مورینگا چیست خواص مورینگا و چگونه استفاده می شود

مورینگا
نوشیدنی برگ مورینگا یک محصول نسبتاً جدید در دنیای غرب است. اما در کشورهای گرم، مدت‌هاست که به عنوان داروی بسیاری از بیماری‌ها و جایگزین خوبی برای چای آنچان، رویبوس یا گندم سیاه شناخته می‌شود. اگر تا به حال نام مورینگا نشنیده اید، وقت آن است که با آن آشنا شوید.

 

مورینگا کجا رشد می کند و چگونه استفاده می شود

مورینگا درختی بلند و پهن است. چندین زیرگونه دارد، اما ما فقط به دانه روغنی مورینگا (Moringa oleifera) علاقه مندیم که منحصراً در مناطق گرم یافت می شود. این گیاه نسبتاً بی زحمت در نظر گرفته می شود و می تواند تا 12 متر در کوتاه ترین زمان ممکن حتی در خشک ترین مناطق کشیده شود.

 

مورینگا

 

ساکنان جنوب آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی تقریباً تمام قسمت‌های مورینگا را می‌خورند: برگ‌ها، ریشه‌ها، گل‌ها، غلاف‌های بذر نابالغ، دانه‌های بالغ و در نهایت میوه‌ها به شکل غلاف‌های بلند که نام گیاه از آن گرفته شده است. در واقع، کلمه مورینگا از تامیل murunga گرفته شده است که به معنای "غلاف پیچ خورده" است. مورینگا یک نام غیر رسمی نیز دارد - "درخت ترب" که این نام را به دلیل ریشه هایش که از نظر طعم شبیه به ریشه ترب است، دریافت کرده است.

 

مورینگا

 

اعتقاد بر این است که وطن دانه های روغنی مورینگا هیمالیا است، اما امروزه این درخت تقریباً در کل منطقه گرمسیری رشد می کند. ساکنان کشورهای گرم نه تنها غذا را از قسمت های خوراکی گیاه طبخ می کنند، بلکه از آنها دارو نیز می سازند، بنابراین دانه ها، ریشه ها، غلاف ها و همچنین فرآورده های آنها را می توان در داروخانه ها یا در بازار یافت. اما برای صادرات عمدتاً فقط برگ فرستاده می شود که می توان آن را مانند چای معمولی دم کرد. با این حال، چنین دم کرده ای چای به معنای واقعی کلمه نیست، اما این مانع از آن نمی شود که مردم از سراسر جهان آن را به این شکل نخوانند.طعم نوشیدنی مورینگا بسیار سبک، علفی، کمی یادآور اسفناج یا اسپیرولینا است و رنگ دم کرده آن از زرد تا قهوه‌ای متغیر است.

 

مورینگا

 

خواص مورینگا

نام غیر رسمی دیگر مورینگا درخت زندگی است. اگر به طرفداران طب سنتی در آسیای جنوب شرقی اعتقاد دارید، برگ های این گیاه دارای قدرت معجزه آسایی است و می تواند در درمان انواع بیماری ها کمک کند. بدون تلاش برای به چالش کشیدن حکمت دیرینه، بیایید به دنبال تأیید در تحقیقات مدرن باشیم. بر اساس یک متاآنالیز گسترده بر اساس مجموعه بزرگی از مقالات علمی، برگ مورینگا دارای طیف وسیعی از مزایای سلامتی ثابت شده است.

در صورت تمایل می توانید نوشیدنی مورینگا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید...

 

مورینگا

 

از خود در برابر سرطان محافظت کنید

برگ‌های مورینگا سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که می‌توانند از سرطان جلوگیری کنند و همچنین حاوی یک گلیکوزید منحصر به فرد به نام نیازیمایسین هستند که از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.

 

مقاومت در برابر دیابت

اسید کلروژنیک موجود در مورینگا به کاهش گلوکز خون و همچنین قند و پروتئین در ادرار کمک می کند.

 

مورینگا

 

فرآیندهای التهابی را با مورینگا متوقف کنید

پلی فنول ها، تانن ها و ساپونین های موجود در برگ ها به کاهش شدت فرآیندهای التهابی در بدن و مقابله با تورم کمک می کنند.

 

با مورینگا به اندام های گوارشی کمک کنید

همین مواد به درمان تعدادی از بیماری های دستگاه گوارش از جمله گاستریت و کولیت اولسراتیو کمک می کند. علاوه بر این، برگ ها دارای خواص آنتی بیوتیکی و ضد باکتریایی هستند و از رشد میکروارگانیسم های مضر در روده جلوگیری می کنند. مورینگا همچنین می تواند از کبد در برابر آسیب های ناشی از دارو محافظت کند و ممکن است روند بهبود را تسریع کند.

 

مورینگا

 

محافظت از سیستم قلبی عروقی و بهبود ترکیب خون با مورینگا

مورینگا به جذب آهن بیشتر در بدن کمک می کند و در نتیجه تعداد گلبول های قرمز خون را افزایش می دهد. آنتی اکسیدان های قوی آن از قلب محافظت می کند، در حالی که نیازیمایسین از ضخیم شدن شریان ها که منجر به فشار خون می شود جلوگیری می کند.

بهبود خلق و خو با مورینگا

شواهدی وجود دارد که مورینگا ممکن است در درمان افسردگی، اضطراب و خستگی مفید باشد و همچنین به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای بیماری آلزایمر توصیه می شود.

 

مورینگا

 

حمایت از سلامت کلیه با مورینگا

دم کرده مورینگا می تواند از کلیه ها در برابر اثرات سمی مواد شیمیایی محافظت کرده و از تشکیل سنگ جلوگیری کند.

همانطور که می بینید، از نظر خواص مفید، نوشیدنی مورینگا کمتر از چای کلاسیک کاملیا سیننسیس نیست. با این حال مورینگا و برگ های آن بسیار کمتر مورد مطالعه قرار گرفته اند و این باید مورد توجه قرار گیرد.

 

دکتر

چه زمانی چای مورینگا ننوشیم

مورینگا یک گیاه ضد حساسیت محسوب می شود، اما ارزش آن را دارد که برای اولین بار آن را در مقادیر کم مانند هر محصول ناآشنا دیگری امتحان کنید.

نوشیدن چای مورینگا برای زنان باردار و زنانی که می خواهند باردار شوند اکیداً توصیه نمی شود.

افراد مبتلا به بیماری های مزمن باید با پزشک خود مشورت کنند و چای را از نظر سازگاری با داروهایی که به طور مرتب مصرف می شوند بررسی کنند: مورینگا می تواند سرعت تجزیه داروها در کبد را تغییر دهد. همچنین هنگام مصرف داروهایی برای کاهش فشار خون، کاهش سطح قند خون و عادی سازی عملکرد تیروئید توصیه نمی شود.

 

مورینگا

 

نحوه دم کردن برگ مورینگا

نوشیدنی مورینگا مانند هر چای دیگر تهیه می شود.

برگ های خشک را به میزان 0.5-1 قاشق چایخوری در قوری بریزید. به ازای هرقاشق چایخوری  250 میلی لیتر آب فیلتر شده تمیز را بجوشانید و روی برگ ها بریزید و روی کتری را با درب بپوشانید. اجازه دهید نوشیدنی به مدت 3-5 دقیقه دم بکشد و بدون رقیق شدن با آب آن را در فنجان ها بریزید. به عنوان یک شیرین کننده، اگر به آن نیاز دارید، توصیه می کنیم عسل یا شربت کنگر را اضافه کنید.

 برگ های مورینگا ارزش دم کردن مجدد را ندارد: آنها پس از اولین دم کردن خواص مفید و طعم خود را از دست می دهند.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید