جراحی های زیبایی برای مردان

جامعه ی امروز ما ، برای جوان بودن و تناسب اندام اهمیت زیادی قائل است . امروزه مردان در تمام سنین و تمامی حوزه های زندگی برای اهداف زیبایی به دنبال جراحی های پلاستیک هستند. اهداف مردان از چنین جراحی هایی ممکن است یک بینی متعادل تر، یک چهره جوان تر و یا یک شکم عضلانی تر باشد. روش هایی که برای رسیدن به این اهداف برای مردان مورد استفاده قرار می گیرند، باید عوامل دیگری مانند ضخامت پوست، رشد ریش یا نوع بدن که متفاوت با ساختار بدن خانم هاست را در نظر داشته باشند.

  لیپوساکشن و فرم بدن :

شکل بدن مردانه ای ایده آل به شمار می آید که تناسب اندام و ظاهر ورزشی داشته باشد مثلا ویژگی هایی مثل شانه ها و قفسه سینه عریض، شکم تخت و ناحیه کمر و ران باریک برای مردانی که فیتنس انجام می دهند خیلی مهم است . با این حال، هنگامی که مردان پا به سن می گذارند، چربی در اطراف شکم، پهلو ها ، منطقه پستان ( تجمع چربی در پستان یک بیماری به نام gynecomastia را به وجود می آورد ) و در امتداد چانه و گردن تجمع پیدا می کند. معمولا هدف مردان از انجام عمل لیپوساکشن حذف این مناطق تجمع چربی است که اغلب مقاوم به رژیم و ورزش نیز هستند .

در بسیاری از موارد، لیپوساکشن به تنهایی می تواند خیلی خوب مشکل این مناطق را حل کند. مردان، الاستیسیته یا کشش پوست بیشتری نسبت به زنان دارند و آن را در طول زمان بیشتر از زنان حفظ می کنند، و هم چنین مناطق چربی زیر پوست قوی تر و عروق بیشتری هم نسبت به زنان دارند. به دلیل این و دیگر عوامل، لیپوساکشن در مردان معمولا بسیار موثر تر است.

با این حال مردانی که پوست شل و آویزان داشته باشند و همچنین آن هایی که مناطق چربی شان بیش از حد معمول است روشی سنتی به نام جراحی حذف پوست یا برش پوست را هم در کنار لیپوساکشن برای شان انجام می دهند تا نتیجه ی بهتری حاصل شود. همچنین ممکن است این برش پوست روی بیماران مبتلا به ژنیکوماستی که بزرگ شدن سینه در آنها  منجر به ساخته شدن پوست اضافی می شود نیز انجام شود.

 جراحی شکم یا ابدومینوپلاستی :

جراحی پلاستیک شکم کامل ( یا "چین شکم" ) ممکن است برای افرادی که پوست شکم آویزان دارند ( که اغلب در نتیجه ی از دست دادن وزن زیاد به وجود می آید )، و در شرایط شل بودن عضلات شکم و یا فتق هایی که مورد بی توجهی قرار گرفته اند و ظاهر بدی را ایجاد کرده اند انجام شود. که یک روش جراحی ماژور است و چربی های بیش از حد معمول را حذف می کند ، عضلات دیواره شکمی را سفت می کند و باعث باریک تر به نظر آمدن کمر می شود. مردانی که ابدومینوپلاستی کامل  می کنند اغلب در طول دوره بهبودی از نتایج به دست آمده شگفت زده می شوند و خیلی راضی هستند . البته برخی از بیماران تا 4 هفته پس از عمل به علت دوره ی نقاهت جراحی قادر به بازگشت به کار نیستند و این مسئله تا حدی برای شان ایجاد ناراحتی می کند .مردانی که الاستیسیته پوست خوبی دارند و فقط یک مقدار متوسط چربی اضافی در اطراف شکم دارند ممکن است فقط از لیپوساکشن استفاده کنند و ابدومینوپلاستی را انجام ندهند . 

جراحی های افزایش دهنده عضلات :

در سال های اخیر، جراحان پلاستیک روش هایی را برای بهبود کانتور عضلانی با ایمپلنت های زیبایی و تکنیک های جدیدی که اصطلاحا "حجاری کردن" نامیده می شوند ابداع کرده اند.

ایمپلنت های گوساله، که در اصل برای بازگرداندن کانتور پا در حوادثی مثل رانندگی که عضله ی پا آسیب می بیند و یا قربانیان فلج اطفال استفاده میشود . که امروزه برای ایجاد زیبایی اندام مطلوب در اندام تحتانی استفاده می شود. علاوه بر این، ایمپلنت های سینه ای هم ساخته شده اند که برای ایجاد سینه های مردانه در سندرمی به نام سندرم پولاند که نقص در این قسمت ها وجود دارد استفاده می شود و نیز می تواند در بزرگ کردن عضلات پستان موجود در مردان سالم هم مورد استفاده قرار گیرد .

تعداد کمی از پزشکان شروع به ارائه اچینگ های شكمی به مردان كرده اند، این اچینگ ها روش جدید لیپوساکشن است كه ظاهر عضلانی و مواج در ناحیه شکمی ایجاد می كند که ظاهری همانند شکم شش تکه یا سیکس پک در ناحیه ی شکم ایجاد می کند.

مردانی که به دنبال بهبود اوضاع زیبایی اندام خود هستند باید در نظر داشته باشند که این روش ها هنوز نسبتا جدید هستند. بهتر است جراحی را تحت نظر یک جراح پلاستیک دارای تاییدیه سازمان بهداشت  که در این روش ها آموزش های کافی را دیده انجام دهند. هر چند که هنوز هم بهترین روش برای رسیدن به اندام مناسب ورزشی در مردان ورزش کردن و تغذیه ی مناسب است اما به علت زمان بر بودن این روش ها مردان به این روش های جراحی زیبایی روی آورده اند که در اصل برای بیمارانی ابداع شده است که امکان بهبود حتی در صورت ورزش کردن و تغذیه مناسب برای آنها وجود ندارد. 

برنامه ریزی جراحی برای هر شخص :

در مشاوره اولیه ، از بیمار خواسته می شود به طور کامل توضیح دهد که چرا این روش را انتخاب کرده است و چه انتظاری از انجام این روش دارد و امیدوار است که پس از آن چطور به نظر برسد و چه احساسی داشته باشد. اگر شما قصد دارید این روش های جراحی زیبایی را انجام دهید خیلی مهم است که هر گونه خجالت را کنار گذاشته و به صراحت در مورد تغییراتی که می خواهید مشاهده کنید، با جراح پلاستیک تان صحبت کنید. شما باید کاملا مطمئن باشید که شما و جراحتان یکدیگر را درک می کنید .

پزشک شما همچنین سلامت شما را ارزیابی خواهد کرد ، یک معاینه فیزیکی انجام می دهد، عکس های پیش از عمل را می گیرد و توضیح می دهد که کدام تکنیک جراحی برای شما و هدفی که از جراحی دارید مناسب تر است. با شما در مورد نوع بیهوشی که در طی عمل مورد استفاده قرار خواهد گرفت، نوع تجهیزاتی که جراحی با آن انجام می شود، خطرات احتمالی و هزینه های مربوطه بحث می کند . بیمه ها درمانی معمولا جراحی های زیبایی را پوشش نمی دهد و باید هزینه ی آن را به صورت آزاد حساب کنید .

اگر بخشی از مشاوره باعث ناراحتی شما می شود یا اگر احساس می کنید که حریم خصوصی تان به درستی رعایت نمی شود، به جراح خود بگویید . مهم تر از همه اینکه باید انتظارات واقع گرایانه ای در مورد جراحی خود داشته باشید . به یاد داشته باشید، پزشک شما می تواند تغییر مثبت قابل ملاحظه ای ایجاد کند، اما نمی تواند معجزه کند و شما را به شخص دیگری تبدیل کند!!!! . در نظر داشته باشید که سن و سلامت بدنی شما ممکن است در کیفیت نتایج به دست آمده پس از جراحی تاثیر بگذارد.

 جراحی :

سعی کنید که اطلاعات گسترده ای را در مورد روش جراحی خاصی که قصد انجام آن را دارید ، از طریق اینترنت و یا پرس و جو از افراد مطلع به دست آورید ، هر چند که در طی مشاوره هم اطلاعات لازم به شما ارائه می شود. حین این که مراحل انجام فرآیند جراحی را طی می کنید، دکتر شما در مورد مسائل متعددی که ممکن است بر جراحی شما تأثیر بگذارد بحث خواهد کرد. اطمینان حاصل کنید که این ملاحظات را کاملا فهمیده اید .

جراحی صورت :

اگر شما در حال برنامه ریزی برای جراحی چهره یا جراحی گردن هستید ، این را در نظر داشته باشد که پزشک موارد متععدی را بررسی خواهد کرد مثلا پزشک تمام ناحیه سر و گردن تان را ارزیابی خواهد کرد . و بررسی می کند که آیا خط رویش مو به علت ریزش عقب رفته است ؟ خط ریش چقدر کامل است ؟  پوست محل رویش ریش تا چانه است و یا تا پایین گردن کشیده شده است ؟زخمی در صورت وجود دارد ؟  پوست آفتاب سوخته نشده است ؟ یا پوست گردن شل و نرم شده است و الاستیسیته ی اش را از دست داده است یا خیر ؟

به طور کلی، ثابت شده است که پوست صورت مردان خون رسانی غنی تری نسبت به پوست صورت زنان دارد. چهره مردان در طی عمل جراحی بیشتر خونریزی می کند و در معرض خطر بیشتری برای تشکیل هماتوم پس از جراحی است. به جمع شدگی خون زیر پوست اصطلاحا هماتوم می گویند .

همچنین، هر گونه زخم که ممکن است در طی جراحی ایجاد شود، پوشاندن آن در مردان سخت تر است ، زیرا آنها آرایش نمی کنند یا موهای شان را کمتر در صورت پخش می کنند تا آن مشکل پوشیده شود .

مناطق رشد مو و رشد ریش می تواند در نتیجه ی حاصله از یک جراحی چهره نقش مهمی ایفا کند. اگر فرد طاس باشد یا موهای نازک داشته باشد ، ممکن است لازم باشد که تکنیک برش چهره یا همان برش پوست برای پنهان شدن این مناطقی انجام شود ، مخصوصا اگر طاسی در ناحیه ی گیجگاهی باشد . اگر پوست محل رویش ریش در اثر عمل جراحی زیبایی بر روی پوست گردن کشیده شود، ممکن است بعد از عمل فرد متوجه شود که باید گوش و پشت گردن خود را هم هنگام اصلاح صورت بتراشد. با این حال ، گاهی روش الکترولیز می تواند این مشکل را حل کند و موهای این نقاط را به صورت دائمی از بین ببرد . اگر بعد از عمل متوجه این مورد شدید حتما با جراح تان درباره این امکانات که مشکلات به وجود آمده را حل می کند صحبت کنید.

یک منطقه چربی زیر چانه یا "غبغب"  در بعضی افراد به وجود می آید و برای بسیاری از آن ها نگران کننده است چون در زیبایی چهره تاثیر به سزایی می گذارد . در افراد جوان تر، لیپوساکشن به تنهایی میتواند برای حل این مشکل کافی باشد. بیماران پیرتر ممکن است به یک لیفتینگ کامل صورت و گردن نیاز داشته باشند و حتی گاهی ممکن است که عمل های بیشتری مثل برداشتن پوست اضافی و سفت کردن عضلات پلاتیسما ( عضلاتی که در دو طرف گردن قرار دارند ) هم نیاز باشد . این ماهیچه ها معمولا در مردان ضخیم تر از زنان هستند، اما در روش و نتیجه ی جراحی تاثیری ندارد . 

 بازسازی پوست صورت :

بازسازی پوست شامل درمان هایی می شود که با تکنیک های لایه برداری و یا سایش پوست به ساخته شدن مجدد پوست سالم تر و صاف تر کمک می کند . مردان تا 3 هفته پس از یک درمان صاف کننده پوست مانند لایه برداری شیمیایی یا سایش پوست نباید اصلاح صورت انجام دهند . از آنجا که این روش ها لایه های سطح پوست را برمی دارند،  چهره ی فرد برای چند هفته پس از درمان ممکن است حساس، متورم و صورتی رنگ باشد در حقیقت این موارد از عوارض شایع چنین درمان هایی است که البته کوتاه مدت هستند و پس از گذشت چند هفته این حالت کاملا برطرف می شود .

خوشبختانه رشد ریش در مردان باعث پنهان شدن حالت صورتی رنگ و متورم پوست بازسازی شده می شود و مشکلات آن ها بعد از عمل خیلی کمتر از خانم ها است هم به خاطر پنهان شدن آن بعد از رشد ریش و هم به خاطر این که پوست ضخیم تر احتمال پیدایش چنین عوارضی را کمتر می کند .

به مردانی که از وضعیت شان احساس خجالت می کنند و به دنبال بهتر شدن این حالت هستند نیز توصیه می شود که نوشیدنی های الکلی را تقریبا تا 4 هفته مصرف نکنند چون الکل باعث می شود مناطق پوستی درمان شده به طور قابل توجهی قرمز و فرسوده شوند .

تغییر ویژگی های صورت :

عمل های زیبایی مانند جراحی پلک ، جراحی بینی و عمل جراحی ایمپلنت صورت اساسا برای مردان و زنان با یک روش انجام می شود. با این حال، مهم است که اگر شما به دنبال ایجاد یک ظاهر مردانه تر در اجزای صورت خود هستید جراح تان را در جریان قرار دهید و از او بخواهید که سعی کند خواسته های شما را مد نظر قرار داده و بر اساس آن ها عمل را انجام دهد . ویژگی هایی که مد نظر مردان هستند معمولا شامل مواردی مثل چانه با طرح بهتر، گونه های برجسته بیشتر و بینی قوی تر است .

جایگزینی مو :

مردانی که قصد جراحی پیوند مو را دارند باید زمان درمان طولانی پس از انجام این جراحی را مد نظر قرار دهند . جایگزینی طبیعی مو به طور معمول نیاز به چندین مرحله جراحی با فواصل بهبودی یا دوره ی نقاهت طولانی دارد. یک درمان کامل پیوند مو ممکن است از 18 ماه تا 2 سال یا بیشتر طول بکشد و حتی ظاهر به وجود آمده ممکن است افراد حساس تر را خانه نشین کند .

اگر قصد انجام این عمل را دارید باید آگاه باشید که سایت های پیوند به خصوص در مراحل اولیه پروسه پیوند مو ممکن است برای دیگران جلب توجه کننده باشد. اگر کار یا شیوه زندگی شما با یک دوره درمان طولانی سازگار نباشد، از جراح خود در مورد دیگر گزینه های پیوند مو مانند جراحی فلپ یا کاهش حجم پوست سر بپرسید که درگیری کمتری نسبت به پیوند موی طبیعی دارند . 

بعد از جراحی :

روزها و هفته های پس از عمل جراحی برای دستیابی به یک نتیجه نهایی خوب خیلی مهم است. بنابراین، ضروری است که از دستورات جراح پلاستیک خود پیروی کنید .

در طول دوره ی بهبودی شما ، دستورات پزشک به احتمال زیاد شامل موارد زیر خواهد بود :

  • وقت کافی از کار مرخص بودن
  • استفاده از باند یا لباس فشرده تنگ
  • استراحت کافی داشتن
  • دور از خورشید بودن
  • ترک الکل و سیگار
  • اجتناب از فعالیت های شدید، تمرین، ورزش و روابط جنسی

با این حالبعضی مواقع جراحان پلاستیک متوجه می شوند که گاهی اوقات برای مردان، سخت است که مدت طولانی در تخت خواب بمانند یا در طی بهبود از بقیه کمک بگیرند. مطالعات نشان داده اند که مردان اغلب درد خود را انکار می کنند و در مورد درخواست کمک پس از جراحی احساس حماقت دارند و مشکلات شان را با کسی در میان نمی گذارند . مردانی که کمک را رد می کنند ممکن است در دوران افسردگی چند هفته بعد از عمل مشکلات زیادی داشته باشند.

برای جلوگیری از مشکلات پس از عمل، شما به یک فرد پشتیبان، حداقل برای  زمان حدود یک هفته پس از جراحی نیاز دارید.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید