کوسکوس خواص مضرات و نحوه استفاده

کوسکوس

 

در ایران اخیرا در مورد کوس کوس آموخته اند و در همه خانه ها تهیه نمی شود. کوسکوس در منوی رستوران بسیار بیشتر دیده می شود: به عنوان یک غذای جانبی برای گوشت و ماهی ، یا به عنوان یک افزودنی به سالاد ها از کوسکوس استفاده می شود . از نظر ظاهری ، کوسکوس شبیه برنج فرآوری نشده است ، اما در واقع کوسکوس، برنج ، کینوا یا غلات نیست. نزدیکترین به کوسکوس ... ماکارونی است! ما به شما خواهیم گفت که چگونه تهیه می شود و چگونه مفید است.نه برنج و نه غلات: چه چیزی با کوسکوس مفید است ، چگونه آن را بپزید و با چه چیزی بخورید؟


چه کسی و چه زمانی کوسکوس را اختراع کرد

کوس کوس چیست

کلمه کوس کوس یا بلغور عربی مانند طلسم جادویی به نظر می رسد ، گنبدهای آبی مساجد ، شبهای پر از رنگ  و صدای فریاد موذن از مناره را در سکوت اوایل صبح زنده می کند. به طور کلی ، این است: جهان پس از کشف همه گنجینه های آشپزی آفریقای شمالی ، دانه های کوسکوس  را به رسمیت شناخت. این یک "بلغور" مورد علاقه و  غذای عربی  به همین نام است که قرن ها در الجزایر ، صحرای غربی ، لیبی ، سودان ، تونس و البته در مغرب  دانه کوسکوس در آشپزی استفاده  می شده است. 

امروزه کوسکوس یکی از محبوب ترین "افزودنی" در فرانسه است. با این حال ، اگر به یاد داشته باشید که کشورهای ذکر شده برای مدت طولانی مستعمرات فرانسه بودند ، همه سوالات از بین می روند. 

 

کوسکوس
داستان مغرب قرن های XI-XIII یا تاریخچه کوسکوس

کوسکوس چیست

البته ، هیچ کس نام شخصی را که کوسکوس را اختراع کرده نمی داند. اولین ذکر مکتوب از این غذا در اسناد تاریخی قرن سیزدهم یافت می شود ، اما در آن زمان حداقل برای چند قرن پخته شده بود.

پختن  کوسکوس غذا   فقط یک کار آشپزی نبود ، بلکه یک مراسم کامل بود. زنان در سنین مختلف دور هم جمع شدند ، روی زمین پوشانده شده از تشک نشستند (به مردان اجازه ورود داده نمی شد ، بنابراین مجبور نبودند سر خود را بپوشانند) ، داستان های خنده داری تعریف می کردند ، از شوهران ، فرزندان یا افزایش قیمت شکایت می کردند و از نگرانی های روزمره دور می شدند. 

 

برای تهیه  کوس.کوس  آرد و بلغور مرطوب با آب (در زمان های قدیم ممکن است جو پخته شده داشته باشند) با مقدار کمی روغن زیتون مخلوط شده و به آرامی از طریق الک درشت مالیده می شوند و گرانول های کوچک به شکل نامنظم بدست می آید. سپس آنها را خشک یا بلافاصله جوشانده و گوشت یا لوبیا ، سبزیجات یا میوه های خشک ، ادویه ها یا عسل را به فرنی حاصل اضافه کردند.

 

کوسکوس


امروزه کوسکوس به روش کارخانه ای تولید می شود ، اما در مراکش هنوز بهترین کوسکوس یا بلغور عربی برای پختن بصورت دستی قلمداد می شود: برای خانم های خانه دار که خرید آماده کوسکوس را در شأن خود نمی دانند - "غلات" ساخته شده در فروشگاه ، حتی گرانول های خشک ساخته شده در خانه برای استفاده در آینده واقعاً پذیرفته نیست. این سنت مشابه سنت ایرانی است: به عنوان مثال ، می توانید قورمه سبزی آماده  را در یک فروشگاه خریداری کنید ، اما درست کردن آن موضوع دیگری است.

 

خانم های خانه دار مدرن مراکشی اغلب  در زمان تهیه   کوس‌کوس   آرد اضافه نمی کنند ، بلکه اسمیدا - بلغور محلی مصرف می کنند. بزرگتر و زردتر از غلاتی است كه ما به آن عادت كرده ايم و کوسکوس یا بلغور عربی حاصل از آن سبک و ريز است.  

 

کوسکوس

انواع کوسکوس

انواع مختلفی از کوسکوس در غذاهای سراسر جهان وجود دارد. مشهورترین آنها مراکشی ، اسرائیلی و لبنانی است: 2 مورد اول اغلب در سوپرمارکت ها و فروشگاه های آنلاین دیده می شوند.

کوسکوس مراکشی کوچکترین است ، هر دانه بزرگتر از یک دانه بلغور نیست ؛ هنگامی که پخته می شود ، یک ساختار چسبناک ظریف به دست می آید. این کیفیت به شما امکان می دهد ظرف چند دقیقه از سوپ تا دسر و هر غذایی را تهیه کنید.

 

کوسکوس اسرائیلی (که اغلب به آن مروارید نیز گفته می شود) بسیار بزرگتر است و بیشتر شبیه برنج یا ماکارونی است. این عطر و طعم مغز گردوی مشخصی دارد و پس از پخت ، بافتی شل تر دارد. کوسکوس اسرائیلی را به مدت 10-15 دقیقه بجوشانید.

کوسکوس لبنانی (مغربیه) بزرگتر از همه است و طولانی ترین زمان پختن را دارد. 

 

کوسکوس
خواص و مضرات کوسکوس

ارزش غذایی در هر 100 گرم:

کالری - 375 ،

پروتئین ها - 12.9 گرم ،

چربی - 0.5 گرم ،

کربوهیدرات ها - 72.5 گرم

خواص کوس کوس

از آنجا که کوسکوس مانند بلغور یا برنج و غلات نیست ، بسته به روش تولید و تولید کننده ، ارزش غذایی کوسکوس خواص  یا بلغور عربی می تواند متفاوت باشد. مانند ماکارونی ، کوسکوس حاوی فیبر ، پروتئین و همچنین ویتامین ها ، مواد معدنی و عناصر کمیاب است.

در اینجا موارد اصلی که در كوس كوس  وجود دارد:

ویتامین های گروه B - برای سلامت سیستم عصبی مرکزی ، وضعیت خوب پوست ، مو و ناخن مورد نیاز است.

فسفر - مورد نیاز برای متابولیسم و ​​متابولیسم هورمونی.

پتاسیم - برای رشد عضلات و عملکرد طبیعی ضروری است. 

آهن - سطح بالایی از هموگلوبین در خون را فراهم می کند.

مس - از بیماری های مفصلی جلوگیری می کند ، به سنتز هورمون زنانه استروژن کمک می کند.

فیبر - به بهبود هضم غذا و عادی سازی میکرو فلورای مفید روده کمک می کند. 

 

کوسکوس
چه کسی نباید کوسکوس بخورد

این غذای کاملاً خوشمزه منع مصرفی هم دارد: کسکس را نباید توسط افرادی که دچار عدم تحمل گلوتن هستند بخورند. در افرادی که دیابت تشخیص داده اند باید با احتیاط مصرف شود.

 

طرز تهیه کوسکوس برای یک وعده غذایی خوشمزه

کوسکوس به خودی خود طعم ندارد ، بنابراین با هر نوع غذا و ادویه ای مطابقت دارد. این کیفیت گلوله ها را به ماده اصلی تقریباً ضروری در غذاهای روزمره شرقی (و اکنون غربی) تبدیل می کند

در وطن اصلی کوسکوس ،.غذای کوس کوس  با گوشت بره و مرغ ، غذاهای دریایی و هشت پا ، رازیانه و ساردین سرخ شده ، تخم مرغ و نخود جوشانده ، حبوبات و ذرت ، سبزیجات ، سبزیجات تازه ، خورشتی ، سرخ شده یا تخمیر شده ، فلفل تند سرخ شده یا هر نوع ادویه مصرف می شود.

 

کوسکوس


به طور سنتی ، کوسکوس در یک بخارپز مخصوص دو طبقه ساخته شده از فلز یا سرامیک طبخ می شود. به آن بورما (یا kuskusye) گفته می شود. در قسمت پایین (تانجیر) ، گوشت پخته می شود و در قسمت فوقانی ، کوسکوس بخار پز می شود. سپس همه چیز با هم مخلوط می شود یا به عنوان یک غذای اصلی و یک غذای فرعی سرو می شود. برای پخت غذاهای شور و شیرین از کوسکوس و تاگین (قابلمه سفالی با درب مخروطی شکل ) مناسب است. اما حتی در معمولی ترین قابلمه ، شما می توانید به راحتی و به سرعت کوسکوس را تهیه کنید.


