، نوشابه های گازدار ، باربیتورات ها ، مواد نگهدارنده ، طعم دهنده ها و رنگ ها ، غلظت ویتامین K در بدن به نصف می رسد. 
11- غذای چرب جذب فرم های محلول در چربی "فیلوکینون" را افزایش می دهد. 
12- آماده سازی های سزامین  در فرآورده های کنجد موجود است ) باعث افزایش نیمه عمر متابولیت های ویتامین K در بدن (MK-4 و فیلوکینون) می شود.

 

ویتامین K برای مسمومیت سگ

ویتامین K برای مسمومیت سگ

مسمومیت شیمیایی در سگها ، در 80 درصد موارد ، هنگام خوردن سم موش یا جوندگان مسموم رخ می دهد. اگر اقدامات به موقع انجام نشود ، عواقب آن می تواند جبران ناپذیر باشد. بنابراین ، برای هر صاحب سگ مهم است که بداند در بدن سگ چه اتفاقی می افتد و چگونه از مرگ جلوگیری می کند. سم در بدن حیوان خانگی چه می کند؟ 
سموم موش (رودنسیتید) داروهای ضد انعقاد هستند که تولید ویتامین K را سرکوب می کنند ، که علاوه بر موارد دیگر ، لخته شدن خون را نیز تضمین می کند. در نتیجه ، دیواره های مویرگ ها آسیب می بینند و زمان تشکیل لخته فیبرین افزایش می یابد. این پدیده ها منجر به ایجاد خونریزی از دهانه های طبیعی ، از جمله خونریزی در صفاق و مغز می شود.
 پس از ورود سم به بدن ، رفاه حیوان خانگی برای مدتی طبیعی است (تا زمانی که ذخایر خود ویتامین K آن تمام نشود). دوره معمول توسعه علائم بالینی مسمومیت (در بزرگسالان) 3-5 روز از تاریخ مسمومیت با جوندگان است. 

علائم مسمومیت:
 استفراغ کف آلود با خون و صفرا ؛ 
بی حالی تنگی نفس درجه حرارت بالا (39 - 40 درجه) ؛
 تغییر رنگ ادرار ؛
 اسهال خونی ؛ 
تشنج ؛ 
از دست دادن اشتها؛ 
ترشح بزاق ؛
 ترس از نور ؛
 رنگ پریدگی غشاهای مخاطی ؛
 خونریزی از راست روده ؛ 
تاکی کاردی با مسمومیت شدید ،
 ممکن است تشنج های طولانی مدت ایجاد شود که نمی توان آنها را با داروهای ضد تشنج متوقف کرد.

کمکهای اولیه برای مسمومیت سگ  (تا رسیدن پزشک) 

به حیوان جاذب بدهید (انتروژل ، کربن فعال ، پلی پفام ، سوربکس). اگر حیوان خانگی در کما است و نمی تواند قورت دهد ، این اقدامات لغو می شود. با القای استفراغ و استفاده از تنقیه ، دستگاه گوارش را تمیز کنید.
 اگر بیش از 4 ساعت از خوردن سم می گذرد ، بهتر است از اولین روش شستشو خودداری کنید ، زیرا توده غذا قبلاً به روده ها منتقل شده است.
تزریق ویتامین K1 را انجام دهید ، زیرا قبلاً میزان تماس را با دامپزشک به صورت تلفنی مشخص کرده اید.
 در صورت مسمومیت با داروهای ضد انعقاد قوی (برومادیولون ، راسید ، برودیفاکوم ، فلوکومافنم) ، یک دوز واحد پادزهر برای سگها 2.5 تا 5 میلی گرم بر کیلوگرم وزن حیوان (تزریق زیر جلدی) است. 
اگر مسمومیت با (وارفارین ، تری فناسین ، ایزوپروپیل فناسین ، اتیل فناسین) بیان شود ، مقدار مصرف به 0.25 - 2.5 میلی گرم کاهش می یابد. 
آب یا آبگوشت های لزج (بلغور جو دوسر ، دانه کتان ، برنج) به سگ بخورانید. در همان زمان ، تغذیه حیوان با شیر ، روغن کرچک ، تخم مرغ و روغن گیاهی ممنوع است ، به دلیل افزایش جذب سموم در خون. 
حیوان ، پس از تثبیت حالت برای 1-6 هفته ، با ویتامین K1 (در قرص). مدت زمان درمان ترمیمی بستگی به وضعیت حیوان خانگی و نوع شیمیایی سم دارد.

داروهایی که به عنوان پادزهر برای مسمومیت سگ ها استفاده می شوند

Konakion ، Mefiton ، Konavit ، Monodion - آماده سازی "انسانی" ویتامین K1 ، که برای درمان سگها استفاده می شود ، به منظور بازگرداندن عوامل انعقادی خون.
 Veta - K1 ، Aqua - Mephyton ، Mephyton ، Veda - K1 - داروهای دامپزشکی در کپسول ، قرص و آمپول برای درمان خونریزی در حیوانات خانگی. 
یونیتول دارویی است که برای درمان حیوانات مبتلا به مسمومیت حاد و مزمن با ترکیبات جیوه ، مس ، آرسنیک ، نقره ، آنتیموان ، کروم ، بیسموت استفاده می شود. 

آتروپین یک آلکالوئید تروپان است که برای مسمومیت با عوامل عصبی ، حشره کش های کاربامات و ارگانوفسفات تجویز می شود. این داروها به عنوان پادزهر برای مسمومیت موش در سگ ها استفاده می شود. در این مورد ، نوع دارو بستگی به ساختار شیمیایی ترکیب سمی و شدت آسیب شناسی دارد.

 

به یاد داشته باشید ، در صورت مسمومیت حیوان خانگی ، مهم است که بلافاصله به کلینیک دامپزشکی مراجعه کنید تا از عوارض احتمالی جلوگیری کنید. 

 

 

 

 

اطلاعات عمومی ویتامین K1

ویتامین K1 (فیلوکینون یا فیتومادون) یک گروه از مواد شیمیایی مشتق شده از گیاه است که در ویژگی ها و خواص مشابه هستند.
 
ویتامین K1 نقش مدافع پوست، خون و اندام های داخلی را بازی می کند. در اوایل قرن بیستم، یک دانشمند از دانمارک، Henrik Dam، تحقیقی در مورد جوجه ها انجام داد تا تاثیر کمبود کلسترول در جوجه ها را تعیین کند. بعد از مدتی، به دلیل تغذیه نامناسب، جوجه های آزمایشی خونریزی در عضلات و بافت داشتند.
 
تحقیقات نشان داده است که یک ماده است که خونریزی را متوقف می کند. این ترکیب جدید ویتامین K (در Koagulationsvitamin لاتین) نامیده می شود. در سال 1943، دانشمند جایزه نوبل را برای کشف یک گروه ویتامین انعقاد دریافت کرد.
 
در نظر بگیرید که استفاده از nutreint، علائم هیپو ویتامینوز، که در آن محصولات موجود است استفاده می شود.
Phylloquinone  یا Vitamin K1 یک ماده زرد چسبناک، بسیار محلول در کلروفرم، پترولیم الترا، نامحلول در آب است . نقطه جوش این ترکیب به 145 درجه می رسد، ذوب شدن - 20. اتم ها 7 و 11 در زنجیره جانبی دارای پیکربندی R هستند. در این حالت، انتقال توسط جایگزین های بر روی دوبلین اشغال می شود.
 
با مواد شیمیایی، مواد مغذی 2-متیل-3-فنیل-1،4-naphthoquinone است. ویتامین K1 تحت تاثیر اکسیژن، اشعه ماوراء بنفش، اسیدها و قلیائی ها تجزیه می شود.
فرمول شیمیایی این ترکیب C31H46O2 است.
مکمل Vitamin K1 ترکیبی از ایزومرهای cis و trans است و نسبت ماده به 3: 7 است.
 
هنگامی که به صورت خوراکی مصرف می شود، phytomenadione به سرعت جذب می شود و در نیم ساعت بعد از مصرف در خون یافت می شود. حداکثر غلظت ویتامین در پلاسمای بعد از 2 تا 8 ساعت مشاهده می شود. محصولات متابولیسم از طریق ادرار و صفرا خارج می شوند. جذب فیتومادیون باعث تضعیف ترشح صفرا می شود.
  •  

 

خواص ویتامین K1

ویتامین K

 

- با توجه به فرمول شیمیایی آن، ویتامین باعث انعقاد خون می شود. این ویژگی بسیار مهم است، زیرا انعقاد است که خونریزی را متوقف و زخم را بهبود می بخشد. با این حال، ماده را در مقادیر زیاد مصرف نکنید. زیرا خون بیش از حد چسبناک می شود که به توسعه ترومبوفلبیت و آترواسکلروز کمک می کند. افرادی که در معرض خطر هستند،حداقل  غذاهای غنی از ویتامین K1 را باید مصرف کنند.
- محافظت از استخوان ها از نابودی احتمالی. این ویژگی برای زنان مبتلا به یائسگی مهم است. در این زمان، اسکلت استخوان کمتر الاستیسیته می شود و ویتامین K1 به رشد سلول های درگیر در استخراج کانی سازی کمک می کند.
- ویتامین K مانع از کلسیفیکاسیون عروق و سلول می شود. اضافه شدن کلسیم در بدن باعث کاهش کشش بافتها می شود و سطح کارایی آنها را کاهش می دهد. ویتامین K1 ضایعات آترواسکلروتیک را از دیواره های عروقی حذف می کند. با توجه به این ویژگی، این ماده بهترین راه برای جلوگیری از ترومبوز و آترواسکلروز است.
- سلول های عصبی را از آسیب رادیکال های آزاد حفظ می کند.
- ثبات سیستم ایمنی را افزایش می دهد و پاسخ آن به عوامل آسیب دیده را بر اساس انواع بیماری های عفونی بهبود می بخشد. ارزش ویتامین K برای سالمندان بسیار ارزشمند است، زیرا این واکنش های التهابی را در بدن کاهش می دهد که با سن رشد می کند. علاوه بر این، ماده مغذی باعث خنثی کردن مواد می شود که منجر به پیر شدن سریع، تخریب بدن و از دست دادن جوانی می شود.
این کار از طریق سیستم های عصبی مرکزی و مغز به علت سنتز چربی ها پشتیبانی می کند.
- ویتامین K باعث سم زدایی از بدن و جلوگیری از رشد تومورهای بدخیم می شود.
- سلامت کلیه: مواد مغذی در سنتز پروتئین ادراری دخیل هستند که مانع تشکیل سنگ کلیه اگزالات می شود.
- ویتامین K تعامل با ویتامین D را بهبود می بخشد ، برای سنتز پروتئین لازم است . اگر فیلوکینون با غذا در مقادیر کافی عرضه شود، بدن انسان در صورت لزوم می تواند آن را به مناوینون (ویتامین K2) سنتز دهد.
 

 

میزان مصرف روزانه ویتامین K1

طبق اطلاعات تایید شده در سال 2000 توسط آکادمی ملی علوم آمریکایی، بدن انسان نیاز به مصرف روزانه ویتامین K1 طبیعی با غذا دارد.
مصرف روزانه ویتامین K1
 
گروه سنی سن دوز روزانه، مکمل
نوزادان و نوزادان تا 6 ماه 2
کودکان از 7 ماه تا یک سال 2.5
از سال تا 3 سال 30
4 تا 8 سال 55
نوجوانان از 9 تا 13 سال 60
14 تا 18 ساله 75
مردان بیش از 18 سال سن 120
دختران، زنان بیش از 18 سال سن 90
زنان باردار ̶ 90

 

همانطور که می بینید نیاز بدن به ویتامین K1 با سن افزایش می یابد. اگر یک کودک شش ماهه نیاز روزانه دو میکروگرم مواد مغذی برای پر کردن کمبود روزانه داشته باشد، یک مرد بالغ نیاز به مصرف 60 برابر بیشتر از 120 میکروگرم ترکیب روزانه داشته باشد.
 

 

کمبود ویتامین K1 و علل کمبود

 ویتامین K1

متوسط ​​رژیم غذایی انسان حاوی 400 میکروگرم است، بنابراين کمبود تغذيه ای در بدن نادر است.
علل کمبود ویتامین K1
 
تغذیه نامناسب
رعایت رژیم های سخت
کمبود جذب
فیبروز کیستیک
استفاده از ضد انعقاد کننده ها و رقیق کننده های خون
دیس بکروئید(عفونت روده در کودکان)
بیماری های کبدی (هپاتیت، سیروز)
انسداد دستگاه صفراوی (تخریب ترشح صفراوی)
استفاده از ضد انعقاد
شیمی درمانی سرطان

اختلالات جذب ویتامین های مرتبط با مشکلات گوارشی

استفاده طولانی مدت از آسپرین

خطر خونریزی در افراد مبتلا به اختلالات انعقادی

درمان آنتی بیوتیک

دارو های پیشگیری از پوکی استخوان

قاعدگی شدید

اشعه ایکس

با فقدان ویتامین K1، لخته شدن خون فرد ضعيف می شود. نتيجه اختلال خونريزی علائم زير است:
خونریزی بینی، خونریزی داخل (خونریزی زخم معده)
قاعدگی زیاد و دردناك، بیش از 5 روز
کم خونی
سهولت تشکیل هماتوم
خونریزی لثه
شکاف رکتوم
خون در تجزیه و تحلیل ادرار
در مورد نادیده گرفتن این علائم، دومین و مهمترین ضایعه در اسکلت استخوان است. 
بیماران درگیر، مشکلات زیر را تجربه می کنند:
شکستگی های مرتبط با سن ، و همچنین شکنندگی استخوان ها، که در زنان یائسه دیده می شود.
توسعه استئوپنی، یک بیماری پاتولوژیک که با کاهش قدرت و کشش بافت استخوانی مشخص می شود.
ظاهر، پیشرفت پوکی استخوان، بیماری منجر به از دست دادن تراکم معدنی استخوان می شود.
استفراغ خونین
سندرم هموراژیک
کمبود ویتامین K1 در بدن برای مدت طولانی باعث توسعه تدریجی از تصلب شرایین با توجه به سخت شدن رگ ها، خرابی دریچه قلب، hypoprothrombinemia.
اگر در دوران بارداری زنان در رژیم های غذایی خود کمبود ویتامین K1 داشته باشند نوزادان کمبود فیلوکینون را تجربه می کنند.
 
به یاد داشته باشید، نارسایی کبدی، دوزهای ویتامین E از آنتی بیوتیک (سفالوسپورین)، سالیسیلاتها افزایش ریسک خونریزی را در افراد مبتلا به کمبود ویتامین K بالا می برد.
 
عدم وجود مواد مغذی در بدن با بررسی فاز انعقاد خون تعیین می شود. اگر تزریق داخل وریدی یک میلی گرم از زمان پروترومبین phytonadione برای 2-6 ساعت به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند، این نشان دهنده کمبود ویتامین در بدن است. ممکن است کمبود یک ترکیب را با اندازه گیری سطح آن در پلاسمای خون تعیین کنید. در افراد سالم، این شاخص در محدوده 0.2 - 1.0 نانوگرم در هر میلی لیتر است. ناهنجاریها نشان دهنده بیماری بدن، ایجاد شرایط پاتولوژیک است.
 
برای کاهش احتمال خونریزی داخلی به علت ترومای تولد، همه نوزادان توصیه می شود که در یک ساعت اول پس از زایمان به مقدار یک میلی گرم 0.5 تا 1 میلی گرم تزریق داخل صفاقی فیتونادونی تزریق شوند. امروزه این روش برای بیماران با اهداف پیشگیرانه قبل از اعمال جراحی موفقیت آمیز است.
 ویتامین K1

 

اوردوز با ویتامین K

ویتامین K1 HYPERVITAMINOSIS
مصرف بیش از حد ویتامین K1 غیر سمی است نشانه های overdose در مقدار بیش از هنجار ده برابر، فقط پس از تجویز طولانی مدت این ترکیب ظاهر می شود آنها عبارتند از:
 
اختلالات معده
قرمزی پوست
افزایش ویسکوزیته خون
عرق کردن بیش از حد
آسیب به بافت مغزی، کبد
ظاهر ترومبوز، اختلالات آترواسکلروز، میگرن
توسعه پروترومبنی مزمن
 

 

منابع ویتامین K1

بیشترین ویتامین K1 در مواد غذایی در گیاهان متمرکز شده است.
یعنی، در جعفری ، اسفناج، برگ گزنه، سبوس گندم، روغن زیتون و روغن نارگیل (تهیه شده با پرس سرد ).
 
 محصولات حاوی ویتامین K1
نام محصول مقدارویتامین K1 در هر 100 گرم محصول، ميكروگرم
سبزیجات برگ
جعفری خام 1630
برگ چغندر سبز، آب پز شده است 492
اسفناج تازه 481
گردو سبز آب پز 366.4
پیاز سبز 206.1
کاهو سبز، خام 172
کلم خام 59
کلم، تخمیر شده 56.3
سبزیجات
نخود سبز، کنسرو شده 20.9
سیب زمینی سرخ شده 4.5
سیب زمینی پودر با شیر و کره 6
سیب زمینی آب پز 2.1
سیب زمینی پخته شده با پوست 2
روغن نباتی
روغن زیتون 47.4
آفتابگردان 5.0
محصولات لبنی
مارگارین (80٪ چربی) 92
کره 7
کرم کامل 3.1
پنیر 2.2
آجیل، دانه
آجیل کاج 52.8
دانه کدو تنبل بو داده 46.5
گردو 2.8
دانه های آفتابگردان بو داده 2.8
محصولات نان و آرد
کوکی های شیرینی پزی 9
نان سفید 3.1
کوکی های بلغور جو دوسر 1
نان چاودار 0.3
ماکارونی 0.1
 

 

درمان کمبود ویتامین K1

برای بزرگسالان، دوز 5 تا 20 میلیگرم است. بعد از مصرف، نسبت نرمالیزه بین المللی یا زمان پروترومبین پس از 12 تا 12 ساعت کاهش می یابد. اگر INR به اندازه کافی کاهش نیافته، دوز را می توان بعد از 7 ساعت تکرار کرد. بیمارانی که از داروهای ضد انعقادی استفاده می کنند، فیتونادونی به صورت خوراکی در حدود 2.5 تا 10 میلی گرم برای اصلاح سیستماتیک PV طولانی تزریق می شود. نتیجه در 6-8 ساعت به دست می آید. برای یک اصلاح جزئی INR (با یک دریچه قلب مصنوعی، زمانی که نیاز به PV وجود دارد کمی باقیمانده باشد)، ویتامین K1 در دوزهای پایین، تا 2.5 میلی گرم در روز تجویز می شود.
 
برای نوزادانی که در پس زمینه کمبود های تغذیه ای، در بدن خونریزی می کنند، ویتامین K1 یک بار در یک میلی گرم بصورت عضلانی یا زیر جلدی تزریق می شود. اگر بعد از تجویز دارو INR بالاتر از حد معمول باشد، دوز تکرار می شود.
برای زنان مبتلا به سل، دارو به مدت طولانی قبل از زایمان با افزایش تدریجی میزان مصرف دارو تزریق می شود.
مصرف و میزان مصرف هر دارو و  ویتامینی فقط با مجوز پزشک است. خود درمانی می تواند به سلامت شما و عزیزان آسیب برساند.
 
ویتامین K1 در فرم های دارویی زیر موجود است:
 
آمپول 1.0 میلی لیتر یک درصد از محلول دارو
دوز قرص 0.015 گرم
کپسول روغنی 0.1 گرم، سطح ماده فعال در یک قطعه 10٪ است
 به شکل پودر
 

 

نحوه مصرف مکمل ویتامین K1

 ویتامین K1

ویتامین K1 توليد شده در آمپول ها مي تواند به صورت داخل وريدي و به صورت عضلانی انجام شود. شرایط اصلی این است که دارو باید به آرامی تزریق شود. بسته به علت و نوع بیماری دوره ویتامین درمانی 5-10 روز است، تعداد دفعات مصرف شده 3 تا 6 است.
 
با توجه به این واقعیت که ویتامین K1 از طریق شیردهی وارد شیر مادر می شود، زنان باردار و شیرده باید تنها پس از مشورت با پزشک، از مواد مغذی و مکمل استفاده كنند.
 

مواد غذایی چرب باعث جذب ویتامین K1 می شود.

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • Barbie 969 :

    امروز، (Konakion) کناکیون دارویی که ماده فعال آن ویتامین K1 است، بسیار محبوب است. این شکل ویتامین ک، در نور تجزیه نمی شود. آمپول کوناکیون 10 میلی گرم/میلی لیتر دارای فعالیت انعقادی و ضد هورمونی است که دامنه استفاده آن را کاهش و جلوگیری از خونریزی تعیین می کند.

    1400/6/29 15:28
  • Barbie 969 :

    ویتامین K1 نقش مدافع پوست، خون و اندام های داخلی را بازی می کند. سرپرستی است که در بدن بر ضد خونریزی داخلی و خارجی قرار دارد. با توجه به خواص هم انعقادی، ضد هورمونیک، مواد مغذی باعث بهبودی سریع زخم می شوند، از تلفات زیاد خون جلوگیری می کند، خنثی سازی سموم، طولانی شدن جوانی، بهبود تعامل با ویتامین D و جذب کلسیم از خواص Vitamin K1 می باشد.

    1400/6/29 15:29
  • Barbie 969 :

    مصرف منظم ویتامین K1 نقش مدافع پوست، خون و اندام های داخلی را بازی می کند. با غذا یا مکمل های غذایی در مقادیری که میزان روزانه را پوشش می دهد، از رشد تومورهای بدخیم، بیماری های کلیه، قلب، عروق خونی جلوگیری می کند.

    1400/6/29 15:29

بیشتر بخوانید