عوارض و موارد مصرف ویتامین b 12 چیست

ویتامین B12

ویتامین B12 نام عمومی گروهی از مواد است که شامل: 5-دی اکسیادنوزیل کوبالامین ، متیل کوبالامین ، سیانوکوبالامین ، هیدروکسی کوبالامین.

در مقایسه با سایر مواد مغذی ، ساختار شیمیایی این ترکیب بر اساس حلقه کورین پیچیده ترین است. ویتامین B12 (به زبان سیانوکوبالامین لاتین) تنها ماده فعال بیولوژیکی حاوی کبالت است که می تواند در بدن جمع شده و در طحال ، ریه ها ، جگر و کلیه های فرد تجمع یابد.

 

 

 

ویتامین B12 چیست

کوبالامین یک پودر کریستالی قرمز تیره و بدون بو است که به خوبی در آب حل می شود ، در نور پایدار است ، تحت تأثیر دمای بالا عملاً تجزیه نمی شود (می تواند تا 300 درجه مقاومت کند). رنگ مشخصه عنصر توسط اتم کبالت موجود در مولکولهای ترکیب داده می شود. به لطف وی ، این ترکیب در بین مردم نام "ویتامین قرمز" را به ویتامین B12 اختصاص داده اند.

 

سیانوكوبالامین با توجه به اینكه خون سازی را تنظیم می كند و شرایط مساعدی را برای رشد طبیعی گلبول های قرمز خون با فرم صحیح ، قادر به انجام كامل وظایف خود ، ایجاد می كند ، اغلب یك عامل ضد آنمی نامیده می شود. علاوه بر این ، ویتامین B12 در سنتز اسیدهای چرب ، DNA ، سوزاندن چربی ها ، برای تولید انرژی و عملکرد طبیعی سیستم عصبی و مغز نقش دارد. سنتز بیوسنتز ساختار اساسی این ترکیب فقط توسط باکتری ها تولید می شود ، در حالی که تبدیل کوبالامین مستقیماً در بدن انسان امکان پذیر است.

 

ویتامین B12 به طور طبیعی به شکل نیمه مصنوعی عمومی وجود ندارد. این ترکیب از هیدروکسوکوبالامین باکتریایی مشتق شده است. ماده مغذی حاصل به عنوان افزودنی غذایی و همچنین در داروسازی استفاده می شود. در بدن انسان ، سیانوكوبالامین به متیل كوبالامین ، آدنوزیل كوبالامین و در مقادیر كم ، به سیانید تبدیل می شود. 

 

 

تاریخچه کشف ویتامین B12

ویتامین B12

کمبود B12 منجر به ایجاد کم خونی می شود ، که در اواسط قرن نوزدهم به نظر حکم مرگ می رسید و درمانی نداشت. روش های خلاص شدن از آسیب شناسی به طور تصادفی و در طی آزمایشی بر روی سگ ها ، تولید شده توسط جورج ویپل کشف شد. این پزشک آمریکایی با ایجاد کم خونی (کم خونی مخرب) در افراد مورد آزمایش ، باعث خونریزی شد ، سپس حیوانات را با انواع غذاها تغذیه کرد تا مشخص کند کدام غذا روند بهبودی را تسریع می کند.

 

در طول آزمایش ، دانشمند دریافت که خوردن مقدار زیادی جگر به سرعت بیماری ناشی از از دست دادن خون را درمان می کند. براساس داده های به دست آمده ، Whipple پیشنهاد کرد که مصرف روزانه این محصول منجر به از بین بردن کم خونی می شود. مطالعات بالینی بعدی که توسط پزشکان ویلیام مورفی و جورج ریچاردز مینوت انجام شد ، با هدف جداسازی ماده مورد نظر از جگر انجام شد.

 

در آزمایشات ، فیزیولوژیست ها متوجه شدند که ماده مورد نظر  آهن است . علاوه بر این ، آنها دریافتند که مواد کاملاً متفاوتی بجز جگر می توانند کم خونی را در سگ ها و انسان ها درمان کنند ، که هیچ تاثیری بر روی یکدیگر ندارند. در نتیجه ، مینو و مورفی در سال 1926 یک عامل خاص را یافتند که در آب جگر یافت می شود. این اولین انگیزه برای بررسی این مسئله بود. طی 2 سال آینده ، بیماران کم خونی قرار بود روزانه آب بنوشند و مقدار زیادی جگر (تا 3 کیلوگرم) بخورند. با این حال ، استفاده طولانی مدت از این محصول به شکل خام آن باعث انزجار در بیماران شده و مشکل یافتن یک راه حل جایگزین هر روز حادتر می شد.

 

در سال 1928 ، برای اولین بار ، شیمیدان ادوین کوهن یک عصاره جگر ایجاد کرد که غلظت 100 برابر بیشتر از یک محصول جانبی حیوانی بود. عصاره حاصل اولین عامل فعال در مبارزه با این بیماری بی رحم و مهلک شد. در سال 1934 ، دو پزشک هاروارد ، ویلیام پاری مورفی و جورج مایکوت ، جایزه نوبل را به دلیل کشف خواص دارویی ماده مفید دریافت کردند.

 

این رویداد در نهایت منجر به تولد ویتامین محلول B12 شد. 14 سال بعد ، دانشمندان لستر اسمیت ، کارل فالکرز ، ادوارد ریکز ، برای اولین بار سیانوکوبالامین خالص را به شکل بلوری بیرون آوردند. و در سال 1955 ، شیمی دان ، Dorothy Crowfoot-Hodgkin ، پیکربندی فضایی ، ساختار شیمیایی این مولکول را تعیین کرد که برای آن جایزه نوبل دریافت شد. در اواخر دهه 1950 ، دانشمندان روشی را برای به دست آوردن مقادیر زیادی ویتامین از کشت باکتری ها ایجاد کردند.با تشکر از این دانشمندان ، یک بیماری مهلک در آن زمان به درمان پاسخ داد.

 

نقش فیزیولوژیکی

کوبالامین یک ترکیب کبالت هشت وجهی از طیف کورینوئید است. زنجیره نوکلئوتید به دی متیل بنزومیدازول ختم می شود. ویتامین B12 یک ترکیب آلی فلزی است که به دلیل محتوای کبالت (4.5 درصد) ، قادر به ایجاد مجتمع هایی با یون های فلزی است. فرمول سیانوکوبالامین چگونه است؟

 

 

ویتامین B12 در بدن چکار می کند

لیستی جزئی از عملکردهای سیانوکوبالامین:

1- سنتز هموگلوبین و پیکره های خون. کمبود سیانوکوبالامین منجر به کاهش تولید گلبول های قرمز خون جدید ، کاهش تعداد کل آنها می شود.

2- اطمینان از عملکرد طبیعی مغز - حافظه را بهبود می بخشد ، محافظت ضد استرس را افزایش می دهد.  تأثیر بر روی سیستم عصبی - پیشگیری از زوال عقل پیر ، افسردگی ، اسکلروز.

3- تولید لکوسیت برای از بین بردن ذرات خارجی. سیانوکوبالامین با تقویت سیستم ایمنی بدن ، از دفاع بدن حمایت می کند. در طی مطالعات انجام شده ، مشخص شد که در بیمارانی که سطح پایین B12 دارند و در خون آنها سندرم نقص ایمنی اکتسابی پیدا شده است ، HIV 2 برابر سریعتر از بیماران با مقدار کافی ماده در بافت و اندام پیشرفت می کند.

4- حمایت از تولید مثل. ویتامین در بدن مردان نقش مهمی دارد: بر تعداد سلولهای زایای منی تأثیر می گذارد. در بدن سالم ، با مصرف روزانه دوز روزانه کوبالامین ، تعداد اسپرم در پلاسما حداکثر است.

5- حفظ فشار خون که به ویژه در افت فشار خون بسیار مهم است. در عین حال ، باعث فشار خون بالا نمی شود.

6- مشارکت در تجزیه پروتئین ها. فرآیندهای آنابولیک منحصراً در حضور سیانوکوبالامین رخ می دهد. بنابراین ، این ترکیب برای ورزشکاران مهم است ، زیرا باعث افزایش سریع عضلات می شود.

7-مشارکت در تولید ملاتونین و عادی سازی خواب. ثابت شده است که ویتامین B12 به طور موثری با بی خوابی مبارزه می کند ، به بدن کمک می کند تا با تغییرات ناگهانی خواب و بیداری سازگار شود.

8-پشتیبانی از سیستم تنفسی. در صورت کمبود اکسیژن در خون ، سیانوكوبالامین به عنوان یك تقویت كننده عمل می كند و سلول ها را وادار به مصرف شدید كالكوژن (هیپوکسی حاد و مزمن) می كند. در نتیجه ، با احتباس طولانی مدت در نفس ، B12 است که دوره ای را که فرد قادر است بدون استنشاق انجام دهد افزایش می دهد. علاوه بر این ، در یک فضای نادر ، ترکیب مفید عملکرد تمام سیستم ها را حفظ می کند.

9- افزایش فعالیت آنزیم اکسیداتیو سوکسینات دهیدروژناز و جلوگیری از نفوذ چربی جگر ، قلب ، طحال ، کلیه ها به دلیل عملکرد لیپوتروپیک ویتامین B12. 10- حذف یک عامل خطرناک که خطر ابتلا به بیماری قلبی - هموسیستئین را افزایش می دهد. وجود بیش از حد اسیدهای آمینه در خون احتمال سکته قلبی ، سکته مغزی را 3 برابر یا بیشتر می کند.

11- کاهش کلسترول خون.

12- کاهش درد همراه با آسیب به رشته های عصبی در نوروپاتی دیابتی.

13- مشارکت در واکنش های متابولیکی با تبدیل بعدی مواد به شکل فعال ویتامین A.

14- سنتز اسیدهای ریبونوکلئیک ، دی اکسی ریبونوکلئیک. هسته های سلول ، حاوی تمام اطلاعات ارثی ، از آنها تشکیل شده است.

15- تشکیل غلاف میلین بر روی رشته های عصبی ، که با مشارکت کوبالامین ، به یک جز structural ساختاری میلین - اسید سوکسینیک تبدیل می شود. با کمبود ویتامین B12 در بدن ، ماده به میزان لازم تولید نمی شود و همین امر منجر به از بین بردن فیبرهای عصبی می شود. کمبود میلین باعث کاهش حساسیت و انتقال تکانه از عضلات به مغز و بالعکس می شود. در نتیجه ، فرد دچار بی حسی اندام ها ، پارستزی (لرز) می شود که نشان دهنده تحلیل رفتن فیبر عصبی است

16- مشارکت (همراه با ویتامین های C ، B5 ، B9) در مبادله BZHU ، در واکنش های ایزومریزاسیون ، ترکیبی از deoxyribozides ، گروه های متیل حساس. فرآیندهای فیزیولوژیکی ذکر شده مستقیماً در سطح مولکولی انجام می شود ، جایی که سیانوکوبالامین تحولات بیوشیمیایی را در بدن انسان فعال می کند. این ترکیب به عنوان کوفاکتور برای آنزیم متیونین سنتتاز که برای سنتز DNA ، پیریمیدین ها و پورین ها لازم است ، استفاده می شود.

 

همانطور که مشاهده می کنید ، ویتامین B12 عملکردهای زیادی را انجام می دهد ، عملکرد طبیعی اندام ها و سیستم های داخلی را تضمین می کند. کمبود ویتامین B12 در بزرگسالان و کودکان می تواند منجر به اختلالات جدی و مشکلات سلامتی شود - آسیب به سیستم عصبی ، ایجاد کم خونی مگالوبلاستیک ، ورم معده آتروفیک ، اختلالات روانی ، افسردگی ، سکته مغزی. 

 

 

ویتامین B12 و کم خونی مگالوبلاستیک

فرمهای فعال این ترکیب ، تولید صحیح آنزیمهای ردوکتاز را که باعث تبدیل B9 به تتراهیدروفولات می شود ، تضمین می کنند . اسید پنتاندیوئیک حاصل روند تقسیم سلول را تسریع می کند. به لطف این ، بازسازی منظم اندام ها و بافت ها اتفاق می افتد. اسید تتراهیدروفولیک به حفظ سلولها در یک حالت جوان سالم کمک می کند. فعال سازی تقسیم به ویژه برای تجدید سریع بافت ها بسیار مهم است. اینها شامل غشاهای مخاطی ، اپیدرم ، سلول های خونی است. ویتامین B12 تا حدی مسئول نگهداری مداوم این بافتها در حالت طبیعی است. با توجه به اینکه این ترکیب می تواند تقسیم سلولی را تحریک کند ، در جلوگیری از ایجاد کم خونی مگالوبلاستیک موثر است. کمبود کوبالامین منجر به افزایش اندازه سلولهای پیش ساز گلبول قرمز می شود ، اما از هم جدا نمی شوند. در نتیجه ، مگالوبلاست ها ، به اصطلاح سلولهای خونی غول پیکر ، که حاوی هموگلوبین کمی هستند ، در خون تشکیل می شوند. آنها به دلیل اندازه چشمگیر ، توانایی نفوذ به رگهای با قطر کوچک را از دست می دهند. جریان خون مختل می شود ، تبادل گاز رنج می برد. همه اینها منجر به کم خونی مگالوبلاستیک می شود. اغلب عواقب این بیماری گرسنگی اکسیژن بدن (هیپوکسی) ، آسیب به سیستم عصبی ، سوi هاضمه ، بی حسی اندام است. بیمار در تمام نقاط بدن احساس ناراحتی می کند ، بی حالی ، سرگیجه ، احساس سوزش در زبان ، کاهش شدید اشتها را تجربه می کند. 

 

 

چگونه می توان بیماری کم خونی مگالوبلاستیک را تشخیص داد

در مرحله اول کم خونی مگالوبلاستیک ، تنها پس از گذراندن آزمایش خون می توان آن را تشخیص داد ، در مرحله دوم ، پاتولوژی های عملکردی مورفولوژیکی مشخص در اندام ها و بافت ها ظاهر می شود. سیانوكوبالامین از تقسیم سلولی به موقع و در نتیجه ، ظهور گلبولهای قرمز خون با اندازه طبیعی در مقادیر زیاد با غلظت بالای هموگلوبین اطمینان حاصل می كند. بنابراین ، ترک سیگار و سومصرف نوشیدنی های اتیلیک ، تغذیه مناسب ، دریافت سیستماتیک ویتامین های B9 و B12 اقدامات اساسی پیشگیرانه ای است که از بروز کم خونی مگولابلاستیک جلوگیری می کند. 

 

 

جذب و دفع ویتامین B12 در بدن

به طور معمول ، فرآیند جذب سیانوكوبالامین به خون مستقیماً در روده باریك اتفاق می افتد. ویتامین B12 منحصراً در حضور فاکتور ذاتی Castle (ترکیب پروتئین) جذب می شود که توسط سلولهای معده تولید می شود. در غیاب این ماده ، کوبالامین مصنوعی (به شکل قرص) یا طبیعی (همراه با غذا) نمی تواند جذب جریان خون شود ، که منجر به کمبود ماده مغذی در بدن می شود.

 

با توجه به اینکه فاکتور Castle توسط سلولهای معده تولید می شود ، ممکن است در صورت بیماری های معده ، جذب ویتامین B12 مختل شود. با این وجود ، در صورت مصرف مقادیر زیادی سیانوکوبالامین به بدن (بیش از 4 میکروگرم در روز) ، ترکیب مفید می تواند بدون مشارکت یک عامل ذاتی جذب شود. توالی جذب ویتامین B12 را در نظر بگیرید:

شکل گیری اتصال "کوبالامین + عامل قلعه".

ورود ترکیب تشکیل شده به روده کوچک ، و به دنبال آن مجتمع به داخل ورید کبد وارد می شود. تجزیه پیوند ، آزاد شدن سیانوکوبالامین. انتقال ویتامین B12 رایگان به بافت ها ، اندام های داخلی. در بدن انسان ، کوبالامین به اشکال فعال (deoxyadenosylcobalamin ، methylcobalamin) تبدیل می شود ، که در آن خواص فیزیولوژیکی خود را به طور کامل نشان می دهد. بعد از اینکه B12 تمام عملکردهای خود را انجام داد ، این ترکیب دوباره به داخل خون منتقل می شود و از آنجا به کلیه ها و کبد منتقل می شود تا بیشتر از طریق ادرار و مدفوع دفع شود. جالب اینجاست که سیانوکوبالامین برخلاف سایر ویتامین های گروه B می تواند در بدن جمع شود.

 

بیشتر از همه ، ویتامین B12 در کبد رسوب می کند ، انباری ایجاد می کند که می تواند نیازهای مواد مغذی را تا 3-4 سال برآورده کند.

 

ویتامین B12 از طریق معده به میزان کمی جذب می شود. برای اینکه یک ماده مفید باشد ، باید در هنگام جذب با کلسیم واکنش دهد. برای بهبود جذب کوبالامین توصیه می شود پیریدوکسین (B6) مصرف کنید. در بدن سالم ، غده تیروئید با عملکرد مناسب ، جذب کافی B12 را تضمین می کند. 

 

 

علائم کمبود ویتامین B12

ویتامین B12

سیانوکوبالامین علائم و بیماری های معمولی که با کمبود B12 در بدن رخ می دهد:

افزایش خستگی ؛

پارستزی (سوزن سوزن شدن بر روی پوست ، احساس "برجستگی رو ی پوست مثل پوست مرغ") ؛

کم خونی مگالوبلاستیک ؛

میلوزیس قارچ

تحریک پذیری خشکی ،

سوزن سوزن شدن ،

سوزش زبان ؛

فلج با اختلال در عملکرد اندام های لگن ؛

کاهش یا عدم اشتها ؛

اسهال ؛

زرد شدن پوست ؛

ریزش موی در یک نقطه ؛

بوی نامطبوع بدن؛

فرسایش در غشای مخاطی اندام های مختلف (برونش ، روده ، واژن ، دهان ، گلو ، بینی) ؛ آشیلیا (pH آب معده صفر است) ؛

سنگینی هنگام راه رفتن ؛

سرگیجه

گلوسیت (التهاب زبان) ؛

تنگی نفس در هنگام اعمال فشار

زخم گوشه های دهان ؛

ضربان قلب ؛

احساس سوزش ،

افزایش حساسیت ،

قرمزی ،

خارش چشم ؛

تشکیل آب مروارید ؛

درماتیت سبورئیک در صورت ؛

افسردگی؛

التهاب پوست در زنان ،

التهاب پوست مردان در ناحیه تناسلی ؛

تخریب شخصیت

علائم کمبود سیانوکوبالامین می تواند در ترکیبات مختلفی خود را نشان دهد و از نظر شدت متفاوت باشد. هرچه کمبود ویتامین B12 شدیدتر باشد ، شکایات بیشتر و شدیدتر می شوند. به عنوان مثال ، با کمبود 15٪ ماده مغذی در بدن ، علائم کمبود آن به طور متوسط ​​بیان می شود: یک فرد زندگی عادی را حفظ می کند ، کارآیی را حفظ می کند ، در حالی که احساس ضعف متوسط ​​دارد. در صورت کمبود 30٪ کوبالامین ، وضعیت عمومی آن به طور قابل توجهی بدتر می شود ، علائم بارزتر می شوند.

 

بیماران اغلب علائم زیر را در کمبود ویتامین B12 دارند

اختلال عملکرد روده (نفخ ، اسهال ، یبوست ) ؛

آتروفی مخاط معده ؛

بزرگ شدن کبد ، طحال ؛

آتاکسی ؛

ظاهر رفلکس های پاتولوژیک ؛

اختلال در اسفنکتر راست روده ، مثانه ؛

افزایش دمای بدن

کاهش شدید تعداد گلبول های قرمز ، لکوسیت ها ، پلاکت ها.

 

 

عواملی که باعث کمبود ویتامین B12 در بدن می شود

دلایل کمبود ویتامین B12

1- کمبود یا توقف تولید پروتئین پذیرنده و فاکتور Castle.

2- عدم مصرف (کمبود در رژیم غذایی) ویتامین B12 به همراه غذا.

3- بیماری های دستگاه گوارش (ورم معده منتشر ، برداشتن معده ، وجود باکتری هلیکوباکتر پیلوری).

4- اختلال در جذب مواد مغذی در روده کوچک. به عنوان مثال ، هنگام تولید اسپرو.

5- مصرف منظم داروهایی که اسیدیته معده را کاهش می دهند.

6- کرم های نواری  طبق مطالعات Nyberg و Ungley ، این کرم قادر است کوبالامین را به طور کامل از بدن جذب کند و باعث کمبود ویتامین ، کم خونی مخرب بوتریوسفالیک شود.

در حقیقت ، عفونت با کرم ها برای انسان بسیار خطرناک است. بدن مواد مغذی دریافت نمی کند ، زیرا کرم ها از آنها با یک ماده غذایی استفاده می کنند. علاوه بر این ، کرم ها از بافت های زنده تغذیه می کنند ، که باعث آسیب مکانیکی ، خونریزی می شود. این می تواند باعث زخم ، کم خونی ، عمومی شود تضعیف ایمنی بدن آنها را با مواد زائد خود مسموم می کند. یک واکنش سمی آلرژیک ایجاد می شود - آلرژی وحشتناک ، حالت تهوع ، استفراغ روزانه ، ضعف. لاروها می توانند مهاجرت کنند ، در کبد ، ریه ها یا مغز مستقر شوند ، که می تواند منجر به کیست شود.

7- اعتیاد به الکل

8- مداخله جراحی (برداشتن جزئی) بر روی روده کوچک.

9- مصرف آنتی بیوتیک به صورت خالص یا همراه با غذا (از طریق گوشت و مرغ از مجتمع های دام).

10- سیگار کشیدن. دود سیگار وقتی وارد دهان می شود ، سنتز B12 در بدن انسان را مختل می کند.

11- نان مخمر امروزه این تئوری وجود دارد که قارچهای یک سلول خارج طبقه بندی گرماسیری در حین پخت نمی میرند. در نتیجه ، پس از ورود به بدن ، مخمر تعداد کلنی ها را افزایش می دهد ، میکرو فلور روده را مختل می کند ، که منجر به ایجاد شرایط نامساعد برای توسعه باکتری های مفید ، شکوفایی فلور پوسیدگی می شود.

12-مواد نگهدارنده غذا

13- استرس. در نتیجه شوک عاطفی ، بدن انسان آدرنالین تولید می کند ، مقدار اضافی آن وارد روده ها می شود و بر روی سیانوکوبالامین اثر مخربی دارد. ورزش بدنی اثرات مضر استرس را خنثی می کند ، بهزیستی را بهبود می بخشد و از هورمون استفاده می کند.

14-فراوانی سیر ، پیاز ، تربچه ، تربچه در رژیم غذایی. این محصولات میکرو فلور روده را از بین می برند ، که بهبود آن در آینده دشوار است. در نتیجه ، جذب ویتامین B12 کند می شود ، که منجر به عدم اتصال می شود.

15-عملیات حرارتی طولانی مدت ، عقیم سازی مواد غذایی غنی از کوبالامین.

16- کمبود نور خورشید آویتامینوز B12 باعث ایجاد بیماری آدیسون-بیرمر (کم خونی بدخیم) می شود ، که مشخصه آن اختلال در عملکرد دستگاه گوارش ، خونسازی و سیستم عصبی است. تظاهرات بالینی بیماری: کاهش عملکرد ، ضعف ، پف صورت ، خستگی ، تپش قلب ، تحریک پذیری ، تنگی نفس ، پارستزی اندام ها ، اختلال حافظه.

 

 

علائم اوردوز ویتامین B12 دربدن

دو نوع حاد و مزمن است. در حالت اول ، مصرف بیش از حد ویتامین B12 در نتیجه مسمومیت یکبار مصرف با دوز زیاد ماده ، در حالت دوم - با مصرف منظم و طولانی مدت این ترکیب در مقادیری که بیش از (2 یا بیشتر از) نیاز روزانه بدن باشد. گاهی اوقات هیپرویتامینوز با افزایش حساسیت به ماده فعال دارو ایجاد می شود.

افزایش سطح سیانوكوبالامین سرم (709-950 پیكومول در لیتر) عوارض و شرایط زیر را ایجاد می كند:

آلرژی تحریک پذیری؛

تسریع لخته شدن خون

اگر سطح ویتامین B12 بسیار زیاد باشد ، تولید هاپتوكورین (ناقل غیرفعال) در بدن انسان افزایش می یابد ، كه به پیشرفت شرایط جدی زیر كه نیاز به بستری فوری دارند ، كمك می كند: پلی سیتمی ، پرومیلوسیتی ، لوسمی میلوژن ، سندرم هیپروئوزینوفیل. علاوه بر این ، در نتیجه تحقیقات ، کارمندان دانشگاه کالیفرنیا به این نتیجه رسیده اند که کوبالامین اضافی منجر به ایجاد آکنه می شود.

 

دانشمندان دریافته اند که این ترکیب بر روی باکتری های پروپیونی باکتریوم آکنه که روی پوست زندگی می کنند تأثیر دارد. به گفته رئیس آزمایشات Huiying Li ، افزایش غلظت B12 باعث افزایش فعالیت ژن های میکروارگانیسم های مسئول سنتز ویتامین می شود. بنابراین ، از یک گروه داوطلب ، یک شرکت کننده دچار آکنه شد.

 

چگونه می توان سطح ویتامین B12 را در بدن کاهش داد

برای کاهش مقدار کوبالامین ، شما باید غذاهایی را که دارای مقدار زیادی از آن هستند از رژیم غذایی (کله پاچه ، به ویژه جگر ، و همچنین گوشت ، ماهی) حذف کنید. 

موارد استفاده با توجه به این واقعیت که گروه مواد بیولوژیکی فعال کبالت (ویتامین B12) شامل سیانوکوبالامین ، هیدروکسی کوبالامین و 2 فرم کوآنزیم - متیل کوبالامین و کوبامامید است ، این عناصر دارای خواص دارویی مشابه هستند. بنابراین ، از آنها برای درمان همان اختلالات عملکردی استفاده می شود. با این حال ، با توجه به ویژگی های متابولیسم هر ماده مغذی ، مدت زمان اثر آن و سرعت توسعه اثر درمانی ، تفاوت در علائم استفاده از مواد وجود دارد.

 

 

بیماری های شایع که داروهای حاوی ویتامین B12 برای آنها تجویز می شود

بیماری پرتوی

کم خونی مزمن (کمبود آهن ، آدیسون- بیرمر ، سمی  ، غذایی ، پس از خونریزی).

سیروز جگری؛

اسکلروز جانبی آمیوتروفیک ؛

نوروپاتی دیابتی هپاتیت حاد و مزمن

میلوزیس

فلج مغزی

ضایعات پوستی (پسوریازیس ، نورودرماتیت ، درماتیت هرپسی ، فوتودرماتوز) ؛

پولی نوریت ؛

آسیب های استخوانی

استئوکندروز

سندرم درد نادر

 

 

موارد منع مصرف ویتامین B12

ترومبوآمبولی ،

اریتروسیتوز ،

حساسیت بیش از حد.

این ماده غذایی با احتیاط برای افرادی که از آنژین پکتوریس و نئوپلاسم های مختلف رنج می برند ، تجویز می شود که با کمبود کوبالامین و کم خونی مگالوبلاستیک همراه است. کوبالامید و سیانوکوبالامین در موارد زیر استفاده می شود: از ریزش مو ؛ به منظور کاهش روند التهابی و زخم در اعصاب محیطی (درد فانتوم ، رادیکولونوریت). با استوماتیت ؛ برای تسریع بهبود استخوان ؛ با آسیب شناسی اندام های گوارشی همراه با اختلال در جذب ماده مغذی (بیماری کرون ، اسپرو ، برداشتن معده یا روده کوچک ، بیماری سلیاک) ؛ اگر کم خونی با کمبود B12 وجود داشته باشد. در شرایط استرس مزمن اگر برای کاهش وزن از گیاهخواری ، غذای خام یا رژیم غذایی سخت پیروی می کنید ؛ به عنوان بخشی از اقدامات توانبخشی پس از بیماریهای عفونی طولانی مدت ؛ با ام اس ، انسفالومیلیت. ویتامین B12 نباید با داروهایی که لخته شدن خون را افزایش می دهند ، تجویز شود

 

موارد مصرف ویتامین B12

موارد مصرف هیدروکسوکوبالامین شرایطی که دارو تجویز می شود: دیستروفی یا کمبود وزن در نوزادان. توانبخشی پس از بیماریهای عفونی طولانی مدت ؛ مسمومیت با سیانید (تصادفی یا عمدی) ؛ نورالژی سه قلو ؛ میگرن روان پریشی الکلی ("delirium tremens") ؛ آتروفی ارثی اعصاب بینایی (بیماری لبر) ؛ درماتیت آتوپیک (برای پوست صورت). به یاد داشته باشید ، نشانه های ذکر شده فقط توصیه ها هستند و دستورالعمل استفاده نیستند. در صورت عدم وجود ماده توصیه شده ، استفاده از هر نوع ماده مغذی موجود مجاز است. 

 

دوز روزانه میزان مصرف سیانوكوبالامین به سن ، جنس ، ریتم زندگی ، وضعیت سلامتی بستگی دارد. برای کودکان از بدو تولد تا شش ماه ، دوز توصیه شده ویتامین ب 12 ، 0.5 میکروگرم در روز ، از 7 تا 12 ماه - 0.5 ، از 1 تا 3 سال - 0.9 ، از 4 تا 8 سال - 1.2 است. نیاز روزانه برای نوجوانان از 9 تا 13 سال 1.8 میکروگرم ، از 14 سال و برای بزرگسالان - 2.4 ، برای زنان باردار - 2.6 ، برای مادران شیرده - 2.8 است.

 

هنجارهای فوق رضایت کامل نیازهای بدن به یک ترکیب مفید را فراهم می کند. با این حال ، این شاخص ها فقط در مورد افراد سالم که زندگی سنجیده و آرامی دارند ، صادق است. استرس عاطفی شدید ، سومصرف الکل ، فعالیت بدنی سنگین ، استرس ، استعمال دخانیات سطح کوبالامین را در بدن انسان کاهش می دهد. بنابراین ، در صورت وجود این عوامل خطر ، مصرف ویتامین B12 باید 10-25٪ افزایش یابد. حداقل میزان ایمن مصرف سیانوکوبالامین برای تغذیه با رژیم غذایی 1 میکروگرم در روز است ، حداکثر ، بدون آسیب رساندن به سلامتی ، به 9 واحد در روز می رسد.

 

طبق استاندارد های پذیرفته شده در کشورهای CIS ، محتوای B12 در خون به طور معمول است: در نوزادان زیر یک سال - 118 - 959 پیکومول در لیتر ؛ کودکان از 1 سال و بزرگسالان تا 60 سال - 148 - 616 پیکومول در لیتر ؛ افراد مسن بالای 60 سال - 81 - 568 پیکومول در لیتر. سطح کوبالامین در بدن انسان با روش رنگ سنجی تعیین می شود. برای انجام این کار ، شما باید از ورید خون اهدا کنید ، همانطور که برای تجزیه و تحلیل بیوشیمیایی است. برای به دست آوردن یک نتیجه قابل اعتماد از مطالعه ، یک روز قبل ، باید مصرف داروها (که قبلاً با پزشک خود در میان گذاشته شد) ، الکل ، غذاهای چرب و سرخ شده را متوقف کنید.

 

به یاد داشته باشید ، اگر قبل از اهدای خون به مدت 2-3 روز داروهای زیر را مصرف کنید ، نتیجه آزمایش ویتامین B12 را کم نشان می دهد: آنتی بیوتیک های آمینوگلیکوزید (کلرامفنیکل) ؛ ضد تشنج (فنی توئین ، فنوباربیتال) ؛ دیورتیک ها سایمتیدین رانیتیدین تریامترن کلشی سین متوترکسات متفورمین کلستیرامین؛ اسید آمینوسالیسیلیک؛ پیشگیری از بارداری خوراکی نئومایسین

 

 

منابع ویتامین B12

جگر

سیانوکوبالامین تنها ترکیبی با فعالیت ویتامین است که توسط حیوانات سنتز می شود و در گیاهان سنتز نمی شود. این ماده منحصراً توسط میکروارگانیسم ها تولید می شود و لزوماً باید همراه با غذا وارد بدن شود. مقدار کمی کوبالامین توسط میکرو فلورای در روده بزرگ سنتز می شود. با این وجود ، به دلیل عدم امکان بالا بردن ترکیب به قسمتهای بالای روده ، جایی که وارد جریان خون می شود ، جذب نمی شود. بیشترین مقدار ویتامین B12 در محصولات جانبی (جگر ، کلیه ، قلب گاو یا همون دل و قلوه) یافت می شود. بنابراین ، این محصولات باید به طور منظم در رژیم غذایی زنان باردار و شیرده وجود داشته باشد. مقدار قابل توجهی از یک ترکیب مفید در غذاهای دریایی و ماهی یافت می شود.

 

چه سبزیجات و میوه هایی حاوی کوبالامین هستند ویتامین در غذاهای گیاهی به مقدار کم وجود دارد (حداکثر 1/0 میکروگرم در هر 100 گرم محصول). منابع ترکیبی سالم برای گیاه خواران: اسفناج ، پیاز سبز ، کاهو ، حبوبات ، کلم ، کرفس ، کلم بروکلی ، گندم ، جعفری ، تره فرنگی ، تربچه ، تربچه ، سیر. چه میوه هایی حاوی کوبالامین هستند؟ در دوزهای کم (حداکثر 05/0 میکروگرم در 100 گرم) ، این ماده در زردآلو ، آلو ، هلو وجود دارد. مصرف منظم مواد غذایی غنی از سیانوکوبالامین به افزایش تدریجی سطح آن در بدن کمک می کند. 

 

جدول منابع ویتامین B12

ویتامین B12

 

نام محصول محتوای کوبالامین در 100 گرم محصول ، میکروگرم
جگر بره 90
جگر گاو 60
قلب گاو 25
هشت پا 20
کلیه گاو 20
شاه ماهی اقیانوس آرام  18،7
جگر مرغ 16.58
صدف 12
ماهی خال مخالی 12
ساردین یازده
گوشت گاو ده
ماهی قزل آلا 79/7
ماهی سالمون 7
 گوشت زبان گاو 4.7
شیرخشک 4.5
ماهی قزل آلا صورتی 4.15
مغز (گوشت گاو) 3.7
ریه یا جگر سفید (گوشت گاو) 3.3
آکنه 3
گوشت گاو 2.6
ماهی سوف 2.4
گوشت گوسفند 2
زرده تخم مرغ 1.8
میگو 1.7
بوقلمون 1.6
ماهی پهن 1.55
ماهی کپور 1.5
پنیر (انواع سفت) 1.4
خرچنگ 1.0
مرغ (مرغ گوشتی) 0.55
عصاره مخمر 0.5
شیر 0،4
ماست 0،4
کفیر 0،4
خامه ترش 0.36
پنیر فرآوری شده 0.25
کره 0.07

 

برخلاف اکثر ویتامین های گروه B ، محتوای بالای سیانوکوبالامین با هر روش پخت و پز حفظ می شود. به عنوان مثال ، هنگام سرخ کردن گوشت گوساله در دمای 200 درجه به مدت 45 دقیقه ، از دست دادن اتصال فقط 25٪ است ، هنگام جوشاندن شیر (تا 5 دقیقه) - 30٪. با وجود این واقعیت که این ماده در دمای بالا کاملاً پایدار است ، مدت زمان عملیات حرارتی محصولات باید به حداقل برسد.

 

به عنوان مثال ، جوشاندن شیر به مدت 20 دقیقه تمام ویتامین های موجود در آن را از بین می برد ، و همچنین ارزش غذایی را کاهش می دهد. در مورد تهیه فرنی شیر ، برای به حداکثر رساندن میزان حفظ سیانوکوبالامین ، ابتدا باید غلات را در مقدار کمی آب بجوشانید ، سپس شیر را به آن اضافه کرده ، جوشانده و خاموش کنید. بگذارید دم بکشد. اگر در ابتدا فرنی را بیش از 15 دقیقه در شیر بپزید ، از دست دادن ویتامین B12 به 80-100٪ می رسد.

 

توصیه می شود هنگام پخت گوشت از شکر استفاده کنید . افزودن شیرینی نه تنها سرعت پخت استیک را 2 برابر افزایش می دهد ، بلکه به حداکثر احتباس مواد مغذی نیز کمک می کند. برای گیاهخواران ، متخصصان مواد غذایی خام که برخی از محصولات با منشا حیوانی (تخم مرغ ، ماهی ، محصولات اسید لاکتیک) را مصرف می کنند و از یک رژیم غذایی متعادل پیروی می کنند ، معمولاً مسئله کمبود سیانوکوبالامین در بدن چندان مورد توجه نیست.

 

پیروان یک رژیم غذایی وگان سخت در معرض خطر ابتلا به کمبود ترکیب قرار دارند. برای جلوگیری از هیپویتامینوز ، به آنها توصیه می شود که رژیم غذایی خود را وارد کنند: غلات صبحانه ، شیر سویا ، مخمر تغذیه ای ، جایگزین های گوشت ، موسلی ، جلبک دریایی خوراکی ، مواد افزودنی غذایی غنی شده. 

 

ویتامین B12 در دارو از آنجایی که کوبالامین ترکیبی است که در فرآیند های میلین شدن رشته های عصبی ، بیوسنتز استیل کولین و متابولیسم اسیدهای آمینه نقش اساسی دارد ، با موفقیت در پزشکی برای از بین بردن تعدادی از بیماری ها و اختلالات عملکردی در انسان استفاده می شود. 

 

 

استفاده درمانی از ویتامین B12

محدوده استفاده از کوبالامین: بیماری های دستگاه گوارش. مطالعات متعدد (O. L. Gordon، V. S. Lavrov، G. F. Markova) تایید می کنند که پس از برداشتن معده ، در 90٪ موارد ، کمبود ویتامین B12 درون زا ایجاد می شود. بنابراین ، برای جلوگیری از کم خونی هیپرکرومیک در بیمارانی که تحت گاسترکتومی قرار دارند ، توصیه می شود از ماده مغذی به مدت 7-10 روز با دوز 100-200 میکروگرم در روز استفاده کنید.

 

همراه با این ، کوبالامین به عنوان بخشی از درمان پیچیده زخم معده و اثنی عشر استفاده می شود. علاوه بر کاهش درد در ناحیه اپی گاستریک و عادی سازی عملکرد تخلیه حرکتی ارگان ، بیماران بهبود در رفاه ، افزایش وزن (1 تا 3 کیلوگرم) ، احساس احساس نشاط و افزایش وضعیت عاطفی دارند. آسیب شناسی اندام های خونساز.

 

از آنجایی که کوبالامین در روده کوچک جذب می شود ، در صورت نقض جذب ترکیب در بدن ، کمبود ویتامین ایجاد می شود. این روند غالباً به دلیل تغذیه نامناسب ، کمبود ریز مغذی ها ، حمله های کلمینتیک یا بعد از جراحی رخ می دهد. اگر ماده مغذی به مدت طولانی در بدن جذب نشود ، تولید گلبول های قرمز طبیعی کند می شود ، زیرا سنتز آنها فقط به مرحله مگالوسیت می رسد. سلولهای نابالغ خون ، به دلیل قطر زیاد (11 میکرومتر) ، قادر به اتصال و حمل اکسیژن نیستند ، در نتیجه ، در 80٪ موارد ، یک بیماری جدی ایجاد می شود - آسیب شناسی آدیسون-بیرمر. تزریق عضلانی روزانه 30 تا 100 میکروگرم کبالامین باعث افزایش غلظت ویتامین در خون می شود ، در نتیجه خونسازى مگالوبلاستیک (همراه با كم خونى) به نورموبلاستیك تبدیل می شود.

 

پس از رسیدن به بهبودی بالینی ، آنها به دوزهای نگهدارنده مواد مغذی (100 میکروگرم 1-2 بار در ماه) روی می آورند. دکتر S.M. Ryss توصیه می کند که در پایان شش ماه ویتامین درمانی ، 250 میکروگرم ماده باید هر 2 هفته یک بار و سپس - هر ماه یک بار تزریق شود. مهم است که درک کنیم مصرف مقادیر کمی از ماده مغذی (30 میکروگرم 1-2 بار در ماه) محافظت در برابر کمبود ویتامین B12 را تضمین نمی کند.

 

رژیم درمانی و دوز روزانه کوبالامین بسته به شرایط بیمار ، شدت آسیب شناسی ، میزان کم خونی و اثر دارویی درمان استفاده شده به صورت جداگانه انتخاب می شود. همراه با این ، از کوبالامین در کلینیک برای درمان تصلب شرایین کرونر همراه با نارسایی کرونر استفاده می شود. پزشکان ، L.P. Motovilova ، در عمل جراحی. در طب جراحی ، کوبالامین به عنوان وسیله ای برای تحریک بازسازی عصب محیطی ، کمک به تشکیل پینه ، کوتاه شدن زمان همجوشی آوار و سفت شدن زخم استفاده می شود.

 

مطالعات الکتروفیزیولوژیک (D.K. Yazykov) نشان می دهد که ویتامین B12 در درمان پیچیده درمان تروما روند استخوان سازی را تقویت می کند و دوره توان بخشی بیمار را 15-20٪ کاهش می دهد. بیماری های عصبی. پزشکان متذکر می شوند که کاهش غلظت سیانوکوبالامین در خون (به میزان 17-30٪) منجر به افزایش تعداد مولکولهای هموسیستئین (محصول متوسط ​​متابولیسم متیونین) می شود که بر دیواره عروق خونی تأثیر می گذارد. این پدیده زمینه ساز توسعه آسیب شناسی های عصبی است. مطالعات متعدد نشان دهنده درمان مثبت شرایط افسردگی با معرفی دوزهای کمی از ماده مغذی است (3-10 میکروگرم در روز).

تخم مرغ

در اشکال شدید آسیب شناسی ، دوز روزانه کوبالامین به 100-500 میکروگرم افزایش می یابد. در این حالت ، ویتامین B12 سطح هموسیستئین را در خون کاهش می دهد ، در نتیجه آنزیم ها فعال می شوند و متابولیسم اسیدهای آمینه نرمال می شود. بیش از دوزهای اعلام شده فقط طبق دستور پزشک معالج مجاز است. نورالژی تریژمینال نشانه مستقیمی برای مقادیر زیادی از ماده مغذی است (1000 میکروگرم در روز). در این مورد ، طبق گفته پزشکان S. A. Torosyan ، N. S. Lobachev ، F. A. Poemna ، دوره درمان بیماری 2 هفته است ، که به معنی تزریق کوبالامین 1 در روز است. در اطفال.

 

ویتامین B12 در درمان پیچیده بیماری های برونکوپلیمی در کودکان مبتلا به کم خونی و اختلالات مزمن غذا خوردن موثر است. این نتایج آزمایشات انجام شده توسط پزشکان T.A. Vasilchenko و A.S. Vasilenko مشهود است. پزشکان دریافتند که در بیمارانی که در مرحله حاد بیماری کوبالامین دریافت می کنند ، میزان هموگلوبین در خون فعال تر از گروه کنترل افزایش می یابد. همراه با این ، پزشکان ، RI Enikeeva و RM Mamish ، اثر مفید ویتامین را در روند آسیب شناسی ریوی در کودکان مبتلا به کم خونی نشان دادند.

 

با معرفی 20-30 میکروگرم ماده مغذی (به صورت عضلانی) ، به مدت 45 روز ، نوزادان افزایش وزن و بهبودی تسریع شده را نشان دادند. برای درمان کم خونی ، توصیه می شود ویتامین B12 را با داروهای آهن ترکیب کنید. بیماری های چشم. کوبالامین (به صورت قطره) برای بهبود وضعیت عصب بینایی ، تسریع در زخم شدن قرنیه چشم و جلوگیری از بروز کوری استفاده می شود. معروف ترین مارک ها "Sante PC" و "Chauvin" هستند. توصیه می شود برای خستگی ، التهاب ملتحمه ، خارش ، قرمزی و تاری دید ، وجوه را به چشم آغشته کنید. در زیبایی شناسی ویتامین B12 ، همراه با تجویز خوراکی و تزریقی ، به عنوان بخشی از ماسک های صورت ضد پیری از خارج استفاده می شود.

علاوه بر این ، کوبالامین برای روش یونتوفرز (درمان با جریان گالوانیک) استفاده می شود. ویتامین B12 یک ماده مغذی ضروری برای مو است ، این او است که آنها را ارتجاعی ، قوی و براق می کند. با کمبود کوبالامین ، خونرسانی به پوست سر بدتر می شود ، در نتیجه رشد فرها کند می شود. برای بهبود ساختار مو ، ویتامین از راه خوراکی به صورت قرص یا تزریق تجویز می شود. همراه با این ماده غذایی را می توان از غذاهای حاوی کبالت بدست آورد. بدون ویتامین B12 ، سرعت خوب رشد عضلات غیرممکن است ، بنابراین استفاده منظم از آن برای ورزشهای فشرده ، به ویژه در بدن سازی ، مهم است. برای ورزشکاران گیاهخوار ، مکمل کوبالامین مهم است ، زیرا رژیم غذایی گیاهی حاوی این ماده در دوزهای کم است.

 

نحوه مصرف ماده مغذی مصرف کوبالامین (خوراکی یا تزریقی) به میزان فعالیت بدنی ، شدت تمرین و رشد عضلانی مورد نیاز بستگی دارد. 

 

آماده سازی و دوزهای درمانی ویتامین حاوی کبالت در آمپول در محلول 0.9٪ کلرید سدیم تولید می شود . این دارو بسته به غلظت ماده فعال موجود در آن ، رنگ صورتی یا قرمز دارد. از ماده مغذی مایع برای تزریق داخل وریدی ، عضلانی ، داخل کمری یا زیر جلدی استفاده می شود. همراه با این ، ویتامین B12 به صورت قرص ، قطره و به صورت پودر کریستالی تولید می شود. دوز درمانی برای تجویز تزریقی 10-100 میکروگرم در روز است ، برای تجویز خوراکی - 100-2500 میکروگرم (بسته به شدت آسیب شناسی).

 

برای از بین بردن دیستروفی دوران کودکی ، تزریق ویتامین B12 در 15-30 میکروگرم یک روز در میان تجویز می شود. برای کم خونی های ماکروسیتیک با آسیب مغزی و آسیب شناسی های عصبی همراه با درد ، کوبالامین در افزایش دوزها از 100 به 1000 میکروگرم در هر تزریق (تحت نظارت پزشکی) استفاده می شود. پس از از بین رفتن علائم بیماری ، ادامه مصرف ماده مغذی به مدت دو هفته (100 میکروگرم در روز) مهم است.

 

برای درمان سایر اشکال کم خونی ، ویتامین B12 2-3 بار در هفته ، 30 تا 100 میکروگرم استفاده می شود. این درمان تا زمان بهبودی پایدار با نظارت مداوم بر ترکیب خون محیطی ادامه می یابد. اگر تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی تمایل به لکوسیتوز یا اریتروسیتوز را نشان دهد ، مقدار مصرف شده کاهش می یابد یا درمان به طور موقت لغو می شود. هنجار در خون لکوسیت ها 4.2-9.5 میلیارد در لیتر است و گلبول های قرمز 3.5-4.9 تریلیون در لیتر است. در پزشکی ، علاوه بر ویتامین خالص ، از آماده سازی ترکیبی با غلظت های مختلف ماده فعال (کوبالامین ، سیانوکوبالامین) استفاده می شود

 

آنالوگ های معروف ویتامین B12 در داروخانه ها می توانید موارد زیر را پیدا کنید: کوبامامید این یک فرم کوآنزیم کوبالامین است. این دارو در قرص های 500 یا 1000 میکروگرم وجود دارد. این ماده برای کم خونی های کمبود B12 ، بیماری های مزمن دستگاه گوارش (انتروکولیت ، سیروز جگری ، پانکراتیت ، هپاتیت) ، اختلالات تغذیه ای و آسیب های سیستم عصبی استفاده می شود. کوبامامید یک آنابولیک ایده آل برای کودکان پیش دبستانی است. این دارو به صورت خوراکی 1 تا 6 بار در روز ، 500-1000 میکروگرم مصرف می شود.

 

دوره درمان به شکل و شدت آسیب شناسی بستگی دارد (از 7 روز تا 3 ماه). آنتی آنمین یک داروی جگری حاوی 0.6 میکروگرم ویتامین B12 در 1 میلی لیتر. فرم رهاسازی یک محلول آبی در آمپول های 2 میلی لیتری است. دوز دارویی برای بزرگسالان 2-4 میلی لیتر در روز است ، برای کودکان - 0.5-2. در آسیب شناسی های شدید ، یک قسمت از ماده به 6-8 واحد در روز افزایش می یابد. آنتی آنمین از نظر اثر درمانی از کوبالامین خالص فروتر است.

 

كمپلون عصاره غلیظ جگر حیوان با افزودن سولفات کبالت. 1 میلی لیتر محلول حاوی 1.3 میکروگرم ویتامین B12 است. این دارو برای هپاتیت ، گاستریت آتروفیک ، کم خونی مخرب ، سیروز جگری (از طریق عضله) استفاده می شود. دوز درمانی برای بزرگسالان 2-4 میلی لیتر در روز است. برای کودکان 0 تا 1 سال 0.5 میلی لیتر در روز ، از 2 تا 5 سال - 1 ، از 6 تا 12 سال - 1.5-2 تجویز می شود. مدت زمان درمان 21-42 روز است. برای کاهش سندرم درد در هنگام تزریق ، در صورت عدم حساسیت به آن ، از 1 میلی لیتر محلول نووکائین 1٪ همزمان با کامپولون استفاده می شود.

 

سیرپار این هیدرولیزات عصاره جگر حاوی 10 میکروگرم سیانوکوبالامین در 1 میلی لیتر ماده است. موارد مصرف دارو: هپاتیت حاد و مزمن ، تغییرات دژنراتیو در پارانشیم جگر - آسیب اندام سمی ، دارویی یا سیروز. این دارو به صورت عضلانی و وریدی استفاده می شود. بخش روزانه برای بزرگسالان 2-8 میلی لیتر ، برای کودکان (0 تا 14 سال) - 1-3 است. دوز دوره متوسط ​​150-200 واحد است. قبل از مصرف دارو ، ایجاد حساسیت بیش از حد به ترکیب مواد تشکیل دهنده مهم است. برای انجام این کار ، 0.1-0.2 میلی لیتر ماده به عمق عضله تزریق می شود.

 

اگر در عرض 30 دقیقه هیچ واکنش منفی (تورم ، سوزش ، قرمزی ، حالت تهوع یا سرگیجه) مشاهده نشود ، می توان از دارو در دوزهای درمانی استفاده کرد. در صورت عدم وجود آسیب های شدید ، ویتامین B12 در دوز پیشگیری (3-5 میکروگرم در روز) مصرف می شود. به یاد داشته باشید ، برای افرادی که کم خونی مخرب یا برداشتن گسترده معده داشته اند ، مهم است که مصرف روزانه کوبالامین را در رژیم غذایی خود کنترل کنند.

 

نحوه مصرف ویتامین B12 پس از به دست آوردن یک ویتامین ، شما باید ترکیب آن را به دقت مطالعه کنید ، زیرا نحوه استفاده از دارو به شکل ماده فعال بستگی دارد. هیدروکسی کوبالامین فقط با تزریق عضلانی و وریدی استفاده می شود. سیانوكوبالامین و متیل كوبالامین ، همراه با راه های فوق الذكر ، به صورت زیر جلدی و داخل استخوان استفاده می شود. کوبامامید دارویی است منحصراً برای تجویز خوراکی. بهترین موارد استفاده برای ویتامین ، عضلانی و زیر جلدی است. تزریق داخل وریدی و کمری روشهای خطرناکی برای تجویز داروها هستند ، بنابراین فقط پزشک یا پرستار باید آنها را تجویز کند.

 

 

نحوه تزریق  ویتامین B12 در خانه

ویتامین B12

برای تزریق ویتامین B12 به موارد زیر نیاز دارید:

محلول تزریق را آماده کنید. برای انجام این کار ، از یک پرونده مخصوص برای باز کردن آمپول با ویتامین استفاده کنید ، در صورت لزوم ، مقدار لازم آب استریل را با لیوفیلیزات به ویال اضافه کنید ، صبر کنید تا محتویات حل شود. سرنگ را با مایع پر کنید. پس از آن ، آن را با سوزن به سمت بالا برگردانید و به آرامی روی لوله ضربه بزنید.

سپس با کمی فشار دادن پیستون ، حباب های هوا را از سرنگ و سوزن خارج کنید. این روش را دنبال کنید تا جایی که یک قطره محلول در انتهای سوزن ظاهر شود. سپس سوزن را با درپوش ببندید. ناحیه پوست را با داروی ضد عفونی کننده (کلرهگزیدین ، الکل ، بلاستپت) درمان کنید. مکان مطلوب برای تزریقات عضلانی قسمت فوقانی باسن و برای تزریقات زیر جلدی است - ناحیه خارجی بازو (جایی که آزمایش مانتو قرار داده شده است). آمپول بزنید.

برای تجویز تزریقی ، سوزن به پوست عمود وارد باسن می شود و به آرامی روی پیستون لوله فشار می آید. نوک سرنگ نیز با زاویه قائم محل تزریق برداشته می شود. تزریق زیر جلدی در زیر چین درم انجام می شود.

در این حالت سوزن به موازات استخوان بازو وارد شده و محلول را به آرامی در بافت آزاد می کند. سرنگ را بدون صاف کردن چین پوست خارج کنید. پس از برداشتن سوزن ، مهم است که محل تزریق را با یک ماده ضد عفونی کننده درمان کنید. اگر تزریق کوبالامین باعث عوارض جانبی (تاکی کاردی ، سردرد ، بی حسی ، کهیر ، تنگی نفس ) شود ، توصیه می شود فوراً مصرف دارو را قطع کرده و در این باره به پزشک اطلاع دهید ، وی در مورد درمان بیشتر تصمیم خواهد گرفت

 

 

نحوه استفاده از قرص ویتامین B12

قرص ویتامین B12

قرص ویتامین B12 ، 30 دقیقه قبل از غذا با یک لیوان مایع مصرف می شود. جویدن قرص مجاز است. برای کودکان ، ویتامین B12 در آب یا محلول 5٪ دکستروز حل می شود. برای مایع سازی قرص های حاوی 500 میکروگرم ماده ، 5 میلی لیتر آب نمک ایزوتونیک یا 50 میلی لیتر مایع مقطر مورد نیاز است. با در نظر گرفتن دفعات وعده های غذایی و توصیه های پزشک معالج ، ویتامین B12 2-6 بار در روز مصرف می شود.

در این حالت ، حجم روزانه ماده مغذی به قسمتهای مساوی تقسیم می شود.  دوز و مدت زمان دارو بستگی به میزان بهبود بالینی و شدت آسیب شناسی دارد. دوره درمان از 7 تا 30 روز متغیر است و میزان مصرف آن از 250 تا 1000 میکروگرم در روز است. 

 

خروجی سیانوکوبالامین یکی از ویتامین های مهم برای بدن انسان است که تقریباً بر روی تمام اندام ها و سیستم ها (تولید مثل ، عصبی ، ایمنی ، عضلانی ، قلبی عروقی) تأثیر مفیدی دارد. اهمیت پیوند را چه در دوران کودکی و چه در بزرگسالان دست کم نگیرید. ویتامین B12 یک ترکیب اساسی برای تشکیل مناسب سلول های خونی و رشد سلول کامل آنها است. مصرف منظم این ماده باعث بهبود هضم ، رشد طبیعی سیستم عصبی و عضلانی ، تثبیت خلق و خو ، کاهش احتمال بیماری های مکرر ، بهبود حافظه و افزایش انرژی می شود. به یاد داشته باشید ، استفاده از غذاهای طبیعی غنی از کوبالامین بیشتر از مجتمع های ویتامین برای بدن مفید است.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • Tasmine 759 :

    ویتامین B12 یکی از مهم ترین عناصر برای عملکرد صحیح تمام سیستم های داخلی بدن است. خاصیت اصلی آن حفظ سلامت سیستم عصبی است و کمبود آن می تواند عوارض جدی ایجاد کند. نشانه های زیادی از کمبود ویتامین B12 وجود دارد که دانشمندان یکی از آنها را نام برده اند. کدام علامت قفسه سینه نشان دهنده کمبود خطرناک ویتامین B12 است؟ این علامت احساس سوزش در ناحیه بالایی تنه است. برای درک بهتر این علامت، محققان زن 28 ساله ای را که با درد در قفسه سینه و تیغه های شانه، بی حسی و احساس سوزن سوزن شدن در اندام ها مراجعه کرده بود، بررسی کردند. این علائم به مدت پنج سال در او مشاهده شد. بر اساس مطالعه ای که در پورتال کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده منتشر شد، بیمار در کلینیک های مختلف مورد معاینه قرار گرفت و در آنجا تحت درمان قرار گرفت که اثر مطلوب را نداشت. ارزیابی بالینی و آزمایشگاهی نوروپاتی او را با اختلال در عملکرد عصبی به دلیل کمبود ویتامین B12 نشان داد. پس از تجویز مکمل های مناسب و مصرف منظم به مدت یک ماه، عملکرد بیمار به طور قابل توجهی بهبود یافت. متخصصان گفتند که نوروپاتی مرتبط با کمبود این عنصر یکی از نادرترین و ناتوان کننده ترین بیماری هاست که بیشتر افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهد. اما گاهی در بین نسل جوان دیده می شود. برای شناسایی آسیب شناسی، معمولاً آزمایش خون کافی است.

    1400/9/17 17:59

بیشتر بخوانید