کوسکوس یا بلغور عربی فوری وجود دارد که دارای گیاهان معطر ، گوجه فرنگی خشک شده ، ادویه ها یا قارچ است. فقط باید آب جوش را روی آن بریزید و آن را برای چند دقیقه روی حرارت نگه دارید. در اینجا چند روش برای استفاده از کوسکوس آورده شده است.

 

کوسکوس
غذای سریع و ساده بلغور عربی یا کوسکوس

نسبت استاندارد كوسكوس به آب (یا آبگوشت) حدود 1: 1 است (اگر در قابلمه بجوشد ، مایعات باید 1 سانتی متر بالاتر از سطح كوسكوس باشد). می توانید "غلات" را با آب سرد یا آب جوش بریزید: چند دقیقه بپزید ، چند دقیقه دیگر در قابلمه با درب بماند و سپس هر چیزی را اضافه کنید یا فقط روغن و نمک بریزید. 

 

فرنی کوسکوس با شیر

کوسکوس - 1 لیوان

شیر - 0.5 لیتر

شکر برای طعم.

مقدار اندکی نمک.

برای  مزه کمی  وانیل و / یا دارچین.

میوه های خشک (اختیاری) - تعداد انگشت شمار.

کره (می توان با نارگیل جایگزین کرد) - 2 قاشق غذاخوری. 

شیر را با ادویه ، شکر و نمک در قابلمه بجوشانید ، حرارت را خاموش کنید. کوسکوس یا بلغور عربی را اضافه کنید ، خوب مخلوط کنید ، روغن ، میوه های خشک شسته و خشک را اضافه کنید ، روی آن را بپوشانید. بعد از 10-15 دقیقه با چنگال هم بزنید ، سرو کنید. 

 

کوسکوس
 طرز تهیه پلو با کوسکوس

کوسکوس - 2 فنجان

گوشت (گوشت گاو یا مرغ) - 400 گرم.

پیاز - 1 عدد.

هویج - 2 عدد.

سبزی اختیاری 

ادویه جات و ترشی جات - برای طعم و مزه

سیر - 3 حبه (پوست نگیرید ، فقط لایه بالایی را بردارید).

کشمش شسته و خشک شده - یک مشت.

روغن نباتی - 4 قاشق غذاخوری. من

نمک - 2 قاشق چایخوری

روغن را در ماهیتابه یا قابلمه گود گرم کنید. هویج ها را که به صورت نواری بریده شده سرخ کرده تا زمانی که قهوه ای طلایی شود ، پیاز خرد شده را اضافه کنید. با هم سرخ کنید تا کاراملی شود. گوشت را به صورت تکه ای اضافه کنید ، سرخ کنید تا ترد شود. روی آن را با آب بپوشانید ، سیر و ادویه ها را اضافه کرده ، روی آن را بپوشانید و به مدت 1 تا 1.5 ساعت روی حرارت خیلی ملایم بپزید. وقتی گوشت نرم شد ، حرارت را خاموش کنید ، کوسکوس ، نمک و کشمش را اضافه کنید (اگر مایعات کافی ندارید ، مقدار مناسب را اضافه کنید). بگذارید به مدت 20 دقیقه بماند و روی آن را بپوشانید (می توانید روی آن را با حوله بپوشانید) ، سپس سبزی خرد شده را اضافه کرده و خوب هم بزنید.

 

تبوله
طرز تهیه سالاد مجلسی تبوله عربی لبنانی با کوسکوس 


کوسکوس - ½ لیوان.

خیار - 1 عدد.

گوجه فرنگی - 1 عدد.

فلفل دلمه ای (قرمز ، زرد و سبز) - نصف هر کدام.

گیاهان تازه (ریحان ، شوید ، نعناع ، جعفری ، گشنیز) - چند شاخه.

سیر - 2-3 حبه.

لیمو - 1 عدد. 

روغن زیتون - 3 قاشق غذاخوری

دانه خردل - 1 قاشق چایخوری

نمک و ادویه برای طعم و مزه.

آب جوش را روی کوسکوس یا بلغور عربی بریزید تا آب یک سانتی متر روی آن باشد ، 10 دقیقه کنار بگذارید و روی آن پوشانده شود ، سپس آب آن را خالی کرده تا خنک شود. در این زمان ، سبزیجات  را خرد کنید ، یک سس با روغن زیتون ، خردل ، نمک و آب لیمو درست کنید. همه چیز را مخلوط کنید. گرم یا سرد سرو کنید. 

 

مسفوف
طرز تهیه مسفوف تونسی

  Mesfuf (غذای جشن مراکش)
کوسکوس - 1 لیوان

خرما ریز شده  و هسته گرفته- ⅓ قاشق غذاخوری.

کشمش - ⅓ قاشق غذاخوری.

دانه های انار - ⅓ قاشق غذاخوری.

عسل - ¼ قاشق غذاخوری.

مخلوط آجیل (خرد) - تعداد انگشت شمار.

کره ذوب شده (یا می تواند با نارگیل جایگزین شود) - 4 قاشق غذاخوری.

کوسکوس را با آب جوش بجوشانید ، آن را در قابلمه با درب نگه دارید.کوسکوس را با عسل ، میوه خشک ، دانه های انار ، آجیل و کره را ترکیب کنید. گرم یا سرد سرو کنید.

غذای بعدی سفا  Seffa نامیده می شود ، با کوسکوس یا بلغور عربی بخارپز شده در شیر ، بادام ، گلاب و شكر تهیه می شود.

 

کوس کوس
بلغور (عربی)کوس کوس را از کجا بخریم


در صورت تمایل ، یافتن آن در هر سوپرمارکت یا فروشگاه آنلاین ، معمولاً در بخش غلات ، برنج یا کالاهای عجیب و غریب ، کاملاً آسان است . دستورالعمل های موجود در بسته را بخوانید - خواه نیاز به پختن نوع انتخاب شده دارید یا فقط آب جوش را روی آن بریزید و صبر کنید.


نحوه نگهداری کوسکوس یا بلغور عربی

خشک کوسکوس یا بلغور عربی را می توان در ظرف محکم بسته یا در بسته بندی اصلی باز نشده در یک مکان تاریک و خشک برای حداقل دو سال نگهداری کرد. هر از چند گاهی لازم است که بررسی کنید آیا رطوبت وارد ظرف شده است یا خیر. نباید بوی کپک زده و یا بوی خاک داشته باشد.

کوسکوس پخته شده می تواند تا سه روز در یخچال نگهداری شود ، اما سطح آن خیلی سریع باد می کند ، بنابراین حتما ظرف را با درب ببندید. کوسکوس مخلوط با غذاهای دیگر باید ظرف 48 ساعت خورده شود.

 

چند واقعیت جالب دیگر درباره کوسکوس که احتمالاً نمی دانید

نام کوسکوس یا بلغور عربی در زبانهای مختلف متفاوت به نظر می رسد. اینها برای عربها kuskusi است ، برای لیبیایی ها kuseksi ، برای اسرائیلی ها Ptitim (اتفاقاً این کلمه ممکن است روی بسته بندی هم باشد!).

 

کوسکوس در کتاب رکوردهای گینس

کوسکوس در کتاب رکوردهای گینس

کوسکوس 20 سال پیش وارد کتاب رکوردهای گینس شد. در  تونس ، یک غذای دلچسب تهیه شد که شامل 2 تن کوسکوس ، 35 گوسفند و 250 مرغ و تقریبا یک تن سبزیجات بود. 10 هزار نفر این غذا را خوردند ، فقط 2 ساعت طول کشید ، اگرچه تهیه غذا کمی بیشتر طول کشید چند صد سرآشپز در مراحل پخت و پز شرکت کردند.

سیسیل یک جشنواره سالانه کوسکوس برگزار می کند: برای یک هفته کامل ، آشپزهای کشورهای مختلف در مهارت و نبوغ رقابت می کنند. در این زمان ، ساکنان شهر ساحلی San Vito Lo Capo به طور کامل پخت و پز را متوقف می کنند ، زیرا خیابان ها پر از بوی مسحورکننده غذایی است که می توان درست در پیاده رو ها و پارک ها خورد. از طرف دیگر ، گردشگران به طور ویژه به جزیره می آیند تا از طریق سرآشپزهای برجسته این کره خاکی ، بازدیدها و خوراک های جدید را امتحان کنند.

 

کوسکوس
و با كلمه كوسكوس ... به حیوانی گفته می شود كه در استرالیا زندگی می كند. این یکی از بزرگترین حیوانات درخت پیما است ، از نظر ظاهری آنها شبیه پوزوم هستند.  ساکنان بومی گاهی آنها را به عنوان حیوانات خانگی نگهداری می کنند.

 

قبلاً در خانه کوسکوس درست کرده اید؟ یا هنوز آن را نخورده اید؟

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید