آیا مایکروفر کرونا را می کشد، چگونه آجیل را ضدعفونی کنیم؟

cc.jpg

جواب کوتاه... خیر، ولی چرا؟!

درحالی که به شب یلدا نزدیک می شویم، حتما برای شما هم سوال پیش آمده، ما همه چیز را شستیم ولی با آجیل چه کنیم؟ آجیل را نمیتوانیم با آب و صابون بشوییم یا با الکل ضدعفونی کنیم!

 

سوال "آیا مایکروفر کرونا را می کشد؟" را از دو بخش متفاوت بررسی می کنیم، حتما شما هم وقتی غذایی را در مایکروفر گرم می کنید متوجه شده اید که همه قسمت های غذا به صورت یکسان گرم نمی شود، به همین دلیل بیشتر مایکروفرها سیستم چرخانی دارند ولی این سیستم هم کافی نیست و در نهایت وسط غذا همیشه داغ تر از اطراف آن است، پس دقت کنید حتی اگر مایکروفر بتواند ویروس ها و باکتری ها را بکشد باید گرما به میزان کافی به همه نقاط برسد. در مورد کرونا باید مطمئن شوید پس یک دماسنج مخصوص غذا تهیه کنید و در نهایت همه نقاط را بررسی کنید،

حالا سوال اصلی اینجاست که چه دمایی ویروس کرونا را می کشد؟

برای پاسخ دادن به این سوال باید بدانیم که متاسفانه چندین نوع مختلف ویروس کرونا وجود دارد! بله یکی از چالش های تولید واکسن همین موضوع است، همانطور که از ابتدای جریان کرونا مشخص بود این ویروس یکی از خانواده ویروس های سرماخوردگی است و تا به امروز برای سرماخوردگی واکسنی ساخته نشده است! البته در مورد واکسن کرونا کمی متفاوت است و برخی شرکت ها توانسته اند واکسنی هایی را وارد بازار کنند، البته به همان دلیل انواع مختلف کرونا و امکان جهش سریع این ویروس مدت ایمنی واکسن ها واقعا مشخص نیست و حتی ممکن است در جمعیتی یا کشوری اصلا کارساز نباشد.

درحال حاضر شش نوع مختلف ویروس کرونا شناسایی شده است، یکی از انواع کرونا به دو دسته مختلف تقسیم شده و در نهایت تا امروز هفت گونه مختلف ویروس کرونا داریم. امروز بشر با ویروس کرونا به نام SARS-CoV-2 درگیر است و همه گیری سال 2019 با این ویروس شروع شد

 

برای کشتن ویروس Covid19 باید دما مطابق جدول زیر باشد:

بالای 75 درجه سانتیگراد  برای 3 دقیقه

بالای 65 درجه سانتیگراد  به مدت 5 دقیقه

بالای 60 درجه سانتیگراد به مدت 20 دقیقه!

 

این دما بسیار بالاتر از دمای معمول لباسشویی یا ظرفشویی است. به همین دلیل شستن لباس و ظرف باید با مایع ظرفشویی مناسب انجام شود تا ویروس غیرفعال و در نهایت شسته شود.

 

برای ضدعفونی اجیل چه کنیم؟

ویروس برخلاف باکتری نمی تواند در ماده غذایی تکثیر شود و برای زنده ماندن و تکثیر به سلول زنده حیوان یا انسان نیاز دارد، کروناویروس هم برای تکثیر باید وارد بدن انسان شود و نمی توانند روی سیب یا پسته تکثیر شود، اگر فرد بیماری روی آجیل ها عطسه کند ویروس ممکن است روی آن ها پخش شود ولی به گفته CDC امکان انتقال به انسان بسیار کم است و همچنان بیشترین روش انتقال از تماس مستقیم با فرد بیمار است، مثلا اگه شما به مغازه آجیل فروشی سر زدید احتمال اینکه از فروشنده یا یکی از مشتریان کرونا بگیرید به مراتب بیشتر از خود آجیل است!

 

در نهایت نیازی به ضدعفونی آجیل و خشکبار نیست فقط بعد از آوردن به منزل بسته بندی آن را تعویض کنید، البته طبق مطالعات انجام شده کرونا فقط 5 دقیقه روی کاغذ زنده می ماند و بسته بندی های آجیل معمولا کاغذی هستند.

 

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید