9 دلیل برای آزمایش ید و هفت محصول با محتوای رکورددار این ماده معدنی

در

علائم کمبود ید


ید یکی از بحث برانگیزترین عناصر کمیاب است. ید کافی نیست - بد، بیشتر از حد معمول - حتی بدتر. در مقاله ما بخوانید که چه مقدار ید استفاده کنید، از کجا آن را تهیه کنید .

 

چه کسانی و چرا به ید نیاز دارند

ید بهترین دوست غده تیروئید است. این عنصر کمیاب است که مسئول تولید طبیعی هورمون ها است. علت 65 درصد بیماری های تیروئید کمبود ید در بدن است. همیشه برای زنان باردار تجویز می شود، زیرا این ماده معدنی برای رشد سیستم عصبی و مغز جنین ضروری است. برای این کار برای خود بچه ها هم لازم است.

 

علائم کمبود ید

در بدن، ید وظایف مهم دیگری را انجام می دهد

فعالیت سیستم عصبی را عادی می کند.
در تبادل متابولیک شرکت می کند.
باعث کاهش وزن می شود؛
سطح کلسترول را تنظیم می کند؛
حمایت از ایمنی؛
در تشکیل بافت عضلانی شرکت می کند.
به تخریب میکرو فلور بیماری زا کمک می کند.
به داشتن فرزند سالم کمک می کند.

علائم کمبود ید

یک فرد به چه مقدار ید نیاز دارد

یک بزرگسال به 150 تا 200 میکروگرم در روز نیاز دارد. این ارقام بسته به سن و نیاز بدن متفاوت است:

نوزاد 7-12 ماهه - 110 میکروگرم؛
کودک از یک سال تا 3 سال - 130 میکروگرم؛
کودک 4-8 ساله - 90 میکروگرم؛
کودک 9-13 ساله - 120 میکروگرم؛
از 14 سالگی - 150 میکروگرم؛
زن در دوران بارداری - 250 میکروگرم؛
یک زن در دوران شیردهی - 290 میکروگرم.
در طول زندگی، فردی که ید مصرف می کند به طور معمول تنها 3 تا 5 گرم می خورد.

علائم کمبود ید

عوارض کمبود ید چیست؟

کمبود ید باعث تحریک بیماری های تیروئید می شود، منجر به سقط جنین در زنان باردار، ناباروری، تاخیر رشد در کودکان می شود.

کمبود ید به شکل زیر ظاهر می شود:

خواب آلودگی
لرز
زوال شناختی،
تشنج و بیماری های عصبی،
کم کاری تیروئید،
گواتر آندمیک

کمبود ید

7 غذای سرشار از ید

جلبک دریایی (300 میکروگرم در هر 100 گرم)
این محصول حتی بوی ید می دهد. و اگر در کودکی آن را دوست نداشتید و از آن زمان تاکنون آن را امتحان نکرده اید، وقت آن است که طعم آن را دوباره ارزیابی کنید. با جلبک دریایی می توانید انواع مختلفی از سالادها را درست کنید. یکی دیگر از مزایای آن فیبر است، به این معنی که این محصول در رژیم غذایی کاهش وزن قرار می گیرد.

زغال اخته (400 میکروگرم در هر 100 گرم)
یکی دیگر از محصولاتی که اکثر مردم آن را به عنوان یک غذای فوق العاده برای حفظ بینایی می شناسند. بدون اینکه از مزایای آن برای چشم پزشکی کم کنیم، بیایید بگوییم که زغال اخته برای غده تیروئید نیز مفید است.

 

زغال اخته

 

کرن بری (300 میکروگرم در هر 100 گرم)
شما بلافاصله به مقدار زیادی ید در ترکیب آن فکر نخواهید کرد، زیرا کرن بری در درجه اول منبع عالی ویتامین C محسوب می شود. با این حال، این کرن بری چند وجهی است و می تواند کمبود سایر مواد مفید در بدن را جبران کند.

 

فیجوا با اسامی دیگری همچون، فوجی، فوجیا، آناناس گواوا Feijoa (80-350 میکروگرم در 100 گرم)
مقرون به صرفه ترین نیست، اما اگر دسترسی پیدا کردید، آن را جسورانه مصرف کنید. فی جوا  یک آنتی اکسیدان طبیعی است که به تقویت استخوان ها نیز کمک می کند.

 

ماهی کاد

ماهی کاد (135 میکروگرم در هر 100 گرم)
ماهی کاد منبعی از پروتئین مناسب و اسیدهای چرب امگا 3 است که به درستی یکی از سالم ترین ماهی ها محسوب می شود. 100 گرم ماهی کاد حاوی 135 میکروگرم ید است. با این حال، این عنصر کمیاب در هر ماهی دریایی به وفور یافت می شود.

 

میگو (110 میکروگرم در هر 100 گرم)
هر آنچه در مورد ماهی کاد گفتیم در این مرحله قابل تکرار است. این امر در مورد سایر غذاهای دریایی نیز صدق می کند. بیشتر از آنها بخورید! اما به یاد داشته باشید، لازم نیست در مصرف میگو کوتاهی کنید: مطمئن شوید که آنها از یک منطقه پایدار می آیند.

 

علائم کمبود ید

شیر (90 میکروگرم در 100 گرم)
متخصصان تغذیه هنوز در مورد گنجاندن شیر در رژیم غذایی بزرگسالان به توافق نرسیده اند. اما اگر شیر می خورید و معده آن را به خوبی جذب می کند، بدانید که علاوه بر کلسیم و پروتئین، ید نیز وارد بدن شما می شود. مقدار عنصر کمیاب ید در نوشیدنی شیر به تغذیه حیوانات بستگی دارد.

 

کمبود ید

چرا بسیاری از مردم کمبود ید دارند؟

شرایط طبیعی، کمبود مواد غذایی غنی از ید، ویژگی‌های هضم‌پذیری به عوامل اصلی کمبود ید در میان جمعیت تبدیل شده است.

واقعیت این است که ید توسط بدن سنتز نمی شود: فرد آن را از غذا، آب، هوا دریافت می کند. غذاهای دریایی و ماهی چندان مقرون به صرفه نیستند و خاک نیز غنی از ید نیست. علاوه بر این، حتی اگر فرد به اندازه کافی ید مصرف کند، تنها 40 درصد آن جذب می شود.

 

اعتقاد بر این است که 80٪ از جمعیت  یک سوم کمتر از حد معمول ید مصرف می کنند. در برخی مناطق،  کمبود ماده معدنی ارتباط مستقیمی با شرایط اقلیمی و محیطی دارد.

 

نحوه استفاده صحیح از ید

نحوه استفاده صحیح از ید

ید باید به طور منظم به بدن برسد، اما رعایت میزان روزانه آن بسیار مهم است.

نمک یددار تنها در صورتی منبع ید است که غذای پخته نشده را نمک بزنید: دمای بالا عنصر کمیاب را از بین می برد.

سلنیوم، کلسیم، آهن، مس، روی، ویتامین‌های E و A به جذب ید کمک می‌کنند و برعکس منگنز، کلر، فلوئور، برم، سرب، کبالت باعث اختلال می‌شوند.

 

زنان باردار

مکمل حاوی ید

به طور پیش فرض ید به صورت مکمل برای زنان باردار و سپس در دوران شیردهی تجویز می شود. همه افراد دیگر ابتدا باید برای تأیید کمبود ید آزمایش شوند و تنها پس از مشورت با پزشک، تصمیم بگیرید که آیا این ماده معدنی را با کمک اصلاح رژیم غذایی دریافت کنید یا بلافاصله با داروها جبران کنید.

 

مصرف بیش از حد ید منجر به چه چیزی می شود؟

ید یک عنصر کمیاب پیچیده است. بیش از حد آن باعث ایجاد اختلالات جدی در بدن می شود و مصرف بیش از حد آن می تواند باعث آسیب به کبد و کلیه ها، تاکی کاردی، افسردگی، میگرن، آکنه، ادم Quincke (ادم آنژیونروتیک)  و حتی کشنده شود.

 

نحوه استفاده صحیح از ید

 

اگر فرد به طور منظم بیش از 500 میکروگرم ید در روز دریافت کند، اختلال عملکرد تیروئید رخ می دهد. چنین دوزهای بزرگ را فقط می توان پس از یک معاینه جامع، با هدف درمانی روشن و برای مدت کوتاهی توسط پزشک تجویز کرد.

***

 این مطالب مطالعات پزشکی مبتنی بر شواهد را در سال های مختلف خلاصه می کند. با این حال، این فقط برای راهنمایی است و نباید به عنوان یک راهنمای مستقیم برای عمل استفاده شود. قبل از استفاده از محصولات برای جبران کمبود ید، انجام آزمایشات و مشورت با متخصص ضروری است.

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

نقش مواد معدنی موجود در غذا ها

در

(سیارک) مواد معدنی از 0.2 تا 0.3% مجموع همه مواد خوراکی ورودی در غذای روزمره را نشان می دهند.مواد معدنی خوراک روزانه برای نگهداری سوخت و ساز سلولی و کار کرد نسج (بافت) ضروری هستند. این مواد خوراکی در شماری از فرآیندهای فیزیولوژیکی و بیو شیمیایی مهم برای سلامتی مشارکت می کند. به دلیل فعالیت بیو شیمیایی وسیعشان، تعدادی از این عناصر عمداً به عنوان عوامل عامل دار در غذاهای متنوعی استفاده می شوند. به عبارت دیگر، برخی از کاتیون ها ممکن است همچنین موجب تنوعی از اثرات نامطلوب شوند که بر روی کیفیت غذاهای خوراکی اثر گذارند. مواد معدنی نقشی مهم در زندگی گیاه ایفا می کند.

مواد معدنی همچنین خیلی مهم و موثر هستند که بدون آنها موجود زنده قادر به مورد استفاده قرار دادن همه اجزای  غذا نخواهد بود. بخش عمده این مواد معدنی شامل بزرگ عنصرها هستند، و مقادیر کم شامل کمتر از یک صدم درصد مجموع حجم مواد خوراکی خورده شده روزانه هستند.

آنها در عمل بعنوان کاتالیست های (کاتالیزور)واکنش های بیوشیمیایی، مسئول تغییرات در مرحله برخورد های سلولی هستند، مستقیماً بر روی سوخت و ساز سلول اثر می گذارند و شامل تغییرات در آماس و نفوذ پذیری پروتو پلاسم می شوند. آنها اغلب مراکز پدیده های الکتریکی و رادیو اکتیو در بدن موجودات زنده می شوند. مواد معدنی معمولاً در دو دسته طبقه بندی می شوند: بزرگ عنصرها که در رژیم غذایی انسان در مقادیر بیش از 100 میلی گرم مورد نیاز است، و کوچک عنصرها در مقادیر میلی گرم یا کمتر مورد نیاز است. بزرگ عنصرها شامل Ca، Mg، P، Na، K، و Cl هستند. کوچک عنصرها Fe، Zn، Cu، Mn، I، Co، Ni، Mo، Cr، F، Se، V، B، Si و تعداد کمی دیگر از عوامل بیولوژیکی که هنوز به طور کامل شناخته نشده است. در واقع، حالت کمبود مواد معدنی محتمل تر از ناکافی بودن ویتامین رخ می دهد. احتمال خطر کمبود مواد معدنی در افرادی که رژیم غذایی کم کالری دارند، کهنسالان، زنان باردار، افرادی که از داروی معینی مانند میزه‌آور استفاده می کنند، گیاه خواران و آنهایی که در سرزمین هایی زندگی می کنند که خاک های آنجا از مواد معدنی معین دارای کمبود است، افزایش می یابد. شواهدی وجود دارد که انسان هایی که وضعیت تغذیه شان کمتر از حالت بهینه در کوچک عناصر مانند Se هستند، ممکن است در احتمال خطر بیشتری برای برخی از شکل های سرطان و بیماری قلبی باشند. ورودی کمتر از حالت بهینه ممکن است به دلیل تقلیل ذخایر خاک، تاثیرات باران اسیدی، تصفیه و فرآوری بیش از حد غذاها و عوامل دیگر باشد. مواد معدنی در غذاها در اشکال شیمیایی متفاوت یافت می شوند.

آنها از روده ها همانند کاتیون های ساده به عنوان بخش یک گروه آنیونی یا در پیوند کووالانت یا غیر کووالانت با مولکول های بنیادی جذب می شوند. شکل شیمیایی مواد معدنی در غذاها قویاً بر روی دسترسی بیولوژیکی و جابجایی روده ای اثر می گذارد. بنابراین، آهن در شکل هموگلوبین در گوشت ها بیش از آهن معدنی از لحظ زیستی قابل دسترسی است. این امر ممکن است همچنین برای سلنیم در سینومتیونین ، و برای ترکیب های طبیعی در رژیم غذایی کرومیوم و زینک درست باشد. عواملی که بر روی حلالیت مواد معدنی یا کاهش آنها به یک شکل مناسب برای ورودی سلول اثر می گذارد یا آنهایی که بر روی انتقال از میان خلط یا انتقال از طریق گردش اثر می گذارد، نرخ و راندمان ورودی مواد معدنی را تحت تاثیر قرار می دهد. به عنوان مثال، آهن و زینک خیلی بیشتر از شیر سینه انسان نسبت به شیر گاو یا خوراک کودک در مقایسه قبلی در دسترسی زیستی هستند. پیوندهای مولکولی ذاتی این مواد معدنی با اجزای پیوند دهنده با وزن مولکولی پایین در ترشحات سینه ای انسان دلیلی بر این افزایش قابلیت جذب هستند. 
بعضی از مواد غذایی می تواند مسمومیت مزمن ایجاد کنند زمانی که جذب می شوند و نیازهای بدنی زیادی را حفظ کند. ساز و کار های هم ایستایی ، اغلب از لحاظ هورمونی حل شده، جذب مواد معدنی معین را تنظیم می کند و بنابراین در مقابل انباشتگی زیادی محافظت می کند.

اخیراً ارزیابی گونه زایی توسعه داده شده، تعیین نمودن اشکال مواد معدنی ای که در غذا و در محیطی که ممکن است تاثیرات دارو شناسی یا فیزیولژی خاص را در ارگانیسم انسان باعث شود، ممکن می سازد. ترجمه  itrans.ir 

نظرات

در ادامه بخوانید...

مواد غذایی مناسب برای رفع اختلالات تیروئیدی

در

 (سیارک) بررسی‌ها نشان می‌دهد که چیزی حدود بیست میلیون آمریکایی مبتلا به اختلالاتی مرتبط با کارکرد تیروئید هستند. در حقیقت بیش از دوازده درصد مردم آمریکا مبتلا به این اختلالات هستند و تقریبا شصت درصد آنها از این اختلالات بی‌خبراند. مهمترین کاری که در مواجه با این بیماری باید کرد، تشخیص علت و نوع اختلالی است که در کارکرد تیروئید بوجود می‌آید. به طور کلی هرچیزی که برای بدن ضرر داشته باشد، در عملکرد تیروئید نیز اختلال ایجاد می‌کند. بیش از هفتاد درصد کسانی که به پرکاری تیروئید دچار می‌شوند نتیجه عادت‌های ناسالم خودرا می‌بینند. عاداتی چون مصرف بیش از اندازه غذاهای فرآوری شده و نیز شکر. در این مطلب لیستی از غذاهایی تهیه کرده‌ایم که می‌توانند برای غده تیروئید مفید بوده و هرگونه اختلال احتمالی در آن را کاهش دهند. در اواخر این لیست نام چند منبع غذایی‌ را عنوان می‌کنیم که استفاده از آنها توصیه نمی‌شود. با سیارک همراه باشید.

آجیل برزیلی

این مورد یکی از بهترین منابع غذایی برای کارکرد مناسب تیروئید و به طور کلی، بدن انسان، می‌باشد. تنها چهار یا پنج دانه از این آجیل برزیلی می‌تواند سلنیوم مورد نیاز بدن شمارا برای یک روز تأمین کند. این سلنیوم تأثیر بسزایی در کارکرد درست تیروئید دارد. درحقیقت آنزیم‌هایی که سبب می‌شوند هرمون‌های تیروئیدی وظایف خود را به درستی انجام دهند، به این سلنیوم احتیاج پیدا می‌کنند. بادام هندی، مغز بادام و تخمه کدو  نیز منابع آهن ارزشمندی هستند. آهن نقش بسزایی در بهبود کارکرد تیروئید دارد.

گوشت قرمز

گوشت قرمز منبع ارزشمندی برای تأمین زینک مورد نیاز بدن به حساب می‌آید. زینک به همراه عناصر دیگری چون سلنیوم برای فعالیت درست و هماهنگ هرمون‌های تیروئیدی، از اهمیت بخصوصی برخوردار است و کمبود این عناصر می‌تواند منجر به پرکاری تیروئید شود. این اطلاعاتی است که با انجام تحقیقات در این رابطه به دست آمده است. جالب است بدانید که هرمون‌های تیروئیدی نیز یکی از مهمترین کارکردهایشان جذب زینک موردنیاز برای بدن است و به همین خاطر پرکاری تیروئید سبب می‌شود زینک مورد نیاز بدن به طور کامل جذب نشود.

گوشت مرغ

گوشت مرغ یکی دیگر از منابع ارزشمندی است که زینک مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند. تنها صد گرم گوشت مرغ حاوی چیزی حدود یک میلی گرم از این ماده معدنی است. یک میلی گرم زینک برابر با هفت درصد کل زینک مورد نیاز بدن در طول یک روز کامل است.

تخم مرغ

این مورد منبع ارزشمندی برای تأمین ید و سلنیوم بدن به شمار می‌رود. هر دانه تخم مرغ به ترتیب شانزده و بیست درصد کل مقداری که از این دو ماده معدنی در روز برای بدن لازم است، را شامل می‌شود. درکنار این دو ماده معدنی، تخم مرغ، حاوی چربی اُمگا سه نیز می‌باشد که برای بدن و نیز برای غده تیروئید بسیار مفید است. در زرده هر دانه تخم مرغ چیزی حدود 554 میلی گرم امگا سه وجود دارد.

جلبک دریایی

یکی از مواد معدنی اصلی مورد نیاز برای کارکرد غده تیروئید ید است و کمبود آن می‌تواند سبب پرکاری و یا کم‌کاری تیروئید شود. بدن، برای کارکرد درست غده تیروئید، در طول یک روز کامل به چیزی حدود 5 تا 10 گرم ید نیاز دارد. جلبک دریایی (که بیشتر در دستور تهیه انواع سالادها پیدا می‌شود) یکی از منابع ارزشمند این ماده معدنی است.

تمامی غذاهایی که حاوی ویتامین دی هستند

ویتامین دی یکی از مهمترین ویتامین‌های مورد نیاز برای بدن است و در کنار کلسیم می‌تواند از پوکی و ضعف استخوان جلوگیری کند. تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین دی نقش مهمی در پیش‌گیری و بهبود بیماری‌های خودایمنی (به دسته‌ای از بیماری‌ها گفته می‌شود که بر اثر خودایمنی ایجاد شوند. بیماری خودایمنی هنگامی رخ می‌دهد که دستگاه ایمنی بدن به اشتباه حمله به خود بدن را آغاز می‌کند) نیز ایفا می‌کند. نوعی بیماری خودایمنی مرتبط با غده تیروئید وجود دارد با نام تیروئید Hashimoto / هاشیموتو که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه غده تیروئید را به عنوان تهدیدی تشخیص داده و به آن حمله می‌کند. این نوع از اختلالات تیروئیدی در آمریکای شمالی، بیشتر از سایر اختلالات مرتبط با تیروئید رخ می‌دهد و برای زنان، این آمار تا ده درصد بیشتر نیز افزایش پیدا می‌کند. ماهی سالمون و قارچ حاوی مقادیر زیادی از ویتامین دی هستند.

ماهی کاد

ماهی کاد یکی از ارزشمندترین منابع ید است. تنها یک‌سوم یک وعده غذایی کاملِ ماهی کاد، حاوی نود و نه میکروگرم ید است. این میزان شصت و شش درصد کل یدی که بدن در یک روز کامل به آن احتیاج دارد را تشکیل می‌دهد.

خوانندگان عزیز در نظر داشته باشید که منابع غذایی که تاکنون ذکر شده است، بهترین انتخاب‌هایی هستند که برای بهبود عملکرد تیروئید توصیه شده‌اند. از اینجای لیست به بعد منابع غذایی‌ را مدنظر قرار خواهیم داد که می‌توانند در این عملکرد تأثیرگذار باشند (در سطح کمتری نسبت به منابع غذایی قبلی)

انواع توت

توت یکی از ارزشمندترین مواد غذایی حاوی فیبر است. پزشکان همه روی این مسئله اتفاق نظر دارند که هیچ پرهیزی در استفاده از میوه در رژیم غذایی جایز نیست؛ هرچه میوه در رژیم غذایی بیشتر باشد، بهتر است. میوه‌ها حاوی آنتی‌اکسیدان نیز هستند که برای غده تیروئید بسیار مناسب است. تحقیقات نشان داده است که کسانی که از مشکل کم‌کاری تیروئید رنج می‌برند، کمتر قادر به دفع مواد اضافی و گاها خطرناک از بدن خود هستند. پزشکان بر این باورند که غده تیروئید با هر منبع غذایی که به دفع مواد سمی از بدن کمک می‌کند، در هماهنگی کامل است. از سایر منابع غذایی که حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان هستند می‌توان به گوجه فرنگی اشاره کرد.

سیب و گریپ فروت

این میوه‌ها حاوی نوعی فیبر هستند که به فرایند طبیعی دفع مواد سمی از بدن کمک شایانی می‌کند. یکی از این مواد که توسط این فیبر دفع می‌شود جیوه است. طی یکی از آزمایش‌هایی که برای بررسی کارایی فیبری که دراین دو میوه وجود دارد انجام شد، مشخص شد که بدن انسان با دریافت مقدار مشخصی از این فیبر حتی قادر است طی یک روز تمامی مواد سمی را از بدن دفع کند.

صدف خوراکی

این ماده خوراکی منبع خوبی برای تأمین ویتامین دی و زینک مورد نیاز بدن به شمار می‌رود که در نهایت سبب بهبود عملکرد غده تیروئید و نیز افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شود. ناگفته نماند که مقادیری از ید نیز در این ماده خوراکی یافت می‌شود.

تیلاپیا (نوعی ماهی)

همه می‌دانیم که ماهی یکی از ارزشمندتری منابع غذایی به شمار می‌رود. تنها مشکلی که وجود دارد این است که این روزها آب دریاها بسیار آلوده شده است و نمی‌توان با اطمینان هر نوع ماهی‌ای را امتحان کرد. بهتر است ماهی‌های کوچک، مانند همین تیلاپیا را که کمتر در معرض آب‌های آلوده قرار می‌گیرند را در رژیم غذایی خود بگنجانیم.

از اینجای لیست به بعد بیشتر با منابع غذایی‌ سروکار داریم که کمتر توصیه می‌شوند (البته در رابطه با عملکرد غده تیروئید). برای رفع ابهام در ابتدای هر بند عنوان خواهد شد که با چه ماده غذای‌ای سروکار داریم.

لبنیات

عدم استفاده از محصولات لبنی مشکلی به وجود نخواهد آورد. متخصصان قصد دارند تا کمتر از منابع غذایی‌ استفاده شود که سبب التهاب می‌شوند. برای رسیدن به این مهم، باید غلات را از رژیم غذایی خود حذف کرده و اقدام به کاهش مصرف محصولات لبنی کنیم. ناگفته نماند که برای سالیان متوالی محصولات لبنی و غلات یکی از منابع اصلی تأمین ید مورد نیاز در رژیم غذایی در آمریکا بوده‌‌اند، اما متأسفانه در حال حاضر بدلیل کاهش استفاده از مکمل‌های یددار درهنگام فرآوری شیر و نیز سایر پروسه‌هایی که برای تصفیه آن انجام می‌شود، میزان ید موجود در این محصولات به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

سویا

استفاده از این ماده غذایی توصیه نمی‌شود، چراکه فرایند تولید این محصول خیلی طبیعی نیست و می‌تواند سبب التهاب شده که تعادل و کارکرد غده تیروئید را مختل خواهد کرد. گیاستروژن (ترکیبات شبیه به استروژن که از منابع غذایی گیاهی تأمین می‌شوند) موجود در سویا می‌تواند در عملکرد غده تیروئید اختلال ایجاد کند. اگر سابقه اختلالات مربوط به غده تیروئید دارید بهتر است از سویا استفاده نکنید، در غیر این صورت، استفاده از آن ایرادی نخواهد داشت.

سبزیجات گواتروژنی (گواتروژن به مواد غذایی گفته می شود که باعث ایجاد گواتر می شوند)

استفاده از این نوع محصولات ایرادی ندارد، اما تأثیر چندانی در بهبود عملکرد تیروئید ندارند. غده تیروئید می‌تواند بسیار بزرگتر از حالت عادی شده و در گردن شما یک برآمدگی بزرگ ایجاد کند. یک قاعده کلی در مورد این سبزیجات وجود دارد و آن قاعده این است که از سبزیجاتی این چنینی (مانند کلم و کلم بروکلی) که سبب ایجاد اختلال در تولید هرمون‌های تیروئیدی می‌شوند، کمتر استفاده شود. اما پزشکانی هم هستند که چنین عقیده نداشته و براین باورند که سود حاصل‌شده از این سبزیجات برای بدن، بسیار بیشتر از ضرر آنهاست. این پزشکان براین باورند که استفاده زیاد از سبزیجات سبب پرکاری تیروئید نمی‌شود و این پرکاری به خاطر کمبود ید در غده تیروئید بوجود می‌آید.

چای و قهوه

بهتر است استفاده از چای و قهوه کمتر شود. با هم نگاهی به عقیده دکتر هال دراین خصوص بیندازیم: «به نظر من اگر چای و یا قهوه شما ارگانیک و طبیعی باشند، استفاده از آنها ایرادی نخواهد داشت. اما گونه‌های مختلفی از این نوشیدنی‌ها وجود دارند که سرشار از سرب هستند و این خوب نیست. چای نعنا و یا چای سبز (در صورت ارگانیک بودن) برای بدن بسیار خوب هستند. بهتر است مصرف قهوه را که البته حاوی آنتی‌اکسیدان است، به یک فنجان در روز کاهش دهیم.»

حبوبات

استفاده از حبوبات توصیه نمی‌شود. حبوبات حاوی مقادیر زیادی فیبر هستند و اگر مبتلا به پرکاری تیروئید بوده و تحت درمان هستید، به هیچ وجه توصیه نمی‌شوند. فیبر بیش از اندازه در عملکرد غده تیروئید اختلال ایجاد می‌کند.

کافئین

مصرف کافئین توصیه نمی‌شود چراکه در عملکرد غده تیروئید اختلال ایجاد می‌کند، با اینحال، مصرف مقداری اندک از این محرک در طول روز، ایرادی ندارد. نوشابه و چای حاوی مقادیر زیادی کافئین هستند و مصرف این نوشیدنی‌ها، کافئین زیادی وارد بدن می‌کند که مناسب نیست. کافئین بر عملکرد غدد کلیوی نیز تأثیرگذار است که در بلندمدت اختلالات جدی در این غدد ایجاد می‌کند.

گلوتن

استفاده از مواد غذایی حاوی گلوتن به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود و برای درمان بیماری‌های مرتبط با تیروئید اولین کاری که انجام می‌گیرد، توقف استفاده از گلوتن است. دکتر هال در این باره عنوان کرده است: «بدن که نمی‌تواند حضور گلوتن را تحمل کند، اقدام به تولید هرمون‌هایی می‌کند که وظیفه‌شان دفع گلوتن است، مشکل اینجاست که این هرمون‌ها برای بدن مضر هستند و در حین دفع گلوتن ممکن است به غدد دیگر آسیب برسانند.»ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

حقایق جالب در باره کارکرد ذهن انسان بخش دوم

در

برخی از مردم حافظه ای قدرتمند تر از سایرین دارند

در حال حاضر در دنیای علم و تحقیقات، گونه ای به خصوص از حافظه شناسایی شده است که برای آن نام «حافظه بسیار قدرتمند در زندگی شخصی فرد (به اختصار HSAM)» در نظر گرفته شده است. در حقیقت این گونه به خصوص از حافظه تنها در افرادی وجود دارد که این قابلیت را دارند که تقریباً هر آن چیزی که برای شان رخ داده و پیش آمده کرده است را، به خاطر بسپرند؛ برای مثال  اگر از این گونه افرادی که چنین حافظه ای دارند سؤال کنید که در روز دوازدهم مارچ سال 1998، برای صبحانه چه چیزی خورده اند، به احتمال بسیار زیاد، پاسخ درستی خواهید شنید و از آن شگفت زده خواهید شد. با این وجود ذکر این نکته حائز اهمیت است که هر چند داشتن این گونه حافظه قدرتمند برای دیگرانی که آن را ندارند، یک موهبت به شمار می رود و ممکن است آرزوی داشتن چنین حافظه ای را داشته باشند، اما باید دانست که آن قدر ها هم که از دور به نظر می رسد، داشتن چنین حافظه ای لذت بخش نیست؛ جیل پرایس، نخستین کسی بود که وجود این حافظه قدرتمند (HSAM) در او تشخیص داده شد و هنگامی که از او در خصوص چگونگی حال و هوای این حافظه سؤال کردند در پاسخ گفت: «توقف ناپذیر، غیر قابل کنترل و به طور کلی کلافه کننده.».

حقایق جالب در باره کارکرد ذهن انسان بخش اول

کسانی که چپ دست هستند، حافظه بهتری در مقایسه با سایرین دارند

تنها چیزی حدود ده درصد از کل جمعیت کره زمین را افرادی تشکیل می دهند که چپ دست هستند، اما نکته ای که در خصوص این افراد که در اقلیت قرار گرفته اند این است که هم خود ایشان و هم کسانی که ارتباط فامیلی با آن ها دارند، در مقایسه با کسانی که راست دست هستند از حافظه قدرتمند تری برخوردارند و در حقیقت زمانی که مطلبی برای آن ها عنوان می شود، احتمال این که آن مطلب به یادشان بماند، در مقایسه با افراد راست دست، بسیار بیشتر است. بنا به تحقیقات و مطالعات انجام شده در این خصوص، قسمت هایی در مغز که وظیفه شان متصل کردن، دو نیم کره چپ و راست مغز است، در افرادی که چپ داست هستند، کمی بزرگ تر است و در نهایت همین مسئله است که سبب می شود خاطرات به شکل واضح تری در ذهن این افراد باقی بماند و برای مدتی طولانی تر قادر به به خاطر سپردن خاطرات خود خواهند بود.

شاهدان عینی ای که تنها بر حافظه خود متکی هستند، به طور قابل ملاحظه ای امکان اشتباه کردن دارند

در این مورد توجه شما را به آمار بسیار جالبی که در دسترس قرار گرفته است، جلب می کنیم: تا سال 1990، تعداد 239 نفر به واسطه شهادت شاهدان عینی در دادگاه روانه زندان شده بودند. در همان سال 1990 بود که تصمیم بر آن گرفته شد که آزمایش های دی ان ای در خصوص جرم این افراد انجام پذیرد تا همگان از قطعی و درست بودن حکمی که برای شان صادر شده است، آگاهی کسب کرده باشند. نکته جالب در خصوص این مسئله این بود که تقریباً چیزی حدود هفتاد و سه درصد از این 239 نفری که به زندان افتاده بودند، بی گناه تشخیص داده شده و آزاد شدند. این مسئله به این معنی است که گواه شاهدان عینی در خصوص آن ها اشتباه بوده است. البته این نشانگر نقطه ضعفی است که حافظه انسان دارد و به هیچ عنوان کسی از میان این افراد، با قصد و غرضی به خصوص، شهادت دروغ نداده بوده است. حقیقت این است که ذهن انسان در بسیاری از مواقع حقایقی را به خاطر می آورد که وجود خارجی ندارند (همانند آن چه در خصوص عشق اول عنوان شد) و مشکلی که در این خصوص وجود دارد این است که این اتفاق کاملاً ناخود آگاه بوده و راهکاری برای فائق آمدن بر آن وجود ندارد. این اتفاق خصیصه ای ذهنی است.

انجام جراحی و برداشتن نیم کره مغزی از سر، بدون عواقبی که دارد امکان پذیر نیست

نوعی جراحی به خصوص وجود دارد که تنها در موارد نادری انجام می گیرد. نام این جراحی، جراحی نیم کره مغز است و اتفاقی که طی آن می افتد این است که طی عمل جراحی یک نیم کره مغز را به طور کلی خارج می کنند. این گونه جراحی البته همان گونه که عنوان شد بسیار نادر است و اغلب برای کسانی مورد استفاده قرار می گیرد که به طور مکرر از حملات شدید تشنجی و عصبی رنج می برند. نکته ای که در خصوص این عمل جراحی وجود دارد این است که اجتناب از عوارض آن، مقدور نیست و علاوه بر تغییری که در شیوه کارکرد مغز به وجود می آورد، تغییرات کوچک دیگری هم گریبان گیر فرد خواهد شد. براندُن براک، از جراحان متخصصی است که تجربه انجام این جراحی را دارد و در این خصوص عنوان کرد: «به طور معمول، حافظه، حس شوخ طبعی و به طور کلی شخصیت فرد، دچار تغییرات عمده نخواهد شد و تنها اتفاقی که از لحاظ ذهنی کاملاً در فرد قابل رؤیت بوده و دیگران متوجه آن خواهند شد، تغییرات جزئی ای است که در مهارت های شناختی فرد شکل می گیرد.».

خواب کوتاه بعد از ظهر، در یادآوری و به خاطر سپردن مطالب مؤثر است

بسیاری بر این باور اند که اگر پس از مدت زمان زیادی که صرف مطالعه و تحقیق در خصوص مطلبی کرده اند، کمی استراحت کرده و خواب کوتاهی داشته باشند، بیشتر مطالب را به احتمال زیاد فراموش خواهند کرد، حال آن که این مسئله به هیچ عنوان صحت ندارد و نه تنها این گونه نیست، بلکه خواب کوتاه بعد از ظهر به فرد کمک می کند تا هر آن چه را که پیش از خوابیدن مطالعه کرده بوده را به خوبی به خاطر بسپرد. تحقیقاتی در این خصوص توسط محققان آلمانی صورت گرفته است که گواهی بر این ادعا است؛ آن ها در این تحقیقات خود دو گروه از افراد را در نظر گرفته و پس از آن که دسته ای کارت به آن ها نشان داده شد، از آن ها خواستند که این کارت ها را به خاطر بسپرند. پس از آن از افراد گروه اول درخواست شد که یک خواب چهل دقیقه ای داشته باشند و افراد گروه دوم چنین وظیفه ای نداشتند. نتیجه ای که به دست آمد حاکی از آن بود که افراد گروه اول که تجربه خواب چهل دقیقه ای را داشتند، قادر بودند نزدیک به هشتاد و پنج درصد کارت ها را به خوبی به خاطر بسپرند و این در حالی بود که این درصد برای افراد گروه دوم که نخوابیده بودند، به شصت درصد کاهش یافت.

نشستن در حالی که ستون فقرات کاملاً صاف باشد، به فرد کمک خواهد کرد خاطرات را ساده تر به یاد بیاورد

خم کردن کمر به هنگام نشستن علاوه بر این که از لحاظ بدنی می تواند آسیب رسان باشد، انسان را با یادآوری خاطرات با مشکل مواجه می کند. البته این مطلب ممکن است برایتان کمی عجیب به نظر برسد، با این وجود، محققان دانشگاه ایالتی سان فرانسیسکو، با انجام تحقیقاتی در این خصوص به این نتیجه رسیدند که نشستن صحیح و کاملاً صاف، این زمینه را برای فرد فراهم می کند که خاطرات خود را ساده تر به یاد بیاورد. در حقیقت اتفاقی که در این خصوص می افتد این است که فرد به هنگام صاف نشستن، امکان جریان یافتن خون و نیز به همراه آن اکسیژن به سمت مغز خود را هموار تر کرده و خون و اکسیژن بیشتری در این حالت روانه سر و مغز انسان می شود. میزان افزایش خون و اکسیژن موجود در سر، در مقایسه با زمانی که فرد به هنگام نشستن کمر خود را خم می کند، با افزایشی چهل درصدی رو به رو می شود و در نهایت همین مسئله است که کارکرد مغز و ذهن انسان را بهبود بخشیده و فرد قادر خواهد بود، خاطرات بیشتری را به یاد بیاورد.

در میان حواس پنجگانه انسان، این حس بویایی است که نزدیک ترین رابطه را با حافظه دارد

شاید تجربه چنین مسئله ای را در زندگی خود داشته باشید که برای نمونه، زمانی که بوی یک شیرینی به خصوص به مشامتان رسیده، به یاد یک مهمانی خانوادگی افتاده باشید که مدت ها پیش در منزل مادر بزرگتان برگزار شده بود. این مسئله ای است که نه تنها در خصوص شما، بلکه در باره افراد بسیاری صدق می کند و این یک حقیقت است که بویایی در ارتباط مستقیم با حافظه انسان قرار دارد، اما چه چیزی است که این ارتباط را شکل می دهد و دلیل این اتفاق چیست؟ برای پیدا کردن پاسخ این سؤال، نظر دکتر جوزف مِرکُلا را در این خصوص جویا شده ایم؛ او در این باره عنوان کرد که قسمتی در مغز که وظیفه نگه داری و ثبت خاطرات را به عهده دارد و با نام هیپوکامپ یا اَسبک مغز (قسمتی از دستگاه کناره‌ای مغز که مرکز یادگیری است) شناخته می شود، به طور قابل ملاحظه ای به بخش هایی از بینی فرد که مهمترین نقش را در شناسایی بوی مواد مختلف ایفا می کنند، نزدیک است و همین نزدیکی است که باعث شده تا این ارتباط میان آن چه بو می کنیم، با خاطرات وجود داشته باشد. دکتر جوزف مِرکُلا در ادامه صحبت های خود در این خصوص گفت: «نزدیکی این دو بخش مربوط به حافظه و بینی انسان، خود به خوبی گویای این مسئله است که به چه علتی زمانی که چیزی را بو می کنیم، به طور نا خود آگاه به یاد خاطره ای می افتیم که مرتبط با آن بوی به خصوص است.».

از دست دادن حافظه می تواند ارتباطی با اختلالات تیروئیدی داشته باشد

دکتر مجید فتوحی و تیم تحقیقاتی اش در این خصوص بررسی ها و تحقیق های زیادی انجام داده و در نهایت به نتایجی در این خصوص دست یافته اند که ممکن است برایتان جالب توجه باشد. دکتر فتوحی در گفتگویی با اِی بی سی نیوز، در خصوص نتایج تحقیقات شان عنوان کرد: «البته این مسئله کاملاً صحیح است که تیروئید در مغز انسان هیچ گونه نقش به خصوصی ایفا نمی کند، اما نکته ای در خصوص آن وجود دارد؛ زمانی که در کارکرد تیروئید فرد اختلال به وجود می آید، یکی از نخستین علائمی که فرد در خود مشاهده می کنید، مشکلاتی است که در خصوص به یاد آوردن خاطره هایش با آن مواجه می شود. تا کنون تحقیقات بسیاری روی افرادی که دچار کم کاری و یا پر کاری تیروئید هستند صورت داده ایم  و تقریباً اطمینان داریم که اکثریت این افراد در خصوص به یاد آوردن خاطره ها و نیز تمرکز کردن بر مطلبی به خصوص، دچار مشکل می شوند. نکته دیگری که در خصوص این تحقیقات وجود دارد آن است که مشخص شده این اختلال کم کاری و یا پر کاری تیروئیدی در خانم ها بیشتر از آقایان مشاهده می شود.».

اگر قصد دارید آن چه مطالعه می کنید برای مدتی طولانی در خاطرتان بماند، بهتر است از یک فونت عجیب و غریب برای متنی که مطالعه می کنید استفاده کنید

تقریبا در تمامی مطالبی که در طول روز مطالعه می کنیم، از یک فونت به خصوص استفاده می شود. برای نمونه تمامی کتاب هایی که می خوانیم، فونت استانداردی دارند و نیز مطالبی که در سایت ها مطالعه می کنیم. این مسئله در نهایت سبب می شود که اگر متنی را بخوانیم که فونتی متفاوت از فونت های معمول داشته باشد، در خاطر ما برای مدتی طولانی تر باقی خواهد ماند و برای به خاطر سپردن آن ها کار ساده تری خواهیم داشت. روان شناسان دانشگاه پرینستون در این خصوص تحقیقاتی انجام داده اند که نتایجش گواهی بر این ادعا است. آن ها دو گروه از افراد را در نظر گرفته و آزمون مشابهی برای افراد هر دو گروه تدارک دیدند. بنا بر آن شد که گروه اول، مطالب و جزوات خود را به همان فونت های معمول و استاندارد مطالعه کند و این در حالی بود که مطالبی که برای مطالعه گروه دوم در نظر گرفته شده بود، با فونتی غیر معمول و عجیب برای آن ها تهیه شده بود. نکته جالب توجه در خصوص این آزمون آن بود که گروه دوم به مراتب عملکرد بهتری نسبت به گروه اول داشته و نتایج بهتری در آزمون کسب کردند.

اگر از چیزی به این منظور عکسی گرفته شود که برای مدتی طولانی در خاطر بماند، این اتفاق نخواهد افتاد

شاید این مسئله به نظرتان بسیار طعنه آمیز و حتی خنده آور بیاید که این امکان وجود داشته باشد که عکسی که از چیزی به این منظور که بهتر به خاطر بماند گرفته می شود، در حقیقت نتیجه ای کاملاً برعکس این موضوع خواهد داشت و با این کار، نه تنها نمی توان مطلب را به خوبی به خاطر سپرد، بلکه زودتر از حالت عادی فراموش خواهد شد. تحقیقاتی در این خصوص صورت گرفت و نتایج آن در مجله ای به نام حافظه و مهارت های شناختی در اختیار عموم قرار گرفت. در آن تحقیق، یک نقاشی به خصوص به افراد مختلفی نشان داده شد و از برخی از این افراد خواسته شد برای به خاطرسپردن بهتر این نقاشی از آن عکس بگیرند و این در حالی بود که سایر افراد تنها به بررسی و نگاه کردن به تصویر برای به خاطر سپردن آن اکتفا می کردند. نکته قابل توجه این بود که افرادی که از تصویر عکس نمی گرفتند، در پرسشنامه ای که بعد ها در اختیار آن ها قرار داده شد، اطلاعات بیشتر و بهتری در خصوص نقاشی ارائه دادند. حقیقت این است که در این مورد، اتفاقی که این دو گروه از افراد را از یکدیگر متمایز کرد این بود که افرادی که از نقاشی عکس می گرفتند، زمان کمتری را برای تجزیه و تحلیل و بررسی نقاشی صرف کرده و عکس گرفتن این ذهنیت را برایشان به وجود آورده که نیازی به این کار نیست، و در نهایت همین مسئله است که باعث می شود زودتر آن را فراموش کند. البته این که عکسی از آن نقاشی تهیه کرده و این که هر زمان که بخواهند به آن دسترسی خواهند داشت نیست که سبب می شود فرد توجه کمتری به خود نقاشی کند و محققان بر این باور اند که اتفاقی که در این خصوص می افتد این است که فرد بیش از آن که به آن چیزی که در حال عکس گرفتن از آن است دقت کند، ذهن خود را متمرکز بر فرایند عکاسی می کند و این علت اصلی این اتفاق است.

اگر چیزی را با صدای بلند عنوان کنید، احتمال این که در خاطرتان بماند بیشتر است

اگر یک سخنرانی بسیار مهم و حیاتی در پیش دارید و یا این که نیاز دارید اطلاعات به خصوصی را در رابطه با یکی از مشتریان خود به خاطر بسپرید، توصیه می شود متن سخنرانی و یا اطلاعات مکتوبتان در خصوص مشتری را با صدای بلند بخوانید. محققان بریتانیایی بر این باور اند که یکی از رویکردهایی که می تواند به ذخیره سازی اطلاعات در حافظه بلند مدت کمک کند، این است که مطالب را با صدای بلند بخوانیم.

از هر ده انسانی که به پیری می رسند، یکی از آن ها دچار آلزایمر می شود

متأسفانه، آلزایمر یکی از آن بیماری هایی است که هنوز درمانی برای آن یافت نشده و تقریباً هم شایع است. بنا به اطلاعات منتشر شده توسط دپارتمان ایالتی سلامت در تگزاس، این اختلال وابسته به مغز چیزی حدود 5.7 میلیون آمریکایی را تحت تأثیر قرار می دهد، و بالغ بر ده درصد این افراد سنی بالای شصت و پنج سال دارند..........ادامه دارد........

نظرات

در ادامه بخوانید...

کودکانی شبیه گرگ، به دلیل اشتباه داروسازان

در
بیماری هایپرتریکوز
به دلیل اشتباه داروسازان ، 17 کودک مانند گرگ ها شدند.در اسپانیا شیوع بیماری هایپرتریکوز ثبت شده است. این اتفاق پس از آن رخ داد كه یك شركت داروسازی به اشتباه ماینوکسیدیل، Minoxidil، محرک رشد مو را راه اندازی كرد.
 
به دلیل نقص داخلی در شرکت ، ماینوکسیدیل به جای داروی امپرازول به بازار آمد. این بیماری در 17 نوزاد در اندلس ، والنسیا و کانابابیا تشخیص داده شد. بیماران جوان مبتلا به سوء هاضمه با امپرازول تحت درمان قرار گرفتند.
سندرم گرگ
اکنون این کارخانه به دلیل تخلفات جدی که در قوانین کنترل تولید دارو وجود دارد ، بسته شده است.
 
در ماه ژوئیه ، چندین دسته از داروهای تحریک کننده بیماری از فروش خارج شد. دسته بعدی را می توان در اوایل ماه اوت یافت و کشف کرد. با این حال ، مقامات اعلام کردند که داروهای خطرناک در 30 داروخانه پخش شده است.
 
به گفته دولت ، ترکیب نادرست امپرازول باعث "سندرم گرگ" فقط در کودکان می شود و بر سلامتی بزرگسالان تأثیر نمی گذارد. خبر خوب این است که با قطع مصرف مو ، رشد مو در بیماران کاهش می یابد.
 
بیماری هایپرتریکوز در رشد بیش از حد مو ظاهر می شود که مشخصه ناحیه معینی از پوست نیست که با جنسیت یا سن مطابقت داشته باشد. شایعترین علت آن اختلال در عملکرد ترشحی غدد ، تخمدان های پلی کیستیک ، تغییرات هورمونی ، استفاده طولانی مدت از داروهای هورمونی است. گاهی اوقات رشد بیش از حد مو با آسیب شناسی غده تیروئید همراه است.
 
همچنین ، علت  پرمویی هیپرتریکوز اکتسابی، می تواند یک بیماری سیستم عصبی (تومور مغزی ، استرس ، تجربیات شدید روحی - عاطفی) ، بیماری های عفونی ، اختلالات متابولیک باشد.

نظرات

در ادامه بخوانید...

خروپف، علت، درمان

در

 

خروپف

خروپف خصوصاً برای زوج هایی که مجبور به شنیدن این صداهای ناراحت کننده از شریک زندگی خود هستند ، ناراحتی زیادی به همراه می آورد. خروپف در هنگام خواب یکی از اختلالات بالینی مرتبط با عملکرد تنفسی است.

خر خر کردن یا همان خروپف فرآیند غیر مشخصه تنفس در هنگام خواب است که با صداهای تند و لرزان همراه است. بدون شک ، این مسئله نه تنها برای خروپف بلکه برای افرادی که مجبور به شنیدن صدای خروپف هستند، بسیار ناخوشایند است و مشکلاتی را ایجاد می کند.

با این حال ، خروپف اغلب بیماری هایی را برای شخص ایجاد می کند ، سبک زندگی نادرستی را پشت سر می گذارد و سیگنال های بدن را که گزارش عملکرد نادرست در کار اندام های داخلی است را نادیده می گیرد.

خروپف می تواند نه تنها زندگی کسانی که در نزدیکی شخص هستند را خراب کند بلکه می تواند نقض هایی را در بدن گزارش کند.

 

علل خروپف

حدود 70٪ از خروپف ها دارای سندرم آپنه خواب هستند. این سندرم به ناهنجاری های جدی بدن اشاره دارد که با ایست تنفسی هنگام خواب همراه است.

در مردان ، خروپف در خواب بیشتر از زنان شایع است. طبق آمار ، بعد از 30 سال ، از هر پنج نفر در خواب یک نفر از خروپف رنج می برد. وقتی فرد در هنگام خواب خروپف می کند ، اکسیژن کمتری وارد ریه های او می شود. این منجر به هیپوکسی موقتی ، افزایش ضربان قلب و جهش فشار خون می شود.

ساده ترین دلیل خروپف می تواند وضعیت ناراحت کننده در هنگام خواب باشد. مشاهده شده است که افرادی که بر روی معده خود می خوابند از این مشکل رنج نمی برند. برعکس ، خوابیدن به پشت ، فرد می تواند با صدای بلند خروپف کند. بنابراین ، یک وضعیت صحیح انتخاب شده در طول خواب و ضمانت خواب آرام این است مه به پشت نخوابد.

بیشترین دلیل خروپف می تواند انحنای بینی باشد ، بزرگی لوزه ها ، پولیپ در بینی و اضافه وزن. هنگام اضافه وزن ، بافت های نرم حنجره را فشرده می کنند. بنابراین هرچه چانه و بافت نرم اضافی در نزدیکی گلو بیشتر باشد ، خروپف بلندتر می شود. هنگامی که جریان هوا از مسیرهای هوایی باریک عبور می کند ، خور خور کردن غیر ارادی در خواب اتفاق می افتد.

دیواره های حلق تماس می گیرند و شروع به لرزش می کنند.

دلیل دیگر این بیماری ممکن است نقض غده تیروئید باشد. شایان ذکر است که با افزایش سن ، احتمال خروپف در خواب بیشتر می شود. سایر علل خروپف شامل سیگار کشیدن ، کمبود خواب ، یائسگی در زنان ، خستگی مزمن و مصرف برخی قرص های خواب آور باشد.

الکل همچنین بر خروپف تأثیر می گذارد زیرا عضلات حنجره را شل می کند.

 

یک بیماری وجود دارد به نام آپنه خواب (OSAS). این بیماری در قالب خروپف ، قطع تهویه ریوی و کاهش میزان اکسیژن خون ظاهر می شود. این بیماری (آپنه) به دلایل مشابه خروپف ، فقط تا حدی برجسته تر رخ می دهد. تفاوت در این است که با خروپف کردن دیواره های حلق با عبور هوا ، و با آپنه به صورت دوره ای کاهش می یابد و جریان اکسیژن را به ریه ها مسدود می کند. با همین دلایل بیماری ، درمان خروپف و آپنه به روشهای مختلف صورت می گیرد.

آزمایش های ساده ای برای شناسایی دلایل بیماری وجود دارد. برای این کار ، یک سوراخ بینی را ببندید و از طریق سوراخ بینی دوم نفس بکشید. در صورت مشاهده مشکلات تنفسی ، روش هایی برای بهبود تنفس توصیه می شود.

آزمایش بعدی باید به این روش انجام شود: بادهان بسته ، از خروپف تقلید کنید ، و سپس ، فک پایین را به جلو فشار دهید ، دوباره خروپف را شبیه سازی کنید. اگر در حالت دوم خروپف کمتر باشد ، این ممکن است نشان دهنده  یک آسیب شناسی دندانی ، که در یک فک توسعه نیافته یا خلفی بیان شده است، باشد. در این حالت از دستگاه های مخصوص دهان استفاده کنید که فک پایین را به جلو حرکت می دهد.

نوع بعدی آزمایش باید با دهان باز انجام شود. برای این کار ، خر خر کردن را شبیه سازی کنید و دهان خود را باز نگه دارید. سپس باید زبان راپهن کرده و با دندان خود فشار دهید و از خروپف تقلید کنید. اگر خروپف در حالت دوم کوچکتر شد ، احتمالاً به دلیل پایین آمدن زبان ، خروپف اتفاق می افتد. در این حالت ، یک وسیله داخل دهان برای از بین بردن خروپف استفاده می شود. اگر هیچ یک از آزمایشات نتایج توصیف شده را نشان نداد ، به احتمال زیاد ، خروپف به دلیل لرزش زبان کوچک  رخ می دهد.

 

خطرات خروپف

خروپف یا آپنه می تواند برای سلامتی انسان مضر باشد. هنگامی که فرد در هنگام خواب خروپف می کند ، به طور غیر ارادی با این صداهای بلند بیدار می شود ، مغز وقت لازم برای انجام کامل عملکردهای خود در طول شب ندارد و ممکن است در طول روز احساس خستگی به وجود بیاید. این به طور مستقیم بر عملکرد و بهزیستی تأثیر می گذارد. برای افراد نزدیک به شخصی که خروپف می کند، این نیز باعث ناراحتی می شود ، که حتی می تواند منجر به درگیری بیشتر و عصبی شدن شود.

خطرناکترین عواقب خروپف مزمن توقف های تنفس کوتاه در هنگام خواب است. این منجر به اشباع ضعیف اکسیژن خون می شود که حتی با سکته های قلبی و سکته قلبی نیز همراه می شود. به طور کلی ، کمبود اکسیژن در طول خواب منجر به پرفشاری خون شریانی ، ناسازگاری ریتم قلب ، انفارکتوس میوکارد و سکته مغزی می شود.

یک بیماری می تواند به پیامدهای منفی مانند فشار خون بالا ، سردرد ، خواب نامناسب ، کابوس و ادرار مکرر منجر شود. با بروز آپنه ، میزان کاهش اکسیژن خون کاهش می یابد که منجر به بروز بیماری های قلبی عروقی می شود. بنابراین ، خروپف یک مشکل بهداشتی جدی است.

 

درمان خروپف

درمان موفقیت آمیز خروپف بستگی به روش های درمانی ، تشخیص و میل بیمار دارد. بسیاری از افراد اهمیت درمان خروپف را تشخیص نمی دهند ، بنابراین باید بیمار را با دقت و به درستی متقاعد کنید. توصیه نمی شود که به خروپف آزاردهنده گفته شود که باعث بی خوابی دیگران می شود. این اتفاق می افتد که شخص که خروپف می کند این را انکار می کنند، زیرا آنها نمی شنوند.

در این حالت ، مهم است که با ظرافت این مسئله را برای او توضیح دهید و در مورد برخی از قطع تنفس ها در خواب بگویید ، و بهتر است که یک فیلم بر روی دستگاه تلفن همراه تهیه کنید. نکته اصلی ، متقاعد کردن شخص از نیاز به درمان به موقع است. اول از همه ، شما باید به متخصص گوش و حلق و بینی ، درمانگر و در بعضی موارد متخصص غدد مراجعه کنید .

پلی مونوگرافی برای تحقیقات خواب نیز توصیه می شود. تجزیه و تحلیل پارامترهای خواب شبانه به پزشک این امکان را می دهد که درمان صحیحی را انتخاب کند. آنها با تدوین راهبردی برای خواب مناسب ، درمان خروپف را شروع می کنند. برای این کار ، یک موقعیت راحت را در کنار آن انتخاب کنید.

شما باید با بالش های کم ارتفاع بخوابید ، سر خود را در راستای بدن قرار دهید.مرحله بعدی درمان ، شناسایی علت خروپف است. اگر این بیماری در تنفس بینی مشکل ایجاد کند ، پس از درمان با توانبخشی عملکرد تنفس شروع می شود. بعضی اوقات برای از بین بردن خروپف ، باید پولیپ بینی یا لوزه ها برداشته شود. اگر بیمار مشکلی در سیستم تنفسی نداشته باشد ، داروهایی برای کاهش وزن تجویز می شود. علاوه بر این ، از دستگاه های مخصوص دهانی استفاده می کنند که مشکل فک پایین را برطرف می کند.

همچنین یک دستگاه درمانی CPAP به شکل ماسک بینی بسته شده با کمپرسور وجود دارد. این دستگاه به هوا از طریق مجاری هوایی کمک می کند و کیفیت خواب را بهبود می بخشد. این حالت خواب آلودگی ، خستگی و احساس سنگینی در سر را از بین می برد.

یک راه برای خلاص شدن از بیماری یک صفحه (دهانی) است که در حفره دهان وارد می شود. صفحه برای تقویت ماهیچه ها و زبان کوچک ، مشکل فک را در موقعیت مشخصی برطرف می کند. با این حال ، برای کسانی که با دندان یا لثه مشکل دارند ، این روش مناسب نیست.

یک راه حل برای مشکل ممکن است یک بالش ارتوپدی مخصوص برای خوابیدن با یک میکروفون داخلی باشد. وقتی صدای خروپف ثابت شد ، بالش شروع به باد می کند. پزشک ممکن است علاوه بر این ماساژ برای افزایش لحن عضلات حنجره را تجویز کند. اگر خروپف به دلیل اضافه وزن اتفاق بیفتد ، رژیم غذایی خاص ، ورزش و سخت افزار درمانی توصیه می شود.

 

درمان خروپف در خانه

اگر میل به تماس با متخصصان وجود ندارد و مشکل خروپف خطرناک نیست ، پس می توانید در خانه از بیماری خلاص شوید. یکی از دلایل بیماری می تواند الکل و سیگار کشیدن باشد ، بنابراین باید از شر چنین عادت های بد خلاص شوید. برای خلاص شدن از خروپف ، تکنیک های تنفسی وجود دارد که باعث تقویت عضلات حنجره می شود. رایج ترین این تمرینات ورزش زبان است:

1- نوک زبان خود را به سقف دهان فشار دهید و 20 مرتبه زبان را به طرف عقب بکشید.
2- 20 مرتبه زبان خود را به سقف دهان بچسبانید و فشار دهید.
3- در حالی که نوک زبان را به پشت دندان های جلوی خود می چسبانید پشت زبان را 20 مرتبه به سمت پایین فشار دهید.
4- 20 مرتبه زبان کوچک را بلند کنید.
5- با استفاده از وارد کردن انگشت اشاره به داخل دهان، عضله گونه خود را (لپ ها از داخل دهان) از دندان ها دور کرده، برای هر سمت 10 مرتبه این کار عمل را انجام دهید.
 6- زمانی که در حال غذا خوردن هستید، بعد از جویدن غذا ، در زمان قورت دادن بدون سفت کردن عضلات گونه زبان را تا سقف دهان بالا بیاورید.
به یاد داشته باشید که این تمرینات را همیشه باید انجام دهید در غیر این صورت کارایی خود را از دست می دهد.

بنابراین ، خروپف یکی از بیماری های ناخوشایند اما قابل است. خروپف علاوه بر این که باعث ناراحتی دیگران می شود برای خود شخص خطرناک است. از این گذشته ، بروز خر و پف می تواند به معنای پیشرفت بیماری های جدی در بدن باشد. بنابراین ، توصیه می شود درمان این آسیب شناسی را شروع نکنید ، بلکه از یک متخصص درخواست کمک و معالجه کنید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

ورم پا، علت، درمان

در

ورم پا ها فقط نتیجه کار بیش از حد ناشی از ایستادن طولانی مدت  یا فشار بدنی در اندامهای تحتانی نیست. غالباً ، چنین علامتی یک بیماری مهمتر را نشان می دهد ، تنها یکی از نشانگرهای آن است ، پس از کشف آن باید سریعاً با یک متخصص با تجربه مشورت کنید.

ممکن است دلایل مختلفی وجود داشته باشد که قسمت های تحتانی پا متورم شوند ، اما همه آنها منجر به تورم با شدت های مختلف می شود. وضعیت مشابهی در اثر تجمع مایع در بافتهای نرم ایجاد می شود. به ندرت اتفاق می افتد که ناراحتی فقط بر یک قسمت از بدن آسیب بزند ، همزمان اندام فوقانی ، صورت ، حتی گردن نیز درگیر می شود.

برخی از بیماران از پا های متورم فقط به صورت دوره ای شکایت می کنند و با یک واکنش شدید منفی بدن به برخی محرک های خارجی روبرو می شوند. اما اکثر بیماران از آسیب شناسی دوره مزمن رنج می برند ، و معتقدند که خلاص شدن از شر آن فقط با وسایل خانگی امکان پذیر است: دستور العمل های طب سنتی ، پمادها و ماساژها.

پزشکان توصیه می کنند که بلافاصله به کلینیک مراجعه کنند تا علت عدم وجود غیرعادی ،،غیر متعارف ،، نابهنجاری(آنومالی) نشان داده شود  و چه مقدار ارگان های داخلی را تحت تأثیر قرار داده و چه میزان بر سلامتی و عملکرد عمومی بدن تأثیر دارد.

علت اصلی ورم پا

اگر ما در مورد شخص سالم صحبت می کنیم که فقط گاهی اوقات بیمار دچار ورم پا ها می شود ، باید دلایل آن را در شرایط نامطلوب خارجی یا بار بیش از حد در وضعیت ایستاده جستجو کرد. این به طور معمول برای افرادی که حرفه ای خاص دارند و برای مدت طولانی مجبور به ایستادن هستند، اتفاق می افتد.

همین مسئله در کسانی که در یک کامپیوتر در حالت نشسته کار می کنند شروع می شود ، اما عجله ندارند که هر ساعت برای انجام حرکات  از جا برخیزند. در پایان روز کاری ، بیمار وقتی با یک یا هر دو پا متورم روبرو می شود ، به اصطلاح با "سندرم بالش" مواجه می شود.

 

یکی دیگر از منابع اصلی مکرر آسیب شناسی ، که به طور مستقیم با بی ثبات سازی اندام های داخلی در ارتباط نیست ، معمولاً صدمات با منشاء مختلف نامیده می شود. فردی که دچار شکستگی یا دررفتگی شده، شدیدترین ورم را دارد. اما اگر بیمار به موقع کمک های اولیه دریافت کرده و پس از آن یک دوره درمانی را تحت نظر متخصص انجام دهد ، پس از یک دوره تورم آنها شروع به فروکش کردن می کنند ، زیرا استخوان ها با هم رشد می کنند و رباط ها موقعیت طبیعی خود را به دست می آورند.

اما حتی اگر بیمار با کبودی ساده در پا تشخیص داده شود ، پف کردن نیز یکی از علائم بارز وی خواهد بود. این واقعیتی است که با تورم جزئی ، از نظر ظاهری همیشه امکان پذیر نیست که بلافاصله ترک استخوان ، سایر نقض های یکپارچگی اسکلت را شناسایی کنید.

فقط رادیوگرافی اجازه می دهد تا یک تصویر بالینی دقیق را ترسیم کند.

کمتر از همه ، مشکلات پای چپ و راست نتیجه مستقیمی از نقض تعادل آب طبیعی ناشی از سوء تغذیه ، عادت های بیشمار بد ، اعتصاب غذا یا رژیم های نامتعادل است.

اولین کسانی که در گروه ریسک قرار می گیرند کسانی هستند که بیش از حد غذاهایی با محتوای نمک زیاد را دوست دارند ، که احساس تشنگی را برانگیخته و بیمار را وادار به نوشیدن چندین نوبت آب، بیشتر از آنچه برای زندگی عادی لازم است، می کنند.

یک تحریک کننده ورم پا بصورت غیرمستقیم، هوای گرم است و باعث می شود بیماران مایعات بیشتری بنوشند. بعداً ، آب ورودی باید با عرق و ادرار بیرون بیاید ، اما وقتی مایعات بیش از حد وجود داشته باشد ، به موقع قادر به خارج شدن طبیعی از بدن نیست. علاوه بر این ، طبق قانون جذب ، آب اضافی به تدریج در پایین ترین قسمت بدن جمع می شود.

 

ورم پا ها در دوران حاملگی

معمولاً علت این ناراحتی نقض جریان خون است که در اثر افزایش رحم ایجاد می شود. اما خنثی کردن چنین ادمی بسیار ساده است و پس از زایمان به خودی خود برطرف می شود. متخصص زنان و زایمان به مادران آینده توصیه می کنند غذاهای سرشار از نمک را از رژیم غذایی روزانه خود حذف کنند که این یک ضعف بزرگ در دوران بارداری محسوب می شود.

 

طبق آمار ، اغلب زنان جوان در نیمه دوم حاملگی مجبور به برخورد با چنین مشکلی هستند. علاوه بر این ، تورم با شدت های مختلف می تواند همراه با فشار خون بالا؛ سردرد؛ ورم دست، پا ها  باشد، معمولاً مادر در انتظار  زایمان برای معالجه به بخش بستری بیمارستان ارجاع می شود.تلاش برای کمک به او با داروهای خانگی بدون تأیید قبلی برای معالجه با پزشک ، کاملاً ممنوع است ، زیرا ریسک بالایی از واکنش آلرژیک و اثر منفی بر روی جنین دارد.

 

دلایل غیر طبیعی تورم پا صرف نظر از این که ضایعه چقدر بزرگ است ، حتی اگر تورم از زانو شروع شود ، باید فوراً با پزشک مشورت کنید. این با این واقعیت توضیح داده می شود که منبع اصلی آسیب شناسی ، مصرف داروهایی با عدم تحمل فردی به اجزای ترکیب آنها است. در خانمها ، داروهای ضد بارداری خوراکی یا داروهایی که شامل استروئیدها - هورمونهای مردانه - محتمل ترین منبع تورم در بین داروها هستند.

ورم پا در افراد مسن

در افراد مسن ، ریشه مشکل در داروهای زیر جستجو شده است: برای تثبیت فشار خون بالا. برای حمایت از توسعه ترشحات آدرنال. طیف آرام بخش و مسکن  بعد از عمل. اگر معلوم شود که ورم دقیقاً به علت داروها است ، پس از اتمام دوره درمان ، ابتدا باید با پزشک معالج مشورت کنید. در غیر این صورت ، شما فقط می توانید وضعیت فعلی را بدتر کنید.

ورم به عنوان یک آسیب شناسی مستقل یا فقط به عنوان نشانه برخی از بیماری های جدی قابل توجه در کل سیستم اندام ، نارسایی قلبی و ناهنجاری های عروقی در ابتدا به ذهن می رسد. تورم به همان اندازه اغلب در مردان و زنان یافت می شوند.

علامت مشخص وخیم شدن ورم پا

علائم مشخصه آنها در وخیم شدن زمانی است که پوست به رنگ مایل به آبی تغییر می کند. تورم در هنگام خواب به سرعت در تمام طول اندام رشد می کند. صبح وضعیت تثبیت می شود ، زیرا در طول روز خون آسان تر در گردش است ، بنابراین دست و پا ظاهر اصلی خود را به دست می آورند. برای تشخیص نهایی ، پزشک لزوماً سایر شکایات بیمار را در نظر خواهد گرفت:

خستگی؛ تنگی نفس ؛ مشکلات مربوط به تثبیت فشار خون؛ درد در ناحیه قفسه سینه. حتی پس از عمل جراحی روی قلب ، شریان ها قابل ردیابی است. این احتمال وجود دارد که با رهایی از آسیب شناسی اصلی ، بیمار مجبور شود با واریس روبرو شود.

برای تشخیص نهایی ، پزشک مطمئناً نظرسنجی را برای متقاضی ترتیب می دهد تا علائم واریس را روشن کند. در بین آنها ، احساس سنگینی ، رگ های بیرون زده، درد ، تیره شدن پوست وجود دارد. علاوه بر این ، واریس ممکن است به هیچ وجه بر سلامت مفصل تأثیر نگذارد ، اما ممکن است به محرک تغییر شکل آن تبدیل شود.

 

اگر پا ها متورم شده است ، پس لازم است خطرات ناشی از ترومبوفلبیت را بررسی کرد. به این کار تشکیل لخته های خون در لومن رگ های پا گفته می شود.

ضمانت دیگر این که تجمع مایع در فضای بین سلولی در بالا و پایین پا مشاهده خواهد شد ، بیماری تیروئید و نارسایی کبد نیز باید بررسی شود

بیشتر اوقات ، افراد مبتلا به تورم در یک بخش معین،  مبتلا به سیروز تشخیص داده می شوند. بی ثبات سازی کبد همچنین همراه است با زردی؛ خارش، نقص مغزی؛ هیچ پمادی نمی تواند منبع اصلی بیماری را درمان کند و فقط قرمزی موضعی را از بین می برد. به جای هزینه کردن در مورد داروهای مشکوک، بلافاصله باید از پزشک معالج متخصص استفاده کنید.

هنگامی که ورم پا ها به علت غده تیروئید بوجود می آید و اغلب پس از زایمان رخ می دهد ،زن با این موارد روبرو می شود: بی حالی، خواب آلودگی، یبوست، زبان متورم، اضافه وزن، تغییر در شکل صورت. اما حتی اگر این علائم بسیار متداول پای متورم را نیز نداشته باشد، گزینه های بسیاری دیگر مانند وضعیت بعد از شکستگی یعنی کبودی باقی مانده است.

 

حتی کار بیش از حد یا اختلال در خواب باعث می شود که پا در قسمت پایینی ورم کند و در هنگام راه رفتن احساس درد کنید.

درمان ورم پا

درمان باید با تشخیص دقیق شروع شود. پزشک به شما در انتخاب لیست مناسب آزمایشات کمک می کند. نتایج آنها به شما امکان می دهد تا براساس میزان آسیب ، خصوصیات فردی بدن ، پزشک بتواند بهترین دارو را انتخاب کند. اگر علت بی ثباتی سلامت جراحتی بود ، باید تأکید بر یک دوره جامع درمانی باشد.

اما وقتی منبع تورم مصرف آب غیرطبیعی معلوم شد ، پس مجبور هستید رژیم غذایی تجویز شده را به طور مداوم حفظ کنید. این تنها راه برای از بین بردن ورم است. نیاز اصلی رژیم غذایی ، رد غذاهای حاوی مقدار نمک زیاد است. ما باید میزان نوشیدنی را کنترل کنیم ، از مقدار دو لیتر در روز تجاوز  نکند.

تنها با این روش می توان علائم هشدار دهنده را دربدن از بین برد. برای کسانی که سخت کار می کنند ، همان موقعیت را حفظ می کنند و بعد شکایت می کنند که حتی راه رفتن به آنها صدمه می زند ، متخصصان توصیه می کنند لباس زیر مخصوص فشرده سازی داشته باشند. این کار به شما امکان می دهد تا در اواخر بعد از ظهر احساس ناراحتی نکنید ، به نظر می رسد که اگر پای شما به معنای واقعی کلمه در حال سوختن است. یادگیری اصول اولیه ماساژ یا ملاقات با یک متخصص ماساژ درمانی با گذراندن یک دوره درمانی مفید خواهد بود. در طول استراحت شب ، باید پا های خسته را بالاتر از قسمت بالایی بدن قرار دهید. 

در نارسایی قلبی ، جایی که تورم تنها یکی از علائم آن است ، متخصصان قلب تجویز داروهای ادرارآور ، داروها برای عادی سازی فعالیت قلب و همچنین مجموعه خاصی از تمرینات،  را ارائه می دهند. 

علاوه بر این ، محصولاتی از لباس بافتنی پزشکی حتی برای آقایان یافت می شود. با کمک آنها نوبت به حفظ سلامت پا در سطح مناسب خواهد رسید. شما همچنین باید راحت ترین کفش های ارتوپدی را انتخاب کنید. خود درمانی برای واریس ، ترومبوفلبیت و سایر انواع آسیب شناسی های عروقی تهدید کننده زندگی است. در اینجا مهم تر این است که به دنبال چگونگی خلاص شدن از شر تورم آزار دهنده نباشید بلکه به کمک مجتمع درمانی که توسط پزشک تجویز شده است ، منبع این مشکل را درمان کنید.

پزشک به شما می گوید که هر یک از داروهای تجویز شده توسط وی به چه چیزی کمک می کند. او همچنین به شما می گوید که چه چیزی و چگونه می توانید در رژیم غذایی روزمره صرفه جویی کنید تا سریع تر اثر مطلوب را تسریع کنید. و به هیچ وجه نباید سعی کنید پمادها را بدون تشخیص اولیه آزمایشگاهی استفاده کنید ، اگر پا ها علاوه بر تورم ، خارش نیز داشته باشند، اگر چنین علائم تهدید کننده زندگی را داشتید ، باید سریعاً از پزشک متخصص کمک بگیرید. 

نظرات

در ادامه بخوانید...