شیرینی ها می توانند باعث افسردگی شوند: یک مطالعه چینی در مورد مضرات شکر

در

شیرینی و افسردگی


بیست و پنج گرم (حدود چهار قاشق چایخوری) دوز روزانه قند مجاز توسط WHO است. اما بسیاری از مردم فراموش می کنند که ما فقط در مورد شیرینی ها یا مواد افزودنی در چای و قهوه صحبت نمی کنیم، بلکه در مورد تمام قند موجود در منوی روزانه صحبت می کنیم. در آوریل 2023، پرتال پزشکی The BMJ بررسی گسترده ای  از مطالعات در مورد تأثیر منفی قند بر سلامتی منتشر کرد. ما تزهای اصلی را به اشتراک می گذاریم.

 


دانشمندان چینی بیش از 8500 مقاله منحصر به فرد منتشر شده قبلی در مورد رابطه بین میزان شکر مصرفی و وضعیت سلامت انسان را تجزیه و تحلیل کردند. آنها علاقه مند به مطالعاتی بودند که توسط شرکت های شیرین کننده شکر حمایت مالی نمی شد و شامل بیمارانی بود که بیماری های حاد یا مزمن نداشتند.

 

در نتیجه تنها 73 متاآنالیز در نمونه باقی ماند. مصرف شکر به تمام قندهای ممکن در رژیم غذایی از جمله نوشیدنی های شیرین، فروکتوز و لاکتوز اشاره دارد. در 34 درصد از این مطالعات، در مورد تأثیر بر فرآیندهای متابولیک در بدن، 30 درصد در مورد خواص سرطان زایی قندها، 20 درصد در مورد تأثیر بر سیستم قلبی عروقی، 4 درصد در مورد وضعیت روانی - عاطفی، 2٪ در مورد تأثیر بر روی سیستم قلبی عروقی بوده است. وضعیت دندانی بیماران و در 10 درصد در مورد سایر مشکلات بهداشتی صحبت کردند.

 

شیرینی و افسردگی

 

نوشیدنی های شیرین می توانند باعث چاقی و نقرس شوند

نمونه نشان داد کودکانی که نوشیدنی های شیرین را ترجیح می دهند 55 درصد بیشتر در معرض چاقی هستند. در بزرگسالان، دوز نوشیدنی های شیرین شده با شکر بیش از 250 میلی لیتر در روز، خطر چاقی را تا 12 درصد و وزن بدن را 0.22 کیلوگرم در سال افزایش می دهد.

علاوه بر این، افرادی که از هر نوع قندی سوء استفاده می کنند، تجمع چربی در کبد را افزایش می دهند، سطح کلسترول «بد» را در خون افزایش می دهند و خطر ابتلا به نقرس و دیابت نوع دوم را افزایش می دهند. در عین حال، فروکتوز نقش مهمی در ایجاد نقرس دارد که معمولاً بی ضرر در نظر گرفته می شود و اغلب به عنوان یک شیرین کننده استفاده می شود.

 

چای و قهوه شیرین می توانند منجر به فشار خون شوند

همان دوز نوشیدنی های شیرین بیش از 250 میلی لیتر در روز، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و انفارکتوس میوکارد را تا 17 درصد و خطر سکته را تا 7 درصد افزایش می دهد. مصرف روزانه 350 میلی لیتر چای شیرین و قهوه خطر ابتلا به فشار خون را تا 11 درصد از جمله در نوجوانان افزایش می دهد. در عین حال، فروکتوز تأثیر قابل توجهی بر فشار خون ندارد.

 

شیرینی و افسردگی

 

شیرینی ها خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند

خوردن بیش از 25 گرم فروکتوز در روز خطر ابتلا به سرطان پانکراس را تا 22 درصد افزایش می دهد. و زنانی که روزانه بیش از 350 میلی لیتر نوشابه های شیرین می نوشند، 17 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند. مطالعات در آمریکای شمالی به طور کلی ارتباط بین مصرف زیاد قند و مرگ و میر ناشی از سرطان را نشان می دهد.

 

شکر می تواند باعث افسردگی شود

جالب اینجاست که شواهدی مبنی بر رابطه مستقیم بین میزان قند مصرفی (از جمله فروکتوز) و ایجاد حالات افسردگی وجود دارد. اگرچه شکر می تواند خلق و خو را برای مدت کوتاهی بهبود بخشد، اما دانشمندان خاطرنشان می کنند که رژیم غذایی سرشار از قند، سطوح هورمونی را تغییر می دهد و می تواند اعتیاد آور باشد. در کودکان، افزایش مصرف قند می تواند منجر به اختلال کم توجهی بیش فعالی شود.

 

شیرینی و افسردگی

 

سایر خطرات ناشی از خوردن بیش از حد شکر

مطالعات نشان داده است که نوشیدنی های شیرین خطر ابتلا به آسم را تا 26 درصد در کودکان افزایش می دهد و در زنان می تواند تراکم استخوان را به دلیل اختلال در متابولیسم کلسیم کاهش دهد. همچنین اسیدیته بالای غذاهای شیرین به ایجاد پوسیدگی و فرسایش مینای دندان کمک می کند.

 

 

سایر غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید

دانشمندان توصیه می کنند دوز قند روزانه مجاز توسط WHO را کاهش دهید و نوشیدنی های شیرین را به یک وعده (200-355 میلی لیتر) در هفته محدود کنید.

