تفاوت میوه ارگانیک

در این مقاله به تفاوت میوه ارگانیک و غیرارگانیک یا معمولی یا میوه طبیعی می پردازیم.

در تصویر بالا دو سیب از یک منطقه جغرافیایی ایران نشان داده شده است. سیب سمت راست، سیب ارگانیک و سیب سمت چپ غیرارگانیک است. این سیب ها به مدت یک هفته بعد از خرید در یخچال نگهداری شده است. 

همانطور که در تصویر بالا کاملا مشخص است سیب ارگانیک بسیار کوچکتر از سیب غیرارگانیک است. سیب ارگانیک آسیب بیشتری دیده و بعد از چند روز خراب می شود درصورتی که سیب غیرارگانیک همچنان سالم است و پوستی شفاف دارد. 

نگهداری میوه ارگانیک بسیار سخت است و معمولا بلافاصله بعد از چیدن از درخت باید مصرف شود. میوه ارگانیک حاوی هیچ سمی نیست و توان مقابله با آفات را ندارد به همین دلیل سریعا مورد حمله قرار می گیرد.

ارگانیک چیست؟

کلمه "ارگانیک" به معنی روش رشد و تولید محصول توسط کشاورز گفته می شود. در روش ارگانیک کشاور از محصولات شیمیایی در هیچ یک از بخش ها استفاده نخواهد کرد.

میوه ارگانیک میوه غیرارگانیک
از کود های گیاهی و طبیعی مانند کمپوست استفاده می شود. کود شیمیایی برای رشد گیاه داده می شود.
برای کاهش آفت از تله، پرندگان یا حشرات بی ضرر استفاده می شود. برای کاهش آفت از سم استفاده می شود.
تکنیک های غیر تهاجمی برای مبارزه با علف های هرز استفاده می شود علف های هرز را با علف کش شیمیایی از بین می برند.

آیا میوه ارگانیک مواد مغذی بیشتری دارد؟

جواب کوتاه، نه، ولی این پاسخ به اندازه کافی دقیق نیست. تحقیقاتی که طی 50 سال اخیر انجام شده نشان می دهد، میوه ارگانیک متناسب با شرایط محیطی فقط در برخی مکان ها قابل تولید است. انتقال میوه ارگانیک بدلیل آسیب پذیر بودن آن بسیار سخت است و حتی 1 روز بیشتر ماندن در مغازه از مواد مغذی آن به شدت می کاهد. 

شناسایی میوه ارگانیک

در کشور های دیگر کشاورز ملزم به زدن برچسب روی محصولات خود است، برای مثال برچسب 100% ارگانیک یعنی محصول نهایی کاملا ارگانیک است و هیچ مواد شیمیایی در فرایند تولید به کار نرفته است. برچسب ارگانیک یعنی تا 95% مطمئن است و تاییده دارد. برچسب "ساخته شده با مواد ارگانیک" یعنی 70% فرایند ارگانیک بوده ولی حق زدن برچسب ارگانیک را ندارد. برچسب "غیر ارگانیک" یعنی کمتر از 70% فرایند ارگانیک است.

اگر میوه ای برچسب ارگانیک نداشت از کجا باید به حرف فروشنده اطمینان کرد؟ میوه ارگانیک معمولا کوچکتر از انواع مشابه است. میوه ارگانیک به سرعت خراب می شود. مثلا در مورد سیب ممکن است کرم داخل سیب باشد که نشان دهنده کیفیت بالای محصول و عدم استفاده از آفت کش است.

طعم میوه ارگانیک

برخی افراد ادعا می کنند مزه میوه ارگانیک یا طعم میوه ارگانیک با میوه غیرارگانیک  متفاوت است و آنها متوجه این تفاوت می شوند ولی برای بیشتر افراد تفاوتی وجود ندارد. شناسایی طعم Taste کاملا به هر فرد بستگی دارد.

محیط زیست

برخی افراد برای حفظ محیط زیست اقدام به خرید میوه های ارگانیک می کنند. در کشاورزی ارگانیک آسیب کمتری به محیط زیست وارد می شود.

قیمت میوه ارگانیک

هزینه تولید میوه ارگانیک بسیار بیشتر از میوه معمولی است. این هزینه در قیمت نهایی نیز تاثیر زیادی دارد و در نهایت میوه ارگانیک گرانتر از میوه معمولی روانه بازار می شود. کشاورزی ارگانیک محصول کمتری تولید می کند که این مورد نیز باعث افزایش هزینه های کشاورز می شود.

جمع بندی

انتخاب خوردن میوه ارگانیک یا معمولی کاملا شخصی است. شما هرکدام را مصرف میکنید سعی کنید سالم زندگی کنید، رژیم سرشار از میوه و سبزی داشته باشید، گوشت قرمز کمتری بخورید، لبنیات کم چرب مصرف کنید.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید