خواص گوارانا

خواص گوارانا
با سرعت زندگی مدرن ، یک شخص به طور مداوم به انرژی اضافی احتیاج دارد. برای کمک به بدن انسان برای پر کردن ذخایر کمبود ، تولید کنندگان مواد غذایی ورزشی شروع به تولید مکمل ها یا  محصولاتی با انرژی جادویی کردند که می توانند قدرت و انرژی بی سابقه ای را به دست آورند. تقریباً همه این محصولات حاوی ماده خاصی به نام  گوارانا  هستند.

گوارانا یا "Paulínia cupána Kunth" (به نمایندگی از دانشمند S. Pauli ، که در فلور دانمارک تحصیل کرده است) ، یک درختچه همیشه سبز است که در شمال و غرب برزیل و همچنین ونزوئلا بصورت وحشی رشد می کند. چندین سال است که در بسیاری از مناطق ایالت آمازوناس (برزیل) گارانا به طور خاص برای اهداف صنعتی پرورش یافته است.

 

 

حقایق تاریخی در باره گوارانا

سرخپوستان برزیل مدتها قبل از کشف این گیاه توسط استعمارگران محلی از خواص گوارانا (برای خواندن افسانه گوارانا به این لینک مراجعه کنید)استفاده می کردند. هنگامی که کاشفان اروپایی برای اولین بار به سواحل آمریکای جنوبی آمدند ، تحت تأثیر فعالیت بدنی بالا و واکنش سریع بومیان سرخپوست قرار گرفتند. خیلی زود مشخص شد که منبع غیرقابل توصیف انرژی سرخپوستان برزیل ، میوه های کوچک گوارانا است.

 

هندی ها از این گیاه معجزه آسا نه تنها به عنوان یک تونیک بلکه به عنوان یک دارو نیز استفاده می کردند. آنها دانه های میوه گوارانا را از خمیر جدا میکردند ، آنها را خرد کرده و با آب مخلوط می کردند. معلوم شد این یک مکمل واقعی است. از نتیجه آزمایش ، بومیان خمیر های میله ای شکل هایی به قطر 5/5 سانتی متر تهیه می کردند که سپس در آفتاب خشک می شدند. در صورت لزوم ، میله های خشک گوارانا را به صورت خرد شده به آب اضافه می کردند. این نوشیدنی با افزودن عصاره گوارنا به هندی ها کمک می کرد تا پس از کار و خستگی ، نیروی از دست رفته خود را بازیابی کنند.

 

از آنجا که استعمارگران اروپایی گوارانا نوشیدنی مورد علاقه خود را ساختند ، هر ساله محبوبیت بیشتری پیدا می کند. در سال 1905 ، یک پزشک از برزیل ، لوئیس پریرا بارتئو ، از اولین کسی که گوارانا را کشف کرد و یک نوشیدنی معجزه آسا ساخت ، تقدیر و تشکر کرد و بدین ترتیب فواید زیادی برای تمام بشریت به ارمغان آورد.

 

لازم به ذکر است که در برزیل این سوال مطرح است: "چای یا قهوه؟" ، که برای اروپایی ها آشنا است ، کمی متفاوت به نظر می رسد: "چای ، قهوه یا گوارانا؟"

 

 

دانه  و میوه گوارانا

گوارانا قهوه
میوه های گوارانا در بالای پوست با پوست متراکم از رنگ زرد تیره یا خاکستری و دارای پوسته مایل به قرمز  پوشانده شده است. هنگامی که زمان فرا رسیده و میوه رسیده می شود ، پوست گوارانا  باز می شود ، و یک بذر بیضی شکل از رنگ سیاه و یا قهوه ای مایل به قرمز را نشان می دهد.

اصلی ترین کالایی که برزیلی ها از آن نوشیدنی تهیه می کنند دانه های گوارانا است. بنابراین ، قبل از شروع میوه باید خیس کنید تا از شر خمیر اطراف خلاص شوید. پس از آن دانه های استخراج شده در آفتاب خشک می شوند ، به آرامی سرخ شده و خرد می شوند. در نتیجه ، پودر حاصل ، حاوی مقدار زیادی کافئین ، به آب اضافه می شود و این یک نوشیدنی مقوی طبیعی است.

 

ترکیب شیمیایی گوارانا

گوارانا، گوانانا حاوی 7٪ رزین ، 5.5٪ آمید ، 0.6٪ ساپونین و همچنین اثری از اسیدهای گوانین و آدنین ، کلسیم ، منیزیم ، پتاسیم ، سدیم و ویتامین B1 است.دانه های گوارانا حاوی ماده ای بلوری به نام گوارنین هستند. از نظر خواص آن به کافئین و قلع موجود در چای و همچنین سایر اجزای کاکائو و کولا بسیار شبیه است.