 

شیرینی و افسردگی

 

البته این بدان معنا نیست که شکر باید به طور کامل از رژیم غذایی حذف شود و انجام این کار تقریبا غیرممکن است. با این حال، سعی کنید از غذاهای حاوی قند سوء استفاده نکنید. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

 

سس ها به عنوان مثال، در 100 گرم سس کچاپ فروشگاهی می تواند تا 30 گرم شکر و در سس مایونز - تا 20 گرم باشد.
ماست شیرین، غلات، موسلی و غلات صبحانه. ممکن است در هر وعده استاندارد 200 گرم تا 80 گرم شکر داشته باشد.
سوسیس و کالباس و سایر محصولات نیمه تمام. 100 گرم سوسیس حاوی حدود 20 گرم شکر است.
الکل. به عنوان مثال، در 100 میلی لیتر مشروب، محتوای قند می تواند تا 40 گرم برسد.
نوشیدنی های قندی، به ویژه نوشابه های گازدار. دی اکسید کربن جذب قند را که در حال حاضر به وفور دارند، تسریع می کند.

شیرینی و افسردگی

 

همچنین از غذاهایی که به طور مصنوعی با فروکتوز غنی شده اند (مانند تنقلات) خودداری کنید و از آن به عنوان شیرین کننده استفاده نکنید. و اگر می خواهید وزن کم کنید، در مصرف میوه ها زیاده روی نکنید، به خصوص میوه های با محتوای فروکتوز: موز، انگور، زغال اخته، سیب، میوه های خشک. خوردن بیش از 500 گرم در روز  آنها توصیه نمی شود.

نظرات

در ادامه بخوانید...

یازده هشدار جدی برای عود افسردگی

در

افسردگی ماژور (عمده) یک اختلال مزمن می‌باشد
برخی از افراد مبتلا به افسردگی ماژور تنها یک بار در زندگی خود علائم این افسردگی را تجربه می‌کنند. در افراد دیگر چندین بار عود می‌کند و آن را تجربه می‌کنند. زمانی که درمان شد، به منظور درنظر داشتن علائم عود آن، توجه به احساسات مهم خواهد بود. استفاده از راهنمایی‌ها و عکس‌العمل فوری به علائم هشداردهنده امکان دارد به پیشگیری از بازگشت کامل افسردگی ماژور کمک نماید.


1-حالت افسردگی
چگونه می‌توانید افسردگی را از غمگینی ساده تشخیص دهید؟ اگر بخاطر رویداد خاصی از جمله، از دست دادن کار یا از هم گسیختن رابطه‌ چنین حسی دارید، این می‌تواند نرمال و موقت باشد. اگر هر روز به مدت بیش از دو هفته احساس غمگینی، ناامیدی، حالت گریه، یا «تهی‌بودن» دارید و دیگر جوانب زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده، امکان دارد افسردگی بالینی باشد.


2-توقف برنامه‌ها، صرف نظر کردن از کارهای اجتماعی
آیا دوست ندارید به بیرون از خانه بروید؟ آیا در برقراری گفتگو زیاد تقلا می‌کنید؟ وقتی اعضایی از خانواده سعی در بیدار کردن شما از خواب دارند، شما سعی دارید در رختخواب بمانید؟ حفظ شبکه اجتماعی قوی مهم می‌باشد. فقدان لذت بردن از این فعالیت‌ها می‌تواند نشان‌دهنده احساس افسردگی باشد. می‌تواند موجب الحاق شما به گروهی از افرادی باشد که علت این رفتار شما را درک می‌کنند.


3-تغییر در عادات خواب شما از جمله بی‌خوابی

مشکل بهم خوردن خواب یا خواب آلودگی- می‌تواند نشانه افسردگی باشد. نشانه‌های دیگری نیز وجود دارند که ظهور یا وخیم‌تر شدن آنها نیز می‌تواند نشاندهنده افسردگی باشد از جمله خستگی. اگر شما مرتبا بی‌خوابی دارید یا بقدری زیاد می‌خوابید که نمی‌خواهید از رختخواب بیرون بیایید، با دکتر خود مشورت نمائید. اگر مشکلات خوابی شما نشانه‌ی عود افسردگی را دارد، دارو و گفتار درمانی می‌تواند به شما کمک نماید.


4-زودرنجی
در صورتی که اخیرا احساس می‌کنید، کنترل استرس‌های روزانه برایتان سخت شده است، چیزهای کوچک شما را می‌رنجاند، مداوما با دوستان و خانواده خود مشاجره دارید، چیزی را که قبلا به راحتی با آن برخورد می‌کردید هم اکنون در برابر آن شدیدا طغیان می‌کنید؛ در این حالت افسردگی خودش را به شکل زودرنجی و عصبانیت نشان داده است. گاهی‌اوقات، بهنگام افسردگی شدید، مردان بیش از زنان رفتاری زودرنجانه دارند.


5-از دست دادن میل جنسی و تمایلات دیگر
این یکی از شایع‌ترین علایم افسردگی می‌باشد. فعالیت‌هایی را که قبلا از آنها لذت می‌بردید هم‌اکنون ممکن است تحمیلی باشد. اگر در گذشته افسردگی داشته و احساسات خود را نسبت به همسر یا فرزندان از دست داده یا علاقه بر شغل، سرگرمی‌ها، یا دیگر فعالیت های مورد علاقه‌ را به مدت بیش از دو هفته از دست داده اید، آیا این می‌تواند دوباره عود کند؟ از دکتر کمک بگیرید. علائم تکرار در ظرف یکسال، شما را در معرض عود افسردگی قرار خواهد داد.

6-احساس بی‌ارزشی
احساس خودبیزاری و گناهکاری که قبلا داشته‌اید، ممکن است دوباره بازگردد. یا اینکه امکان دارد، قادر به «توقف» انتقاد از خود نباشید، و به شکست خود فکر کنید. امکان دارد خود را مسئول رویدادهایی بدانید که خارج از کنترل شما بوده است. روان درمانی ممکن است به شما در مورد عزت نفس پایین کمک کرده و یاد دهد که روی نقاط قوت خود تاکید داشته باشید. اگر افسرده هستید و اقدام به خودکشی نمائید احتمالا در معرض خطر بالاتری از عود افسردگی خواهید بود.


7-درد و رنج‌های شدید
آیا پشتتان درد می‌کند در حالی که کاری انجام نداده‌اید که پشتتان خسته شود؟ سردرد و دل درد شدید دارید؟ در قسمت قفسه سینه، پاها یا بازوها درد شدیدی دارید؟ شما نمی‌توانید درد فیزیکی را بعنوان نشانه‌ای از افسردگی ببینید، اما افسردگی می‌تواند علت درد فیزیکی هم باشد. در صورتی که درد و رنجی دارید که با درمان خوب نمی‌شود، از دکتر بپرسید که آیا افسردگی امکان دارد موجب ایجاد چنین شرایطی شده باشد یا نه..(سیارک)


8-افزایش یا کاهش ناگهانی وزن
بسیاری از افرادی که افسرده هستند علاقه‌شان نسبت به غذا و غذا خوردن کم می‌شود. ممکن است غذاخوردن را فراموش کنند یا حتی بالاجبار غذا بخورند. برخی دیگر وقتی افسرده هستند پرخوری می‌کنند. در صورتی که افسرده هستید و تغییر شدیدی در اشتهای خود می‌بینید، یا بدون تغییر در رژیم غذایی خود یا بدون ورزش، وزن تان افزایش یا کاهش یافته؛ این امکان دارد نشانه عود افسردگی باشد.


9-خستگی
آیا سراسر روز خسته هستید؟ افسردگی می‌تواند سبب احساس خستگی زیاد یا تضعیف شما در انجام کارها گردد. فعالیت‌های روزانه از جمله لباس پوشیدن و ظرف شستن به نظر فشاراور یا طاقت‌فرسا می‌رسد. غذا نخوردن یا داشتن رژیم غذایی ناسالم می‌تواند موجب خستگی‌ شود. تغذیه، ورزش و خواب خوب می‌تواند به مبارزه شما در این راستا کمک کند.


10-کاهش قدرت تفکر
گاهی اوقات افراد احساس می‌کنند که در دوران افسردگی‌ قدرت تفکرشان کم شده است. امکان دارد به راحتی حواس پرت شده یا تمرکز حواس برایتان سخت گردد. امکان دارد به طور ناگهانی به خاطر سپردن چیزها برایتان سخت گردد. احتمال دارد در تصمیم‌گیری برای حل مشکلات کاری دچار مشکل شوید (از اینکه صبح چه چیزی بپوشید گرفته تا مشکلات اساسی). شروع ناگهانی علائم یک هشدار از عود افسردگی است.


11-فکر کردن به خودکشی
فکر خودکشی یک هشدار جدی است و می‌تواند نشانه‌ای از افسردگی شدید و خطر عود افسردگی باشد. برخی از افراد مرتبا به خودکشی فکر می‌کنند. امکان دارد دیگران به خودکشی یا چگونگی آسیب رساندن به خود فکر کنند. به خصوص افرادی که احساس نا امیدی می‌کنند و تمایل خود را نسبت به فعالیت‌های مورد علاقه‌شان از دست داده‌اند. اگر خودتان یا فرد دیگری را می‌شناسید که چنین افکار یا سخنانی درباره خودکشی دارند، فورا از دکتر یا روانپزشک برای درمان افسردگی کمک بگیرید.
افراد تجربه‌های متفاوتی از افسردگی دارند. اگر شما هریک از علائم یا نشانه‌های هشداردهنده را که شما را نگران کرده دارید، با دکتر یا یک روانپزشک مشورت کنید. احتمالا جهت جلوگیری از عود افسردگی‌ تراپی را توصیه کنند یا داروهایتان را افزایش دهند. برای کاهش استرس تدابیری را در نظر گیرید. در صورت امکان فعالیت‌هایی که به شما حس خوبی در طول روز می‌دهند را به برنامه‌ اضافه کنید. با سه یا بیشتر از سه بار وقوع افسردگی، امکان نیاز به درمان طولانی مدت وجود دارد.(سیارک)

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. 

ترجمه توسط itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

10 نکته برای زندگی سالم تر

در

نگران نباشید من اینجا نمی نشینم که به شما امر کنم در صورتی که درست غذا بخورید یا ورزش کنید لاغر میشوید و آسوده زندگی میکنید.
زندگی آسان نیست. چیزی که من به شما میگویم این است که نگران وزن خود نباشید. درست است، وزنه‌ها را فراموش کنید و لباس‌هایی بخرید که در آن‌ها احساس راحتی میکنید و بدن خود را دوست داشته باشید و فقط بر روی سلامت خود تمرکز کنید. (سیارک)  


آیا گیج شده‌اید؟ مشکلی نیست. این‌ها بخشی از چیزهایی است که همه جا میشنوید و میخوانید. لازم نیست لاغر باشید تا سالم باشید و لازم نیست چاق باشید که مریض شوید. این‌ها ده مورد از نکته‌هایی هست که از همین امروز سالمتر زندگی کنید:(سیارک)  
پیش از دو وعده غذای آماده در روز نخورید. به عنوان مثال اگر به جای بلغور جو شیرینی دانمارکی خوردید و به جای ساندویچ بوقلمون تکه شده، ساندویچ آماده خوردید، دیگر در آن روز غذای آماده نخورید. غذاهای آماده پر از شکر و نمک و چربی‌های ناسالم هستند و فیبرهای لازم را در خود ندارند.
با هر وعده غذایی خود یک تکه میوه یا سبزیجات نیز بخورید. برای صبحانه نان تست با پنیر میخورید؟ چند تکه توت فرنگی هم به آن اضافه کنید. برای ناهار ساندویچ درست کردید؟ کمی هم بروکلی در سس بزنید و به همراه آن بخورید.
هر موقع که میتوانید راه بروید. اگر کمتر از شش طبقه قرار است بالا بروید از پله‌ها استفاده کنید. در قسمت دورتر پارکینگ پارک کنید و بقیه مسیر را قدم بزنید. به جای اینکه از پنجره راننده غذا بخرید پیاده شوید و به داخل رستوران بروید. به جای اینکه به همکارتان که آن طرف اتاق نشسته است ایمیل بزنید، بلند شوید و با وی رو در رو حرف بزنید. در آخر روز تمامی این قدم‌ها جمع میشوند.
غذایی که نباید بخورید را نخرید. هیچ وقت انسان‌هایی که میگویند نمیتوانند در مقابل بستنی و چیپس مقاومت کنند ولی همیشه چیپس و بستنی در خانه دارند را درک نکردم . اگر برای فرزندانتان این غذاها را میخرید، دیگر اینکار را نکنید، آن‌ها هم همانقدر به این غذاها احتیاج ندارند که شما ندارید.
فقط یک بار در ماه بیرون غذا بخورید. شکم و جیب شما از شما ممنون خواهند بود.
حداقل سه ساعت در هفته رابه خودتان اختصاص دهید. در این زمان بچه‌ها را نمیگردانید، خانه‌تان را تمیز نمیکنید، سر کار نیستید و هیچ کاری جز برای رضایت خودتان انجام نمیدهید. این زمانی است برای اینکه هر کاری که دوست دارید انجام دهید. زنان نیاز به چنین زمانی برای از بین بردن هورمون‌های استرس دارند، این هورمون‌ها میتوانند باعث افزایش چربی بدن و همچنین بیماری‌های خطرناک شوند. (سیارک)  
یک قدم شمار بپوشید و هر روز برای ده هزار قدم هدف گذاری کنید. شواهدی که به سود این ماشین‌های باتری‌ای وجود دارد بسیار جالب است. یک تحقیق نشان داده است که افراد تنبلی که هدف ده هزار قدم در روز را دنبال کرده‌اند سلامتشان بهبود یافته، فشار خونشان کم شده و تغییر وزنشان در حد افرادی بوده که هر روز ورزش میکردند. به طور کلی مطالعات نشان داده است که هشت تا ده هزار قدم (حدود پنج مایل) قدم زند میتواند کمک کند که وزنتان کم شود و دو هزار قدم در روز میتواند باعث شود که وزنتان ثابت بماند و افزایش نیابد.
یک دفترچه ثبت خوراکی نگه دارید. نه برای اینکه ثبت کنید که چه چیزی میخورید بلکه برای اینکه ببینید چرا میخورید. خیلی از افراد برای مقابله با احساسات منفی و حوصله سر رفتگی غذا میخورند. اگر شما هم همین طور هستید برای یافتن یک راه بهتر، با دیگران صحبت کنید.
نوشابه و آب میوه نخورید. این‌ها منابع بزرگی از کالری اضافی و قندهای ناسالم هستند و از نظر غذایی ارزشی ندارند. به جای آن سمت لبنیات کم چرب، آب یا چای سرد بدون شکر بروید.
فعالیت فیزیکی پیدا بکنید که از آن لذت میبرید. این فعالیت میتواند باغ بانی، کایاک سواری، گلف، تنیس، پیاده روی، دوچرخه سواری یا سنگ نوردی باشد. علاوه بر اینکه از نظر جسمی سالمتر میشوید با افراد جدید آشنا میشوید و سطح اضطرابتان نیز کاهش مییابد. 

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. (سیارک)  

مترجم  itrans.ir 

نظرات

در ادامه بخوانید...

صبحانه مناسب برای کودکان

در

(سیارک): صبحانه در میان وعده‌های غذایی بیشترین نقش را در رساندن قند بیش از اندازه به بدن کودکان دارد.به گفته متخصصان، وقتی روز با مصرف مقدار زیادی قند شروع شود در پایان روز بچه‌های چهار تا ده ساله دو برابر حد مجاز روزانه قند ‌خورده‌اند.


کورن فلکس و غلات صبحانه، آب میوه و شکلات و خامه عسل، مربا، شکلات مالیدنی  حاوی قند زیاد می باشند و صبحانه مناسبی برای کودکان نیستند چون بیش از نیمی از حد مجاز روزانه مصرف قند را وارد بدن کودک می‌کنند.
پوسیدگی دندان و چاقی و افزایش خطر دیابت از مهمترین عوارض تغذیه با قند زیاد می باشد. 
چند توصیه در مورد صبحانه سالم برای کودکان
- میوه‌هایی مثل موز را به وعده صبحانه اضافه کنید.
- شیر نیمه چرب یا شیر با یک درصد چربی
- نان سبوس دار (Whole Grain) را جایگزین نان سفید یا بیسکویت‌های شیرین نمایید.
- مربا را به حداقل ممکن کاهش دهید، حداکثر یک لایه نازک روی نان
- حلیم به شرط اینکه با افزودن شکر مصرف نشود صبحانه خوبی می باشد.
- پنیر کم چرب را جایگزین خامه نمایید.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. (سیارک)

نظرات

۱۳۹۵/۱۲/۲۷I feel myself wanting to make this tomorrow. It sounds delicious and I have a lot of potatoes left over from Thngasnivikg and want to use them up before they go bad. Thank you for stopping by.

در ادامه بخوانید...

آیا قهوه برای سلامتی خوب است

در

براساس نتایج یک پژوهش در کره جنوبی، نوشیدن چند فنجان قهوه در روز می‌تواند در جلوگیری از انسداد رگ‌های خونی از عوامل کلیدی در بیماری‌های قلبی موثر باشد.برای انجام این پژوهش، وضع سلامت بیش از ۲۵ هزار مرد و زن کارمند در محل کار آنها به طور مرتب بررسی شد.

با این حال، در مطالعات دیگری آمده است که بین مصرف قهوه و مشکلاتی مثل افزایش کلسترول یا فشار خون ارتباط نزدیکی وجود دارد.تحقیقات تازه حاکیست زنانی که روزانه دو یا سه فنجان قهوه می نوشند با خطر کمتر ابتلا به افسردگی روبرو هستند.

معلوم نیست چرا قهوه ممکن است چنین اثری داشته باشد اما نویسندگان این مقاله معتقدند که کافئین موجود در قهوه ممکن است باعث تغییرات شیمیایی در مغز شود. قهوه بدون کافئین اثر مشابهی نداشت.این یافته ها حاصل مطالعه بر بیش از ۵۰ هزار پرستار زن در آمریکاست.کارشناسان اکنون توصیه می کنند که مطالعات بیشتری برای درک این ارتباط انجام شود.

آنها می گویند هنوز زود است که به زنان توصیه شود برای بهبود حال روحی قهوه بیشتری بنوشند.تیم محققان در دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد وضعیت سلامتی زنان را طی یک دهه از ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۶ زیر نظر گرفت و برای ضبط میزان مصرف قهوه توسط آنها از پرسشنامه هایی استفاده کرد.در این مدت کمی بیش از ۲۶۰۰ زن به افسردگی مبتلا شدند.

بیشتر این زنان اصلا قهوه نمی نوشیدند یا فقط عادت به نوشیدن مقدار کمی قهوه داشتند.خطر ابتلا به افسردگی برای کسانی که روزانه دو یا سه فنجان قهوه می خوردند، در مقایسه با زنانی که هفته ای یک فنجان یا کمتر قهوه کافئین دار می نوشیدند، ۱۵ درصد کمتر بود.کاهش خطر ابتلا به افسردگی برای کسانی که روزانه چهار فنجان یا بیشتر قهوه می خوردند ۲۰ درصد بود.

احتمال آنکه کسانی که مرتب قهوه می نوشیدند سیگار بکشند یا الکل مصرف کنند بیشتر بود و کمتر احتمال داشت که به کلیسا بروند و کارهای داوطلبانه انجام دهند. همچنین احتمال اضافه وزن، فشار خون یا دیابت در آنها کمتر بود.حتی پس از احتساب همه این متغیرها، روند ارتباط افزایش مصرف قهوه با کاهش افسردگی برقرار بود.کافئین زیاد همچنین می تواند احساس اضطراب را تشدید کند.

پروفسور برتیل فردهولم کارشناس دارو و فیزیولوژی در موسسه سوئدی کارولینسکا گفت که این یافته ها برای دوستداران قهوه اطمینان بخش است.او گفت: "این با مقدار زیادی از مطالعات قبلی و آنچه درباره کافئین و مغز می دانستیم جور در می آید. کافئین آدنوسین را مسدود می کند، که تاثیری شبیه به افزایش تولید دوپامین دارد. و بیش از پیش روشن می شود که نواحی غنی از دوپامین در مغز خیلی بیش از آنکه قبلا فرض می شد در افسردگی نقش دارد."

"علیرغم بعضی تلاش های جانانه برای نشان دادن خطرات قهوه، تا حالا این مساله ثابت نشده است. این مطالعه تازه یکی دیگر از نگرانی ها در مورد مصرف کافئین را برطرف می کند. شواهد قوی وجود دارد که اگر قهوه به اندازه مصرف شود، از چیزهایی نیست که به سلامت ما آسیب بزند."

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

 

نظرات

۱۳۹۵/۱۱/۱این قهوه های فوری هم تاثیر دارن؟

در ادامه بخوانید...

چرا زنان بیشتر از مردان در مقابل خطر افسردگی قرار دارند

در

(سیارک)  : امروزه بر اساس نتایج سال‌ها مطالعه میدانی، محققان شکی ندارند که خطر افسردگی، زنان را بیش از مردان تهدید می کند و احتمال ابتلای آنان به این اختلال خلقی دو برابر مردان است. از آنجایی که زنان نخستین کسانی هستند که به عنوان مادر پاسخگوی نیازهای حیاتی کودک هستند، سلامت روحی آنان تأثیر مستقیمی بر سلامت روحی و روانی فرزندانشان و در نتیجه سلامت روان جامعه خواهد گذاشت. از همین روست که در این مطلب سعی می‌کنم به عواملی که ممکن است به افسردگی در زنان منجر شود اشاره کنم.

افسردگی چیست؟

افسردگی یکی از مهمترین انواع اختلالات خلقی است که در بسیاری از موارد دلیل اصلی مراجعه افراد به مراکز مشاوره و روان درمانی محسوب می شود. بیماری افسردگی انواع مختلفی دارد که از جمله مهمترین هایش افسردگی شدید، خفیف، بای پولار )یا دو قطبی(، بعد از زایمان و افسردگی خلقی فصلی هستند.

علائم افسردگی چیست؟

نشانه افسردگی و علامت اصلی افسردگی نوعی حس غم و ناامیدی است که گریبانگیر فرد می‌شود و سلامت روان فرد را به خطر می اندازد و طولانی شدن افسردگی را باید جدی گرفت. افسردگی در دراز مدت بر کیفیت روابط خانوادگی و اجتماعی و راندمان کاری و تحصیلی افراد تأثیر بسیاری می گذارد. اختلال در خواب، اختلال در تغذیه، گوشه گیری، بی میلی به کار، کاهش میل جنسی، ناتوانی جنسی در مردان، ناامیدی، پرخاشگری، زودرنجی، خستگی، منفی بافی، عدم و یا کمبود تمرکز و تمایل به خودکشی از دیگر علایم افسردگی محسوب می شوند.
در سی سال اخیر تحقیقات انجام شده در زمینه افسردگی نشان داده‌اند که این بیماری چند عاملی است که با ارائه یک مدل بیولوژیکی روانی اجتماعی بهتر می‌توان آن را فهمید.
عوامل مختلفی مانند رویارویی با مشکلات و شرایط دشوار زندگی از یک سو و راهکارهایی که شخص از آنان برای حل مسائل خود استفاده می کند از سوی دیگر در بروز اختلالات خلقی موثرند. تجربیاتی چون "از دست دادن" می‌تواند عاملی برای شروع افسردگی باشد. این از دست دادن می‌تواند مرگ یکی از نزدیکان، از دست دادن یک موقعیت اجتماعی یا شغلی، از دست دادن توجه و عشق دیگری و یا حتی از دست دادن احترام و اعتبار شخص در چشم دیگران باشد.

تأثیر تبعیض بر افسردگی

علاوه بر عوامل هورمونی و تأثیر آن‌ها خصوصا بر زنان از جمله در دوران بلوغ، حاملگی، دوران بعد از زایمان یا همچنین یائسگی، عدم برخورداری از عزت نفس کافی ریشه بسیاری از انواع افسردگی محسوب می شود. به رغم همه پیشرفت‌های اجتماعی شاید تصور اینکه هنوز در بسیاری از خانواده‌ها فرزند پسر را بر دختر ترجیح می‌دهند سخت باشد.

در ایران با اینکه دختران در عرصه های مختلف توانایی‌های خود را نشان داده و برای مثال درصد بالایی از دانشجویان دانشگاهها را تشکیل می‌دهند، همچنان با تبعیض حاکم بر خانواده مواجه بوده و بیش از پسران مورد آزار، خشونت، کنترل، تحقیر و بی مهری والدین خود قرار می گیرند. تبعیض موجود بین فرزندان دختر و پسر، رفتار خصمانه والدین با آن‌ها و به کارگیری روشهای تربیتی سنتی که در آن دختران جنس دوم محسوب می‌شوند دلایلی هستند که موجب کاهش عزت نفس دختران شده و در نتیجه بر میزان شکنندگی روحیشان می افزاید.
بیشترین علامت‌های افسردگی در زنان را می‌توان در شروع دوران بلوغ مشاهده کرد. زمانی که دوران کودکی به سر آمده و دختر وارد مرحله‌ای می شود که به طور جدی با انتظارات خانواده و جامعه روبرو می شود. مواجه شدن نوجوان با بحران هویتی و تغییرات جسمی، ترشح هورمون‌های جنسی و پیدایش نیازهای جنسی از یک سو و تصور جدا شدن از خانواده، شروع زندگی مستقل و قرار گرفتن در شرایطی که باید برای آینده تصمیم بگیرد، از سوی دیگر، می‌تواند گذار از این برهه از زندگی را سخت کند.
از آنجایی که زنان و مردان در بیان احساساتشان با هم متفاوتند، واکنشی که در مقابل فشارهای روحی از خود نشان می‌دهند نیز یکسان نیست. در حالی که پسران عموما نگرانی هایشان را با پرخاشگری و ناهنجاری‌های رفتاری نشان می‌دهند، اکثر دختران در شرایط مشابه دچار اختلالات خلقی و افسردگی می شوند.

تاثیر عزت نفس بر افسردگی

تجربه آزار و اذیت جنسی، خشونت، بی مهری و تجاوز هم بیش از پسران موجب افسردگی زنان می شود
"هم ذات پنداری" روندی است که در طی آن کودک تلاش می کند شبیه والدین هم‌جنسش باشد. مرگ زودهنگام مادر یا داشتن مادری افسرده احتمال افسردگی کودکان دختر را که از مادر الگو برداری می‌کنند افزایش می دهد. عدم توجه مادری که از افسردگی رنج می‌برد بخت برخورداری از عزت نفس کافی را کم کرده و ممکن است از دختر، زنی بسازد که برای خود هیچ ارزشی قایل نیست.
عزت نفس می‌تواند جنبه‌های مختلفی داشته باشد. یکی از جنبه هایش به فرد و خصوصیات شخصی چون میزان استعداد، درجه جذابییت، زیبایی و اخلاق او بر می‌گردد و جنبه دیگر به ارزیابی که از خود در ایفای نقش اجتماعی‌اش دارد مرتبط است.
کمبود عزت نفس موجب می‌شود که فرد از خود تصویری منفی داشته باشد، آن را به همه جوانب زندگی تعمیم دهد و در نتیجه دچار نوعی درماندگی شود. این حس درماندگی که اصطلاحاً با "مود" پایین شروع می‌شود کم کم می‌تواند تبدیل به افسردگی شود. فرد افسرده عموما خود را بی ارزش، دنیا را پوچ و آینده را سیاه می‌بیند.
تجربه آزار جنسی، خشونت، بی مهری و تجاوز هم بیش از پسران موجب افسردگی زنان می شود. اینگونه تجربیات زن را دچار درماندگی می کند، گاه موجب می‌شود که او خود را در بروز اینگونه رفتارها مقصر بداند و با سرزنش خود هر چه بیشتر منزوی شود و این امر بر روابط اجتماعی او تأثیر منفی بگذارد. (سیارک

تاثیر اشتغال و استرس بر افسردگی

برخی از زنان با بچه دار شدن خود را تنها به عنوان مادر تعریف و تمام وقتشان را صرف تعلیم و تربیت فرزندانشان می کنند. در این صورت زندگی یک زوج آنقدر وقف بچه‌ها می شود که تصور تداوم رابطه آن‌ها بدون وجود فرزندانشان ناممکن است. زنانی که زندگی شان تنها وقف خانه داری و بچه‌داری است با بزرگ شدن آنها و ترک خانه و تصور اینکه دیگر کسی به مراقبت و حضور آنان نیاز ندارد، ممکن است دچار افسردگی شوند. آن‌ها با رفتن بچه‌ها احساس می‌کنند فایده ای برای دیگران ندارند و هویت خود را از دست داده‌اند.
نتیجه بعضی از تحقیقات نشان داده است که عدم اشتغال و داشتن سه فرزند یا بیشتر می‌تواند به علت شکننده کردن موقعیت اجتماعی زن به عاملی برای افسردگی بدل شود. استیصال و گیر کردن در موقعیتی که راه خارج شدن از آن دشوار به نظر می‌رسد یکی از عوامل مهم در بروز افسردگی است.
در برخی افراد استرس نیز می‌تواند ریشه افسردگی باشد.

برخی از کارشناسان معتقدند که علت افسردگی بسیاری از زنان تنها شکنندگی روحی آنان نبوده و به میزان استرسی که در زندگی روزمره با آن روبرو هستند نیز بستگی دارد. مسئولیت پذیری بیش از حد در محیط خانه و کار و رسیدگی به فرزندان یا سالمندان باری است سنگین که اکثر آنان بدوش می کشند. زنانی که بدون همسر و به تنهایی باید پاسخگوی نیازهای عاطفی و مادی فرزندانشان باشند بیش از دیگران احساس استیصال می‌کنند و امکان بروز افسردگی در آنان به مراتب بیشتر است.در میان زنان شاغل دسته‌ای که نتوانسته اند بین زندگی خانوادگی و شغلی خود تعادل ایجاد کنند اغلب سرخورده می شوند.

آنان بدون توافق با شریک زندگی‌شان، تصور می‌کردند که به راحتی از پس هر دو نقش خود در خانه و بیرون از آن بر می آیند. متأسفانه عدم تقسیم کار در خانه و در نتیجه به دوش کشیدن بخش بزرگی از مسئولیت خانواده و تعلیم و تربیت فرزندان بار مضاعفی است که آنها بعد از مدتی توان تحملش را از دست می دهند. این زنان نهایتاً ممکن است به این نتیجه برسند که وظایف خود را آنطور که باید انجام نمی‌دهند و در نتیجه احساس گناه و عدم رضایت کنند. (سیارک

تاثیر خانواده سنتی، حقوق نابرابر بر افسردگی

افسردگی گاهی نتیجه زندگی در فرهنگی است که در آن محدوده سنی اطاعت از والدین روشن نیست
تجربه‌ام در ارتباط با خانواده‌های ایرانی نشان می‌دهد که اختلافات زناشویی، عدم برخورداری از حمایت همسر، درک نشدن توسط او یا طرد شدن توسط خانواده از دیگر مواردی است که بر میزان افسردگی در زنان تأثیر گذار است.
عدم پذیرش و به رسمیت شناختن شیوه زندگی فرد توسط خانواده تأثیرات عمیقی بر او می گذارد. این عدم پذیرش شخص را در بن بستی عاطفی قرار می دهد و او را علی‌رغم میلش مجبور به انتخاب می کند. انتخابی که در آن ادای دین به یکی عدم احترام و حق نشناسی به دیگری محسوب می شود. متاسفانه عدم تعریف درست و روشن از هویت شخصی و هویت خانوادگی و روشن نبودن مرزها در برخی از محیط های خانوادگی موجب می‌شود که والدین با دخالت های بی جا در زندگی فرزندان خود، بیش از آنکه موجب خوشبختی آنان شوند، به سرنوشتشان لطمه وارد کنند.
افسردگی گاهی نتیجه زندگی در فرهنگی است که در آن محدوده سنی اطاعت از والدین روشن نیست و با وجود سن بالای فرد، دخالت در امور شخصیش، او را تا حد یک کودک پایین آورده است.همه مواردی که به آن‌ها اشاره شد به خوبی نشان می‌دهند که علاوه بر عوامل هورمونی مختص زنان، آنچه تأثیری بسزا بر سلامت روحی آنها می‌گذارد محیط خانوادگی و اجتماعی آنهاست.

محیط خانوادگی، بر دنیای درونی فرد اثر می گذارد و جامعه، عاملی بیرونی است که سلامت روحی او را تحت تأثیر قرار می دهد. از همین رو برای پیشگیری یا حل مسأله افسردگی شاید بیش از هر چیز باید به فکر تغییر روش‌های تربیتی سنتی در خانواده و قوانین بسته در جامعه بود.
بهبود شرایط اقتصادی، امنیت شغلی، شرایط مناسب کار و حمایت های اجتماعی هم قطعاً به کاهش افسردگی در زنان و مردان منجر می شود. برقراری عدالت و رفع تبعیض هم چه در محیط کوچک خانواده و چه در جامعه می‌تواند مانع بروز و یا درمان افسردگی شود.

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

نظرات

در ادامه بخوانید...

تفاوت پست های زنان و مردان بر روی فیس بوک

در

 

فلش بک فرایدی : تفاوت حقیقی بین آنچه که مردان و زنان بر روی فیس بوک پست می کنند، چیست؟

 کلمات، عبارات و موضوعاتی که غالباً متمایز کننده ی زنان و مردان هستند. مشخصات زبانی زنان در بالا نشان داده شده است و مشخصات زبانی مردان در زیر آن به نمایش درآمده است. ابعاد کلمه، بیانگر قدرت همبستگی است؛ رنگ بیانگر تکرار نسبی و دفعات استفاده از کلمه است. خط زیر(_)، کلمات یک عبارت چند کلمه ای را به یکدیگر مرتبط می کند. کلمات و عبارات در مرکز هستند؛ موضوعات، که بیانگر 15 کلمه ی رایج هستند، در اطراف آورده شده اند.

عبارت فلش بک فرایدی را نیز در کنار عبارت "کلیشه های تقویتی" قرار دهید. دانشمندان، از واژگان مبهمی که توسط پیام های فیس بوکی 75000 انسان ایجاد شده است، برای آشکار کردن نه تنها تفاوت بین زنان و مردان(مبارزه کردن، فوتبال بازی کردن و بازی با xbox (تفریحات مردان)در برابر بچه ها، احساسات و خرید کردن(تفریحات زنان)) استفاده می کنند، بلکه برای بیان تفاوت بین درون گراها و برون گراها(رایانه و انیمیشن(درون گراها) در برابر جشن ها و خوشگذرانی ها(برون گراها)) استفاده می کنند. اگر این عبارت، تاکنون افسردگی شما را از پای نینداخته است، به خواندن ادامه ی مطالب ادامه دهید تا با بقیه ی کلمات مبهم و شکوه آن ها آشنا شوید.
"700 میلیون کلمه، عبارت و موضوع را که از پیام های فیس بوکی 75000 داوطلب جمع آوری شده بود، مورد بررسی قرار دادیم، از این داوطلبان، تست های شخصیتی استاندارد نیز بعمل آمده بود و بدین ترتیب، متوجه شدیم که متناسب با شخصیت، جنسیت و سن افراد، زبان آن ها نیز متنوع و متفاوت است. در تکنیک "واژگان بی پایان"، خود داده ها، موجب یک بررسی جامع زبانی گردیدند که مردم را از یکدیگر متمایز می کند و ارتباطات بین انسانی را موجب می شود که قبلاً، با بررسی سنتی "واژگان محدود"، مشخص نشده بود. تحلیل های ما، موجب پیشرفت فرآیندهای روانی اجتماعی شدند و نتایج این بررسی ها نیز معتبر هستند(برای نمونه، کسانیکه در ارتفاعات زندگی می کنند، درباره ی کوهستان صحبت می کنند)، موجب ملحق شدن محققین، به گروه های تحقیقاتی شدند(برای نمونه، افرادی که از نظر روانی، دچار مشکل هستند بطور نامناسبی از عبارت "حالم بهم می خورد از" و کلمه ی "افسرده" استفاده می کنند)، نظریه های جدیدی پیشنهاد شدند(برای نمونه، یک زندگی فعال موجب ثبات احساسی می شود)، و بینش درونی را گسترش دادند(مردان زمانیکه به همسر یا دوست دختر خود اشاره می کنند، در مقایسه با زنانی که به همسر یا دوست پسر خود اشاره می کنند، بیشتر از کلمه ی "مال من" استفاده می کنند). تا به امروز، این مطالعه، جامع ترین مطالعه بوده است و به بزرگنمایی زبان و شخصیت پرداخته است".

کلمات، عبارات و موضوعاتی که غالباً متمایز کننده ی درون گرایی و برون گرایی از احساسات و ثبات هستند. A. زبان برون گرایی(چپ، یعنی "جشن گرفتن") و زبان درون گرایی(راست، یعنی "رایانه"). B. زبان، متمایز کننده ی وضعیت روان افراد(چپ، یعنی "تنفر") از احساسات پایدار(راست، یعنی "دعای خیر")است؛ مطابق با سن، جنسیت، اصلاح شده توسط Bonferroni).

آیا ترک فیسبوک باعث شادی بیشتر ما می شود

سوال تامل برانگیز فیسبوک برای استخدام کاربرانش چیست

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

ترجمه  itrans.ir 

نظرات

در ادامه بخوانید...