 

 

گوارانا یا قهوه؟ چی بهتره؟

کافئین موجود در گوارانا ، دارای خواص پرخاشگرانه نیست ، به تدریج جذب می شود و به آرامی بر روی کل بدن تأثیر می گذارد. پتانسیل تحریکی که گوانانا بر روی بدن انسان ایجاد می کند 5 برابر بیشتر از اثر کافئین است ، در حالی که باعث تحریک مخاط معده نمی شود.

گوارانا باعث ایجاد احساس بیش از حد ضربان قلب ، کاهش خواب و دیگر عواقب ناخوشایند نمی شود که معمولاً بعد از چند فنجان قهوه اتفاق می افتد.

 

 

خواص گوارانا

و گوارانا چگونه در بدن عمل می کند؟

امروزه به دلیل خاصیت منحصر به فرد گوارانا ، بخشی از تعداد زیادی مواد افزودنی و دارویی در مواد غذایی است. و نوشیدنی های انرژی زا که حاوی عصاره گوارنا هستند ، نه تنها طعم مطبوع دارند ، بلکه عطش را کاملاً فرو می برند ، تعادل انرژی کل ارگانیسم را افزایش می دهند.

گوارانا تأثیر تحریک کننده ای بر عملکرد سیستم عصبی دارد ، استقامت بدنی و عملکرد بدن را افزایش می دهد ، متابولیسم چربی را فعال می کند ، که برای ورزش طولانی مدت بسیار مهم هستند.

مصرف مواد افزودنی غذایی حاوی عصاره گوارنا برای انواع مختلف فعالیت بدنی توصیه می شود که مرتباً به بارهای زیاد ، هماهنگی و توجه ، غلظت ، تحمل فکری و جسمی نیاز دارند.

- گوارانا در سندرم خستگی مزمن مؤثر است.
- گوارانا باعث افزایش عملکرد و استقامت بدن می شود.
- گوارانا در مبارزه با وزن اضافی کمک می کند (اشتها را کاهش می دهد ، چربی سوزی را تسریع می کند)؛
- گوارانا حالت احساسی مثبت و متعادل ایجاد می کند.
- گوارانا برای میگرن و سرگیجه نشان داده شده است.
- گوارانا به خوبی از کار سیستم قلبی عروقی پشتیبانی می کند.
- گوارانا باعث افزایش کالری هنگام ورزش می شود.

 

موارد منع مصرف گوارانا

محصولات حاوی گوارانا را نباید بیش از حد مصرف کرد زیرا این امر می تواند باعث افزایش تحریک پذیری عصبی و بی خوابی شود. گوارانا را باید با احتیاط در افراد مسن ، با فشار خون بالا ، آترواسکلروز شدید ، با ناهنجاری های قلبی و همچنین مادران باردار و شیرده مصرف کرد.

برای افرادی که از بی خوابی رنج می برند ، توصیه نمی شود که بعد از ظهر گوارانا مصرف کنید. در این حالت بهتر است مصرف یک سوم دوز را شروع کرده و به تدریج به حجم کامل کپسول مکمل افزایش یابد.

چرخه مصرف گوارانا برای کاهش وزن با اهداف و اهداف فردی برنامه های آموزشی تعیین می شود. دوره بهینه مصرف دارو از دو تا شش هفته است. سپس بهتر است یک استراحت کوتاه انجام دهید - یک ماه ، که در طی آن شما باید به یک رژیم متعادل پایبند باشید تا اثر ترموژنیک کاهش نیابد.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • سعید :

    خواص غیرمعمول مصرف گوارانا، گوانانا قبل از تمرین باعث استحکام کار و تأثیر بسیار مهمی می شود - بدن شروع به استفاده از چربی بدن خود به عنوان منبع اصلی انرژی می کند. میوه های این گیاه همیشه سبز حاوی دانه های زیادی است ، از این رو است که یک مزیت فوق العاده به دست می آید - دانه گوارانا سرشار از ویتامین های PP ، A ، E ، B و همچنین عناصر کمیاب هستند. عصاره ای از بذر میوه های گوارانا تولید می شود که باعث تسریع در فرآیندهای متابولیک در بدن می شود ، سموم و آب اضافی را از بدن خارج می کند ، اشتها و کلسترول موجود در خون را کاهش می دهد ، پلاک های چربی را بر روی دیواره رگ های خونی پاک می کند. به لطف گوارین که بخشی از گیاه است (مشابه کافئین) ، عصاره گوارانا بدن را نیرومند می کند و قدرت را پس از انجام کارهای بدنی سخت بازیابی می کند. گوارانا مدتهاست که یک مکمل قوی محسوب می شود.

    1399/4/4 14:40

بیشتر بخوانید